۱۳۹۱ تیر ۸, پنجشنبه

Re: [گروه لیمو:10044] چنین گفت شیطان-مطلب سوم

تجدد ستیزی سنتی در دانشگاه صنعتی اصفهان؟!؟!؟!؟
اشکال اول:اين كه متون ديني به‌هيچ‌وجه نفي دانش و تعقّل را مطرح نمي‌كنند، (حتي وقتي در روايات علم را تبيين مي‌كنند مي‌گويند«العلم علمان،علم الادیان و علم الابدان»و هيچ گاه از روايات نفي كلي علوم را نمي‌شود فهميد.
این که مسلمه افراط و تفریط و مادی گرایی بیش از حد باعث شده انسان علم رو در خدمت نفس خودش در بیاره و با تخطی از دستورات الهی در وهله ی اول به خودش آیسب بزنه
اما این به هیچ وحه دلیلی نمیشه تا ما بخوایم کل علم جدید رو نفی کنیم و به عقاید قرون وسطایی که کاملا تجربه رو نفی میکرد بپردازیم!!!
جالبه که تو قرون وسطی این قدر با تجربه گرایی مخالف بودن که مینشستن جلسات بحث مفصل تشکیل میدادن تا به نتیجه برسن که اسب چند تا دندون داره!!! اما شمردن تجربی دندان های اسب رو مذموم میدونستن!!!
و با وجود این اوضاع و مشاهده ی تجربیات و تحقیقات گسترده ی مسلمانان راجر بیکن و فرانسیس بیکن با الهام از مسلمانان تجربه گرایی را در غرب شکل دادن

و فرانسيس بيكن كتابي به نام « ارغنون نو» نوشت كه در ادامه ارغنون ارسطو نوشته شده بود و علوم غربي را با تأسي از تجربه‌گرايي وارد مرحله جديدي نمود.

اشكال دوم اين است كه سيره اهل بيت هم خلاف ادعاي تجدد ستیزان را نشان مي‌دهد.مثلاً زماني كه پيامبر صلوات‌الله عليه در يكي از جنگ‌ها از دستگاه منجنیق(یونانی)استفاده نمودند، و يا هنگامي كه در جنگ از حفرِ خندق بهره‌ گيري كردند، مشخص است كه اين‌ها تدابير عُقَلايي بوده كه پيامبر از پيشنهاد افرادی مانند سلمان براي همين اعمال استفاده نمودند. و همين نشان مي‌دهد كه پيامبر نيز از مشورت و بهره‌ گيري از تجربيات و نظر عُقَلا در كارها بهره مي‌گرفتند.

  • و يا حضرت امام حسين عليه‌السلام، در روز تاسوعا كه دستور شروع جنگ به سپاه عمر سعد اعلام شد، قطعاً مهلت گرفتن يكشبۀ حضرت از آن‌ها براي چند ساعت زندگيِ بيشتر نبود، و در تاريخ هم آمده كه حضرت در آن شب علاوه بر اهداف معنوي و عباداتي كه انجام دادند، به اموراتي رسيدگي كردند که از جمله آن‌ها تدابير نظامي بود. (مثلاً يكپارچه نمودن خیمه ها که تا آن روز پراكنده بودند، و حفر خندق و روشن كردن آتش در درون خندق‌ها براي جلوگيري از هجوم دشمن از پشت خيمه‌ها) كه بسياري‌از اين امور تدابير عُقلايي بودند.
  • و يا اميرالمؤمنين هنگامي كه ضربت خوردند، با وجود علم به تقديري كه از سوي خداوند برايشان رقم خورده بود، به حسب وظيفه شرعي از پزشك اهل کتاب كمك گرفتند كه او (پزشك) نيز از تجربيات پزشكي خود بهره مي‌گرفت؛ و همه اين‌ها نمونه‌هايي در ردّ اعتقاد تجدد ستيزان سنتی است كه حتي قائل به تجربه‌پذيري غرب و علوم غربی هم نيستند!

 

·يا مثلاً در ترجمه علوم نجوم، طب، رياضيات و علوم ديگر، و ورود اين علوم به دنياي اسلام هيچ‌گاه نمي‌بينيم كه ائمه جز مباحث دين‌شناسي و مسائلی از اين دست، مسائل رياضيات و غيره را رد كنند، بلكه از آن‌ها استفاده نيز مي‌نمودند. و مثلاً در علومي مانند نجوم، به جز اين كه در بخشي از امور جلوي سوءاستفاده‌ از این علم را گرفتند، در باقی موارد از اين علوم استفاده و حتي در جاهايي نيز اين علوم را تكميل نموده اند.(مثل تكميل و اضافه كردن قواعدي بر ادبياتِ عرب توسط اميرالمؤمنين عليه‌السلام)
حضرت امام خميني رحمه‌الله عليه نیز عقيده داشتند كه يادگيري تمام علوم مورد نیاز اجتماع اسلامي واجب كفايي است ،همان‌طور كه اجتهاد واجب كفايي است.
در مجموع از دو حال خارج نيست كه ، يا بايد دائماً جامعه اسلامي محتاج و مستعمره غرب باشد، و يا بايد خود ما تكنولوژي و علم روز را ياد بگيريم كه در این باره هر عالمی چه دینی باشد چه سکولار تشخیص می دهد که براي برطرف نمودن نيازهاي روز بشر استفاده از تكنولوژي مفيد روز بهتر از راهكارهاي قديمي و ناكارآمد گذشته است(مانند مقايسه استفاده از چهارپايان و ماشين).



--
 
Medical Student,Tehran University of medical sciences

--
=>=>=>=>=>=>=>=> ما بايد عادت كنيم، براى خودمان فرهنگ كنيم، براى خودمان يك فريضه بدانيم كه هر كالائى كه مشابه داخلى آن وجود دارد و توليد داخلى متوجه به آن است، آن كالا را از توليد داخلى مصرف كنيم و از مصرف توليدات خارجى بجد پرهيز كنيم
امام خامنه ای حفظه الله <=<=<=<=<=<=<=<=
دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه است گروه Google Groups "لیمو
»« Lemon".
جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به lymoo@googlegroups.com
 
برای سایر گزینه ها، به این گروه مراجعه کنید در
http://groups.google.com/group/lymoo?hl=fa?hl=fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر