۱۳۹۰ مرداد ۱۴, جمعه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


یاهو وب‌سایت ویژه ماه رمضان راه‌اندازی کرد

Posted: 05 Aug 2011 11:48 AM PDT

ایتنا – یاهو هم حال و هوای ماه رمضان به خود گرفت.

همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، شرکت یاهو سایت اینترنتی جدید و ویژه‌ای راه‌اندازی کرده است.

به گزارش الشروق، در این سایت سعی شده هر آنچه که به ماه رمضان اختصاص دارد، در اختیار کاربران قرار گیرد.

احمد ناصف مدیر کل شرکت یاهو در منطقه خاورمیانه، با اشاره به اینکه اینترنت مرجع اصلی کسب معلومات درباره ماه مبارک رمضان به شمار می‌رود، گفت: ما موضوعات مرتبط با این ماه را که در دیگر پایگاه‌های یاهو وجود دارد یک جا جمع می‌کنیم و همه را در این سایت در اختیار کاربران قرار می‌دهیم. وی کار با این سایت را «لذت‌بخش و سودمند» دانست.

به گزارش ایتنا این سایت پرمحتوا که به آدرس maktoob.ramadan.yahoo.com در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد، دارای بخش‌های متنوعی است که از آن جمله می‌توان به حدیث روز، آشپزخانه رمضانی شامل دستورهای غذایی برای افطار و سحری، اوقات شرعی، جدول پخش برنامه‌های تلویزیونی، سرگرمی و اخبار مربوط به ستارگان سینما و هنر اشاره کرد.

در سایت رمضانی یاهو همچنین قسمتی به نام مسابقه رمضانی گنجانده شده که کاربران در آن می توانند تجربیات خود در خصوص ماه رمضان و مسائل مربوط به آن را ارسال کنند.

طرح سفیر دانشجو از سوی گوگل اجرا شد

Posted: 05 Aug 2011 11:48 AM PDT

وایمکس‌نیوز - گوگل در راستای کمک به تقویت محافل دانشگاهی در خاورمیانه و آفریقای شمالی (منا) برنامه‌ سفیر دانشجو را در این منطقه به اجر درآورد.

طبق این برنامه دانشجویانی که در دانشگاه‌های منطقه‌ منا قبول شده‌اند در ازای دریافت یک سال هزینه‌ دانشگاه‌شان سفیر گوگل در دانشگاه خودشان می‌شوند.

در آزمون این برنامه که برای نخستین بار در منطقه‌ منا به اجر در می‌آید بیش از 866 دانشجو شرکت کردند که از میانشان 73 نفر توسط گوگل انتخاب شدند. این 73 نفر در 33 دانشگاه مختلف این منطقه تحصیل می‌کنند.

معیارهای گزینش هم عبارت بودند از آشنایی با فناوری، کوشایی در اثر گذاری بر محیط دانشگاه و تمایل به تبلیغ ابتکاراتی که گوگل برای ایجاد منفعت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به کار می‌گیرد.

این دانشجویان سفیر یک هفته آموزش می‌بینند و با راهبردهای گوگل برای خدمات و برنامه‌های آینده آشنا می‌شوند. زنان 30 درصد افراد انتخاب شده برای این دوره را تشکیل می‌دهند.

این در حالی است که در سال 2010 گوگل از لحاظ سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه بالنده‌ترین شرکت جهان بود و سالانه به ازای هر کارمند بیش از 140 هزار دلار صرف تحقیق و توسعه می‌کند.

نظارت گسترده‌تر بر اینترنت در پی حملات تروریستی نروژ

Posted: 05 Aug 2011 11:48 AM PDT

دویچوله، مریم میرزا - پس از حملات تروریستی نروژ، مقامات چند کشور اروپا از گسترش توان نظارت بر اینترنت به منظور دفع حملات احتمالی آتی سخن می‌گویند. چیزی که راه نقد و تحلیل فراوان را برای رسانه‌ها و فعالان آزادی وب باز کرده است. بیش از یک هفته از حملات تروریستی نروژ می‌گذرد. جمعه گذشته بود که آندرس برینگ برویک، یک راست‌گرای افراطی ضد اسلام و چندفرهنگی جوامع، با بمب‌گذاری و شلیک در اسلو بیش از ۹۰ نفر را که اکثریت آن‌ها جوان بودند به قتل رساند.

بخشی از جهان رسانه رو در رو با تروریسم این بار غیراسلامی فوری به نقد پیش‌فرض‌های سال‌های اخیر که «هر جا تروریسم است، پای اسلام‌گرایان افراطی در میان است!» پرداخت. اما این زمین‌لرزه فاجعه‌بار تنها به لرزش در نگاه غالب در بخشی از رسانه‌های سنتی منجر نشد.

با انتشار خبر وجود مانفیست ۱۵۱۶ صفحه‌ای آندرس برینگ برویک، تیرانداز جمعه خونین اسلو، بر اینترنت، توییت بر جا مانده از او، عضویت او در فروم اینترنتی نئونازی‌های سوئد، سرسپردگی‌اش به گروهی با عنوان اتحادیه انگلیسی دفاع که صفحه‌ آن در فیس‌بوک نزدیک به هفت هزار نفر عضو دارد، و در نهایت اثبات این نکته که برینگ برویک پیش از اقدام به حملات تروریستی به لیستی بلندبالا از کاربران اینترنت ایمیل فرستاده بوده است، نگاه‌‌ها به سمت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی خیره شد.

مقامات در چند کشور اروپایی آلمان، نروژ، فنلاند، استونی با این فرض که شبکه‌های اجتماعی و اینترنت زمین مناسبی برای یارگیری گروه‌های افراطی فراهم آورده‌اند، اعلام کرده‌اند که در پی گسترش مانیتورینگ اینترنت برای مبارزه با تهدیدهای احتمالی آتی هستند. این در حالی‌ست که فعالان حوزه آزادی اینترنت با نگرانی از احتمال استفاده از مورد برینگ برویک برای تهدید آزادی اینترنت سخن می‌گویند.

فیس‌بوک، خط مقدم جبهه

حملات تروریستی جمعه گذشته را خونین‌ترین حادثه در نروژ پس از پایان‌گیری جنگ جهانی دوم اعلام کرده‌اند. حملاتی که مسبب آن، آندرس برینگ برویک جوان ۳۲ ساله نروژی، یک ملی‌گرای تندرو بود. او در اقرارهای خود اتحادیه انگلیسی دفاع را به عنوان الهام‌بخش خود یاد کرده است و آن‌چه که به نگرانی‌ها دامن زده این است که این گروه تنها دو سال پیش از این، کم‌تر از ۵۰ عضو داشت در صورتی که اکنون به کمک شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک بیش از ۱۰ هزار عضو دارد. صفحه این گروه در فیس‌بوک بیش‌تر از شش هزار و هشتصد فالوئر دارد.

البته صفحه فیس‌بوکی که به نام خود تروریست نروژی بود پس از جمعه هفته گذشته سریعاَ از سوی فیس‌بوک حذف شد، هر چند که این احتمال وجود دارد کسی دیگر این صفحه را ساخته باشد.

به گزارش اسوشیتد پرس، گروه‌های تندرو علاقه‌مند به استفاده از شبکه‌های اجتماعی و خصوصاَ سایت‌های چت هستند اما در آن میان فیس‌بوک از همه بیش‌تر طرفدار دارد. از همین رو بی جهت نیست که بیش‌تر آدرس ایمیل‌هایی که آندرس برینگ برویک ساعاتی پیش از حملات تروریستی خود به آن‌ها ایمیل زده و مانیفست هزار و ۵۱۶ صفحه‌ای خود را برای آن‌ها فرستاده ، آدرس ایمیل افرادی بوده که اغلب در عکس پروفایل فیس‌بوک‌شان از نماد نئونازی‌ها یا ملی‌گرایان افراطی استفاده کرده‌اند.

البته بر اساس مقررات فیس‌بوک انتشار هر گونه محتوای حامل پیام‌های نفرت، تهدید و همچنین پورنوگرافی بعد از گزارش به فیس‌بوک و بررسی معمولاَ سریع ان از سوی فیس‌بوک، به حذف اکانت شخص یا گروه منجر می‌شود.

یکی از رهبران اتحادیه انگلیسی دفاع نیز به AP می‌گوید که «ما می‌دانستیم که استفاده از شبکه‌های اجتماعی آن‌لاین راه مناسبی است. اما این‌که گفته شود ما الهام‌بخش حرکت آن دیوانه بوده‌ایم، اشتباه است. ما هیچ وقت به طرفداران‌مان نگفته‌ایم که بروند بیرون و خشونت‌ به خرج دهند.»

تحقیقات پلیس نروژ هم موید آن چیزی است که این فرد می‌گوید. پلیس با بررسی کامپیوتر برینگ برویک به این نتیجه رسیده که او به تنهایی دست به این کار زده و هیچ اقدام تشکیلاتی‌ای در پس عملیات تروریستی‌اش نبوده است. همچنین هیچ رابطه‌ی معناداری بین اقدام او و گروه انگلیسی نیافته است.

زمینه‌سازی برای افزایش کنترل بر شبکه‌های اجتماعی

با این همه و به رغم آن‌که فیس‌بوک نیز خود بر اساس مقررات‌اش همواره تا جایی که توانسته نسبت به نفرت‌پراکنی و ترویج خشونت حساسیت به خرج داده، این شبکه‌ اجتماعی پرطرفدار و همچنین دیگر شبکه‌ها نظیر توییتر، مای‌اسپیس، و ... در معرض اتهام و در نهایت مانیتورینگ دولتی هستند.

تا آنجا که حتی حزب ملی بریتانیا نیز که سال گذشته برای اولین بار توانست یک صندلی در پارلمان اروپا از آن خود کند و به طرفداران‌اش همواره توصیه کرده از استتوس‌های فیس‌بوک و توییت‌های خود برای انتشار پیام‌های ملی‌گرایانه استفاده‌ کنند، مورد قابل توجهی برای رسانه‌ها و ناظران شده است. این حزب خصوصاَ استفاده از هشتگ‌های مشخصی را به طرفداران خود توصیه می‌کند.

آماری نیز که استخراج آن به آخر سال گذشته میلادی بر می‌گردد می‌گوید تنها در آلمان، گروه‌های راست تندرو حدود ۱۰۰۰ وب‌سایت و ۳۸ شبکه‌ی رادیویی آن‌لاین دارند که در آن‌ها در پی جذب نیرو هستند.

یک مسئول سابق امنیتی آمریکا در انگلیس به اسوشیتد پرس توضیح می‌دهد: «پنجاه سال پیش اگر شما اعتقاد داشتید که روی زمین جاسوس‌هایی از سیاره‌ای دیگر هستند، وقت زیادی صرف می‌شد تا کس دیگری را که مثل شما فکر کند بیابید، اما الان دیگر این موضوع منتفی است. شبکه‌سازی اجتماعی آن‌لاین حساب همه چیز را تغییر داده است.»

البته او بر جنبه‌های مثبت و منفی این امر تاکید می‌کند. ظاهراَ بیش از همه نیز این خود دولت‌ها هستند که از جنبه‌های مثبت و منفی استفاده از شبکه‌های اجتماعی آگاهند. از یک طرف شبکه‌های اجتماعی و پتانسیل نیروگیری تندروها در آن باعث ترس دولت‌ها شده، از سوی دیگر این امکان را برا‌شان ایجاد کرده که افراد و گروه‌های افراطی را از آن طریق رهگیری کنند. تا جایی که وزیر کشور آلمان نگرانی اصلی خود را گروه‌های تندرویی می‌داند که فعالیت‌های زیرزمینی دارند.

هم‌اکنون در جمهوری چک یک مورد فوری در دست اقدام پلیس قرار دارد. یک گروه تندرو چک در وب‌سایتی با عنوان رسانه سفید با انتشار بیانیه‌ای از اقدام تروریستی آندرس برینگ برویک نروژی تشکر کرده و اقدام او را «بالاتر از قابل فهم» توصیف و بیان کرده که این اقدام الهام‌بخش بسیاری دیگر خواهد بود. رئیس پیگیری جرایم اطلاعاتی این کشور می‌گوید که تایید اقدام جنایی خود جرم است و بیان می‌کند که دفتر تحت سرپرستی‌اش در حال بررسی جزییات آن هستند.

اقدامات دولتی در جهت گسترش مانیتورینگ اینترنت

با این‌که تصمیم درباره‌ی این‌که چه محتوایی، محتوای نفرت‌ تلقی می‌شود از کشوری به کشور دیگر می‌تواند تفاوت کند (برای مثال در آمریکا انکار هولوکاست ممنوع نیست) اما مقامات چندین کشور اروپایی در اظهارنظرهای مشابه از گسترش توان مانیتورینگ اینترنت خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌ فرانسه در استونی، مسئول امنیت داخلی این کشور، بیان داشته که در انتظار نتیجه تحقیقات نروژ هستند و پس از ان به طور قطع ضرورت تغییر مقررات را بررسی خواهند کرد.

«در حال حاضر یک چیز مشخص است. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در نظر داریم تا توان مانیتورینگ اینترنت را افزایش دهیم تا بتوانیم اطلاعات موجود در اینترنت درباره حملات احتمالی را استخراج کنیم.»

از زمانی که هکرهای روسی در سال ۲۰۰۷ جنگی سایبری با اهداف سیاسی به راه انداختند، این کشور (حوزه بالتیک) به یکی از پیش‌گامان رهگیری و دفع حملات آنلاین تبدیل شد و حالا مدیریت تجهیزات دفاع سایبری ناتو را بر عهده گرفته است.

پلیس فنلاند نیز در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی فنلاندی اعلام کرده است که عملیات اطلاعاتی در شبکه را افزایش داده است.

در این گفت‌وگو پلیس فنلاند به طرح دو ساله‌ای که وب‌سایت‌ها را مجهز به قابلیتی با عنوان «دکمه آبی» می‌کند اشاره کرده که بر اساس آن کاربر می‌تواند با یک کلیک ساده مسئولان را در جریان احتمال اقدام جنایتکارانه بر مبنای محتوای صفحات قرار دهد.

در آلمان نیز مورد نروژ به سخن گفتن دوباره لزوم تغییر قوانین مربوط به اینترنت دامن زده است. این قوانین یک بار در مارچ ۲۰۱۰ از سوی یک دادگاه عالی در آلمان رد شد و اینک دوباره فرصتی شده تا سیاستمداران محافظه‌کار از لزوم تصویب آن سخن گویند.

نگرانی‌ها از تحدید آزادی اینترنت

با این همه اگرچه گفته می‌شود که شبکه‌های اجتماعی به کمک راست‌گرایان یا دیگر گروه‌های افراطی برای جذب هوادار آمده‌اند کارشناسان می‌گویند هنوز زود است که قضاوت شود که چه مقدار این شبکه‌ها در تقویت اقدامات خشونت‌آمیز نقش داشته‌اند.

متیو گودوین، یک محقق که اخیراَ کتابی در زمینه راست‌های افراطی در بریتانیا منتشر کرده است، به اسوشیتد پرس می‌گوید که «این واقعیت که در وبلاگ‌ها، فروم‌های آن‌لاین و ... با گرایش‌های افراطی مواجه هستیم، لزوماَ به معنای ان نیست که با خطر بیش‌تری نیز مواجه هستیم.»

برخی نیز با طرح این سوال که چه تعداد از کاربران اینترنت به رغم وجود مانیفست آندرس برینگ برویک بر اینترنت آن را خوانده‌اند، تلاش دارند نشان دهند که صرف حضور در اینترنت به طرفداری دیگران دامن نمی‌زند.

اما در این میان هستند بسیاری از فعالان آزادی اینترنت که نگران آن هستند که مورد نروژ دستاویزی شود در دست دولت ها در جهت محدودسازی آزادی اینترنت و گردش آزاد اطلاعات. آن‌ها اقدامات امنیتی صورت گرفته را در بعضی از موارد بی‌ربط به فجایع اتفاق افتاده ارزیابی می‌کنند و دستگاه‌های امنیتی را به واکنش بیش از حد متهم می‌کنند.

به گزارش دویچه وله انگلیسی، البته پلیس فنلاند خود نیز تاکید می‌کند که احترام به آزادی بیان در هر قانونی که وضع شود باید حرف اول را بزند.

نسخه‌ی دیجیتالی کتاب رسوایی‌های «مرداک» به بازار آمد

Posted: 05 Aug 2011 11:47 AM PDT

نسخه‌ی دیجیتالی کتابی درباره‌ی «روپرت مرداک» منتشر شد.

به گزارش ایسنا، رسوایی شنود تلفنی افراد مشهور توسط یکی از کمپانی‌های روپرت مرداک، غول رسانه‌ای جهان و صاحب بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی‌، و احضار وی به دادگاه در ماه اخیر، دنیای رسانه را لرزاند. اکنون انتشارات «ونیتی فر» اعلام کرده است جریان این رسوایی را به صورت نسخه‌ای دیجیتالی منتشر کرده است.

این کتاب الکترونیکی مجموعه‌ای از 20 مقاله‌ای است که اخیرا درباره‌ی زندگی مرداک به نگارش در آمده است.

این کتاب «روپرت مرداک، سردسته‌ی مغول‌های خیابان فلیت» نام گرفته است. خیابان «فلیت» خیابانى طولانى و نسبتا باریک در بخش شرقى مرکز تجارى لندن است که در طول دو قرن اخیر در جهان مترادف با نام رسانه، روزنامه و انتشارات بود.

این مقالات توسط نویسندگان مختلف نوشته شده‌اند و 20 درصد آن‌ها به قلم «مایکل وولف»، زندگی‌نامه‌نویس مرداک‌، است.

به گزارش والگ‌، این نسخه‌ی چهار دلاری که نسبتا ارزان است، در سایت‌های «آمازون» و «بارنز اند نوبلز» در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

روزنامه‌ی «گاردین» ‌در سال 2009 فاش کرد «نیوز اینترنشنال»، که مجری بخش عمده‌ی فعالیت‌های مرداک و از جمله نشریه‌ی «ورد نیوز» است، به شنود غیرقانونی مکالمات تلفنی افراد مشهور می‌پرداخته است.

«نیک دیویس»، خبر‌نگار ماجراجوی «گاردین» که اخیرا تصمیم گرفته کتابی را درباره‌ی این وقایع روانه‌ی بازار کند، دو سال دیگر صرف کرد تا اطلاعاتی درباره‌ی شنود غیرقانونی تلفن‌های افراد سرشناس و سیاستمداران و همچنین قتل مشکوک یک دختر نوجوان به‌دست آورد.

عملیات پلیس پس از انتشار گزارش‌هایی در زمینه‌ی این رسوایی آغاز شد که مسوولان «ورد نیوز» در سال 2003 با استخدام کارآگاهان خصوصی به شنود مکالمات تلفن همراه والدین یک دختر نوجوان که ربوده شده و به قتل رسیده بود، مبادرت کردند و در سال 2005 نیز به اقدام مشابهی در مورد خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری در لندن دست زدند.

پس از فاش ‌شدن این موضوع،‌ مرداک به‌منظور اظهار ندامت، با والدین «میلی داولر»، دختر نوجوان کشته شده‌ی انگلیسی، ملاقات کرد و سپس به خبرنگاران گفت: به‌عنوان پایه‌گذار شرکت «نیوز اینترنشنال»، هنگامی که از اتفاقات انجام شده خبردار شدم، انزجار و عذرخواهی خود را اعلام کردم.

با این حال معترضان مرداک 80 ساله را با شعار «شرم بر تو باد» همراهی می‌کردند.

میلی داولر دختر 13 ساله‌ای بود که در سال 2002 به قتل رسید. نشریه‌ی «ورد نیوز» هنگامی که این دختر ناپدید شد، به‌طور غیرقانونی به پیام‌های تلفنی وی دسترسی پیدا کرده بود. تحقیقات بعدی این احتمال را مطرح کرد که تعدادی از ماموران پلیس هم به خواست همین نشریه به شنود تلفنی دست زده و اطلاعات به‌دست آمده را در اختیار نشریه قرار داده‌اند.

در نتیجه دو تن از بلندپایه‌ترین دستیاران غول رسانه‌ای جهان به دنبال رسوایی شنود مکالمات تلفنی استعفا کردند.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه گزارش داد که جسد «شبون هوآر»، خبرنگار افشاگر روزنامه‌ی «ورد نیوز»، در منزل شخصی خود در شمال لندن کشف شد.

«پل استیونسون»، رییس پلیس لندن‌، در همان روز بر سر همین موضوع از سمت خود استعفا کرد.

در همین حین اخباری مطرح شد مبنی بر این‌که «جود لاو»، هنرپیشه‌ی انگلیسی، از روزنامه‌ی «سان»، یکی دیگر از روزنامه‌های متعلق به مرداک، به‌خاطر شنود تلفنی در سال 2005 و 2006 که «ربکا بروکس» سردبیر آن بوده، شکایت کرده است.

«ربکا بروکسل»، مدیر عامل سابق شرکت «نیوز اینتر نشنال» که به اتهام شنود غیرقانونی تلفنی و فساد برای ساعاتی بازداشت و سپس آزاد شد‌، در جلسه‌ی کمیته‌ی پارلمانی مجلس عوام به همراه مرداک و پسرش حاضر شد.

مرداک در این جلسه‌ی رسمی حاضر شد،‌ اما مسوولیت هیچ‌یک از اقداماتش را نپذیرفت.

به گفته‌ی پلیس انگلیس، تلفن‌های حدود 4000 تن از مردم، اعضای خانواده‌ی سلطنتی انگلیس، چهره‌های مشهور دنیای هنر و ورزش، خانواده‌های سربازان کشته شده در جنگ افغانستان و قربانیان جرایمی مانند قتل شنود شده است.

اخیرا نیز دولت انگلیس اعلام کرد در دولت دیوید کامرون، نخست‌وزیر فعلی انگلیس، حداقل 27 دیدار بین مقامات دولت و اعضای شرکت رسانه‌ای جنجالی روپرت مرداک صورت گرفته است.

علاوه بر این دولت انگلیس گفت که جرمی هانت، وزیر فرهنگ این کشور نیز بارها با وابستگان مرداک دیدار داشته است.

افشای روابط اعضای دولت کامرون با روپرت مرداک در حالی صورت می‌گیرد که پیش‌تر نیز از ارتباط بین دولت انگلیس و اعضای شرکت رسانه‌ای مرداک سخن به میان آمده بود. این مساله تاکنون اعمال فشارهای بسیاری را بر دیوید کامرون به همراه داشته است.

در همین حال وزیر خزانه‌داری دولت کامرون نیز 16 دیدار با مقامات کلیدی کنسرسیوم انتشاراتی مرداک داشته است.

افشای روابط دولت و مرداک نیز آسیب جدی را به وجهه‌ی دولت انگلیس به دنبال خواهد داشت.

جزئیات هجدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها

Posted: 05 Aug 2011 11:41 AM PDT

هجدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها در بخش خبرگزاری‌ها، مطبوعات کشوری، مطبوعات استانی، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی و بخش ویژه برگزار می‌شود.

به گزارش فارس، هجدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها امسال برای نخستین بار به‌صورت مجزا از نمایشگاه مطبوعات برگزار می‌شود و بنابر اعلام مدیر‌کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی ارشاد، هجدهمین نمایشگاه مطبوعات از سوم تا دهم آبان ‌ماه و جشنواره مطبوعات نیز با فاصله زمانی حداقل یک ماهه از نمایشگاه برگزار می‌شود.

بخش مطبوعات کشوری

هجدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها در بخش «مطبوعات کشوری» در زمینه‌های "سرمقاله و یادداشت "، "مقاله "(با گرایش‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی)، "گزارش "(با گرایش‌های خبری و غیرخبری)، "عکس "(با گرایش‌های خبری و غیرخبری)، "مصاحبه "، "خبر "، "تیتر "، "طنز مکتوب "، "طرح و کاریکاتور "، "صفحه‌آرایی " و بخش "مقالات تخصصی " برگزار می‌شود.

بخش خبرگزاری‌ها

بخش «خبرگزاری‌ها» در هجدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها در 5 زمینه‌ مختلف "خبر "، "گزارش "، "عکس "، "مصاحبه "، "تفسیر و تحلیل " برگزار می‌شود.

بخش مطبوعات استانی

"سرمقاله و یادداشت "، "مقاله "( با گرایش‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی)، "گزارش "( با گرایش‌های خبری و غیرخبری)، "عکس "( با گرایش‌های خبری و غیرخبری)، "مصاحبه "، "خبر "، "تیتر "، "طنز مکتوب "، "طرح و کاریکاتور " و "صفحه‌آرایی " زمینه‌هایی است که امسال «مطبوعات استانی» می‌تواند در هجدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها در آن شرکت داشته باشند.

بخش پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی

پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی هم در هجدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها می‌توانند در بخش‌های متنوع "خبر "، "گزارش "، "عکس "، "مصاحبه "، "تفسیر و تحلیل خبر " شرکت داشته باشند.

بخش ویژه جشنواره هجدهم

در بخش «ویژه» جشنواره هجدهم نیز موضوعات مختلفی در نظر گرفته شده از جمله آثار تولیدی با موضوعات "تبیین نقش مطبوعات در جهاد اقتصادی "، "رسالت مطبوعاتی؛ تهذیب رسانه‌ای، اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری "، "طرح تحول اقتصادی؛ هدفمندی یارانه‌ها، اصلاح ساختار بیمه و مالیات، اصلاح نظام بانکی. "، "فرهنگ اسلامی؛ اصول اعتقادی، احکام و عبادات ترویج ازدواج آسان، تعلیم و تربیت کودک "، "بیداری ملت‌های مسلمان و اتحاد جهان اسلام " می‌توانند در بخش ویژه جشنواره امسال شرکت داشته باشند.

لازم به توضیح است آثاری که از فروردین ‌ماه 89 تا پایان شهریور ‌ماه 90 منتشر شده‌اند، می‌توانند در بخش ویژه شرکت داشته باشند.

همچنین در جشنواره امسال بخشی نیز برای "رسانه‌های خارجی " در نظر گرفته شده که آثار نمایندگان رسانه‌های مقیم ایران در جایزه صلح و عدالت شرکت داده می‌شوند.

تمامی خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، مدیران مسئول، نویسندگان، عکاسان و ... از تمامی خبرگزاری‌ها، مطبوعات و پایگاه‌‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی می‌توانند آثار برتر خود را که از فروردین 89 تا پایان اسفند 89 منتشر شده به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند‌ البته زمان آغاز ارسال اخبار هنوز مشخص نشده است.

در هجدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها دارندگان آثار مختلف می‌توانند حداکثر 3 اثر خود را در زمینه‌های تعیین شده ارسال‌ کنند و در بخش پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، تنها آثاری پذیرفته می‌شوند که آن پایگاه اطلاع‌رسانی در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده باشد.

ازدواج رایانه‌ای عروس و داماد آمریکایی: برنامه‌ای رایانه‌ای که کشیش است

Posted: 05 Aug 2011 11:41 AM PDT

زوجی آمریکایی پس از اینکه نتوانستند برای برگزاری مراسم ازدواج خود در هیوستون یک کشیش پیدا کنند، تصمیم گرفتند کشیشی ویژه مراسم عروسی خود خلق کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "میگل هنسون" و نامزدش تصمیم گرفته اند به جای درخواست از یک کشیش واقعی، مراسم ازدواج خود را با کمک یک رایانه برگزار کنند، در واقع هنسون به جای کشیشی که مراسم عقد را برگزار می کند، برنامه ای رایانه ای نوشته و قصد دارد از آن برای برگزاری مراسم عقد استفاده کند.

طی این مراسم عروسی که در خانه پدر و مادر هنسون برگزار خواهد شد، این زوج در حیاط پشتی خانه رو به روی نمایشگری 30 اینچی خواهند ایستاد، رایانه با صدایی دیجیتالی به حاضران خوشامد گفته و داستان آشنایی این زوج را تا روز ازدواج برای حاضران تعریف می کند. سپس مراسم ازدواج برگزار خواهد شد.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، این مراسم ازدواج جنبه قانونی و رسمی ندارد و برگه های مرتبط با ازدواج باید توسط یک قاضی به امضا و تایید برسند.

تشدید سانسور اینترنت در چین با کنترل وای‌.فای

Posted: 05 Aug 2011 11:41 AM PDT

کاربران در چین از این پس نمی‌توانند در هتل‌ها به‌طور ناشناس به اینترنت بدون سیم متصل شوند؛ دولت چین در اقدامی تازه اماکن عمومی را که به کاربر امکان اتصال بدون سیم به اینترنت را می‌دهند، به نصب نرم‌افزاری موظف کرده است که وب گردی به صورت ناشناس را دشوار می‌کند.

به گزارش ایسنا، مقررات جدید که آغاز هفته به رستوران‌ها، هتل‌ها و فروشگاه‌های کتاب ابلاغ شد، صاحبان این اماکن را موظف به نصب یک نرم‌افزار جدید مونیتورینگ وب برروی رایانه‌ها می‌کند.

از این پس به کاربران چینی که قصد دارند در کنار نوشیدن چای یا قهوه، در گوشه‌ای دنج، از طریق لپ‌تاپ یا آی‌پد خود وب‌گردی کنند، تنها با ثبت نام واقعی‌شان امکان دسترسی به اینترنت از طریق WiFi داده می‌شود.

دستگاه‌های امنیتی چین هدف از وضع این مقررات را، مبارزه با قمارها، اخاذی و جرم و جنایت آنلاین عنوان کرده‌اند. اما با این نرم‌افزار جدید مقامات امنیتی چین می‌توانند کاربرانی را که از طریق اتصال بدون سیم به اینترنت در اماکن عمومی در پی "محتوای نامطلوب در وب" هستند، شناسایی کنند و فعالیت‌های آن‌ها را زیر نظر بگیرند.

چین در سانسور اینترنت پیشتاز است؛ هنوز چند روزی از وضع این مقررات نگذشته، اینترنت در برخی مکان‌های عمومی که صاحبانشان از نصب نرم‌افزار ماانیتورینگ خودداری کرده‌اند، قطع شده است. اماکن «آفلاین» از کاهش 30 درصدی درآمد در نتیجه‌ی کم شدن مشتری خبر می‌دهند.

تهدیدهای شبکه‌های اجتماعی: اطلاعات حساس خود را به اشتراک نگذارید

Posted: 05 Aug 2011 11:41 AM PDT

خبرگزاری مهر - شبکه ها و سایتهای اجتماعی امروزه میلیونها کاربر را از سراسر دنیا به سوی خود جلب می کنند و این مسئله موجب شده جنایتکاران انفورماتیکی به منبع با ارزشی برای سرقت هویت و اطلاعات شخصی کاربران وب دست یابند.

ابزارهای شبکه های اجتماعی نحوه تعامل در زندگی شخصی افراد را تغییر داده و اکنون نیز در حال تغییر زندگی حرفه ای آنها هستند. درحقیقت این شبکه ها نقش مهمی در نحوه انجام تعاملات شغلی و تجاری افراد ایفا می کنند که نکته مهم آن ، ریسک بسیار بالای این شبکه ها است. براین اساس صدها میلیون کاربر در شبکه های مختلف اجتماعی، در سالهای اخیر توجه مهاجمان سایبری را بیش از هر هدف دیگری به خود جلب کرده اند.

آمارهای به دام افتادن کاربرانی که بدون اطلاع از اهداف جنایتکاران اینترنتی مغلوب این گروه می شوند روزبه روز بیشتر شده و در کشور ما نیز به دلیل عدم اطلاع رسانی و فرهنگسازی در بسیاری از مواقع شبکه های اجتماعی این قبیل مشکلات را برای کاربران خود به وجود می آورند.

بررسی ها نشان می دهد که نقطه اشتراک میان تمامی تهدیداتی که در شبکه های اجتماعی وجود دارد اعتماد زیادی است که کاربران به این برنامه ها دارند به نحوی که اغلب مردم به لینکها، تصاویر، فیلمها و فایلهای اجرایی که به دستشان می رسد اعتماد می کنند. این امر خطرها و تهدیدات بسیاری را برای کاربران به همراه دارد که باید اطلاع رسانی شود.

حمله هکرها هر 39 ثانیه یکبار صورت می گیرد

به گزارش مهر، هکرها هر 39 ثانیه یکبار از طریق اینترنت به کامپیوترهای افراد حمله می کنند به نحوی که تاکنون بیش از چندصد هزار نوع ویروس کامپیوتری در سراسر جهان شناخته شده که این تعداد نیز هر روز در حال افزایش است.

با این وجود شبکه های اجتماعی مرز جدیدی از جنایتکاریهای انفورماتیکی به حساب می آیند و تازه ترین گزارشها نشان می دهد این نوع حملات در سال 2010 نسبت به سال قبل از آن دو برابر نیز شده است.

به نحوی که در نظرسنجی یک شرکت انفورماتیکی که از کاربران شبکه های اجتماعی به عمل آورده مشخص شده که 43 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی مورد حملات فیشینگ جنایتکاران انفورماتیکی قرار گرفته اند که این رقم در سال 2009 برابر با 21 درصد بوده است. همچنین 67 درصد از کاربران هرزنامه دریافت کرده و 40 درصد از کاربران نیز با ویروسها و سایر انواع نرم افزارهای مخرب تهدید شدند. در این میان، پدیده اکانتهای در معرض خطر نیز یکی از مهمترین مشکلاتی است که کاربران شبکه های اجتماعی را تهدید می کند.

مواردی که کاربران شبکه های اجتماعی را تهدید می کند

به گزارش مهر، با ورود اعضای خانواده به دنیای آنلاین، صرف نظر از سن آنها باید آموزشهایی در مورد امنیت فضای سایبر به آنها داده شود که در این راستا اهمیت دانستن اصول اولیه محافظت در برابر شبکه های اجتماعی ضروری به نظرمی رسد چراکه به دلیل نبود آموزشهای مدون، کاربران رایانه ای در کشور ما با مواردی از آسیب های سایبری برخورد می کنند که نه تنها راه حلی برای آن نمی بینند بلکه در بسیاری مواقع از کنار آن عبور کرده و از آن چشم پوشی می کنند. اما با این حال شکایات از در دام هکرهای اینترنتی افتادن و سلب امنیت در فضای سایبر پرونده های بسیاری از جرایم رایانه ای در کشور را به خود اختصاص داده است.

در این زمینه چند تهدید یا خطرهای برتر موجود در شبکه های اجتماعی اعلام شده است.

1. اعتماد

نقطه اشتراک میان تمامی تهدیدات در شبکه های اجتماعی اعتماد زیادی است که کاربران به برنامه های این شبکه ها دارند به نحوی که اغلب مردم به لینکها، تصاویر، فیلمها و فایلهای اجرایی که از طرف دوستان آنها ارسال شده اعتماد می کنند، مگر اینکه چند بار از این طریق دچار مشکل شده و با خطری روبرو شوند.

باید توجه داشت که برنامه های شبکه های اجتماعی هنوز به اندازه کافی تهدیدات خود را برای کاربران به نمایش نگذاشته اند. در نتیجه همچنان کاربران، اطلاعات حساس خود را در این شبکه ها به اشتراک گذاشته و بر روی لینکهای ارسال شده توسط دوستان خود، به سادگی و با اطمینان کلیک می کنند.

2. کرم های شبکه های اجتماعی

کرمهای شبکه های اجتماعی، کرمهایی هستند که با شکلها و صورتهای متفاوت، به طور خاص برای انتشار در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، MySpace، توئیتر، hi5، Friendster و Bebo طراحی شده که هر روزه حسابهای کاربری بیشتری را برای ارسال هرزنامه های بیشتر و درگیر کردن سیستمهای بیشتر سرقت می کنند.

3. سرقت هویت

مدتی پیش ایمیلی برای کاربران فیس بوک ارسال می شد که از آنها می خواست در لینکی که در ظاهر متعلق به فیس بوک بود وارد سیستم شوند. اما این لینک در حقیقت متعلق به fbaction بود که به این وسیله اطلاعات حسابهای کاربران فیس بوک را سرقت می کرد که براین اساس حسابهای کاربری بسیاری از کاربران فیس بوک در این حمله مورد سوء استفاده قرار گرفت.

البته درصد کاربرانی که قربانی این حمله شدند زیاد نبود، اما با توجه به تعداد بسیار زیاد کاربران فیس بوک که بیش از 500 میلیون کاربر تخمین زده می شود این درصد کم نیز رقم قابل توجهی را تشکیل می دهد. البته فیس بوک به سرعت وارد عمل شد و دامنه مذکور را مسدود کرد.

4. تروجانها

شبکه های اجتماعی به یک بردار مهم برای تروجانها تبدیل شده اند. کافی است کاربر فقط یک کلیک کند تا به یکی از قربانیان زئوس که یکی از مشهورترین و بزرگترین تروجانهای بانکی است تبدیل شود. این تروجان با استفاده از شبکه های اجتماعی زندگی تازه ای یافته است.

URL Zone نیز یک تروجان بانکی دیگر است که حتی از زئوس نیز هوشمندتر است. این تروجان قادر است ارزش حسابهای بانکی قربانی را برای تصمیم گیری در مورد اولویت سرقت آن حساب مشخص کند.

5. نشت داده ها

مهمترین کار در شبکه های اجتماعی، "به اشتراک گذاردن" داده های مختلف با دیگران است. متاسفانه بسیاری از کاربران اطلاعات بسیار زیادی را راجع به سازمانی که به آن متعلق هستند، پروژه ها، محصولات، مسائل مالی، تغییرات سازمانی، رسوایی ها و سایر مسائل حساس به اشتراک می گذارند.

حتی در برخی موارد، زوجهایی که عضو این شبکه های اجتماعی هستند، در مورد مسائل کاری همسر خود یا کاری که بر روی یک پروژه بسیار محرمانه انجام می دهد، اطلاعات حساسی را به اشتراک می گذارند. باید توجه داشت حتی به اشتراک گذاردن اطلاعات شخصی مانند آدرس محل سکونت و شماره تلفن نیز در شبکه های اجتماعی کار خطرناکی است.

6. لینکهای کوتاه شده

برخی از کاربران از سرویسهای کوتاه کننده URL مانند bit.ly و tinyurl استفاده می کنند تا URL های طولانی را برای فضاهای کوچک و محدود، مناسب سازی کنند. این لینکهای کوتاه شده به ابزاری برای مهاجمان تبدیل شده اند تا با استفاده از آنها، کاربران نا آگاه را برای کلیک بر روی لینک یک بدافزار ترغیب کنند.

آنها لینک مورد نظر را طوری مبهم می کنند که قربانی متوجه نمی شود در حال کلیک کردن بر روی لینک نصب یک بدافزار یا لینک یک ویدئو در یک وب سایت معتبر است.

استفاده از این لینکهای کوتاه شده بسیار ساده بوده و این لینکها در همه جا نیز وجود دارند. بسیاری از کلاینتهای توئیتر، هر لینکی را به طور خودکار کوتاه می کنند.

7. شناسایی افراد ارزشمند

یکی از کلیدهای اصلی تهدیدات دائمی شبکه های اجتماعی ، جمع آوری اطلاعات افراد ارزشمندی است که با استفاده از آنها، می توان به سیستمهای مهم و حساس دسترسی پیدا کرد. در این مورد، شبکه های اجتماعی می توانند گنجینه ای از داده ها در مورد این افراد باشند. کسانی که به این اطلاعات ارزشمند دسترسی پیدا می کنند از آنها برای توسعه حملات خود، نصب بدافزارها و تروجانها و در نهایت دسترسی به سیستمهای حساس و مهم استفاده می کنند. بنابراین در حالی که شبکه های اجتماعی مستقیما به این افراد مرتبط نیستند یک منبع داده بسیار ارزشمند برای آنها به حساب می آیند.

8. جعل درخواست بین سایتی

اگرچه این مسئله نوع خاصی از حمله به حساب نمی آید و بیشتر شبیه به تکنیکی برای گسترش یک کرم شبکه اجتماعی پیچیده است، ولی حملات جعل درخواست بین سایتی، از اعتمادی که یک سایت شبکه اجتماعی به کاربر خود و مرورگر وی دارد سوء استفاده می کند.

به این معنی که در یک شبکه اجتماعی، یک فرد مهاجم می تواند به سادگی یک تصویر را در جریان وقایع یک کاربر به اشتراک بگذارد که کاربران دیگر با کلیک بر روی آن، دچار یک حمله شده و یا باعث انتشار آن حمله شوند.

9. جعل هویت

حسابهای کاربری افراد مشهور زیادی در شبکه های اجتماعی تاکنون هک شده است. علاوه بر این، افراد زیادی با جعل هویت افراد مشهور، صدها و هزاران طرفدار در شبکه های اجتماعی جمع کرده اند و سپس باعث شرمساری فردی که هویت او را جعل کرده اند شده اند.

در حال حاضر شبکه های اجتماعی مانند توئیتر، جاعلان هویت را که سعی می کنند طرفداران خود را گمراه کنند از حسابهای کاربری خود حذف می کند. البته بسیاری از این جاعلان هویت، بدافزار منتشر نمی کنند اما برخی از حسابهای کاربری هک شده، قطعا حاوی بدافزار نیز هستند.

افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب با سرویس جدید گوگل

Posted: 05 Aug 2011 11:41 AM PDT

مدیر بخش مهندسی گوگل اعلام کرد که سرویس جدید این شرکت سرعت بارگذاری صفحات وب را تا 60 درصد افزایش خواهد داد.

به گزارش ایسنا، رام رامانی خاطرنشان کرد: این سرویس که Page Speed نام دارد، سرعت بارگذاری صفحات اینترنتی را شتاب بخشیده و وبگردی را برای کاربران لذت‌بخش‌تر می‌کند.

وی افزود: با کمک این سرویس کاربران می‌توانند همانند قبل ولی با سرعت بالاتری، به وب‌سایت شما دسترسی داشته باشند.

سرویس به‌طور خودکار قابلیت‌های مهمی به صفحات اینترنتی تزریق می‌کند که هدف اصلی آن کوتاه کردن زمان بارگزاری است. هم‌چنین کار مدیران سایت‌ها را کم کرده و آن‌ها را از زحمت نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز برای افزایش سرعت، آسوده می‌کند.

به گفته او سرویس Page Speed برای بهبود سرعت، از روش‌هایی هم‌چون جمع کردن CSS، فشردن تصاویر، کش کردن و جیزیپ منابع استفاده می‌کند. جیزیپ (Gzip) روشی برای فشرده کردن صفحات اینترنتی است.

این مدیر گوگل خاطرنشان کرد: آزمون‌های به عمل آمده حاکی از آن است که استفاده از این سرویس، سرعت بارگذاری صفحات مختلف وب را 25 تا 60 درصد افزایش می‌دهد.

شما از توییتر چه می‌دانید؟

Posted: 05 Aug 2011 11:26 AM PDT

شاید توییتر هم‌اکنون پس از فیس‌بوک دومین شبکه اجتماعی بزرگ جهان محسوب ‌شود به طوریکه دارای بیش از 175 میلیون کاربر در سراسر جهان است.

به گزارش ایسنا، توییتر به کاربران خود اجازه می‌دهد تا متن‌های 140 کاراکتری به دوستان خود ارسال کنند، درحال حاضر به همراه فیس بوک و زینگا از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است.

اکنون بسیاری از وب سایت‌های دنیا به توییتر متصل‌اند و محتوای خود را در آن به اشتراک می‌گذارند و این نکته مورد توجه است که توییتر به کاربران امکان می‌دهد که هرکه باشند با ورود به شبکه اینترنت، اثری از این شبکه میکروبلاگینگ مشاهده خواهند کرد.

توییتر نزدیک به پنج سال است که فعالیت می‌کند و این سومین طراحی مجدد وب توییتر محسوب می‌شود.

پخش شایعات در توییتر

چندی پیش هکرها موفق شدند با در دست گرفتن صفحه توییتر خبرگزاری فاکس‌نیوز، خبری مبنی بر ترور باراک اوباما و کشته شدن وی منتشر کنند.

اما فاکس‌نیوز با صدور بیانیه‌ای به دلیل روی دادن این اتفاق عذرخواهی و اعلام کرد تحقیقات در این خصوص آغاز شده است و پس از آن گروه هکر ی به نام اسکریپتکیدیز مسوولیت ارسال این توییت‌ها را برعهده گرفت.

توییتر و خبرنگاران

توییتر، صفحه‌ی راهنمایی برای خبرنگاران طراحی کرده است تا خبرنگاران حرفه‌یی را که برای کسب اخبار از شاهدان عینی و کاربران توییتر سراغ این شبکه‌ی اجتماعی می‌آیند، راهنمایی کند.

این صفحه جدید ، "توییتر برای سرویس‌های خبری" نام دارد و راهنمای لازم برای انتشار، جست‌وجو، توییت حرفه‌یی، جست‌وجوی منابع دست اول و دنبال کردن آن‌ها در این شبکه اجتماعی و فرهنگ واژگان لازم برای یک کاربر حرفه‌یی در «توییتر» را شامل می‌شود.

این صفحه‌ راهنما، برای خبرنگاران در چهار بخش کلی گزارش، مشارکت در بحث‌ها، انتشار و موارد دیگر، توضیح‌ها و راهنمایی‌ها را دسته‌بندی کرده است.

در بخش چگونگی گزارش و اطلاع‌رسانی حرفه‌یی در توییتر، تفاوت‌های جست‌وجوی حرفه‌یی و پیشرفته آموزش داده شده است که در همین بخش، توصیه‌هایی برای جست‌وجوی بهتر در آرشیو توییت‌ها نیز ارائه شده است.

در حال حاضر گوگل نیز در تلاش است با راه‌اندازی شبکه اجتماعی فوق پیشرفته و جدید خود به نام + Google، فیس‌بوک، بزرگترین شبکه اجتماعی و توییتر، دومین شبکه اجتماعی بزرگ جهان را به چالش بکشد.

توییتر و تبلیغات آنلاین

توییتر هم‌چنین شرکت تبلیغات آنلاین AdGrok برای افزایش فعالیت‌های تبلیغاتی خود خریداری کرد.

سرویس اشتراک‌گذاری عکس

شبکه اجتماعی توییتر همچنین اعلام کرد که در راستای توسعه نرم‌افزاری خود یک سرویس داخلی برای به اشتراک ‌گذاشتن عکس راه‌اندازی می‌کند.

پیش از آن کاربران توییتر عکس‌های خود را از طریق برنامه‌های توییت پیک و Yfrog، به اشترک می‌گذاردند اما با این سرویس این امکان فراهم می‌شود تا خود عکس‌هایشان را به اشتراک بگذارند.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات ایسنا، توییتک یک برنامه برای شبکه‌های اجتماعی مختلف از جمله توییتر است که به کاربران آن‌ها اجازه می‌دهد تا برای یکدیگر پیغام بفرستند و پروفایل‌های یکدیگر را بازدید کنند.

ادغام پروفایل‌ها در یک صفحه

آمارها نشان می‌دهند که نزدیک به 20 میلیون تن از کاربران توییتر برنامه توییتک را دانلود کردند و آن را به دومین راه استفاده از این سرویس تبدیل کرده‌اند.

این برنامه هم‌چنین به کاربران توییتر اجازه می‌دهد تا پروفایل‌های خود در سایر شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک را در یک صفحه بگنجانند.

مقامات توییتر اظهار کردند که در سه ماهه اول سال 2011 تعداد توییت‌هایی که کاربران برای یکدیگر ارسال کردند، 41 درصد افزایش یافته است. جالب است بدانید که هم‌اکنون کاربران توییتر در روز 140 میلیون توییت به یکدیگر ارسال می‌کنند.

زمانی که طالبان در افغانستان روی کار آمدند، مخالفت خود را با بیش‌تر مظاهر فن‌آوری‌های نوین مانند تلویزیون اعلام کردند اما به نظر می‌رسد این گروه رویکرد خود را در قبال فن‌آوری تغییر داده و یک صفحه توییتر برای خود باز کرد که دوستدارانی هم پیدا کرده و اکثر پیغام‌هایی که در این صفحه منتشر می‌شود، به زبان پشتو هستند.

توییتر خرید توییت دک (TweetDeck) که معروف‌ترین نرم‌افزار شخص ثالث برای استفاده در شبکه‌ها اجتماعی است، به قیمت 50 میلیون دلار را خواهان شد.

نرم‌افزار شخص ثالث توییت دک به کاربران شبکه‌های اجتماعی فیس بوک، یاهو و توییتر کمک می‌کند تا به سرعت از Contactهای خود در این شبکه‌ها آگاه شوند.

برنامه توییت دک از سوی کاربران متخصص به دلیل توانمندی‌ها و امکاناتش مورد تحسین قرار گرفته است.

مبارزه با هرزنامه

گزارش‌های جدید حاکی است که توییتر از یک تیم 30 نفره برای مبارزه با هرز‌نامه‌ها استفاده می‌کند که به‌طور شبانه‌روزی فعالیت دارد؛ این شبکه ابتدا مبارزه‌ی خود با هرزنامه‌ها را توسط یک تیم یک نفره آغاز کرده بود.

مدیر این تیم هرزنامه یک زن است و گفته است در ابتدا ارسال‌کنندگان هرزنامه پیشرفته نبودند و مقابله با آن‌ها آسان‌تر بود، اما هم‌اکنون حملات آن‌ها پیچیده‌تر شده و هر روز از روش‌های جدید‌تری استفاده می‌کنند.

توییتر اعلام کرده به زودی طراحی جدید این شبکه اجتماعی به پایان می‌رسد اما در عین حال بسیاری از کاربران توییتر نیز اعلام کرده‌اند قادر به استفاده از این شبکه اجتماعی نیستند.

واکنش توییتر در زلزله ژاپن

با وقوع زلزله در ژاپن، غول‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی از جمله گوگل، توییتر و فیس بوک تلاش‌های خود را برای کمک به زلزله‌زدگان ژاپن افزایش دادند.

نفوذ توییتر نسبت به فیس بوک

گزارش‌های جدید حاکی است که 40 درصد از جوانان آمریکایی از فیس بوک استفاده می‌کنند، این در حالی است که این میزان برای شبکه اجتماعی توییتر هفت درصد است.

همچنین در این گزارش آمده است 250 میلیون تن از کاربران فیس بوک روزانه به وب سایت این شبکه اجتماعی مراجعه می‌کنند و هم اکنون فیس بوک دارای 500 میلیون کاربر است؛ در همین حال توییتر شاهد فعال بودن 21 درصد کاربران خود به طور روزانه است.

نزدیک به 5/22 درصد از کاربران توییتر 90 درصد از تمامی بازدیدها را به خود اختصاص می‌دهند، البته میزان نفوذ توییتر در میان کاربران اینترنتی آمریکا روز به روز افزایش می‌یابد.

میزان نفوذ توییتر در سال 2010 نزدیک به هفت درصد بود و انتظار می‌رود این میزان در سال جاری میلادی به 11 درصد افزایش یابد؛ 16.5 درصد از کاربران اینترنت در آمریکا از سایر شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

اما گزارش‌های غیررسمی حاکی است که گوگل و فیس بوک در حال مذاکره با مقامات توییتر برای خرید این میکرو بلاگ هستند.

گوگل و فیس بوک نیز پیش از این برای رقابت با توییتر سرویس‌هایی مشابه با این میکروبلاگ راه‌اندازی کرده بودند. اخیرا چندین شرکت خواهان خرید توییتر بودند اما این سرویس اجتماعی به این پیشنهادها پاسخ منفی داد و مدیر اجرایی توییتر نیز اعلام کرد که این سرویس یک سرویس مستقل باقی می‌ماند.

شناسایی بزرگترین شبکه سوءاستفاده اینترنتی از کودکان در آمریکا

Posted: 05 Aug 2011 11:26 AM PDT

وزارت دادگستری آمریکا از شناسایی بزرگترین شبکه سوءاستفاده اینترنتی از کودکان در این کشور خبر داده و می گوید 52 نفر را در ارتباط با همین اتهام دستگیر کرده است.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، این افراد با همکاری پلیس در جریان عملیاتی موسوم به دلیگو دستگیر شدند.

مقامات امنیتی آمریکا معتقدند بیش از 600 نفر در این شبکه عضویت دارند و با استفاده از اسامی مستعار و به کارگیری پروکسی سرورها و نرم افزارهای رمزگذاری اطلاعات تلاش می کنند تا هویت خود را مخفی نگهدارند.

مدیران سایت های هرزه نگاری اینترنتی کودکان که تاکنون شناسایی شده اند در فرانسه و کانادا زندگی می کنند و تلاش برای شناسایی آنها کماکان ادامه دارد. سوءاستفاده جنسی از کودکان با استفاده از اینترنت به طور گسترده در غرب رواج دارد و تلاش ها برای از بین بردن این پدیده زشت هنوز به نتیجه نرسیده است.

از مجموع افرادی که در این ارتباط دستگیر شده اند 43 نفر امریکایی و 9 نفر خارجی هستند و 13 نفر آنها به جرائم خود اعتراف کرده اند. انتظار می رود این افراد به 20 تا 30 سال حبس محکوم شوند.

شکایت اپل از سامسونگ: توقف فروش گالکسی‌‌تب در استرالیا

Posted: 05 Aug 2011 11:26 AM PDT

به دنبال شکایت اپل از سامسونگ مبنی بر الگوبرداری این شرکت از محصولات اپل، سامسونگ تا پایان دادگاه رسیدگی به شکایت اپل، نمی‌تواند گالکسی تب 10.1 را در استرالیا به فروش برساند.

به گزارش ایسنا، به دنبال شکایت اپل از سامسونگ مبنی بر الگوبرداری و کپی‌برداری این شرکت از محصولات اپل مانند آی‌پد و آی‌فون در ساخت تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند خود، سامسونگ تا پایان دادگاه رسیدگی به شکایت اپل، نمی‌تواند گالکسی تب 10.1 را در استرالیا به فروشد.

سامسونگ تا به پایان رسیدن دادگاه رسیدگی به شکایت اپل از سامسونگ نخواهد توانست Galaxy Tab 10.1 را در استرالیا به فروش یا تبلیغ بگذارد.

این وضعیت حداقل تا زمان اجازه دادگاه به سامسونگ ادامه خواهد داشت. همچنین سامسونگ به دلیل تفاوت نسخه آمریکایی و استرالیایی این تبلت آن را باید 7 روز قبل از به بازار آمدن به اپل نشان دهد.

پرتاب‌کننده خمیر ریش‌ به روپرت مرداک به زندان محکوم شد

Posted: 05 Aug 2011 11:11 AM PDT

مقام‌های دادگاهی در انگلیس اعلام کردند، مردی که یک ظرف حاوی خمیر ریش‌ را در جلسه محاکمه "روپرت مرداک" به سمت او پرتاب کرده بود، به شش هفته زندان محکوم شد.

به گزارش ایسنا، "جاناتان می بولز"، با پرتاب یک ظرف حاوی خمیر ریش‌ به صورت روپرت مرداک غول رسانه‌ای متهم به رسوایی شنود مکالمات در انگلیس، باعث بروز یک جنجال شد.

براساس گزارش شبکه سی‌.ان.‌ان، مقامات دادگاه "وست مینستر" تائید کردند که جاناتان می بولز کمدین و فعال انگلیسی، به اتهام برهم ‌زدن نظم عمومی به زندان محکوم شد. این مرد اخیرا به حمله به روپرت مرداک در این جلسه دادگاه اعتراف کرد.

براساس رای دادگاه، این مهاجم باید مبلغ 250 پوند (407 داار) برای هزینه‌های دادگاه و مبلغ 15 پوند (25 دلار) به عنوان جریمه بپردازد.

پرتاب ظرف حاوی خمیر ریش‌ در حالی که روپرت مرداک و پسرش جیمز به سوالات مربوط به رسوایی شنود مکالمات تلفنی در مجلس عوام انگلستان پاسخ می‌دادند، به صورت زنده از تلویزیون پخش شد. همسر جوان مرداک 80 ساله که برای دفاع از وی با مشت به صورت مهاجم کوبید، نیز توجه گسترده رسانه‌ها را جلب کرد. البته در این حادثه به مرداک آسیبی وارد نیامد.

۴۰ نشریه در استان همدان مجوز انتشار گرفتند

Posted: 05 Aug 2011 11:11 AM PDT

در نشست هیأت نظارت بر مطبوعات تقاضاهای صدور مجوز نشریات استان‌ همدان و شماری از تقاضاهای نشریات اختصاصی و عمومی بررسی و 40نشریه مجوز انتشار دریافت کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از دبیرخانه هیأت نظارت بر مطبوعات در جلسه اخیر این هیأت، تقاضاهای صدور مجوز نشریات استان‌ همدان و شماری از تقاضاهای نشریات تخصصی و دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفت که طی آن 40 نشریه مجوز انتشار دریافت کردند.

در میان این تعداد 1 هفته‌نامه، 10 دو هفته‌نامه، 5 ماهنامه، 5 دو ماهنامه، 15 فصلنامه و 4 دو فصلنامه مجوز انتشار گرفتند.

در این جلسه با انتشار هفته‌نامه«انتظار نور» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی»، دو هفته‌نامه «طلیعه امید» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «علی محمد عبداللهی نیا»، دو هفته‌نامه «بیدارگر» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «مجید خزلی»، هفته‌نامه «فرهنگ ملایر» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «مراد طاهرنیا، دو هفته‌نامه «همدان سلام» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «غلامرضا فریدونی»، دو هفته‌نامه «جمال» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «حسن رحیمی»، دو هفته‌نامه «مشکان» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «محبوبه مقدسی»، دو هفته‌نامه «بوی بهشت» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «زهرا قربانی»، دوهفته‌نامه «نغمه کودکانه» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «شیرین نوبخت»، دو هفته‌نامه «جوانی» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «محسن رهنما»، دو هفته‌نامه «تخته سفید» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «مسعود حسین» ،ماهنامه «مهاجر» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «مجید رستنده»، ماهنامه «عمران رایانه» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «رضا سرهادی»، ماهنامه «فریاد نهاوند» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «علی چگنی»، ماهنامه «ره‌آورد طبیعت» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «زهرا بختیاری»، ماهنامه «با هم سازان به صاحب امتیازی «مؤسسه فارس کیمیا با هم سازان دامون» و مدیرمسئولی «علی رضایی» موافقت شد.

دوماهنامه «توسعه منابع انسانی» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «سیدمسعود همایونفر»، دو ماهنامه «علوم مرغداری و دامپروری» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «صادق کریم زاده»، دو ماهنامه «دوست همه» به صاحب امتیازی «انجمن دوست همه» و مدیرمسئولی «سرور دزفولی»، دو ماهنامه «گنج مهر» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «محمود دهقان بنادکی»، دو ماهنامه «طرح ولایت» به صاحب امتیازی «مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)»و مدیرمسئولی «سیدابراهیم حسینی»، فصلنامه «فضای سبز و گردشگری» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «محمدعلی گلستانی»، فصلنامه «روانشناسی در زندگی موفق» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «منصور چرخنده»، فصلنامه «مهر گیاه» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «سارا یوسفی»، فصلنامه «پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی» به صاحب امتیازی «دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی» و مدیرمسئولی «فرزانه حیدرپور»، فصلنامه «نوید سلامت» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «ویدا علیخانی»، فصلنامه «اورال - آلتای» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «ملاعاشور قاضی»، فصلنامه «فرهنگ تهران» به صاحب امتیازی «اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران»، فصلنامه «نورالمبین» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «جواد صدیق»، فصلنامه «صدای دیدار» به صاحب امتیازی «دانشگاه سمنان» و مدیرمسئولی «آقای مسعود نصیری زرندی»، فصلنامه «بهنام» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «محمد امینی»، فصلنامه «گزاره» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «محمدرضا یگان»، فصلنامه «معرفت حقوقی» به صاحب امتیازی «مؤسسه آموزشی و پژوهیش امام خمینی (ره)» و مدیرمسئولی «سیدابراهیم حسینی»، فصلنامه «سیاست جهانی» به صاحب امتیازی «دانشگاه گیلان» و مدیرمسئولی «سیدامیر نیاکوئی»، فصلنامه «Maritime English Journal» به صاحب امتیازی «دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار» و مدیرمسئولی «آقای هوشنگ خوش سیما» ، فصلنامه «Journal of ornamental and Horticultural Planls (johp)» به صاحب امتیازی «دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد رشت» و مدیرمسئولی «علی محمدی ترکاشوند»، دو فصلنامه «سرای همدان» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «مهدی شعبانیان»، دو فصلنامه «تاریخ پژوهی» به صاحب امتیازی «دانشگاه پیام نور» و مدیرمسئولی «علیرضا علی صوفی»، دو فصلنامه «پژوهشهای مدیریت در ایران» به صاحب امتیازی «دانشگاه تربیت مدرس» و مدیرمسئولی «اصغر مشبکی اصفهانی»، دو فصلنامه «دانش بیماری شناسی گیاهی» به صاحب امتیازی «دانشگاه یاسوج» و مدیرمسئولی «مهدی صدروی» نیز مجوز انتشار گرفتند.

همچنین در این جلسه با تغییر صاحب امتیازی نشریات «امتداد» به «مؤسسه فرهنگی هنری طلایه‌داران نور آفاق»، «آبشار» به «خانم ساقی نصیری مستان آباد»، «ندای کشاورز» به «آقای امیر پورناصرانی» و با تغییر مدیرمسئولی نشریات «چشم انداز مدیریت» به «آقای حسن فارسیجان» و «اقتصاد لرستان» به «آقای احمدرضا سلاح ورزی» موافقت شد.

شناسایی بزرگترین حمله سایبری تاریخ: چین مظنون عملیات موش مرموز

Posted: 05 Aug 2011 11:11 AM PDT

متخصصان امنیتی به تازگی دریافته اند که "عملیات موش مرموز" بزرگترین مجموعه حملات سایبری در سرتاسر جهان بوده که تا کنون در تاریخ به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این عملیات برای پنج سال متوالی ادامه داشته و 72 سازمان جهانی را هدف قرار داده است. به گفته متخصصان امنیت شبکه، این بزرگترین سری حملات سایبری بوده که تا کنون شناسایی شده و طی آن اطلاعات 72 سازمان جهانی از قبیل سازمان ملل متحد، دولتهای مختلف و شرکتهای بین المللی مورد حمله سایبری قرار گرفته اند.

گزارش مک کافی از "موش مرموز"

شرکت امنیتی مک کافی که این حمله سایبری وسیع را کشف کرده اعلام کرد گمان می رود در پس این حمله گسترده سایبری یک "مهره دولتی" حضور داشته باشد اما این شرکت نام دولت یا مهره ای که در آغاز و اجرای حمله دست داشته است را اعلام نکرد، اما از سویی دیگر متخصص دیگری که از این حمله سایبری آگاهی داشت شواهدی از حضور دولت چین را ارائه کرده است.

لیست طولانی و بلند بالای قربانیان پنج ساله این حمله سایبری شامل اسامی از قبیل سازمان ملل متحد، دولت ایالات متحده آمریکا، تایوان، هندوستان، کره جنوبی، ویتنام، کانادا، اتحادیه ملتهای جنوب شرقی آسیا، کمیته بین المللی المپیک، آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ، و تعدادی از شرکتهای وابسته به فعالیتهای نظامی و فناوری است.

بر اساس گزارش رویترز، هکرها در سال 2008 توانسته اند به رایانه دبیرخانه سازمان ملل متحد در ژنو نفوذ کرده و برای مدت دو سال به صورت مخفیانه در آن باقی بمانند و به دریایی از اطلاعات محرمانه دسترسی پیدا کنند.

"دیمیتری آلپروویچ" قام مقام مک کافی می گوید: تنوع گسترده شرکتهایی که توسط هکرها غافلگیر شده اند بسیار شگفت انگیز است. سرنوشت این حجم از اطلاعات به سرقت رفته هنوز نامشخص است اما به هر حال اگر بخش کوچکی از این اطلاعات منجر به ساخت محصولات بهتر توسط یک شرکت رقیب و یا شکست دادن یکی از مذاکره کنندگان اصلی در یک مذاکره مهم سیاسی شود، این حمله سایبری می تواند منجر به وارد آمدن خسارت بزرگ و غیر قابل جبرانی شود.

اولین نشانه های نفوذ موش مرموز

سازمان امنیت داخلی آمریکا در 24 سپتامبر 2011 این حمله سایبری را مورد بررسی قرار داد. مک کافی نیز در ماه مارچ سال جاری زمانی که محققان این شرکت در حین بازبینی محتویات یک سرور متعلق به شرکتهای دفاعی نشانه های حمله را مشاهده کردند، پی به شدت گستردگی این حمله سایبری برد. این سرور در سال 2009 و حین تجسس برای یافتن آسیب پذیری های شرکتهای دفاعی کشف شده است.

گفته می شود عملیات موش مرموز در اواسط سال 2006 آغاز شده است با این همه هنوز احتمالاتی از حملات زودهنگام تری که تا کنون ناشناخته باقی مانده اند وجود دارد. عبارت RAT به معنی موش صحرایی که در نام این عملیات به کار برده شده است در واقع مخفف عبارت "ابزار دسترسی از راه دور" است، نوعی نرم افزار که هکرها و متخصصان امنیتی برای دسترسی به شبکه های رایانه ای از آن استفاده می کنند.

بر اساس گزارش مک کافی، برخی از این حملات تنها یک ماه ادامه داشته اند اما برخی دیگر مدتی طولانی در حال اجرا بوده اند که نمونه بارز آن حمله سایبری به کمیته المپیکی یکی از کشورها بوده که نام آن اعلام نشده و برای 28 ماه ادامه داشته است. به گفته آلپروویچ شرکتها و آژانسهای دولتی هر روز و به صورت ناشناخته مورد حمله و تجاوز قرار می گیرند، فرصتهای اقتصادی خود را از دست می دهند و اسرار ملی آنها در اختیار رقبایشان قرار می گیرد.

وی می گوید این بزرگترین انتقال دارایی در قالب مالکیت معنوی کشورها در تاریخ بشر است و مقیاس این انتقال بسیار، بسیار ترسناک است.

ارتباط از نوع چینی

مک کافی توانسته تمامی 72 قربانی این حمله را شناسایی کند و این قربانیان اکنون توسط آژانسهای تحقیقاتی در سرتاسر جهان مورد بازرسی و تحقیق قرار گرفته اند. با این همه مک کافی هیچ نامی از افراد، سازمانها و یا شرکتها اعلام نکرده است.

"جیم لوئیس" متخصص سایبری در مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک توسط شرکت مک کافی از این رویداد آگاه شده است. وی معتقد است احتمال اینکه چین در پس این رویدادهای گسترده باشد وجود دارد زیرا برخی از هدفها اطلاعاتی در اختیار داشته اند که می تواند منافع پکن را تامین کند.

سیستمهای رایانه ای کمیته بین المللی المپیک و چندین کمیته المپیک ملی متعلق به کشورهای مختلف در آغاز رقابتهای 2008 المپیک در پکن مورد هجوم سایبری قرار گرفته اند. همچنین چین تایوان را به عنوان کشوری خائن معرفی می کند و مسائل سیاسی و اقتصادی میان آنها با وجود مستحکم تر شدن روابط اقتصادی میان دو کشور همچنان ادامه دارد، این در حالی است که تایوان نیز در میان لیست قربانیان این حمله قرار دارد.

لوئیس می گوید همه شواهد به سوی چین نشانه رفته اند، شاید عامل این حمله روسیه باشد، اما شواهد موجود بیشتر بر حضور چین تاکید دارند تا روسیه.

آغاز کنفرانس کلاه سیاه ها

سازمان ملل متحد اعلام کرد از گزارش مک کافی آگاهی یافته و در حال بررسی زوایا و عواقب این رویداد است. این سازمان قصد دارد کل شبکه رایانه دفتر ژنو را بازبینی کند. شرکت مک کافی گزارش خود را همزمان با آغاز کنفرانس کلاه سیاه در لاس وگاس منتشر کرده است، نشستی سالانه با حضور متخصصان امنیتی و هکرها که از مهارت خود برای ارتقای امنیت و مبارزه با جنایات سایبری استفاده می کنند. این در حالی است که احتمال می رود زوایای این حمله سایبری گسترده در چنین کنفرانسی به صورت علنی بررسی نشود زیرا بسیاری از شرکتها و سازمانها آبرو و شهرت خود را در خطر می بینند و یا از جلب توجه دیگر هکرها نسبت به خود نگران هستند.

در این نشست جدید ترین رویدادهای ناقض امنیت شبکه و انواع حملات سایبری مورد بررسی قرار می گیرند که از جمله این رویدادها می توان به حمله به شرکت لاکهید مارتین، صندوق بین المللی پول و شرکت سونی اشاره کرد. در این کنفرانس متخصصان آسیب پذیری های موجود در نرم افزارهای رایج را معرفی کرده تا به این شکل به دولتها و شرکتها برای مقابله با حملات سایبری کمک کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر