۱۳۹۱ اردیبهشت ۹, شنبه

مهران مدیری: كسي در اين وسط بحث فرهنگي و هنري ندارد!


مهران مدیری در نشست نقد و بررسی آثارش در چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ در حوزه هنری در پاسخ به سئوالی در خصوص اولويت داشتن برخي از طنزهاي مبتذل در تلويزيون گفت: "ضمن انتقاد از بسیاری از تهیه کنندگان گفت:همه مي‌خواهيم در سينما و تلويزيون پول دربياوريم. آپارتمان و ويلا و ماشين بخريم. كسي در اين وسط بحث فرهنگي و هنري ندارد"!

مديري تصريح كرد: "تا آنجا كه من مي‌دانم خيلي از تهيه‌كنندگان، به تهيه فيلم به‌ مثابه يك بيزينس‌ نگاه مي‌كنند. به طور مثال آدمي 11 تله‌فيلم را با هم كارمي‌كند كه تمام عوامل پشت صحنه اين 11 تله‌فيلم يكي است و همه را رج مي‌زند! يعني يك سكانس از فيلم اول را عوامل در يك اتاق مي‌گيرند و براي گرفتن سكانسي از فيلم دوم به اتاق كناري مي‌رويم. ما در طول تاريخ چنين چيزهايي نداشته‌ايم و اين به معناي نگاه تجاري به اين شغل داشتن است".

 

صحبتهای بالا در حالی از زبان مهران مدیری جاری شده است که وی نیز  چند سالی است در این وادی گام گذاشته و با ساختن سریالهایی با لوکیشنهای محدود و خسته کننده هر چه جلوتر می رود  ضعیف و ضعیف تر می شود. سریالهایی مانند قهوه تلخ که نه تنها بار فرهنگی ندارد بلکه تاریخ را نیز به سخره گرفته و با تاریخ سازی سعی دارد تا اگر بشود سود بیشتری از بازار پر آشوب و بی سرو سامان فیلم و سریال ایران نصیب خود و تهیه کنندگان سریالهایش کند. برنامه هایی که تنها مغبون و خسارت دیده اصلی آن گروهی از مردم کوچه و بازار هستند که برای پر کردن اوقات فراغت خود و خواننده مجبورند انتخاب کنند آنچه را که به آنها تحمیل می شود. چرا که تنها راه چاره شان انتخاب بین بد و بدترین است.

مهران مدیری که آثار متعددی طی 20 سال گذشته از او بر صفحه تلویزیون نقش بسته است این روزها تابلوها و پلاکاردهای سریال قهوه تلخش  در خیابان‌های کشور به صورت عرضی و طولی دیدگان مردمی را که خواهان تماشای برنامه های  طنز و سرگرم‌کننده‌اند، به خود معطوف می‌دارد. از تعدد آگهی‌های رنگی در روزنامه‌های کشور برای معرفی این سریال و هزینه‌های گزاف آن هم که دیگر نیازی نیست سخن برانیم. سریالی که برابر سخن خود وی که در بالا به آن اشاره کردیم. تنها می تواند در این مقوله بگنجد که " همه مي‌خواهيم در سينما و تلويزيون پول دربياوريم. آپارتمان و ويلا و ماشين بخريم. كسي در اين وسط بحث فرهنگي و هنري ندارد!". سریالی با کمترین هزینه و مطالعات تاریخی و بدون هرگونه بار فرهنگی و اجتماعی.

در سریال قهوه  تلخ  لباس‌ها و سرووضع‌ها به حدود 90 سال پیش تعلق دارد و نه 200 و 300 سال پیش. اگر نویسندگان این سریال وقتی برای مطالعه تاریخ می‌یافتند لابد مردم را به سخره نمی‌گرفتند و مردم را دچار سردرگمی نمی کردند.

حال سوال اینجا است که آیا در فیلم‌های سینمایی سراسر طنز لورل هاردی، چارلی چاپلین، هارولد لوید، بودابوت لوکاستلو، نورمن ویزدم، جری لوییس و برادران مارکس دیده‌ایم که چارچوب زمان و مکان این چنین بی‌ربط و سرگشته و من‌درآوردی باشد؟ آیا می‌توان هیتلر را در جامه ناپلئون و ناپلئون را در کسوت هیتلر به پرده سینما آورد. آخر تاریخ من درآوردی چه فایده‌ای دارد؟ هدف از این سناریونویسی سرگشته چیست؟ چیزی که فایده‌ای نصیب انسان نکند، چه ارزش دیدن دارد؟

همچنین در سریال قهوه تلخ سعی بر آن است تا به بیننده القا شود در سال 1201 هجری قمری دولت مرکزی در ایران وجود نداشته است و این  در حالی است که  این تاریخ یکی از سال‌های انتقال قدرت بین دولت در حالت فروپاشی زندیه به قاجار است و ارتباطی با مناظری که در این سریال دیده‌ می شود ندارد و برداشت و استنباط سناریست یا مشاور تاریخی مهران مدیری کاملاً غلط است و هر چند در قالب تنز ولی در عمل هدف اصلی سریال را که به قول خود مهران مدیری باید دارای رسالت فرهنگی باشد را  به زیر سوال می برد.

بدیهی است ممکن است مهران مدیری در برابر این ایرادها ادعا کنند سریال قهوه تلخ طنزآمیز است و زمان و مکان ندارد اما این نظریه صائب به نظر نمی‌رسد. چرا که  تمام سریال‌های طنز وقتی وارد حیطة تاریخ می‌شوند باید چارچوب‌های تاریخی را رعایت کنند و نمی‌توان به این دستاویز موضوع را لاپوشانی کرد.

 

همچنین داستان قهوه تلخ بی‌هدف است و از این رو  لباس‌های عالی، دکوراسیون مجلل، شهرت هنرپیشگان در قبال داستانی سست و سرهم‌بندی‌شده و بی‌جا و بی‌زمان و مکان از نظر تاریخی افاقه نکرده و نخواهد توانست پاسخگوی نیازهای مردمی باشد که به تماشای آن مبادرت می کنند و برای آن هزینه می پردازند .

به هر حال مجموعه 'قهوه تلخ' پس از ماه های ابتدایی تولید و پخش در بازار به عنوان یک محصول فرهنگی! آرام آرام توانست در سبد خرید خانواده ها قرار گیرد و در آغاز استقبال خوبی از سوی مردم برای خرید این مجموعه صورت گرفت، اما این مجموعه پس از طی کردن مسیری کوتاه با عدم استقبال از سوی مخاطبان خود رو به رو شد و اندک اندک میزان فروش آن در قیاس با ماه های ابتدایی خود به کمترین سطح ممکن رسید و این کار تاجایی پیش رفت که مهران مدیری تصمیم به متوقف کردن تولید آن گرفت!.

موضوعی که در رابطه با آن گفته و شنیده های جالبی نیز از سوی مردم منتشر شد تا تهیه کنندگانی مانند مهران مدیری بدانند برای همیشه نمی توان از ثمره کارهای گذشته برای آینده سود جست و باید با مردم رو راست بود. در ادامه به بازگو کردن برخی سخنان مردم کوچه و بازار در رابطه با دلایل عدم توفیق قهوه تلخ و مهران مدیری می پردازیم که نیازی به توضیح نخواهد داشت و می تواند تلنگری باشد بر آنانکه از محبت و صداقت و خون گرمی مردم برای کارهای گیشه ای و به قول مهران مدیری برای بیزینس بهره می گیرند.

 

قسمت های جدید خسته کننده شده اند

محمد اسماعیلی صاحب یکی از سوپرمارکت های دریانی در منطقه شمال شهر میزان فروش مجموعه 'قهوه تلخ' را در فروشگاه خود بعد از تعطیلات نوروزی در قیاس با پاییز و زمستان سال گذشته کمتر خواند و گفت: 'حقیقتا دلیل این اتفاق را نمی دانم، خود من از ۷ صبح تا ۱۱ شب در مغازه هستم و اصلا فرصت نکردم حتی یک قسمت از این مجموعه را ببینم، اما تا قبل از عید فرزندانم همیشه به من می گفتند که قسمت های جدیدی را که به فروشگاه می رسم برای آنها ببرم اما بعد از عید تنها یکبار از من خواستند که مجموعه را برای آنها ببرم و وقتی هفته بعد خودم قسمت جدید را بردم گفتند که دیگر لازم نیست قسمت های جدید را بیاوری! به خاطر کسب و کار خودم کنجکاو شدم و پرسیدم چطور؟ گفتند که دیگر ادامه داستان خیلی کشدار و خسته کننده شده، از طرف دیگر از موضوعاتی که جذاب و خنده دار بوده هم خبری نیست و موضوعات قبلی هم تکراری شده اند!'

وی همچنین با اشاره به تعداد سفارش های خود از مرکز پخش این مجموعه برای فروش در سوپر مارکت خود گفت:'قبلا هر هفته ۴۰۰ تا ۵۰۰ سی دی برای فروش سفارش می دادم اما رفته رفته وقتی دیدم که سی دی ها روی دستم مانده و طالبی ندارد، سقف سفارشم را کمتر کردم و حالا بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نسخه برای هر هفته سفارش می دهم!'

اسماعیلی به قفسه کنار صندوق خود اشاره می کند که تعدادی از بسته های مجموعه 'قهوه تلخ' در آن قرار دارد و قیمت روی آن تنها ۱۰۰۰ تومان است و ادامه می دهد:'اینها مربوط به قسمت های قبلی این مجموعه است و ما به دلیل قراردادی که با مرکز پخش داریم نمی توانیم مازاد بسته های رسیده که به فروش نرفته را به آنها بازگردانیم، برای همین مجبوریم این بسته ها را باقیمت کمتر از خرید به فروش برسانیم تا حد اقل ضرر کمتری داشته باشیم.'

 

کف گیر 'قهوه تلخ' به ته دیگ دیگ رسیده

'من نمی دانم این چه رسمی است که وقتی هر کالایی از فرهنگی گرفته تا انواع دیگر در بازار با اقبال عمومی مواجه می شود، تولید کنندگان آن به جای افزودن به کیفیت آن، درست برعکس سعی می کنند تا از کیفیت اثرشان بکاهند! انتظاری که از آقای مدیری می رفت این بود که با توجه به تجربه موفق شان در تولید کارهای طنز با ادامه این مجموعه بر کیفیت متن ها و بازی ها بیافزایند اما متاسفانه برخلاف انتظار ادامه این مجموعه در هر قسمت، ضعیف تر از قسمت های پیش شده است!'

 

اینها بخشی از گفته های مریم سبحانی، دانشجوی مدیریت بازرگانی است که با وی در حوالی میدان فردوسی همکلام شدیم.

وی همچنین با تاکید بر پتانسیل بالای موجود در مجموعه 'قهوه تلخ' تاکید کرد:'احساس من و حتی دوستانی که با آنها به صحبت می پردازم این است که گروه حاضر در این مجموعه خودشان می دانند که قدرت بالایی برای قوت بخشیدن به کار در بین آنها وجود دارد، اما نمی دانم از کار فشرده خسته شدند، یا گروه نویسنده و تولید کننده به قول معروف کف گیرشان به ته دیگ خورده که تا این حد شاهد تکرار هستیم. آقای مدیری در کارهای قبلی به نظر مخاطبان اهمیت می داد و حتی تغییرات اساسی در طول ساخ اثرش با توجه به شنیده ها از مخاطبان خود اعمال می کرد اما متاسفانه برای تولید این کار درجه اهمیت او به مخاطب تا پایین ترین حد ممکن رسیده است!'

 

افت کیفی طبیعی است، کپی کاری زیاد است

احسان رسایی، به گفته خود از دانشجویان کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر است، نظر او در برابر انتقادهای موجود درباره افت کیفی این مجموعه جالب توجه است. این دانشجو رکود و به تکرار رسیدن مجموعه های روتین را امری طبیعی در پروسه تولید مجموعه آثار بلند می داند و تاکید می کند:'برنامه سازی کاری فوق العاده سخت و طاقت فرساست و ممکن است گروه تولید کننده در انتهای کار آن توان لازم روزهای آغازین را نداشته باشد، اما برای مخاطبی که یک مجموعه را ۹۰ قسمتی را تا قسمت ۶۰ یا ۷۰ دنبال کرده افت کیفی یک اثر عامل بازدارنده برای رها کردن آن مجموعه نیست.

 


--




به جذابترین گروه اینترنتی (گروپ اهل ایران) ملحق شوید
روش1
کسانی که جی میل دارندgmail
یک ایمیل خالی به ادرس زیر بفرستید و منتطر ایمیل برگشتی باشید. به محض دریافت ایمیل را پاسخ دهید یعنی کافی است ریپلای کنید
ahleiran20+subscribe@googlegroups.com
روش2
کسانی که ایمیل یاهو دارند
ابتدا بر روي لينك مقابل كليك كرده
http://groups.yahoo.com/group/balatarin-goroups/join/
سپس ممكن است از شما Id و Password ياهوي شما را ببپرسد آنرا وارد كنيد و سپس Sign In را بزنيد.
بعد مطابق این تصویر عمل کنید


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر