۱۳۹۲ آذر ۹, شنبه

Re: Fw: Fwd: {تفريح و سرگرمي}, [20655] گزارش دکتر روحانی از 100‌ روز کاری دولت یازدهم

منصور جان سلام 
البته دولت قبلی که دولت نبود. همش گرفتاری بود. این اواخر که هزینه های بسیار زیادی به کشور تحمیل کرد . ولی در هر صورت هر دولتی باید نقد شود. برای کارهای خوبش تشویق و برای کارهای بدش بازخواست شود. اگر این کار بشود کشور پیشرفت می کند. ولی به هر حال با نظرات شما موافقم. 
با نظر احمد آقا هم موافقم که بعضی از بد اخلاقی ها و کارهای ناپسند نباید تکرار شود و باید برای آن یک ساز و کاری تعریف شود که دیگر تکرار نشود و حالا هم برای گزارش کار دادن خیلی زود است. واقعا بعضی از وزرا الان نمی توانند گزارشی داشته باشند . این را باید قبول کرد. و قبول نکردنش دور از انصاف است. 


2013/11/30 Mansour Rezaei <manrezaei655@gmail.com>
احمد جان و هومن عزیز سلام
متاسفانه در هشت سال گذشته وضعیت کشور در تمام زمینه ها بشدت بحرانی و تحریم های جهانی از یک طرف و سوء مدیریت  در بخشهای کلان از طرف دیگر باعث گردید که سیستم مدیریتی و اجرایی کشور بشدت تضعیف و باری به هر جهت شود . مدیران نالایق ؛ بیسواد ؛ بی تجربه ؛ یک سویه نگر ؛ دگم اندیش و بعضا" فاسد باعث شدند که کشور در تمام ابعاد بخصوص از لحاظ اقتصادی ؛ هنری ؛ اجتماعی ؛ سیاسی ؛ کشاورزی ؛ صنعتی ؛ نقدینگی بسیار زیاد و تورم کمر شکن ؛روابط بین المللی و همدلی داخلی با شیب شدید در معرض سقوط قرار داده شود . حالا مردم با هزاران امید به دولت جدید رای داده و انتظار بحق دارند که این نابسامانیها هر چه زودتر رفع گردد و کشور لااقل در موقعیت سال 84 قرار گیرد  در چنین شرایطی لازم بود که رییس جمهور محترم یک نمای کلی از وضع کشور ارائه دهد تا انتظارات ملت همپای توانایی و امکانات دولت قرار گیرد . به نظر میرسد که جناب دکتر روحانی به حداقل ها بسنده کرده و بخاطر جلوگیری از تضعیف روحیه مردم زیاد وارد مباحث ریز نشدند وگرنه اوضاع بسیار اسفناک تر از این بوده است . به هر حال آرزو میکنیم که دولت تدبیر و امید با تکیه بر متخصصین کارکشته و مدیران قوی بتواند هر چه سریعتر اوضاع و مشکلات را در کنترل گرفته و با حمایت های مردمی گردوغبار ناشی از هشت سال نابسامانیهای  قبل را از چهره ایران و ملت عزیز ایران پاک کند . انشاءالله 


2013/11/30 ahmad ghorbani <ghorbani1340@yahoo.com>

 
با سلام
جناب آقاي هومن : كار ناپسند در همه جا ناپسند است. دولت قبلي بصورت افراطي اين عمل ناپسند را انجام داد. بنظرم دولت فعلي براي مقابله با آن بايد موضوع ارجاع به دادگاه ها را پيگيري كند. يعني هر دولتي كه سر كار مي آيد. اگر خلاف هايي در دولت قبلي ديد آنرا به قوه قضائيه گزارش كند . اگر قاضي توانست آن خلاف را اثبات كند شخص مجرم مجازات مي شود و اگر نتوانست. شخص تبرئه مي شود.
اين موضوع نياز به يك ساز و كار دارد كه بنظرم بايد بصورت قانوني پيگيري شود.
بعضي از وزارت خانه ها نمي توانند گزارش صد روزه داشته باشند. مثل وزارت جهاد كشاورزي ، بخش كشاورزي ، ارگاني است كه به كشاورزان خدمت رساني مي كند. اگر دولتي بتواند خدمات خود را به نحو احسن در يكسال انجام دهد و بارندگي هم خوب باشد. موفق بوده است. وزير فعلي جهاد كشاورزي قبلا هم وزير بوده ، ايشان  يك سال توانست  توليد كشاورزي را افزايش دهد و  تراز واردات توليد ات كشاورزي را مثبت كند. ايشان هم گزارش 100 روزه نمي توانند بدهند. گزارش هاي ايشان بايد يكساله باشد. 
تعدادي از وزرا هم تازه كار هستند. يعني 100 روز كار نكرده اند.
وزارت ارتباطات هم گفته كه مي خواهد پهناي باند را دو برابر كند. كه اميد وارم اين كار را انجام دهد.
وضعيت تحريم كشور باعث شده تا واردات و صادرات با مشكل مواجه شود. وزير صنعت گفته كه ايران كد را حذف كرده است. ولي برايش جايگزيني تعريف نكرده است.  اميد وارم ايشان بتوانند  تعريف ديگري  داشته باشد. 
وزارت اقتصاد هم با مشكلاتي دست به گريبان است. ولي سياست هاي اقتصادي معمولا بيشتر از يكسال طول مي كشد.هم اكنون كشور با تورم بالايي دست به گريبان است . تا كنون از طرف وزير برنامه اي منسجم اعلام نشده ، اميدوارم هر چه سريعتر ايشان بتوانند برنامه اي جامع بدهند. پيگيري برنامه از ايشان لازم است.
 
كاركرد جناب آقاي ظريف هم كه شايسته تقدير كامل است.
وزارت شهر سازي  هم تا كنون برنامه منسجمي ارائه نكرده كه اميدواريم برنامه خود را ارائه كند
وزارت نيرو و نفت هم با مشكلاتي كه ناشي از تحريم است درگير هستند كه  براي حل آن بايد اقدامات زيادي انجام گيرد. 
 
 


 
---------- Forwarded message ----------
From: Saman Homan <s.homan67@gmail.com>
Date: 2013/11/28
Subject: Re: {تفريح و سرگرمي}, [20625] گزارش دکتر روحانی از 100‌ روز کاری دولت یازدهم
To: taf_sar <taf_sar@googlegroups.com>


با سلام : دست آقای روحانی درد نکند. 
در این دولت کارهای بزرگی انجام شده مثل کار جناب آقای ظریف. که انصافا در این 100 روز خیلی فعالیت کردند و نتیجه هم گرفتند. ولی در بخشهایی از گزارش پایشان را جای پای احمدی نژاد گذاشته اند. احمدی نژاد هم بجای گزارش دهی مسائل و مشکلات دولتهای قبلی را باز گو میکرد و از آن طفره می رفت. این روش هر چند در بخشی از گزارش وجود دارد ولی عیب بزرگ این گزارش است. شاید این نوع گزارش برای بار اول قابل پذیرش باشد ولی برای دفعات بعدی اصلا پسندیده نیست. 
خلاصه این ملت مار گزیده شده. چون احمدی نژاد دوبار با شعار دزد دزد و بردند و خوردند. سر مردم را کلاه گذاشت و رای گرفت. این وضعیت در دولت فعلی نباید  وجود داشته باشد و اثری از آن نباید دیده شود. 
در ضمن از اعضای گروه توقع دارم در این باره اظهار نظر کنند. در این گروه بزرگان زیادی حضور دارند که باید مطالبشان شنیده شود. 


2013/11/27 Sepanta <sepanta2010@gmail.com>







نقد دولت نهم و دهم، مشکلات دولت در تامین کالاهای اساسی، قول برای کاهش تورم تا پایان سال و در سال 93، وضعیت هدفمندی یارانه‌ها، اختصاص دو بسته کالایی برای اقشار کم درآمد جامعه، اقدامات دولت در حوزه سلامت و فرهنگ، ارتباط دولت با قدرت‌های جهانی و توافقنامه ژنو محورهای گزارش 100 روزه رئیس‌جمهور بود.
به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران؛‌ حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران  در گفتگویی زنده با شبکه اول سیما، گزارش صد روزه عملکرد دولت یازدهم  را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در آغاز برنامه ضمن تبریک هفته بسیج گفت: در ایام تبلیغات انتخاباتی به مردم وعده داده بودم در پایان هر 100 روز کار دولت، گزارش آن را به مردم ارائه کنم.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا عدد 100 را برای ارائه گزارش انتخاب کردید، گفت: به هر حال صد یک معیاری است، گاهی نمره دادن هم به جای 20 ، از 100 است و صد روز در ادبیات ما در شعرهای ما ازش گفته شد. یک دوره زمانی است که نه خیلی کوتاه است که نشود و نتوان برنامه ای را انجام نداد و نه طولانی است. یک برنامه کوتاه مدت سه ماه و ده روزه مورد نظر دولت بوده است.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: این گزارش سه بخش دارد که یک بخش همین است که امشب رئیس جمهور منتخب مردم به مردم گزارش می دهد؛ یک بخش گزارش مکتوب است که این گزارش در رسانه های مکتوب منعکس خواهد شد در سایت ها؛ و یک بخش گزارشی است که توسط وزرا، معاونین در بخش های خودشان به اطلاع مردم خواهد رسید. بلافاصله از فردا آنها به تدریج با صدا و سیما و خبرگزاری ها و یا به صورت مکتوب ارائه کنند.  

برای اولین بار در "دولت یازدهم" وزرا در روز تحلیف به مجلس معرفی شدند
 
دکتر روحانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تصور شما از عملکرد صد روزه دولت چه بوده است اظهار داشت: به آن صورتی که شما الان می گویید هر روزش برای من بسیار مهم است؛ دولت همه تلاشش این است که حداکثر استفاده را از این دوره چهار ساله برای خدمت به مردم استفاده کند. برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران من در روز تحلیف دولت را به مجلس معرفی کردم و برای رای اعتماد اسامی را در اختیار مجلس گذاشتم این بدان معنی است که دولت تلاش می کند هیچ فرصتی از دست ندهد و حداکثر استفاده را داشته باشد. گرچه اسامی را به مجلس داده اما آخرین وزیری که رای اعتماد گرفتیم هفته پیش بوده در آستانه صد روزه دولت کامل شده از مجلس نمایندگان محترم و مردم سپاسگزاری و تشکر کنم.

دولت با این گزارش‌دهی می‌خواهد مردم و دولت از لحاظ اطلاعات خیلی نزدیک یکدیگر باشد 
 
وی تصریح کرد: این گزارش مخصوص برنامه صد روزه نیست از این بعد در هر مقطعی به طور منظم دولت گزارش کار خواهد داد. دولت باید در برابر مردم پاسخگو باشد و افتخارش پاسخگویی در برابر مردم است مردم باید از جزییات برنامه باخبر باشند که این دولت بدون همراهی مردم و همکاری مردم نخواهد توانست مسئولیت اداره کشور را به مقصد برساند. دولت با این گزارش دهی می خواهد مردم و دولت از لحاظ اطلاعات خیلی نزدیک یکدیگر باشد، اطلاعات در اختیار مردم باشد، روند کار مشکلات دولت ممکن است مشکلات فراوانی داشته باشد حتما این مشکلات را با مردم در میان خواهد گذشت دولت ممکن است پیشرفت داشته باشد برنامه های بلند مدت داشته باشد حتما به اطلاع مردم خواهد رساند. مردم می توانند به دولت کمک کنند با نقد، نصیحت با پیشنهادات به دولت کمک کنند دولت تعلق به مردم دارد و افتخار می کند که بتواند خدمتگزار مردم باشد.  

تامین کالاهای اساسی مهمترین مشکل دولت در ماه‌های اول بود
 
رئیس جمهور کشورمان درباره فوری ترین اقدامی که دولت مجبور بوده از آغاز به کار اتخاذ کند، خاطر نشان کرد: البته در گزارش امشب که گزارش عملکرد صد روزه به مردم داده خواهد شد به همان صورت به مردم خواهم گفت که در چه شرایطی ما کار را آغاز کردیم؛ در واقع از دولت گذشته چه ارثی به ما رسید و با آن ارز کار را شروع کردیم اولین روزهای بعد از انتخابات من با اولین مشکلی که مواجه شدم شرایط کالاهای اساسی در کشور بود.
 
وی افزود:  در همان روزهای اولیه اولین گزارشی که من از وزارت صنعت گرفتم این بود که وضع کالاهای اساسی در کشور چگونه است و گزارشی که به من داده شد من رو نگران کرد یعنی ما در کالاهای اساسی برخلاف آن چه در ذهنم بود که دولتی به روی کار می آمد تا سه ماه انبارها پر است و کالاهای اساسی زیاد است هفته اول گزارشی به دستم رسید که البته هنوز تحلیف و تنفیذ انجام نشده بود؛ اوایل خرداد گزارشی که به دستم رسید این بود که کشور از لحاظ کالاهای اساسی از جمله گندم دچار مشکل است بلافاصله من برخی از مسئولین اجرایی را در همان دولت خواستم و گفتگو کردیم.

امروز در همه کالاهای اساسی انبارهای ما به اندازه کافی پر است
 
وی اظهار داشت: مشکلاتی بین بانک مرکزی و بخش تجارت وجود داشت این اولین مشکلی بود که من با آن روبه رو شدم؛ خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی انجام گرفت از وقتی که دولت کارش را شروع کرد ما یک ذخیره قابل توجهی فراهم شده بود و بعد از شروع دولت اولین اقدام فوری این بود که ذخایر را به رقم قابل قبول برسانیم امروز الحمدالله در همه کالاهای اساسی انبارهای ما به اندازه کافی پر است برای آینده دور نیز مشکلی نداریم این اولین مسئله ای بود که من باهاش مواجه شدم با برخی از مسئولین دولت سابق و بعد دولت جدید کارها تکمیل شد.  

مشکل دوم دولت؛‌ خزانه را خالی تحویل گرفتیم 

وی تصریح کرد: مسئله دومی که بعد از شروع به کار دولت یعنی در مرداد ماه باهاش مواجه شدیم در واقع اون تعبیری است که من در یک سخنرانی اشاره کردم به عنوان خزانه خالی می دانید که خزانه کشور اون جایی است که درآمدهای دولت به اون جا منتقل می شود. حسابها و مخارج هم از همان خزانه تامین می شود. طبق قانون بودجه ما باید ماهانه 17 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد می داشتیم چون طبق قانون بودجه درآمد و مخارج ما 210 میلیارد تومان در طول سال بوده که برای یک ماه 17 و 500 تا پایان مرداد می بایست در خزانه داشتیم در 12 مرداد موجودی خزانه حدود 12 هزار و 80 میلیارد تومان بود آخر ماه که دیگر می بایست حقوق را پرداخت می کردیم.
 
حجت الاسلام روحانی ادامه داد: در موارد ضروری در بخش حقوق ما می بایست 7هزار و 500 میلیارد تومان پرداخت کنیم؛ بودجه جاری حقوق کارمندان از این 7 هزار و 500 میلیارد که می بایست به عنوان حقوق پرداخت می کردیم 2 هزار و 870 میلیارد در خزانه بیشتر نبود یعنی بیش از 4 هزار و 60 میلیارد تومان ما می بایست از بانک استقراض می کردیم برای این که بتوانیم حقوق را پرداخت کنیم بنابراین در همان ماه مرداد دولت برای پرداخت حقوق 460 میلیارد تومان بدهکار بود و می بایست تامین می کرد.

شرایط اقتصادی کشور شرایط رکود تورمی بود 
 
رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: کل موجودی حدود 2800 میلیارد بیشتر نبود ما با یک مشکلی به نام عدم تامین درآمدها مواجه بودیم در 5 ماه اون مقداری که در بودجه پیش بینی شده بود فقط 47 درصد منابع تامین شده البته بودجه مصوب را حساب کنیم الان ما حدود 56، 57 درصد را تامین کنیم و لذا ما ناچار شدیم که بودجه را اصلاح کنیم و آمار و ارقام بودجه را واقعی کنیم با دو فوریت اصلاحیه را به مجلس دادیم که البته هنوز برنگشته بود امروز هم اصلاحاتی بود. بودجه 210 هزار میلیارد تومانی تبدیل شد به 171 هزار میلیارد تومان یعنی خود مجلس خدود 40 هزار میلیارد تومان کسر کرد به دلیل این که ارقام بودجه واقعی نبود قابل تامین نبود البته همین رقم پیشنهاد دولت 150 هزار میلیارد بوده هر مقداری که تامین شود شرایطی بوده که از لحاظ اقتصادی ما کشور را تحویل گرفتیم برای این که مردم دقیق بدانند وضع چه بوده شرایط اقتصادی کشور شرایط رکود تورمی بود خوب ما در سال هایی بوده که در کشورمان دارای رکود بودیم تولید رشد کافی نداشته مثلا در یک سال هایی بوده که رشد اقتصادی ما منفی بوده منفی 9 درصد بوده در سال 1365 ما رشد منفی داشتیم. 

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور در سالاهای گذشته گفت: ما سال‌ها در کشور دارای رکود بودیم، به طوری که تولید رشد کافی نداشت. مثلا در سال ۱۳۶۵ رشد اقتصادی ما ۹- درصد بوده اما در عین حال با وجود رشد منفی تورم کشور ۲۳ درصد بوده است.

روحانی ادامه داد: در سال ۱۳۷۴ تورم کشور ۴۹ درصد بوده اما رشد در عین حال ۳ درصد بوده است و این در حالیست که تورم در سال ۱۳۹۱ بالای ۳۰ درصد و رشد هم ۵.۸- درصد بوده است بنابراین در شرایطی که ما دولت را تحویل گرفته ایم، تورم بالای ۴۰ درصد بود که این حد تورم و رکود در تاریخ ۵۰ ساله ما بی سابقه است.

ما از تنگناهای اقتصادی به حول و قوه الهی و کمک مردم عبور خواهیم کرد

رئیس جمهور افزود: این آمار و ارقام نشان می دهد که چه شرایطی از دولت گذشته به ما به ارث رسیده است، البته من این آمار را به دلیل اینکه مردم از شرایط آگاه شوند اعلام کردم و این به این معنی نیست که ما از مشکلات می ترسیم چرا که ما از تنگناهای اقتصادی به حول و قوه الهی و کمک مردم عبور خواهیم کرد.

در دو ماه اخیر تورم یک واحد کاهش داشته است

وی تصریح کرد: ما در این شرایط کوتاه صد روزه توانستیم قدم بزرگی برداریم و این در حالیست که بنده هر هفته از مسئولان از وضعیت تورم کشور آمار می گیرم و با وجود اینکه هرماه نسبت به ماه قبل روند تورم ۲.۲ بوده و روند صعودی داشته است، در این دو ماه اخیر روند تورم به ۱.۲ رسیده است که یک واحد کاهش پیدا کرده است.

روحانی افزود: در حالیکه در پایان مرداد و شهریور تورم نقطه به نقطه ما ۴۹ درصد بوده، در پایان مهرماه تورم نقطه به نقطه مان به ۳۶ درصد رسیده است و این خبر بسیار خوشی است بنابراین ما رشد و صعود تورم را مهار کرده ایم.

تلاش دولت بر این است تا پایان سال آتی تورم را به یک رتبه مطلوب برساند

رئیس جمهور تصریح کرد: تلاش دولت بر این است تا پایان سال آتی تورم را به یک رتبه مطلوب برسانیم و یکی از برنامه های ما در سال آینده مهار تورم و رساندن آن از ۴۳ درصد به ۲۵ درصد خواهد بود و قول مسئولین ما بر این است که تا پایان امسال نرخ تورم به ۳۵ درصد خواهد رسید.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه ما انقدر رشد تورم داشته ایم، اظهار داشت: دولت گذشته در ۸ سال پیش حداقل در درآمدهای ارزی، نفتی و غیرنفتی پولدارترین دولت بوده است، چنانچه در طول ۸ سال گذشته درآمدهای نفتی و گاز ما ۶۰۰ میلیارد دلار بوده و دولت ۷۵۰ میلیارد دلار درآمد داشته است که این رقم، رقم بی سابقه ای است و این در حالیست که متاسفانه پولدارترین دولت بدهکارترین دولت نیز بوده است.

وی به بدهکاری های دولت در برخی زمینه ها اشاره کرد و گفت: بدهی دولت به سیستم بانکی بیش از ۷۴ هزار میلیارد تومان، بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی اجتماعی ۶۰ هزار میلیارد تومان، بدهی دولت به پیمانکاران، بخش های مختلف و بخش های خصوصی ۵۵ هزار میلیارد تومان بوده است و چنانچه این سه رقم را کنار هم قرار دهیم رقم بسیار بالایی خواهد شد و این در حالیست که دولت گذشته بیشترین درآمد ارزی را داشته است.

وی ادامه داد: دولت گذشته در سفرهای استانی ۲ میلیارد و ۱۱ هزار تومان تعهدات داشته که از این مقدار ۳۲ درصد آن انجام شده است و ۳۰ درصد از تسهیلات تحقق پیدا کرده است و این در حالیست که اگر ما هم همان امکانات و درآمدهای دولت گذشته را داشته باشیم، ۱۶ سال به طول می انجامد تا ما تعهدات را عملی کنیم.

عامل بزرگ تورم، رشد بی‌حساب نقدینگی در جامعه بود/ از سال 84 تاکنون نقدینگی کشور هفت برابر شده است

وی افزود: تورم تا حدی مهار شده، جلوی رشد این تورم گرفته شده است شما اگر در بخش های مختلف آمار و ارقام نگاه کنید می بینید که آن رشد تنزل پیدا کرده البته تورم مدتها باقی است و باید به تدریج این تورم بازگردد به یک نقطه مطلوب و درست؛ اما چرا این تورم درست شد؟ بنده می خواهم دو نکته را در این خصوص به مردم برسانم اولین عامل بزرگ تورم رشد بی حساب نقدینگی در جامعه بود.
 
وی افزود: در سال 84 نقدینگی ما 68 هزار میلیارد تومان بود در پایان دولت چیزی حدود 470هزار و خرده‌ای میلیارد بود، نقدینگی کشور هفت برابر شده است بخشی از این نقدینگی مربوط می شود به بدهی دولت به سیستم بانکی، شما می بینید که وقتی نقدینگی اضافه شود و تعهد دولت اضافه شود از بانک مرکزی مرتب استقراض شود آن هم پول پرقدرت چه مشکلی را برای مردم ایجاد می کند.  
 
رئیس جمهور تاکید کرد: مسکن مهر برای افرادی که کم درآمد جامعه بودند طراحی شد همه گفتیم که این کار کار خوبی بوده است و هیچ کس نمی تواند منکر آن باشد که ساخت مسکن مهر برای مردم کار بسیار خوب و ارزشمندی است و هیچ کس منکر آن نیست.

برای ساخت مسکن مهر 43 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض شده است 
 
دکتر روحانی گفت: ما مسکن بسازیم اما چگونه و کجا و با چه شرایطی بسازیم، حجمش چه مقدار باشد و از همه مهمتر پولش از کجا تامین شود مهم است اگر ما پول مسکن را از جیب تک تک مردم درآورده باشیم، چی، تاکنون برای ساخت مسکن مهر 43 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض شده است یعنی پول از بانک مرکزی گرفته شده و به بانک مسکن داده شده است یعنی کل پایه پولی کشور از زمانی که پول خلق شده تاکنون 100 هزار میلیارد تومان بوده است از این مقدار 43 هزار میلیارد تومان متعلق به مسکن مهر بوده است این یعنی بخش بزرگی از تورم ما از این جا نشات می گیرد؛ وقتی پول پرقدرت را از بانک مرکزی می گیرید و به جامعه ارائه می کنید نقدینگی را چند برابر می کند و آن نقدینگی است که تورم را به وجود می آورد.  

دولت یازدهم متعهد می‌شود طرح مسکن مهر تکمیل شود
 
وی با بیان اینکه تورمی که مردم ما دارند و تحت فشار آن قرار گرفتند بخش بزرگش مربوط به مسکن مهر است، افزود: این 43 هزار میلیارد تومانی که از بانک مرکزی برای مسکن مهر گرفته شده است چه مقدار تورم خلق کرده و چه مقدار از این تورم مربوط به این 43 هزار میلیارد تومان است؟ البته در این جا باید گفت مقصود من از این بحث این نیست که ما مسکن مهر را تکمیل نکنیم به هر حال تعهدی که دولت قبل به مردم داده این دولت خودش را متعهد می داند، قراردادهایی که با مردم دولت گذشته نسبت به مسکن مهر با مردم داشته این قراردادها از نظر دولت یازدهم محترم است و دولت خود متعهد خواهد بود که آن را تکمیل کند.  
 
دکتر روحانی ادامه داد: دولت برای مسکن مردم طرح خواهد داشت و بعدا این طرح را به مردم عرضه خواهد کرد، بخش بزرگی از تورم متعلق به مسکن است یعنی ما کاری را انجام می دهیم که یک بخشش به نفع مردم است اما چون تدبیر و حساب و کتاب نیست، تورم به معنای مالیات فقراست، آیا از مردم اجازه گرفته ایم که از پول جیب فقرا بگیریم و برای عده ای مسکن درست کنیم، مسکن درست کردن کار بسیار ارزشمندی است و آن هایی که صاحب مسکن شدند حتما نفس راحتی کشیده اند، ضمن آن که خود این مسکن مهر مشکلاتی برای تسهیلات، حمل و نقل، مسائل جمعی و غیره دارد سرجای خودش اما باید تکمیل شوند و به تعهدی که دولت به مردم داده عمل شود.  
 
رئیس جمهور تصریح کرد: اگر ما رشد نقدینگی جامعه را مهار کنیم و آمار نشان می دهد که این رشد متوقف شده و حالت نزولی پیدا کرده است دلیل این که ماه‌های گذشته 2.2 بوده و حالا 1.2 شده مهم است که ما نقدینگی را کنترل می کنیم مخصوصا آن جایی که پایه پولی است.  
 
دکتر روحانی در پاسخ به این سوال که دولت چگونه می خواهد تورم را کنترل کند و هدفمند کردن یارانه ها را ادامه دهد؟ اظهار داشت: دولت برای پرداخت و ادامه یارانه نقدی هر ماه باید 3500 میلیارد تومان برای یارانه پرداخت کند طبق قانون می بایست پول یارانه را از  افزایش قیمت حامل های انرژی و سایر موارد به دست آید و از آن طریق تامین شود تقریبا این پول حدود نصفی را از مبلغ را تامین می کند و بقیه آن باقی می ماند و بخشی از آن را ما باید از مصوبات مجلس و منابع بودجه ای استفاده کنیم که می کنیم در عین حال ما هر ماه کسر داریم برای این که این 3500 میلیارد تومان را پرداخت کنیم.  
 
وی افزود: دولت باید حتما روند پرداخت یارانه ها را اصلاح کند ما دو راه داشتیم یا می بایست یارانه را کاهش دهیم اما دیدیم که اقشار کم درآمد مردم روی این یارانه حساب کرده اند و اگر بخواهیم این یارانه را کم بکنیم برای اقشار کم درآمد مشکل آفرین خواهد بود؛ راه حل دیگر این بود که به بخشی از جامعه یارانه ندهیم بخشی که کم درآمدند یارانه بگیرند چرا که اساسا یارانه درست شده برای این که وقتی قیمت ها افزایش پیدا می کند زندگی اقشار کم درآمد مردم جبران شود منتهی دولت مشکل داشت برای این که به چه کسی پرداخت کند و به چه کسی پرداخت نکند در نهایت به همه این یارانه را پرداخت کرد.  

نتوانستیم برای پرداخت یارانه‌ها گروه‌های نیازمند را شناسایی کنیم چون نمی‌خواستیم در زندگی خصوصی مردم دخالت شود
 
رئیس جمهور اظهار داشت: ما خیلی فکر کردیم که چه طور می توان افرادی که نیازمند نیستند را از یارانه قطع کنیم، راه‌های مختلفی پیش بینی شد که به هر حال ما امسال از این راه حل ها صرف نظرکردیم به دلیل این که برای آن که بفهمیم چه کسی به یارانه نیاز ندارد راه حل هایی پیش بینی شد که ما دیدیم به زندگی خصوصی مردم باید دخالت کنیم و این که ببینیم در حساب های بانکی مردم چه خبر است املاک مردم چگونه است و....
 
دکتر روحانی گفت: دخالت در زندگی مردم و مطلع شدن از حساب های مردم ممکن است برای کوتاه مدت برای یک موضوعی مفید باشد اما به ضرر کشور است، ما باید به مردم اطمینان دهیم و مردم باید به سیستم بانکی ما اعتماد کنند، اگر ما بخواهیم در زندگی خصوصی مردم مداخله کنیم اعتماد مردم سلب خواهد شد رونق اقتصادی نیز از بین خواهد رفت.  
 
وی افزود: یکی از هدف های ما در بحث تورم کنترل نقدینگی و یک طرف دیگر بهبود فضای کسب و کار است می توان رونق تولید را در جامعه به وجود آورد فضای کسب و کار بهبود پیدا کند اما در عین حال ما کند و کاو کنیم در زندگی مردم که چه کسی چه قدر پول دارد و در کجا قایم کرده است.  

دولت حتما شیوه پرداخت یارانه را اصلاح می‌کند/مرحله دوم یارانه‎‌ها سال آینده نیز عملیاتی می‌شود
 
رئیس جمهور تصریح کرد: دولت تصمیم دارد یارانه را به همین صورت تا پایان سال ادامه دهد حالا هر فکری که دولت دارد برای سال آینده است، دولت حتما شیوه پرداخت یارانه را اصلاح می کند، هم دهک‌ها و هم شیوه پرداخت یارانه را مطالعه می کند که دقیق باشد، دولت مصمم است مرحله دوم یارانه ها نیز سال آینده عملیاتی و اجرایی شود، ما می خواهیم اول تورم را تا حدی مهار کنیم و سیستم بانکی را تا حدی اصلاح کنیم و همزمان به سراغ بخش دوم بحث یارانه خواهیم رفت.  

دو بسته کالایی دولت برای اقشار کم درآمد جامعه/ توزیع شیر رایگان برای مدارس کشور

دکتر روحانی گفت: یک اقدام هم دولت امسال برای اقشار کم درآمد انجام خواهد داد که در هر حد توان این دولت خواهد بود ما برای اقشار کم درآمد جامعه تا پایان سال دو بسته کالایی را به مردم تقدیم خواهیم کرد، همچون اقشار کم درآمد و کارمندان دولت تا در کنار یارانه برای این اقشار کم درآمد در دو نوبت دو بسته کالایی مد نظر قرار می گیرد.  
 
رئیس جمهور تاکید کرد: این بسته کالایی هم زمان آن و هم مقدارش اعلام خواهد شد البته یک گزارشی هم وزارت بهداشت راجع به وضعیت دانش آموزان در مدارس از لحاظ سلامت و ضرورت سلامت دانش آموزان ارائه کرده بود که دولت تصمیم گرفت از همین ماه یعنی ماه آذر توزیع شیر رایگان را برای مدارس انجام دهد که هم برای مدارس ابتدایی در سراسر کشور و هم برای بخش دوره متوسطه که ان شالله این مهم نیز از همین ماه شروع می شود که این ها قدم های کوچکی است که دولت ان شالله تا پایان امسال برخواهد داشت. 

دکتر روحانی به تسهیلات دولت در مسائل اقتصادی به ویژه در تولید، پیش پرداخت ها و گمرک اشاره کرد و افزود: تسهیلات گمرکی از ۳۵ مصوبه دولت گذشت و ابلاغ شد و همه این ۳۵ تا عملیاتی و اجرا خواهد شد.

وی در ادامه بخش کشاورزی را مورد توجه قرار داد و گفت: در این بخش دولت تلاش های زیادی انجام داده و امیدوارم که سال آینده وضع محصلوات کشاورزی ما بسیار بهتر باشد. ما امسال ناچار شدیم برای واردات ۷ میلیون گندم تسهیلاتی را در اختیار کشاورزان قرار دهیم. 

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه بنده برای کشاورزان عزیز احترام بسیار زیادی قائلم گفت: این عزیزان بار امنیت غذایی یک ملت را به دوش می کشند و حضورشان در حماسه ۲۴ خرداد ارزشمند بود. 

دولت در بخش سلامت قدم‌های جدی برداشته/کمبود دارو مرتفع شده است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در بخش دارو دولت اقدامات مهمی انجام داده است گفت: در حال حاضر کمبود دارو مرتفع شده و قیمت داروها نسبت به گذشته متناسب و برای بیماران صعب العلاج و خاص تسهیلات لازمی پیش بینی شده است. دولت در بخش سلامت قدم های جدی را برداشته است و تیم های مختلف پزشکی در سرتاسر دنیا به مناطق محروم اعزام می شوند. 

دولت تا سال آینده تورم را به 35 درصد می‌رساند

روحانی با اشاره به اقدامات بسیار خوب دولتش در صد روز اخیر اظهار داشت: در سال آینده این دولت چند برنامه را مورد توجه قرار خواهد داد، از جمله مرحله دوم یارانه را طراحی و دیگری مهار تورم را در دستور کار دارد تا آن را به ۳۵ درصد برساند. 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه رشد اقتصادی ما در سال ۹۱ ، ۵.۸ بود، گفت: ۶ درصد در سال گذشته این رقم کوچک شده و در واقع سفره مردم ۶ درصد کوچک شد. قرار است در پایان سال ۹۲ نرخ تورم را از ۵.۸ به ۰ یا نیم درصد برسانیم. 

وی با اشاره به اینکه یکسان سازی نرخ ارز جزء هدف‌های آینده دولت است گفت: مجلس عنوان کرده بود که دلار از ۱۲۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان باید تغییر یابد و دولت باید در اول تیرماه نرخ دلار را به ۲۴۰۰ تومان می برد در حالی که دولت قبل این کار را نکرد و ما با مشکل مواجه شدیم. 

روحانی ادامه داد: همه کالاهایی که وارد می شد، دوبرابر می‌شد و ما برنامه ریزی کردیم برخی موارد با یارانه نان و دارو در همان قیمت ثابتش بماند و در بخش های دیگر با شیب ملایم به ۲۵۰۰ تومان بماند و تلاش کردیم قیمت هابالا نرود و این باری بود که به دوش این دولت افتاد در حالی که این قانون باید قبلا پیاده می شد و مردم در این راه ما را خیلی یاری دادند. 

نقش ایرانیان در دیپلماسی عمومی در سراسر جهان زیاد است

وی در ادامه موضع سیاست خارجی را مورد توجه قرار داد و گفت: سیاست خارجی همواره جزئی از اولویت‌های دولت است در سطح جهانی دشمنان ایران هراسی را به وجود آورده بودند و روابط دولت با دنیا در حد پایین قرار گرفته بود و ما در این سفرهای نیویورک و قرقیزستان مشاهده کردیم که ایرانیان مقیم خارج از کشور چه شوقی نسبت به وطنشان دارند. 

روحانی با تاکید بر اینکه ایرانی ها قدرت بزرگی در دنیا هستند افزود: نقش ایرانیان در دیپلماسی عمومی در سراسر جهان زیاد است و بخش بزرگی از آن را نخبگان، پزشکان، عالمان و مهندسان تشکیل می دهند. 

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه فشار اقتصادی بر مردم وارد شده بود، گفت: مشکلات اقتصادی نشان از بی تدبیری بود و یک وابستگی به خارج در بخش اقتصادی بیشتر نمود پیدا می کرد، در قبل از سال ۸۴ واردات ما ۳۸ میلیارد بوده و بعد به ۷۵ میلیارد تومان رسید. 

وی با اشاره به اینکه ما در سال ۹۰ به بعد با دنیا در حال مبارزه هستیم، گفت: باید در این حوزه به داخل تکیه کرده و در مقابل دنیا بایستیم و به خود متکی شویم و واردات را کم کنیم. 

دکتر روحانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی گفت: ایشان نیز اقتصاد مقاومتی را بر همین مبنا می دانستند و تاکیدشان بر آن بود که واردات را کم کنیم. 

باید به کشاورزان داخلی خود متکی باشیم/متاسفانه شغل‌های زیادی را برای چینی‌ها و کره‌جنوبی‌ها درست کرده‌ایم

وی در ادامه به آمار گندم اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۷۹ تا سال ۸۳ هرسال در بخش گندم خرید ما از کشاورز داخلی ۱ میلیون تن اضافه شد و به طور طبیعی از خارج یک میلیون تن کم شد در سال ۸۳ ما بیش از ۱۱.۴ میلیون تن خریدمان از کشاورزان بود و از سال ۸۴ به بعد هرسال خرید داخلی مان ۱ میلیون تن کم شده و در مقابل خرید ما از خارج یک میلیون تن اضافه شده است و این منجر شد که امسال ۷.۲ میلیون تن گندم وارد کنیم. 

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید با قدرت های غربی در این راستا مقابله کنیم گفت: متاسفانه شعار ما با عملمان هماهنگ نبود و باید قدم به قدم به سمت خوداتکایی برویم و باید به کشاورزان داخلی خود متکی باشیم و متاسفانه شغل های زیادی را برای چینی ها و کره جنوبی ها درست کرده ایم. 

برنامه ریزی خوبی برای گسترش روابط ما با چین و روسیه صورت گرفت/با 5 قدرت بزرگ جهان تا امروز ارتباط سازنده‎‌ای داشته‌ایم

رئیس جمهور کشورمان با بیان این که قدم های خوبی در دولت یازدهم برداشته شده است گفت: ما شاهد بودیم در مراسم تحلیف 55 دولت از کشورهای مختلف شرکت کرده اند که این موضوع برای کشورمان خوشایند بود. در سفر به شانگ های شرایطی به وجود آمد که با دو قدرت بزرگ جهان یعنی چین و روسیه ملاقات داشته باشیم از این رو برنامه ریزی خوبی برای گسترش روابط ما با چین و روسیه صورت گرفت.  

دکتر روحانی تصریح کرد: توافقات ما با این کشورها در بخش سیاسی، اقتصادی، فرهنگ و سرمایه گذاری بود و با برخی کشورها نیز در این اجلاس درباره گسترش فعالیت های علمی صحبت کردیم. ما تقریبا با 5 قدرت بزرگ جهان تا به امروز ارتباط سازنده ای را داشته ایم. 

 پیغام اولیه برای برقراری ارتباط تلفنی با کشورهای 1+5 از جانب دولت بود

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا پیشنهاد برقراری مکالمه تلفنی با کامرون نخست وزیر انگلیس از جانب شما بوده است اظهار داشت: ما برای حل مسائل در مذاکرات ژنو پیام هایی را به کشورهای عضو 1+5 فرستادیم ولی مکالمه تلفنی از سوی آن ها صورت گرفت اما پیغام اولیه از جانب دولت بود. 
 
رئیس جمهور کشورمان درباره این که قفل مذاکرات هسته ای به طور کامل کی باز خواهد شد تاکید کرد: کلید در دست دولت نیست بلکه همه جا کلید در دست مردم است حضور مردم و حمایت آن ها به طور حتم می تواند در پیشبرد اهداف کشور نقش تاثیرگذاری داشته باشد. توافقات هسته ای جدید به دلیل ایستادگی مردم بود و حضور آن ها در صحنه سبب باز شدن این قفل شد. 
 
وی با بیان این که نظر رهبری در خلق حماسه 24 خرداد تاثیر بسزایی داشت گفت: دولت به عنوان یک خدمتگذار تلاش می کند که تمامی قفل ها نه تنها یک قفل را باز و مشکلات کشور را حل کند. 
 
دکتر روحانی با بیان این که متاسفانه یک عده ای در دنیا و داخل به دنبال این هستند که برخی از قفل ها باز نشوند افزود: در مسائل ملی یک وحدت و انسجام وجود دارد البته راه بسیاری باقی مانده است و ما هر چه قدر به سمت جلو پیش برویم باید وحدت و انسجام داخلی بیشتری داشته باشیم.  
 
رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: بعضی متاسفانه از شعله آتش اختلاف خوششان می آید اما توصیه می کنم در شرایط فعلی دست به دست هم بدهیم تا به پیشرفت برسیم. ما اگر در مذاکرات هسته ای پیشرفت داشته ایم به دلیل حضور مردم است البته در این میان دولت هم سهم دارد.  

وقتی توافقنامه هسته‌ای اجرا شود سیستم بانکی متحول شده و تحریم‌های جدیدی اعمال نمی‌شود  

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: وقتی این توافق اجرا شود سیستم بانکی متحول شده و تحریم های جدیدی اعمال نمی شود و این به معنی این است که امروز ایران از همیشه در صحنه بین المللی فعال تر است. 
 
دکتر روحانی با بیان این که فضایی که در حال حاضر نسبت به ایران وجود دارد فضای رقابت است تصریح کرد: واقعا شور و شوق برای ملاقات با مقامات ایرانی در نیویورک قابل پیش بینی بود و بنده باید به صراحت بگویم که حسن روحانی جز نماینده ملت ایران نیست.  
 
وی با بیان این که انتخابات ایران دنیا را تکان داد اظهار داشت: مردم ما در انتخابات 24 خرداد حماسه بزرگی را خلق کردند و از این رو به آن ها اطمینان می دهم که در مذاکرات هسته ای اصولی که از آن مردم است و تحت چارچوب نظام و مقام معظم رهبری بوده است تا پایان مورد توجه قرار گیرد.  
 
رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: ما هیچ وقت حق غنی سازی را متوقف نخواهیم کرد و این موضوع خط قرمز جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. برخی درصدد هستند که تعبیراتی را به کار بگیرند که متاسفانه از این فرهنگ بر می آید نه کارشناس که این موضوع قابل توجه است. 
 
رئیس جمهور کشورمان خاطر نشان کرد: طبق معاهده NPT هر کشوری که عضو این معاهده است می تواند فعالیت های صلح آمیز هسته ای داشته و غنی سازی را در دستور کار برنامه های خود قرار دادند از این رو ما برای تامین برق و سوخت اتمی به غنی سازی احتیاج داریم.  

دولت قدم به قدم برای رسیدن به توافق کامل و جامع با گروه 1+5 تلاش خواهد کرد

وی با بیان این که تحریم ها ظلمی است به مردم که باید برچیده شود اظهار داشت: ما باید در شرایط فعلی فرصت لازم را در صحنه بین المللی ایجاد کنیم و از این رو به طور حتم دولت یازدهم تعامل سازنده ای را با دنیا خواهد داشت. دولت قدم به قدم برای رسیدن به توافق کامل و جامع با گروه 1+5 تلاش خواهد کرد.  
 
وی افزود: اعتقاد دارم برای انسجام درونی همه باید به هم احترام بگذاریم از این رو دولت یازدهم پیش نویس حقوق شهروندی را آماده و در پایگاه اطلاع رسانی اش قرار داده است تا مردم، صاحب نظران ، کارمندان و صاحبان اندیشه درباره آن قضاوت کنند. 
 
وی خاطر نشان کرد: به حمد خدا از شروع دولت یازدهم یک آرامش در کشورمان ایجاد شده است ما باید از ملت در این زمینه کمک بگیریم. 
 
دکتر روحانی تصریح کرد: در روز گذشته ما توانستیم سایه سیاست را از ورزش برداشته و فضای امنیتی را از فرهنگ دور کنیم لذا شاهدیم کشور در شرایط فعلی در یک آرامش کامل به سر می برد.

وی افزود: بنده به وعده هایی که به مردم داده ام پای آن ها ایستاده ام، من در مسائل سیاست داخلی، انسجام ملی وحدت می دانم راه طولانی پیش روی ماست من اصلا از نزاع خوشم نمی آید چرا که نزاع به نفع ما نیست بعضی ها می خواهند پیروز شوند پیروز شدن با دعوا و روبه رو شدن نیست.  

یکی از افتخارات ما این است که در این دولت یک آرامش میان روابط قوا ایجاد شده است 
 
دکتر روحانی تصریح کرد: آدم باید هنر خود را نشان دهد هر جناحی باید هنر خودشان را نشان دهند خدمت بیشتر محبوبیت بیشتر به وجود می آورد ما نیازمند انسجام هستیم اولا باید با قوای دیگر دست به دست هم دهیم؛ حتما باید خوب باشیم، روابط ما با دو قوای دیگر خوب است هم مجلس و هم قوه قضاییه به دولت لطف دارند و یکی از افتخارات ما این است که در این دولت یک آرامش میان روابط قوا ایجاد شده است رفتند تا مرز شکایت از همدیگر در دادگاه ها مردم ما از اختلاف رنج می برند از اختلاف سودی حاصل نمی شود انسجام و وحدت یک عاملش این است که رهبری مقتدر در کشور داریم و همه قوا به رهبری احترام می گذارند. رهبری هماهنگ کننده قوا است امروز میان قوا یک تعامل سازنده است. 
 
دکتر روحانی افزود: ما عقب نشینی نمی کنیم امید، آرامش و کرامت باید مد نظر قرار گیرد امید در جامعه ما در حد بسیار عالی وجود دارد آرامش نیز هست؛ دولت هر کاری را در راستای امید و آرامش مردم انجام می دهد حقوق شهروندی نیز بخشی از ایجاد کرامت است ما باید همه به یکدیگر احترام بگذاریم.  
 
رئیس جمهور با تاکید براینکه دولت از نقد بدش نمی آید بیان کرد: ما از رسانه ملی متشکر هستیم رسانه ملی رفتارش به دولت نسبت به دولت های قبلی یک جور است و با ما مثل ماههای آخر دولت های پیش رفتار می کند یعنی خیلی راحت انتقاد می کند که این حق رسانه ملی و سایر رسانه ها است. 
 
وی ادامه داد: نقد به نفع ما است مگر ما معصوم هستیم و خطا نمی کنیم ما هم اشتباه و خطا می کنیم نقد اگر سازنده باشد به نفع همه است رسانه ملی هم نقد کند دولت استقبال می کند. همه باید آستانه تحملشان را بالا ببرند و باید همدیگر را تحمل کنیم و بدانیم با تحمل بیشتر نفع بیشتر عاید مردم می شود.  
 
رئیس جمهور با اشاره به مسئله هسته ای کشورمان گفت: اگر مجلس و سایر ارگان ها کمک نمی کردند و هدایت و کمک مقام معظم رهبری نبود ما به این نقطه نمی رسیدیم همه دست به دست هم داده ایم و بعد همه قوا به رهبری احترام کردیم، و چارچوب هدایت ایشان را قبول کرده و پذیرفتیم.  
 
وی افزود: امروز به حمدالله یک قدم خوب پیش رفتیم و من خوشحالم از این که همه دوستان ما در دنیا از توافق ژنو خوشحالند به نظر من همه ملت ها نیز خوشحالند حالا یک رژیم نامشروع است که دروغ گو و اشغالگر است و بنیانش برپایه ظلم، جرم و دعوا است؛ کی هست در دنیا؟
 
بعد از توافق ژنو آرامشی در دنیا حاکم شد

دکتر روحانی گفت: دنیا خوشحال است آرامشی در دنیا حاکم شد و در سیاست خارجی اولین قدمی که در منطقه برداشتیم تلاش کردیم که در سوریه جنگی اتفاق نیفتد که این اولین قدم ما بود از آن تلفنی که میان من و آقای پوتین شروع شد و همکاری های که آغاز شد و خیلی از کشورها کمک کردند که ما هم سهم خودمان و خود دولت سوریه بیشتر کمک را کرد الحمدالله از جنگی که بسیار خطرناک باشد برای منطقه عبور کردیم و اصولا در بحث توافق اخیر می بینیم که کل منطقه احساس آرامش و امید می کند.  
 
رئیس جمهور تاکید کرد: من فکر می کنم این مذاکرات به ضرر هیچ یک همسایگان ما نیست بعضی ها تصور می کنند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت بمب هسته ای است ایران هیچ وقت دنبال ساخت سلاح کشتار جمعی نبوده و امروز هم نیست و فردا نیز نخواهد بود آن چه هدف ماست توسعه و پیشرفت است و ما به دنبال این مورد هستیم تا به نتیجه برسیم.  
 
رئیس جمهور با اشاره به سند توافق نامه ژنو گفت: سند توافق ما همین است، هیچ چیز پنهانی وجود ندارد ممکن است زمینه برای اجرای مراحل باشد چرا که ما الان توافقمان این است که چند بانک در دنیا بتواند فعالیت های بانکی ما را دنبال کنند این که در این بانک ها چگونه تعامل کنیم. 
 
وی ادامه داد: ممکن است ما یک سند زمینه و الحاقی برای اجرا داشته باشیم اما سند اصلی همین است که منتشر شده است یعنی همه اصول اصلی. 

ما بر سر اصول توافق کرده ایم؛ یعنی ایران حقوق هسته ای اش براساس NPT محفوظ است 
 
دکتر روحانی تاکید کرد: در این توافق مهم نیست در شش ماه چه چیزی انجام می گیرد مهم این است که ما بر سر اصول توافق کرده ایم یعنی ایران حقوق هسته ای اش براساس NPT محفوظ است و ایران می تواند فعالیت غنی سازی داشته باشد و این که در مراحل آخر تمامی تحریم ها برداشته خواهد شد و کشورهای دیگر در مراحل نهایی با ایران همکاری هسته ای خواهند داشت و مهمترین بند ان این است که بعد از توافق نهایی ایران همانند همه کشورهایی است که NPT را امضا کرده است و از حقوق آن استفاده می کند بنابراین آن چه انجام گرفته قدم بسیار مهم و مثبتی بود. البته راه طولانی در پیش داریم و ان شالله این راه را با کمک مردم و هدایت مقام معظم رهبری انجام خواهیم داد و به نتیجه خواهیم رسید.  
 
دکتر روحانی با اشاره به نام گذاری سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی گفت: امسال را مقام معظم رهبری سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی لغب دادند تاکنون همه در فضای حماسه سیاسی بودیم حالا چه سیاست داخلی و چه سیاست خارجی تا اینجا حماسه سیاسی بود الحمدالله در اقتصاد نیز حرکت هایی شروع شده مردم و دولت شروع کردند اما حماسه از امروز به بعد باید شروع شود چرا؟ برای این که فضا مناسبتر شود.  

از فردا دیگر تحریم جدیدی وجود ندارد
 
وی افزود: امروز فضا بهتر شده دیروز اگر فضا این بود که فردا یک تحریم جدید اعمال می شود اما از فردا دیگر تحریم جدیدی وجود ندارد این توافق یک تحریم جدید نخواهد بود اگر قبلا فضا این بود که ما در سرمایه گذاری ها و اشتغال معلوم نبود چه اتفاقی می افتد اکنون آینده روشن تر شده از امروز خواهید دید که توافقات با کشورهای خارجی، سرمایه گذاری ها، فعالیت های اقتصادی بیشتر می شود.  
 
دکتر روحانی گفت: این که در بازارهای بورس صف می بندند و هجوم می برند مخصوصا در جاهایی که تحریم برداشته شده همانند پتروشیمی و ماشین سازی شما شاهدید که مردم به سمت بازار سرمایه می آیند این هجوم به سمت بازار سرمایه یک فرصتی برای ما در بخش اقتصادی فراهم می کند همه تلاش ما این است که فضای کسب و کار بیش از پیش بهبود ببخشیم تا شاهد یک تحول بزرگ باشیم من بسیار به آینده این کشور امیدوارم.

روحانی تاکید کرد: سیاست دولت این است که مداخلات خود را در امر فرهنگ از جمله در آموزش و پرورش، دانشگاه، ورزش و ارشاد به حداقل ممکن برساند و تصدی اش را در فرهنگ کاهش دهد. 

خیلی از نویسندگان را باید به سریع‌القلم تبدیل کرد

روحانی با تاکید بر اینکه صاحبان فرهنگ باید در کنار فرهنگ انجام وظیفه کنند گفت: قانون باید جهت گیری فرهنگ را مشخص کند ما باید به صاحبان فرهنگ همچون انجمن های فرهنگی و صنفی اعتمادکنیم زیرا آنها فرهیختگان ما هستند، در این راستا باید به نویسندگان و فیلمسازان نیز اعتماد کرده، زیرا خیلی از نویسندگان ممنوع القلم شده بودند و باید آنها را به سریع القلم تبدیل کرد. 

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت فضای امنیت را از فرهنگ قدم به قدم کنار می زند گفت: باید کالاهای فرهنگی را اقتصادی کنیم و قانون شفاف باید در امور فرهنگی باشد، باید باهم تعامل کرد تا فضای مناسبی برای صاحبان فرهنگ ایجاد شود. 

وی تصریح کرد: این دولت به دنبال آشتی است در گذشته دولت با کارشناسان فاصله گرفته بود، ما می خواهیم با اصحاب فرهنگ دوستی کنیم، فضای فرهنگ با دیروز متفاوت است و باید فضای رقابتی خوبی در فرهنگ ایجاد شود. 

وی با بیان اینکه مردم ما نیاز به کالای فرهنگی خوب دارند افزود: ما نمی خواهیم افرادی تحت عناوین خاص در این امر سوء استفاده کنند و در یارانه های مطبوعاتی فضا عادلانه شده است. 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جناح ها و تشکل ها باید در امر فرهنگ به هم نزدیک شوند گفت: هدف این است که دلها از کینه شسته شده و رقابت سالمی به وجود آید و هرکس به دنبال اهداف قانونی باشد. ما همواره به دنبال آزادی سالم و مسئولانه در کشور هستیم. 

وی با بیان اینکه دولت مصمم است که حقوق مذاهب، ادیان و اقوام مختلف در ایران را رعایت کند گفت: ایرانی ها نیز باید احساس کنند که در زیر یک پرچم واحد با هویت و فرهنگ ایرانی زندگی می کنند و به این هویتشان افتخار کنند و در سایه آن الفت و دوستی را افزایش دهند. 

من سپیده را می‌بینم که منجر به صبح روشنی خواهد بود

روحانی در پایان گفت: این راه را با ملت ایران در روز ۲۴ خرداد شروع کردیم و بعد از انتخابات مردم شادی آفریدند و تا امروز آنان در کنار دولت بودند این را بدانید که در کنار هم خواهیم بود و با کمک شما دولت مسیر را ادامه می دهد و من سپیده را می بینم که منجر به صبح روشنی خواهد بود. در سایت ها و خبرگزاری ها می دیدم که مردم گفتند روحانی متشکریم و من امروز می گویم: مردم من از شما متشکرم! 




--
‏شما به این دلیل این پیام را دریافت کرده‌اید که در گروه Google Groups "تفريح و سرگرمي" مشترک شده‌اید.
‏برای لغو اشتراک در این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به taf_sar و unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
برای گزینه‌های بیشتر، از https://groups.google.com/groups/opt_out دیدن کنید.



--
saman homan




--
saman homan



--
‏شما به این دلیل این پیام را دریافت کرده‌اید که در گروه Google Groups "تفريح و سرگرمي" مشترک شده‌اید.
‏برای لغو اشتراک در این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به taf_sar و unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
برای گزینه‌های بیشتر، از https://groups.google.com/groups/opt_out دیدن کنید.

--
‏شما به این دلیل این پیام را دریافت کرده‌اید که در گروه Google Groups "تفريح و سرگرمي" مشترک شده‌اید.
‏برای لغو اشتراک در این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به taf_sar و unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
برای گزینه‌های بیشتر، از https://groups.google.com/groups/opt_out دیدن کنید.



--
saman homan

--
‏شما به این دلیل این پیام را دریافت کرده‌اید که در گروه Google Groups "تفريح و سرگرمي" مشترک شده‌اید.
‏برای لغو اشتراک در این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به taf_sar و unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
برای گزینه‌های بیشتر، از https://groups.google.com/groups/opt_out دیدن کنید.

Re: Fw: Fwd: {تفريح و سرگرمي}, [20653] گزارش دکتر روحانی از 100‌ روز کاری دولت یازدهم

احمد جان و هومن عزیز سلام
متاسفانه در هشت سال گذشته وضعیت کشور در تمام زمینه ها بشدت بحرانی و تحریم های جهانی از یک طرف و سوء مدیریت  در بخشهای کلان از طرف دیگر باعث گردید که سیستم مدیریتی و اجرایی کشور بشدت تضعیف و باری به هر جهت شود . مدیران نالایق ؛ بیسواد ؛ بی تجربه ؛ یک سویه نگر ؛ دگم اندیش و بعضا" فاسد باعث شدند که کشور در تمام ابعاد بخصوص از لحاظ اقتصادی ؛ هنری ؛ اجتماعی ؛ سیاسی ؛ کشاورزی ؛ صنعتی ؛ نقدینگی بسیار زیاد و تورم کمر شکن ؛روابط بین المللی و همدلی داخلی با شیب شدید در معرض سقوط قرار داده شود . حالا مردم با هزاران امید به دولت جدید رای داده و انتظار بحق دارند که این نابسامانیها هر چه زودتر رفع گردد و کشور لااقل در موقعیت سال 84 قرار گیرد  در چنین شرایطی لازم بود که رییس جمهور محترم یک نمای کلی از وضع کشور ارائه دهد تا انتظارات ملت همپای توانایی و امکانات دولت قرار گیرد . به نظر میرسد که جناب دکتر روحانی به حداقل ها بسنده کرده و بخاطر جلوگیری از تضعیف روحیه مردم زیاد وارد مباحث ریز نشدند وگرنه اوضاع بسیار اسفناک تر از این بوده است . به هر حال آرزو میکنیم که دولت تدبیر و امید با تکیه بر متخصصین کارکشته و مدیران قوی بتواند هر چه سریعتر اوضاع و مشکلات را در کنترل گرفته و با حمایت های مردمی گردوغبار ناشی از هشت سال نابسامانیهای  قبل را از چهره ایران و ملت عزیز ایران پاک کند . انشاءالله 


2013/11/30 ahmad ghorbani <ghorbani1340@yahoo.com>

 
با سلام
جناب آقاي هومن : كار ناپسند در همه جا ناپسند است. دولت قبلي بصورت افراطي اين عمل ناپسند را انجام داد. بنظرم دولت فعلي براي مقابله با آن بايد موضوع ارجاع به دادگاه ها را پيگيري كند. يعني هر دولتي كه سر كار مي آيد. اگر خلاف هايي در دولت قبلي ديد آنرا به قوه قضائيه گزارش كند . اگر قاضي توانست آن خلاف را اثبات كند شخص مجرم مجازات مي شود و اگر نتوانست. شخص تبرئه مي شود.
اين موضوع نياز به يك ساز و كار دارد كه بنظرم بايد بصورت قانوني پيگيري شود.
بعضي از وزارت خانه ها نمي توانند گزارش صد روزه داشته باشند. مثل وزارت جهاد كشاورزي ، بخش كشاورزي ، ارگاني است كه به كشاورزان خدمت رساني مي كند. اگر دولتي بتواند خدمات خود را به نحو احسن در يكسال انجام دهد و بارندگي هم خوب باشد. موفق بوده است. وزير فعلي جهاد كشاورزي قبلا هم وزير بوده ، ايشان  يك سال توانست  توليد كشاورزي را افزايش دهد و  تراز واردات توليد ات كشاورزي را مثبت كند. ايشان هم گزارش 100 روزه نمي توانند بدهند. گزارش هاي ايشان بايد يكساله باشد. 
تعدادي از وزرا هم تازه كار هستند. يعني 100 روز كار نكرده اند.
وزارت ارتباطات هم گفته كه مي خواهد پهناي باند را دو برابر كند. كه اميد وارم اين كار را انجام دهد.
وضعيت تحريم كشور باعث شده تا واردات و صادرات با مشكل مواجه شود. وزير صنعت گفته كه ايران كد را حذف كرده است. ولي برايش جايگزيني تعريف نكرده است.  اميد وارم ايشان بتوانند  تعريف ديگري  داشته باشد. 
وزارت اقتصاد هم با مشكلاتي دست به گريبان است. ولي سياست هاي اقتصادي معمولا بيشتر از يكسال طول مي كشد.هم اكنون كشور با تورم بالايي دست به گريبان است . تا كنون از طرف وزير برنامه اي منسجم اعلام نشده ، اميدوارم هر چه سريعتر ايشان بتوانند برنامه اي جامع بدهند. پيگيري برنامه از ايشان لازم است.
 
كاركرد جناب آقاي ظريف هم كه شايسته تقدير كامل است.
وزارت شهر سازي  هم تا كنون برنامه منسجمي ارائه نكرده كه اميدواريم برنامه خود را ارائه كند
وزارت نيرو و نفت هم با مشكلاتي كه ناشي از تحريم است درگير هستند كه  براي حل آن بايد اقدامات زيادي انجام گيرد. 
 
 


 
---------- Forwarded message ----------
From: Saman Homan <s.homan67@gmail.com>
Date: 2013/11/28
Subject: Re: {تفريح و سرگرمي}, [20625] گزارش دکتر روحانی از 100‌ روز کاری دولت یازدهم
To: taf_sar <taf_sar@googlegroups.com>


با سلام : دست آقای روحانی درد نکند. 
در این دولت کارهای بزرگی انجام شده مثل کار جناب آقای ظریف. که انصافا در این 100 روز خیلی فعالیت کردند و نتیجه هم گرفتند. ولی در بخشهایی از گزارش پایشان را جای پای احمدی نژاد گذاشته اند. احمدی نژاد هم بجای گزارش دهی مسائل و مشکلات دولتهای قبلی را باز گو میکرد و از آن طفره می رفت. این روش هر چند در بخشی از گزارش وجود دارد ولی عیب بزرگ این گزارش است. شاید این نوع گزارش برای بار اول قابل پذیرش باشد ولی برای دفعات بعدی اصلا پسندیده نیست. 
خلاصه این ملت مار گزیده شده. چون احمدی نژاد دوبار با شعار دزد دزد و بردند و خوردند. سر مردم را کلاه گذاشت و رای گرفت. این وضعیت در دولت فعلی نباید  وجود داشته باشد و اثری از آن نباید دیده شود. 
در ضمن از اعضای گروه توقع دارم در این باره اظهار نظر کنند. در این گروه بزرگان زیادی حضور دارند که باید مطالبشان شنیده شود. 


2013/11/27 Sepanta <sepanta2010@gmail.com>







نقد دولت نهم و دهم، مشکلات دولت در تامین کالاهای اساسی، قول برای کاهش تورم تا پایان سال و در سال 93، وضعیت هدفمندی یارانه‌ها، اختصاص دو بسته کالایی برای اقشار کم درآمد جامعه، اقدامات دولت در حوزه سلامت و فرهنگ، ارتباط دولت با قدرت‌های جهانی و توافقنامه ژنو محورهای گزارش 100 روزه رئیس‌جمهور بود.
به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران؛‌ حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران  در گفتگویی زنده با شبکه اول سیما، گزارش صد روزه عملکرد دولت یازدهم  را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در آغاز برنامه ضمن تبریک هفته بسیج گفت: در ایام تبلیغات انتخاباتی به مردم وعده داده بودم در پایان هر 100 روز کار دولت، گزارش آن را به مردم ارائه کنم.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا عدد 100 را برای ارائه گزارش انتخاب کردید، گفت: به هر حال صد یک معیاری است، گاهی نمره دادن هم به جای 20 ، از 100 است و صد روز در ادبیات ما در شعرهای ما ازش گفته شد. یک دوره زمانی است که نه خیلی کوتاه است که نشود و نتوان برنامه ای را انجام نداد و نه طولانی است. یک برنامه کوتاه مدت سه ماه و ده روزه مورد نظر دولت بوده است.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: این گزارش سه بخش دارد که یک بخش همین است که امشب رئیس جمهور منتخب مردم به مردم گزارش می دهد؛ یک بخش گزارش مکتوب است که این گزارش در رسانه های مکتوب منعکس خواهد شد در سایت ها؛ و یک بخش گزارشی است که توسط وزرا، معاونین در بخش های خودشان به اطلاع مردم خواهد رسید. بلافاصله از فردا آنها به تدریج با صدا و سیما و خبرگزاری ها و یا به صورت مکتوب ارائه کنند.  

برای اولین بار در "دولت یازدهم" وزرا در روز تحلیف به مجلس معرفی شدند
 
دکتر روحانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تصور شما از عملکرد صد روزه دولت چه بوده است اظهار داشت: به آن صورتی که شما الان می گویید هر روزش برای من بسیار مهم است؛ دولت همه تلاشش این است که حداکثر استفاده را از این دوره چهار ساله برای خدمت به مردم استفاده کند. برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران من در روز تحلیف دولت را به مجلس معرفی کردم و برای رای اعتماد اسامی را در اختیار مجلس گذاشتم این بدان معنی است که دولت تلاش می کند هیچ فرصتی از دست ندهد و حداکثر استفاده را داشته باشد. گرچه اسامی را به مجلس داده اما آخرین وزیری که رای اعتماد گرفتیم هفته پیش بوده در آستانه صد روزه دولت کامل شده از مجلس نمایندگان محترم و مردم سپاسگزاری و تشکر کنم.

دولت با این گزارش‌دهی می‌خواهد مردم و دولت از لحاظ اطلاعات خیلی نزدیک یکدیگر باشد 
 
وی تصریح کرد: این گزارش مخصوص برنامه صد روزه نیست از این بعد در هر مقطعی به طور منظم دولت گزارش کار خواهد داد. دولت باید در برابر مردم پاسخگو باشد و افتخارش پاسخگویی در برابر مردم است مردم باید از جزییات برنامه باخبر باشند که این دولت بدون همراهی مردم و همکاری مردم نخواهد توانست مسئولیت اداره کشور را به مقصد برساند. دولت با این گزارش دهی می خواهد مردم و دولت از لحاظ اطلاعات خیلی نزدیک یکدیگر باشد، اطلاعات در اختیار مردم باشد، روند کار مشکلات دولت ممکن است مشکلات فراوانی داشته باشد حتما این مشکلات را با مردم در میان خواهد گذشت دولت ممکن است پیشرفت داشته باشد برنامه های بلند مدت داشته باشد حتما به اطلاع مردم خواهد رساند. مردم می توانند به دولت کمک کنند با نقد، نصیحت با پیشنهادات به دولت کمک کنند دولت تعلق به مردم دارد و افتخار می کند که بتواند خدمتگزار مردم باشد.  

تامین کالاهای اساسی مهمترین مشکل دولت در ماه‌های اول بود
 
رئیس جمهور کشورمان درباره فوری ترین اقدامی که دولت مجبور بوده از آغاز به کار اتخاذ کند، خاطر نشان کرد: البته در گزارش امشب که گزارش عملکرد صد روزه به مردم داده خواهد شد به همان صورت به مردم خواهم گفت که در چه شرایطی ما کار را آغاز کردیم؛ در واقع از دولت گذشته چه ارثی به ما رسید و با آن ارز کار را شروع کردیم اولین روزهای بعد از انتخابات من با اولین مشکلی که مواجه شدم شرایط کالاهای اساسی در کشور بود.
 
وی افزود:  در همان روزهای اولیه اولین گزارشی که من از وزارت صنعت گرفتم این بود که وضع کالاهای اساسی در کشور چگونه است و گزارشی که به من داده شد من رو نگران کرد یعنی ما در کالاهای اساسی برخلاف آن چه در ذهنم بود که دولتی به روی کار می آمد تا سه ماه انبارها پر است و کالاهای اساسی زیاد است هفته اول گزارشی به دستم رسید که البته هنوز تحلیف و تنفیذ انجام نشده بود؛ اوایل خرداد گزارشی که به دستم رسید این بود که کشور از لحاظ کالاهای اساسی از جمله گندم دچار مشکل است بلافاصله من برخی از مسئولین اجرایی را در همان دولت خواستم و گفتگو کردیم.

امروز در همه کالاهای اساسی انبارهای ما به اندازه کافی پر است
 
وی اظهار داشت: مشکلاتی بین بانک مرکزی و بخش تجارت وجود داشت این اولین مشکلی بود که من با آن روبه رو شدم؛ خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی انجام گرفت از وقتی که دولت کارش را شروع کرد ما یک ذخیره قابل توجهی فراهم شده بود و بعد از شروع دولت اولین اقدام فوری این بود که ذخایر را به رقم قابل قبول برسانیم امروز الحمدالله در همه کالاهای اساسی انبارهای ما به اندازه کافی پر است برای آینده دور نیز مشکلی نداریم این اولین مسئله ای بود که من باهاش مواجه شدم با برخی از مسئولین دولت سابق و بعد دولت جدید کارها تکمیل شد.  

مشکل دوم دولت؛‌ خزانه را خالی تحویل گرفتیم 

وی تصریح کرد: مسئله دومی که بعد از شروع به کار دولت یعنی در مرداد ماه باهاش مواجه شدیم در واقع اون تعبیری است که من در یک سخنرانی اشاره کردم به عنوان خزانه خالی می دانید که خزانه کشور اون جایی است که درآمدهای دولت به اون جا منتقل می شود. حسابها و مخارج هم از همان خزانه تامین می شود. طبق قانون بودجه ما باید ماهانه 17 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد می داشتیم چون طبق قانون بودجه درآمد و مخارج ما 210 میلیارد تومان در طول سال بوده که برای یک ماه 17 و 500 تا پایان مرداد می بایست در خزانه داشتیم در 12 مرداد موجودی خزانه حدود 12 هزار و 80 میلیارد تومان بود آخر ماه که دیگر می بایست حقوق را پرداخت می کردیم.
 
حجت الاسلام روحانی ادامه داد: در موارد ضروری در بخش حقوق ما می بایست 7هزار و 500 میلیارد تومان پرداخت کنیم؛ بودجه جاری حقوق کارمندان از این 7 هزار و 500 میلیارد که می بایست به عنوان حقوق پرداخت می کردیم 2 هزار و 870 میلیارد در خزانه بیشتر نبود یعنی بیش از 4 هزار و 60 میلیارد تومان ما می بایست از بانک استقراض می کردیم برای این که بتوانیم حقوق را پرداخت کنیم بنابراین در همان ماه مرداد دولت برای پرداخت حقوق 460 میلیارد تومان بدهکار بود و می بایست تامین می کرد.

شرایط اقتصادی کشور شرایط رکود تورمی بود 
 
رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: کل موجودی حدود 2800 میلیارد بیشتر نبود ما با یک مشکلی به نام عدم تامین درآمدها مواجه بودیم در 5 ماه اون مقداری که در بودجه پیش بینی شده بود فقط 47 درصد منابع تامین شده البته بودجه مصوب را حساب کنیم الان ما حدود 56، 57 درصد را تامین کنیم و لذا ما ناچار شدیم که بودجه را اصلاح کنیم و آمار و ارقام بودجه را واقعی کنیم با دو فوریت اصلاحیه را به مجلس دادیم که البته هنوز برنگشته بود امروز هم اصلاحاتی بود. بودجه 210 هزار میلیارد تومانی تبدیل شد به 171 هزار میلیارد تومان یعنی خود مجلس خدود 40 هزار میلیارد تومان کسر کرد به دلیل این که ارقام بودجه واقعی نبود قابل تامین نبود البته همین رقم پیشنهاد دولت 150 هزار میلیارد بوده هر مقداری که تامین شود شرایطی بوده که از لحاظ اقتصادی ما کشور را تحویل گرفتیم برای این که مردم دقیق بدانند وضع چه بوده شرایط اقتصادی کشور شرایط رکود تورمی بود خوب ما در سال هایی بوده که در کشورمان دارای رکود بودیم تولید رشد کافی نداشته مثلا در یک سال هایی بوده که رشد اقتصادی ما منفی بوده منفی 9 درصد بوده در سال 1365 ما رشد منفی داشتیم. 

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور در سالاهای گذشته گفت: ما سال‌ها در کشور دارای رکود بودیم، به طوری که تولید رشد کافی نداشت. مثلا در سال ۱۳۶۵ رشد اقتصادی ما ۹- درصد بوده اما در عین حال با وجود رشد منفی تورم کشور ۲۳ درصد بوده است.

روحانی ادامه داد: در سال ۱۳۷۴ تورم کشور ۴۹ درصد بوده اما رشد در عین حال ۳ درصد بوده است و این در حالیست که تورم در سال ۱۳۹۱ بالای ۳۰ درصد و رشد هم ۵.۸- درصد بوده است بنابراین در شرایطی که ما دولت را تحویل گرفته ایم، تورم بالای ۴۰ درصد بود که این حد تورم و رکود در تاریخ ۵۰ ساله ما بی سابقه است.

ما از تنگناهای اقتصادی به حول و قوه الهی و کمک مردم عبور خواهیم کرد

رئیس جمهور افزود: این آمار و ارقام نشان می دهد که چه شرایطی از دولت گذشته به ما به ارث رسیده است، البته من این آمار را به دلیل اینکه مردم از شرایط آگاه شوند اعلام کردم و این به این معنی نیست که ما از مشکلات می ترسیم چرا که ما از تنگناهای اقتصادی به حول و قوه الهی و کمک مردم عبور خواهیم کرد.

در دو ماه اخیر تورم یک واحد کاهش داشته است

وی تصریح کرد: ما در این شرایط کوتاه صد روزه توانستیم قدم بزرگی برداریم و این در حالیست که بنده هر هفته از مسئولان از وضعیت تورم کشور آمار می گیرم و با وجود اینکه هرماه نسبت به ماه قبل روند تورم ۲.۲ بوده و روند صعودی داشته است، در این دو ماه اخیر روند تورم به ۱.۲ رسیده است که یک واحد کاهش پیدا کرده است.

روحانی افزود: در حالیکه در پایان مرداد و شهریور تورم نقطه به نقطه ما ۴۹ درصد بوده، در پایان مهرماه تورم نقطه به نقطه مان به ۳۶ درصد رسیده است و این خبر بسیار خوشی است بنابراین ما رشد و صعود تورم را مهار کرده ایم.

تلاش دولت بر این است تا پایان سال آتی تورم را به یک رتبه مطلوب برساند

رئیس جمهور تصریح کرد: تلاش دولت بر این است تا پایان سال آتی تورم را به یک رتبه مطلوب برسانیم و یکی از برنامه های ما در سال آینده مهار تورم و رساندن آن از ۴۳ درصد به ۲۵ درصد خواهد بود و قول مسئولین ما بر این است که تا پایان امسال نرخ تورم به ۳۵ درصد خواهد رسید.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه ما انقدر رشد تورم داشته ایم، اظهار داشت: دولت گذشته در ۸ سال پیش حداقل در درآمدهای ارزی، نفتی و غیرنفتی پولدارترین دولت بوده است، چنانچه در طول ۸ سال گذشته درآمدهای نفتی و گاز ما ۶۰۰ میلیارد دلار بوده و دولت ۷۵۰ میلیارد دلار درآمد داشته است که این رقم، رقم بی سابقه ای است و این در حالیست که متاسفانه پولدارترین دولت بدهکارترین دولت نیز بوده است.

وی به بدهکاری های دولت در برخی زمینه ها اشاره کرد و گفت: بدهی دولت به سیستم بانکی بیش از ۷۴ هزار میلیارد تومان، بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی اجتماعی ۶۰ هزار میلیارد تومان، بدهی دولت به پیمانکاران، بخش های مختلف و بخش های خصوصی ۵۵ هزار میلیارد تومان بوده است و چنانچه این سه رقم را کنار هم قرار دهیم رقم بسیار بالایی خواهد شد و این در حالیست که دولت گذشته بیشترین درآمد ارزی را داشته است.

وی ادامه داد: دولت گذشته در سفرهای استانی ۲ میلیارد و ۱۱ هزار تومان تعهدات داشته که از این مقدار ۳۲ درصد آن انجام شده است و ۳۰ درصد از تسهیلات تحقق پیدا کرده است و این در حالیست که اگر ما هم همان امکانات و درآمدهای دولت گذشته را داشته باشیم، ۱۶ سال به طول می انجامد تا ما تعهدات را عملی کنیم.

عامل بزرگ تورم، رشد بی‌حساب نقدینگی در جامعه بود/ از سال 84 تاکنون نقدینگی کشور هفت برابر شده است

وی افزود: تورم تا حدی مهار شده، جلوی رشد این تورم گرفته شده است شما اگر در بخش های مختلف آمار و ارقام نگاه کنید می بینید که آن رشد تنزل پیدا کرده البته تورم مدتها باقی است و باید به تدریج این تورم بازگردد به یک نقطه مطلوب و درست؛ اما چرا این تورم درست شد؟ بنده می خواهم دو نکته را در این خصوص به مردم برسانم اولین عامل بزرگ تورم رشد بی حساب نقدینگی در جامعه بود.
 
وی افزود: در سال 84 نقدینگی ما 68 هزار میلیارد تومان بود در پایان دولت چیزی حدود 470هزار و خرده‌ای میلیارد بود، نقدینگی کشور هفت برابر شده است بخشی از این نقدینگی مربوط می شود به بدهی دولت به سیستم بانکی، شما می بینید که وقتی نقدینگی اضافه شود و تعهد دولت اضافه شود از بانک مرکزی مرتب استقراض شود آن هم پول پرقدرت چه مشکلی را برای مردم ایجاد می کند.  
 
رئیس جمهور تاکید کرد: مسکن مهر برای افرادی که کم درآمد جامعه بودند طراحی شد همه گفتیم که این کار کار خوبی بوده است و هیچ کس نمی تواند منکر آن باشد که ساخت مسکن مهر برای مردم کار بسیار خوب و ارزشمندی است و هیچ کس منکر آن نیست.

برای ساخت مسکن مهر 43 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض شده است 
 
دکتر روحانی گفت: ما مسکن بسازیم اما چگونه و کجا و با چه شرایطی بسازیم، حجمش چه مقدار باشد و از همه مهمتر پولش از کجا تامین شود مهم است اگر ما پول مسکن را از جیب تک تک مردم درآورده باشیم، چی، تاکنون برای ساخت مسکن مهر 43 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض شده است یعنی پول از بانک مرکزی گرفته شده و به بانک مسکن داده شده است یعنی کل پایه پولی کشور از زمانی که پول خلق شده تاکنون 100 هزار میلیارد تومان بوده است از این مقدار 43 هزار میلیارد تومان متعلق به مسکن مهر بوده است این یعنی بخش بزرگی از تورم ما از این جا نشات می گیرد؛ وقتی پول پرقدرت را از بانک مرکزی می گیرید و به جامعه ارائه می کنید نقدینگی را چند برابر می کند و آن نقدینگی است که تورم را به وجود می آورد.  

دولت یازدهم متعهد می‌شود طرح مسکن مهر تکمیل شود
 
وی با بیان اینکه تورمی که مردم ما دارند و تحت فشار آن قرار گرفتند بخش بزرگش مربوط به مسکن مهر است، افزود: این 43 هزار میلیارد تومانی که از بانک مرکزی برای مسکن مهر گرفته شده است چه مقدار تورم خلق کرده و چه مقدار از این تورم مربوط به این 43 هزار میلیارد تومان است؟ البته در این جا باید گفت مقصود من از این بحث این نیست که ما مسکن مهر را تکمیل نکنیم به هر حال تعهدی که دولت قبل به مردم داده این دولت خودش را متعهد می داند، قراردادهایی که با مردم دولت گذشته نسبت به مسکن مهر با مردم داشته این قراردادها از نظر دولت یازدهم محترم است و دولت خود متعهد خواهد بود که آن را تکمیل کند.  
 
دکتر روحانی ادامه داد: دولت برای مسکن مردم طرح خواهد داشت و بعدا این طرح را به مردم عرضه خواهد کرد، بخش بزرگی از تورم متعلق به مسکن است یعنی ما کاری را انجام می دهیم که یک بخشش به نفع مردم است اما چون تدبیر و حساب و کتاب نیست، تورم به معنای مالیات فقراست، آیا از مردم اجازه گرفته ایم که از پول جیب فقرا بگیریم و برای عده ای مسکن درست کنیم، مسکن درست کردن کار بسیار ارزشمندی است و آن هایی که صاحب مسکن شدند حتما نفس راحتی کشیده اند، ضمن آن که خود این مسکن مهر مشکلاتی برای تسهیلات، حمل و نقل، مسائل جمعی و غیره دارد سرجای خودش اما باید تکمیل شوند و به تعهدی که دولت به مردم داده عمل شود.  
 
رئیس جمهور تصریح کرد: اگر ما رشد نقدینگی جامعه را مهار کنیم و آمار نشان می دهد که این رشد متوقف شده و حالت نزولی پیدا کرده است دلیل این که ماه‌های گذشته 2.2 بوده و حالا 1.2 شده مهم است که ما نقدینگی را کنترل می کنیم مخصوصا آن جایی که پایه پولی است.  
 
دکتر روحانی در پاسخ به این سوال که دولت چگونه می خواهد تورم را کنترل کند و هدفمند کردن یارانه ها را ادامه دهد؟ اظهار داشت: دولت برای پرداخت و ادامه یارانه نقدی هر ماه باید 3500 میلیارد تومان برای یارانه پرداخت کند طبق قانون می بایست پول یارانه را از  افزایش قیمت حامل های انرژی و سایر موارد به دست آید و از آن طریق تامین شود تقریبا این پول حدود نصفی را از مبلغ را تامین می کند و بقیه آن باقی می ماند و بخشی از آن را ما باید از مصوبات مجلس و منابع بودجه ای استفاده کنیم که می کنیم در عین حال ما هر ماه کسر داریم برای این که این 3500 میلیارد تومان را پرداخت کنیم.  
 
وی افزود: دولت باید حتما روند پرداخت یارانه ها را اصلاح کند ما دو راه داشتیم یا می بایست یارانه را کاهش دهیم اما دیدیم که اقشار کم درآمد مردم روی این یارانه حساب کرده اند و اگر بخواهیم این یارانه را کم بکنیم برای اقشار کم درآمد مشکل آفرین خواهد بود؛ راه حل دیگر این بود که به بخشی از جامعه یارانه ندهیم بخشی که کم درآمدند یارانه بگیرند چرا که اساسا یارانه درست شده برای این که وقتی قیمت ها افزایش پیدا می کند زندگی اقشار کم درآمد مردم جبران شود منتهی دولت مشکل داشت برای این که به چه کسی پرداخت کند و به چه کسی پرداخت نکند در نهایت به همه این یارانه را پرداخت کرد.  

نتوانستیم برای پرداخت یارانه‌ها گروه‌های نیازمند را شناسایی کنیم چون نمی‌خواستیم در زندگی خصوصی مردم دخالت شود
 
رئیس جمهور اظهار داشت: ما خیلی فکر کردیم که چه طور می توان افرادی که نیازمند نیستند را از یارانه قطع کنیم، راه‌های مختلفی پیش بینی شد که به هر حال ما امسال از این راه حل ها صرف نظرکردیم به دلیل این که برای آن که بفهمیم چه کسی به یارانه نیاز ندارد راه حل هایی پیش بینی شد که ما دیدیم به زندگی خصوصی مردم باید دخالت کنیم و این که ببینیم در حساب های بانکی مردم چه خبر است املاک مردم چگونه است و....
 
دکتر روحانی گفت: دخالت در زندگی مردم و مطلع شدن از حساب های مردم ممکن است برای کوتاه مدت برای یک موضوعی مفید باشد اما به ضرر کشور است، ما باید به مردم اطمینان دهیم و مردم باید به سیستم بانکی ما اعتماد کنند، اگر ما بخواهیم در زندگی خصوصی مردم مداخله کنیم اعتماد مردم سلب خواهد شد رونق اقتصادی نیز از بین خواهد رفت.  
 
وی افزود: یکی از هدف های ما در بحث تورم کنترل نقدینگی و یک طرف دیگر بهبود فضای کسب و کار است می توان رونق تولید را در جامعه به وجود آورد فضای کسب و کار بهبود پیدا کند اما در عین حال ما کند و کاو کنیم در زندگی مردم که چه کسی چه قدر پول دارد و در کجا قایم کرده است.  

دولت حتما شیوه پرداخت یارانه را اصلاح می‌کند/مرحله دوم یارانه‎‌ها سال آینده نیز عملیاتی می‌شود
 
رئیس جمهور تصریح کرد: دولت تصمیم دارد یارانه را به همین صورت تا پایان سال ادامه دهد حالا هر فکری که دولت دارد برای سال آینده است، دولت حتما شیوه پرداخت یارانه را اصلاح می کند، هم دهک‌ها و هم شیوه پرداخت یارانه را مطالعه می کند که دقیق باشد، دولت مصمم است مرحله دوم یارانه ها نیز سال آینده عملیاتی و اجرایی شود، ما می خواهیم اول تورم را تا حدی مهار کنیم و سیستم بانکی را تا حدی اصلاح کنیم و همزمان به سراغ بخش دوم بحث یارانه خواهیم رفت.  

دو بسته کالایی دولت برای اقشار کم درآمد جامعه/ توزیع شیر رایگان برای مدارس کشور

دکتر روحانی گفت: یک اقدام هم دولت امسال برای اقشار کم درآمد انجام خواهد داد که در هر حد توان این دولت خواهد بود ما برای اقشار کم درآمد جامعه تا پایان سال دو بسته کالایی را به مردم تقدیم خواهیم کرد، همچون اقشار کم درآمد و کارمندان دولت تا در کنار یارانه برای این اقشار کم درآمد در دو نوبت دو بسته کالایی مد نظر قرار می گیرد.  
 
رئیس جمهور تاکید کرد: این بسته کالایی هم زمان آن و هم مقدارش اعلام خواهد شد البته یک گزارشی هم وزارت بهداشت راجع به وضعیت دانش آموزان در مدارس از لحاظ سلامت و ضرورت سلامت دانش آموزان ارائه کرده بود که دولت تصمیم گرفت از همین ماه یعنی ماه آذر توزیع شیر رایگان را برای مدارس انجام دهد که هم برای مدارس ابتدایی در سراسر کشور و هم برای بخش دوره متوسطه که ان شالله این مهم نیز از همین ماه شروع می شود که این ها قدم های کوچکی است که دولت ان شالله تا پایان امسال برخواهد داشت. 

دکتر روحانی به تسهیلات دولت در مسائل اقتصادی به ویژه در تولید، پیش پرداخت ها و گمرک اشاره کرد و افزود: تسهیلات گمرکی از ۳۵ مصوبه دولت گذشت و ابلاغ شد و همه این ۳۵ تا عملیاتی و اجرا خواهد شد.

وی در ادامه بخش کشاورزی را مورد توجه قرار داد و گفت: در این بخش دولت تلاش های زیادی انجام داده و امیدوارم که سال آینده وضع محصلوات کشاورزی ما بسیار بهتر باشد. ما امسال ناچار شدیم برای واردات ۷ میلیون گندم تسهیلاتی را در اختیار کشاورزان قرار دهیم. 

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه بنده برای کشاورزان عزیز احترام بسیار زیادی قائلم گفت: این عزیزان بار امنیت غذایی یک ملت را به دوش می کشند و حضورشان در حماسه ۲۴ خرداد ارزشمند بود. 

دولت در بخش سلامت قدم‌های جدی برداشته/کمبود دارو مرتفع شده است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در بخش دارو دولت اقدامات مهمی انجام داده است گفت: در حال حاضر کمبود دارو مرتفع شده و قیمت داروها نسبت به گذشته متناسب و برای بیماران صعب العلاج و خاص تسهیلات لازمی پیش بینی شده است. دولت در بخش سلامت قدم های جدی را برداشته است و تیم های مختلف پزشکی در سرتاسر دنیا به مناطق محروم اعزام می شوند. 

دولت تا سال آینده تورم را به 35 درصد می‌رساند

روحانی با اشاره به اقدامات بسیار خوب دولتش در صد روز اخیر اظهار داشت: در سال آینده این دولت چند برنامه را مورد توجه قرار خواهد داد، از جمله مرحله دوم یارانه را طراحی و دیگری مهار تورم را در دستور کار دارد تا آن را به ۳۵ درصد برساند. 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه رشد اقتصادی ما در سال ۹۱ ، ۵.۸ بود، گفت: ۶ درصد در سال گذشته این رقم کوچک شده و در واقع سفره مردم ۶ درصد کوچک شد. قرار است در پایان سال ۹۲ نرخ تورم را از ۵.۸ به ۰ یا نیم درصد برسانیم. 

وی با اشاره به اینکه یکسان سازی نرخ ارز جزء هدف‌های آینده دولت است گفت: مجلس عنوان کرده بود که دلار از ۱۲۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان باید تغییر یابد و دولت باید در اول تیرماه نرخ دلار را به ۲۴۰۰ تومان می برد در حالی که دولت قبل این کار را نکرد و ما با مشکل مواجه شدیم. 

روحانی ادامه داد: همه کالاهایی که وارد می شد، دوبرابر می‌شد و ما برنامه ریزی کردیم برخی موارد با یارانه نان و دارو در همان قیمت ثابتش بماند و در بخش های دیگر با شیب ملایم به ۲۵۰۰ تومان بماند و تلاش کردیم قیمت هابالا نرود و این باری بود که به دوش این دولت افتاد در حالی که این قانون باید قبلا پیاده می شد و مردم در این راه ما را خیلی یاری دادند. 

نقش ایرانیان در دیپلماسی عمومی در سراسر جهان زیاد است

وی در ادامه موضع سیاست خارجی را مورد توجه قرار داد و گفت: سیاست خارجی همواره جزئی از اولویت‌های دولت است در سطح جهانی دشمنان ایران هراسی را به وجود آورده بودند و روابط دولت با دنیا در حد پایین قرار گرفته بود و ما در این سفرهای نیویورک و قرقیزستان مشاهده کردیم که ایرانیان مقیم خارج از کشور چه شوقی نسبت به وطنشان دارند. 

روحانی با تاکید بر اینکه ایرانی ها قدرت بزرگی در دنیا هستند افزود: نقش ایرانیان در دیپلماسی عمومی در سراسر جهان زیاد است و بخش بزرگی از آن را نخبگان، پزشکان، عالمان و مهندسان تشکیل می دهند. 

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه فشار اقتصادی بر مردم وارد شده بود، گفت: مشکلات اقتصادی نشان از بی تدبیری بود و یک وابستگی به خارج در بخش اقتصادی بیشتر نمود پیدا می کرد، در قبل از سال ۸۴ واردات ما ۳۸ میلیارد بوده و بعد به ۷۵ میلیارد تومان رسید. 

وی با اشاره به اینکه ما در سال ۹۰ به بعد با دنیا در حال مبارزه هستیم، گفت: باید در این حوزه به داخل تکیه کرده و در مقابل دنیا بایستیم و به خود متکی شویم و واردات را کم کنیم. 

دکتر روحانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی گفت: ایشان نیز اقتصاد مقاومتی را بر همین مبنا می دانستند و تاکیدشان بر آن بود که واردات را کم کنیم. 

باید به کشاورزان داخلی خود متکی باشیم/متاسفانه شغل‌های زیادی را برای چینی‌ها و کره‌جنوبی‌ها درست کرده‌ایم

وی در ادامه به آمار گندم اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۷۹ تا سال ۸۳ هرسال در بخش گندم خرید ما از کشاورز داخلی ۱ میلیون تن اضافه شد و به طور طبیعی از خارج یک میلیون تن کم شد در سال ۸۳ ما بیش از ۱۱.۴ میلیون تن خریدمان از کشاورزان بود و از سال ۸۴ به بعد هرسال خرید داخلی مان ۱ میلیون تن کم شده و در مقابل خرید ما از خارج یک میلیون تن اضافه شده است و این منجر شد که امسال ۷.۲ میلیون تن گندم وارد کنیم. 

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید با قدرت های غربی در این راستا مقابله کنیم گفت: متاسفانه شعار ما با عملمان هماهنگ نبود و باید قدم به قدم به سمت خوداتکایی برویم و باید به کشاورزان داخلی خود متکی باشیم و متاسفانه شغل های زیادی را برای چینی ها و کره جنوبی ها درست کرده ایم. 

برنامه ریزی خوبی برای گسترش روابط ما با چین و روسیه صورت گرفت/با 5 قدرت بزرگ جهان تا امروز ارتباط سازنده‎‌ای داشته‌ایم

رئیس جمهور کشورمان با بیان این که قدم های خوبی در دولت یازدهم برداشته شده است گفت: ما شاهد بودیم در مراسم تحلیف 55 دولت از کشورهای مختلف شرکت کرده اند که این موضوع برای کشورمان خوشایند بود. در سفر به شانگ های شرایطی به وجود آمد که با دو قدرت بزرگ جهان یعنی چین و روسیه ملاقات داشته باشیم از این رو برنامه ریزی خوبی برای گسترش روابط ما با چین و روسیه صورت گرفت.  

دکتر روحانی تصریح کرد: توافقات ما با این کشورها در بخش سیاسی، اقتصادی، فرهنگ و سرمایه گذاری بود و با برخی کشورها نیز در این اجلاس درباره گسترش فعالیت های علمی صحبت کردیم. ما تقریبا با 5 قدرت بزرگ جهان تا به امروز ارتباط سازنده ای را داشته ایم. 

 پیغام اولیه برای برقراری ارتباط تلفنی با کشورهای 1+5 از جانب دولت بود

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا پیشنهاد برقراری مکالمه تلفنی با کامرون نخست وزیر انگلیس از جانب شما بوده است اظهار داشت: ما برای حل مسائل در مذاکرات ژنو پیام هایی را به کشورهای عضو 1+5 فرستادیم ولی مکالمه تلفنی از سوی آن ها صورت گرفت اما پیغام اولیه از جانب دولت بود. 
 
رئیس جمهور کشورمان درباره این که قفل مذاکرات هسته ای به طور کامل کی باز خواهد شد تاکید کرد: کلید در دست دولت نیست بلکه همه جا کلید در دست مردم است حضور مردم و حمایت آن ها به طور حتم می تواند در پیشبرد اهداف کشور نقش تاثیرگذاری داشته باشد. توافقات هسته ای جدید به دلیل ایستادگی مردم بود و حضور آن ها در صحنه سبب باز شدن این قفل شد. 
 
وی با بیان این که نظر رهبری در خلق حماسه 24 خرداد تاثیر بسزایی داشت گفت: دولت به عنوان یک خدمتگذار تلاش می کند که تمامی قفل ها نه تنها یک قفل را باز و مشکلات کشور را حل کند. 
 
دکتر روحانی با بیان این که متاسفانه یک عده ای در دنیا و داخل به دنبال این هستند که برخی از قفل ها باز نشوند افزود: در مسائل ملی یک وحدت و انسجام وجود دارد البته راه بسیاری باقی مانده است و ما هر چه قدر به سمت جلو پیش برویم باید وحدت و انسجام داخلی بیشتری داشته باشیم.  
 
رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: بعضی متاسفانه از شعله آتش اختلاف خوششان می آید اما توصیه می کنم در شرایط فعلی دست به دست هم بدهیم تا به پیشرفت برسیم. ما اگر در مذاکرات هسته ای پیشرفت داشته ایم به دلیل حضور مردم است البته در این میان دولت هم سهم دارد.  

وقتی توافقنامه هسته‌ای اجرا شود سیستم بانکی متحول شده و تحریم‌های جدیدی اعمال نمی‌شود  

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: وقتی این توافق اجرا شود سیستم بانکی متحول شده و تحریم های جدیدی اعمال نمی شود و این به معنی این است که امروز ایران از همیشه در صحنه بین المللی فعال تر است. 
 
دکتر روحانی با بیان این که فضایی که در حال حاضر نسبت به ایران وجود دارد فضای رقابت است تصریح کرد: واقعا شور و شوق برای ملاقات با مقامات ایرانی در نیویورک قابل پیش بینی بود و بنده باید به صراحت بگویم که حسن روحانی جز نماینده ملت ایران نیست.  
 
وی با بیان این که انتخابات ایران دنیا را تکان داد اظهار داشت: مردم ما در انتخابات 24 خرداد حماسه بزرگی را خلق کردند و از این رو به آن ها اطمینان می دهم که در مذاکرات هسته ای اصولی که از آن مردم است و تحت چارچوب نظام و مقام معظم رهبری بوده است تا پایان مورد توجه قرار گیرد.  
 
رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: ما هیچ وقت حق غنی سازی را متوقف نخواهیم کرد و این موضوع خط قرمز جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. برخی درصدد هستند که تعبیراتی را به کار بگیرند که متاسفانه از این فرهنگ بر می آید نه کارشناس که این موضوع قابل توجه است. 
 
رئیس جمهور کشورمان خاطر نشان کرد: طبق معاهده NPT هر کشوری که عضو این معاهده است می تواند فعالیت های صلح آمیز هسته ای داشته و غنی سازی را در دستور کار برنامه های خود قرار دادند از این رو ما برای تامین برق و سوخت اتمی به غنی سازی احتیاج داریم.  

دولت قدم به قدم برای رسیدن به توافق کامل و جامع با گروه 1+5 تلاش خواهد کرد

وی با بیان این که تحریم ها ظلمی است به مردم که باید برچیده شود اظهار داشت: ما باید در شرایط فعلی فرصت لازم را در صحنه بین المللی ایجاد کنیم و از این رو به طور حتم دولت یازدهم تعامل سازنده ای را با دنیا خواهد داشت. دولت قدم به قدم برای رسیدن به توافق کامل و جامع با گروه 1+5 تلاش خواهد کرد.  
 
وی افزود: اعتقاد دارم برای انسجام درونی همه باید به هم احترام بگذاریم از این رو دولت یازدهم پیش نویس حقوق شهروندی را آماده و در پایگاه اطلاع رسانی اش قرار داده است تا مردم، صاحب نظران ، کارمندان و صاحبان اندیشه درباره آن قضاوت کنند. 
 
وی خاطر نشان کرد: به حمد خدا از شروع دولت یازدهم یک آرامش در کشورمان ایجاد شده است ما باید از ملت در این زمینه کمک بگیریم. 
 
دکتر روحانی تصریح کرد: در روز گذشته ما توانستیم سایه سیاست را از ورزش برداشته و فضای امنیتی را از فرهنگ دور کنیم لذا شاهدیم کشور در شرایط فعلی در یک آرامش کامل به سر می برد.

وی افزود: بنده به وعده هایی که به مردم داده ام پای آن ها ایستاده ام، من در مسائل سیاست داخلی، انسجام ملی وحدت می دانم راه طولانی پیش روی ماست من اصلا از نزاع خوشم نمی آید چرا که نزاع به نفع ما نیست بعضی ها می خواهند پیروز شوند پیروز شدن با دعوا و روبه رو شدن نیست.  

یکی از افتخارات ما این است که در این دولت یک آرامش میان روابط قوا ایجاد شده است 
 
دکتر روحانی تصریح کرد: آدم باید هنر خود را نشان دهد هر جناحی باید هنر خودشان را نشان دهند خدمت بیشتر محبوبیت بیشتر به وجود می آورد ما نیازمند انسجام هستیم اولا باید با قوای دیگر دست به دست هم دهیم؛ حتما باید خوب باشیم، روابط ما با دو قوای دیگر خوب است هم مجلس و هم قوه قضاییه به دولت لطف دارند و یکی از افتخارات ما این است که در این دولت یک آرامش میان روابط قوا ایجاد شده است رفتند تا مرز شکایت از همدیگر در دادگاه ها مردم ما از اختلاف رنج می برند از اختلاف سودی حاصل نمی شود انسجام و وحدت یک عاملش این است که رهبری مقتدر در کشور داریم و همه قوا به رهبری احترام می گذارند. رهبری هماهنگ کننده قوا است امروز میان قوا یک تعامل سازنده است. 
 
دکتر روحانی افزود: ما عقب نشینی نمی کنیم امید، آرامش و کرامت باید مد نظر قرار گیرد امید در جامعه ما در حد بسیار عالی وجود دارد آرامش نیز هست؛ دولت هر کاری را در راستای امید و آرامش مردم انجام می دهد حقوق شهروندی نیز بخشی از ایجاد کرامت است ما باید همه به یکدیگر احترام بگذاریم.  
 
رئیس جمهور با تاکید براینکه دولت از نقد بدش نمی آید بیان کرد: ما از رسانه ملی متشکر هستیم رسانه ملی رفتارش به دولت نسبت به دولت های قبلی یک جور است و با ما مثل ماههای آخر دولت های پیش رفتار می کند یعنی خیلی راحت انتقاد می کند که این حق رسانه ملی و سایر رسانه ها است. 
 
وی ادامه داد: نقد به نفع ما است مگر ما معصوم هستیم و خطا نمی کنیم ما هم اشتباه و خطا می کنیم نقد اگر سازنده باشد به نفع همه است رسانه ملی هم نقد کند دولت استقبال می کند. همه باید آستانه تحملشان را بالا ببرند و باید همدیگر را تحمل کنیم و بدانیم با تحمل بیشتر نفع بیشتر عاید مردم می شود.  
 
رئیس جمهور با اشاره به مسئله هسته ای کشورمان گفت: اگر مجلس و سایر ارگان ها کمک نمی کردند و هدایت و کمک مقام معظم رهبری نبود ما به این نقطه نمی رسیدیم همه دست به دست هم داده ایم و بعد همه قوا به رهبری احترام کردیم، و چارچوب هدایت ایشان را قبول کرده و پذیرفتیم.  
 
وی افزود: امروز به حمدالله یک قدم خوب پیش رفتیم و من خوشحالم از این که همه دوستان ما در دنیا از توافق ژنو خوشحالند به نظر من همه ملت ها نیز خوشحالند حالا یک رژیم نامشروع است که دروغ گو و اشغالگر است و بنیانش برپایه ظلم، جرم و دعوا است؛ کی هست در دنیا؟
 
بعد از توافق ژنو آرامشی در دنیا حاکم شد

دکتر روحانی گفت: دنیا خوشحال است آرامشی در دنیا حاکم شد و در سیاست خارجی اولین قدمی که در منطقه برداشتیم تلاش کردیم که در سوریه جنگی اتفاق نیفتد که این اولین قدم ما بود از آن تلفنی که میان من و آقای پوتین شروع شد و همکاری های که آغاز شد و خیلی از کشورها کمک کردند که ما هم سهم خودمان و خود دولت سوریه بیشتر کمک را کرد الحمدالله از جنگی که بسیار خطرناک باشد برای منطقه عبور کردیم و اصولا در بحث توافق اخیر می بینیم که کل منطقه احساس آرامش و امید می کند.  
 
رئیس جمهور تاکید کرد: من فکر می کنم این مذاکرات به ضرر هیچ یک همسایگان ما نیست بعضی ها تصور می کنند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت بمب هسته ای است ایران هیچ وقت دنبال ساخت سلاح کشتار جمعی نبوده و امروز هم نیست و فردا نیز نخواهد بود آن چه هدف ماست توسعه و پیشرفت است و ما به دنبال این مورد هستیم تا به نتیجه برسیم.  
 
رئیس جمهور با اشاره به سند توافق نامه ژنو گفت: سند توافق ما همین است، هیچ چیز پنهانی وجود ندارد ممکن است زمینه برای اجرای مراحل باشد چرا که ما الان توافقمان این است که چند بانک در دنیا بتواند فعالیت های بانکی ما را دنبال کنند این که در این بانک ها چگونه تعامل کنیم. 
 
وی ادامه داد: ممکن است ما یک سند زمینه و الحاقی برای اجرا داشته باشیم اما سند اصلی همین است که منتشر شده است یعنی همه اصول اصلی. 

ما بر سر اصول توافق کرده ایم؛ یعنی ایران حقوق هسته ای اش براساس NPT محفوظ است 
 
دکتر روحانی تاکید کرد: در این توافق مهم نیست در شش ماه چه چیزی انجام می گیرد مهم این است که ما بر سر اصول توافق کرده ایم یعنی ایران حقوق هسته ای اش براساس NPT محفوظ است و ایران می تواند فعالیت غنی سازی داشته باشد و این که در مراحل آخر تمامی تحریم ها برداشته خواهد شد و کشورهای دیگر در مراحل نهایی با ایران همکاری هسته ای خواهند داشت و مهمترین بند ان این است که بعد از توافق نهایی ایران همانند همه کشورهایی است که NPT را امضا کرده است و از حقوق آن استفاده می کند بنابراین آن چه انجام گرفته قدم بسیار مهم و مثبتی بود. البته راه طولانی در پیش داریم و ان شالله این راه را با کمک مردم و هدایت مقام معظم رهبری انجام خواهیم داد و به نتیجه خواهیم رسید.  
 
دکتر روحانی با اشاره به نام گذاری سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی گفت: امسال را مقام معظم رهبری سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی لغب دادند تاکنون همه در فضای حماسه سیاسی بودیم حالا چه سیاست داخلی و چه سیاست خارجی تا اینجا حماسه سیاسی بود الحمدالله در اقتصاد نیز حرکت هایی شروع شده مردم و دولت شروع کردند اما حماسه از امروز به بعد باید شروع شود چرا؟ برای این که فضا مناسبتر شود.  

از فردا دیگر تحریم جدیدی وجود ندارد
 
وی افزود: امروز فضا بهتر شده دیروز اگر فضا این بود که فردا یک تحریم جدید اعمال می شود اما از فردا دیگر تحریم جدیدی وجود ندارد این توافق یک تحریم جدید نخواهد بود اگر قبلا فضا این بود که ما در سرمایه گذاری ها و اشتغال معلوم نبود چه اتفاقی می افتد اکنون آینده روشن تر شده از امروز خواهید دید که توافقات با کشورهای خارجی، سرمایه گذاری ها، فعالیت های اقتصادی بیشتر می شود.  
 
دکتر روحانی گفت: این که در بازارهای بورس صف می بندند و هجوم می برند مخصوصا در جاهایی که تحریم برداشته شده همانند پتروشیمی و ماشین سازی شما شاهدید که مردم به سمت بازار سرمایه می آیند این هجوم به سمت بازار سرمایه یک فرصتی برای ما در بخش اقتصادی فراهم می کند همه تلاش ما این است که فضای کسب و کار بیش از پیش بهبود ببخشیم تا شاهد یک تحول بزرگ باشیم من بسیار به آینده این کشور امیدوارم.

روحانی تاکید کرد: سیاست دولت این است که مداخلات خود را در امر فرهنگ از جمله در آموزش و پرورش، دانشگاه، ورزش و ارشاد به حداقل ممکن برساند و تصدی اش را در فرهنگ کاهش دهد. 

خیلی از نویسندگان را باید به سریع‌القلم تبدیل کرد

روحانی با تاکید بر اینکه صاحبان فرهنگ باید در کنار فرهنگ انجام وظیفه کنند گفت: قانون باید جهت گیری فرهنگ را مشخص کند ما باید به صاحبان فرهنگ همچون انجمن های فرهنگی و صنفی اعتمادکنیم زیرا آنها فرهیختگان ما هستند، در این راستا باید به نویسندگان و فیلمسازان نیز اعتماد کرده، زیرا خیلی از نویسندگان ممنوع القلم شده بودند و باید آنها را به سریع القلم تبدیل کرد. 

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت فضای امنیت را از فرهنگ قدم به قدم کنار می زند گفت: باید کالاهای فرهنگی را اقتصادی کنیم و قانون شفاف باید در امور فرهنگی باشد، باید باهم تعامل کرد تا فضای مناسبی برای صاحبان فرهنگ ایجاد شود. 

وی تصریح کرد: این دولت به دنبال آشتی است در گذشته دولت با کارشناسان فاصله گرفته بود، ما می خواهیم با اصحاب فرهنگ دوستی کنیم، فضای فرهنگ با دیروز متفاوت است و باید فضای رقابتی خوبی در فرهنگ ایجاد شود. 

وی با بیان اینکه مردم ما نیاز به کالای فرهنگی خوب دارند افزود: ما نمی خواهیم افرادی تحت عناوین خاص در این امر سوء استفاده کنند و در یارانه های مطبوعاتی فضا عادلانه شده است. 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جناح ها و تشکل ها باید در امر فرهنگ به هم نزدیک شوند گفت: هدف این است که دلها از کینه شسته شده و رقابت سالمی به وجود آید و هرکس به دنبال اهداف قانونی باشد. ما همواره به دنبال آزادی سالم و مسئولانه در کشور هستیم. 

وی با بیان اینکه دولت مصمم است که حقوق مذاهب، ادیان و اقوام مختلف در ایران را رعایت کند گفت: ایرانی ها نیز باید احساس کنند که در زیر یک پرچم واحد با هویت و فرهنگ ایرانی زندگی می کنند و به این هویتشان افتخار کنند و در سایه آن الفت و دوستی را افزایش دهند. 

من سپیده را می‌بینم که منجر به صبح روشنی خواهد بود

روحانی در پایان گفت: این راه را با ملت ایران در روز ۲۴ خرداد شروع کردیم و بعد از انتخابات مردم شادی آفریدند و تا امروز آنان در کنار دولت بودند این را بدانید که در کنار هم خواهیم بود و با کمک شما دولت مسیر را ادامه می دهد و من سپیده را می بینم که منجر به صبح روشنی خواهد بود. در سایت ها و خبرگزاری ها می دیدم که مردم گفتند روحانی متشکریم و من امروز می گویم: مردم من از شما متشکرم! 




--
‏شما به این دلیل این پیام را دریافت کرده‌اید که در گروه Google Groups "تفريح و سرگرمي" مشترک شده‌اید.
‏برای لغو اشتراک در این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به taf_sar و unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
برای گزینه‌های بیشتر، از https://groups.google.com/groups/opt_out دیدن کنید.



--
saman homan




--
saman homan



--
‏شما به این دلیل این پیام را دریافت کرده‌اید که در گروه Google Groups "تفريح و سرگرمي" مشترک شده‌اید.
‏برای لغو اشتراک در این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به taf_sar و unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
برای گزینه‌های بیشتر، از https://groups.google.com/groups/opt_out دیدن کنید.

--
‏شما به این دلیل این پیام را دریافت کرده‌اید که در گروه Google Groups "تفريح و سرگرمي" مشترک شده‌اید.
‏برای لغو اشتراک در این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به taf_sar و unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
برای گزینه‌های بیشتر، از https://groups.google.com/groups/opt_out دیدن کنید.

Fw: Fwd: {تفريح و سرگرمي}, [20648] گزارش دکتر روحانی از 100‌ روز کاری دولت یازدهم


 
با سلام
جناب آقاي هومن : كار ناپسند در همه جا ناپسند است. دولت قبلي بصورت افراطي اين عمل ناپسند را انجام داد. بنظرم دولت فعلي براي مقابله با آن بايد موضوع ارجاع به دادگاه ها را پيگيري كند. يعني هر دولتي كه سر كار مي آيد. اگر خلاف هايي در دولت قبلي ديد آنرا به قوه قضائيه گزارش كند . اگر قاضي توانست آن خلاف را اثبات كند شخص مجرم مجازات مي شود و اگر نتوانست. شخص تبرئه مي شود.
اين موضوع نياز به يك ساز و كار دارد كه بنظرم بايد بصورت قانوني پيگيري شود.
بعضي از وزارت خانه ها نمي توانند گزارش صد روزه داشته باشند. مثل وزارت جهاد كشاورزي ، بخش كشاورزي ، ارگاني است كه به كشاورزان خدمت رساني مي كند. اگر دولتي بتواند خدمات خود را به نحو احسن در يكسال انجام دهد و بارندگي هم خوب باشد. موفق بوده است. وزير فعلي جهاد كشاورزي قبلا هم وزير بوده ، ايشان  يك سال توانست  توليد كشاورزي را افزايش دهد و  تراز واردات توليد ات كشاورزي را مثبت كند. ايشان هم گزارش 100 روزه نمي توانند بدهند. گزارش هاي ايشان بايد يكساله باشد. 
تعدادي از وزرا هم تازه كار هستند. يعني 100 روز كار نكرده اند.
وزارت ارتباطات هم گفته كه مي خواهد پهناي باند را دو برابر كند. كه اميد وارم اين كار را انجام دهد.
وضعيت تحريم كشور باعث شده تا واردات و صادرات با مشكل مواجه شود. وزير صنعت گفته كه ايران كد را حذف كرده است. ولي برايش جايگزيني تعريف نكرده است.  اميد وارم ايشان بتوانند  تعريف ديگري  داشته باشد. 
وزارت اقتصاد هم با مشكلاتي دست به گريبان است. ولي سياست هاي اقتصادي معمولا بيشتر از يكسال طول مي كشد.هم اكنون كشور با تورم بالايي دست به گريبان است . تا كنون از طرف وزير برنامه اي منسجم اعلام نشده ، اميدوارم هر چه سريعتر ايشان بتوانند برنامه اي جامع بدهند. پيگيري برنامه از ايشان لازم است.
 
كاركرد جناب آقاي ظريف هم كه شايسته تقدير كامل است.
وزارت شهر سازي  هم تا كنون برنامه منسجمي ارائه نكرده كه اميدواريم برنامه خود را ارائه كند
وزارت نيرو و نفت هم با مشكلاتي كه ناشي از تحريم است درگير هستند كه  براي حل آن بايد اقدامات زيادي انجام گيرد. 
 
 


 
---------- Forwarded message ----------
From: Saman Homan <s.homan67@gmail.com>
Date: 2013/11/28
Subject: Re: {تفريح و سرگرمي}, [20625] گزارش دکتر روحانی از 100‌ روز کاری دولت یازدهم
To: taf_sar <taf_sar@googlegroups.com>


با سلام : دست آقای روحانی درد نکند. 
در این دولت کارهای بزرگی انجام شده مثل کار جناب آقای ظریف. که انصافا در این 100 روز خیلی فعالیت کردند و نتیجه هم گرفتند. ولی در بخشهایی از گزارش پایشان را جای پای احمدی نژاد گذاشته اند. احمدی نژاد هم بجای گزارش دهی مسائل و مشکلات دولتهای قبلی را باز گو میکرد و از آن طفره می رفت. این روش هر چند در بخشی از گزارش وجود دارد ولی عیب بزرگ این گزارش است. شاید این نوع گزارش برای بار اول قابل پذیرش باشد ولی برای دفعات بعدی اصلا پسندیده نیست. 
خلاصه این ملت مار گزیده شده. چون احمدی نژاد دوبار با شعار دزد دزد و بردند و خوردند. سر مردم را کلاه گذاشت و رای گرفت. این وضعیت در دولت فعلی نباید  وجود داشته باشد و اثری از آن نباید دیده شود. 
در ضمن از اعضای گروه توقع دارم در این باره اظهار نظر کنند. در این گروه بزرگان زیادی حضور دارند که باید مطالبشان شنیده شود. 


2013/11/27 Sepanta <sepanta2010@gmail.com>







نقد دولت نهم و دهم، مشکلات دولت در تامین کالاهای اساسی، قول برای کاهش تورم تا پایان سال و در سال 93، وضعیت هدفمندی یارانه‌ها، اختصاص دو بسته کالایی برای اقشار کم درآمد جامعه، اقدامات دولت در حوزه سلامت و فرهنگ، ارتباط دولت با قدرت‌های جهانی و توافقنامه ژنو محورهای گزارش 100 روزه رئیس‌جمهور بود.
به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران؛‌ حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران  در گفتگویی زنده با شبکه اول سیما، گزارش صد روزه عملکرد دولت یازدهم  را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در آغاز برنامه ضمن تبریک هفته بسیج گفت: در ایام تبلیغات انتخاباتی به مردم وعده داده بودم در پایان هر 100 روز کار دولت، گزارش آن را به مردم ارائه کنم.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا عدد 100 را برای ارائه گزارش انتخاب کردید، گفت: به هر حال صد یک معیاری است، گاهی نمره دادن هم به جای 20 ، از 100 است و صد روز در ادبیات ما در شعرهای ما ازش گفته شد. یک دوره زمانی است که نه خیلی کوتاه است که نشود و نتوان برنامه ای را انجام نداد و نه طولانی است. یک برنامه کوتاه مدت سه ماه و ده روزه مورد نظر دولت بوده است.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: این گزارش سه بخش دارد که یک بخش همین است که امشب رئیس جمهور منتخب مردم به مردم گزارش می دهد؛ یک بخش گزارش مکتوب است که این گزارش در رسانه های مکتوب منعکس خواهد شد در سایت ها؛ و یک بخش گزارشی است که توسط وزرا، معاونین در بخش های خودشان به اطلاع مردم خواهد رسید. بلافاصله از فردا آنها به تدریج با صدا و سیما و خبرگزاری ها و یا به صورت مکتوب ارائه کنند.  

برای اولین بار در "دولت یازدهم" وزرا در روز تحلیف به مجلس معرفی شدند
 
دکتر روحانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تصور شما از عملکرد صد روزه دولت چه بوده است اظهار داشت: به آن صورتی که شما الان می گویید هر روزش برای من بسیار مهم است؛ دولت همه تلاشش این است که حداکثر استفاده را از این دوره چهار ساله برای خدمت به مردم استفاده کند. برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران من در روز تحلیف دولت را به مجلس معرفی کردم و برای رای اعتماد اسامی را در اختیار مجلس گذاشتم این بدان معنی است که دولت تلاش می کند هیچ فرصتی از دست ندهد و حداکثر استفاده را داشته باشد. گرچه اسامی را به مجلس داده اما آخرین وزیری که رای اعتماد گرفتیم هفته پیش بوده در آستانه صد روزه دولت کامل شده از مجلس نمایندگان محترم و مردم سپاسگزاری و تشکر کنم.

دولت با این گزارش‌دهی می‌خواهد مردم و دولت از لحاظ اطلاعات خیلی نزدیک یکدیگر باشد 
 
وی تصریح کرد: این گزارش مخصوص برنامه صد روزه نیست از این بعد در هر مقطعی به طور منظم دولت گزارش کار خواهد داد. دولت باید در برابر مردم پاسخگو باشد و افتخارش پاسخگویی در برابر مردم است مردم باید از جزییات برنامه باخبر باشند که این دولت بدون همراهی مردم و همکاری مردم نخواهد توانست مسئولیت اداره کشور را به مقصد برساند. دولت با این گزارش دهی می خواهد مردم و دولت از لحاظ اطلاعات خیلی نزدیک یکدیگر باشد، اطلاعات در اختیار مردم باشد، روند کار مشکلات دولت ممکن است مشکلات فراوانی داشته باشد حتما این مشکلات را با مردم در میان خواهد گذشت دولت ممکن است پیشرفت داشته باشد برنامه های بلند مدت داشته باشد حتما به اطلاع مردم خواهد رساند. مردم می توانند به دولت کمک کنند با نقد، نصیحت با پیشنهادات به دولت کمک کنند دولت تعلق به مردم دارد و افتخار می کند که بتواند خدمتگزار مردم باشد.  

تامین کالاهای اساسی مهمترین مشکل دولت در ماه‌های اول بود
 
رئیس جمهور کشورمان درباره فوری ترین اقدامی که دولت مجبور بوده از آغاز به کار اتخاذ کند، خاطر نشان کرد: البته در گزارش امشب که گزارش عملکرد صد روزه به مردم داده خواهد شد به همان صورت به مردم خواهم گفت که در چه شرایطی ما کار را آغاز کردیم؛ در واقع از دولت گذشته چه ارثی به ما رسید و با آن ارز کار را شروع کردیم اولین روزهای بعد از انتخابات من با اولین مشکلی که مواجه شدم شرایط کالاهای اساسی در کشور بود.
 
وی افزود:  در همان روزهای اولیه اولین گزارشی که من از وزارت صنعت گرفتم این بود که وضع کالاهای اساسی در کشور چگونه است و گزارشی که به من داده شد من رو نگران کرد یعنی ما در کالاهای اساسی برخلاف آن چه در ذهنم بود که دولتی به روی کار می آمد تا سه ماه انبارها پر است و کالاهای اساسی زیاد است هفته اول گزارشی به دستم رسید که البته هنوز تحلیف و تنفیذ انجام نشده بود؛ اوایل خرداد گزارشی که به دستم رسید این بود که کشور از لحاظ کالاهای اساسی از جمله گندم دچار مشکل است بلافاصله من برخی از مسئولین اجرایی را در همان دولت خواستم و گفتگو کردیم.

امروز در همه کالاهای اساسی انبارهای ما به اندازه کافی پر است
 
وی اظهار داشت: مشکلاتی بین بانک مرکزی و بخش تجارت وجود داشت این اولین مشکلی بود که من با آن روبه رو شدم؛ خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی انجام گرفت از وقتی که دولت کارش را شروع کرد ما یک ذخیره قابل توجهی فراهم شده بود و بعد از شروع دولت اولین اقدام فوری این بود که ذخایر را به رقم قابل قبول برسانیم امروز الحمدالله در همه کالاهای اساسی انبارهای ما به اندازه کافی پر است برای آینده دور نیز مشکلی نداریم این اولین مسئله ای بود که من باهاش مواجه شدم با برخی از مسئولین دولت سابق و بعد دولت جدید کارها تکمیل شد.  

مشکل دوم دولت؛‌ خزانه را خالی تحویل گرفتیم 

وی تصریح کرد: مسئله دومی که بعد از شروع به کار دولت یعنی در مرداد ماه باهاش مواجه شدیم در واقع اون تعبیری است که من در یک سخنرانی اشاره کردم به عنوان خزانه خالی می دانید که خزانه کشور اون جایی است که درآمدهای دولت به اون جا منتقل می شود. حسابها و مخارج هم از همان خزانه تامین می شود. طبق قانون بودجه ما باید ماهانه 17 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد می داشتیم چون طبق قانون بودجه درآمد و مخارج ما 210 میلیارد تومان در طول سال بوده که برای یک ماه 17 و 500 تا پایان مرداد می بایست در خزانه داشتیم در 12 مرداد موجودی خزانه حدود 12 هزار و 80 میلیارد تومان بود آخر ماه که دیگر می بایست حقوق را پرداخت می کردیم.
 
حجت الاسلام روحانی ادامه داد: در موارد ضروری در بخش حقوق ما می بایست 7هزار و 500 میلیارد تومان پرداخت کنیم؛ بودجه جاری حقوق کارمندان از این 7 هزار و 500 میلیارد که می بایست به عنوان حقوق پرداخت می کردیم 2 هزار و 870 میلیارد در خزانه بیشتر نبود یعنی بیش از 4 هزار و 60 میلیارد تومان ما می بایست از بانک استقراض می کردیم برای این که بتوانیم حقوق را پرداخت کنیم بنابراین در همان ماه مرداد دولت برای پرداخت حقوق 460 میلیارد تومان بدهکار بود و می بایست تامین می کرد.

شرایط اقتصادی کشور شرایط رکود تورمی بود 
 
رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: کل موجودی حدود 2800 میلیارد بیشتر نبود ما با یک مشکلی به نام عدم تامین درآمدها مواجه بودیم در 5 ماه اون مقداری که در بودجه پیش بینی شده بود فقط 47 درصد منابع تامین شده البته بودجه مصوب را حساب کنیم الان ما حدود 56، 57 درصد را تامین کنیم و لذا ما ناچار شدیم که بودجه را اصلاح کنیم و آمار و ارقام بودجه را واقعی کنیم با دو فوریت اصلاحیه را به مجلس دادیم که البته هنوز برنگشته بود امروز هم اصلاحاتی بود. بودجه 210 هزار میلیارد تومانی تبدیل شد به 171 هزار میلیارد تومان یعنی خود مجلس خدود 40 هزار میلیارد تومان کسر کرد به دلیل این که ارقام بودجه واقعی نبود قابل تامین نبود البته همین رقم پیشنهاد دولت 150 هزار میلیارد بوده هر مقداری که تامین شود شرایطی بوده که از لحاظ اقتصادی ما کشور را تحویل گرفتیم برای این که مردم دقیق بدانند وضع چه بوده شرایط اقتصادی کشور شرایط رکود تورمی بود خوب ما در سال هایی بوده که در کشورمان دارای رکود بودیم تولید رشد کافی نداشته مثلا در یک سال هایی بوده که رشد اقتصادی ما منفی بوده منفی 9 درصد بوده در سال 1365 ما رشد منفی داشتیم. 

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور در سالاهای گذشته گفت: ما سال‌ها در کشور دارای رکود بودیم، به طوری که تولید رشد کافی نداشت. مثلا در سال ۱۳۶۵ رشد اقتصادی ما ۹- درصد بوده اما در عین حال با وجود رشد منفی تورم کشور ۲۳ درصد بوده است.

روحانی ادامه داد: در سال ۱۳۷۴ تورم کشور ۴۹ درصد بوده اما رشد در عین حال ۳ درصد بوده است و این در حالیست که تورم در سال ۱۳۹۱ بالای ۳۰ درصد و رشد هم ۵.۸- درصد بوده است بنابراین در شرایطی که ما دولت را تحویل گرفته ایم، تورم بالای ۴۰ درصد بود که این حد تورم و رکود در تاریخ ۵۰ ساله ما بی سابقه است.

ما از تنگناهای اقتصادی به حول و قوه الهی و کمک مردم عبور خواهیم کرد

رئیس جمهور افزود: این آمار و ارقام نشان می دهد که چه شرایطی از دولت گذشته به ما به ارث رسیده است، البته من این آمار را به دلیل اینکه مردم از شرایط آگاه شوند اعلام کردم و این به این معنی نیست که ما از مشکلات می ترسیم چرا که ما از تنگناهای اقتصادی به حول و قوه الهی و کمک مردم عبور خواهیم کرد.

در دو ماه اخیر تورم یک واحد کاهش داشته است

وی تصریح کرد: ما در این شرایط کوتاه صد روزه توانستیم قدم بزرگی برداریم و این در حالیست که بنده هر هفته از مسئولان از وضعیت تورم کشور آمار می گیرم و با وجود اینکه هرماه نسبت به ماه قبل روند تورم ۲.۲ بوده و روند صعودی داشته است، در این دو ماه اخیر روند تورم به ۱.۲ رسیده است که یک واحد کاهش پیدا کرده است.

روحانی افزود: در حالیکه در پایان مرداد و شهریور تورم نقطه به نقطه ما ۴۹ درصد بوده، در پایان مهرماه تورم نقطه به نقطه مان به ۳۶ درصد رسیده است و این خبر بسیار خوشی است بنابراین ما رشد و صعود تورم را مهار کرده ایم.

تلاش دولت بر این است تا پایان سال آتی تورم را به یک رتبه مطلوب برساند

رئیس جمهور تصریح کرد: تلاش دولت بر این است تا پایان سال آتی تورم را به یک رتبه مطلوب برسانیم و یکی از برنامه های ما در سال آینده مهار تورم و رساندن آن از ۴۳ درصد به ۲۵ درصد خواهد بود و قول مسئولین ما بر این است که تا پایان امسال نرخ تورم به ۳۵ درصد خواهد رسید.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه ما انقدر رشد تورم داشته ایم، اظهار داشت: دولت گذشته در ۸ سال پیش حداقل در درآمدهای ارزی، نفتی و غیرنفتی پولدارترین دولت بوده است، چنانچه در طول ۸ سال گذشته درآمدهای نفتی و گاز ما ۶۰۰ میلیارد دلار بوده و دولت ۷۵۰ میلیارد دلار درآمد داشته است که این رقم، رقم بی سابقه ای است و این در حالیست که متاسفانه پولدارترین دولت بدهکارترین دولت نیز بوده است.

وی به بدهکاری های دولت در برخی زمینه ها اشاره کرد و گفت: بدهی دولت به سیستم بانکی بیش از ۷۴ هزار میلیارد تومان، بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی اجتماعی ۶۰ هزار میلیارد تومان، بدهی دولت به پیمانکاران، بخش های مختلف و بخش های خصوصی ۵۵ هزار میلیارد تومان بوده است و چنانچه این سه رقم را کنار هم قرار دهیم رقم بسیار بالایی خواهد شد و این در حالیست که دولت گذشته بیشترین درآمد ارزی را داشته است.

وی ادامه داد: دولت گذشته در سفرهای استانی ۲ میلیارد و ۱۱ هزار تومان تعهدات داشته که از این مقدار ۳۲ درصد آن انجام شده است و ۳۰ درصد از تسهیلات تحقق پیدا کرده است و این در حالیست که اگر ما هم همان امکانات و درآمدهای دولت گذشته را داشته باشیم، ۱۶ سال به طول می انجامد تا ما تعهدات را عملی کنیم.

عامل بزرگ تورم، رشد بی‌حساب نقدینگی در جامعه بود/ از سال 84 تاکنون نقدینگی کشور هفت برابر شده است

وی افزود: تورم تا حدی مهار شده، جلوی رشد این تورم گرفته شده است شما اگر در بخش های مختلف آمار و ارقام نگاه کنید می بینید که آن رشد تنزل پیدا کرده البته تورم مدتها باقی است و باید به تدریج این تورم بازگردد به یک نقطه مطلوب و درست؛ اما چرا این تورم درست شد؟ بنده می خواهم دو نکته را در این خصوص به مردم برسانم اولین عامل بزرگ تورم رشد بی حساب نقدینگی در جامعه بود.
 
وی افزود: در سال 84 نقدینگی ما 68 هزار میلیارد تومان بود در پایان دولت چیزی حدود 470هزار و خرده‌ای میلیارد بود، نقدینگی کشور هفت برابر شده است بخشی از این نقدینگی مربوط می شود به بدهی دولت به سیستم بانکی، شما می بینید که وقتی نقدینگی اضافه شود و تعهد دولت اضافه شود از بانک مرکزی مرتب استقراض شود آن هم پول پرقدرت چه مشکلی را برای مردم ایجاد می کند.  
 
رئیس جمهور تاکید کرد: مسکن مهر برای افرادی که کم درآمد جامعه بودند طراحی شد همه گفتیم که این کار کار خوبی بوده است و هیچ کس نمی تواند منکر آن باشد که ساخت مسکن مهر برای مردم کار بسیار خوب و ارزشمندی است و هیچ کس منکر آن نیست.

برای ساخت مسکن مهر 43 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض شده است 
 
دکتر روحانی گفت: ما مسکن بسازیم اما چگونه و کجا و با چه شرایطی بسازیم، حجمش چه مقدار باشد و از همه مهمتر پولش از کجا تامین شود مهم است اگر ما پول مسکن را از جیب تک تک مردم درآورده باشیم، چی، تاکنون برای ساخت مسکن مهر 43 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض شده است یعنی پول از بانک مرکزی گرفته شده و به بانک مسکن داده شده است یعنی کل پایه پولی کشور از زمانی که پول خلق شده تاکنون 100 هزار میلیارد تومان بوده است از این مقدار 43 هزار میلیارد تومان متعلق به مسکن مهر بوده است این یعنی بخش بزرگی از تورم ما از این جا نشات می گیرد؛ وقتی پول پرقدرت را از بانک مرکزی می گیرید و به جامعه ارائه می کنید نقدینگی را چند برابر می کند و آن نقدینگی است که تورم را به وجود می آورد.  

دولت یازدهم متعهد می‌شود طرح مسکن مهر تکمیل شود
 
وی با بیان اینکه تورمی که مردم ما دارند و تحت فشار آن قرار گرفتند بخش بزرگش مربوط به مسکن مهر است، افزود: این 43 هزار میلیارد تومانی که از بانک مرکزی برای مسکن مهر گرفته شده است چه مقدار تورم خلق کرده و چه مقدار از این تورم مربوط به این 43 هزار میلیارد تومان است؟ البته در این جا باید گفت مقصود من از این بحث این نیست که ما مسکن مهر را تکمیل نکنیم به هر حال تعهدی که دولت قبل به مردم داده این دولت خودش را متعهد می داند، قراردادهایی که با مردم دولت گذشته نسبت به مسکن مهر با مردم داشته این قراردادها از نظر دولت یازدهم محترم است و دولت خود متعهد خواهد بود که آن را تکمیل کند.  
 
دکتر روحانی ادامه داد: دولت برای مسکن مردم طرح خواهد داشت و بعدا این طرح را به مردم عرضه خواهد کرد، بخش بزرگی از تورم متعلق به مسکن است یعنی ما کاری را انجام می دهیم که یک بخشش به نفع مردم است اما چون تدبیر و حساب و کتاب نیست، تورم به معنای مالیات فقراست، آیا از مردم اجازه گرفته ایم که از پول جیب فقرا بگیریم و برای عده ای مسکن درست کنیم، مسکن درست کردن کار بسیار ارزشمندی است و آن هایی که صاحب مسکن شدند حتما نفس راحتی کشیده اند، ضمن آن که خود این مسکن مهر مشکلاتی برای تسهیلات، حمل و نقل، مسائل جمعی و غیره دارد سرجای خودش اما باید تکمیل شوند و به تعهدی که دولت به مردم داده عمل شود.  
 
رئیس جمهور تصریح کرد: اگر ما رشد نقدینگی جامعه را مهار کنیم و آمار نشان می دهد که این رشد متوقف شده و حالت نزولی پیدا کرده است دلیل این که ماه‌های گذشته 2.2 بوده و حالا 1.2 شده مهم است که ما نقدینگی را کنترل می کنیم مخصوصا آن جایی که پایه پولی است.  
 
دکتر روحانی در پاسخ به این سوال که دولت چگونه می خواهد تورم را کنترل کند و هدفمند کردن یارانه ها را ادامه دهد؟ اظهار داشت: دولت برای پرداخت و ادامه یارانه نقدی هر ماه باید 3500 میلیارد تومان برای یارانه پرداخت کند طبق قانون می بایست پول یارانه را از  افزایش قیمت حامل های انرژی و سایر موارد به دست آید و از آن طریق تامین شود تقریبا این پول حدود نصفی را از مبلغ را تامین می کند و بقیه آن باقی می ماند و بخشی از آن را ما باید از مصوبات مجلس و منابع بودجه ای استفاده کنیم که می کنیم در عین حال ما هر ماه کسر داریم برای این که این 3500 میلیارد تومان را پرداخت کنیم.  
 
وی افزود: دولت باید حتما روند پرداخت یارانه ها را اصلاح کند ما دو راه داشتیم یا می بایست یارانه را کاهش دهیم اما دیدیم که اقشار کم درآمد مردم روی این یارانه حساب کرده اند و اگر بخواهیم این یارانه را کم بکنیم برای اقشار کم درآمد مشکل آفرین خواهد بود؛ راه حل دیگر این بود که به بخشی از جامعه یارانه ندهیم بخشی که کم درآمدند یارانه بگیرند چرا که اساسا یارانه درست شده برای این که وقتی قیمت ها افزایش پیدا می کند زندگی اقشار کم درآمد مردم جبران شود منتهی دولت مشکل داشت برای این که به چه کسی پرداخت کند و به چه کسی پرداخت نکند در نهایت به همه این یارانه را پرداخت کرد.  

نتوانستیم برای پرداخت یارانه‌ها گروه‌های نیازمند را شناسایی کنیم چون نمی‌خواستیم در زندگی خصوصی مردم دخالت شود
 
رئیس جمهور اظهار داشت: ما خیلی فکر کردیم که چه طور می توان افرادی که نیازمند نیستند را از یارانه قطع کنیم، راه‌های مختلفی پیش بینی شد که به هر حال ما امسال از این راه حل ها صرف نظرکردیم به دلیل این که برای آن که بفهمیم چه کسی به یارانه نیاز ندارد راه حل هایی پیش بینی شد که ما دیدیم به زندگی خصوصی مردم باید دخالت کنیم و این که ببینیم در حساب های بانکی مردم چه خبر است املاک مردم چگونه است و....
 
دکتر روحانی گفت: دخالت در زندگی مردم و مطلع شدن از حساب های مردم ممکن است برای کوتاه مدت برای یک موضوعی مفید باشد اما به ضرر کشور است، ما باید به مردم اطمینان دهیم و مردم باید به سیستم بانکی ما اعتماد کنند، اگر ما بخواهیم در زندگی خصوصی مردم مداخله کنیم اعتماد مردم سلب خواهد شد رونق اقتصادی نیز از بین خواهد رفت.  
 
وی افزود: یکی از هدف های ما در بحث تورم کنترل نقدینگی و یک طرف دیگر بهبود فضای کسب و کار است می توان رونق تولید را در جامعه به وجود آورد فضای کسب و کار بهبود پیدا کند اما در عین حال ما کند و کاو کنیم در زندگی مردم که چه کسی چه قدر پول دارد و در کجا قایم کرده است.  

دولت حتما شیوه پرداخت یارانه را اصلاح می‌کند/مرحله دوم یارانه‎‌ها سال آینده نیز عملیاتی می‌شود
 
رئیس جمهور تصریح کرد: دولت تصمیم دارد یارانه را به همین صورت تا پایان سال ادامه دهد حالا هر فکری که دولت دارد برای سال آینده است، دولت حتما شیوه پرداخت یارانه را اصلاح می کند، هم دهک‌ها و هم شیوه پرداخت یارانه را مطالعه می کند که دقیق باشد، دولت مصمم است مرحله دوم یارانه ها نیز سال آینده عملیاتی و اجرایی شود، ما می خواهیم اول تورم را تا حدی مهار کنیم و سیستم بانکی را تا حدی اصلاح کنیم و همزمان به سراغ بخش دوم بحث یارانه خواهیم رفت.  

دو بسته کالایی دولت برای اقشار کم درآمد جامعه/ توزیع شیر رایگان برای مدارس کشور

دکتر روحانی گفت: یک اقدام هم دولت امسال برای اقشار کم درآمد انجام خواهد داد که در هر حد توان این دولت خواهد بود ما برای اقشار کم درآمد جامعه تا پایان سال دو بسته کالایی را به مردم تقدیم خواهیم کرد، همچون اقشار کم درآمد و کارمندان دولت تا در کنار یارانه برای این اقشار کم درآمد در دو نوبت دو بسته کالایی مد نظر قرار می گیرد.  
 
رئیس جمهور تاکید کرد: این بسته کالایی هم زمان آن و هم مقدارش اعلام خواهد شد البته یک گزارشی هم وزارت بهداشت راجع به وضعیت دانش آموزان در مدارس از لحاظ سلامت و ضرورت سلامت دانش آموزان ارائه کرده بود که دولت تصمیم گرفت از همین ماه یعنی ماه آذر توزیع شیر رایگان را برای مدارس انجام دهد که هم برای مدارس ابتدایی در سراسر کشور و هم برای بخش دوره متوسطه که ان شالله این مهم نیز از همین ماه شروع می شود که این ها قدم های کوچکی است که دولت ان شالله تا پایان امسال برخواهد داشت. 

دکتر روحانی به تسهیلات دولت در مسائل اقتصادی به ویژه در تولید، پیش پرداخت ها و گمرک اشاره کرد و افزود: تسهیلات گمرکی از ۳۵ مصوبه دولت گذشت و ابلاغ شد و همه این ۳۵ تا عملیاتی و اجرا خواهد شد.

وی در ادامه بخش کشاورزی را مورد توجه قرار داد و گفت: در این بخش دولت تلاش های زیادی انجام داده و امیدوارم که سال آینده وضع محصلوات کشاورزی ما بسیار بهتر باشد. ما امسال ناچار شدیم برای واردات ۷ میلیون گندم تسهیلاتی را در اختیار کشاورزان قرار دهیم. 

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه بنده برای کشاورزان عزیز احترام بسیار زیادی قائلم گفت: این عزیزان بار امنیت غذایی یک ملت را به دوش می کشند و حضورشان در حماسه ۲۴ خرداد ارزشمند بود. 

دولت در بخش سلامت قدم‌های جدی برداشته/کمبود دارو مرتفع شده است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در بخش دارو دولت اقدامات مهمی انجام داده است گفت: در حال حاضر کمبود دارو مرتفع شده و قیمت داروها نسبت به گذشته متناسب و برای بیماران صعب العلاج و خاص تسهیلات لازمی پیش بینی شده است. دولت در بخش سلامت قدم های جدی را برداشته است و تیم های مختلف پزشکی در سرتاسر دنیا به مناطق محروم اعزام می شوند. 

دولت تا سال آینده تورم را به 35 درصد می‌رساند

روحانی با اشاره به اقدامات بسیار خوب دولتش در صد روز اخیر اظهار داشت: در سال آینده این دولت چند برنامه را مورد توجه قرار خواهد داد، از جمله مرحله دوم یارانه را طراحی و دیگری مهار تورم را در دستور کار دارد تا آن را به ۳۵ درصد برساند. 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه رشد اقتصادی ما در سال ۹۱ ، ۵.۸ بود، گفت: ۶ درصد در سال گذشته این رقم کوچک شده و در واقع سفره مردم ۶ درصد کوچک شد. قرار است در پایان سال ۹۲ نرخ تورم را از ۵.۸ به ۰ یا نیم درصد برسانیم. 

وی با اشاره به اینکه یکسان سازی نرخ ارز جزء هدف‌های آینده دولت است گفت: مجلس عنوان کرده بود که دلار از ۱۲۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان باید تغییر یابد و دولت باید در اول تیرماه نرخ دلار را به ۲۴۰۰ تومان می برد در حالی که دولت قبل این کار را نکرد و ما با مشکل مواجه شدیم. 

روحانی ادامه داد: همه کالاهایی که وارد می شد، دوبرابر می‌شد و ما برنامه ریزی کردیم برخی موارد با یارانه نان و دارو در همان قیمت ثابتش بماند و در بخش های دیگر با شیب ملایم به ۲۵۰۰ تومان بماند و تلاش کردیم قیمت هابالا نرود و این باری بود که به دوش این دولت افتاد در حالی که این قانون باید قبلا پیاده می شد و مردم در این راه ما را خیلی یاری دادند. 

نقش ایرانیان در دیپلماسی عمومی در سراسر جهان زیاد است

وی در ادامه موضع سیاست خارجی را مورد توجه قرار داد و گفت: سیاست خارجی همواره جزئی از اولویت‌های دولت است در سطح جهانی دشمنان ایران هراسی را به وجود آورده بودند و روابط دولت با دنیا در حد پایین قرار گرفته بود و ما در این سفرهای نیویورک و قرقیزستان مشاهده کردیم که ایرانیان مقیم خارج از کشور چه شوقی نسبت به وطنشان دارند. 

روحانی با تاکید بر اینکه ایرانی ها قدرت بزرگی در دنیا هستند افزود: نقش ایرانیان در دیپلماسی عمومی در سراسر جهان زیاد است و بخش بزرگی از آن را نخبگان، پزشکان، عالمان و مهندسان تشکیل می دهند. 

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه فشار اقتصادی بر مردم وارد شده بود، گفت: مشکلات اقتصادی نشان از بی تدبیری بود و یک وابستگی به خارج در بخش اقتصادی بیشتر نمود پیدا می کرد، در قبل از سال ۸۴ واردات ما ۳۸ میلیارد بوده و بعد به ۷۵ میلیارد تومان رسید. 

وی با اشاره به اینکه ما در سال ۹۰ به بعد با دنیا در حال مبارزه هستیم، گفت: باید در این حوزه به داخل تکیه کرده و در مقابل دنیا بایستیم و به خود متکی شویم و واردات را کم کنیم. 

دکتر روحانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی گفت: ایشان نیز اقتصاد مقاومتی را بر همین مبنا می دانستند و تاکیدشان بر آن بود که واردات را کم کنیم. 

باید به کشاورزان داخلی خود متکی باشیم/متاسفانه شغل‌های زیادی را برای چینی‌ها و کره‌جنوبی‌ها درست کرده‌ایم

وی در ادامه به آمار گندم اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۷۹ تا سال ۸۳ هرسال در بخش گندم خرید ما از کشاورز داخلی ۱ میلیون تن اضافه شد و به طور طبیعی از خارج یک میلیون تن کم شد در سال ۸۳ ما بیش از ۱۱.۴ میلیون تن خریدمان از کشاورزان بود و از سال ۸۴ به بعد هرسال خرید داخلی مان ۱ میلیون تن کم شده و در مقابل خرید ما از خارج یک میلیون تن اضافه شده است و این منجر شد که امسال ۷.۲ میلیون تن گندم وارد کنیم. 

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید با قدرت های غربی در این راستا مقابله کنیم گفت: متاسفانه شعار ما با عملمان هماهنگ نبود و باید قدم به قدم به سمت خوداتکایی برویم و باید به کشاورزان داخلی خود متکی باشیم و متاسفانه شغل های زیادی را برای چینی ها و کره جنوبی ها درست کرده ایم. 

برنامه ریزی خوبی برای گسترش روابط ما با چین و روسیه صورت گرفت/با 5 قدرت بزرگ جهان تا امروز ارتباط سازنده‎‌ای داشته‌ایم

رئیس جمهور کشورمان با بیان این که قدم های خوبی در دولت یازدهم برداشته شده است گفت: ما شاهد بودیم در مراسم تحلیف 55 دولت از کشورهای مختلف شرکت کرده اند که این موضوع برای کشورمان خوشایند بود. در سفر به شانگ های شرایطی به وجود آمد که با دو قدرت بزرگ جهان یعنی چین و روسیه ملاقات داشته باشیم از این رو برنامه ریزی خوبی برای گسترش روابط ما با چین و روسیه صورت گرفت.  

دکتر روحانی تصریح کرد: توافقات ما با این کشورها در بخش سیاسی، اقتصادی، فرهنگ و سرمایه گذاری بود و با برخی کشورها نیز در این اجلاس درباره گسترش فعالیت های علمی صحبت کردیم. ما تقریبا با 5 قدرت بزرگ جهان تا به امروز ارتباط سازنده ای را داشته ایم. 

 پیغام اولیه برای برقراری ارتباط تلفنی با کشورهای 1+5 از جانب دولت بود

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا پیشنهاد برقراری مکالمه تلفنی با کامرون نخست وزیر انگلیس از جانب شما بوده است اظهار داشت: ما برای حل مسائل در مذاکرات ژنو پیام هایی را به کشورهای عضو 1+5 فرستادیم ولی مکالمه تلفنی از سوی آن ها صورت گرفت اما پیغام اولیه از جانب دولت بود. 
 
رئیس جمهور کشورمان درباره این که قفل مذاکرات هسته ای به طور کامل کی باز خواهد شد تاکید کرد: کلید در دست دولت نیست بلکه همه جا کلید در دست مردم است حضور مردم و حمایت آن ها به طور حتم می تواند در پیشبرد اهداف کشور نقش تاثیرگذاری داشته باشد. توافقات هسته ای جدید به دلیل ایستادگی مردم بود و حضور آن ها در صحنه سبب باز شدن این قفل شد. 
 
وی با بیان این که نظر رهبری در خلق حماسه 24 خرداد تاثیر بسزایی داشت گفت: دولت به عنوان یک خدمتگذار تلاش می کند که تمامی قفل ها نه تنها یک قفل را باز و مشکلات کشور را حل کند. 
 
دکتر روحانی با بیان این که متاسفانه یک عده ای در دنیا و داخل به دنبال این هستند که برخی از قفل ها باز نشوند افزود: در مسائل ملی یک وحدت و انسجام وجود دارد البته راه بسیاری باقی مانده است و ما هر چه قدر به سمت جلو پیش برویم باید وحدت و انسجام داخلی بیشتری داشته باشیم.  
 
رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: بعضی متاسفانه از شعله آتش اختلاف خوششان می آید اما توصیه می کنم در شرایط فعلی دست به دست هم بدهیم تا به پیشرفت برسیم. ما اگر در مذاکرات هسته ای پیشرفت داشته ایم به دلیل حضور مردم است البته در این میان دولت هم سهم دارد.  

وقتی توافقنامه هسته‌ای اجرا شود سیستم بانکی متحول شده و تحریم‌های جدیدی اعمال نمی‌شود  

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: وقتی این توافق اجرا شود سیستم بانکی متحول شده و تحریم های جدیدی اعمال نمی شود و این به معنی این است که امروز ایران از همیشه در صحنه بین المللی فعال تر است. 
 
دکتر روحانی با بیان این که فضایی که در حال حاضر نسبت به ایران وجود دارد فضای رقابت است تصریح کرد: واقعا شور و شوق برای ملاقات با مقامات ایرانی در نیویورک قابل پیش بینی بود و بنده باید به صراحت بگویم که حسن روحانی جز نماینده ملت ایران نیست.  
 
وی با بیان این که انتخابات ایران دنیا را تکان داد اظهار داشت: مردم ما در انتخابات 24 خرداد حماسه بزرگی را خلق کردند و از این رو به آن ها اطمینان می دهم که در مذاکرات هسته ای اصولی که از آن مردم است و تحت چارچوب نظام و مقام معظم رهبری بوده است تا پایان مورد توجه قرار گیرد.  
 
رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: ما هیچ وقت حق غنی سازی را متوقف نخواهیم کرد و این موضوع خط قرمز جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. برخی درصدد هستند که تعبیراتی را به کار بگیرند که متاسفانه از این فرهنگ بر می آید نه کارشناس که این موضوع قابل توجه است. 
 
رئیس جمهور کشورمان خاطر نشان کرد: طبق معاهده NPT هر کشوری که عضو این معاهده است می تواند فعالیت های صلح آمیز هسته ای داشته و غنی سازی را در دستور کار برنامه های خود قرار دادند از این رو ما برای تامین برق و سوخت اتمی به غنی سازی احتیاج داریم.  

دولت قدم به قدم برای رسیدن به توافق کامل و جامع با گروه 1+5 تلاش خواهد کرد

وی با بیان این که تحریم ها ظلمی است به مردم که باید برچیده شود اظهار داشت: ما باید در شرایط فعلی فرصت لازم را در صحنه بین المللی ایجاد کنیم و از این رو به طور حتم دولت یازدهم تعامل سازنده ای را با دنیا خواهد داشت. دولت قدم به قدم برای رسیدن به توافق کامل و جامع با گروه 1+5 تلاش خواهد کرد.  
 
وی افزود: اعتقاد دارم برای انسجام درونی همه باید به هم احترام بگذاریم از این رو دولت یازدهم پیش نویس حقوق شهروندی را آماده و در پایگاه اطلاع رسانی اش قرار داده است تا مردم، صاحب نظران ، کارمندان و صاحبان اندیشه درباره آن قضاوت کنند. 
 
وی خاطر نشان کرد: به حمد خدا از شروع دولت یازدهم یک آرامش در کشورمان ایجاد شده است ما باید از ملت در این زمینه کمک بگیریم. 
 
دکتر روحانی تصریح کرد: در روز گذشته ما توانستیم سایه سیاست را از ورزش برداشته و فضای امنیتی را از فرهنگ دور کنیم لذا شاهدیم کشور در شرایط فعلی در یک آرامش کامل به سر می برد.

وی افزود: بنده به وعده هایی که به مردم داده ام پای آن ها ایستاده ام، من در مسائل سیاست داخلی، انسجام ملی وحدت می دانم راه طولانی پیش روی ماست من اصلا از نزاع خوشم نمی آید چرا که نزاع به نفع ما نیست بعضی ها می خواهند پیروز شوند پیروز شدن با دعوا و روبه رو شدن نیست.  

یکی از افتخارات ما این است که در این دولت یک آرامش میان روابط قوا ایجاد شده است 
 
دکتر روحانی تصریح کرد: آدم باید هنر خود را نشان دهد هر جناحی باید هنر خودشان را نشان دهند خدمت بیشتر محبوبیت بیشتر به وجود می آورد ما نیازمند انسجام هستیم اولا باید با قوای دیگر دست به دست هم دهیم؛ حتما باید خوب باشیم، روابط ما با دو قوای دیگر خوب است هم مجلس و هم قوه قضاییه به دولت لطف دارند و یکی از افتخارات ما این است که در این دولت یک آرامش میان روابط قوا ایجاد شده است رفتند تا مرز شکایت از همدیگر در دادگاه ها مردم ما از اختلاف رنج می برند از اختلاف سودی حاصل نمی شود انسجام و وحدت یک عاملش این است که رهبری مقتدر در کشور داریم و همه قوا به رهبری احترام می گذارند. رهبری هماهنگ کننده قوا است امروز میان قوا یک تعامل سازنده است. 
 
دکتر روحانی افزود: ما عقب نشینی نمی کنیم امید، آرامش و کرامت باید مد نظر قرار گیرد امید در جامعه ما در حد بسیار عالی وجود دارد آرامش نیز هست؛ دولت هر کاری را در راستای امید و آرامش مردم انجام می دهد حقوق شهروندی نیز بخشی از ایجاد کرامت است ما باید همه به یکدیگر احترام بگذاریم.  
 
رئیس جمهور با تاکید براینکه دولت از نقد بدش نمی آید بیان کرد: ما از رسانه ملی متشکر هستیم رسانه ملی رفتارش به دولت نسبت به دولت های قبلی یک جور است و با ما مثل ماههای آخر دولت های پیش رفتار می کند یعنی خیلی راحت انتقاد می کند که این حق رسانه ملی و سایر رسانه ها است. 
 
وی ادامه داد: نقد به نفع ما است مگر ما معصوم هستیم و خطا نمی کنیم ما هم اشتباه و خطا می کنیم نقد اگر سازنده باشد به نفع همه است رسانه ملی هم نقد کند دولت استقبال می کند. همه باید آستانه تحملشان را بالا ببرند و باید همدیگر را تحمل کنیم و بدانیم با تحمل بیشتر نفع بیشتر عاید مردم می شود.  
 
رئیس جمهور با اشاره به مسئله هسته ای کشورمان گفت: اگر مجلس و سایر ارگان ها کمک نمی کردند و هدایت و کمک مقام معظم رهبری نبود ما به این نقطه نمی رسیدیم همه دست به دست هم داده ایم و بعد همه قوا به رهبری احترام کردیم، و چارچوب هدایت ایشان را قبول کرده و پذیرفتیم.  
 
وی افزود: امروز به حمدالله یک قدم خوب پیش رفتیم و من خوشحالم از این که همه دوستان ما در دنیا از توافق ژنو خوشحالند به نظر من همه ملت ها نیز خوشحالند حالا یک رژیم نامشروع است که دروغ گو و اشغالگر است و بنیانش برپایه ظلم، جرم و دعوا است؛ کی هست در دنیا؟
 
بعد از توافق ژنو آرامشی در دنیا حاکم شد

دکتر روحانی گفت: دنیا خوشحال است آرامشی در دنیا حاکم شد و در سیاست خارجی اولین قدمی که در منطقه برداشتیم تلاش کردیم که در سوریه جنگی اتفاق نیفتد که این اولین قدم ما بود از آن تلفنی که میان من و آقای پوتین شروع شد و همکاری های که آغاز شد و خیلی از کشورها کمک کردند که ما هم سهم خودمان و خود دولت سوریه بیشتر کمک را کرد الحمدالله از جنگی که بسیار خطرناک باشد برای منطقه عبور کردیم و اصولا در بحث توافق اخیر می بینیم که کل منطقه احساس آرامش و امید می کند.  
 
رئیس جمهور تاکید کرد: من فکر می کنم این مذاکرات به ضرر هیچ یک همسایگان ما نیست بعضی ها تصور می کنند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت بمب هسته ای است ایران هیچ وقت دنبال ساخت سلاح کشتار جمعی نبوده و امروز هم نیست و فردا نیز نخواهد بود آن چه هدف ماست توسعه و پیشرفت است و ما به دنبال این مورد هستیم تا به نتیجه برسیم.  
 
رئیس جمهور با اشاره به سند توافق نامه ژنو گفت: سند توافق ما همین است، هیچ چیز پنهانی وجود ندارد ممکن است زمینه برای اجرای مراحل باشد چرا که ما الان توافقمان این است که چند بانک در دنیا بتواند فعالیت های بانکی ما را دنبال کنند این که در این بانک ها چگونه تعامل کنیم. 
 
وی ادامه داد: ممکن است ما یک سند زمینه و الحاقی برای اجرا داشته باشیم اما سند اصلی همین است که منتشر شده است یعنی همه اصول اصلی. 

ما بر سر اصول توافق کرده ایم؛ یعنی ایران حقوق هسته ای اش براساس NPT محفوظ است 
 
دکتر روحانی تاکید کرد: در این توافق مهم نیست در شش ماه چه چیزی انجام می گیرد مهم این است که ما بر سر اصول توافق کرده ایم یعنی ایران حقوق هسته ای اش براساس NPT محفوظ است و ایران می تواند فعالیت غنی سازی داشته باشد و این که در مراحل آخر تمامی تحریم ها برداشته خواهد شد و کشورهای دیگر در مراحل نهایی با ایران همکاری هسته ای خواهند داشت و مهمترین بند ان این است که بعد از توافق نهایی ایران همانند همه کشورهایی است که NPT را امضا کرده است و از حقوق آن استفاده می کند بنابراین آن چه انجام گرفته قدم بسیار مهم و مثبتی بود. البته راه طولانی در پیش داریم و ان شالله این راه را با کمک مردم و هدایت مقام معظم رهبری انجام خواهیم داد و به نتیجه خواهیم رسید.  
 
دکتر روحانی با اشاره به نام گذاری سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی گفت: امسال را مقام معظم رهبری سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی لغب دادند تاکنون همه در فضای حماسه سیاسی بودیم حالا چه سیاست داخلی و چه سیاست خارجی تا اینجا حماسه سیاسی بود الحمدالله در اقتصاد نیز حرکت هایی شروع شده مردم و دولت شروع کردند اما حماسه از امروز به بعد باید شروع شود چرا؟ برای این که فضا مناسبتر شود.  

از فردا دیگر تحریم جدیدی وجود ندارد
 
وی افزود: امروز فضا بهتر شده دیروز اگر فضا این بود که فردا یک تحریم جدید اعمال می شود اما از فردا دیگر تحریم جدیدی وجود ندارد این توافق یک تحریم جدید نخواهد بود اگر قبلا فضا این بود که ما در سرمایه گذاری ها و اشتغال معلوم نبود چه اتفاقی می افتد اکنون آینده روشن تر شده از امروز خواهید دید که توافقات با کشورهای خارجی، سرمایه گذاری ها، فعالیت های اقتصادی بیشتر می شود.  
 
دکتر روحانی گفت: این که در بازارهای بورس صف می بندند و هجوم می برند مخصوصا در جاهایی که تحریم برداشته شده همانند پتروشیمی و ماشین سازی شما شاهدید که مردم به سمت بازار سرمایه می آیند این هجوم به سمت بازار سرمایه یک فرصتی برای ما در بخش اقتصادی فراهم می کند همه تلاش ما این است که فضای کسب و کار بیش از پیش بهبود ببخشیم تا شاهد یک تحول بزرگ باشیم من بسیار به آینده این کشور امیدوارم.

روحانی تاکید کرد: سیاست دولت این است که مداخلات خود را در امر فرهنگ از جمله در آموزش و پرورش، دانشگاه، ورزش و ارشاد به حداقل ممکن برساند و تصدی اش را در فرهنگ کاهش دهد. 

خیلی از نویسندگان را باید به سریع‌القلم تبدیل کرد

روحانی با تاکید بر اینکه صاحبان فرهنگ باید در کنار فرهنگ انجام وظیفه کنند گفت: قانون باید جهت گیری فرهنگ را مشخص کند ما باید به صاحبان فرهنگ همچون انجمن های فرهنگی و صنفی اعتمادکنیم زیرا آنها فرهیختگان ما هستند، در این راستا باید به نویسندگان و فیلمسازان نیز اعتماد کرده، زیرا خیلی از نویسندگان ممنوع القلم شده بودند و باید آنها را به سریع القلم تبدیل کرد. 

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت فضای امنیت را از فرهنگ قدم به قدم کنار می زند گفت: باید کالاهای فرهنگی را اقتصادی کنیم و قانون شفاف باید در امور فرهنگی باشد، باید باهم تعامل کرد تا فضای مناسبی برای صاحبان فرهنگ ایجاد شود. 

وی تصریح کرد: این دولت به دنبال آشتی است در گذشته دولت با کارشناسان فاصله گرفته بود، ما می خواهیم با اصحاب فرهنگ دوستی کنیم، فضای فرهنگ با دیروز متفاوت است و باید فضای رقابتی خوبی در فرهنگ ایجاد شود. 

وی با بیان اینکه مردم ما نیاز به کالای فرهنگی خوب دارند افزود: ما نمی خواهیم افرادی تحت عناوین خاص در این امر سوء استفاده کنند و در یارانه های مطبوعاتی فضا عادلانه شده است. 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جناح ها و تشکل ها باید در امر فرهنگ به هم نزدیک شوند گفت: هدف این است که دلها از کینه شسته شده و رقابت سالمی به وجود آید و هرکس به دنبال اهداف قانونی باشد. ما همواره به دنبال آزادی سالم و مسئولانه در کشور هستیم. 

وی با بیان اینکه دولت مصمم است که حقوق مذاهب، ادیان و اقوام مختلف در ایران را رعایت کند گفت: ایرانی ها نیز باید احساس کنند که در زیر یک پرچم واحد با هویت و فرهنگ ایرانی زندگی می کنند و به این هویتشان افتخار کنند و در سایه آن الفت و دوستی را افزایش دهند. 

من سپیده را می‌بینم که منجر به صبح روشنی خواهد بود

روحانی در پایان گفت: این راه را با ملت ایران در روز ۲۴ خرداد شروع کردیم و بعد از انتخابات مردم شادی آفریدند و تا امروز آنان در کنار دولت بودند این را بدانید که در کنار هم خواهیم بود و با کمک شما دولت مسیر را ادامه می دهد و من سپیده را می بینم که منجر به صبح روشنی خواهد بود. در سایت ها و خبرگزاری ها می دیدم که مردم گفتند روحانی متشکریم و من امروز می گویم: مردم من از شما متشکرم! 




--
‏شما به این دلیل این پیام را دریافت کرده‌اید که در گروه Google Groups "تفريح و سرگرمي" مشترک شده‌اید.
‏برای لغو اشتراک در این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به taf_sar و unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
برای گزینه‌های بیشتر، از https://groups.google.com/groups/opt_out دیدن کنید.



--
saman homan




--
saman homan