۱۳۹۲ مهر ۱۳, شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


ادوارد اسنودن و زلزله در دنیای حریم خصوصی

Posted: 05 Oct 2013 08:30 AM PDT

افشاگری‌های اسنودن تاثیری زلزله‌آسا بر پیش‌فرض‌های رایج درباره ارتباطات داشت. حالا می‌دانیم که در عصر انفجار اینترنت٬ از حریم خصوصی چیزی جز "توهم" باقی نمانده و امنیت بر لبه تیغ است.

افشاگری‌های ادوارد اسنودن٬ متخصص جوان امنیت دیجیتال درباره پروژه «پریسم» و جاسوسی‌های گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) روی ارتباطات دیجیتال شهروندان در سراسر جهان آن‌قدر تکان‌دهنده بود که حالا بحث درباره «تاثیر اسنودن» (Snowden Effect) را در عرصه‌های گوناگونی می‌توان پی گرفت؛ از معادلات ژئوپلتیک و دیپلماتیک سیاست جهانی گرفته تا زیر و بم زندگی آنلاین و آفلاین شهروندان در هر نقطه‌ای از کره زمین که به شبکه‌های جهانی ارتباطات متصل است.

اسنودن با صدایی رسا و به شکل مستند اهمیت حراست از حریم خصوصی و امنیت آنلاین کاربران در برابر تلاش‌های پنهان و سیستماتیک دولت‌ها برای شنود٬ رهگیری و تجسس الکترونیک ارتباطات دیجیتال را به دنیا نشان داد. او نشان داد که اینترنت در کنار همه مواهبی که برای جوامع بشری به ارمغان می‌آورد٬ تا چه اندازه شهروندان را در برابر جاسوسی مخوف دولت‌ها آسیب‌پذیر می‌کند.

اسنودن نشان داد که در عصر اینترنت دست دولت‌ها آن‌قدر برای تجسس در ارتباطات باز است که حتی داده‌ها و پیام‌های رمزگذاری‌شده هم از گزند برنامه‌های تهاجمی آنها برای جاسوسی در امان نیستند و در یک کلام٬ حریم خصوصی حتی اگر نمرده باشد٬ عملا در عصر انفجار اینترنت "توهمی بیش نیست" و روش‌های رایج کاربران سراسر جهان برای به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها٬ در برابر سیستم جاسوسی دولت‌ها آسیب‌پذیری‌های بسیار بزرگی دارد.

آگاهی‌بخشی و شفافیت٬ مقدمه تغییر روند مسلط

اگر اسنودن نبود حتما به این زودی‌ها نمی‌فهمیدیم که تمرکز حاکمیت اینترنت در دست آمریکا چه مخاطرات عظیمی برای آینده اینترنت دارد. وقتی همه غول‌های جهان تکنولوژی از مایکروسافت و گوگل گرفته تا اپل و فیس‌بوک برای تسهیل رفت‌وآمد جاسوسان آژانس امنیت ملی به سرورهای خود "در پشتی" برای آنها تعبیه می‌کنند٬ دیگر اعتماد کردن به سرویس‌هایی که ارائه می‌کنند به سادگی ممکن نیست.

پیش از رسوایی NSA تا این اندازه روشن نمی‌دانستیم با پروژه‌های عظیم داده‌کاوی (Data Mining) که دولت‌ها و به‌خصوص دولت آمریکا در دست اجرا دارند٬ برای آن‌که داده‌ها و فعالیت‌های خصوصی کاربران در اینترنت واقعا خصوصی بماند٬ انقلابی بزرگ باید در عرصه امنیت و حریم خصوصی رخ دهد.

در پی همین افشاگری‌های ادوارد اسنودن است که حالا متخصصان امنیت در بسیاری از کشورهای جهان به تکاپو افتاده‌اند تا روند جاری را متحول کنند؛ با راه‌اندازی سرویس‌های ملی در برابر سرویس‌های جهان‌گیری که با آژانس امنیت ملی آمریکا همکاری‌های تنگاتنگی دارند٬ با تلاش برای خلق پروتکل‌های قدرتمندتر امنیتی٬ با طرح‌ریزی ساختاری متفاوت برای بازگرداندن حقوق ازدست‌رفته دیجیتال به زندگی آنلاین کاربران.

آن‌طور که گلن گرین‌والد٬ روزنامه‌نگار گاردین می‌گوید: «اسنودن از این‌که چنین بحث‌های گسترده‌ای درباره امنیت آنلاین و حریم خصوصی در سراسر جهان برانگیخته بسیار خشنود است؛ این دقیقا مهم‌ترین هدف او از افشاگری پیرامون جاسوسی‌های پنهانی آژانس امنیت ملی آمریکا است».

اطلاع‌رسانی به شهروندان سراسر جهان و آگاهی‌بخشی به آنها درباره پی‌آمدهای این سیاست‌های تهاجمی٬ مقدمه ایجاد تغییر است٬ چون در نهایت چیزی جز قدرت شهروندان نمی‌تواند سازمان‌هایی نظیر NSA را وادار به بازنگری در سیاست‌های خود کند.

تلاش آمریکا برای "خطرناک" جلوه دادن افشاگری‌های اسنودن

در کنار جنبه‌های مثبت افشاگری‌های اسنودن٬ سویه‌های تاریکی هم وجود دارد. تروریست‌ها٬ هکرها٬ فعالان "بازار سیاه دیجیتال" و دیگر مجرمان هر دو جهان آنلاین و آفلاین مطمئنا از اطلاعات محرمانه‌ای که افشا شده سوء استفاده خواهند کرد. اما دولت آمریکا سخت در تلاش است تا با تمرکز صرف روی این سویه‌های تاریک٬ ادوارد اسنودن را پدیده‌ای خطرناک نشان دهد که امنیت ملی این کشور را در معرض تهدیدات جدی قرار داده است.

هفته گذشته آژانس امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که گروه‌های تروریستی پس از افشای اطلاعات محرمانه توسط اسنودن٬ روش‌های ارتباطی خود را تغییر داده‌اند تا از رادارهای جاسوسی این سازمان عظیم بگریزند. کیث الکساندر٬ رئیس NSA این مساله را "خسارتی بزرگ و برگشت‌ناپذیر" خوانده است.

مقامات اطلاعاتی آمریکا همچنین می‌گویند کنترل پی‌آمدهای این افشاگری‌ها از عهده ادوارد اسنودن و دیگر کسانی که با او برای تحقق اهدافش همکاری می‌کنند٬ خارج است و بسیاری از آسیب‌هایی که از جانب این افشاگری‌ها به امنیت ملی آمریکا وارد شده٬ جبران‌ناپذیر است.

این‌که اسنودن برای جهان امروز "تهدیدی بزرگ" است یا "فرصتی بی‌نظیر" مساله‌ای است که تاریخ درباره آن قضاوت خواهد کرد. هنوز این بازی به پایان نرسیده و مشخص نیست که بازنده‌ها و برنده‌های بزرگ این افشاگری‌ها چه کسانی خواهند بود. گذشته از این٬ روزهای پرخبر بیشتری هم در پیش است. اما این نکته آشکار است که روایت محافل اطلاعاتی وابسته به دولت آمریکا٬ همه ماجرا نیست و "تاثیر اسنودن" دامنه گسترده‌ای به پهنای سراسر جهان دارد.

منبع: خبرگزاری آلمان

در عصر استاتوس‌هاي فيس‌بوكي مدرسه‌ها در حال مرگند

Posted: 05 Oct 2013 08:30 AM PDT

مهراوه فردوسي - دوران اقتدار بي‌چون و چراي مدرسه پايان يافته است. زماني مكتب و مدرسه تنها نهادهاي آموزش و ارزش‌هاي والا به شمار مي‌رفتند. امروزه، اما، هم دامنه والايي ارزش‌ها و هم مكان‌هاي كسب اين والايي دگرگون شده است. در واقع، مدارس بي‌رقيب هر چه مي‌آموختند والا تصور مي‌شد، اما امروز داستان عوض شده است. در عصر استاتوس‌هاي فيس‌بوكي نه تنها مدرسه بلكه مكتب‌ها و مراكز آموزشي ديگر هم با اختلال مواجه شدند

روزهاي ابتدايي ماه مهر است. ماه مهر مصادف با آغاز سال تحصيلي است و براي هر كدام از ما خاطره‌يي را زنده مي‌كند و دوراني را يادآور مي‌شود. مدرسه‌ها زيرمجموعه نظام آموزش و پرورش هستند؛ نظامي كه قرار است غير از آموزش علوم مورد نياز بشري، روح و ذهن ما را نيز پرورش دهد. بسياري از جامعه‌شناسان «مدرسه» را به عنوان يك فضا- مكان نظام‌مند مورد تحليل قرار داده‌اند و عده‌يي نيز آن را يكي از ابزار سلطه حكومت‌ها مي‌دانند و وجودش را تداوم سلطه در جامعه. بخشي از آنها نيز وجودش را ضروري و مناسب مي‌دانند و در مقابل سلطه، «هژموني مدرسه» را مطرح مي‌كنند. با محمد رضايي، دكتراي جامعه‌شناسي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران و استاد مطالعات فرهنگي به گفت‌وگو نشستيم تا درباره مدرسه و كاركردهاي آن سيستم پاداش‌دهي و... در جوامع صحبت كنيم.

فصل پاييز و ماه مهر براي همه ما يادآور آغاز دوران تحصيل در مدرسه است. مكاني كه هر انسان به طور متوسط سنين حساس و مهمي را در آن مي‌گذراند و به نوعي شخصيت انسان در آن شكل مي‌گيرد. براي شروع به بحث مي‌خواهم بدانم اصولا «هژموني مدرسه» را چطور تعريف و تحليل مي‌كنيد؟

پيش از پرداختن به «هژموني مدرسه» بايد منظور خود از مفهوم هژموني را روشن كرد. اين مفهوم كه در فارسي معادل سيادت، تفوق، پيشوايي و مانند اينهاست، به نوعي رهبري اخلاقي ‌ـ ‌سياسي و در ادامه آن، پذيرش همراه با خرسندي و رضايت اقتدار صاحبان قدرت (اعم از نخبگان و نهادهاي قدرتمند) در جامعه است. در بيشتر اوقات، مفهوم سلطه در مقابل اين اصطلاح قرار مي‌گيرد كه برتري و سيادت منهاي رضايت را تداعي مي‌كند. با اين تعبير روشن است شيوه حضور اقتدار نخبگان سياسي يا نهادهاي قدرتمند در جامعه بر سر طيفي از سلطه (قدرت مبتني بر زور) تا هژموني (اقتدار مبتني بر رضايت و خرسندي) در نوسان است. حال، مي‌توان به پرسشي كه طرح كرديد، برگشت. هژموني مدرسه مبتني بر رويكردي رايج در ميان افراد جامعه است كه رهبري اين نهاد و نقش محوري آن در تربيت افراد جامعه را مي‌پذيرند. در واقع، مردم فكر مي‌كنند نهادي كه نامش مدرسه است و اداره‌اش را حكومت به عهده دارد روشي مناسب براي تربيت فرزندانشان، و ابزاري مناسب براي توزيع فرصت‌ها در جامعه بر مبناي شايستگي‌هايي است كه از طريق همين نهاد به فرزندان داده مي‌شود. افزون بر اين، هژموني مدرسه به معناي آن است كه تا اطلاع ثانوي گويا مدرسه به اندازه كافي مشروع است، حقانيت حكومت در اداره آن مشروع است و تا اطلاع ثانوي، شكل ديگري از نهاد آموزشي در سطح جامعه براي توزيع شايستگي‌ها و فرصت‌ها وجود ندارد.

در اين بحث مي‌توان به ايده‌هاي ايليچ، ايده «ضد مدرسه» و «از بين بردن نهاد مدرسه به شكل رايج» نيز اشاره كرد يا حتي به گرامشي، آلتوسر، بورديو و همه كساني كه ذيل نظريه «بازتوليد» فعاليت مي‌كنند، اشاره كرد كه همگي از منتقدان مدرسه هستند، ولي هيچ يك از آنها جز ايليچ، خواستار از بين رفتن چنين نهادي نيستند، چرا كه وجود مدرسه را ضروري مي‌دانند. در عين حال در سطح نظري و فكري، انتقادهاي زيادي به مدرسه شده است. شما با چنين نظريات راديكالي چقدر موافقيد و آيا اساسا اين نوع نگاه را درست مي‌دانيد؟

مدرسه هميشه موضوع نقد نبوده است. به عكس، نهادي مطمئن و ضروري براي اداره جامعه تلقي مي‌شده است. با وجود اين، در برهه‌يي، نقش مدرسه به عنوان نهادي عادلانه موضوع نقد و ترديد شده است. در ميان برخي از اين منتقدان، گاه خود مدرسه عامل نابرابري است. يعني، نابرابري ريشه درون مدرسه‌يي دارد. عواملي مانند كيفيت نابرابر آموزشي نقشي مهم در اين نابرابري دارد. گاه، مدرسه به مثابه نهادي در ميان ديگر نهادهاي اجتماعي كه از اساس كليتي نابرابر را در جامعه مي‌سازد، نابرابري را به اصطلاح بازتوليد مي‌كند. ريشه اين نابرابري نظام‌دار از آغاز در مدرسه نيست بلكه در ديگر نهادهاي اجتماعي مانند خانواده است. ذكر مثالي اين موضوع را چه بسا روشن‌تر سازد: تصور كنيد، ساعت 8 صبح فردا بناست ميان دانش‌آموزان مدارس بالا و پايين‌شهر مسابقه دو 100 متر برگزار شود. همه‌چيز از قوانين مسابقه و حتي كفش و لباس و مانند اينها برابر است. با وجود اين، به دلايل مختلفي افراد در خط شروع نابرابرند كه ربطي به روز و لحظه مسابقه و قوانين و امكان‌هاي آن ندارد. منتقداني مانند برنشتاين و بورديو بر اين باورند كه افراد با توانايي‌هاي نابرابر در نقطه استفاده از امكان‌ها به ظاهر برابر آموزشي قرار مي‌گيرند. به همين دليل، ريشه‌هاي نابرابري در استفاده از فرصت‌هاي مدرسه‌يي را بايد در بيرون مدرسه جست‌وجو كرد. اين منتقدان كوشيدند تا به جاي حذف ايده مدرسه، درك ديگري از اداره مدارس در جامعه را طرح كنند كه هميشه مراقب نابرابري‌هاي نظام‌مند در جامعه باشد. در مقابل، رويكردهاي ضدمدرسه را شاهديم، در اين رويكردها نابرابري دال محوري نيست. عمده اين رويكردها آموزش مدرسه‌يي را همچون كارخانه‌يي درنظر مي‌گيرند كه در كنار ديگر كارخانه‌هاي نظام سرمايه‌داري كالاهاي هم‌شكلي توليد مي‌كند كه روح انسان تام را از بين مي‌برد. چنين مدارس/ كارخانه‌هايي محصولاتي منفعل و ابزارمانندي را براي اقتصاد سرمايه‌داري توليد مي‌كنند كه هميشه موضوع نقد اين منتقدان بوده است. اين رخدادي است كه به قصد ديگري در حكومت‌هاي ايدئولوژيك مشاهده مي‌شود. از همين رو، در رويكرد ضدمدرسه، بديل‌هاي ديگري جست‌وجو مي‌شود. در جامعه ما هم موارد زيادي از اين حركت‌هاي ضدمدرسه‌يي ديده مي‌شود. البته پيش از انقلاب خانواده‌ها با دلايل مذهبي امتناع از فرستادن فرزندان خود را نشان دادند و مدارسي با تفاوت‌ها بسيار نسبت به مدارس رسمي شكل گرفتند. پس از انقلاب هم گرايش‌هايي براي اجتناب از مدرسه وجود داشته است كه اين روزها بر شدت آن افزوده شده است. شايد وقت آن است از جنبشي در ميان مردم ياد كنيم كه هر چه بيشتر از مدرسه مركزيت‌زدايي مي‌كند.

بسياري مدرسه را يك «كارخانه آدم‌سازي» با بار معنايي بسيار عميقي همچون ساخت آدمي، معاني و برساخته شدن ذهنيت‌ها مي‌دانند. چگونه معنا و برساخته شدن ذهنيت‌ها به حفظ روابط سلطه كمك مي‌كند و شما اين اصطلاح را چطور تحليل مي‌كنيد و آيا اساسا به موضوع باور داريد؟

برخي مفاهيم در جامعه ما بار ايدئولوژيكي نامتعارفي به خود گرفتند؛ مانند همين اصطلاح كارخانه آدم‌سازي. از اين كارخانه‌ها فراوان داريم: دانشگاه، زندان، و مانند اينها. چنين اصطلاحاتي را در متني از رويكردي بايد ديد كه گويا نهادهاي اجتماعي را مي‌توان همچون ابزاري براي ساخت و ساز شهروندان به كار گرفت. بايد گفت كه فقط در جامعه ما چنين تلقي‌اي وجود نداشته است. با كمي احتياط، از زماني كه ايده توسعه در ميان سياستگذاران كشورهاي مختلف به ويژه ملل در حال توسعه شكل گرفت، اين ايده هم عموميت يافت كه براي رسيدن به ترازي از توسعه در جامعه بايد بر محدوديت‌هاي زمان چيره شد. اين تفوق جز از طريق تسريع در روندهاي آموزش و پرورش ممكن نيست. فردي مانند فريره در آثار خود به خوبي چنين رويكردي را صورت‌بندي كرده است. مانند او، تقريبا همه نظريه‌پردازان توسعه به ويژه به هنگام بحث درباره نقش نيروي انساني در فرآيند توسعه به اين امر مهم توجه نشان دادند. با وجود اين، با وجود آنكه در همه اين رويكردها ساخت و ساز نوع خاصي از انسان هميشه مورد نظر بوده است برخي رويكردها به شكلي مضاعف چنانچه گفته شد برداشتي ايدئولوژيكي از چنين كارخانه‌هايي را تقويت مي‌كنند. تفاوت را بايد در نوع نگاه به اين فرآيند جست‌وجو كرد. گاه اين نوع نگاه به شهروندان تابع منطقي ابزاري است. به بيان ساده، شهروندان يا در معناي تخصصي‌اش، نيروها و منابع انساني به مانند منابع مادي براي پيشبرد توسعه مهم‌اند. از همين رو، بايد در تربيت نيروهاي متخصص و كارآمد و ماهر بيشترين توجه را نشان داد. اين همان نگاه ابزارگرايانه به آموزش و پرورش است. نگاه ديگري هم وجود دارد كه برداشت مضاعف ايدئولوژيك بودن اين نهادها را به ذهن متبادر مي‌كند. در اين نگاه انسان‌ها نه ابزار توسعه بلكه خود هدف توسعه تلقي مي‌شوند. بياييد اين نگاه را جوهرگرا/ذات‌گرا بناميم. تلقي از همه نهادهاي اجتماعي مانند زندان، دانشگاه و مدرسه همچون كارخانه‌هايي براي آدم‌سازي در چنين نگاهي معنادار مي‌شود كه در مركز آن، نه رسيدن به وضعيت مطلوبي از توسعه كمي و مادي بلكه ترازي متفاوت از انسان/آدم (در معناي متعارف آن در ميان مردم) مورد نظر است. نگاه جوهرگرا با وجود ظاهر مقبول و متعالي‌اش هميشه، بنابر تجربه‌هاي تاريخي، به وضعيت‌هاي اجتماعي بغرنجي منجر شده است. روشن است، با اين ايده همه كوشش‌ها مصروف آن مي‌شود تا هر گونه ابزاري در خدمت همين ساخت و ساز انساني قرار گيرد. اما، فرداي روز اِعمال اين سياست شاهد واكنش‌ها و مقاومت‌ها هستيم. اين دقيقا تجربه‌يي است كه در كشورهاي مختلف ديده شده است. معناي تقسيم‌بندي ميان دو نگاه ابزاري و جوهري به نهادهاي آموزشي و پرورشي جامعه اين نيست كه نگاه ابزاري دقيق‌تر و مناسب‌تر از دومي است يا به‌عكس، دومي به دليل بار ارزشي‌اش بر نگاه اول ترجيح دارد. همه نظام‌ها ميزاني از اين دو نگاه را در خود دارند. مساله زماني شكل مي‌گيرد كه نظام آموزش و پرورش جامعه به يكي از دو سر طيف مذكور تقليل يابد. در چنين برداشت تقليل‌گرايانه‌يي نظام تعليم و تربيت به زودي با چالش‌هايي مهم روبه‌رو مي‌شود. از مهم‌ترين اين چالش‌ها، همان چيزي است كه شما در سوال طرح كرديد: حاكميت نظام سلطه (روابط مبتني بر زور) به جاي استقرار نظام‌هاي هژمونيك (مناسبات توام با رضايت و خشنودي).

اقاي دكتر گاهي «نظام تمايزگذاري» در مدارس نوعي سلسله مراتب دروغين مي‌سازد كه محصل‌ها را به گروه‌هاي مختلف «خوب‌ها و بد ها» يا «شاگرد اول‌ها و شاگرد تنبل ها» تقسيم مي‌كند. همين گفتمان در اذهان محصلان تاثيرات نا بسزايي خواهد گذاشت. شما اين شيوه نظام اموزشي را چطور نقد و بررسي مي‌كنيد؟

اين پرسشي نيست كه من بتوانم پاسخگوي آن باشم. فارغ از اينكه چنين تمايزگذاري به طور رسمي در مدارس ما وجود دارد يا نه، پاسخي متخصصانه، متشكل از نگاه صاحب‌نظران علوم تربيتي و روانشناسي را طلب مي‌كند. اما، تا آنجا كه به جامعه‌شناسي آموزش و پرورش مربوط است، نظام تمايزگذاري در مقياسي ديگر عمل مي‌كند. به بيان ديگر، چنين نظامي پيشامدرسه‌يي است. توجه داشته باشيد، من پرسش شما را به مناسبات برون‌مدرسه‌يي كشاندم كه پيش از تقسيم‌بندي تنبل/زرنگ دانش‌آموزان را وارد فرآيندي مي‌كند كه برخي كمتر و برخي بيشتر از فرصت‌هاي آموزشي بهره مي‌برند. بنابراين، پرسش شايد مهم‌تري وجود دارد: در كدام فرآيندها نابرابري نظام‌مندي در كشور دسترسي متفاوت دانش‌آموزان از فرصت‌ها را رقم مي‌زند؟

اما واقعيت دردناكي كه در مدارس ما غوغا مي‌كند، «ايدئولوژي نمره» است. تا چند وقت پيش اين ايده بسيار پررنگ و شفاف بود اما امروزه اين ايده پشت عناويني همچون نظام توصيفي (حذف نمره و تبديل آن به صفاتي همچون خوب، بد، عالي و...) در مدارس پنهان شده است. اما عملا اين نظام نيز به تقويت نظام سلسله مراتبي كمك مي‌كند و در نهايت نابرابري در ديگر عرصه‌ها را به دنبال دارد.

دقيقا برداشت شما از نظام سلسله‌مراتبي را نمي‌فهمم. منظورم اين است كه نمي‌دانم دقيقا چه نظري درباره اين سلسله‌مراتب داريد: بايد باشد يا نه؟ به نظر مي‌رسد، مدرسه يا هر نظام آموزشي ديگر كاركردي بديهي دارد كه عبارت است از: ايجاد تمايز ميان افراد بر مبناي معيارهايي مقبول و عادلانه. اين كاركرد، البته، زماني پذيرفتني است كه مدرسه را نهادي در خدمت اداره عادلانه جامعه بدانيم. از همين رو، مدرسه از قضا، جايي است كه هم سلسله‌مراتبي است و هم وجود سلسله‌مراتب در جامعه را توجيه مي‌كند. به همين دليل مدرسه را در ذيل نهادهاي جامعه‌پذيري نظم و اطاعت قرار مي‌دهيم. واژه بازتوليد جامعه كه در پرسش پيشين شما مطرح شد از همين زاويه معنا مي‌يابد.


منظور از نظام سلسله مراتبي، آن دستورالعمل‌هايي است كه يك شاگرد مدرسه‌يي را به تلاش و كوشش واقعي و درست تشويق نمي‌كند و به دلايل واقعي به آن پاداش نمي‌دهد. يعني سيستم مدرسه‌هاي ما به طوري طراحي شده است كه ايجاد سلسله مراتب دروغين در آن نفي نمي‌شود و گاهي توسط معلم و مدير و حتي خانواده‌ها نيز تشويق مي‌شود: كسب نمره بالا با هر روشي توجيه‌پذير است.

از اين منظر، مدارس ما نيازمند كالبدشكافي عميقي است. نه تنها مدارس، بلكه فكر مي‌كنم كل نظام پاداش‌دهي در ايران دچار اشكالات اساسي است. به بيان ساده، معيارهاي پاداش‌دهي در همه لحظه‌هاي حيات اجتماعي اين كشور به هم‌ريخته است. گاه، افراد بدون زحمت درخور، به پاداش‌هايي بي‌حساب مي‌رسند و گاه، شهروندان با وجود تحمل زحمات فراوان و حصول شايستگي‌هاي لازم، از پاداش‌هايي كه حق آنهاست محروم مي‌مانند. اين چيزي نيست كه از چشم تصميم‌گيران و مسوولان پنهان باشد. گاه در ساختارهاي رسمي نظام تخصيص پاداش‌ها در كشور وجود دارد. كافي است فيش حقوق و مزايا (تاكيد مي‌كنم مزاياي) كارمندان رسمي را از نهادهاي مختلفي مانند بيمارستان‌ها (حقوق پرستاران)، كاركنان نيروي انتظامي، كاركنان و معلمان آموزش و پرورش، كاركنان وزارت مخابرات، كاركنان نفتي و مانند اينها كنار هم بگذاريد. مخلص كلام اينكه، معادله‌يي منصفانه و عادلانه در نظام تخصيص پاداش‌ها در كشور وجود ندارد. اين مساله در تاروپود تربيتي اين جامعه ريشه دوانده است. مثالي در اين زمينه راهگشاست: به مسابقات و برنامه‌هاي تلويزيوني براي كودكان دقت كنيد. هميشه تكرار مي‌شود كه اين مسابقه هيچ بازنده‌يي ندارد، همه برنده‌اند. اين چه جور مسابقه‌يي است كه بازنده‌يي ندارد؟ اين ايده در سيستمي رياكارانه هميشه در ساحت‌هاي مختلف جامعه و در سطوح گوناگون ديده مي‌شود. با اين توضيح به سوال شما برمي‌گردم. از قضا من معتقدم كه براي عملكرد موفق نظام تخصيص پاداش‌ها در جامعه، ايدئولوژي موفقيت لازم است. مساله اين است كه نه خود ايده موفقيت بلكه مبتذل‌سازي اين ايده در مراكز آموزشي ما رواج يافته است. منظورم از مبتذل‌سازي وضعيتي است كه الان در مدارس ديده مي‌شود. گاه اين پديده خود در قالب موفق‌نمايي است كه به هر شكل ممكن بايد خود را در قامت معيارهاي موجود موفقيت نشان داد. اگر پاي دانش‌آموز در ميان است، بايد نمره را به بيست نزديك كرد. اين نزديك‌سازي لزوما با كوشش حاصل نمي‌شود. اگر پاي معلم در ميان است، بايد با معياري مانند فلان تعداد ساعت آموزش ضمن خدمت به معيارها نزديك شد كه البته نيازي به حضور سر كلاس‌ها و مانند اين‌ها نيست. تازه اگر هم حضور اتفاق بيافتد نيازي به فراگيري نيست. كميت جاي همه معيارها را پر مي‌كند. اگر پاي موفقيت مدرسه در ميان است، كافي است معلم‌ها تحت فشار، فهرست نمرات را با نمراتي نامرتبط پركنند و مراسم موفق‌نمايي به خوبي برگزار شود. فكر نكنيد اين مساله فقط در مدرسه ديده مي‌شود. موفقيت چيزي نيست كه به سختي بتوان به دستش آورد. در دانشگاه هم همين اتفاق مي‌افتد. اين روزها دست‌كم فهم اين موضوع دشوار نيست. هر از گاهي مي‌شنويم مدرك فلاني محل اشكال است. همه اينها نشان مي‌دهد كه از قضا، موفقيت مبتذل‌ترين مفهومي است كه مي‌شناسيم.

مدرسه به نوعي با كارويژه‌هاي تفصيلي كه دارد اين‌طور پنداشته مي‌شود كه مي‌تواند در شرايط انضباطي كنترل شده و بلندمدت خود، مفاهيم را با قوت و تاثيرگذاري بيشتري بازتوليد كند. مدرسه‌ها در صورتي قادر به باز توليد ارزش‌هاي مورد نظر خود هستند كه خانواده نيز در روندي مشابه، ذهنيت دانش‌آموزان را شكل دهد. در اين شرايط مي‌توان آيا مدرسه را نظام سلطه دانست؟

مدرسه به عنوان عنصري در نظام سلطه را خيلي جدي گرفتيد. همه پرسش‌هاي شما به نوعي اين مضمون را در خود دارد. بگذاريد منظورم را قدري ساده‌تر بگويم، دست‌كم پس از انقلاب فناور‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي ديگر مدرسه‌ها جدي نيستند. به همين دليل نمي‌توان گفت تا چه ميزان از قدرت مدرسه مي‌شود به تاثيرگذاري آن در حيات جامعه اميدوار بود. با اين رويكرد، ترديدهايي جدي وجود دارد كه مدرسه را بتوان ابزار سلطه دانست. فكر مي‌كنم بايد پايان يا مرگ چنين مدرسه‌هايي را اعلام كرد. فيس‌بوك را در نظر بگيريد: متاسفانه با حرص و ولعي كه ايرانيان در استفاده از اين فضا نشان مي‌دهند و اهميتي كه براي افراد در سنين مختلف يافته است، به نظر شما فيس‌بوك مهم‌تر است يا مدرسه؟ در اينكه فرزندان ما در مدرسه نه در فيس‌بوك، رياضي و علوم ياد مي‌گيرند شكي نيست، مطمئن باشيد كسي امروزه مدرسه را به خاطر آموزش رياضي و علوم موضوع بررسي جامعه‌شناختي قرار نمي‌دهد. مدارس زماني مهم‌اند كه در حيات فكري و شناختي نه لزوما فني جامعه نقش ايفا كنند. درك عميق‌تر از مفهوم بازتوليد ما را به اين نقطه مي‌رساند. به نظر مي‌رسد، با اين رويكرد، مدرسه‌ها در حال مرگ‌اند. با وجود اين، حقيقتي در پرسش شما نهفته است: خانواده. حتي اگر نهاد تعليم و تربيت را در معنايي گسترده در نظر بگيريم كه از نهادهاي مدرسه‌يي فراتر رفته است و فضاهاي مجازي را هم در بر گرفته است، نه تنها اهميت خانواده بلكه نهادهاي كلان سياسي و اجتماعي را هم درگير مي‌سازد. در واقع، هر چه ابعاد تكنولوژيك تربيتي گسترده مي‌شود، از تمركز نهادها و فرآيندهاي نظارتي هم كاسته مي‌شود. به بيان ديگر، پراكندگي نظام‌ها تربيتي (مثبت يا منفي) معادله پيچيده‌تر و سيال‌تري از نظارت بر فرآيند آموزش و پرورش را طلب مي‌كند. اين دقيقا پرده از مشكلي برمي‌دارد كه نظام تعليم و تربيت ما اكنون گرفتار آن است.

آقاي دكتر از نكات مثبت مدرسه به عنوان يك نهاد سازماندهي قابل برنامه‌ريزي شده بگوييد. اينكه آيا مي‌شود مدرسه را فضا-مكاني براي رشد جنبه‌هاي مختلف شخصيت يك انسان و تعالي ارزش‌هاي او دانست؟ به عبارت ديگر مدرسه چطور مي‌تواند به محلي با قابليت‌هاي فرهنگي و ارزشي بالا تبديل شود؟

چنانچه در بالا گفته شد، دوران اقتدار بي‌چون و چراي مدرسه پايان يافته است. زماني مكتب و مدرسه تنها نهادهاي آموزش و ارزش‌هاي والا به شمار مي‌رفتند. امروزه، اما، هم دامنه والايي ارزش‌ها و هم مكان‌هاي كسب اين والايي دگرگون و متنوع شده است. در واقع، مدارس بي‌رقيب هر چه مي‌آموختند والا تصور مي‌شد، اما امروز ديگر داستان عوض شده است. در عصر استاتوس‌هاي فيس‌بوكي نه تنها مدرسه بلكه مكتب‌ها و مراكز آموزشي ديگر هم با اختلال مواجه شدند. متكثر شدن زيست‌جهان‌هاي افراد تعبير مناسبي است كه پيتر برگر مطرح كرده است. با اين توضيح در پاسخ به پرسش شما مي‌توان گفت، پيش از هر اقدامي مدرسه زماني مي‌تواند نقشي براي خود متصور باشد كه شرايط متكثر امروز را درك كند. مهم نيست چقدر مدارس دولتي يا غيردولتي‌اند. شكل اداره دولتي يا غيردولتي تاثيرگذاري مدارس در زندگي‌ افراد را تعيين نمي‌كند بلكه نحوه درك شرايط هستي‌شناختي امروز بر اين فرآيند تاثير مي‌گذارد.

منبع: روزنامه اعتماد
سه شنبه، 9 مهر 1392 - شماره 2791

اتاق خبر آینده

Posted: 05 Oct 2013 08:30 AM PDT

دکتر یونس شکرخواه سردبیر همشهری آنلاین عصر چهارشنبه ۱۰ مهر ۹۲ در یک نشست که تحت عنوان اتاق‌های خبر آینده برگزار شد و دکتر نمک دوست آنرا اداره می‌کرد به ترسیم موقعیت‌های پیشین، وضعیت‌های کوتاه‌ مدت؛ بلند مدت و استراتژیک در این زمینه پرداخت.

دکتر حسن نمک‌ دوست رئیس مرکز آموزش همشهری در ابتدای این نشست برای همکاری علمی و پژوهشی در این حوزه اعلام آمادگی کرد و سپس اظهار داشت: اتاق خبر در ادبیات رسانه‌ای ما در سمینار بررسی مطبوعات در پایان دهه ۶۰ توسط دکتر یونس شکرخواه بررسی شد و شکرخواه در سمینار دوم مطبوعات هم به هین موضوع پرداخت. حال بعد از بیست و چند سال دوباره در این باره صحبت می‌کند که می‌تواند جذاب و شیرین باشد.

شکرخواه در این نشست تخصصی که با حضور علاقه‌مندان به مباحث رسانه‌های نوین و اساتید ارتباطات برگزار شد، به مقولاتی نظیر وضعیت پراکنده تولید محتوا، لایه‌بندی محتوا و ساختارهای تولید؛ روند دو لایه‌‌ای فعلی تولید و به روال‌های جهانی ارتقا، فراداده‌ها (متادیتا)، موقعیت‌های آنلاین و به مقوله‌های دوسویه‌گی و حرکت محتوای آنلاین به سوی دیداری شدن‌های کوتاه و موجز مشتمل بر اینفوگرافیک؛ نیوزگرافیگ و دیتا ژورنالیسم در وب سایت گاردین پرداخت و به عنوان مثال به نمونه‌هایی چون پینترست (Pinterest)، اینستاگرام (Instagram) و اسلایدشیر (slideshare) اشاره کرد.

این استاد ارتباطات وضعیت کلاسیک محتوا را پراکندگی و بدون هم افزایی خواند و گفت در حال حاضر دوران تولید محتواهای منفرد و بی ارتباط با یکدیگر سپری شده است و یک موسسه نمی‌تواند چند نشریه منتشر کند و متون آن با یکدیگر در ارتباط نباشند. این در حالی است که الان در رسانه‌های مطرح و پیشتاز در واقع یک استخر بزرگ اطلاعات برای اعضای تحریریه وجود دارد که دیتا و اطلاعات در آن قرار می‌گیرد و سپس هر بخش به فراخور نیازهایش از این دیتا استفاده می‌کند.

شکرخواه گفت متاسفانه روزنامه‌نگاری امروز ما در ایران در وضعیتی است که هنوز روزنامه‌ها بدون ارتباط و هم‌افزایی نسبت به هم قرار دارند و این وضعیت، حتی در مورد نشریات منتشر شده در قالب یک موسسه مطبوعاتی نیز دیده می‌شود در حالی که این وضعیت در دنیای معاصر؛ دیگر یک موقعیت فراموش شده است.

وی گفت متون باید در حالت بینامتنیتی باشند و با بروز وب‌سایت‌ها به تدریج شرایط بینامتنیتی دست کم در سه لایه فراهم شد که لایه اول صفحه خانگی سایت‌هاست و لایه دوم صفحات بخش‌ها و در سایت‌های ژورنالیستی سرویس‌ها و بالاخره لایه سوم که متن خبرها و مطالب است.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در بحث روند دو لایه‌‌ای فعلی تولید به دو تیم مستقل در قالب تیم چاپی روزنامه‌ها و به تیم آنلاین آن‌ها اشاره کرد و گفت تیم آنلاین مطالب تیم چاپی را همزمان با تولیدات تیم آنلاین آپلود می‌کند و همکاری متقابل و تعریف شده‌ای هم بین این دو تیم وجود ندارد.

شکرخواه در اشاره به شرایط نوین تولید در اتاق‌های خبر مدرن گفت: در دنیای رسانه‌ای مدرن فعلی رسما گفته می‌شود اگر اتاق خبر جدید و تیم مجهز برای این اتاق را ندارید؛ شما اصلا وجود ندارید!

او در اشاره به مفاهیم رایج در این زمینه به عباراتی چون "اتاق خبر زیر و رو شده" (reshuffled newsroom)، " طبقه‌بندی محتوا بر اساس مفاهیم و نه ابزارها"، " محو شدن مرز حرفه‌ای‌گرایی و آماتوریسم"، "ضرورت شیرجه زدن در آب‌های تاریک محتوای آماتورها"، داشتن ورژن آنلاین برای هر تولید چاپی و داشتن آدرس خاص اینترنتی برای هر محتوای دیجیتال"، "ضرورت حضور محتوای واحد در چند فرمت و در چند رسانه"، "ضرورت حضور مخاطب در چرخه تولید، پردازش و ارائه مطالب" و به "ضرورت توجه به نیاز مخاطب به چند فرمت برای انتخاب" اشاره کرد و افزود هم ‌اکنون 40 درصد تعاملات رسانه‌ای با موبایل صورت می‌گیرد و استراتژی ارتباطی و اطلاعاتی اتحادیه اروپا مبتنی بر موبایل تعریف شده است.

شکرخواه در ادامه سخنان خود یادآور شد: با این تحولات باید گفت دوره صدور یک طرفه بیانیه‌های خبری سپری شده است. هر نسخه چاپی یک نسخه الان نشانی دار می‌خواهد تا کراولرهای موتورهای جستجو آنرا ببینند و اگر نبینند یعنی بیانیه شما از همان بدو تولد جان‌سپرده است. مردم؛ مخاطبان؛ جوامع و هر چه که اسمش را می‌خواهید بگذارید حالا به عنوان بخشی از گرداورندگان مطالب، پردازشگران و گزارشگران مطالب هستند و باید آن‌ها را دراتاق خبر شریک کنید؛ کاری که الان در اتاق خبرهای مدرن رایج است. دوره‌ای که راوبط عمومی‌ها و رسانه‌ها یکطرفه بیانیه بدهند، گذشته است. اصرار نکنید از دریاچه بی‌ماهی؛ ماهی بگیرید.

رئیس موسسه مطالعات امریکای شمالی و اروپا دانشگاه تهران در ادامه بحث خود به روال‌های جهانی ارتقا در مسیر اتاق خبرهای آینده به موارد زیر اشاره کرد:

تعیین مضامین و پیام‌های اصلی برای افزوده شدن به مضامین و پیام‌های قبلی، تعیین رابطه مضامین و پیام‌ها با مقوله صرفه اقتصادی، بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و بهینه سازی استراتژی مدیریت محتوا (CMS) و کاربرد تکنولوژی‌های نوین دریافت، پردازش، نمایش و ذخیره اطلاعات چند زبانه، بهینه سازی کانال‌های توزیع محتوا (نحوه در دسترس قرار گرفتن محتوا برای کاربران)، ایجاد شبکه اجتماعی (برای جذب مخاطبان از طریق پست‌های فوری)، ایجاد شبکه بلاگرها (برای جذب مخاطبان از طریق پست‌های فوری و تحلیل‌های شخصی) و نیز ضرورت چاره جویی برای تفکرات سنتی و توجیه آن‌ها در قبال کارکردهای اتاق‌خبرهای جدید از طریق آموزش و تبیین مفهوم دارایی‌های دیجیتال و سپس برخورد دقیق با تفکرات مبتنی بر رئیس من، سایت من؛ مطلب من و .... و جا انداختن این تفکر که ما همان قصه‌گوی قبلی هستیم اما با ابزارهای تازه و در واقع باید یاد بگیریم که در اتاق خبرهای مدرن از سلسه مراتب خبری نیست و آشپزخانه به‌جای یک سر آشپز به نام سردبیر؛ پر است از سر آشپزها.

وی افزود منیت‌ها در اتاق خبر مدرن از بین می‌رود و فکرها و رفتارهای افقی جانشین افکار و رفتارهای از بالا به پائین و عمودی می‌شود. نسل من و دکتر نمک دوست اتاق‌های خبر روزنامه‌های چاپی را هنوز به خاطر داریم که ساختار آن‌ها به طور عمده از بال به پایین تعریف می‌شد.

افزودن حلقه بیرونی یا همان مخاطبان و مردم به حلقه‌های تولیدات درون سازمانی و نیز تعیین الگوی متادیتا (داده‌ها درباره داده‌ها) با ویژگی‌های مضامین موجود از جمله نکات مورد تاکید دکتر شکرخواه بود.

او در تاکید بر پر رنگ شدن نقش مردم در ارتباطات مدرن شبکه ای امروز گفت: به طور کلی باید بگویم نقش روزنامه نگاران به عنوان بررسی کننده و ترکیب کننده در حال تضعیف است و این مخاطبان هستند که در قبال اخبار فعال‌تر می‌شوند و به عبارت دیگر خط میان روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و آماتور در دنیا در حال حذف شدن است و اتفاقا قهرمانان امروز دنیای مجازی نه حرفه‌ای‌ها بلکه آماتورها هستند. ماجرای بزرگ خبری زندان ابوغریب عراق را چه کسی فاش کرد؟ روزنامه نگاران یا موبایل به دست‌ها؟ البته این را هم اضافه کنم که اگر نیروهای حرفه‌ای کار با ابزارهای مدرن را فرا بگیرند و این ابزارهای مدرن را در دست بگیرند مطمئن هستم دیگر هیچ نیرویی نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد.

وی سپس در اشاره به 6 نوع از فراداده‌ها که در فضای آنلاین در اتاق خبرهای آینده طرف توجه و تاکید هستند گفت این 6 نوع فراداده در واقع پیوست اطلاعات و مطالبی می‌شوند که از طریق اتاق خبرهای نوین منتشر می‌شوند:

1. فراداده‌های مربوط به مناسبات و شرایط استفاده (Terms and Conditions): شرایط استفاده از یک مقوله را اعلام می‌کنند و اینکه شرایط استفاده کاربر از اطلاعات منتشر شده از چه قرار است.

2. فراداده‌های اداری (دولتی): (Administrative Metadata) به طرف مدیریت داده‌ها در سرورها مربوط می‌شوند و اسناد دولتی در این زمینه بسیار مهم هستند. کاربر می‌خواهد بداند با سند چه نهادی سر و کار دارد، سند مربوطه در چه زمانی تصویب شده است؟ آیا متممی به آن اضافه شده است یانه؟ این نوع از فرارداده‌ها خیال کاربر را از جهت هویت واقعی یک سند راحت می‌کنند.

3. فراداده‌های زادگاهی: (Provenance) منبع یا منشا و مکان و زادگاه یک محتوا را مشخص سازند. کاربرد این مقوله به خصوص درباره سندهای مربوط به میراث فرهنگی و تاریخی بسیار مهم است. مثلا کاربر اگر بداند مکان فیزیکی مثلا یک مجسمه تاریخی کجاست؛ احتمال اینکه درباره آن مجسمه تاریخی؛ پژوهش تازه‌ای شکل بگیرد و به رله میراث فرهنگی- تاریخی یک کشور کمک شود؛ بسیار محتمل و حیاتی است.

4. فراداده‌های لینکی و رابطه‌ای (Linkage or Relationship Metadata): برای لینک‌ها معنی‌سازی کرده و ارتباط آن‌ها را با سایر محتواهای مرتبط روشن می‌سازند. مثلا ده‌ مقاله منفرد در فضای وب که همه مربوط به یک نشریه هستند؛ اما فراداده‌ای در این زمینه ندارند هرگز شانس اینکه یک مخاطب از همه آن‌ها باخبر شود وجود ندارد؛ اما فراداده‌های لینکی و رابطه‌ای این امکان را ایجاد می‌کنند که کاربر از طریق یک اطلاع به اطلاعات مرتبط با ان اطلاع دست یابد. مثال دیگر می‌تواند ترجمه‌های موجود در وب باشد که هیچ لینکی به متن اصلی یا به عبارت بهتر به زبانی که از آن ترجمه شده‌اند؛ ندارند؛ و بنابراین کاربران را با تردیدهایشان نسبت به درستی و صحت ترجمه‌ها تنها می‌گذارند.

5. فراداده‌های ساختاری (Structural Metadata): این فراداده‌ها خاص تبیین پدیده‌های چند مولفه‌ای هستند و رابطه میان مولفه‌های متعدد یک پدیده را نشان می‌دهند. مثلا فرض کنید بر حسب اتفاق به یک نرم افزار نظیر پاورپوینت از محصولات شرکت مایکروسافت برخورده‌اید، در این حالت فراداده‌های ساختاری به شما اعلام می‌کنند که این پاورپوینت فقط یکی از مولفه‌های سوئیت نرم‌افزاری بزرگتری به نام مایکروسافت آفیس است که در آن مولفه‌های دیگری مثل ورد یا اکسل هم هست.

6. فراداده‌های رتبه‌بندی (Content Ratings Metadata): این نوع از فراداده‌ها در واقع به کاربران این امکان را می‌دهند که به رتبه‌بندی محتواهایی بپردازند که با آن‌ها مواجه می‌شوند. فعلا هر تولید کننده محتوا - با معیارهای مورد نظر خود - امکان رتبه‌بندی را به کاربران می‌دهد و کاربران هم براساس نوع درخواست تولیدکننده محتوا به رتبه بندی می‌پردازند اما احتمالا در نهایت یک نوع مقیاس استاندارد لیکرتی در این زمینه غلبه خواهد کرد تا شیوه رتبه‌بندی هم استاندارد تبدیل شود.

در حال حاضر این وب‌کراولرها و اسپایدرها هستند که کار جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز موتورهای جستجو را بر عهده دارند. آن‌ها هم درست مثل کاربران وب به صفحات مختلف سر می‌زنند و محتوای آنها را می‌خوانند، اما آنچه را که به دست می‌آورند در اختیار موتورهای جستجوگر قرار می‌دهند. ربات‌ها عملا در تعقیب استانداردهایی هستند که باید در صفحات وجود داشته باشد.

سردبیر روزنامه همشهری آنلاین با اشاره به توقف فعالیت برخی نشریات جهانی نظیر نیوزویک و کریسشین ساینس مانیتور گفت: منتشر نشدن این نشریات فقط به لحاظ کمبود بودجه و وضعیت اقتصادی نیست، بلکه در برخی موارد بر اساس آینده‌نگری و ترس از این است که اگر در شرایط چاپی متوقف شوند در آینده متضرر می‌شوند. آن‌ها در واقع می‌دانند که آینده از آن موتورهای جستجوگر است و باید اطلاعات و مطالبشان را برای این موتورها طبقه‌بندی کنند تا بقای خود را در اینده تضمین کرده باشند.

دکتر شکرخواه سپس به مراحل موقعیت آنلاین و مقوله‌های دوسویه‌گی پرداخت و خاطر نشان ساخت:

روزنامه نگار انلاین در سه مرحله آنلاین قرار می‌گیرد:

مرحله اول روزنامه‌نگار آنلاین در موقعیت چند رسانه‌گی است و باید تصمیم بگیرد کدام فرمت و رسانه مناسب کار او است.

مرحله دوم پاسخ‌دهی به مخاطب است و این یعنی چگونگی شخصی‌سازی محتوا در مسیر پاسخ دادن به نیازهای یکایک مخاطبان

مرحله سوم چگونگی ایجاد بینامتنیت برای متون منفرد است و این یعنی اتصال متن به متون دیگر از طریق فراداده‌ها و تگ‌ها و ‌هایپرلینک‌ها.

او در زمینه دوسویه‌گی بر زیر تاکید کرد:

مقوله داشتن امکانات بیشتر جستجو در حوزه‌های مورد نظر مخاطب / مقوله تلاش کاربر و تلاش سیستم که باید تلاش سیستم جایگزین تلاش کاربر شود / مقوله پاسخ دهندگی؛ هم با اتکا بر انسان هم با اتکا بر ماشین / مقوله تلفیق نقش‌های ارتباطی انسان و ماشین در فرایند ارتباط / تسهیل ارتباطات بین فردی با فروم و چت روم / مقوله سهولت در امر افزایش اطلاعات؛ مخاطب به اطلاعات رسانه سایبری که در حال مطالعه آن است می‌افزاید و برخی از مواردی که رسانه‌های سایبر امکان افزودن اطلاعات را به مخاطبان می‌دهند از این قرار است: امکان افزودن صفحات وب، صفحات ویژه و سرگرمی، اعلام خبرهای تولدها، ازدواج‌ها و مرگ‌ها، نوشتن نقد فیلم و نمایشنامه و بالاخره نوشتن خبرها وگزارش‌های فرهنگی و سرگرم کننده / مقوله نظارت بر کاربرد سیستم. رسانه سایبر امکان نظارت برکاربرد سیستم خود را ایجاد می‌کند تا از سلائق یکایک مخاطبان خود نیز مطلع باشد.

اتاق‌های خبر:

عضو هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی در اشاره به اتاق‌های خبر امروز که تصاویر آن‌ها را هم به نمایش در آورد به چهار گونه موجود اشاره کرد و گفت:

اتاق خبر چندگانه رسانه‌ای (multiple media newsroom) که در آن تیم چاپ با تغییر و تنظیم مقولات چاپی همان‌ مطالب را برای وب سایت آپلود می‌کند. در این اتاق خبرها مهم نیست مطلب ابتدا چاپ می‌شود یا ابتدا آپلود می‌شود.

اتاق خبر مستقل: که تیم آنلاین جداگانه تولید محتوا می‌کند و در این زمینه یک استثنای جهانی به نام روزنامه استریخ (Österreich) اتریش وجود که از ابتدا با یک تیم آنلاین و یک تیم چاپی اما زیر یک سقف متولد شد (2006) و حالا گاردین هم با همین رویه کار می‌کند.

اتاق خبر بین رسانه‌ای (cross media newsroom) که در آن تولیدکنندگان محتوا هم برای چاپ و هم برای آنلاین تولید می‌کنند. در حال حاضر فایننشال تایمز انگلیس همین ساختار را دارد.

اتاق خبر رسانه‌ای همگرا (media - integrated newsroom) در این نوع از اتاق خبرها همه جریان خبر یکپارچه است و نمونه دیلی تلگراف است. در این مدل، مالک خبر تعیین می‌کند که خبر با چه فرمتی باید کار شود. در این مدل بر خلاف مدل‌های قبلی، سردبیر آنلاین و یا سردبیر چاپی وجود ندارد و یک تیم چند نفره فرماندهی کار را بر عهده می‌گیرد.

شکرخواه سپس در حرکت به سوی این روند گفت برای کوتاه مدت می‌توان به طرف اتاق خبر مستقل رفت که تیم آنلاین جداگانه تولید می‌کند و تیم چاپی هم به طور مستقل همین کار را می‌کند و طرفین از تولیدات هم استفاده می‌کنند به ویژه چاپی از آنلاین.

وی گفت در روند بلند مدت که به نوعی مقدمه حرکت به به سوی اتاق خبر رسانه‌ای همگرا است؛ جریان سوم یا همان مردم در پروسه‌های گرد آوری مطالب؛ گزارشگری و تعقیب خبری-نظری (با تخصیص قبلی ابزارها و هزینه‌ها) وارد چرخه دو جریان چاپی و آنلاین سازمانی می‌شوند. جریان سوم هم اکنون به مثابه یک تحول بزرگ پای ثابت اما غیرحضوری در اتاق‌های خبر مدرن است.

سردبیر همشهری آنلاین؛ روند استراتژیک را روندی خواند که در آن این مالک خبر است که فرمت انتشار را تولید می‌کند. او سپس چارت این روند را در قالب اتاق خبر همگرا نشان داد.

او رفتار استراتژیک در مرحله روند استراتژیک را در حکم یک ویکی پدیای به شدت تحت کنترل شده به خصوص از جنبه آپدیت شدن و نداشتن لینک شکسته معرفی کرد و گفت: در چنین مرحله‌ای مفهوم ارزش خبری تازگی خود دستخوش تغییر می‌شود. در این شرایط مفهوم تازگی خبر دیگر معنا ندارد چرا که همه چیز می‌تواند تازه و زیر کلیک باشد چون یکایک مطالب قابلیت آپدیت شدن دارند.

وی در عین حال به یک رویه رایج جهانی هم اشاره کرد و گفت صدا و تصویر حرفه‌ای‌ها در جهان امروز بسیار مهم است. مردم حوصله خواندن مطالب طولانی را ندارند و به همین دلیل است که اتاق خبرهای همگرا علاقه شدیدی به ضبط صدا و تصویر حرفه‌ای‌های رشته‌های مختلف دارند و لود این مطالب به آرشیوهایشان را غنیمت می‌شمارند.

چالش‌های تکنیکی روند استراتژیک بخش پایانی سخنان دکتر شکرخواه را تشکیل می‌داد. او چالش‌های تکنیکی روند استراتژیک را چنین بر شمرد:

چالش‌های مرتبط با فرمت‌ها مثل چگونگی تهیه مطالب برای سایر منابع نظیر کتاب‌های الکترونیک، روزنامه های الکترونیک و غیره.

چالش‌های مرتبط با تعیین و استفاده از نرم‌افزارهای داده محور برای دریافت، پردازش و نمایش اطلاعات مثل: تایمتریک (Timetric) و فیوژن تیبلز (Fusion Tables).

چالش‌های ارائه محتوا به ابزارهای مدرن ارتباطی مثل کتابخوان‌های الکترونیک از جمله کیندل (kindle) آمازون.

چالش‌های مربوط به سیستم‌های عامل مثل اندروئید (android) و آی او اس (ios) در عرصه اپلیکیشن‌ها که حالا خودشان مفهومی به نام اقتصاد اپلیکیشن (app economy) را در دنیای ارتباطات معاصر پدید آورده‌اند. در اقتصاد اپلیکیشن شما در میزان دانلود شریک هستید. اپلیکیشن‌های بسیاری از رسانه‌های امروز دنیا قابل دانلود است و من فکر می‌کنم این اپ‌ها بعد از مدتی پولی می‌شود و رایگان نمی‌ماند.

و بالاخره چالش‌های دسترسی آسان و بر اساس نوع درخواست محتوا از طرف مخاطبان بر روی موبایل و تلویزیون و غیره.
رویکرد اصلی در چالش‌های تکنیکی روند استراتژیک باید تکیه بر اصل تولید یک محتوا در چند فرمت - و نه الزاما همه فرمت‌ها برای همه محتواها - باشد

شکرخواه سپس با نمایش دو اسلاید موقعیت و رابطه اتاق‌های خبر مدرن را با رسانه‌های اجتماعی در قالب شبکه شبکه‌ها به تصویر کشید.
ب

خش پایانی این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ و با جمع بندی دکتر نمک دوست استاد علوم ارتباطات همراه بود.

نمک‌دوست با اشاره به برگزاری نشست تخصصی آینده اظهارداشت: این نشست‌ها هر ماه با فعالان و اساتید حوزه رسانه و ارتباطات و تا پایان سال برگزار می‌شود و دومین سخنران این سلسله نشست‌ها دکتر مهدی محسنیان راد خواهند بود.

روزنامه نشاط اواخر مهر ماه روی دکه ها می رود

Posted: 05 Oct 2013 08:30 AM PDT

شبکه ایران - روزنامه نشاط تا پایان مهر ماه روی دکه های خواهد رفت. این خبر را ماشالله شمس الواعظین سردبیر این روزنامه به خبرنگار شبکه ایران گفت. جزئیات بیشتر درباره روزنامه نشاط را در گفت و گو بخوانید:

روزنامه نشاط را از چه زمانی روی دکه ها مشاهده خواهیم کرد؟

به امید خدا تا هفته آخر مهرماه روزنامه نشاط منتشر خواهد شد. البته فاز سوم تبلیغات روزنامه نشاط از طریق بیلبوردها و مطبوعات کشور به زودی شروع خواهد شد. ان شا الله زمان دقیق انتشار روزنامه به زودی اعلام می شود. هیئت تحریریه و بدنه روزنامه نگاری این روزنامه مشغول به کار شده و همه بخش های روزنامه تقریبا به راه افتاده است. به امید خدا در آینده نزدیک یک روزنامه شاداب، معتدل، پر محتوا و حرفه ای روی دکه های روزنامه فروشی خواهد رفت.


مدیران بخش های مختلف روزنامه نشاط مشخص شده است؟

مدیر مسئول روزنامه آقای لطیف صفری هستند. بنده نیز به عنوان سردبیر روزنامه در خدمت هم وطنان عزیز هستم. مدیر تحریریه علی اکبر قاضی زاده و دبیر تحریریه لیلا رستگار هستند. مجموعه این دوستان در خدمت 50 خبرنگار حرفه ای و پرسنل روزنامه خواهند بود.


خط مشی روزنامه چه خواهد بود؟

خط مشی اصلی روزنامه میانه روی خواهد بود. از طرف دیگر مشی حرفه ای روزنامه نگاری را هم دنبال خواهیم کرد.


تعامل روزنامه نشاط با دولت یازدهم چگونه خواهد بود؟

نگاه روزنامه نشاط در این بخش نقد آمیز خواهد بود. روزنامه نشاط دولت را بوسیله انتشار گزارش های کشف منابع سواستفاده های احتمالی مالی، سیستم های ناهنجار اداری، معطل شدن مردم در بسیاری از بخش ها و نابسامانی ها یاری خواهد کرد. وظیفه و رسالت اصلی روزنامه نگار تهیه گزارش در زمینه کشف مراکز و کانون های ناهنجار و نا بسامان است. نحوه تعامل روزنامه نشاط با دولت همان طور که رئیس جمهور محترم خواسته اند توام با نقد خواهد بود. روزنامه می بایست یک دستش در دست مردم و دست دیگرش در دست دولت باشد تا مقدمات رابطه دولت و ملت را به صورت صمیمانه فراهم کنند. امیدوارم با توجه به فضای امید بخشی که در کشور ایجاد شده و روز به روز افزایش پیدا می کند، روزنامه نشاط نیز بتواند در روند تحقق فضای نشاط آفرین و امید بخش در جامعه کارنامه قابل قبول نزد افکار عمومی و دولت به ثبت برساند.


روزنامه نشاط چه شباهتی با روزنامه نشاط سال 77 خواهد داشت؟

ببینید سردبیر و مدیر مسئول روزنامه تغییر نکرده است. همان زمان در سال 77 و 78 روزنامه نشاط روزنامه میانه رویی بود. ولی بر اثر موج توقیف روزنامه ها در آن سالها آسیب دید.

منتها قوه قضاییه و دیوان عالی کشور و قضات شریف این کشور پرونده روزنامه نشاط را مورد رسیدگی های مجدد قرار دادند. خوشبختانه در مرحله اول و دوم روزنامه نشاط تبرئه شد. بنابراین حق انتشار دوباره پیدا کرده است و ما با استفاده از این حق به انتشار مجدد این روزنامه اقدام کردیم. هیچ کس و هیچ روزنامه ای نمی تواند مدعی باشد مثل 15 سال یا 10 سال قبل می اندیشد. همه چیز عوض شده است. هم دولت در چند سال اخیر داشته تجربه های گران بهایی به دست آورده و هم مطبوعات پخته تر شده اند. هیچ کدام نمی توانند بگویند که ما همان هستیم که قبلا بودیم. روزنامه نشاط هم از این قاعده مستثنی نیست و یک پدیده رسانه ای - اجتماعی محسوب می شود. بنابراین با گذشت زمان و اندختن تجربه ها در معرض تغییرات جدی قرار گرفته است.


آقای شمس الواعظین ویژگی های مثبت و منفی دوره قبل انتشار روزنامه نشاط را چه می دانید که تلاش خواهید کرد در دور جدید انتشار روزنامه لحاظ کنید؟

اصلی ترین نقطه قوت روزنامه نشاط استقلال آن است. به قول معروف روزنامه نشاط independent خواهد بود. از همین رو روزنامه نشاط بیشتر معطوف به بدنه اجتماعی و نمایندگی این قشر است. از طرف دیگر ملاحظات دولت و حکومت و نظام سیاسی را محترم می شمارد و این نقطه قوت را ادامه خواهیم داد. نقطه ضعف روزنامه به لحاظ حرفه ای ادبیات روزنامه بود که قبلا به کار برده می شد و ممکن بود بیشتر چالشی باشد تا تعاملی. به همین خاطر نشاط در دور جدید انتشار با ادبیات تعاملی به کار خود ادامه خواهد داد تا بتواند ماندگاری خود را در فضای رسانه ای کشور تضمین کند.

آینده وب، تحت تاثیر محتوای پویا و هوشمند

Posted: 05 Oct 2013 08:30 AM PDT

محمد مهدی مولایی - وب به‏عنوان شیوه‏ای برای تبادل اطلاعات نخست در سال ۱۹۸۹ توسط فیزیکدانی به نام تیم برنرز-لی طراحی شد و چهار سال بعد در ۱۹۹۳ از طریق سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا (CERN) به عنوان ابزاری عمومی و رایگان معرفی شد.

هدف اولیه از اختراع وب تسهیل اشتراک‏گذاری اطلاعات بین دانشمندان در محافل علمی و سازمان‏های مختلف در کل جهان بود. اما تنها چند سال کافی بود تا وب از ابزار ارتباطی محدود و در اختیار نخبگان علمی به وسیله‏ای عمومی تبدیل شود.

وب در این سال‏ها شتاب‏دهنده و گاهی عامل اصلی تحولات علمی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی در سراسر دنیا بوده است و هم‏اکنون نقش قابل توجهی در زندگی ما دارد.

وبی که امروز می‏شناسیم شباهت زیادی با وب اولیه ندارد و به‏همین نسبت می‏توان تصور کرد وب آینده نیز بسیار متفاوت از امروز خواهد بود.

در دو دهه گذشته دنیای وب دستخوش تغییرات فراوانی شده است. در این مدت پروتکل‏های مختلفی به‏وجود آمده‏ و مورد استفاده قرار گرفته‏اند، برخی همچنان سهمی از فضای وب دارند و برخی دیگر به فراموشی سپرده شده‏اند.

کاربران وب نیز تقشی متفاوت از روزهای اولیه دارند و از جایگاه مصرف‏کنندگان به موقعیت تعامل‏گران فعال ارتقا پیدا کرده‏اند.

آینده وب، موضوع مورد توجه بسیاری از کارشناسان و آینده‏پژوهان فناوری است. تحولات وب از منظری با نسل‏های متفاوت «وب ۱»، «وب ۲»، «وب ۳» و غیره نام‏گذاری شده‏اند و به همین ترتیب گمانه‏زنی‏های درباره آینده وب از طریق این شماره‏ها انجام می‏شود.

در این نسل‏های متفاوت وب، کاربران، وب‏سایت‏ها، شرکت‏های تجاری، ابزارهای مورد استفاده، شیوه‏های تعاملی و ارتباطی و موارد دیگر دستخوش تغییر می‏شوند.
به‏مناسبت ورود به سومین دهه دسترسی آزادانه به وب، در اینجا یکی از مفاهیمی که در سال‏های اخیر در دنیای وب مطرح شده و به‏اعتقاد برخی کارشناسان در دنیای آینده وب نقش قابل توجهی دارد، یعنی محتوای پویا، به‏اختصار معرفی می‏شود.

محتوای پویا یا هوشمند

از محتوای پویا (Dynamic Content) یا محتوای هوشمند (Smart Content) به‏عنوان نسل آینده صفحات اینترنتی یاد می‏شود.

برای اینکه معنای دقیق این نوع محتوا را درک کنیم لازم است مرور کوتاهی به شیوه ارائه محتوا در قالب صفحات اینترنتی در دو دهه اخیر داشته باشیم.


اولین صفحات وب، شامل محتواهای ثابتی بودند که در فاصله زمانی طولانی تغییر می‏کردند. در سال‏های اولیه تغییر در محتوای صفحات وب به‏دشواری صورت می‏گرفت و نیاز به دانش فنی قابل توجهی داشت.

پس از مدتی با تولید نرم‏افزارهای مدیریت محتوا امکان به‏روزرسانی محتوای صفحات ساده شد و وب‏سایت‌های خبری و سایر انواع وب‏سایت‏های پویا رشد قابل توجهی پیدا کردند.

با تولد وبلاگ‏ها بود که به‏روزرسانی صفحات وب برای کاربران عادی اینترنتی به‏سادگی فراهم شد و فصل جدیدی در دنیای وب رقم خورد.

بدین ترتیب در کمتر از یک‏دهه صفحات ایستا به صفحات پویا تبدیل شدند. اما مفهوم محتوای پویا یا هوشمند که در سال‏های اخیر نمونه‏های محدودی از آن در وب‏سایت‏ها مشاهده شده و ممکن است روند آینده دنیای وب باشد به فرآیندی متفاوت یعنی پویایی محتوا در لحظه مصرف اشاره دارد.

به‏زبان ساده با پویا و هوشمند شدن محتوا، هنگام مشاهده یک آدرس اینترنتی واحد، کاربران مختلف محتوای متفاوتی مشاهده خواهند کرد. چنین سیاستی هم‏اکنون در برخی از وب‏سایت‏ها به‏خصوص در نمایش آگهی‏های آنلاین عملیاتی شده است.

برخی وب‏سایت‏ها بر اساس مجموعه اطلاعاتی که از کاربر در اختیار دارند، آگهی‏های مرتبط با او را نمایش می‏دهند. فراتر از مصداق‏های پرشمار نمایش آگهی هوشمند در وب‏سایت‏های تجاری، یکی از نمونه‏های ارائه محتوای پویا و هوشمند، ماشین پیشنهادات وب‏سایت آمازون است که محتوای مناسب برای کاربر با توجه به مراجعات قبلی او نمایش می‏دهد.

اینکه محتوای هوشمند بر چه مبنایی برای کاربران انتخاب شده و نمایش داده شود از جمله موضوعات قابل توجه برای توسعه‏دهندگان محتوای پویا و هوشمند است.
ویژگی‏های جمعیت‏شناختی، موقعیت مکانی، ترجیحات و علاقه‏های شخصی، مشخصات حرفه‏ای و شغلی، رفتار گذشته کاربر در استفاده از سرویس‏های وب، شبکه ارتباطات و تماس‏ها، مشاهده‏ها و خریدهای قبلی از جمله مواردی است که می‏تواند مبنای انتخاب محتوا برای نمایش به کاربران مختلف قرار گیرد.

در نمونه‏های محدود فعلی از ارائه محتوای هوشمند، برخی از این اطلاعات را کاربران به‏اختیار خود در اختیار وب‏سایت‏ها قرار می‏دهند و در گردآوری برخی دیگر نیز ممکن است خلاف خواست و اراده کاربران عمل شده باشد.
از این‏روست که این دستاورد جدید دنیای وب در آینده با چالش‏هایی در حوزه حریم خصوصی نیز مواجه خواهد بود.

محتوای پویای مرتبط یا همان محتوای هوشمندانه، راهی به‏سوی «وب ۳» ارزیابی شده که نسل هوشمند وب دانسته می‏شود. به‏نظر می‏رسد در سال‏های آینده شاهد توسعه قابل توجه این نوع از ارائه محتوا در وب‏سایت‏ها و سرویس‏دهنده‏های وب باشیم.

فراتر از قابلیت‏های این روش در بازاریابی اینترنتی و برای نمایش آگهی‏های آنلاین و پیام‏های تجاری، استفاده از این قابلیت در وب‏سایت‏های ارائه‏دهنده محتوا می‏تواند گام موثری در جلب نظر کاربران باشد و نسل آینده دنیای وب را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: مجله دنياي كامپيوتر و ارتباطات

صدا و سیما به بهانه تبلیغات بازرگانی قید مخاطب را می‌زند؟!

Posted: 05 Oct 2013 08:30 AM PDT

خبرنامه دانشجویان ایران - هر ثانیه تبلیغات تلویزیونی 9900 تا 238000 تومان به حساب صدا و سیما سود می رساند. این سود بهترین دلیل است تا مسئوان شبکه های تلویزیونی از هر گوشه و کنار برنامه ها برای تبلیغات استفاده کنند.

مدتی است تبلیغات بازرگانی در تلویزیون محدود به میان برنامه و پیام های بازرگانی و زیرنویس نمی شود .

عمو پورنگ مجری برنامه های کودک با بسته مواد غذایی در صفحه تلویزیون ظاهر می شود و تبلیغ خوردن و استفاده از آن محصول غذایی را می کند.

سود هنگفتی که تبلیغات تلویزونی به صدا و سیما می رساند دلیلی شده تا حتی از برنامه های کودک و برنامه های اجتماعی و سرگرمی هم برای تبلیغات استفاده شود.

«لارم مارن»، مشاور عالی وزارت فرهنگ و سوئد می‌گوید: «کودکان توان درک موضوع تبلیغات را ندارند و تبلیغات‌چی‌ها نیز از کودکی و ناپختگی آنها سوءاستفاده می‌کنند».

آمارها نشان می دهد ۷۰ درصد کودکان از تبلیغات در نحوه رفتار خوب تاثیر می گیرند. ۶۰ درصد والدین از تمایل کودک به خرید اجناس تبلیغ شده سخن گفته اند.

تبلیغات در طول برنامه در حالی انجام می شود که صدا و سیما سال گذشته شبکه بازار که مخصوص تبلیغات است را افتتاح کرده است. قیمت هر ثانیه تبلیغ در شبکه بازار 900 تا 3150 تومان است.

برنامه 90 به تهیه کنندگی عادل فردوسی پور پیشتاز تبلیغات در برنامه است. فردوسی پور که در دور جدید 90 به 9 نفر مبلغ 500 هزارتومان هدیه می دهد با تبلیغ اسپانسری خاص آن را اهدا کننده جوایز برنامه اش اعلام میکند. شرکت هایی گمنام که حتی عادل فردوسی پور هم در خواندن اسم طولانی شان بعضی وقت ها دچار مشکل می شود.

جذب منابع مالی طی چند سال اخیر بهترین دلیل است تا از هرگوشه و کناری که امکان پخش در صدا و سیما دارد برای تبلیغات استفاده سود.

تبلیغات در تلویوزیون بعضی وقت ها آنقدر زیاد است که محاطبان تلویزیون ایران اعتقاد دارند سریال ها به صورت میان برنامه تبلیغات پخش می شود.

اما این نکته که برای جذب پول هدف یک برنامه کودک یا اجتماعی قربانی اسپانسرهای ناشناس شود بسیار مهم و البته فراموش شده است.

در بعضی برنامه ها تبلیغات در طول برنامه آنقدر مشهود و برای مخاطب زننده است که تماشاگر حتی قید نگاه کردن برنامه را هم می زند.

در سا 91 استفاده صدا و سیما از منابع عمومی بودجه دولت برای تامین هزینه های خوداز 689 میلیارد تومان در سال 1390 به 993 میلیارد تومان افزایش یافت.

نصب تابلوهای ایستاده، تبلیغات بر روی لیوان های برنامه ها و پخش قرعه کشی جوائز در طول برنامه ها از نمونه های کارهای تبلیغاتی است که این روزها دامنن اکثر برنامه های تلوزیون را می گیرد.

گرفتن منابع مالی برای تلویزون از راه تبلیغات را نمی توان برای تلویزون کاملا بد دانست. هزینه های سنگینی که برای دعوت مهمان هابه به خصوص در ایامی چون عید نوروزز تلویزیون خرج می کند بسیار سنگین است. اهدای چند دین سکه طلا به یک بازیگر برای حضور در برنامه تحویل سال نمونه این هزینه ها است.

در حالی که تمام نفرات برتر کنکور و صاحب نظران از رفتارهای موسسات آموزشی گلایه مند هستند اما صدا و سیما برای کسب در آمد حاضر است ساعت ها میکروفن تلویزیون و رادیو را در اختیار یک موسسه به خصوص برای تبلیغات جذب دانشجو و دانش آموز، قرار دهد.

به نظر می آید صدا و سیما حاضر است رساندن پیام به مخاطب را قربانی سودهایی بکند که از راه تبلیغات به دست می آورد.

تبلیغاتی که بعضی وقت ها آنقدر خلاف واقع است که مخاطب را مجاب می کند برای تحت تاثیر نبودن حتی قید تلویزون ایران را هم بزند.

کتاب جدید: روش‌ تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه

Posted: 05 Oct 2013 08:30 AM PDT

کتاب «روش‌های تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه» نوشته دکتر سعیدرضا عاملی با رویکرد بومی برای استفاده جامعه علمی ایران و سایر کشور‌های فارسی‌زبان تالیف شده است. این کتاب با همکاری اعضای مرکز پژوهشی‌ سیاست‌های مجازی دانشگاه تهران و مقدمه پروفسور «آرتور آسابرگر» از سوی انتشارات دانشگاه تهران روانه بازار نشر شده است.

در مقدمه کتاب «روش تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه» که به قلم پروفسور آرتور آسابرگر، استاد ممتاز بخش رادیو و تلویزیونی و هنرهای ارتباطات الکترونیک دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو نوشته شده، آمده است: «انتشار این کتاب در حوزه رسانه‌ها و مطالعات فرهنگی گام مهمی در تکامل مطالعات و فرهنگی و پژوهش‌ بر روی رسانه‌های جمعی در ایران است. اکنون مهم‌ترین پژوهش‌های ارتباطی در همه جای جهان در حوزه‌های مختلف در اختیار دانشجویان و پژوهشگران و سایر مناطق پارسی زبان قرار گرفته است.»

آسابرگر این کتاب را منبع ارزشمندی برای دانشجویان و پژوهشگران علاقه‌مند به حوزه‌های نقد رسانه‌ای، پژوهش‌های ارتباطی و تحلیل فرهنگی می‌داند و معتقد است ما از پنجاه و اندی سال پیش به این سو به اهمیت نقشی که رسانه‌ها در زندگی، جامعه و فرهنگ ما ایفا می‌کند، پی برده‌ایم و دسترسی به این پژوهش‌ها برای پژوهشگرانی که دوست دارند در این حوزه کار کنند اهمیت فزاینده‌ای یافته است.

فصل‌های این کتاب حوزه‌های بسیار متنوعی مانند روش‌شناسی قومی، روش‌های پیمایشی، تحلیل ژانر، تحلیل محتوا، روایت‌شناسی، گروه‌های کانونی، نظریه‌ دریافت، نظریه داده بنیاد، تحلیل گفت‌وشنود، تحلیل گفتمان، مطالعات فرهنگی، پدیدارشناسی و نظریه شبکه‌های اجتماعی را دربرمی‌گیرند.

تاریخ شفاهی، تحلیل خوشه‌ای، ارزیابی وب، هرمنوتیک، تحلیل انتقادی رسانه، تحقیق آرشیوی، تحلیل مخاطب، وب سنجی از دیگر حوزه‌های این کتاب محسوب می‌شوند.

هر مدخل در این کتاب چند بخش دارد که نگاه تاریخی به موضوع، شرح روش‌شناسی موضوع، مطالعه موضوع در میدان و بخش منبع‌شناسی برای کسانی که دوست دارند در آن حوزه مطالعه عمیق‌تری داشته باشند، را در برمی‌گیرد. همچنین در این کتاب با افکار بسیاری از برجسته‌ترین نظریه‌پردازان تحلیل فرهنگی و مطالعات رسانه‌ای آشنا می‌شویم.

در بخش پایانی کتاب «روش تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه» واژه‌نامه، نمایه اشخاص، نمایه واژگان و کتاب‌نامه منابع آمده است که حکایت از گستردگی و حجم بالای تلاش‌های انجام شده در کتاب دارد.

انتشار این کتاب نقطه عطفی در پژوهش ارتباطی و مطالعات فرهنگی ایران است و می‌تواند نقش مهمی در توسعه این حوزه‌ها و حتی دیگر حوزه‌های تخصصی برای دانشجویان و پژوهشگران کشور ایفا کند.

کتاب «روش‌های تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه» تالیف دکتر سعیدرضا عاملی در ۴۱۱ صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای ۱۸ هزار تومان شهریورماه سال ۱۳۹۲ از سوی انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسید.

نهاد جاسوسی آمریکا به دنبال شبیه سازی ارتباطات اجتماعی آمریکاییان

Posted: 05 Oct 2013 07:00 AM PDT

آژانس امنیت ملی آمریکا با جاسوسی از ارتباطات تلفنی و اینترنتی آمریکاییان تلاش می‌کند نقشه شبکه ارتباطات اجتماعی آنان را ترسیم کند.

به گزارش فارس به نقل از سی نت، این آژانس از این طریق یک پایگاه داده بسیار بزرگ از اطلاعات به دست آمده از ایمیل‌ها و ارتباطات تلفنی میلیون‌ها آمریکایی تهیه کرده و از این طریق گراف‌های اجتماعی از تعاملات مردم آمریکا ترسیم کرده است تا از آن برای مقاصد جاسوسی خود بهره بگیرد.

در این گراف اطلاعات مفصلی در مورد دوستان و همراهان هر فرد در مسافرت‌ها و ارتباطات اجتماعی‌اش و همین طور اطلاعات مربوط به محل اقامت وی وجود دارد. اطلاعات خصوصی شخصی نیز برای ارتقای کیفیت این گراف‌ها به کار گرفته می‌شوند.

آژانس امنیت ملی آمریکا از سال 2010 به این سو در این زمینه فعال بوده و بر اساس اسنادی که ادوارد اسنودن در این زمینه افشا کرده ، ترسیم چنین گراف‌هایی در قالب طرحی موسوم به "تحلیل مرکزی بهتر اشخاص" صورت گرفته و برای بهینه سازی آن 94 نوع اطلاعات متفاوت به کار گرفته شده است. سه اطلاعات پایه‌ای مورد استفاده برای دسترسی به دیگر اطلاعات عبارتند از آدرس‌های ایمیل، تلفن‌های همراه و ثابت و در نهایت آدرس های IP افراد.

برای جمع‌آوری اطلاعات همچنین از بلیت‌های مسافری افراد، اطلاعات مربوط به ثبت نام برای رای دادن، اطلاعات مالیاتی، داده‌های مکانی به دست آمده از سیستم GPS، کدهای بانکی، اطلاعات بیمه و حتی نمایه فیس بوک افراد استفاده شده است.

آژانس امنیت ملی آمریکا امیدوار بوده تا از این طریق ارتباطات احتمالی آمریکاییان با سازمان‌ها و نهادهای اطلاعاتی خارجی را کشف کند و اسناد نشان می دهد که برای جاسوسی و دستیابی به اطلاعات خصوصی مردم نه تنها با هیچ محدودیتی مواجه نبود، بلکه از همکاری کامل موسسات خصوصی و دولت این کشور برخوردار بوده است.

تاکید وزیر ارشاد بر راه‌اندازی شبکه تلویزیونی «فرهنگ‌وهنر»

Posted: 05 Oct 2013 07:00 AM PDT

وزیر ارشاد تاسیس یک شبکه تلویزیونی با موضوع فرهنگ و هنر را ضروری دانست و از مسئولان سیما خواست با تشکیل کارگروه مشترک بین دو سازمان در آینده، این شبکه راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون سیمای رسانه ملی در خصوص تعامل و همکاری‌های مشترک در برنامه‌های فرهنگی و هنری با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این جلسه که با حضور وزیر ارشاد،‌ معاون سیما و مدیران شبکه‌های سه و قرآن و معارف سیما برگزار شد علی جنتی از اهتمام رسانه ملی در پرداخت مناسب به موضوعات فرهنگ و هنر از جمله حوزه‌های کتاب،‌ سینما،‌ موسیقی و تئاتر تقدیر و تشکر کرد.

وزیر ارشاد همچنین تاسیس یک شبکه تلویزیونی با موضوع فرهنگ و هنر را ضروری دانست و از مسئولان سیما خواست با تشکیل کارگروه مشترک بین دو سازمان در آینده ، این شبکه راه اندازی شود.

استفاده ابزاری از تصاویر زنان در تبلیغات چاپی ممنوع شد

Posted: 05 Oct 2013 07:00 AM PDT

در پی ممنوعیت استفاده از تصاویر اساطیری بیگانه در محصولات چاپی به دستور وزارت ارشاد، چاپ محصولات با محتوای استفاده ابزاری از تصویر زنان هم ممنوع اعلام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد علمشاهی مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو نامه خطاب به علی نیکوسخن رئیس هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، ممنوعیت چاپ محصولات با محتوای استفاده ابزاری از تصویر زنان را اعلام کرد.

علمشاهی در یکی از این نامه‌ها خطاب به نیکوسخن نوشته است: بنا به گزارش واصله، برخی از فعالان و تولیدکنندگان با استفاده از طرح‌های غیرمتعارف به خصوص با استفاده ابزاری از تصاویر زنان مبادرت به تبلیغ کالا یا خدمات می‌نمایند. لذا با ارسال نمونه پیوست که اقدام موصوف خلاف مقررات و ضوابط تبلیغات کشور می‌باشد، مستدعی است دستور فرمایند در راستای نظارت بر عملکرد چاپخانه‌ها و جلوگیری از چاپ این قبیل موارد و لزوم کسب مجوز پیش از چاپ، اقدام مقتضی معمول و از نتیجه اقدامات این دفتر را مطلع فرمایند.

در نامه دیگر علمشاهی به رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران، به بسته‌های چاپی یک رستوران زنجیره‌ای اشاره شده و آمده است: احتراماً به پیوست نامه شماره 13948/92 مورخ 28/5/92 دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی در خصوص بسته‌های چاپی رستوران‌های زنجیره‌ای بوف ارسال می‌گردد. لذا با توجه به مفاد نامه مستدعی است جهت جلوگیری از چاپ این محصول و موارد مشابه با تأکید بر اعمال قوانین و مقررات مربوطه از سوی چاپخانه‌داران، اقدام لازم معمول و از نتیجه آن این دفتر را مطلع فرمایند.

به دنبال این دو نامه، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران نیز در بخشنامه‌ای خطاب به کلیه اعظای این صنف، نوشت: عطف به دستورالعمل یادشده از سوی دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضروری است از چاپ محصولاتی که محتوی استفاده غیرمتعارف و ابزاری از تصاویر زنان به منظور تبلیغ کالا و خدمات و غیره می‌باشد، خودداری و در موارد تردید در قبول یا عدم قبول سفارش‌های چاپی قبلاً از اداره کل امور چاپ وزارت متبوع استعلام و پس از صدور مجوز، اقدام به پذیرش شود.

شارژ تلفن همراه با راه رفتن

Posted: 05 Oct 2013 07:00 AM PDT

پژوهشگران موسسه مهندسی زیستی اوکلند یک ژنرانور الکتریکی ساخته اند که می تواند با مهار انرژی حرکاتی مانند دویدن و راه رفتن، برق مورد نیاز برای وسایل شخصی را تامین کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، امروزه با افزایش استفاده از وسایل الکترونیکی همراه، تامین انرژی مورد نیاز این دستگاه ها به یک چالش مهم برای دانشمندان تبدیل شده است. از این رو محققان در تلاش هستند با استفاده از فعالیت های روزمره منبع جدیدی برای شارژ این دستگاه ها فراهم کنند.

یک کفش معمولی در لحظه برخورد با زمین انرژی را به شکل گرما هدر می دهد اما در فناوری دانشمندان نیوزیلندی، از ژنرانورهای کشسان نازک برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی برق استفاده می شود.

ایده اصلی این فناوری توسط موسسه بین المللی SRI تحقیقات آمریکا مطرح شده است اما مهندسان دانشگاه اوکلند از این شیوه برای ساخت ژنراتورهای کوچک تر و سبک تری بهره گرفته اند که راحتی بیشتری را در زمان تولید انرژی برای کاربر فراهم می آورد.

محققان امیدوارند طی یک سال این فناوری را به صورت واقعی و عملی به بازار عرضه کنند و از انرژی حرکت برای شارژ وسایل الکترونیکی مانند تلفن هوشمند، آی پاد، مانتیورهای ضربان قلب ورزشکاران استفاده شود.

دو دانشجو از همین ساختار مکانیکی برای ساخت حسگرهای عضلات مصنوعی استفاده کردند که حرکات بدن انسان را اندازه گیری و ثبت می کند.

آنها شرکتی را تاسیس کرده و حسگرهایی را ساخته اند که نرم، سبک و کشسان است و از این رو حرکات طبیعی را مختل نمی کند. به این ترتیب حسگرهای این دو دانشجو عملیاتی شدن کفش های تولید کننده برق را تایید می کند.

ساخت عینک مترجم: ترجمه همزمان از زبان ژاپنی

Posted: 05 Oct 2013 07:00 AM PDT

محققان ژاپنی از یک نوع عینک جدید رونمایی کرده اند که می تواند حروف ژاپنی را به طور همزمان با نگاه کاربر به زبان مبدا ترجمه کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عینک جدید ژاپنی که در یکی از بزرگترین نمایشگاه های گجت در ژاپن رونمایی شده این امکان را برای یک فرد کاملا ناآشنا به زبان ژاپنی فراهم می کند که برای مثال بتواند وارد رستوران شود و از منوی غذاها که کاملا به زبان ژاپنی نوشته شده بدون هیچ گونه مشکلی غذا سفارش دهد.

این عینک برای مسافرانی که به ژاپن سفر می کند امکان ترجمه تمام علائم جاده ای و خیابانی را به زبانی قابل فهم و به طور لحظه ای فراهم می کند.

NTT DoCoMo به عنوان بزرگترین شرکت عرضه کننده شبکه های موبایلی به عنوان سازنده این گجت آن را در نمایشگاه فناوریهای پیشرفته رونمایی کرده که از سه شنبه اول اکتبر (9 مهرماه) افتتاح شد.

این عینک با فناوری بالا از ترکیب دوربینها، رایانه ها استفاده می کند تا ترجمه ای مناسب از زبانی ارائه کنند که کاربر به آن نگاه می کند.

شرکت DoCoMo طی بیانیه ای اظهار داشت: فناوری تشخیص حروف موجب می شود که ترجمه لحظه ای زبان برای مسافران هنگام خواندن منو رستوران و سایر متون ساده شود.

گفته می شود که تولید چنین گجتی برای مسافران خارجی که به ژاپن سفر می کنند خبر خوشی است و آنها می توانند در نقاط محلی تری که زبان انگلیسی و سایر زبانها مشاهده نمی شود نیز حضور داشته باشند، چرا که جدا از منطقه های بزرگ توریستی سایر نقاط شهری در ژاپن چندان با زبان انگلیسی سروکار ندارد.

درحالی که ژاپن برای المپیک 2020 آماده می شود این عینکها می تواند برای گردشگرانی که می خواهند در یک رستوران ساده ژاپنی غذا می خورد موثر واقع شود.

براساس اعلام شرکت تولید کننده این عینک ها برای المپیک 2020 آماده خواهند شد.

هرچقدر بیشتر پیامک ارسال کنید خواب‌تان کمتر می‌شود

Posted: 05 Oct 2013 07:00 AM PDT

محققان آمریکایی به این نتیجه رسیده اند که هرچقدر در طول روز بیشتر پیامک بنویسید هنگام شب با مشکلات خواب بیشتری رو به رو می شوید.

به گزارش خبرگزاری مهر، کارشناسان هشدار دادند بسیاری از افراد مدعی هستند که بدون تلفن همراه خود نمی توانند زندگی کنند، این نوع اعتیاد ضررها و تبعات بسیاری با خود به همراه دارد که یکی از آن مشکلات خواب است.

این محققان اعتقاد دارند که مشکلات خواب این افراد به این علت است که آنها احساس می کنند برای پاسخ دادن سریع به پیامکهای خود بدون توجه به زمان دچار استرس ذهنی می شوند و افرادی که با قرار دادن تلفن کنار تخت می خوابند به این معنا است که آمادگی دارند با تمام پیامکهای دریافتی در طول شب از خواب بیدار شوند.

کارلا مورداک از دانشگاه واشنگتن لی به این نتیجه رسیده است که بدون در نظرگیری سطح استرس، دانشجویان سال اولی که بیشتر پیامک ارسال می کنند کمتر می خوابند.

وی از دانشجویان خواست به پرسشهایی پاسخ دهند که رفاه عاطفی و مشکلات خواب آنها را ارزیابی می کرد و پس از آن به طور تخمینی تعداد پیامکهایی که آنها به طور متوسط در روز ارسال می کنند را بررسی کرد.

دکتر مورداک برای ارزیابی کیفیت خواب دانشجویان از شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ استفاده کرد. این ابزار چند بعد از کیفیت خواب چون طول خواب، میزان زمانی که افراد برای به خواب رفتن نیاز دارند، میزان زمانی که در حالت خوابیده در رختخواب می گذرانند، مزاحمتهای در طول شب، خواب آلودگی در طول روز را بررسی می کند.

نتیجه اصلی در این تحقیقات این بود که هرچقد میزان پیامکهای روزانه بیشتر شود، مشکلات خواب افراد افزایش می یابد.

دکتر مورداک یادآور شد که نتایج به دست آمده توسط وی یافته های پیشین را مبنی بر ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و مشکلات خواب در نوجوانان و بزرگسالان جوان تأیید می کند.

این تحقیق همچنین به این نتیجه رسیده است که ارسال پیامکهای متنی به استرس ناشی از روابط نیز مرتبط می شود. این نتایج مرتبط با هم نشان دهنده این است که ارسال پیامک با تعداد زیاد ممکن است در دوره های پر استرس مشکل زا شود.

سخنرانان کلیدی همایش بررسی ابعاد شبکه‌های اجتماعی مشخص شدند

Posted: 05 Oct 2013 06:51 AM PDT

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: بیش از100 مقاله علمی به همایش تخصصی بررسی ابعاد شبکه‌های اجتماعی که توسط پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود ارسال شده است.

به گزارش ایسنا، دکترسعید قاضی مغربی - معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی - با اشاره به برگزاری همایش شبکه‌های اجتماعی توسط پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی گفت: همایش شبکه‌های اجتماعی با تاکید بر مسائل فنی و علوم انسانی برگزار می شود.

او گفت: ابعاد مختلف فنی، اجتماعی، انسانی و امنیتی شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک، توئیتر، گوگل پلاس و ... در این همایش بررسی می شود.

وی با تاکید بر بررسی ابعاد شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: این همایش به عنوان نخستین همایش علمی توسط جهاد دانشگاهی، با هدف شناخت زیر ساختها و ابزارهای مدیریت محتوا در شبکههای اجتماعی با محور شبکه‌های اجتماعی و هویت آنها، بررسی تاثیرات شبکههای اجتماعی در ایران و جهان، شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی ایرانی - اسلامی، 20 مهر ماه در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی مفهوم تازه‌ای نیست که به تازگی مطرح شده باشند افزود: اما مطرح شدن آن به عنوان شبکه‌های اجتماعی مجازی مبتنی بر فناوری اطلاعات، مفهوم جدیدی است که در دهه های اخیر درکشورمان مطرح شده است.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی مردم می شود، نحوه تعاملات و گوناگونی روابط مطرح می شود. امروزه اینگونه روابط به سبک آموزش و سبک تعاملات منوط می شود که اینگونه روابط عوض شده است و عمده‌ترین تعاملات در فضای مجازی اتفاق می‌افتد. در این جاست که شبکه اسلامی و الگوی اسلامی مطرح می شود. لازمه رسیدن به این الگو هم آگاهی بخشی به مردم در خصوص امنیت و حریم شخصی و نوع استفاده از این فضای مجازی است.

او از ارسال بیش از 100 مقاله علمی به این همایش خبر داد و افزود: تلاش می شود بیش از سی مقاله علمی در این همایش به صورت سخنرانی ارائه شود.

به گزارش ایسنا از روابط عمومی پژوهشکده ICT جهاد دانشگاهی، سخنرانان کلیدی همایش "بررسی ابعاد شبکه‌های اجتماعی" در جلسه کمیته علمی این همایش مشخص شدند.

جلسه کمیته علمی این همایش با حضور رئیس همایش، دبیر علمی، دبیر اجرایی و سایر دست‌اندرکاران همایش برگزار شد.

در پایان این جلسه آقایان دکتر علوی، وزیر اطلاعات، دکتر واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهندس نصرالله جهانگرد - معاون فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فاوا؛ دکتر حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری به عنوان سخنرانان کلیدی سالن اصلی مشخص شدند.

همچنین مقرر شد دکتر یونس شکرخواه، عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران (با موضوع رسانه‌های اجتماعی و شبکه های اجتماعی)؛ دکتر سعیدرضا عاملی، عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران (با موضوع استعمار مجازی) و دکتر علی‌اکبر جلالی، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت به ترتیب در ابتدای هر میزگرد به عنوان سخنران کلیدی نظرات خود را برای مخاطبان ارائه کنند.

همچنین در جلسه کمیته علمی همایش "بررسی ابعاد شبکه‌های اجتماعی" موضوعات نشست‌های تخصصی این همایش تعیین و تصویب رسید.

بنابر این گزارش مقرر شد: میزگرد "فیسبوک و سایر شبکه‌های اجتماعی مجازی؛ تهدید یا فرصت" با حضور دکتر انتظاری عضو هیأت علمی دانشگاه علامه، دکتر کوثری عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، دکتر اسدپور عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و مهندس جهانگرد معاون فناوی اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فاوا به عنوان اولین پنل سالن اصلی برگزار گردد.

همچنین میزگرد "شبکه‌های اجتماعی، هویت و سبک زندگی" نیز با حضور دکتر کرمی، دکتر غفاری، دکتر حسام‌الدین آشنا، دکتر حاجیانی، دکتر سید وحید عقیلی، دکتر امیدعلی مسعودی به عنوان پنل دوم سالن اصلی برگزار خواهد شد.

در ادامه برنامه همایش، میزگرد "امنیت و حریم خصوصی در شبکه‌های اجتماعی" با حضور سردار هادیانفر، دکتر رسول جلیلی (عضو هیأت علمی دانشگاه شریف)، دکتر هاشمی گلپایگانی، دکتر زارعی، (سازمان حراست) و سردار طلایی به عنوان پنل اول سالن فرعی و میزگرد "داده کاوی و تحلیل شبکه‌های اجتماعی" با حضور دکتر آنالویی، دکتر هاشمی، دکتر ربیعی و دکتر مینایی نیز به عنوان پنل دوم سالن فرعی برگزار خواهد شد.

بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی در هر میزگرد سه مقاله مرتبط با موضوع میزگرد ارائه خواهد شد. همچنین تعدادی از ارائه دهندگان مقالات خود را در فضای پوستری ارائه خواهند کرد.

مردم شناسی «آهنگران» به مثابه یک رسانه

Posted: 05 Oct 2013 06:51 AM PDT

میزگرد «مردم شناسی آهنگران به مثابه یک رسانه» با حضور دکتر فیاض و دکتر کوثری روز یکشنبه 14 مهر 1392 ساعت 13-15 در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می گردد.

به همت پایگاه علوم اجتماعی اسلامی ایرانی و بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، میزگرد نقد و بررسی «کتاب آهنگران» با عنوان «مردم شناسی آهنگران به مثابه یک رسانه» روز یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳-۱۵ در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می گردد.

در این نشست دکتر ابراهیم فیاض عضو هیئت علمی گروه مردم شناسی، دکتر مسعود کوثری عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران و مولف کتاب به ایراد سخن خواهند پرداخت.

کتاب آهنگران که به قلم علی اکبری مزدآبادی تالیف و تنظیم شده است، حاوی ۲۲۰ صفحه از خاطرات، و متن بیش از ۵۰۰ نوحه اجرا شده از سال ۱۳۵۸ تا رحلت حضرت امام خمینی(ره) است. فایل صوتی تمامی نوحه‌های مندرج در این کتاب به اضافه چهل قطعه تصویری از اجراهای سال‌های دفاع مقدس وی، به قالب دو لوح فشرده به این کتاب ضمیمه شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر