درود بر همه دوستان
سرکار خانم "ز.ارجمند" نظر شما محترم، ممنون از توجهتون به این بحث
ژست روشنفکری ؟؟؟ نظر شماس
"حقیر ، فاقد تفکر، توسری خور و احمق" هم نظر شماس، بنده چنین نظر و منظوری ندارم ، شمارو نمیدونم ولی مطمئنم تمام بانوان ایرانی بزرگ و بزرگوار و فهیم هستند، در این شکی نیست
بنده عرض کردم "داستان میمونها" نه "میمونها" اینها با هم فرق میکنن، اگه شما متوجه نیستید از دوستانتون سؤال کنید، شایدم از اون دسته آدمهایی باشید که از محتوی سر در نمیارن و به ظاهرتوجه میکنن ، هر طور راحتین فکر کنید،
شما به این مسأله توجه کنید که تو شرایطی دم از انتخاب حجاب (پوشش ظاهری) برای خود میزنید که اصلا حق انتخاب دیگه ای ندارید، ای کاش اون دسته از اشخاصی که اعتقاد خاصی به مسائل شرعی و دینی خودشون دارن... نسبت به حق و حقوق دیگران هم احترام قائل بودن و مسأله اجبار از بین میرفت، چرا وقتی یکی با پوشش ظاهر(حجاب) مخالفت میکنه یه عده ذهنشون میره دنبال لخت بودن و سکس و بی بند و باری ؟؟؟ من میگم اگه من مرد نمیتونم جلوی نگاهمو، شهوتمو، ذهن خرابمو بگیرم، اون خانومه چه گناهی کرده که باید تابستون و زمستون یه خروار پارچه رو خودش بندازه ؟؟؟
والا ندیده هم نیستیم، تو کشورهای دیگه هم دیدیم که خانمها راحت تو جامعه میگردن حتی یک نفر هم مزاحمشون نمیشه( چه با نگاه، چه با حرف، چه با رفتار) حتی خیلی از خانمها قبل از انقلاب بدون داشتن حجاب بهترین تحصیلات و درجات اجتماعی رو داشتن و به مردم خدمت کردن... حالا یه عده هم شاید خلاف کنن... مگه با پوشش نمیشه خلاف کرد ؟؟ مگه الان اینهمه خلاف کار محجبه(بلانسبت یه عده) نداریم ؟؟؟
در زمانهای خیلی قدیم هم در پوشش افراد هیچ اجباری نبوده و انتخاب و اختیار با خود شخص بوده... وملاک سنجش و ارزشیابی و ارزشگذاری افراد طرز فکر و اعمالشون بوده...
اینها صحبت من نیست ، اینها حرفهای بانویی هستش که در بالاترین درجات تحصیلی واجتماعی و برای مردم داره خدمت میکنه... (ایشون نخواستن ازشون اسمی برده بشه )
من زنم و به همان اندازه از هوا سهم می برم که ریه های تو...
دردآور است که من آزاد نباشم تا تو به گناه نیفتی،
قوس های بدنم به چشمهایت بیشتر از تفکرم می آیند...
تأسف بار است که باید لباس هایم را به میزان ایمان تو تنظیم کنم ... !
از تمام دوستانی که به بنده ایمیل زدن و با صحبتهای من موافق بودن تشکر میکنم، نیازی به اینکار نیست، بنده فقط نظر شخصی ام را عرض کردم و قصد توهین به هیچ شخص یا تفکری رو ندارم، یادمه اوایل انقلاب حضرت آیت اله طالقانی فرموده بودن در نظام جمهوری اسلامی هیچ اجباری در پوشش بانوان نخواهد بود... قطعا ایشون از بنده حقیر مسائل دینی رو خیلی بهتر میفهمیدن .!
از دوستی که از راه امر به معروف و نهی از منکر به بنده لطف داشتن هم کمال تشکر رو دارم،
دوستان نظر یادتون نره ... :-) ف
برای همـــــه ایرانیها بهترینهارو آرزو میکنم چون لایقشن
From: zahra a <z.arjmand@gmail.com>
To: taf_sar@googlegroups.com
Sent: Friday, May 11, 2012 3:46 PM
Subject: Re: {تفريح و سرگرمي}, [15601] بهترین زن کیست؟
جناب اقای ذبیحی
شما می فرمائید :
اجحاف در حق زنان و تضييع كردن حقوق زنان در كشور ايران و جامعه ما درست از زماني شروع شد كه چادر حقارت و سلطه بر سر زنان كشيده شد.
شما که اینچنین ژست روشنفکری گرفته اید و در پی حقوق از دست رفته زن ایرانی هستید اول از همه خود متهم به نقض این حقوق و پایمال کردن حقوق زن ایرانی هستید
شما زن چادری ایرانی را حقیر و فاقد تفکر و تصمیم گیری و تو سری خور و احمق نامیدید و با این جمله :ياد داستان اون ميمونها افتادم كه نا خواسته كاري رو انجام ميدادند كه از دليل اون خبر نداشتند و خودشونو از حقشون محروم ميكردن
شعور او را از میمون هم پست تر کردید!!
واقعا برای تفکری مرد ایرانی متاسفم .
احجاف در حق من به عنوان زن ایرانی از زمانی اغاز شد که غیرت و مردانگی مرد ایرانی به تاراج رفت .از زمانی که مزدانی مثل شما در جامعه ما به وجود امدند و داد سخن گشودندو شروع به دفاع از حق زن در انتخاب پوشش کردند.شما که برای انتخاب پوشش زن این چنین ژست دانایان را میگیرید چطور به خود اجازه میدهید هر زن ایرانی و غیر ایرانی محجبه را به میمون تشبیه کنید؟؟؟!؟!؟
وای بر مردان با تفکر شما.وای بر غیرت و شرف و ادب نابود شده !
من در این روز شریف که روز جمعه است و فردا که روز مبارک ولادت بانوی دو عالم است خداوند و حضرت فاطمه را بین خود و زنانی با تفکر من وکیل و ناظر میگیرم و شما و عاقبت شما را به خدا و بی بی فاطمه زهرا میسپرم که بین شما و مردانی شبیه به شما _که اجازه توهین و تحقیر و تمسخر به خود میدهید_ و زنانی که بی تفکر این پوشش را انتخاب نکرده اند ، حکمیت کنند و خود بین ما قضاوت کنند که چه کسی درست میگوید و روزی شما را در دیار باقی ملاقات خواهم کرد و بحث هایمان را که در این خطوط ناچیز و اندک! ایمیل نمی گنجد و نیاز به ظرافت و حساسیت دارد !! در آن دیار به نتیجه میرسانیم .انشاالله
جهت اطلاع حضرتعالی و اقایون بعضا محترم که این چنین فکر میکنن و دلشان برای حقوق از دست رفته زن ایرانی میسوزد و می تپد عرض کنم که ابتدا بهتر است کمی سطح آگاهی های علمی و تاریخی تان رو بالا ببرید
در ایران قبل از اسلام هیچ گاه زن ایرانی بدون پوشش و حجاب نبوده بلکه کسانی که از درجه پائین اجتماعی و به نوعی برده بودند با کمترین پوشش در انظار ظاهر میشدند و هرچند برای انها نیز محدودیت هایی قائل بودند.زن ایرانی و متمدن زمان هخامنشی هیچ گاه با لباس های بدن نما در انظار مردان ظاهر نمیشد .لباس های بلند و پارچه های بلندی که بر سر میگذاشتند تا بدن وبرجستگی های انها را بپوشاند گواه این موضوع است که اگه فقط کمی سطح مطالعه تان را بالا ببرید متوجه خواهید شد.این مسئله طبق شواهد تاریخی و باستانی حتی از قبل از زمان هخامنشی هم وجود داشته و فقط مختص به فلات قدرتمند و متمدن ایران نبوده .در اروپای عبری و یهودی و بعد از ان مسیحی نیز این نوع پوشش تا زمان پیدایش انقلاب صنعتی اروپا وجود داشت. شما از پوشش زنان راهبه در کلیسا ها و کنشت هاو بعد از آن در پوشش پرستاران تا قبل از شروع فرهنگ برهنگی در اروپا و امریکا می توانید به راحتی متوجه این موضوع شوید .در بودائیسم و هندوئیسم هم وجود داشت .هنوز در بین راهبه ها و حتی راهبان مرد ته مانده های این حجاب را می توانید ببنید.
شما می فرمائید :
اجحاف در حق زنان و تضييع كردن حقوق زنان در كشور ايران و جامعه ما درست از زماني شروع شد كه چادر حقارت و سلطه بر سر زنان كشيده شد.
شما که اینچنین ژست روشنفکری گرفته اید و در پی حقوق از دست رفته زن ایرانی هستید اول از همه خود متهم به نقض این حقوق و پایمال کردن حقوق زن ایرانی هستید
شما زن چادری ایرانی را حقیر و فاقد تفکر و تصمیم گیری و تو سری خور و احمق نامیدید و با این جمله :ياد داستان اون ميمونها افتادم كه نا خواسته كاري رو انجام ميدادند كه از دليل اون خبر نداشتند و خودشونو از حقشون محروم ميكردن
شعور او را از میمون هم پست تر کردید!!
واقعا برای تفکری مرد ایرانی متاسفم .
احجاف در حق من به عنوان زن ایرانی از زمانی اغاز شد که غیرت و مردانگی مرد ایرانی به تاراج رفت .از زمانی که مزدانی مثل شما در جامعه ما به وجود امدند و داد سخن گشودندو شروع به دفاع از حق زن در انتخاب پوشش کردند.شما که برای انتخاب پوشش زن این چنین ژست دانایان را میگیرید چطور به خود اجازه میدهید هر زن ایرانی و غیر ایرانی محجبه را به میمون تشبیه کنید؟؟؟!؟!؟
وای بر مردان با تفکر شما.وای بر غیرت و شرف و ادب نابود شده !
من در این روز شریف که روز جمعه است و فردا که روز مبارک ولادت بانوی دو عالم است خداوند و حضرت فاطمه را بین خود و زنانی با تفکر من وکیل و ناظر میگیرم و شما و عاقبت شما را به خدا و بی بی فاطمه زهرا میسپرم که بین شما و مردانی شبیه به شما _که اجازه توهین و تحقیر و تمسخر به خود میدهید_ و زنانی که بی تفکر این پوشش را انتخاب نکرده اند ، حکمیت کنند و خود بین ما قضاوت کنند که چه کسی درست میگوید و روزی شما را در دیار باقی ملاقات خواهم کرد و بحث هایمان را که در این خطوط ناچیز و اندک! ایمیل نمی گنجد و نیاز به ظرافت و حساسیت دارد !! در آن دیار به نتیجه میرسانیم .انشاالله
جهت اطلاع حضرتعالی و اقایون بعضا محترم که این چنین فکر میکنن و دلشان برای حقوق از دست رفته زن ایرانی میسوزد و می تپد عرض کنم که ابتدا بهتر است کمی سطح آگاهی های علمی و تاریخی تان رو بالا ببرید
در ایران قبل از اسلام هیچ گاه زن ایرانی بدون پوشش و حجاب نبوده بلکه کسانی که از درجه پائین اجتماعی و به نوعی برده بودند با کمترین پوشش در انظار ظاهر میشدند و هرچند برای انها نیز محدودیت هایی قائل بودند.زن ایرانی و متمدن زمان هخامنشی هیچ گاه با لباس های بدن نما در انظار مردان ظاهر نمیشد .لباس های بلند و پارچه های بلندی که بر سر میگذاشتند تا بدن وبرجستگی های انها را بپوشاند گواه این موضوع است که اگه فقط کمی سطح مطالعه تان را بالا ببرید متوجه خواهید شد.این مسئله طبق شواهد تاریخی و باستانی حتی از قبل از زمان هخامنشی هم وجود داشته و فقط مختص به فلات قدرتمند و متمدن ایران نبوده .در اروپای عبری و یهودی و بعد از ان مسیحی نیز این نوع پوشش تا زمان پیدایش انقلاب صنعتی اروپا وجود داشت. شما از پوشش زنان راهبه در کلیسا ها و کنشت هاو بعد از آن در پوشش پرستاران تا قبل از شروع فرهنگ برهنگی در اروپا و امریکا می توانید به راحتی متوجه این موضوع شوید .در بودائیسم و هندوئیسم هم وجود داشت .هنوز در بین راهبه ها و حتی راهبان مرد ته مانده های این حجاب را می توانید ببنید.
در عرب جاهلیت حجاب وجود نداشت . انها چیزی بر سر نمی گذاشتند و موهای خود را به انواع مختلف می آراییدند ولی همیت و تعصبات قومی و قبیله ایی حاکم مانع هر نوع دست درازی به انها میشد.مگر آنکه قبیله ایی با قبیله دیگه درگیر جنگ و خصومت شود .که در این صورت خیلی از موانع برداشته می شد.
با ورود اسلام به جامعه عربی به طور تدریجی پوشش و حجاب بین انها رواج پیدا کرد.دلیل این رواج توصیه اکید خدا در قران و نزول ایات در مورد حجاب بود
خداوند متعال در سوره نور آیه 31 خطاب به زنان مؤمن می فرماید كه وظیفه دارند زینت هایی را كه معمولا پنهان است، در نزد نامحرمان بپوشانند.
«وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَـتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَـرِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لاَ یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ وَ لاَ یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ءَابَآئِهِنَّ ...; (نور، 31)
و به زنان با ایمان بگو: چشم های خود را ]از نگاه هوس آلود[ فرو گیرند و دامان خویش را حفظ كنند و زینت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است، آشكار ننمایند و ]اطراف [روسری های خود را بر سینه خود افكنند ]تا گردن و سینه با آن پوشانده شود[ و زینت خود را آشكار نسازند، مگر برای شوهرانشان یا پدرانشان و ...».
وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِن.
در آیه 31 از سوره نور، خداوند به زنان مسلمان دستور می دهد که پوششهای خود را بر روی گریبان هایشان بیاندازند
یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ.
« اى پیامبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو كه جلباب خود را بر خود فرو پوشند. این مناسبتر است، تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نگردند. و خدا آمرزنده و مهربان است.»
براى جلباب که در این آیه آمده است، دو معنا ذكر شده است:
1- پوششى كه سر و گردن و بالاتنه را مىپوشاند (مقنعه یا روسری بلند)
2- چیزى كه تمام بدن را بپوشاند (چادر)
قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ (نور؛30) ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.
قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ(نور؛31) ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.
اگه به تاکید خدا بر حجاب شک دارید ایا برایتان سوال نشده که چرا زنان در نماز مو و اندام خود را می پوشانند؟؟
ایا در خانه و در حریم خانواده نامحرمی وجود دارد؟ یا شاید خداوندی که بر همه چیز آگاه هست نامحرم است ؟
خیر به این دلیل است که حدود حجاب برای زن از سوی خدا تعیین شود.اگه این را زاییده کوته فکری و استثمار انسان میدانید باز هم می توانید با تحقیق در نوع پوشش راهبه ها در ادیان دیگر به حقانیت ان پی ببرید.
در انتهای سلسله ساسانی با افزایش قدرت مغان و روحانیان دین زرتشت در دربار ساسانی و افراط و زیاده روی انها در دین زرتشت که ناشی از انحراف در این دین اسمانی بود شدت حجاب در ایرانیان افزایش یافت .انها زنان را در خانه حبس میکردند و اجازه هیچ نوع فعالیت اجتماعی به انها نمیدادند. مجبور به پرده نشینی و انزوا شدند و در بعضی اسناد گفته شده که نقاب های سیاهی که در بعضی مناطق جنوب ایران هنوز رواج دارد ناشی از تفکرات باقی مانده از همان زمان است.با ورود اسلام به ایران از این فشار های افراطی وارد شده بر زن ایرانی تا حدی کاسته شد.
من در مورد اسلام اموی و عباسی صحبت نمیکنم زیرا که کاری که انها به اسم اسلام عزیز با مردم ما و حتی با مردم خود کردند به هیچ عنوان هیچ سنخیتی با اسلام ناب محمدی ندارد.نمونه های ان را در کشورهای وهابی و بعضا حکومت های سنی افراطی میتوانید به وضوح ببینید که مردان از فرق سر تا نوک پا پوشیده در لباس سفید بلند هستند و زنان لخت و عریان در حال عشوه گری میباشند.
حدود شرعی در دین اسلام و در تمام ادیان الهی چیزی واضح و مشخص است و به نص صریح قران باید گردن و سر و انچه شهوت برانگیز است پوشانده شود.
فاطمه زهرا و زنان نمونه اسلام هم نمونه هایی از همین موضوع هستند که برای هر زنی میتوانند الگو باشند.همان طور که فاطمه زهرا در مسجد سخن رانندند و در قضیه فدک نیز از حق قانونی خود دفاع کردند در جنگ های صدر اسلام ایشان و زنان با ایمان دیگه با حجاب اسلامی و پوشیده برای کمک، حضور فعال داشتند.پس اسلام هیچ محدودیتی برای حضور زن در اجتماع قائل نشده بلکه با وضع حجاب چه برای زن و چه برای مرد حضور سالم انسان ها را در اجتماعی سالم تضمین کرده است.
سوال من از روشنفکر مآبان این است که اگه در جامعه متمدن و مدرن که هیچ قوانین و حدودی وجود ندارد و همسر شما با لباس های کوتاه و بدون پوشش و بدن نما در جامعه ظاهر شود،اگر اقایی به زن شما بگوید چه اندام زیبایی دارید و از خطوط بدن و رنگ موی خانوم تعریف کند ایا شما خوشحال خواهید شد و افتخار خواهید کرد؟
ایا رگ غیرتان قلمبه نمیشود وصورتتان داغ نمیشود و یقه او را نمیگیرید که چطور به خود اجازه دادی اینطور سخن بگویی؟
بنا بر همان قانون حقوق بشری که شما از ان دم میزنید که هرکس در انتخاب هر چیز ازاد است ،شما حق قانونی و انسانی ندارید که آن فرد را از نگاه و تعریف و تمجید و حتی لمس منع کنید.زیرا او هم محدودیتی برای برخورد های خود ندارد و چیزیکه در معرض نگاه است و به اصطلاح در ویترین است برای تماشا و کامجویی میباشد.پس حق اوست که اینطور برخوردکند .
ایا میشود از دیگران انتظار داشت که حدود نگاه را حفظ کنن ولی خودمان حدود حجاب و پوشش را رعایت نکنیم؟
2012/5/10 F.ZABIHI <f_zabihi_n@yahoo.com>
--سلام دوست عزيز. ممنون از توجهتون...نظر شما محترم. شما فرموديد: (به نظر من بزرگترین توهین و ظلم به زنان کشورمان این است که بگوییم چرا آنها باید حجاب داشته باشند و نسخه بی بند و باری وبی حجابی را برای آنان بپیچیم .)عزيز دل هيچوقت احقاق حقوق ديگران توهين و ظلم نيست. چه كسي بايد تصميم بگيره كه يك انسان چه پوششي داشته باشه ؟ آيا اين حقوق شخصي يك فرد نيست ؟؟ آيا اگر اين حق ضايع شد نبايد در موردش صحبت كرد ؟؟؟ اجحاف در حق زنان و تضييع كردن حقوق زنان در كشور ايران و جامعه ما درست از زماني شروع شد كه چادر حقارت و سلطه بر سر زنان كشيده شد.بطوري كه بعد از مدتي عده اي از همين زنان خودشان هم باورشان شد كه بايد جنس ضعيف باشند. و مردان ما براي تحميل اين سلطه از حربه هايي چون مرواريد درون صدف و... استفاده كردند. وقت عزيزتو نميگيرم چون اين بحث خيلي ظريف و حساس هست و با چند خط نميشه در موردش قضاوت كرد.در كل بنظر من شروع تمام مواردي كه شما فرموديد از زماني بود كه زنان ما زير سلطه چادردر انزوا قرار گرفتن و از حق و حقوق انساني و اجتماعي خودشون بيخبر ماندند.
ياد داستان اون ميمونها افتادم كه نا خواسته كاري رو انجام ميدادند كه از دليل اون خبر نداشتند و خودشونو از حقشون محروم ميكردن... !فاز دوستان عزيز مخصوصا خانهاي محترم خواهش ميكنم در اين مورد نظر بدن... ! سپاسFrom: Mansour Rezaei <mrezaei655@gmail.com>
To: taf_sar@googlegroups.com
Sent: Tuesday, May 8, 2012 10:01 PM
Subject: Re: {تفريح و سرگرمي}, [15571] بهترین زن کیست؟
آقای ذبیحی عزیز سلام
به نظر من بزرگترین توهین و ظلم به زنان کشورمان این است که بگوییم چرا آنها باید حجاب داشته باشند و نسخه بی بند و باری وبی حجابی را برای آنان بپیچیم . مگر آزادی و حقوق بحق زنان فقط در بی حجابی خلاصه میشود ؟وقتی ما مردان به زنان جامعه به چشم موجود ضعیف مینگریم و وقتی میپنداریم که زنان وسیله کامجویی مردان هستند و از حقوقی برابر با مردان برخوردار نیستند به آنان ظلم کرده ایم .. وقتی دیه زنان نصف دیه مردان است به آنان ظلم میشود (البته تعیین دیه مردان و زنان در متن قرآن و احادیث معتبر آمده لاکن به نظر من چنین موضوعی شاید برای زمانی بوده که زنان خانه نشین و دور از اجتماع بوده اند و در این دوره که زنان نان آور خانواده میباشند میتوان تفسیر دیگری ازین موضوع داشت ) . دوست عزیز وقتی زنان ما جرئت ندارند که به تنهایی در خیابان آمده و در اینصورت دهها ماشین برای آنها ترمز و بوق میزنند به آنان ظلم شده و حق آنان در استفاده از فضای شهری را تضییع کرده ایم.وقتی در موقع استخدام اولویت را به مردان داده و یا حقوق ماهیانه خانمهای شاغل را یک چهارم مردان تعیین کردیم به آنان جفا کرده ایم . پس میبینی که داشتن حجاب مناسب ظلم و جفا به خانمها نیست و ما مردها باید نگرشمان را نسبت به این نصف فعال و پویای جامعه عوض کنیم
2012/5/8 F.ZABIHI <f_zabihi_n@yahoo.com>
--من زنم و به همان اندازه از هوا سهم می برم که ریه های تو...دردآور است که من آزاد نباشم تا تو به گناه نیفتی،قوس های بدنم به چشمهایت بیشتر از تفکرم می آیند...تأسف بار است که باید لباس هایم را به میزان ایمان تو تنظیم کنم ... !****************************************************وقتی عقل و شعور و فرهنگ و آزادی و ایمانمون رو از عربهای ... تقلید میکنیم، دیگه خواهش میکنم دم از خلیج پارس و میهن دوستی نزنید... اینو به اونایی میگم که هنوز بلد نیستن "حقوق بشر" رو تعریف کنن و کسایی که با خودشون مشکل دارن وبجای رفع مشکلشون برای دیگران تأیین تکلیف میکنن... کی خانمهای محترم و مظلوم ایرانی به حق و حقوق خودشون که همان انتخاب راه و روش زندگیشونه میرسن ؟؟؟اگه موضوع برعکس بود یعنی آقایون باید خودشونو میپوشوندن، چی میشد ؟؟؟From: farhad simin <farhadedik@yahoo.com>
To: limu google <lymoo@googlegroups.com>; جوان امروز <javan-e-emrooz@googlegroups.com>
Sent: Monday, May 7, 2012 11:24 PM
Subject: {تفريح و سرگرمي}, [15554] بهترین زن کیست؟
--علی (ع) می فرماید: خدمت پیامبر اسلام (ص) بودیم، آن حضرت پرسید: چه چیزی برای زنان نیکو و رواست؟ حضرت فاطمه (س) در پاسخ فرمود: «خیرٌ للنساءِ انْ لا یریْن الرّجال و لا یراهنّ الرّجالٌ ؛ بهترین (حالت) برای زنان این است (که بدون ضرورت) مردان نامحرم را نبینند و نامحرمان نیز آنان را ننگرند».پیامبر اکرم آنچنان از این سخن عمیق و رسا به وجه آمد که فرمود: «انّها منّی، براستی فاطمه از من (پاره تن من) است (که چنین سخن سنجیده و عمیق می گوید)» فاطمه زهرا(س) کسی نیست که سخن بگوید و خود بدان عمل نکند. موسی بن جعفر(ع) از پدرانش تا می رسد به علی (ع) نقل کرده که نابینایی اجازه گرفت که بر فاطمه (س) وارد شود، پس فاطمه خود را پوشاند، رسول خدا فرمود: برای چه خود را پوشاندی در حالی که او تو را نمی بیند (نابینا است) فقالت ان لم یکن یرانی فانّی اراهُ و هُو یشُمُ الریح فقال رسول الله: اشهد انکّ بضعة منّی ؛ پس فاطمه (س) گفت: اگر او مرا نمی بیند من او را می بینم، و او بو (ی من) را استشمام می کند سپس رسول خدا فرمود: شهادت می دهم که تو پاره تن من هستیاينكه حضرت زهرا(س) فرموده اند براي زنان بهتر است كه مردي آنان را نبيند و آنان هم مردي را نبينند آيا فقط صرف ديدن با چشم سر منظور است يا معنايي فراتر از اين دارد؟
با دقت در مطالب ذیل پاسخ پرسش شما روشن می گردد :1- منظور از دیدن در این روایت همان دیدن با چشم ظاهرو به تعبیر شما چشم سر است نه چشم باطن و بصیرت .2- اگر در آیات و روایات اسلامی مطالعه و تعمق داشته باشیم به این اصل مسلم می رسیم که اسلام احياگر شخصيت زن و حافظ كرامت انسانى اوست، اسلام به زن مانند مرد استقلال اقتصادى داده است اسلام به زن همانند مرد حقوق اجتماعى قايل است و زن مانند مرد مىتواند با رعايت قوانين و مقررات اسلامى در فعاليتهاى اجتماعى و اقتصادى و سياسى و فرهنگى شركت كند بلكه در بسيارى از موارد، شركت زنان در جامعه و به عهده گرفتن مسؤوليتهاى عمومى مانند مردان واجب است مانند تصدى امور بانوان در جامعه و امر به معروف و نهى از منكر البته شركت در فعاليتهاى عمومى و به عهده گرفتن مسؤوليتها در صورتى امر مثبت و سازنده است كه در چارچوب مقررات الهى و دين باشد. زيرا معيار در فعاليتهاى فردى و عمومى حفظ ارزشهاى اسلامى و تقوا است و در اين فرقى بين زن و مرد وجود ندارد. متفكر شهيد استاد مطهرى در اين مورد مىفرمايند: «آن چه موجب فلج كردن نيروى زن و حبس استعدادهاى اوست حجاب به صورت زندانى كردن زن و محروم ساختن او از فعاليتهاى فرهنگى و اجتماعى و اقتصادى است و در اسلام چنين چيزى وجود ندارد. اسلام نه مىگويد كه زن از خانه بيرون نرود و نه مىگويد حق تحصيل علم و دانش ندارد بلكه علم و دانش را فريضه مشترك زن و مرد دانسته است و نه فعاليت اقتصادى خاصى را براى زن تحريم مىكند، اسلام هرگز نمىخواهد زن بيكار و بىعار بنشيند و جورى عاطل و باطل درآيد، پوشانيدن بدن به استثناء وجه و كفين مانع هيچ گونه فعاليت فرهنگى و اجتماعى يااقتصادى نيست. آن چه موجب فلج كردن نيروى اجتماع است آلوده كردن محيط كار به لذتجويىهاى شهوانى است»3-سخن حضرت زهرا –ع- در واقع بیانگر بهترین حال عفاف برای زنان است و به تعبیر دیگر وضعیت و حالت آرمانی و ایده آل را معرفی کرده اند که جامعه اسلامی باید به سمت و سوی تحقق بخشیدن به آن پیش برود . حال اگر این حالت ایده آل به دلیل فراهم نبودن زمینه و شرایط لازم فراهم نبود باید درجه و رتبه ای نزدیک به آن را رعایت نمود .4- در این سخن نورانی حضرت زهرا –ع-بهترین وضعیت رعایت عفاف معرفی شده است ولی در عین حال گاهی موضوعاتی مهم تر و با اهمیت تر با این حالت و وضعیت تزاحم پیدا می کند و چون مهم است بر آن مقدم می شود و خود زهرای مرضیه –ع- نیز برای انجام وظیفه الهی و سیاسی و اجتماعی خود و دفاع از اسلام و ولایت در بحرانی ترین اوضاع جامعه اسلامی در مسجد حضور یافت و با سخنرانی کوبنده و روشنگر خود توطئه منافقین و بد خواهان را افشا نمود و از حق و ولایت جانانه دفاع نمود و در عین حال حد کامل حجاب و عفاف ایلامی را رعایت نمود و در حالی که زنان بنی هاشم و کنیزان آن حضرت دورش را حلقه کرده بودند در این صحنه حضور یافت . از اين رهگذر است كه فاطمه زهرا(س) مىفرمايد: صلاح زنان در اين است كه طورى زندگى نمايند كه نه مردان بيگانه را ببينند و نه چشم بيگانگان بدان بيفتد و الا خود فاطمه زهرا(س) در متن مسائل سياسى اجتماعى قرار داشت و همواره از حق و اسلام و اهل بيت دفاع مىكرد بعد از رحلت پيامبر(ص) در آن شرايط حساس و دشوار بحرانى كه فتنه و دشمن تماميت اسلام و قرآن را تهديد مىكرد. فاطمه زهرا بود كه با شركت خود در صحنه سياسى واجتماعى از مقام ولايت و رهبرى دفاع مىكرد.5- با توجه به مطالب فوق ديدگاه حضرت زهرا(س) در مورد حضور زن در صحنههاى اجتماعى و سياسى روشن مىشود. اگر از فاطمه زهرا(س) نقل شده ويژگى زن مسلمان اين است كه نه مرد نامحرم او را ببيند و نه او مرد نامحرم را ببيند [قال النبى(ص) لها اى شى خيرٌ للمرأة قالت لاترى رجلاً ولايراها رجل] هرگز به معناى انزوا و گوشهنشينى زن مسلمان نيست بلكه يا منظور اين است كه در فعاليتهاى اجتماعى بايد آن چنان مقررات اسلامى را رعايت كند كه موجب نگاه حرام نامحرمان نشود وبالعكس و يا به آن معناست كه در مديريت امور بانوان خود زنان بايد عهدهدار باشند تا نيازى به تماس با مرد نامحرم نباشد.6- اگر كمى دقيقتر بينديشيم اين سخن حضرت زهرا(س) بهترين الگو براى دنياى امروز است و چند كاركرد اساسى دارد:الف- تأمين سلامت و بهداشت معنوى جامعه.ب- رشد و استقلال و خودكفايى جامعه زنان. زيرا اگر قرار باشد زن را مردان نامحرم نبينند، لازمهاش اين است كه آنان داراى خودكفايى علمى در امور لازم خود مانند پزشكى و... باشند و اين بهترين عامل رشد جامعه زنان است. پس دور بودن از نامحرم به معناى گوشهنشينى نيست، بلكه فعاليت و تلاش علمى و عملى و رسيدن به خودكفايى است.براى آگاهى بيشتر ر.ك:1- مسأله حجاب، شهيد مرتضى مطهرى.2- فلسفه حقوق، قدرت اللَّه خسروشاهى- مصطفى دانشپژوه.3- فاطمه بانوى نمونه اسلام، ابراهيم امينى4- زندگانى حضرت فاطمه، سيد هاشم رسولى محلاتى. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه
اين ايميل را براي دوستان خود هم بفرستيد.
و به آنها بفرماييد، روي خط پايين كليك كنند تا براي آنها هم مطالب خوب و جالب بفرستيم
http://groups.google.com/group/taf_sar/subscribe
اين ايميل بدليل عضويت شما در گروه تفريح و سرگرمي است.
ايميل گروه اين است. taf_sar@googlegroups.com
اگر از دست ما ناراحت هستيد و نمي خواهيد مطالب ما بدست شما برسد پس خط پايين را كليك كنيد.
taf_sar+unsubscribe@googlegroups.com
اين ايميل را براي دوستان خود هم بفرستيد.
و به آنها بفرماييد، روي خط پايين كليك كنند تا براي آنها هم مطالب خوب و جالب بفرستيم
http://groups.google.com/group/taf_sar/subscribe
اين ايميل بدليل عضويت شما در گروه تفريح و سرگرمي است.
ايميل گروه اين است. taf_sar@googlegroups.com
اگر از دست ما ناراحت هستيد و نمي خواهيد مطالب ما بدست شما برسد پس خط پايين را كليك كنيد.
taf_sar+unsubscribe@googlegroups.com
--
اين ايميل را براي دوستان خود هم بفرستيد.
و به آنها بفرماييد، روي خط پايين كليك كنند تا براي آنها هم مطالب خوب و جالب بفرستيم
http://groups.google.com/group/taf_sar/subscribe
اين ايميل بدليل عضويت شما در گروه تفريح و سرگرمي است.
ايميل گروه اين است. taf_sar@googlegroups.com
اگر از دست ما ناراحت هستيد و نمي خواهيد مطالب ما بدست شما برسد پس خط پايين را كليك كنيد.
taf_sar+unsubscribe@googlegroups.com
اين ايميل را براي دوستان خود هم بفرستيد.
و به آنها بفرماييد، روي خط پايين كليك كنند تا براي آنها هم مطالب خوب و جالب بفرستيم
http://groups.google.com/group/taf_sar/subscribe
اين ايميل بدليل عضويت شما در گروه تفريح و سرگرمي است.
ايميل گروه اين است. taf_sar@googlegroups.com
اگر از دست ما ناراحت هستيد و نمي خواهيد مطالب ما بدست شما برسد پس خط پايين را كليك كنيد.
taf_sar+unsubscribe@googlegroups.com
--
اين ايميل را براي دوستان خود هم بفرستيد.
و به آنها بفرماييد، روي خط پايين كليك كنند تا براي آنها هم مطالب خوب و جالب بفرستيم
http://groups.google.com/group/taf_sar/subscribe
اين ايميل بدليل عضويت شما در گروه تفريح و سرگرمي است.
ايميل گروه اين است. taf_sar@googlegroups.com
اگر از دست ما ناراحت هستيد و نمي خواهيد مطالب ما بدست شما برسد پس خط پايين را كليك كنيد.
taf_sar+unsubscribe@googlegroups.com
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر