۱۳۹۰ مرداد ۲۲, شنبه

Fwd: سوتی بزرگ در رادیو جوان





دوستان عزیز این گزارش البه نه به عنوان سوتی بلکه به عنوان یه برنامه زنده به طور کامل پخش شد  که عواقبی هم برای سردبیر جوان برنامه داشت که دونستنش خالی از لطف نیست! مصاحبه زیر رو که در باره همین اتفاق هستش از سایت خبری تابناک در این آدرس پیدا کردم و براتون فرستادم  تصویر صفحه مربوطه در سایت تابناک رو هم ضمیمه کردم  که اگه خبر برداشته شد  ببینید. تاریخ خبر 17 مرداد 90 هست.


گفت‌وگو با سردبیر اخراجی رادیو جوان
چند روزی است که نام نرگس فتحی سردبیر برنامه یک صبح یک سلام و اخراج او از رادیوجوان به دلیل پخش برنامه ای را می شنویم.

ماجرا از آن جا شروع شد که هانیه جوادی منش خبرنگار این برنامه در حال تهیه برنامه مستقیم با لباس شخصی که خود را افسر نیروی انتظامی معرفی کرده مواجه شده و این فرد بی اعتنا به کارت صدا و سیمای او قصد بازداشتش را داشته است. موضوعی که در نهایت با تایید راننده به پایان می رسد.

البته سردبیر این برنامه به جای قطع برنامه تمام ماجرا را از رادیو پخش می کند. ـمتن این برنامه در اینترنت نیز هست ـ به دنبال پخش این برنامه مسعود احمدی مدیر شبکه جوان فتحی سردبیر این برنامه را اخراج کرد. اخراج فتحی البته نخستین برخورد با سردبیران شبکه پرشنونده جوان بعد از رفتن شهرام گیل آبادی از این شبکه نبوده است. هرچند که احمدی خبر اخراج این سردبیر جوان را تکذیب کرد اما فتحی نیز این تکذیب را رد کرد.

در هفته ای که گذشت روایت های زیادی را در مورد اخراج شما از رادیوجوان شنیدیم. می خواستم شرح این ماجرا را از زبان خودتان بشنویم.

جریان گزارش را که همه می دادند. به هر حال در جریان برنامه زنده یک صبح یک سلام اتفاقی برای یکی از همکاران ما افتاد که این ها در رادیو پخش شد. پیرو آن گزارش هم یک سری اتفاقات مطبوعاتی رخ داد اما جریان اخراج از آن جا شروع شد که شنبه صبح برنامه داشتم که ساعت 9 شب جمعه یکی از کارمندان رادیوجوان به من زنگ زد و گفت که فردا صبح سر برنامه نرو. زمانی که از او پرسیدم تا کی؟ گفت حالا تا چند روز آینده بهتر است که سر کارت نباشی. در پیگیری هایی که داشتم گفتند تا آخر هفته خبر می دهیم. اما خبری نشد و بعد از پیگیری زیاد اصرار کردم که تکلیف این برنامه چه خواهد شد و بالاخره توبیخ یک ماهه است یا رفع خواهد شد. در همه برنامه ها و سازمان ها هم چنین موضوعاتی طبیعی است که همان کارمند به من گفت مدیر گروه اعلام کرده که من تشخیص دادم ایشان سر برنامه صبح نروند.

¦ محتوای آن گزارش چه مشکلی داشت؟

من این را به عهده شنوندگان برنامه می گذارم. چون مدیر شبکه آقای احمدی فایل صوتی برنامه را خدمت دوستان برنامه ایران صدا دادند و در اینترنت موجود است.

¦ یعنی بدون هیچ اخطار کتبی شما را اخراج کردند؟

بله. یعنی گفتند سر این برنامه نیاید. من هم برنامه دیگری در شبکه جوان نداشتم.

¦ علت اخراج را هم نگفتند؟

اگر به شما گفته شد به من هم گفتند.

¦ شاید شما واکنش خاصی داشته اید یا اظهار نظری کردید؟

نه. در واقع ما فقط پخش کردیم و در جریاناتی که بعدش افتاد اظهار نظری وجود نداشت.

¦ خبرگزاری «ایسنا» از قول مسعود احمدی مدیر شبکه خبر داد قصد اخراج شما نیست. بلکه یک جور جابه جایی فصلی بوده و قرار بوده اول تابستان باشد.

اتفاقاً من هم این مصاحبه را خواندم و برایم جالب بود که ایشان گفتند اخراج نشدم و این جابه جایی روتین و فصلی است. همین طور گفتند که نیروهای برنامه ساز نیروهای پروژه ای و قراردادی هستند که جابه جا می شوند. این اظهار نظر برای من خیلی جالب بود و این سوال را برایم پیش آورد که جابه جایی یعنی رفتن از یک جایی به جای دیگر است که خود آداب خودش را دارد. نه این که ساعت 9 شب با یک کارمند تماس بگیرد و بگوید که نرو سر برنامه؟، جابه جایی یعنی که تو این برنامه ای، برو یک برنامه دیگر.

 ما هفته قبل از این آیتم ها و موضوعات جدیدی را برای یک ماه آینده برنامه تعریف کرده و با مدیران شبکه جلسه گذاشته بودیم و تصویب شده بود. یک مرتبه در عرض دو روز تصمیم گرفته شده که جابه جایی فصلی اتفاق بیافتد. اصلاً نیروهای پروژه ای برای شبکه ای که به این گونه کار نمی کند چه معنی می تواند داشته باشد؟ اگر تلویزیون باشد درست است. شما یک برنامه ای را با یک تهیه کننده می سازید تحویل می دهید و بعد می روید. تا امروز چنین رسمی حداقل در شبکه جوان وجود نداشت. یعنی قبل از این که آقای احمدی به این شبکه بیایند ما چنین رسمی نداشتیم. برنامه سازان آدم های بومی شبکه محسوب می شدند و تا زمانی که یک برنامه اجرا می شد با آن برنامه بودند.

¦ یعنی چنین تصمیمی تا به حال سابقه داشته است؟

بله. این تصمیم های یکباره مدیریت شبکه جوان در دوره جدید تنها گزکش به من نخورده است. بنفشه رافعی، صادق داوری فر، حامد جوادزاده و خیلی از کسانی که از نیروهای خلاق و متفکر برنامه های رادیویی بودند دچار همین جابه جایی ها شدند.در واقع اینها طوری جابه جا شدند که دیگر مدت هاست برنامه ای در رادیو ندارند. از جایی که داشتند برداشته می شوند و دیگر برنامه ای ندارند. من فکر نمی کنم آقای ضرغامی به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما بخواهند که سازمان صدا و سیما از نیروهای خلاق تهی شود. منتهی این سوال را باید از ایشان پرسید که آیا می دانند در شبکه جوان نیروهای با سابقه از دور خارج می شوند؟

¦ شما نیروی ثابت رادیوجوان بودید؟

استخدام رادیوجوان نبودم. در واقع 90 درصد نیروهای رادیوجوان به صورت برنامه ای کار می کنند. البته این دوستان در رادیوجوان به همین دلیل به راحتی خوردن آب توانایی این را دارند که 9 شب برنامه را تعطیل کنند. از نظر قانونی نه پرونده ای نه بیمه ای. حتی کارت گزارشگری هم خیلی از ما به زحمت گرفتیم ولی رسم بدی است که از این توانایی به این شیوه استفاده کنند و بعد بگویند که جابه جایی فصلی است.

¦ فکر می کنید با این شرایط باز هم با صدا و سیما فعالیت کنید؟

من با سازمان مشکلی ندارم اما در شبکه جوان کار نخواهم کرد.

تنظیم: فرزانه ابراهیم زاده

منبع: سرمایه



Fathi narges.png

--







به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید

گروپ اهل ایران
برای عضو شدن به لینک زیر بروید

http://groups.yahoo.com/group/ahleiran20/join

روش ساده تر(اگر جی میل دارید) این است به ایمیل زیر یک ایمیل خالی بفرستید و منتطر ایمیل برگشتی باشید .به محض دریافت ایمیل را پاسخ دهید یعنی کافی است ریپلای کنید
ahleiran20+subscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر