۱۳۹۱ خرداد ۲۸, یکشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


اعلام درخواست‌های تازه برای دامنه‌های جدید اینترنتی از سوی آیکان

Posted: 17 Jun 2012 12:08 PM PDT

همشهری آنلاین - سازمان آیکان، ICANN، آماری جدید در رابطه با برترین دامنه‌های اینترنتی درخواست شده توسط کشورهای مختلف ارائه کرده است.

سازمان آیکان که مسئولیت تخصیص دامنه‌های اینترنتی در سرتاسر جهان را به عهده دارد اعلام کرد از میان هزار و 930 درخواست دریافتی‌اش برای ثبت نام دامنه،‌ 884 درخواست به آمریکا اختصاص داشته است.

در مقابل تنها 40 درخواست به بریتانیا، ‌303 درخواست به منطقه آسیا - پاسیفیک و 17 درخواست به آفریقا اختصاص داشته‌اند. جزئیات اینکه چه افراد و یا موسساتی این دامنه‌ها را درخواست داده‌اند در روزهای آینده در لندن مشخص خواهد شد.

آیکان در کنفرانسی خبری اعلام کرد 166 درخواست به دامنه‌های بین‌المللی اختصاص داشته‌اند،‌ دامنه‌های عمومی یا gTLDs که به الفبای لاتین نوشته نمی‌شوند.

به گفته "راد بکستروم" رئیس و مدیر اجرایی آیکان این به آن معنی است که اگر شما ساکن چین هستید و یا در نقطه‌ای از هندوستان سکونت دارید این شانس را خواهید داشت تا از اینترنت به زبان محلی خود استفاده کنید.


نام کشور یا منطقه / تعداد درخواست‌ها
آمریکای شمالی / 911
اروپا / 675
آسیای پاسیفیک / 303
آمریکای لاتین / 24
آفریقا / 17
زبانهای غیر لاتین / 116

به گفته بکستروم،‌ این ویژگی اینترنت را برای انسان‌ها قابل دسترس‌تر می‌سازد. همچنین با توجه به افزایش گرایش به ابزارهای قابل حمل در میان کاربرانی که نام‌های دامنه کوتاه‌تر را ترجیح می‌دهند، فضای مناسبی به وجود آمده و فرصتی مناسب برای کوتاه‌تر شدن نامهای دانه‌ها ایجاد شده است.

برای مثال شرکت ژاپنی کانن با پرداخت 158 هزار دلار آدرس اینترنتی www.canon.com/products را به www.products.canon تغییر داده است.

گوگل نیز برای دریافت دامنه‌های google. و youtube. و lol. درخواست داده‌ است. دیگر شرکت‌های کمتر شناخته شده نیز در حال استفاده از شرایط ویژه کوتاه‌سازی نام‌های دامنه هستند.

شرکت Top Level Domain Holdings برای دریافت 92 دامنه برای خود و مشتریانش در حدود 13.5 میلیون دلار هزینه کرده و درخواست دریافت دامنه‌هایی از قبیل hotel. و london. را داده است.

بر اساس گزارش BBC، شرکت‌ها و سازمان‌ها سالانه برای حفظ دامنه‌های خود باید مبلغی 25 هزار دلاری را پرداخت کنند با این همه تمامی شرکت‌ها موفق به پرداخت این هزینه نمی‌شوند.

به گفته آیکان درخواست شرکت‌های مشهور تجاری که برندی شناخته شده و قابل توجهی دارند نسبت به دیگر درخواست‌ها در اولویت قرار گرفته خواهند شد.

فیس‌بوک در کمتر از ۱۰ سال آینده از بین می‌رود

Posted: 17 Jun 2012 12:02 PM PDT

همشهری آنلاین - یک تحلیل‌گر در مصاحبه با وب‌سایت CNBC پیش‌بینی کرده که شبکه اجتماعی فیس‌بوک در کمتر از 10 سال آینده برتری و بخش بزرگی از کاربران خود را از دست می‌دهد.

به گزارش CNBC، اریک جکسون بیانگذار شرکت Ironfire Capital می‌گوید: "در 5 تا 8 سال آینده همانطور که یاهو محو شد، فیس‌بوک نیز محو می‌شود. یاهو هنوز هم درآمد دارد، سود آور است، 13 هزار کارمند دارد اما اکنون در بازار تنها 10 درصد ارزش خود در سال 2000 را دارد."

به عقیده این تحلیل‌گر سه نسل از شرکت‌های وب وجود دارند. نسل اول شرکت‌هایی مثل یاهو بود که هدف آن‌ها تجمع اطلاعات در یک محل بود. نسل دوم شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک هستند و نسل سوم شرکت‌هایی هستند که به طور کامل برروی سودآوری از طریق پلتفرم‌های موبایل برنامه ریزی می‌کنند؛ کاری که فیس‌بوک قدرت آن را ندارد.

جکسون می‌گوید حرکت از یک نسل به نسل دیگر غیر ممکن است و موفقیت در یک نسل دلیل تغییر موفق به نسل دیگر نیست. برای مثال گوگل در زمینه جستجوی اینترنتی بی رقیب است اما در ورود به حوزه شبکه‌های اجتماعی هنوز هم با مشکل روبرو است.

ماه گذشته فیس‌بوک در یک گزارش رسمی اعلام کرد که تعداد بسیار بالای کاربران فیس‌بوک از طریق دستگاه‌های قابل حمل باعث ضرر دهی شرکت شده و به دلیل عدم امکان پولی کردن این سرویس، درآمدهای شرکت ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.

جکسون به ضرر فیس‌بوک در عرضه عمومی اولیه‌اش اشاره می‌کند که قیمت سهام فیس‌بوک در روز اول عرضه 27 درصد از قیمت IPO کمتر بود. ضرر فیس‌بوک در بین تمام عرضه‌های عمومی از سال 1995 تاکنون بی سابقه بوده‌است.

وی معتقد است که آینده وب برپایه پلتفرم‌های موبایل پایه ریزی می‌شود و فیس‌بوک هر چقدر هم شرکت‌های حوزه موبایل را بخرد اما باز برای انتقال به نسل سوم وب با مشکل روبرو می‌شود.

گوگل کوله‌پشتی دوربین‌دارش را معرفی کرد

Posted: 17 Jun 2012 12:02 PM PDT

همشهری آنلاین - شرکت گوگل پس از خودروها و هواپیماهایی که گوشه و کنار جهان را زیر نظر گرفته‌اند،‌اکنون کوله‌پشتی دوربین‌داری را ارائه کرده و که قصد دارد از آن برای نقشه برداری از کل جهان استفاده کند.

حتی با در اختیار داشتن تمامی تجهیزات مورد نیاز،‌باز هم نقاطی از جهان وجود دارند که شرکت گوگل قادر به مشاهده و نقشه برداری از آنها نیست. اکنون این شرکت ابزاری جدید را ارائه کرده است که می‌تواند با استفاده از آن همه نقاط جهان را از اعماق جنگلها گرفته تا باریکترین کوچه‌های شهرهای مختلف جهان را مشاهده کرده و از آن نقشه تهیه کند.

این کوله‌پشتی دوربین دار یا دوربین کوله‌پشتی،‌ بر پشت فردی حمل خواهد شد تا بتواند به نقاطی از جهان برود که چرخها و بالهای گوگل نمی‌توانند خود را به آن نقاط برسانند. این ابزار که نسخه‌ای قابل حمل‌تر از دوربینهای Street View گوگل به شمار می آید،‌می‌تواند از هر نقطه‌ای از زمین عکسبرداری و نقشه‌برداری کند.

منتقدان اخطار داده‌اند حریم خصوصی در رقابتی تجاری میان گوگل و اپل،‌که روز گذشته فناوری نقشه‌برداری جدید خود را معرفی کرده‌است،‌قربانی خواهد شد. این دو شرکت برای تولید نقشه‌های سه بعدی از زمین با یکدیگر در رقابت بوده و برای انجام این‌کار از هواپیماهای جاسوسی برای عکسبرداری از شهرها و خیابانها استفاده کرده‌اند.

گوگل اعلام کرده کوله‌پشتی‌های دوربین‌دار جدیدش که ساخت آنها بیش از یک سال زمان صرف کرده است،‌ قدمی رو به جلو در نقشه‌های این شرکت برای تولید نقشه‌ای تعاملی و جامع از زمین است.

بر اساس گزارش وایرد،‌ این کوله‌پشتی حاوی دوربینی 15 مگاپیکسلی،‌ درایور و باطری قوی که بتواند یک روز دوام بیاورد بوده و دوربین به گونه ای قرار گرفته که می‌تواند بیشترین زاویه ممکن را تحت پوشش خود قرار دهد.

چگونگی کارکرد تبلیغات خدمات عمومی منتشر شد

Posted: 17 Jun 2012 12:02 PM PDT

کتاب «چگونگی کارکرد تبلیغات خدمات عمومی» نوشته جودی لنون و با ترجمه مینو میرزایی از سوی انتشارات آبی روانه بازار نشر شده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین این کتاب در شش بخش تنظیم و تدوین شده است در این کتاب 15 صاحبنظر تبلیغات خدمات عمومی به بیان یافته‌های خود درباره این عرصه نوین تبلیغات پرداخته و با معرفی ظرفیت گسترده آن، درصدد ترغیب مردم و دولت‌ها به بهره جستن از دستاوردهای این نوع تبلیغات هستند.

تبلیغات خدمات عمومی به کار بردن تکنیک‌های تبلیغات برای مقاصد غیر تجاری است که دستاوردهای آن نقش بسیار ارزنده‌ای در بهبود کیفیت زندگی مردم و رفع مشکلات اجتماعی دارد، معضلاتی که امروزه به اقتضای سبک نوین زندگی، در تمام جوامع انسانی پدید آمده و اجتناب ناپذیرند.

این کتاب در قالب مطالعات موردی در کشورهای مختلف به کنکاش در راهکارهای موثر برای بستن کمربند ایمنی ، پرهیز از موارد خطرساز در حمل و نقل شبانه برای بانوان ، ترک سیگار ، ایمن کردن خانه در برابر دزدی ها و فرهنگ سازی در مواردی از این دست ، می پردازد و راه های ابداعی صاحبنظران در این زمینه ها را بررسی می کند.

مطالعه این کتاب به دانشجویان، فعالان در زمینه تبلیغات، مدیران و مقامات دولتی که مسئول رفع مشکلات روزمره مردم هستند، توصیه می‌شود.

چگونگی کارکرد تبلیغات خدمات عمومی
مولف: جودی لنون
مترجم: مینو میرزایی
قطع وزیری جلد سخت
قیمت: 7000 تومان
260 صفحه

صداوسیما، شهرداری، وزارت دفاع و بنیاد مستضعفان چهار مالک اپراتور چهارم

Posted: 17 Jun 2012 12:02 PM PDT

سازمان صدا و سیما، شهرداری، وزارت دفاع، بنیاد مستضعفان و شرکت زیرساخت به عنوان اعضای کنسرسیوم ایرانیان نت و مالک اپراتور چهارم انتخاب شده‌اند.

به گزارش فارس، سازمان صدا و سیما، شهرداری، وزارت دفاع و بنیاد مستضعفان به عنوان اعضای کنسرسیوم اپراتور فیبر نوری(کنسرسیوم ایرانیان نت) انتخاب شده‌اند.

بنا بر این گزارش، بر اساس مصوبه هیئت دولت، ۲۰ درصد از سهام این اپراتور متعلق به شرکت ارتباطات زیرساخت(به نمایندگی از دولت) است و ۸۰ درصد باقی آن باید به بخش خصوصی سپرده شود.

از این رو پس از انتخاب سازمان صدا و سیما، شهرداری، وزارت دفاع و بنیاد مستضعفان، به عنوان اعضای کنسرسیوم، بخش‌های خصوصی از این مجموعه‌ها مالک سهام این اپراتور خواهند شد.

انجام بزرگ‌ترین تحقیق علمی بر روی کلمات عبور رایانه‌ای

Posted: 17 Jun 2012 12:02 PM PDT

جوزف بنئو محقق دانشگاه کمبریج با تجزیه و تحلیل میلیون‌ها کلمه عبور در جهان بزرگ‌ترین تحقیق علمی را در این مورد انجام داده است.

به گزارش فارس به نقل از اسلش گیر، وی با جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به بیش از ۷۰ میلیون کاربر سایت یاهو به این نتیجه رسیده که عموم کاربران عادی و حرفه‌ای تنها کلمات عبور بسیار محدودی را انتخاب کرده و به کار می‌برند.

تحقیقات وی از آن جهت دقیق است که توانسته با مشاهده و بررسی کلمات عبور مختلف الگوها و روندهای کاربران در زمینه استفاده از میلیون‌ها کلمه کاربری را استخراج کند.

این محقق از استفاده گسترده کاربران از کلمات عبور ضعیف و محدود بودن تعداد کلمات عبور قوی و غیرقابل حدس زدن شگفت زده شده است.
تنها موردی که کاربران تلاش می‌کنند از کلمات عبور ایمن‌تری استفاده کنند زمانی است که قصد دارند اطلاعات مالی یا اطلاعات مربوط به کارت‌های اعتباری خود را ذخیره‌سازی کنند.

نکته دیگر این است که استفاده از کلمات عبور ضعیف مختص کاربران انگلیسی زبان نیست و کاربران یاهو از دیگر کشورها هم اهمیت کافی به کلمات عبور مختلف نداده و کلمات قوی عبور را انتخاب نمی‌کنند.

قطع شبکه‌های تلویزیونی در یک روستا به دلیل عدم پرداخت هزینه برق

Posted: 17 Jun 2012 12:02 PM PDT

دهیار روستای ایور از قطع برق سایت آنتن دهی شبکه های تلویزیونی روستای «ایور» به دلیل پرداخت نکردن هزینه برق توسط صدا و سیما خبر داد.

علی اثنی عشری در گفت وگو با ایسنا افزود: روستای ایور با وجود جمعیت 4000 نفر در بیشتر اوقات به دلیل قطع برق سایت آنتن‌دهی شبکه‌های تلویزیونی قادر به استفاده از شبکه های تلویزیونی نبود.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه قادر به استفاده از شبکه‌های تلویزیون باشیم از دو سال قبل که برق قطع شد هزینه برق آن را از بودجه دهیاری و کمک اهالی روستا، تهیه می کنیم.

وی با اشاره به هزینه‌های جاری روستا گفت: هزینه‌ای که برای برق آنتن‌دهی صدا و سیما پرداخت می شود، خارج از اختیارات مالی دهیاری همچنین خارج از تعهد مردم است.

اثنی عشری گفت: متاسفانه برخی از اهالی نیز توان پرداخت این مبلغ را هم ندارند.

روستای "ایور" از توابع بخش کوهسرخ شهرستان کاشمر است که در فاصله 45کیلومتری از این شهرستان قرار دارد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی: تاسیس دانشکده ارتباطات را در دستور کار قرار داده‌ایم

Posted: 17 Jun 2012 11:44 AM PDT

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی حذف رشته علوم ارتباطات در این دانشگاه را تکذیب کرده و گفت: این رشته نه تنها حذف نشده بلکه تاسیس دانشکده ارتباطات را نیز در دستور کار این دانشگاه قرار داده ایم.

سید صدرالدین شریعتی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با توجه به اینکه در سطح کارشناسی نمی شود رشته های تخصصی محض ایجاد کرد یک بحث علمی مطرح شده این است که یک رشته ارتباطات، در سطح کارشناسی ایجاد شود که تمام مسایل این رشته آنجا مطرح شود و سپس در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به صورت تخصصی به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: در مقطع کارشناسی ارتباطات، کلیاتی را فرا می گیریم اما نمی توانیم در زمینه هایی مانند شبکه سازی و یا سایت و موارد دیگر مربوط به این رشته صاحب نظر شویم چرا که تکنیکی بوده و در مقطع کارشناسی ارشد به آن پرداخته می شود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: با بررسی هایی که در مقطع کارشناسی انجام شده است حدود 5 الی 11 واحد دروس از 110 الی 120 واحدی که دانشجویان می گذرانند تخصصی است که آن هم جوابگو نیست اما وقتی رشته تخصصی می شود دانشجو فقط رشته تخصصی خود را طی کرده و متخصص می شود.

وی با بیان اینکه رشته های مقاطع دکتری و فوق لیسانس دانشگاه علامه طباطبایی تخصصی محض است، تصریح کرد: باید در سطح کارشناسی از فضای روزنامه نگاری قدیم خارج شد اکنون روزنامه در سطح جهان کاربرد ندارد آنچه کاربرد دارد بحث سایت، اینترنت، ماهواره، کیفیت سایبری و مسایلی از این قبیل است که باید در فناوری اطلاعات مورد مطالعه قرا دهیم. اما ما هنوز با همان سیستم قدیم حرکت می کنیم در حالی که دانشگاه ها باید با فن و دانش روز حرکت کنند.

شریعتی افزود: اکنون بازنگری دروس ارتباطات در دستور کار قرار دارد و کمیته هایی تخصصی ایجاد شده که در این زمینه کار می کنند.

اتحاد بینگ با بریتانیکا برای جنگ با گوگل

Posted: 17 Jun 2012 11:44 AM PDT

موتور جستجوی بینگ وابسته به شرکت مایکروسافت قصد دارد با افزودن نتایج جستجوی تازه از دائره المعارف بریتانیکا به جنگ گوگل برود.

به گزارش فارس به نقل از وب پرونیوز، مایکروسافت امیدوار است از این طریق تنوع موضوعی و محتوایی بینگ را به میزان چشمگیری افزایش دهد.

از این پس اطلاعات دائره المعارف آنلاین بریتانیکا به طور مستقیم در قالب نتایج جستجوگر بینگ در دسترس خواهد بود. پاسخ ها شامل توضیحی مختصر در مورد موضوع، عکسی کوچک، واقعیات و آمار مفید در این زمینه و دیگر اطلاعات ضروری خواهد بود.

همچنین ممکن است در آینده اطلاعات دیگری هم به این مجموعه اضافه شود. مایکروسافت چند هفته است که در حال اضافه کردن نتایج جستجوی جدید به بینگ است و ممکن است این اطلاعات افزوده شده در آینده باز هم بیشتر شود. مایکروسافت چندی قبل نتایج جستجو از شبکه های اجتماعی را هم به بینگ افزوده بود.

موتور جستجوی بینگ که در تابستان سال 2009 راه اندازی شد، در کنار یاهو رقیب جدی موتور جستجوی گوگل محسوب می شود.

هکرهای ناشناس به سراغ سایت‌های هندی رفتند

Posted: 17 Jun 2012 11:44 AM PDT

اعضای گروه هکری ناشناس این بار سایت های هندی را هدف حملات خود قرار دادند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، این هکرها همچنین از طرفداران خود در هند خواسته اند تا در خیابان های 16 شهر این کشور تظاهرات کنند و نسبت به سخت گیری های دولت در قبال برخی سایت های اینترنتی اعتراض کنند.

گروه هکری ناشناس که اعضایی نیز در هند دارد معتقد است حکم یک دادگاه در این کشور که 15 شرکت سرویس دهنده اینترنت را مجبور به بلوکه کردن سایت به اشتراک گذاری فایل Pirate Bay کرده سختگیرانه و غیرقانونی است. دولت هند همچنین برخی دیگر از سایت های به اشتراک گذاری فایل و همچنین یک سایت اطلاع رسانی در مورد فعالیت های هکری را نیز مسدود کرده است.

این هکرها روز گذشته به سایت اینترنتی شرکت مخابراتی دولتی MTNL هند حمله کردند تا اعتراض خود را در فضای مجازی هم آشکار کنند. این اعتراضات در حالی صورت می گیرد که دولت هند معتقد است نباید از اینترنت برای نقض کپی رایت و انتشار مطالب تفرقه انگیز، کفرآمیز و ضدامنیت ملی استفاده شود و شرکت ها و موسسات متخلف در این زمینه باید مجازات شوند.

والت دیسنی علیه آگهی‌های هله‌هوله‌‌‌ها

Posted: 17 Jun 2012 11:43 AM PDT

همشهری آنلاین - شرکت والت دیسنی برای اولین بار در میان شرکت‌های رسانه‌ای بزرگ اعلام کرد که آگهی‌های هله‌هوله‌ها را بر روی کانال‌های تلویزیونی و وب‌سایت‌هایش از سال 2015 ممنوع خواهد کرد تا به مقابله با چاقی کودکان کمک کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه میشل اوباما، همسر رئیس‌جمهور آمریکا که در زمینه رژیم غذایی سالمتر برای کودکان و نوجوانان فعال است، سه‌شنبه 5 ژوئن هنگام اعلام این سیاست جدید در واشنگتن حضور داشت، گفت: "این ابتکار عمل جدید واقعا بر سلامت کودکان ما تاثیرگذار است."

دیسنی در بیانیه‌ خود اعلام کرد که همه غذاها و نوشیدنی‌هایی که از سال 2015 به بعد بر روی کانال دیسنی، دیسنی ایکس دی، دیسنی جونیور و رادیو دیسنی تبلیغ می‌شوند، باید با اصول راهنمای تغذیه‌ای این شرکت تطبیق داشته باشند.

این قاعده همچنین درباره کارتون‌های صبح شنبه در ایستگاه‌های تلویزیونی ای بی سی که دیسنی صاحب ان است و یک چهارم خانواده‌های آمریکایی از نیویورک تا لوس‌آنجلس تماشاگر آنها هستند، اجرا می‌شود.

این اعلامیه می‌گوید: "این اصول راهنمای تغذیه در هماهنگی با معیارهای فدرال مصرف میوه و سبزی را ترغیب می‌کند و خواستار محدود کردن کالری‌ها و کاهش چربی اشباع‌شده، سدیم و قند می‌شوند."

برای مثال غلات آماده صبحانه‌ای که در رسانه‌های دیسنی تبلیغ می‌شوند، باید کمتر از 10 گرم قند در هر وعده داشته داشته باشند.

دیسنی علاوه بر این اعلام کرد برنامه نماد "میکی چک" (Micky Check) برای مشخص کردن غذاهای مغذی در فروشگاه‌ها و پارک‌های تفریحی‌اش به کار می‌برد، برخواهد چید.

بر اساس گزارشی که ماه قبل انستیتوی پزشکی آمریکا منتشر کرد 17 درصد از کودکان آمریکایی چاق هستند، رقمی که در طول 30 سال گذشته سه برابر شده است؛ این انستیتو هشدار داد چاقی کودکان اثر "مصیبت‌باری" بر مراقبت‌های بهداشتی و بهره‌روی در سطح ملی خواهد داشت.

یک بررسی دیگر منتشر شده در جورنال پزشکی پیشگیری آمریکا می‌گوید 42 درصد آمریکایی‌ها تا سال 2030 - یعنی هنگامی که هشت ساله‌های امروز 26 ساله می‌شوند- ممکن است به چاقی دچار شوند.

"انجمن تولیدکنندگان خواروبار" (GMA) که اعضایش شامل شرکت‌های بزرگ غذا مانند کلوگ و کرافت هستند، اعلام دیسنی را "گام مهم دیگری" برای کمک به دسترسی مصرف‌کنندگان به غذای سالم خواندند.

در مقابل گروهی هم درباره موثر بودن این اقدام ابراز تردید می‌کنند.

یک ساکن ویرجینیا در اظهار نظری در زیر گزارشی آنلاین درباره این اعلامیه در یک وبسایت خبری نوشت:

"کودکان به این علت چاق نمی‌شوند که آگهی فست‌فودها را در کانال دیسنی تماشا می‌کنند. آنها به این علت چاق هستند که به جای فعال بودن در جلوی تلویزیون می‌نشینند... بهتر نیست شوهای تلویزیونی درست کرد که کودکان را وادار کرد در هنگام تماشا کردن تلویزیون فعالیت جسمی انجام دهند."

راه‌اندازی آزمایشگاه سنجش و ارزیابی وب‌گاه‌ها

Posted: 17 Jun 2012 11:43 AM PDT

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره ارزیابی وب‌گاه‌های حاکمیتی، از ساماندهی وب‌گاه‌ها و پرتال‌های دستگاه‌های اجرایی بر اساس استانداردهای بین‌المللی، در آزمایشگاه سنجش و ارزیابی وب‌گاه‌ها خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی حکیم‌جوادی با اشاره به تدوین استانداردهای بومی و بین‌المللی برای وب‌گاه‌ها و پرتال‌های دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی تصریح کرد: این وب‌گاه‌ها باید خدمات و اطلاعات خود را بر اساس این استانداردها در اختیار مردم قرار دهند.

وی با اشاره به برگزاری سومین دوره از جشنواره ارزیابی وب‌گاه‌های حاکمیتی و لزوم روزآمدی و ارزیابی دقیق وب‌گاه‌ها بر اساس شاخص‌های تدوین شده ادامه داد: محتوا، شکل، سهولت دسترسی و امنیت از جمله شاخص‌هایی است که در ارزیابی وب‌گاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که پرتال‌ها و درگاه‌ها پنجره ورود کاربران به خدمات الکترونیکی دستگاه‌ها است و براین اساس هر فردی برای دریافت خدمات از طریق این پرتال‌ها باید به لحاظ کیفیت، نوع سرویس و در دسترس بودن با مشکلی مواجه نشود.

او گفت: همچنان برخی از سامانه‌ها و درگاه‌های دستگاه‌ها در کشور به مرحله استاندارد نرسیده‌اند و براین اساس برگزاری جشنواره ارزیابی وب‌گاه‌ها برای سنجش خدمات و اطلاعات ارائه شده و اینکه حداقل استانداردها را رعایت می‌کند، بسیار ارزشمند خواهد بود. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شاخص‌های مورد ارزیابی را بر اساس شاخص‌های بومی و ملاحظات کشور عنوان کرد و افزود: سازمان فناوری اطلاعات ایران آزمایشگاهی را با همکاری دانشگاه تهران ایجاد کرده است تا تمامی وب‌گاه‌ها برای استانداردسازی و تست اینکه بر اساس چه شاخص‌هایی باید راه‌اندازی شوند، به این آزمایشگاه مراجعه کنند.

وی در پایان گفت: ایجاد وب‌گاه استاندارد، مطابق با استانداردهای روز دنیا یکی از شاخص‌های برنامه پنجم توسعه است که آزمایشگاه سنجش و ارزیابی وب‌گاه‌ها می‌تواند با سنجش کیفیت دسترسی و امنیت این هدف را برآورده کند؛ در نهایت در مراحل بعدی تمام تمامی دستگاه‌ها ملزم خواهند شد برای سنجش استانداردهای مدنظر به این آزمایشگاه مراجعه کنند.

دبیر انجمن روابط عمومی ایران منصوب شد

Posted: 17 Jun 2012 11:43 AM PDT

با تصویب اعضای هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران، خسرو رفیعی به عنوان دبیر جدید این انجمن تعیین شد.

به گزارش ایسنا، اعضای هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران در جلسه با قدردانی از امیرعباس تقی‌پور، خسرو رفیعی را به عنوان دبیر جدید انجمن انتخاب کردند.

در این نشست، تقی‌پور نیز از حسن اعتماد اعضای هیات مدیره و اعضای انجمن قدردانی و اظهار امیدواری کرد، بیش از گذشته برای تحقق اهداف انجمن فعالیت کند. تقی پور از 16 دیماه 1389 دبیر انجمن روابط عمومی ایران بود.

بر اساس مصوبه دیگر هیات مدیره انجمن مقرر شد در جلسه آتی هیات مدیره در ارتباط با رئیس، خزانه دار و مدیر مسؤول جدید ماهنامه انجمن نیز تصمیم گیری شود.

نظم‌دهی بیشتر به امور اداری انجمن و لزوم پرهیز از تصمیم گیری‌های انفرادی هر یک از اعضای هیات مدیره از تصمیمات دیگر این جلسه بود.

بر اساس یکی دیگر از تصمیمات اتخاذ شده مقرر شد کلیه دوره‌های آموزشی انجمن در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها پس از تأیید هیئت مدیره قابلیت اجرایی داشته باشد.

همچنین مقرر شد دبیرخانه انجمن به صورت موقت در خیابان میرداماد، پلاک 426 مستقر و هیات مدیره به دنبال مکان ثابت برای انجمن باشد.

تأکید بر اجرای دستورالعمل اساسنامه، مبنی بر اینکه غیبت بیش از سه جلسه اعضای هیات مدیره موجب مستعفی شناخته شدن آن عضو خواهد شد از دیگر مصوبات جلسه بود.

همچنین اعضای هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران از موفقیت‌های ناصر رزاق منش در جشنواره اخیر وزارت راه و شهرسازی تقدیر کردند.

درخواست مؤسسه کارگزاران روابط عمومی مبنی بر حمایت انجمن از برگزاری کنفرانس بین المللی کارگزاران مسلمان روابط عمومی نیز مطرح و حاضران در جلسه به اتفاق آراء، با آن موافقت کردند.

کاهش نرخ رشد فیس‌بوک

Posted: 17 Jun 2012 11:43 AM PDT

نرخ رشد فیس‌بوک به ویژه در آمریکا کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، گزارش روزنامه وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که رشد شبکه اجتماعی فیس‌بوک در جهان به ویژه در آمریکا کندتر شده است.

بر این اساس، بازدیدکنندگان آمریکایی از این شبکه اجتماعی معروف در ماه آوریل رشدی پنج درصدی داشته و به 158 میلیون نفر رسیده‌اند که از سال 2008 به این سو کمترین میزان رشد بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ماه آوریل کاربران فیس‌بوک به طور میانگین ماهانه شش ساعت در این شبکه اجتماعی حضور داشته‌اند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 16 درصدی نشان می‌‌دهد. این در حالی است که مدت حضور کاربران در فیس‌بوک در ماه آوریل سال 2011 رشدی 23 درصدی داشت.

شرایط صدور مجوز فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال

Posted: 17 Jun 2012 10:09 AM PDT

ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در حوزه رسانه‌ها و آثار و محصولات فرهنگی دیجیتال از مهمترین اقداماتی است که مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال باید به انجام آن مبادرت ورزد.

به گزارش ایسنا، با هدف انجام وظایف قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه نظارت بر فعالیت های فرهنگی و همچنین ایجاد بستر برخورداری فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال از مزایا و معافیت های خاص فعالیت‌های فرهنگی و فراهم آوردن سازوکار حمایت از حقوق پدید آورندگان و تهیه کنندگان آثار فرهنگی دیجیتال و همچنین برپاکنندگان رسانه‌های دیجیتال، صدور مجوز فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال برای متقاضیان واجد صلاحیت وفق آیین نامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.

بر اساس ماده ۲ این آیین نامه «ایجاد و فعالیت هر واحد فرهنگی دیجیتال و انتشار هر رسانه دیجیتال منوط به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.»

*مدارک و فرم های مورد نیاز جهت درخواست صدور مجوز فعالیت فرهنگی دیجیتال

متقاضیان اخذ مجوز فعالیت باید مدارک ذیل را آماده کرده و به همراه فرم‌های اشاره شده در تهران به «واحد امور فعالیتهای فرهنگی دیجیتال» واقع در خیابان سمیه روبروی برج سپهر بانک صادرات پلاک ۷۶ طبقه دوم و در سایر استان‌ها به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها مراجعه کنند. متقاضیان می‌توانند برای آگاهی و اطلاعات بیشتر از مدارک و فرم‌های مورد نیاز متقاضیان حقیقی و حقوقی به آدرس سایت .farhang.gov.ir/resanedigital-vahedomormoasesat مراجعه نمایند.

*آشنایی با قوانین، ضوابط، دستور العمل های مرتبط با صدور مجوز و فعالیت واحدهای فرهنگی دیجیتال

این مرکز به منظور ارتقای سطح علمی و عملی متقاضیان تاسیس واحدهای فرهنگی دیجیتال دست به تهیه راهنمای آشنایی با قوانین، ضوابط، دستور العمل‌های مرتبط با صدور مجوز و فعالیت واحدهای فرهنگی دیجیتال زده است تا با مطالعه و به کار گیری مفاد آن، علاوه بر نهادینه شدن مقررات در حوزه رسانه‌های دیجیتال، بستر سازی‌های لازم جهت کارآفرینی، تولیدات فاخر و شکوفایی صنعت نرم‌افزاری را در کشور شاهد باشیم. متقاضیانی که تا پیش از این تشکیل پرونده داده‌اند و تقاضای آنها در کارگروه امور فعالیتهای فرهنگی دیجیتال مورد تایید قرار گرفته است، جهت فعال شدن امکان نشر خود در سیستم دبیرخانه ثبت نرم افزار باید فرم‌های در نظر گرفته شده را تکمیل کرده و با مهر شرکت و امضای مدیر عامل به واحد امور فعالیتهای فرهنگی دیجیتال تحویل بدهند.

لازم است بدانید این فرم‌ها شامل فرم تعهد نامه ناشرین دیجیتال و فرم ثبت‌نام اطلاعات اشخاص حقوقی در سایت مربوطه درج شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر