۱۳۹۱ تیر ۲, جمعه

[گروه لیمو:9973] ریزترین حلقه المپیک جهان

پژوهشگران در آستانه المپیک 2012 لندن، مولکول جدیدی را در آزمایشگاه ساخته‌اند که با شکلی شبیه به حلقه‌های المپیک، الیمپیسن (olympicene)نامیده شده است. این مولکول از خانواده گرافن، ساختار جدید کربن است.

به گزارش نیوساینتیست، این مولکول از دو سال پیش در بانک اطلاعاتی کم‌اسپایدر ثبت شده بود، اما دیوید فاکس و آنیش میستری، پژوهشگران دانشگاه وارویک در انگلستان به تازگی توانسته‌اند آن را در آزمایشگاه بسازند. این ماده علاوه بر ویژگی‌های مرتبط با گرافن (هدایت الکتریکی بسیار زیاد، ضخامت فوق‌العاده اندک، استحکام بالا، سبکی و انعطاف‌پذیری فوق‌العاده) خواص چشم‌گیر دیگری نیز دارد که آن‌را برای سلول‌های خورشیدی و منابع روشنایی پیشرفته مانند ال.ای.دی به گزینه‌ای مناسب تبدیل می‌کند.

 

در این تصویر که با استفاده از میکروسکوپ نیروی اتمی غیرتماسی در مرکز تحقیقاتی آی.بی.ام در زوریخ سوییس گرفته شده، می‌توانید مولکول الیمپیسن (olympicene)را ببینید که پهنای آن فقط 1.2 نانومتر است (هر میلی‌متر معادل یک میلیون نانومتر است) و کوچک‌ترین حلقه پنج‌تایی است که تاکنون در عالم دیده شده است.

 

--
=>=>=>=>=>=>=>=> ما بايد عادت كنيم، براى خودمان فرهنگ كنيم، براى خودمان يك فريضه بدانيم كه هر كالائى كه مشابه داخلى آن وجود دارد و توليد داخلى متوجه به آن است، آن كالا را از توليد داخلى مصرف كنيم و از مصرف توليدات خارجى بجد پرهيز كنيم
امام خامنه ای حفظه الله <=<=<=<=<=<=<=<=
دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه است گروه Google Groups "لیمو
»« Lemon".
جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به lymoo@googlegroups.com
 
برای سایر گزینه ها، به این گروه مراجعه کنید در
http://groups.google.com/group/lymoo?hl=fa?hl=fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر