۱۳۹۰ مرداد ۱۵, شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


دانشگاه علامه، امسال رشته روزنامه‌نگاری و روابط عمومی ندارد

Posted: 06 Aug 2011 07:17 AM PDT

روزنامه اعتماد، نرگس جودكی - حذف 13 رشته كارشناسی از فهرست رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال 90 دانشگاه علامه طباطبایی، داوطلبان این رشته‌ها را سردرگم و مستاصل كرده است. از سوی دیگر استادان این دانشگاه نیز با اظهار تاسف از حذف این تعداد رشته و محروم ماندن داوطلبان از انتخاب این رشته‌ها از علل حذف و شرایط خاص امسال انتخاب رشته اظهار بی اطلاعی می‌كنند.

رییس دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی دیروز در پاسخ به «اعتماد» از حذف این تعداد رشته از جمله روزنامه‌نگاری و روابط عمومی اظهار بی اطلاعی كرد و موكدا بر بی‌اطلاعی خود در این زمینه اصرار ورزید.

سال گذشته داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه علامه طباطبایی از بین 19 رشته كارشناسی، رشته تحصیلی خود را برگزیدند اما امسال داوطلبان در شرایط دشواری قرار گرفته و مجبورند از بین تنها شش رشته حقوق، زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات فارسی، الهیات و معارف اسلامی، مدیریت بیمه اكو و مدیریت جهانگردی در این دانشگاه دست به انتخاب بزنند. تعداد بسیاری از علاقه‌مندان این رشته‌ها دیروز پس از دریافت دفترچه شماره دو از سایت سازمان سنجش با دیدن جداول انتخاب رشته‌های دانشگاهی حیرت‌زده شدند. برخی از این داوطلبان طی تماس با روزنامه اعتماد خواستار پیگیری مسوولان وزارت علوم بودند.

اما به نظر می‌رسد حذف ناگهانی این رشته‌ها در راستای بازنگری 38 رشته از رشته‌های علوم انسانی صورت گرفته است. بر اساس آخرین اعلام رییس پژوهشگاه علوم انسانی، این 38 رشته شامل حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد، علوم تربیتی، مدیریت، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات انگلیسی، تاریخ، فلسفه، روش‌‌شناسی، روزنامه‌نگاری، ارتباطات و علوم اجتماعی است.

حمیدرضا آیت‌اللهی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی پیش از این گفته بود بهترین افرادی كه می‌توانند بازنگری دروس علوم انسانی را انجام دهند استادان مدرس رشته‌های علوم انسانی هستند كه از صد دانشگاه كشور در بازنگری سرفصل‌ها همكاری می‌كنند.

درخواست تاسیس دانشكده علوم ارتباطات در دانشگاه علامه‌طباطبایی در شهریور سال 1383 با تقاضای راه‌اندازی سه رشته روزنامه‌نگاری، روابط عمومی، مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات در مقطع كارشناسی و یك رشته علوم ارتباطی در مقطع كارشناسی ارشد و دكتری به شورای گسترش آموزش عالی در وزارت علوم, تحقیقات و فناوری رسید و این دانشكده در زمستان همین سال طی مراسمی با حضور وزیر علوم وقت، تحقیقات و فناوری (دكتر توفیقی) و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (احمد مسجدجامعی)، ریاست دانشگاه، استادان و دانشجویان، محققان و جمعی از شخصیت‌های علمی و اجرایی افتتاح شد.

همانطور كه در سایت این دانشگاه آمده است هدف از ایجاد كارشناسی رشته روزنامه‌نگاری تربیت متخصص و كارشناسان ورزیده برای خبرگزاری‌ها، مطبوعات، رادیو، تلویزیون و فعالیت وابسته‌های مطبوعاتی و رسانه‌های الكترونیكی و تربیت نیروی متخصص برای اطلاع‌رسانی، هوشیارسازی و آگاهی بخشی و همچنین برقراری ارتباطات بین دولت و جامعه در سطح ملی و بین‌المللی بود.

اكنون حذف رشته روزنامه‌نگاری, روابط عمومی و علوم اجتماعی در حالی صورت گرفته است كه سال گذشته این دانشگاه در هر یك از این رشته‌ها 30 داوطلب را پذیرفته است و داوطلبان زیادی برای شركت در این رشته در سال 90 امید بسته بودند.

رشته‌های علوم تربیتی، مدیریت برنامه‌ریزی آموزشی، آموزش و پرروش كودكان عقب‌مانده ذهنی و پیش‌دبستانی و دبستان، فلسفه، علوم اقتصادی، حسابداری و روانشناسی نیز امسال دیگر در فهرست رشته‌های كارشناسی دانشگاه علامه نیستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر