گروه ندای گلها
آلبوم موسیقی بیکلام "دلشکسته" در دستگاه اصفهان
همنوازی پیانو جواد معروفی و ویولون همایون خرم
کیفیت: عالی
***
چهره ماندگار؛ استاد همایون خرم
گروه نویسندگان وبلاگ فرهنگی ندای گلها
MooseMoosighi.MihanBlog.com
آلبوم موسیقی بیکلام "دلشکسته" در دستگاه اصفهان
همنوازی پیانو جواد معروفی و ویولون همایون خرم
کیفیت: عالی
ZIP دانلود کل آلبوم در یک فایل 63 دقیقه ای ...
Size: 57.0 Mb Server: MediaFire .......... Download
----------------------------
Size: 57.0 Mb Server: MediaFire .......... Download
----------------------------
Select 1 قسمتی از آلبوم دلشکسته را از اینجا گوش دهید ...
Size: 07.0 Mb Server: PicoFile .......... Download
-----------------------------Size: 07.0 Mb Server: PicoFile .......... Download
Select 2 قسمتی از آلبوم دلشکسته را از اینجا گوش دهید ...
Size: 06.2 Mb Server: PicoFile .......... Download
-----------------------------Size: 06.2 Mb Server: PicoFile .......... Download
Select 3 قسمتی از آلبوم دلشکسته را از اینجا گوش دهید ...
Size: 02.3 Mb Server: PicoFile .......... Download
Size: 02.3 Mb Server: PicoFile .......... Download
-----------------------------
Select 4 قسمتی از آلبوم دلشکسته را از اینجا گوش دهید ...
Size: 08.4 Mb Server: PicoFile .......... Download
-----------------------------Size: 08.4 Mb Server: PicoFile .......... Download
***
چهره ماندگار؛ استاد همایون خرم
ضربه پیانو؛ سوز ویلون؛ دستگاه اصفهان؛ دستان جواد معروفی؛ همایون خرم و احتمالاً، دلی شکسته!... اینها همگی در یک آلبوم گرد هم آمدند تا با غلبه بر شنوده، وی را متحیر هنر موسیقی ایران سازند، تا او مجذوب پاسخ آوازهایی شود که بین معروفی و خرم در تبادل است آنچنان که گویی در این عالم به سر نمی برند!...ا
هنر موسیقی ایران، در تعدادی دستگاه تداعی می یابد. هر دستگاه مانند یک تــِم، دارای سبک و ظاهر خاص به خود بوده و در اصل یک توالی از پردههای مختلف موسیقی است. یک دستگاه هیچگاه از یک مدل آهنگ تشکیل نشده، بلکه مجموعه ای از شـُعبات و فراز و نشیب هایی در موسیقی است که همگی از یک سبک پیروی و در یک مسیر حرکت میکنند. ا
این دستگاه ها، از تعداد بسیاری گوشه تشکیل شده و هنرمندان معمولاً آن را از درآمد (ابتدا) دستگاه آغاز میکنند، به گوشه اوج یا مخالف دستگاه در میانه کار میرسند و سپس با فرود به گوشه های پایانی و ارائه تصنیف اجرای خود را به پایان میرسانند. ا
آواز معمولاً قسمتی از دستگاه مورد نظر است که میتوان آنرا دستگاه فرعی نامید. آواز از نظر فواصل با دستگاه مورد نظر یکسان یا شبیه بوده و میتواند شاهد و یا ایست متفاوتی داشته باشد. به طور مثال آواز دشتی از متعلقات دستگاه شور و از درجه پنجم آن بوده و به عنوان مثال اگر شور سل را در نظر بگیریم، دارای نت شاهد و ایست (ر) میباشد. بدین ترتیب در آواز شور ملودی با حفظ فواصل دستگاه شور روی نت (ر) گردش میکند و در نهایت روی همان نت میایستد. بهطور کلی هر آواز پس از ایست موقت روی ایست خودش، روی ایست دستگاه اصلی (در اینجا شور) باز میگردد
گوشه نیز که گاهی به آن مقام نیز گفته میشود، از اساسی ترین مؤلفههای هویت موسیقی ایرانی است. گوشهها قطعههای ثبت شده از موسیقی سنتی ایرانی هستند که در طول زمان توسط استادان موسیقی ایرانی گردآوری شده و به هنرجویان آموخته میشود
هر دستگاه موسیقی سنتی دارای تعدادی گوشه است که توسط استادان مختلف به شکلهای متفاوت ولی بسیار مشابه ثبت شده اند. منبع جمعآوری گوشهها، عموماً قطعات نواخته شده در میان نوازندههای بومی نواحی مختلف ایران است
بسته به اهمیت، گوشهها را میتوان به سه گونه تقسیم کرد
گوشههای بزرگ: که دارای این قابلیت هستند که به مدت زیادی در طول یک اجرا نواخته شوند مانند گوشه بیات کرد در شور، مخالف در سهگاه و چهار گاه، حجاز در آواز ابوعطا و شوشتری در همایون
گوشههای کوچک: که در همه آوازها و دستگاهها وجود دارند
گوشههای سرگردان: که قابلیت اجرا در دستگاههای مختلف را دارند، مانند مثنوی، جامهدران و کرشمه
گوشههای موجود در دستگاههای موسیقی ایرانی در حقیقت قطعاتی جدا ولی در عین حال مربوط به هم هستند که از پیوستن آنها به یکدیگر دستگاههای موسیقی به وجود میآیند. به اولین گوشه در هر دستگاه، «درآمد» آن دستگاه گفته میشود
گوشهها در یک دستگاه ممکن است دارای گامهای مختلف یا همانند باشند. در ردیف نوازی، گوشهها به ترتیب از درجات پایین گام شروع شده و طبق یک روند منظم به تدریج اوج گرفته و دوباره به گام اصلی دستگاه بازگشت میکنند. هر یک از گوشهها بر اساس گام و یا حالت و یا نت شاهدی که دارند، حالت احساسی خاصی را تداعی مینمایند. در دستگاههای مختلف ممکن است گوشههایی با حالات یکسان وجود داشته باشند که از طریق آنها میتوان به تعویض دستگاهها (مرکب نوازی) پرداخت
هنر موسیقی ایران، در تعدادی دستگاه تداعی می یابد. هر دستگاه مانند یک تــِم، دارای سبک و ظاهر خاص به خود بوده و در اصل یک توالی از پردههای مختلف موسیقی است. یک دستگاه هیچگاه از یک مدل آهنگ تشکیل نشده، بلکه مجموعه ای از شـُعبات و فراز و نشیب هایی در موسیقی است که همگی از یک سبک پیروی و در یک مسیر حرکت میکنند. ا
این دستگاه ها، از تعداد بسیاری گوشه تشکیل شده و هنرمندان معمولاً آن را از درآمد (ابتدا) دستگاه آغاز میکنند، به گوشه اوج یا مخالف دستگاه در میانه کار میرسند و سپس با فرود به گوشه های پایانی و ارائه تصنیف اجرای خود را به پایان میرسانند. ا
آواز معمولاً قسمتی از دستگاه مورد نظر است که میتوان آنرا دستگاه فرعی نامید. آواز از نظر فواصل با دستگاه مورد نظر یکسان یا شبیه بوده و میتواند شاهد و یا ایست متفاوتی داشته باشد. به طور مثال آواز دشتی از متعلقات دستگاه شور و از درجه پنجم آن بوده و به عنوان مثال اگر شور سل را در نظر بگیریم، دارای نت شاهد و ایست (ر) میباشد. بدین ترتیب در آواز شور ملودی با حفظ فواصل دستگاه شور روی نت (ر) گردش میکند و در نهایت روی همان نت میایستد. بهطور کلی هر آواز پس از ایست موقت روی ایست خودش، روی ایست دستگاه اصلی (در اینجا شور) باز میگردد
گوشه نیز که گاهی به آن مقام نیز گفته میشود، از اساسی ترین مؤلفههای هویت موسیقی ایرانی است. گوشهها قطعههای ثبت شده از موسیقی سنتی ایرانی هستند که در طول زمان توسط استادان موسیقی ایرانی گردآوری شده و به هنرجویان آموخته میشود
هر دستگاه موسیقی سنتی دارای تعدادی گوشه است که توسط استادان مختلف به شکلهای متفاوت ولی بسیار مشابه ثبت شده اند. منبع جمعآوری گوشهها، عموماً قطعات نواخته شده در میان نوازندههای بومی نواحی مختلف ایران است
بسته به اهمیت، گوشهها را میتوان به سه گونه تقسیم کرد
گوشههای بزرگ: که دارای این قابلیت هستند که به مدت زیادی در طول یک اجرا نواخته شوند مانند گوشه بیات کرد در شور، مخالف در سهگاه و چهار گاه، حجاز در آواز ابوعطا و شوشتری در همایون
گوشههای کوچک: که در همه آوازها و دستگاهها وجود دارند
گوشههای سرگردان: که قابلیت اجرا در دستگاههای مختلف را دارند، مانند مثنوی، جامهدران و کرشمه
گوشههای موجود در دستگاههای موسیقی ایرانی در حقیقت قطعاتی جدا ولی در عین حال مربوط به هم هستند که از پیوستن آنها به یکدیگر دستگاههای موسیقی به وجود میآیند. به اولین گوشه در هر دستگاه، «درآمد» آن دستگاه گفته میشود
گوشهها در یک دستگاه ممکن است دارای گامهای مختلف یا همانند باشند. در ردیف نوازی، گوشهها به ترتیب از درجات پایین گام شروع شده و طبق یک روند منظم به تدریج اوج گرفته و دوباره به گام اصلی دستگاه بازگشت میکنند. هر یک از گوشهها بر اساس گام و یا حالت و یا نت شاهدی که دارند، حالت احساسی خاصی را تداعی مینمایند. در دستگاههای مختلف ممکن است گوشههایی با حالات یکسان وجود داشته باشند که از طریق آنها میتوان به تعویض دستگاهها (مرکب نوازی) پرداخت
گروه نویسندگان وبلاگ فرهنگی ندای گلها
MooseMoosighi.MihanBlog.com
از طرف گروه ندای گلها
nedaye-golha@googlegroups.com
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر