۱۳۹۱ تیر ۳۱, شنبه

خوردنی‌ها و نخوردنی‌های ماه رمضان

خوردنی‌ها و نخوردنی‌های ماه رمضان

در این شب های نورانی و مبارک شاید خیلی از روزه داران عزیز به دنبال پاسخ به سوالی مناسب این شب ها باشند. واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک توصیه هایی را ارائه کرد است.

توصیه هایی که برای خوردنی‌ها و نخوردنی‌های سحری، افطار و شام است اعلام شده به شرح زیر است:

* افطار

رطب یا خرما + آب: افطار کردن با خرما سنت است و بهتر است تا شام چیز دیگری میل نشود. اما اگر خواستید چیز دیگری مصرف کنید بهتر است از شیرینی جات طبیعی مصرف کنید، مثل عسل به صورت شربت یا انگور و کشمش یا میوه های شیرین دیگر.

1- آبی که هنگام افطار می نوشید بهتر است نه زیاد گرم باشد و نه زیاد سرد باشد (معتدل)

2- سعی شود افطار و شام با هم مصرف نشود حداقل نیم ساعت بعد از افطار شام مصرف شود.

3- در افطار لبنیات مثل (دوغ و ماست) مصرف نشود زیرا بسیار سرد است و برای مغز مضر بوده و چه بسا احساس کسالت به انسان دست دهد.

* شام

1- حریره بادام با آرد برنج قهوه ای، که با عسل یا شیره ی انگور یا شیره خرما شیرین شده باشد.

2- نان + پنیر +سبزی + مغز گردو + چند عدد خرما یا مقداری انگور رسیده.

3- اکتفا به یک نوع غذای ساده که بخار پز یا آب پز شده باشد. مانند: انواع پلوها و خورش ها.

4- می توان از غذاهای گوشتی یا غذاهای دریایی نیز در وعده شام استفاده کرد اما به مقدار کم (حداکثر دو بار در هفته )

5- می توان از آش جو با کشک مرغوب استفاده کرد. می توان از انواع سوپها نیز استفاده کرد. برنج به مقدار کم – خوراک عدسی – گوشت و سبزی.

 

 

* سحر

1- بهتر است در سحری از غذاهای گیاهی پخته یا خام استفاده شود. مثلا: سالاد فصل + دو قاشق غذا خوری جوانه گندم + لیمو ترش تازه و روغن زیتون و آن را خوب بجوید. سپس می توان مقدار کمی از غذاهای پخته گیاهی مانند پلو و خورشت گیاهی استفاده کرد. به جای گوشت درسحری می توان از قارچ استفاده کرد.

2- مقداری میوه و مغز بادام خام یا مغز گردو و پسته و فندق و تعدادی انجیر خشک خوب جویده شود بعد 2 لیوان آب خنک نیز میل شود. می توان در سحری چند دانه خرما یا انجیر یا میوه های دیگر نیز تناول کرد.

3- غذاهای حاوی حبوبات، خرما، پنیر، نان گندم سبوسدار ، شیر ، ماست محلی، میوه و سبزیجات ، نیز می‌توان مصرف کرد.

* توصیه های کلی در مورد شام و سحری

1- در هنگام شام و سحری فقط از یک نوع غذا استفاده شود که شامل سه گروه غذایی باشد و در مصرف چند نوع غذا باهم خودداری شود.

2- سعی شود حتما سحری میل شود، زیرا به فرموده پیامبر (ص) درآن برکت است و نیاز تغذیه ای بدن را در طول روز تامین می کند و از کاهش قند خون و از بی­حوصلگی و خستگی و کاهش یادگیری جلوگیری می کند.

3- در سحری غذاهای کم حجم مصرف شود، سعی شود غذاهای فیبردار مصرف شود.

4- مصرف سبزیجات و میوه جات هنگام سحری و شام بسیار مناسب است و کمک به دفع سموم می کند و تشنگی در طول روز را کاهش می‌دهد.

5- در شام و سحر سعی شود از آرد سبوسدار استفاده شود.(نانی که با ارد سبوسدار پخت شده باشد مانند نان سنگک)

6- در سحری از مصرف غذاهایی مثل: کوکو سبزی،کوکو سیب زمینی، کتلت، گوشت سرخ کرده، جوجه کباب، ماهی کباب، همچنین غذاهایی که ادویه زیاد دارند خودداری شود، زیرا این غذاها موجب تشنگی می شوند.

7- از مصرف غذاهای شیرین و چرب مثل زولبیا و بامیه در هنگام افطاری خودداری شود.

8- مصرف غذاهای ساندویچی و سس مایونز نیز ضرر دارد و مناسب نیست.

9- جهت احساس تشنگی کمتر می توان در پایان سحری لیموترش استفاده کرد.

10- در شام و سحری از مصرف غذاهای سنگین و سرخ کرده پرهیز شود.

11- بعد از مصرف سحری بلافاصله نخوابید.

12- در هنگام سحری از نوشیدن چای خودداری شود زیرا مدر بوده و دفع آب بدن را زیاد می کند و موجب تشنگی می شود.




سخــنان سودمند و پندآمیز از زبان بزرگان

بشر موجودی است كه همواره به دنبال موارد و مسائلی میباشد كه منــافع او را در بر داشته باشد یكی از اینگونه مسائل ( اقـوال و سخنان ) بزرگان و اندیشمندان مذهبی و دینی میباشد، محیطی كه درپیرامون ما قرار دارد دو نوع انسان را در برمیگیرد( انسانهای كه به دنبال مادیات هستند و انسانهای كه به دنبال مـعـنـویان هستند ) همانگونه كه مستحضرهستیـد گروه دوم به دنبال نـمـونه از گفتارهای سودمند و نصایـح پندآمیزی كه ما اكنون در قالب یك رساله قرار داده ایم، خواهند رفت. تلاش ناچیز بنده حقیر در این مورد این بود كه اقوال و نصائح سودمند اساتیذ و بزرگان مذهبی را جمع آوری كـرده و دراختیار جویندگان آن قرار دهم تا شاید الله تعالی این عمل كوچك را پسندیده وبه درگاه خود قبول فرمایند و گامی باشد بسوی بهتر و سالم زیستن و بس...

ادامه مطلب

ای انـسان لحـظه ای با خـود تـفـكر كـن

ای انسان آن لحظه هولناكی را كه گریزی از آن نیست بیاد آر، آن واپسین سفر از این دنیا و روی آوردن به سرای آخرت را، مرگ و سكرات و احتضار آنرا بیاد آر و نگاهی به درون خویش بی انداز كه برای آن سرمنزل هولناك چه آماده كرده ای، آیا آن حالت را كه زبانت خشك

ادامه مطلب

ارزش و اهـمـیت وقت و فــُرصـت

عمر عزیزت قابل سوز و گداز نیست این رشته را مسوز كه چندین دراز نیست

ادامه مطلب

شـمـه ای از اخـلاق زیـبای پـیامـبـر بـزرگـوار اسـلام«ص»ط

1 - آنحضرت«ص» دل هیچ كس را نمی رنجاندند .

2 - آنحضرت«ص» صحبت بیش از نیاز نمی گفتند .

ادامه مطلب

عاقبت تارك الصلوة در دنیا و آخرت

سری كه سجده ندارد ، كفن بر او حیف است

گلـــی كه بته ندارد ، چمن بر او حیف است

دلی كه درد ندارد ، بدان كه آن دل نیـــــــست

سری كه عقل ندارد ، بدن بر او حیف است

ادامه مطلب

آداب بــیــسـت گــانـه مـســــاجــد

مساجد مقدس ترین اماكـن دنیاست یعنی جای تجلی گاه نور پروردگارمتعال بر بندگان صالح شان می باشد پس باید ادب خاص را در این مكان اختیار كرد و همچنین مساجد بهترین مكان برای متقیان و عاشقان دین رسول الله«ص» میباشد.

ادامه مطلب

مـواظـبت بر پـنج چـیز هـنگام دادن زكـات و صـدقات

ای مسلمان بدان كه بخشیدن وصرف نمودن مال و دارایی در امور خیریه یكی از اركان دین مبین اسلام میباشد زیرا گذشته از رعایت مصالح كشورها و اجتماعات بشر و جلوگیری از فقر وبینوایی بیچاره گان، دلیل دیگری نیز دارد و آن آزمایش مسلمانان است و خـداوند«ج» بــخشش مال را كه اصولاً دوست داشتنی است به ایشان واجب گردانیده وآنرا میزانی برای سنجش محبت خود و صــدق دعوا و ادعای مومنــان قــرار داده است.

ادامه مطلب

نظر اسلام نسبت به عمل زشت و یا خلاف عـفت « زنا »

از نظر دین مــبین اسلام عمل زنا یكی از جمله بزرگترین اعمال حرام و شدید ترین گناه كبیره بشمار می آید و یا اینكه مـیتوان گفت كه یكی از خطرناكترین آفت و بلایـی كه درجهان امروز انتشار و توسعه یافته است ، آفت زنا است ، آفتی كه از دیدگاه شریعت مقدس اسلام كامـلاً حـرام اعلام شده است و حرام بودن این عمل ناپسند به صراحت از آیات قرآنكریم و احادیث گهربار پیامبراسلام«ص» ثابت شده است.

ادامه مطلب

اهــمـیت نـمـاز در نظر بـ‌زرگـان دیـن

نماز ستون دین ، كلــید جنت و افضل تر از همه اعمال صالح است، نماز عبادت اولی است كه در روز قیامت قبل از همه در محكمه عدل الهی در حصه آن سوال كرده میشود، نماز معیار فرق است بین شخص مومن و كافر ، نماز معراج گاه مومنین است آنـجـایكه عاشق و مـعـشوق با هم به راز و نیاز می پـردازند و آنجـایــكه همه پیوندها فنا و زود گــذر از هم گسیخته و پیونده های بـقا و جاویدان ظهور می یابد، اما با كمال تأســف درحال حاضر كالـبـد و بدن بی روح و بی جان نماز به عنوان رسم و شعار در میان ما مسلمانان باقی مانده و با فرا رسیدن وقت نماز نماز فرض بجای آورده میشود بدون اینكه به حقیقت واقیعی و معنوی آن پی برده شود.

ادامه مطلب

حقوق زنان بر مردان از دیدگاه اسلام

در زندگی انسان رابطه میان زن وشوهر از اهمیت خاصی برخوردار است وخود پیامبراسلام حضرت محمد«ص» بسیار زیاد به آن اهمیت دادند زیرا اگر زن و شوهر حقوق همدیگر را رعایت نكنند وبه آن توجه كافی ننمایند نه تنها حقوق همدیگر را ضایع كرده بلكه بر فرزندان خانواده اثر منفی گذاشته و آنطوریكه شایسته امت اسلامی است آن فرزندان تربیت

ادامه مطلب

عیاشی و خوشگذرانی و پیامدهای آن از دیدگاه اسلام

در اسلام عزیز عیاشی و افراط در خوشگذرانی جزء گناهان كبیره بشمار رفته و خداوند«ج» مترفین یعنی افراد خوشگذران و غرق در شهـوت را به ستمكار و خطاكار توصیف نموده است و پیامدهای شوم و بسیار بد آنرا بطور دقیق و آشكار تحـلیل و بررسی كرده و آنرا عامل مهلـك و خطرناك و یا نابود كننده ای برای مردم دانسته است بطوریكه خالق عالم در كلامش یعنی قرآنكریم میفرمایند: سوره اِسراء / آیه ١٦ : ترجمه :

ادامه مطلب

فــضـیلت یاد مــرگ

سخن خود را با كسانی آغاز میكنم كه در اداء نماز سستی میكنند، زكات را خسارت میپندارند، دروغ را پیشه و حرفه خود كرده اند، در دریای معاصی و گناه غوطه ور شده اند، شب را بر موسیقی و تماشای فیلم وهمچنین « پـَر بازی و قمار بازی ... »

ادامه مطلب

نشانه های منافقین را بشناسید،مبادا درصف شان قرار گیرید

نفاق در واقع بدترین و پست ترین كفر است وآن اینكه آدمی قلباً اسلام را قبول نكرده باشد ولی با دلایلی خود را درظاهر مسلمان نشان میدهد « همانگونه كه در عهد و دوران حضرت محمد«ص» ، حال شخصی بنام عبدالله بن سبأ و سایر منافقین مشهور بود » .

ادامه مطلب

جـزای نـافــرمـانـی زن در مـقـابـل شـوهـر

در بــیان فــضایل زنـیكه از شوهرش اطاعت میكند و همچنین در بیان عذاب ها و تهدیدهای شدید، زنـیكه نافرمانی از شوهرش میكند، آیــــات و احادیث زیادی آمده است، ولی ما در این شماره پیام نجات بحث خود را ارتباط به جزای نافرمانی زن درمقابل شوهرش اختصاص داده ایــم زنیكه در دل خوف و ترس الله«ج» را دارد باید همواره در اطاعت پروردگار متعال و فرمانبرداری شوهرش از خود جدیت نشان دهد و تا تـوان دارد در خوشنودی شوهرش بكوشد چون شوهر اوست كه باعث دخولش در بهشت و یا در دوزخ میگردد ، زیرا مـصداق حدیث پیامـبر اسلام حضرت محمد مصطفی«ص» كه میفرمایند :

ادامه مطلب

گناهان صغیره را بشناسید و از آنها خود داری كنید

تعریف گناهان صغیره « گناهان كوچـك »:

ادامه مطلب

اهمیت نماز جمعه و گناه ترك كننده گان آن

الله سبحان دین اسلام را بهترین دین برای مسلمین قرارداده است وهمچنین نعمتهای زیادی به مسلمانان ارزانی داشته است یكی ازاین نعمتها عید قرار دادن روزجمعه است و یكی از فرایض مهم اسلام كه به روزجمعه تعلق میگیرد برپایی نمازجمعه میباشد، نمازجمعه جلوه ای زیبا از سیمای اسلام و نشان دهنده عظمت وشكوه وهمبستگی اُمت اسلام است، نماز جمعه مهمترین وكارآمدترین پایگاه اساسی دینی وپایگاه بزرگ عبادی ، تبلیغی و جهادی اسلام میباشد و حضور انبوه

ادامه مطلب

حـقـوق هــمسایـه در پـرتـو قـرآن و حـدیـث

الهــــی گــــر نباشی رهــبر ما شـود خاك دوعالم بر سرما

گنهكاریم ، گناه ما فزون است بـكن رحمــی بحال ابــتر ما

ادامه مطلب

صله رحم و پیامدهای قطع نمودن آن از دیدگاه اسلام

تعریف : صله رحم یعنی ارتباط داشتن و دید و بازدید نمودن از اقوام و خویشاوندان وغیره... را گویند و در شرعیت مقدس اسلام صله رحـم مرتبه بزرگی دارد در قرآنكریم و احادیث نبوی به طریقه های مختلف حكم آن آمده است . صله رحم به دو قسم است یكی ایــنكه آدمی از كار و كسب خود به خویشاوندان كمك مالی كند و دومی اینكه قسمی از زندگی و وقت خود راصرف كارهای آنان كند، در پاداش این عمل، توسعـه در رزق و بركت و افزایش در عمر مقــرون به عقل است و مطابق با حكمت و رحمت الله نیز میباشد در پرتو عالم اسباب نیز این امر قابل درك و فهم است این یك واقیعت وتجربه عمومی است كه اختلافات وكشمكشهای خانوادگی كه اغلب دراثر اداء نكردن حقوق خویشاوندان پیدا میشوند باعث غم و اندوه بسیاری برای آدمی خواهند بود و صحت و مشاغل و همه امور را تحت الشعاع قرار میدهند اما كسانی كه با افراد خانـدان و خویشاوندان خود رفتار نیك و صله رحم میكنند، زندگی آنان با سرور، نشاط و شادی سپری میشود و از هرجهت اوضاع آنها خوب خواهد بود و فضل خداوندی شامل حال آنان خواهد شد.

ادامه مطلب

سخــنان دلــنـشـین از زبـان بـزرگـان

١ - كسیكه به دیگری احترام نمیكند ، احــترام نمی بـیند .

٢ - خوشبخت فردیست كه از سرگذشت دیگران پند گیرد .

٣ - بــهترین گفــتار آنــست كه مطابــق با كردار باشد .

٤ - خوبی كن بدون اینكه پاداش آنرا انتظار داشته باشی .

ادامه مطلب

قسمتی از محاسن اخلاقی پیامبر اسلام «ص»

قسمتی از محاسن و یا روش اخلاقی حضرت محمد مصطفی «ص» كه توسط یكی از بزرگترین علمای جهان اسلام از لابلای احادیث بطور فشرده و كوتاه جمع آوری شده است از این قرار میباشد.

ادامه مطلب

هنوز در توبه باز است ، فــُرصت را غنیمت بشمار

باز آی باز آی ، هر آنچه هستی باز آی گر گبر و یهـود و بت پرستی باز آی

این درگــه ما ، درگــه نا اُمــیدی نیست صــد بار گر تــوبه شكــستی باز آی

آگـاه باش، مرگ در كمین است، بی خبری تا كی ؟

ادامه مطلب

فضیلت درود خواندن بر حضرت محمد مصطفی«ص»

درود شریف در واقع دعای بسیارعالی وبا شرفی به درگاه الله متعال است كه به منظوراظهار وابستگی ایمانی و وفاداری ما مسلمانان،با ذات اقدس رسول الله«ص» درحق وی میشود،واقعیت اینست كه بعد از الله«ج»، رسول الله«ص» بر ما مسـلـمانان بزرگترین احسان وخدمت را

ادامه مطلب

آداب غذا خوردن رسول الله « ص»

ازجمله فرقهای كه میان انسان وحیوان وجود دارد یكی درخوردن تفاوت وفرق زیاد دارد،مهم فقط آداب خوردن است كه حضرت محمد«ص» در ذیل به آنها اشاره كردند وفرمودند :كسیكه بطریقه سنتهای من زندگی كند او را الله«ج» هدایت میكند ونیزخداوند«ج» غذاخوردن مومن راكه از سنت من پیروی كند جزعبادات بحساب میآورد،پس ای مومن درهمه حالات(گفتار،كردار و رفتار)پیروی ازسنت كن تا الله«ج» آنها را جزء عبادات قبول كند.

ادامه مطلب

فضیلت روز جمعه

الهــی بعثــتم بـا دوسـتان كــن مرا ازخوف محشردر امان كن

نـــــدارم طـاقـت نــار جهـــــنم نصیب من بهشت جاویدان كـن

ادامه مطلب

فرایض و واجبات نماز را بشناسید

فرض چیست؟

تعریف : فرض آنست كه به دلیل قطعی و یقینی ثابت بوده وهیچ شك وشهبه درآن نباشد و نیز فرض آنست كه اداء آن برهر مسلمان چه مردباشد و چه زن لازم وضروری باشد. اگركسی از فرض انكاركند یعنی(آنراقبول نكند)آنشخص كافرمیشود و اگر كسی به غیرعذر شرعی فرض را ترك كند آنشخــص از نظر شریعت مقدس اسلام فاسق بشمار آمده و مستحق عذاب الهی میشود.[كتاب نمازوچهل دعایی قرآنی].

ادامه مطلب

حجاب هرگز اسارت نیست بلكه شرافت است

ما در عصری زندگی میكنیم كه طغیان غریزه جنسی،فساداخلاقی، بحران وانحطاط معنوی درمیان بشریت بیداد میكند. چیزیكه انسانیت را از انسان گرفته،ارزشها را نابود ساخته و بشریت را دامنگیر حرمت شكنی، خداستیزی وبحران های زیاد صحی، روانی،اجتماعی ساخته است. اما روشن است كه علت این وضیعت بد كمبود ایمان، فقر، بیگانگی با خدا، نگرش غلط درباره زندگی،نبود قید

ادامه مطلب

آیا میخواهید كه الله«ج» از شما راضی باشد ؟

الــهی خاطرم افسرده گـشته تنم ازمعصیت پژمرده گشته

خـــداوندا دلــــم را پاك گردان كه درجرم وگنه آلوده گشته

ادامه مطلب

انجام دادن ده عمل، ده عمل دیگر را نابود میكند

الهی آمدیم با عجز و زاری بدرگاه كریــــم پاك بـاری

اگر از درگــهت ما را برانـی كجا باشــــد در اُمیدواری

ادامه مطلب

سفارشات رسول الله «ص» به جوانان مسلمان

١- به الله «ج» ، به رسولش وبه معتقدات اسلام ایمان محكم داشته باشید، به بهشت خواهید رفت.

ادامه مطلب

ای انسان فریب دنیا را مخور

كــــــــو حشــمـــــت سلیـــــمان كـــــــــو دولــــــــــت سكـــــــندر

كــــــــو قال و قصــــر قیــــــصـر كــــــــو حكــــــــم كامــــــرانــــی

كــــــــو خـــاتـــم رســـــــــــولان ســــــــر دفــــــــتـــــر قبــــــولان

كــــــــو ثبــت و نشـــر قــــــــرآن كـــــو وحــــــــی آســــمـــــــانی

مــــادر كـــجـــا پـــدر كـــــــــــــو دخــتــــــــر چه شـد پســر كــــــو

چنــــــدین هـــزار ســــر كــ‌‌‌‌ــــــو آخــــــــــــر تــــــــو آن چنـانــــــی

ادامه مطلب

چند راه حل برای اینكه به غیبت كردن مبتلا نشویم

غیبت كردن آخرین تلاش افراد ناتوان است ودرمیان همه گناهان كبیره كمترگناهی است كه همانند غیبت كردن نشانه پستی ضعف و ناجوانمردی باشد آنهایی كه به عیب جویی و غیبتگویی مردم در

ادامه مطلب

شیطان دشمن قسم خورده انسان است

شیطان موجودیست كه نخست انسان را به معصیت و گناه وا میدارد ،آنگاه او را از لطف خداوند«ج» مایوس میسازد ، حال آنكه مومن هیچگــاه نباید از درگاه الله«ج» نا اُمید شود « نا اُمید ازدرگاه

ادامه مطلب

چهار چیـــز... در گفتــــار بزرگـــــان

۱ - چهارچیز مورد پسند الله «ج» نیست.

۱- بازی ولغویات درنماز

۲- هنگام تلاوت قرآنكریم حرفهای بیهوده زدن

۳- جماع كردن درحالت روزه

۴- خندیدن در قبرستان

ادامه مطلب

اسباب نجات قلب از غفلت و جهالت

چگونه قلوب خود را ازغفلت وجهالت نجات دهیم،چگونه آنرا بسوی اعمال نیكو بكشانیم و چگونه آن لكه های سیاهی كه به مرور زمان به اثر گناه برآن نقش بسته پاك كینم؟ اینها سوالاتی اند كه اكثراوقات درذهن انسانها خطورمیكند. اما اسباب نجات قلب ازغفلت وجهالت بسوی فلاح و رستگاری شش چیز است و اینها باعث شكستن نفسهای شهوانی ، شیطانی ، كبر و غرور انسان و سبب جمع كردن توشه آخرت او میگردد و اگراز این شش چیز بطوریكه الله«ج» و حضرت محمد«ص» فرمودند برداشت صحیح و درست شود، باعث میشود كه انسان كاملاً مومن گردد و این شش چیز نیز سبب دوری جستن از دنیا و مادیات آن میشود.

ادامه مطلب,

ای مسلمان غم دنیا را مخور

۱- غم مخور: چون پروردگارت آمرزگار وتوبه پذیر است.

ادامه مطلب

فضیلت كلمه مباركه طیبه « لا اله الا الله محمد رسول الله »

« لا اله الا الله محمد رسول الله » ترجمه : هیچ معبودی جز از الله «ج» لایق عبادت و بندگی نیست ،حضرت محمد «ص» رسول و فرستاده الله«ج» است.

ادامه مطلب,

آیا میدانید در نماز دوازده هزار مسَله شامل است؟

اولیاء الله و بزرگان دین میفرمایند : در نماز دوازده هزار مسله شامل است كه آنها را الله «ج» در دوازده چیز خلاصه كرده است ، این دوازده چیز باید همیشه مدنظر نمازگزار قرار گرفته شود تا اینكه نمازش صحیح و كاملاً تكمیل گردد. آن دوازده چیز قرار ذیـــل بیان میگردد..........

ادامه مطلب

اسباب ترك نماز صبح

برادر وخواهر مسلمان متوجه باش كه یكی از نمازهای پنجگانه ای كه الله«ج» بر ما و شما فرض گردانیده است نمازصبح است،این نماز به نزد الله«ج» نسبت به نمازهای دیگر دارای فضایل و درجات بیشتری میباشد،مهفوم حدیث رسول الله«ص» است كه فرمودند: در این وقت نماز صبح است كه انسانهای با خدا و متـــقی از انسانهای منافق صفت و مسلمان نما فرق داده میشود و نیز مبارك ارشاد فرمودند : كسیكه نماز صبح را ترك كند ضمن اینكه گنهكار میِِِـــــــشود در شیون و مراحل زندگی خود آنشخص به مشكلات و پریشانی های زیادی مبتلا میشود. ما در اینجا فقـــــــط به یك فضیلت نمازصبح اشاره میكنیم و ادامه بحث اسباب ترك نماز صبح را آغاز میكنیم.

ادامه مطلب

دروغ گفتن یكی از گناهان كبیره است

منشاء تمام ناپاكی ها و صفات بد، دروغگویی است،دروغگویی اساس جامعه را متزلزل وآنرا دچار بی نظمی و اختلال میسازد، دروغ انسان را درنظر مردم بی ارزش مینماید طوریكه كسی به سخنانش باورندارد و گفته هایش مورد اعتماد مردم نیست.

ادامه مطلب

سرنوشت اُخروی كسانیكه زكات نمی دهند

زكات بعد از نماز بزرگترین ركن و یكی از ستون های عمده دین اسلام میباشد و اگر كســــانی را كه الله«ج» ایشان را در دنیا توانگر و ثروتمند گردانیده است زكات مال شان را ندهند و مطابق حكم پروردگار در راه او خرج نكنند بدون شك ایشان ناشكر و بسیار ظـــالم اند و هر عذابی را كه در روز قیامت ببینند واقیعاً كه مستحق و سزاوار آن میباشند. الله«ج» در مورد فرضـیت زكات بالای مسلمین در كلام پاكش چنین میفرمایند: سوره توبه / آیه ٣٤: ترجمه: كسانیكه طلا ونقره را جمع كرده اند و آنرا در راه الله«ج» خرج نمی كنند « زكات شانرا نمیدهند » آنان را به عذابی بس بزرگ و دردناك مژده و خبر بده. همچنین حضرت محمد مصطفی«ص» درباره سرنوشت اُخروی افرادی كه زكات مالشان را دردنیا نمی پردازند عذابهای سختی را بیان فرموده اند و ما در این جا پاره ای از این عذاب ها را كه در احادیث آمده بیان مینماییم.

ادامه مطلب

 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر