۱۳۹۱ اردیبهشت ۳۰, شنبه

[گروه لیمو:9655] نمازي كه راهزني را امام الحرمين كرد

نمازي كه راهزني را امام الحرمين كرد

سيري در احوالات و زندگاني گذشته‌گان كه بر اثر يك اتفاق يا يك امر پند‌آموز زندگي‌شان دگرگون شد و مسير سعادت، خوشبختي، كمال و تقرب به درگاه خداوند را طي كردند، مي‌تواند براي امروز ما به ويژه جوانان بسيار مهم و اثرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار دين و معارف اسلامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،" فضیل بن عیاض" يكي از اين شخصيت هاست. او در زمان امام صادق (ع) مي‌زيست و دورانی از عمر خودش را به گناه و فسق و فجور و دزدی و سرقت سر برده بود اما در اثر یک انقلاب روحی عجیب زندگي اش دگرگون شد و باقي عمر خودش را در زهد، عبادت، معرفت و حقیقت خواهی به سر برد.

داستان اين شخصيت تاريخي، كه زندگي او درس عبرت و الگويي از جنس ما انسان‌هاست، اين گونه است: فضيل روزگاري یكی از دزدان معروف بود. كاروان‌ها را مورد دستبرد قرار می داد و با نهایت زبردستی، اموال مردم را به غارت می‌برد. كاروان‌هایی كه از منطقه ی سرخس می‌گذشتند، تمام مراقبت های لازم را به كار مي‌بردند كه به چنگ فضیل گرفتار نشوند. این راهزن خطرناك، به دام عشق دختری افتاد و تصمیم گرفت شبانه خود را به خانه معشوقه خود برساند. نیمه شب، از دیوار خانه دختر بالا رفت ولی هنوز بر بالاي ديوار خانه بود كه آهنگ دلنشینی از خانه ی مجاور نظر او را جلب كرد، گوش فرا داد، مرد عابد و زاهد و شب زنده داري را در حال نماز و عبادت و تلاوت قرآن ديد كه این آیه ی شریفه را قرائت مي كرد "اَلَمْ یَأن للَّذینَ ءامَنوُا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللهِآیا هنوز وقت آن نرسیده كه دلهای مردم با ایمان با یاد خدا خاضع و خاشع شود؟.

ديدن احوالات اين مرد عابد و نمازگزار شب زنده دار و شنیدن این آیه ، چنان تحولی در درون فضیل به وجود آورد كه بی اختیار گفت: خداوندا! وقت آن رسیده است؛ فضیل با شنیدن آیات وحی رو به آسمان می‌كند و به خداوند می‌گوید: خدایا از امشب بسوی تو توبه كردم. پس از آن از دیوار پایین آمده از گناهی كه در نظر داشت، چشم پوشید.

همین تذكر سبب شد كه فضیل از تمام آلودگی‌ها، خود را نجات دهد و دست از دزدی و گناه بشوید. در همان شب كه این دگرگونی در درون فضیل پدید آمده و او را سرگردان و منقلب ساخته بود، گذرش به كاروانسرایی افتاد كه كاروانی در آن فرود آمده و بار انداخته بود.

فضیل در گوشه‌ای نشست و سر به گریبان، بر گذشته ی پرگناه خود افسوس خورد. در آن حال شنید كه كاروانیان درباره ی ساعت حركت سخن می گویند. یكی از كاروانیان می‌گفت: رفقا! امشب حركت نكنید و بگذارید هوا روشن شود، زیرا به قرار اطلاع ، فضیل بر سر راه است و خطر او قافله را تهدید می‌كند. سخن اضطراب آمیز كاروانیان، آتشی در دل فضیل برافروخت و از اینكه جنایات او، این چنین مردم را مضطرب و پریشان ساخته به شدت متأثر شد و بی اختیار از جا برخاست و گفت: مردم بدانید من فضیل بن عیاضم و آسوده خاطر باشید كه دیگر فضیل دزدی نمی كند و سر راه را بر كاروانیان نمی بندد او به درگاه خدا بازگشته و از گناه خود توبه كرده است.

فضيل شايد يك نمونه از انسان‌هايي باشد كه با باز كردن چشم دل و سپردن آن به خدا به چنین درجه‌اي از تقوا و معرفت رسید. او از همان سعادت‌مندانی است که خداوند با یک آیه از کلام خویش چشم او را به زیبایی‌های هستی و حقیقت زندگی گشود و راه او را به سمت به دست آوردن سایرگهرهای ناب قرآنی و رهنمودهای نبوی باز كرد.

آنچه این مرد را از گناه باز داشت و سرنوشت او را تغییر داد، یك یادآوری بود، او دارای اعتقادات و ایمان ضعیفی بود كه آن یادآوری توانست در دلش اثر بگذارد و در او تحول و دگرگونی پدید آورد و نماز آن عابد، نمازي شد كه راهزني را امام الحرمين كرد. پس بايد توجه كنيم كه ایمان، مؤثرترین راهكار در مبارزه‌ی با تمام مفاسد اجتماعی و اخلاقی است.

منبع: برگرفته از كتاب‌هاي تعالیم آسمانی اسلام و مصباح الشریعه

--
=>=>=>=>=>=>=>=> ما بايد عادت كنيم، براى خودمان فرهنگ كنيم، براى خودمان يك فريضه بدانيم كه هر كالائى كه مشابه داخلى آن وجود دارد و توليد داخلى متوجه به آن است، آن كالا را از توليد داخلى مصرف كنيم و از مصرف توليدات خارجى بجد پرهيز كنيم
امام خامنه ای حفظه الله <=<=<=<=<=<=<=<=
دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه است گروه Google Groups "لیمو
»« Lemon".
جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به lymoo@googlegroups.com
 
برای سایر گزینه ها، به این گروه مراجعه کنید در
http://groups.google.com/group/lymoo?hl=fa?hl=fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر