۱۳۹۰ مرداد ۱۷, دوشنبه

اهل سنت ایران و محرومیت از ابتدایی ترین حقوق شهروندی



اهل سنت ایران و محرومیت از ابتدایی ترین حقوق شهروندی
 
اخبار جهان اسلام: معمولا عادت دیکتاتورها و حاکمان مستبد این است که برای سرکوب و خفقان ملت خود از هیچ کوششی دریغ نمی ورزند و هر روز با حیله و نیرنگی سعی در سرکوب بیشتر ملت دارد.
در ایران نظام صفویت حاکم بر آن از ابتدا تا کنون با اکثر ملت خود رفتاری خشوشنت آمیز داشته است. در این میان رفتار او با اهل سنت والجماعة اما به مراتب خوشونت آمیزتر و بدتر از سایر اقشار بوده است به گونه ای که همواره اهل سنت را به جای اینکه یک فرصت بداند ـ که درواقع چنین است ـ برای خود به عنوان یک تهدید تلقی نموده است و سعی کرده است به هر طریق ممکن این قشر را در تنگنا و خفقان قرار دهد و حقوقشان را نقض نماید.
نمونه های بارز زیادی از نقض حقوق شهروندی اهل سنت در داخل ایران جود دارد که در این نوشتار سعی بر آن است که به یکی از آنها به طور مختصر اشاره ای شود.
شاید یکی از عادی ترین و ابتدایی ترین حقوق یک شهروند در یک کشور مسافرت و گشت وگذار در کشور مطبوع خود باشد. این حقی است که هر کس که به ابتدایی ترین حقوق شهروندی قائل است به آن اعتراف می نماید و آن را حق مسلم یک انسان می داند.
اما متاسفانه در ایران موارد بسیار زیادی از سلب این حق نسبت به جامعه اهل به چشم می خورد و جمهوری اسلامی کارنامه بسیار سیاهی در این مورد ظرف سه دهه گذشته از خود به جای گذاشته است.
با وجود اینکه مسافرت یک شهروند ایرانی به نقاط مختلف  ایران آزاد است اما اهل سنت با محدودیت های بسیار زیادی در این مورد مواجه اند.
یکی از بارزترین نمونه های این نقض حقوق شهروندی در دوران اصلاحات اتفاق افتاد. زمانی که امام جمعه شهر زاهدان مولانا عبدالحمید در یک سفر چند روزه می خواست از مناطق اهل سنت خراسان رضوی دیدن نماید اما با مخالفت مسئولان نظام سفر چند روزه اش به مشهد، تربت جام، تایباد و خواف نیمه تمام ماند و با فشار حکومت مجبور شد از ابتدای راه به زاهدان برگردد و نتواند از مناطق مذکور دیدن نماید.
نمونه های دیگر این نقض حقوق شهروندی اخیرا بسیار به چشم می خورد. به طور مثال چند سالی است که به اهل سنت مناطق مختلف کشور اجازه شرکت در مراسم فارغ التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان داده نمی شود.
جمهوری اسلامی برای جلوگیری از شرکت خواص در این جلسه یا آنان را حبس خانگی می نماید و یا تهدید می کند که از شرکت در این جلسه خوداری نمایند و احیانا اگر کسی شرکت نیز نماید با احضار به اطلاعات مورد سرزنش و تهدید و تنبه  ایادی جمهوری اسلامی قرار می گیرد.
جمهوری اسلامی در کمال وقاحت مردم عوام را نیز از شرکت در این جلسه باز می دارد و در روزهای برگزاری جلسه تمام ورودی های زاهدان را کنترل و به هرکس مشکوک شود از رفتن او به زاهدان و شرکت دراین جاسه جلوگیری به عمل می آورد.
وضعیت در دیگر مناطق اهل سنت نیز به همین منوال است چنانچه در سالهای اخیر هرگاه به اهل سنت اجازه برگزاری مراسم مذهبی داده اند یکی از شرائط آنان این بوده است که از سایر استانها مهمانی در آن مراسم حضور نداشته باشد.
این وضعیت به مراسمات اهل سنت و نخبه های آنان ختم نمی شود بلکه در بسیاری از موارد جمهوری اسلامی از مسافرت افراد معمولی اهل سنت به دیگر مناطق، آن هم نه برای شرکت در مراسم یا جلسه ای بلکه برای دید و بازدید جلوگیری به عمل می آورد و نهایت تلاش خود را به کار می بندد که سنیان هر منطقه و هر استان را در همان استان و منطقه خودشان محصور نماید.
یقینا اهداف  و مقاصد شوم زیادی در پشت پرده این محدودیت هاست اما آنچه ظاهر است اینکه حکومت صفوی ایران از تجمعات اهل سنت به شدت وحشت دارد و آن را تهدیدی علیه خود به حساب می آورد و نیز جمهوری اسلامی نمی خواهد که اهل سنت کشور از اوضاع و احوال خود باخبر شوند تا هر جنایتی که در گوشه ای از کشور بر علیه اهل سنت آن منطقه صورت می گیرد از دید دیگر هم کیشان آنان مخفی بماند ـ گرچه در دنیای امروز و انفجاراطلاعات هیچ جنایتی از جانب هیچ جنایتکاری بر هیچ احدی مخفی نمی ماند ـ.
به هر حال باید اهل سنت به هوش باشند و به هر روش ممکن ایادی صفویان را دور بزنند و همواره با هم کیشان خود در ارتباط باشند و از اوضاع آنان مطلع شوند و دیگران را از اوضاع خود مطلع کنند و در مقابل دسیسه های دشنان خود ید واحد قرار گیرند و از هیچ کوششی در راستای مستاصل کردن دشمنان خود دریغ نورزند.
 



--







به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید

گروپ اهل ایران
برای عضو شدن به لینک زیر بروید

http://groups.yahoo.com/group/ahleiran20/join



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر