۱۳۹۰ مرداد ۳۱, دوشنبه

رژیم قذافی هم سقوط کرد

یکی دیگر از پسران معمر قذافی نیز بازداشت شد

گزارش تصویری از شادی آزادی در لیبی

فیلم/دستگیری محمد قذافی در حین مصاحبه زنده با شبکه الجزیره

ویدئو شادی مخالفان قذافی در میدان سبز طرابلس


رژیم قذافی هم سقوط کرد

2011-8-22


جهان اسلام > اخبار جهان اسلام

طرابلس به دست مردم افتاد/فرمانده یگان ویژه قذافی با انقلابیون تبانی کرده بود/هزاران زندانی سیاسی آزاد شدند/ فرزندان قذافی دستگیر شدند/ قذافی در یک پیام صوتی از مردم خواست به کمکش بشتابند و طرابلس را از انقلابیون پس بگیرند/سخنگوی انقلابیون گفت: قذافی طرابلس را ترک نکرده و در گوشه از این شهر پنهان شده است.janeb_11649_9464.jpg

خبرهای رسیده از طرابلس حاکی از آن است که انقلابیون لیبیایی ساعاتی پیش حمله نهایی به پایتخت را آغاز کرده اند و به پیروزی های بزرگی رسیده اند.

هر چند دیروز درگیری ها در طرابلس "پراکنده" بود و قذافی نیز مهاجمان انقلابی را موش هایی خوانده بود که مهار شدند ، اما از ساعاتی پیش ، روند جنگ به طور کامل به سود انقلابیون بوده است.

خبرهای رسیده از پایتخت لیبی حکایت از آن دارد که طرابلس و انقلابیونی که از سایر شهرها آمده اند ، به نزدیکی مقر قذافی رسیده اند. آنها اعلام کرده اند که باب العزیزیه (مقر حکومتی قذافی) را در محاصره خود دارند.

مرکز طرابلس نیز به طور کامل در اختیار انقلابیون است.

نکته قابل توجه این که گردان های ویژه قدافی که به عنوان گارد ویژه ، مسوول حفاظت از حکومت وی هستند ، عقب نشینی کرده اند و تعداد زیادی از اعضای آن خود را تسلیم انقلابیون کرده اند.

چند نفر از فرماندهان این گردان ها نیز کشته شده اند.

اخبار تکمیلی

* مصطفی عبدالجلیل رییس شورای حکومت انتقالی لیبی در گفت وگو با الجزیره از بازداشت سیف الاسلام ، پسر قذافی خبر داد. وی افزود که سیف الاسلام در محلی امن نگهداری می شود.

رویترز لحظاتی پیش خبر داد:

سخنگوی دادستانی دیوان جنایی بین المللی گفت: خبرهایی داریم مبنی بر این که قذافی بازداشت شده است.

* یگان حفاظت از جان قذافی خود را تسلیم کرد. از محل اختفای قذافی خبری نیست.

* شایعه بازداشت شدن محمد و الساعد قذافی دو پسر دیگر قذافی در طرابلس منتشر شده است.

* مناطق آزاد شده طرابلس شاهد جشن مردمی است. درگیری در سایر مناطق به نفع انقلابیون ادامه دارد.

* عبدالله سنوسی ، رییس سازمان اطلاعاتی و جاسوسی لیبی به سمت جنوب لیبی فرار کرد .پسر او نیز که جزو فرماندهان گردان های قذافی بود ، کشته شد.

* قذافی در پیامی مدعی شد که سلاح به دست در کنار مردم (!) باقی می ماند و می جنگد.

* میدان خضرا که تا دیروز محل اجتماع حامیان قذافی بود به دست انقلابیون افتاد. اغلب مناطق طرابلس به دست انقلابیون افتاده است. نیروهای وفادار به قذافی نقاط محدودی را در اختیار دارند.

* موسی ابراهیم ، سخنگوی حکومت قذافی دقایقی پیش یک کنفرانس مطبوعاتی برقرار کرد و با ادعای کشته شدن بیش از 1500 نفر در حملات ناتو ، خواستار توقف این حملات شد.

وی خواستار گفت و گو شد!

نکته قابل توجه این که برای اولین بار تلویزیون دولتی قذافی کنفرانس مطبوعاتی وی را پخش نکرد. هم اکنون تلویزیون دولتی لیبی در حال پخش برنامه های از پیش ضبط شده ای درباره صنایع دستی و طبیعت لیبی است!

* پسر بزرگ قذافی خود را تسلیم انقلابیون کرد.

* سخنگوی دولت انقلابیون راز سقوط زودهنگام طرابلس را برملا کرد. وی گفت: از دو ماه پیش با فرمانده یگان ویژه حفاظت از قذافی در تماس بودیم و قرار بود سر بزنگاه نیروهای خود را عقب بکشد و تسلیم کند که این اتفاق رخ داد و قذافی بی محافظ ماند.

* تقریبا همه طرابلس به دست انقلابیون افتاد. تنها در منطقه باب العزیزیه (مقر اصلی قذافی) درگیری و مقاومت هایی وجود دارد که با توجه به کنار کشیدن یگان حفاظت از قذافی ، انتظار می رود این منطقه که همه دستگاه های حکومتی در آن متمرکز هستند ، تا ساعاتی دیگر سقوط کند.

* انقلابیون با حمله به زندان طرابلس ، هزاران زندانی سیاسی را آزاد کردند.

* ناتو فرودگاه و باب العزیزیه را هدف قرار داد.

* در پی تصرف طرابلس ، قذافی در سومین پیام خود طی 24 ساعت اخیر که از رادیو پخش شد ، با مزدور خواندن انقلابیون ، آنها را متهم به از بین بردن امنیت و زیبایی لیبی کرد و از مردم خواست به سمت طرابلس حرکت کنند و آنها از از شهر بیرون کنند. صدای قذافی در این نوار ضبط شده ، ملتهب و عصبی به نظر می رسید.

* اولین تصاویر از "طرابلس آزاد شده": مردم در خیابان ها شادی می کنند و عکس های قذافی را زیر پا له می کنند. در یکی از فیلم ها ، مردم تصویر بزرگی از قذافی روی زمین پهن کرده اند و به نوبت با ماشین از روی آن رد می شوند./ درگیری ها در گوشه و کنار شهر و مشخصاً در باب العزیزیه ادامه دارد.

* دو فروند هواپیمای آفریقای جنوبی وارد فرودگاه طرابلس شدند و این گمانه زنی وجود دارد که آنها برای بردن قذافی آمده اند. با این حال یکی از اعضای شورای انقلابی لیبی در گفت و گو با بی بی سی گفت: احتمال دارد قذافی به سمت الجزایر گریخته باشد ولی هنوز قطعی نیست.

* با توجه به جمیع شواهد و خبرهای رسیده ، می توان به جرات گفت که رژیم قذافی سقوط کرد.

* سخنگوی ارتش انقلابیون لیبی گفت: خبرهای ما حاکی از آن است که قذافی طرابلس را ترک نکرده و در گوشه از این شهر پنهان شده است. وی همچنین تصریح کرد : تا چند ساعت دیگر یک خبر خوب به مردم خواهیم داد.

* سفارت لیبی در الجزایر اعلام کرد که به انقلابیون پیوسته است.

* سخنگوی ارتش انقلابیون لیبی گفت: خبرهای ما حاکی از آن است که قذافی طرابلس را ترک نکرده و در گوشه از این شهر پنهان شده است. وی همچنین تصریح کرد : تا چند ساعت دیگر یک خبر خوب به مردم خواهیم داد.

انقلابیون می گویند انتظار ندارند قذافی در باب العزیزیه باقی مانده باشد.

* اینترنت در طرابلس بعد از مدت ها ، مجدداً وصل شد.

* انقلابیون می گویند وضعیت نبرد در باب العزیزیه سخت و پیچیده شده است و آنها هنوز موفق به ورود به آن نشده اند. با این حال جشن پیروزی در سایر نقاط شهر برقرار است. شهرهای دیگر لیبی مخصوصا بنغازی جشن سرنگونی دیکتاتور را گرفته اند.

* روند تسلیم نیروهای قذافی همچنان ادامه دارد.

*پس از فتح کامل طرابلس، نخست وزیر انگلستان گفت: نظام قذافی به پایان رسیده است.

* محمد، پسر ارشد قذافی، در نواری که از الجزیره پخش شد، گفت: گروهی خانه مرا محاصره کرده اند اما به او امان داده اند و همه چیز در منزل آرام است. وی افزود: کاش دعوای بین برادران به دوستی پایان می یافت.

اولین واکنش های بین المللی

وزارت خارجه آمریکا: شورای انتقالی خود را برای دوران "بعد از قذافی" آماده کند.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس: عصر قذافی به پایان رسید. او جرائم زیادی علیه مردمش انجام داد.

سارکوزی رئیس جمهور فرانسه: قذافی از بقایای نیروهای خود بخواهد سلاح بر زمین بگذارند تا بیش از این خونریزی نشود. انقلابیون به راه خود تا آزادی کامل ادامه دهند.

راسموسن دبیرکل ناتو: زمان برپایی یک لیبی جدید فرا رسیده است ؛ دولتی مبتنی بر آزادی و نه ترس.مبتنی بر دموکراسی و نه دیکتاتوری ، مبتنی بر اراده جمعی و نه تمایلات اقلیت.



--







به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید

گروپ اهل ایران
برای عضو شدن به لینک زیر بروید

http://groups.yahoo.com/group/ahleiran20/join

روش ساده تر(اگر جی میل دارید) این است به ایمیل زیر یک ایمیل خالی بفرستید و منتطر ایمیل برگشتی باشید .به محض دریافت ایمیل را پاسخ دهید یعنی کافی است ریپلای کنید
ahleiran20+subscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر