MediaNews.ir |
- جزئیات آیین نامه نظارت بر محتوای پیامکهای تبلیغاتی
- روزنامهنگارِ بلای جان روسای جمهور آمریکا درگذشت
- دفاع مدیر توییتر از پولی شدن فیسبوک
- معاون مطبوعاتی: طرح جامع رسانههای همگانی با طرح نظام جامع رسانهیی ارتباطی ندارد
جزئیات آیین نامه نظارت بر محتوای پیامکهای تبلیغاتی Posted: 22 Jul 2013 07:21 AM PDT رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال جزئیات آیین نامه جدید نظارت بر محتوای پیامکهای انبوه و تبلیغاتی، تم، آهنگ های پیشواز تلفن همراه، MMS و تماس تصویری را تشریح کرد. حسن علیزاده در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه آیین نامه و دستورالعمل ضوابط ارائه محتوای عمومی در فضای مجازی هم اکنون در نوبت بررسی کمیسیون ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی قرار دارد، اظهار داشت: پیش نویس اصلی این آیین نامه که توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تدوین شده است تا پایان مردادماه جاری در کمیسیون ارتقای محتوا طرح و نتیجه نهایی آن ابلاغ خواهد شد. وی با تاکید براینکه با اجرای این آیین نامه مشکلات در عرصه پیامکهای تجاری و تبلیغاتی حل خواهد شد، گفت: طبق بررسی های صورت گرفته ارائه خدمات ارزش افزوده اپراتورهای تلفن همراه بر بستر خدمات ویترین با هنجارها و نرم های فرهنگی جامعه فاصله دارد که در این زمینه ضوابط ارائه این خدمات به مشترکان در آیین نامه جدید دیده شده است. ضوابط پیامکهای پزشکی علیزاده با اشاره به مواردی از آیین نامه ارائه محتوای عمومی در فضای مجازی و لزوم رعایت ضوابط قبل از ارسال پیامک و ارائه خدمات ارزش افزوده به مشترکان افزود: برای مثال ارسال کنندگان پیامک با محتوای پزشکی از این پس باید از مراجع ذیربط مجوز دریافت کنند و تکنولوژی هایی که در این زمینه تبلیغ می شود باید مورد تایید دستگاههای حاکمیتی نظام سلامت و بهداشت باشد. رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با بیان اینکه پیامکهای تبلیغاتی نوعی اطمینان در ذهن ایجاد می کند، ادامه داد: در این راستا محتوای پیامکها باید با تایید مراجع ذیربط به کاربران ارسال شود. ضوابط پیامکهای تبلیغاتی در زمینه وام وی در همین حال با اشاره به مواردی از پیامکهای تبلیغاتی در زمینه های مالی و ترغیب مشترکان به استفاده از وام به مهر گفت: مواردی از تبلیغات پیامکی مربوط به تبلیغات برای اخذ وام های مالی است که بسیاری از آنها منجر به کلاهبرداری و تضییع حقوق کاربران می شود که براین اساس، ارسال هرگونه پیامک تبلیغاتی از این نوع ممنوع خواهد بود. تشویق به خروج سرمایه ها ممنوع علیزاده خاطرنشان کرد: محتوای پیامکهای انبوه و تبلیغاتی نباید حاوی تشویق به خروج سرمایه ها باشد؛ همچنین ارسال پیامکهایی با محتوای طالع بینی ممنوع است و باید از ویترین اپراتورهای تلفن همراه نیز حذف شود. پیامک های مربوط به برنده شدن در مسابقه و قرعه کشی وی گفت: براساس ضوابط تدوین در این آیین نامه، حقوق مادی و معنوی مولفان و صاحبان آثار در ارائه خدمات ارزش افزوده ویترین اپراتورها و آهنگ پیشواز که تاکنون توجه نمی شد باید مورد توجه قرار گیرد و باید رضایت مالکان اثر دریافت شود؛ حتی دیده شده که برخی آثار خارجی شامل بازی ها، تم ها و آهنگ ها جنبه فرهنگی نداشته و منافی ارزشهای فرهنگی است که ارائه این خدمات نیز ممنوع است. همچنین پیامکهایی که با تعابیر و ادبیات اغوا کننده و غیرواقعی، مشترکان را برای برنده شدن در مسابقات و قرعه کشی های مختلف فریب می دهد نیز ممنوع است. تشکیل گروه رسیدگی به شکایات پیامکی این مقام مسئول در مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با بیان اینکه در صورت تصویب نهایی این آیین نامه، برخورد با این موارد ضمانت اجرایی خواهد داشت، تصریح کرد: در این راستا قرار است کارگروهی برای رسیدگی به شکایات در این زمینه نیز به موازات سامانه 10001314 برای ساماندهی و بررسی شکایات این بخش ایجاد شود. علیزاده گفت: همچنین اطلاع رسانی در زمینه قیمت خدمات ارزش افزوده از سوی اپراتورها الزامی خواهد بود و اپراتورها ملزم خواهند بود اقداماتی برای فرهنگسازی استفاده از تکنولوژی و اطلاع رسانی مناسبات فرهنگی به مشترکان ارائه کنند. وی تصریح کرد: این آیین نامه به حلقه های مختلف زنجیره خدمات ارزش افزوده کشور شامل اپراتورهای تلفن همراه، تولید کنندگان و تجمیع کنندگان محتوا می شود و نحوه اجرای آن به زودی ارائه خواهد شد. پیامکهای شخصی مشمول نظارت نمی شوند رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تاکید کرد: نظارت در عرصه پیامکهای انبوه هیچ ارتباطی به پیامکهای شخصی افراد نخواهد داشت و تنها پیامکهای انبوه که جنبه تجاری و تبلیغاتی را شامل می شود در برمی گیرد. به گفته علیزاده آیین نامه نظارت بر پیامکهای انبوه با هدف سالم سازی استفاده از محتوا در فضای مجازی تدوین شده است و با این آیین نامه الزامات زیرساختی برای تمیز دادن مشترکان در دریافت هرگونه پیامک و تفاوت پیامکهای خبری و خدماتی و اطلاع رسانی و تبلیغاتی نیز وجود خواهد داشت.
|
روزنامهنگارِ بلای جان روسای جمهور آمریکا درگذشت Posted: 22 Jul 2013 07:21 AM PDT هلن توماس (Helen Thomas) یکی از پرسابقهترین روزنامهنگاران آمریکایی که به واسطه سوالات موشکافانه خود از رئیسان جمهوری آمریکا همواره باعث دردسر آنها بود، در سن ۹۲ سالگی درگذشت. خانم توماس بیش از نیم قرن خبرنگار ویژه اخبار کاخ سفید بود. به گزارش همشهری آنلاین، باشگاه روزنامهنگاران گریدیرون که یکی از قدیمیترین نهادهای صنف روزنامهنگاری در آمریکاست، روز شنبه ضمن تایید این خبر اعلام کرد که خانم هلن توماس در آپارتمان شخصیاش در واشنگتن درگذشته است. هلن توماس در دوران طولانی فعالیتاش به عنوان خبرنگار حوزه کاخ سفید، موفق شد اخبار ۱۰ رئیس جمهور آمریکا را پوشش دهد. او به سوالات سختی که از سخنگویان و روسای جمهوری میپرسید، شهرت داشت. از خانم توماس به عنوان یکی از پیشگامان زن در روزنامهنگاری آمریکا یاد میشود. هلن توماس حتی صندلی ویژهای در سالن کنفرانس خبری کاخ سفید داشت. به گزارش ایسنا به نقل از بی بی سی برخی از مقامهای کاخ سفید از پرسشهای هلن توماس تحت عنوان "شکنجه" یاد میکردند و میگفتند که بارها برای یافتن پاسخی به پرسشهای موشکافانه او "جان به لب" شدهاند. او به ویژه، به علت سوالهایی که از جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری قبلی آمریکا میپرسید، مورد توجه قرار گرفت. هلن توماس در سال ۲۰۰۳ و همزمان با جنگ عراق، بارها بوش را با پرسشهای چالشی خود "مواخذه" کرد و در توصیف جورج دبلیو بوش به خبرنگاری دیگر گفت: "این بدترین رئیسجمهور تاریخ است." از او نقل است که گفته بود: "من همواره اخبار روسای جمهور را با این نگاه پوشش میدهم که آنها مسئول نهایی همه وقایع هستند." او در سال ۲۰۱۰ بعد از اظهار نظری جنجالی در مورد اسرائیل، عملا از فعالیت روزنامه نگاری کناره گرفت. هلن توماس در آن سال خطاب به یهودیان اسرائیل گفته بود: "آنها باید گورشان را از فلسطین گم کنند و به خانههایشان در آلمان، لهستان و آمریکا بازگردند." رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید این اظهارات را "توهین آمیز" خوانده بود. هلن توماس بعدا از این صحبتها عذرخواهی کرد. وی بیشتر زندگی حرفهای خود را خبرنگار یونایتدپرس بوده، اما از سال 2000 ستون پرداز روزنامه "هرست" بود. همین روزنامه اعلام کرد: "هلن توماس بازنشسته میشود. این تصمیم پس از آن مطرح شد که اظهارات جنجالی او درباره اسرائیل و فلسطینیها بر روی اینترنت منتشر شد." |
دفاع مدیر توییتر از پولی شدن فیسبوک Posted: 22 Jul 2013 07:21 AM PDT رشد فزاینده آگهیهای فیس بوک باعث شده برخی متخصصان از ایده پولی شدن این سایت در صورت حذف تبلیغات از آن دفاع کنند. به گزارش فارس به نقل از پی سی مگ، برخی کاربران این سایت میگویند حاضرند ماهیانه هزینهای بابت استفاده از خدمات فیسبوک بپردازند و در عوض از مشاهده انبوه تبلیغات آنلاین در این سایت معاف شوند. آخرین فرد مشهوری که از این ایده دفاع کرده بیز استون یکی از بنیانگذاران و مدیران سایت توییتر است که به تازگی استفاده از فیس بوک را آغاز کرده است. وی معتقد است اگر فیس بوک ماهانه 10 دلار حق عضویت بگیرد و تنها ده درصد کاربران این سایت حاضر شوند چنین پولی بپردازند درآمد فیس بوک از این محل بالغ بر یک میلیارد دلار خواهد بود. وی به زاکربرگ پیشنهاد کرد چنین ایدهای را عملی کند و در عوض کاربران تنها محتوای تولید شده توسط دوستان و همکاران و نه تبلیغات رنگارنگ سایرین را در این سایت مشاهده کنند. وی اظهار امیدواری کرد اجرای چنین طرحی به بهتر شدن خدمات سایت یاد شده هم منجر شود. |
معاون مطبوعاتی: طرح جامع رسانههای همگانی با طرح نظام جامع رسانهیی ارتباطی ندارد Posted: 22 Jul 2013 07:21 AM PDT معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این امکان وجود ندارد که یک صنف یا یک شخص قانون تصویب کند یا طرح ارائه دهد، چراکه قانون فقط از طریق لایحهی دولتی یا طرح خود مجلس تصویب میشود. به گزارش ایسنا، محمدجعفر محمدزاده در نشستی خبری که صبح امروز (31 تیرماه) در معاونت مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، دربارهی طرح جامع رسانههای همگانی که چند روز پیش توسط نمایندهی مدیران مسوول در هیأت نظارت منتشر شد، اظهار کرد: تدوین قانون جامع رسانهیی به مصوبهی مجلس و ارائهی لایحه از سوی دولت نیاز دارد. من این طرح را ندیدهام، اما ارائهی چنین طرحی از سوی یک شخص یا یک صنف امکانپذیر نیست. طرح نظام جامع رسانهیی که چند سال است در دست بررسی است، تمام کارهایش در دولت تمام شده و در انتظار تصویب است. این طرح قبلا به اساتید، صاحبنظران و کارگروهها ارائه و نظرات آنها دربارهی این طرح جمعآوری شده است. نواقص لایحهی نظام جامع رسانهیی برطرف شده و اکنون در انتظار رفتن به مجلس است. بنابراین طرح جامع رسانههای همگانی هیچ ارتباطی با طرح نظام جامع رسانهیی ندارد. او در پاسخ به سوالی دربارهی وضعیت انجمن صنفی روزنامهنگاران، بیان کرد: پلمپ یا انحلال انجمن صنفی روزنامهنگاران هیچ ارتباطی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد و با حکم وزارت کار و امور اجتماعی چنین اتفاقی افتاده است. محمدزاده ادامه داد: کشور ما نیازمند تشکلها است و نباید فقط یک تشکل با یک سلیقهی فکری وجود داشته باشند. من از وجود تشکلهای مختلف استقبال میکنم و معتقدم اگر تشکلی وجود ندارد، باید راهاندازی شود و اگر هست، باید تقویت شود. امیدوارم تشکلها در کشور ما متناسب با علایق و سلیقهی همگانی برای همهی افکار و سلیقهها وجود داشته باشند. وی در پاسخ به اینکه چرا وزارت ارشاد از انجمن صنفی روزنامهنگاران حمایت نمیکند، گفت: باید چیزی وجود داشته باشد تا ما بتوانیم از آن حمایت کنیم مثلا اصناف مطبوعاتی به ما برنامه میدهند و ما هم در حد توان به آنها کمک میکنیم. امیدوارم اشخاصی که عضو انجمن صنفی روزنامهنگاران هستند و در چارچوب نظام فعالیت میکنند، دنبالهی این نظام را بگیرند، چون هر فعالیتی که در چارچوب نظام انجام میشود، باید حمایت شود. |
You are subscribed to email updates from MediaNews.ir To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر