MediaNews.ir |
- رسانه بر دوراهي انتخاب
- جدول مصوبات راهاندازی شبکه ملی اینترنت
- اجاقی که با پیامک کار میکند / اجاق گاز مجهز به وای.فای
- شبکه ملی فرهنگ چه ماموریتی دارد؟
- دبیر شورایعالی فضای مجازی کشور مشخص شد
- ژاپنیها با گوشیهای هوشمند به جنگ تشعشعات هستهای میروند
- شماره جدید دنیای کامپیوتر و ارتباطات منتشر شد
- افتتاح دفتر خاورمیانه فیسبوک در دوبی
- گوگل به دنبال شاد کردن کاربران؟
- ابتکار دانشجویان اوگاندایی برای مبارزه با فساد
- درآمد یک میلیارد دلاری توییتر از محل تبلیغات
- اعتراض نمایندگان کنگره آمریکا به عضویت کودکان در فیسبوک
- نتایج تصویری گوگل کتاب شد
- بنیانگذار توئیتر با یک ناشر قرارداد بست
- انگلیس به اپل، گوگل و فیسبوک هشدار داد
Posted: 05 Jun 2012 08:06 AM PDT در مورد نقش رسانه و تأثير آن در دنياي امروز سخن بسيار گفته شده است به نحوي که در موثر بودن آن اصلاً ترديدي نيست و اين تأثير به حدي است که عصر حاضر را عصر ارتباطات رسانهاي نام نهاده و در سايه آن دنيا به دهکدهاي تبديل شده است. نکتهاي که کمتر به آن پرداخته شده و ميشود دوگانگي است که بين منطق حرفهاي حاکم بر رسانه يعني اصل جذب مخاطب بيشتر و کارکرد رسانه يعني از بين بردن حريمهاي خصوصي به وجود ميآيد. تحقيقات و مطالعات مردم شناسي نشان ميدهد در تمام جوامع در تمامي ادوار حتي در جوامع ابتدايي، قواعد اجتماعي وجود داشتهاند که ورود به اماکن خاصي را محدود و گاهي ممنوع کردهاند هر چند که از حريم خصوصي و حق مصونيت حريم خصوصي شايد سابقه کمتر از 200سال داشته باشد. اگر بخواهيم تعريف مبسوط و جامعي براي حريم خصوصي ارائه کنيم شايد بتوان آن را «اطلاعات، ارتباطات فضاها و متعلقاتي که خواه از نظر فطري و خواه از نظر فرهنگي در وهله نخست به فرد معيني اختصاص دارد و بيش از اين به طور علني عمومي و نشر نشده است» عنوان نمود. (محسنیان 1383: 17-24) تعريف مصداقي: تعريف مصداقي حريم خصوصي شايد موارد گسترده و متعددي را در بربگيرد بدين معني که از کوچکترين موارد مانند نشاني افراد تا تصوير، وضع سلامتي فردي، سطح تحصيلات، وابستگي سياسي و مذهبي و صنعتي، شيوههاي تأمين معاش، موفقيت خانوادگي و شغل، سوابق حقوقي و کيفري و دهها و دهها مشخصه ديگر را ميتوان عنوان نمود. در اخلاق به خصوص اخلاق اسلامي چهارچوبها و خط قرمزهايي براي ورود افراد به مسايل و حريم خصوصي يکديگر وجود دارد. ممنوعيت غيبت، تهمت، هجو، سوء ظن، استراق سمع و تصوير و نظاير اينها همه حريمها و حرمتهايي هستند که سعي کردهاند که حريم اشخاص را از تعرض مصون بدارند. اما در عالم رسانه و ارتباطات امروزه بسياري از اين حرمتها قابليت طرح و بحث را ندارند و رسانه بدون حد و مرز و تماميت خواه دوربین خود را وارد زندگي و حريم شخصي افراد مشهور از هر صنف سياسي، هنري، ورزشي، دانشمندان و... نموده و زواياي پنهان زندگي افراد را به تصوير ميکشد. حتي گروههاي سياسي نيز از اين دست اندازي مصون نيستند و هر از چندگاهي رسانهها اخبار محافل پنهاني، نشستهاي پشت دربهاي بسته و تصميمات بسيار محرمانه احزاب و گروهها را پنهان و به نوعي افشا و آشکار مينمايند. حال سؤال اصلي اين است که رسانه بايد در اين عصر که واقعاً هر فرد را ميتوان يک رسانه تصور نمود بين توسعه رسانهاي و جذب مخاطب و اين مهم که دانستن و اطلاع رساني حق اوليه انسانهاست از يک طرف و حريم خصوصي اشخاص، احزاب، گروهها کدام يک را انتخاب کند؟ پاسخ به اين سؤال آسان نيست اما کوتاه و فوري اگر بخواهيم پاسخ بگوييم به نظر ميرسد که آنچه رسانه را بيمحابا وارد حريم خصوصي مينمايد و اين حريم را نقض ميکند منافع اقتصادي صاحبان رسانهها است. در اين بيان منافع اقتصادي جملهای بسيار کلي است و شامل تمامي انواع منافع اقتصادي، سياسي، حزبي، رسانهاي و... ميشود. اگر اين منافع که نوعاً تأمين آن رسانه را به پيمودن طرق غيرمشروع واميدارد از رسانه و کار رسانهاي حذف شود به نظر ميرسد که تاحدودي سلامتي به دايره رسانه و ارتباطات رسانهاي بازگردد. روشنک همخانی |
جدول مصوبات راهاندازی شبکه ملی اینترنت Posted: 05 Jun 2012 08:06 AM PDT راه اندازی شبکه ملی اینترنت براساس بند الف ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکلیف شده که براین اساس وزیر ارتباطات با ابلاغ بخشنامه ها و مصوباتی جداگانه به سازمانها و دستگاههای اجرایی، مقدمات اجرای این پروژه ملی را کلید زد. به گزارش خبرنگار مهر، به استناد بند الف ماده (46) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است نسبت به ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی امن و پایدار با پهنای باند مناسب اقدام کرده و با استفاده از توان و ظرفیتهای بخشهای عمومی غیردولتی، خصوصی و تعاونی، امکان دسترسی پرسرعت مبتنی بر توافق نامه سطح خدمات را به صورتی فراهم کند که تا پایان سال دوم برنامه کلیه دستگاههای اجرایی و واحدهای تابعه آن و تا پایان برنامه، 60 درصد خانوارها و کلیه مشاغل بتوانند به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شوند. اجرای فاز نخست اینترنت ملی از مهرماه رضا تقی پور در آخرین اظهارات خود راه اندازی عملیاتی فاز نخست شبکه ملی اینترنت را تا پایان نیمه اول امسال وعده داده است که این فاز شامل تفکیک شبکههای اینترنت و اینترانت خواهد بود و در فاز دوم این شبکه که تا پایان سال 92 به اتمام می رسد تمامی میزبانیهای سایتهای اینترنتی به داخل کشور منتقل می شود و در نهایت در فاز سوم و پایانی شبکه ملی اطلاعات که سال 95 و پایان برنامه پنجم توسعه خواهد بود قرار است مدیریت بومی شبکه اینترنت در داخل کشور انجام شود و کاربران از استفاده از تمامی نرم افزارهای خارجی بی نیاز شوند. براین اساس و در راستای اجرای مرحله نخست بهره برداری از شبکه ملی اینترنت، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات 7 بخشنامه را شامل گذر به نسل جدید آدرسهای اینترنتی، استفاده از ایمیل داخلی، تفکیک ترافیک اینترنت و اینترانت، اتصال به شبکه ملی، میزبانی سایتها، ایجاد شبکه های اختصاصی و ایجاد مراکز داده به تمامی دستگاههای اجرایی، رئیس کل بانک مرکزی، موسسات مالی و اعتباری و بیمه های دولتی و غیردولتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال کرد. الزام برای میزبانی وبسایتهای دستگاههای اجرایی در داخل کشور تقی پور در ادامه بخشنامه های ارسالی خود به کلیه دستگاههای اجرایی در مورد ایجاد شبکه های اختصاصی تاکید کرد: از آنجا که شبکه های اختصاصی بین واحدهای سازمانی دستگاهها در کشور از زیرشاخه های شبکه ملی اطلاعات محسوب می شود از این پس ایجاد هرگونه شبکه اختصاصی توسط دستگاهها بدون هماهنگی با این وزارت ممنوع است و تمامی دستگاهها موظفند توپولوژی و روش اجرای شبکه های اختصاصی خود را با وزارت ارتباطات نهایی و تاییدیه سازمان فناوری اطلاعات ایران را اخذ کنند. |
اجاقی که با پیامک کار میکند / اجاق گاز مجهز به وای.فای Posted: 05 Jun 2012 08:06 AM PDT شرکتی انگلیسی با قدمت 80 ساله در ساخت اجاق گاز با وارد شدن به عصر دیجیتال مدل جدیدی از یک اجاق ارائه کرده که میتوان با ارسال پیامک آن را کنترل کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، اجاق جدید شرکت انگلیسی " AGA cooker" در برگیرنده یک سیم کارت است که می تواند با دریافت پیامک فعال شود. این اجاق با عنوان " AGA iTotal Control " ( کنترل کامل) قرار است از روز جمعه 12 خرداد ماه با قیمت 10 هزار و 90 پوند به فروش گذاشته شود. این اجاق دارای سه مدل فر برای بریان کردن، پختن و آب پز کردن است که هر کدام از آنها از راه دور قابل کنترل است. این شرکت پیشتر مدلی با عنوان " AGA Total Control " و قیمت کمتر عرضه کرده بود که نخستین اجاق گاز الکتریکی این شرکت بود اما مدل جدید توسعه یافته مدل قبلی محسوب می شود. مدلهای سنتی این اجاق گاز در هفته 40 لیتر گاز مصرف می کرد و در نتیجه عامل انتشار دی اکسید کربن در هوا بود که همواره برای این کارکرد ضد محیط زیستی خود مورد انتقاد بود. اجاقهای جدید این شرکت قابل برنامه ریزی است و زمانی که کاربر به آن نیاز دارد به درجه پخت می رسند.
این مدل جدید فرمان را از یک سیم کارت تلفن همراه استاندارد دریافت می کند، سیم کارت در جعبه ای کوچک قرار دارد و به واسطه یک سیم به شعله متصل است زمانی که این اجاق نصب شد، شما یک شماره تلفن را در تلفن خود ذخیره می کنید و زمانی که می خواهید با آن کار کنید، این اجاق با یک پیامک فرمان شما را اجرایی می کند. وقتی پیامک ارسال شد، شما پاسخی دریافت می کنید که برای مثال نوشته "اجاق برشته کردن فعال شد". این اجاق همچنین از طریق یک برنامه اجرایی که در تلفنهای هوشمند اپل و اندروید وجود دارد هم فعال می شود. کاربران همچنین می توانند با استفاده از یک وب سایت طراحی شده برای این هدف اجاق را از طریق لپ تاپ خود کنترل کنند. براساس اظهارات سخنگوی این شرکت، شما می توانید اطمینان حاصل کنید که غذا در ساعتی که به آن نیاز دارید پخته و گرم است. |
شبکه ملی فرهنگ چه ماموریتی دارد؟ Posted: 05 Jun 2012 08:06 AM PDT مرحله نخست راهاندازی شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران ۹ خرداد، با حضور مقامات ارشد اجرایی کشور به بهرهبرداری رسید. "شبکه ملی فرهنگ" مجموعهای است سازمان یافته از «سامانههای برخط»، «مراکز فرهنگی دیجیتال» و «اقدامات حمایتی، آموزشی و اطلاع رسانی» که با هدف استفاده بهینه از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی برای تحقق اهداف فرهنگی نظام، تحت راهبری و نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی و اجرا شده است و متناسب با فناوریهای روز توسعه و ارتقاء مییابد. به گزارش ایسنا، شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران اهداف متعددی را دنبال میکند که مهم ترین آنها شامل موارد زیر میشود: ارتقای فرهنگ عمومی کاربری رسانهها و آثار و محصولات فرهنگی دیجیتال با رویکرد ترویج استفاده سالم و مفید و پرهیز از رفتارها و محتوای نابههنجار در فضای دیجیتال، هدایت و جهت دهی، پایش، پدید آوردن و انتشار، کاربری رسانهها، آثار و محصولات فرهنگی دیجیتال در کشور در جهت تحقق اهداف فرهنگی نظام ، افزایش آگاهی، مهارت، اقبال و مشارکت عمومی در زمینه امور فرهنگی هنری و رسانهای به ویژه پدید آوردن، انتشار و بهره گیری از رسانهها، آثار و محصولات فرهنگی دیجیتال، کشف و پرورش استعدادهای فرهنگی، هنری و رسانهای ، تسهیل دسترسی عمومی به آثار و محصولات فرهنگی دیجیتال، توسعه توانمندیهای ملی – به ویژه سرمایه انسانی – در زمینه بهره گیری از فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی به منظور پدید آوردن، انتشار، تکثیر، عرضه و اجرای آْثار، محصولات و خدمات فرهنگی، هنری و رسانهای، فراهم آوردن بستر شکل گیری و توانمند شدن بنگاههای تخصصی، پدید آوردن و انتشار رسانهها و آثار و محصولات فرهنگی دیجیتال، کاهش شکاف برخورداری مناطق مختلف کشور از امکانات فرهنگی، هنری و رسانهای، توسعه بازار و رونق اقتصاد رسانهها، آثار و محصولات فرهنگی و هنری، گسترش تعامل همافزا میان مراکز، موسسات و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه کشور با یکدیگر و مخاطبان خود، فراهم آوردن بستر حضور فعال و اثرگذار ایران اسلامی در شبکه گسترده جهانی و بازار بین المللی آثار، محصولات و خدمات فرهنگی، هنری و رسانهای. *چشمانداز «شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران» بستری مبتنی بر آخرین فن آوریهای ارتباطی و اطلاعاتی و پاک و پالوده از ناهنجاریها برای دسترسی به آثار، محصولات و خدمات فرهنگی، هنری و رسانهای و اطلاعات، محتوا و خدمات عرضه شده در شبکه گسترده جهانی، پدید آوردن و انتشار محتوای مبتنی بر فرهنگ اسلامی – ایرانی و دسترسی عمومی به اطلاعات بخش فرهنگ ایران اسلامی، به سهولت در اختیار آحاد افراد جامعه در سراسر کشور قرار میدهد. *راهبردها 1. تقدم توسعه سرمایه انسانی بر ایجاد و توسعه سامانه ها 2. انعطاف با توجه به اعتبارات و ظرفیت اجرایی در دسترس 3. تمرکز در سامانهها و تکثر در کاربران و خدمات 4. عدم صرف هزینه از محل بودجه عمومی کشور برای سایر سامانههای موازی و ادغام تدریجی سامانههای مشابه موجود در شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران 5. اجرا توسط بخش غیر دولتی و نظارت توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی *کارگروه راهبردی شبکه ملی فرهنگ این کارگروه با عضویت نمایندگانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر سازمانهای مرتبط تشکیل و ماموریتهای زیر را برعهده دارد. 1. تصویب سند راهبردی شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران 2. تصویب سیاستهای کلان و راهبردهای شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و تغییرات و اصلاحات مورد لزوم در آنها 3. اتخاذ تصمیمات لازم به منظور هماهنگی دستگاههای اجرای ذیربط با شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران *کارگروه اجرایی شبکه ملی فرهنگ این کارگروه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل و با عضویت نماینده ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس مرکز توسعه و فناوریهای رسانههای دیجیتال و صاحبنظران حوزه فرهنگ و فناوری اطلاعات تشکیل میشود و ماموریت زیر را برعهده دارد: پیشنهاد سیاستهای کلان و راهبردهای شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران به کمیته راهبردی، انتخاب اشخاص حقیقی یا حقوقی مجری بخشهای اصلی شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، تعیین ضوابط و ساز و کار نظارت بر نحوه به هزینه گرفتن کمکها و حمایتهای ارائه از محل بودجه عمومی کشور برای ایجاد، اداره و توسعه شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، تصویب ضوابط و مقررات فعالیت شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران. *کارگروه استانی شبکه ملی این کارگروه وظیفه تصمیم گیری اولیه در خصوص تعیین، تصویب، راه اندازی و نظارت بر مراکز فرهنگی دیجیتال و همچنین توسعه این مراکز را به نمایندگی از شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران را در استان برعهده دارد. کارگروه استانی، مرجع تصمیم گیری در سطح استان است که تمامی مسئولیتها و وظایف کارگروه اجرایی را در سطح استان بر عهده دارد. *دبیرخانه برای نظارت و هماهنگی مراحل طراحی، اجرا، پشتیبانی و توسعه اجزای مختلف شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و نیز راهبردی اقدامات حمایتی، آموزشی و اطلاع رسانی شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، ایجاد دبیرخانهای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضروری است. مهم ترین وظایف دبیرخانه شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران عبارتند از هدایت و مدیریت کلان شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، نظارت بر فعالیتهای شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، راهبری اقدامات حمایتی، آموزشی و اطلاعرسانی شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، راهبری درگاه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، راهبردی سامانههای برخط شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، پایش محتوای قابل دسترس و ارائه در شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، اطلاع رسانی از طریق شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران. فعالیتهای اجرایی در شبکه ملی فرهنگ توسط 5 کارگروه مستقل و با نظارت مستقیم مدیر شبکه ملی فرهنگ صورت میگیرد. در ادامه فعالیتهای صورت گرفته در هر یک از این پنج کارگروه به صورت اجمالی توضیح داده شده است؛ کارگروه پذیرش و ارزیابی مراکز فرهنگی دیجیتال، کارگروه درگاه شبکه ملی فرهنگ، کارگروه تهیه، تدوین و تامین محتوا، کارگروه تحقیق، توسعه و آموزش، کارگروه شبکه، سخت افزار، کارگروه پشتیبانی؛ در کنار فعالیتهایی که از سوی این کارگروهها انجام میشود واحد روابط عمومی نیز شکل گرفته که به صورت مستمر وظیفه اطلاعرسانی و هماهنگی بین بخشهای درون و برون سازمانی را برعهده دارد. شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، پدیدهای زنده و پویا است و متناسب با توسعه سریع فنآوری نوین اطلاعات و ارتباطات نیازمند توسعه و ارتقای مستمر است. از این رو شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران دارای محدودیت زمانی نبوده و به طور نامحدودی از قابلیت توسعه و ارتقای برخوردار است. *اقدامات دبیرخانه شبکه ملی فرهنگ برگزاری جلسات متعدد کارگروه اجرایی به منظور تصویب طرحهای پیشنهادی دبیرخانه شبکه نظیر ساز و کارهای مالی، قراردادها، خط مشیها و انجام هماهنگیهای لازم در ستاد سازمان، تشکیل جلسه کارشناسی و مشاوره با اساتید دانشگاههای مختلف نظیر دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه الزهرا در راستای اجرای بهینه طرح، مذاکره و توافق با نظام بانکی در راستای راه اندازی سیستم خرید و فروش الکترونیکی، انجام فراخوان و تعیین مشاوران و ناظرین مختلف طرح، انجام مذاکرات و بررسیهای مختلف برای اجرای درگاه ملی فرهنگ با شرکتهای معتبر داخلی، برگزاری 2 جلسه توجیهی با مدیران کل فرهنگ و ارشاد استانها، برگزاری جلسه توجیهی با کارشناسان مرتبط در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها، خرید تجهیزات کامپیوتری و ملزومات اداری جهت تجهیز و راه اندازی بخشهای مختلف شبکه ملی فرهنگ. *راهاندازی سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) مراکز فرهنگی دیجیتال کشور در این سامانه تمامی نقاط مراکز فرهنگی دیجیتال در سراسر کشور بر روی نقشه جغرافیایی ایران قابل مشاهده است. این سامانه امکان میدهد کاربران برای دستیابی به نزدیک ترین و مناسب ترین مراکز فرهنگی دیجیتال مورد نظر خود اقدام نمایند. تمامی اطلاعات هر مرکز فرهنگی دیجیتال با انتخاب نقطه مورد نظر قابل دسترسی خواهد بود. در حال حاضر فاز نخست سامانه اطلاعات جغرافیایی مراکز فرهنگی دیجیتال راه اندازی شده است. *درگاه ملی فرهنگ درگاه ملی فرهنگ، مجموعهای از رسانههای برخط اینترنتی (وب سایتهای) گوناگون و نیز پایگاههای داده اطلاعات فرهنگی است که به صورت منسجم و یکپارچه طراحی و اجرا میشود. درگاه پالوده شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، امکان دسترسی به محتوای مناسب را بر اساس سن و شرایط گروههای مختلف کاربران از طریق تهیه فهرست سفید دامنههای اینترنتی و هدایت به دامنههای مورد نیاز کاربران فراهم خواهد ساخت. پالایش محتوای قابل دسترس در شبکه داده کشور بر اساس قوانین و مقررات موضوعه، بدین ترتیب انجام میشود که دامنههای اینترنتی و کلید واژههای حاوی محتوای مجرمانه در قالب لیست سیاه،از طرف مراجع قانونی به ارایه دهندگان خدمات دسترسی اعلام و از طریق سامانههای مربوط از دسترسی عمومی به آنها ممانعت به عمل میآید. گزیده محتوای منتشر شده در شبکه ملی فرهنگ ج.ا.ا به همراه سایر محتوا و اطلاعات مفید و مورد نیاز تهیه شده توسط مرکز پشتیبانی و مدیریت شبکه ملی فرهنگ از طریق سامانه اطلاعرسانی این شبکه در درگاه ملی فرهنگ منتشر و در معرض دسترس کاربران قرار میگیرد. *سامانه اطلاع رسانی شبکه ملی فرهنگ پایگاه اطلاع رسانی شبکه ملی فرهنگ به عنوان بخشی از درگاه ملی فرهنگ ج.ا.ا راه اندازی شده که در آن اخبار و اطلاعات مربوط به شبکه ملی فرهنگ در کارگروههای گوناگون و همچنین مراکز فرهنگ دیجیتال به اطلاع عموم میرسد. *بهره برداری از فاز نخست شبکه ملی فرهنگ بهرهبرداری از فاز نخست شبکه ملی فرهنگ با حضور رئیس جمهور در 9 خردادماه انجام شد. رییس جمهوری اسلامی ایران خواستار گسترش همه جانبه فعالیتهای شبکه ملی فرهنگ شد و گفت: این شبکه باید به یک پایگاه اجتماعی تمامعیار تبدیل شود. دکتر محمود احمدینژاد در مراسم رونمایی از فاز نخست شبکه ملی فرهنگ گفت: فضای مجازی ظرفیت نامحدودی است که فضایی لایتنهی دارد، همین فضا یک جرقه است که تمامی استعدادهای انسان شکوفا شده و انسان بزرگ شود. رئیس جمهوری اسلامی ایران، راهاندازی شبکه ملی فرهنگ را گامی در مسیر جهانی شدن بشر دانست و افزود: شبکه ملی فرهنگ باید در تمامی مرزهای ایران گسترش یافته و به تقاضای متقاضیان در بیرون از مرزهای جمهوری اسلامی ایران نیز پاسخ دهد، آن زمان است که مشاهده میشود، متقاضیان زیادی به دنبال راهاندازی و برقراری این ارتباط با شبکه ملی فرهنگ هستند. دکتر احمدینژاد با اشاره به آغاز به کار شبکه ملی فرهنگ با 250 پایگاه فعال در سراسر کشور و متصل شدن 250 پایگاه دیگر به این شبکه در آینده نزدیک، گفت: فرهنگ، دایره وسیعی است که همه ابعاد انسانی را تحت پوشش خود قرار میدهد و شبکه ملی فرهنگ کشور باید به پایگاه بسیار پرحجم از اطلاعات فرهنگی تبدیل شود. دکتر احمدینژاد با بیان اینکه ملت ایران همواره در فرهنگآفرینی پیشتاز بوده و در صیانت از فرهنگ خود نقش موثرتری از دولتها ایفا کرده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در عرصه فرهنگ حرفهای بسیار زیادی برای ارائه به دیگران دارد و فرهنگآفرینی و تمدنسازی همواره در طول تاریخ وجه تمایز ملت ایران با سایر ملل و اقوام بوده است. به گفته وی، شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران میتواند همه ظرفیتهای ملی را پشت سر فرهنگ ایرانی - اسلامی بسیج کند. دکتر احمدینژاد با اشاره به اینکه باید در این شبکه به تناسب سن افراد و نیازهای آنها تولید محتوا نمود، تصریح کرد: باید پس از تبیین دستور کارها، تعیین اولویتها و ارائه جهتدهیها در شبکه ملی فرهنگ، محتوای ارائه شده در این شبکه را نیز با امکانات نرمافزاری کنترل کرد تا بهترین و سالمترین مطالب و محتوای فرهنگی با رعایت موازین از طریق این شبکه به مردم عرضه شود. به گزارش ایسنا، شبکه ملی فرهنگ یک روش و عرصه بسیار مناسب برای عرضه فرهنگی است و در دنیایی که دیگر نمیتوان جلوی انتشار افکار و اندیشهها را به هیچ ترتیبی محدود یا مسدود کرد، راه پیشتازی در عرصه فرهنگ آن است که وارد عرصه شد و حرف و سخن مناسب خود را به شکل مناسب و هنرمندانه به مخاطب عرضه کرد. شبکه ملی فرهنگ باید به یک شبکه اجتماعی تمام عیار تبدیل شود و این کار با فراهم آوردن امکانات سختافزاری و نرمافزاری امکانپذیر است. |
دبیر شورایعالی فضای مجازی کشور مشخص شد Posted: 05 Jun 2012 07:58 AM PDT رییس جمهور در حکمی آقای مهدی اخوان بهابادی را به سمت "دبیر شورایعالی و رییس مرکز فضای مجازی کشور" منصوب کرد. حکم رییس جمهور به شرح زیر هستند: بسم الله الرحمن الرحیم به استناد ماده 2 آییننامه داخلی شورایعالی فضای مجازی کشور و با عنایت به رأی اکثریت مطلق اعضاء آن شورا در جلسه مورخه 6 خرداد 1391 جنابعالی را به عنوان «دبیر شورایعالی و رییس مرکز فضای مجازی کشور» منصوب مینمایم. امیدوارم با استفاده از توان علمی و فناوری کشور و امکانات مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و ظرفیت موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات و با ایجاد مرکز فضای مجازی نسبت به انجام مأموریتهای محوله اقدام نمایید. لازم است پیشنهاد اساسنامه مرکز را در اولویت قرار دهید. از خداوند منان توفیق هر چه بیشتر شما را در انجام این امر خطیر تحت توجهات حضرت ولی عصر (عج) مسألت دارم. محمود احمدینژاد |
ژاپنیها با گوشیهای هوشمند به جنگ تشعشعات هستهای میروند Posted: 05 Jun 2012 07:58 AM PDT همکاران سیستم - ژاپنیها برای مقابله با اشعههای رادیواکتیویته ناشی از نیروگاه هستهای فوکوشیما که در سونامی سال گذشته دچار آسیبهای جدی شد، به گوشیهای تلفن همراه متوسل شدهاند. اپراتور ژاپنی «سافت بانک» اخیراً از ساخت یک گوشی هوشمند خبر داده است که کاربر با استفاده از آن میتواند اشعههای زیانبار رادیواکتیویته را ردیابی کند. به گزارش رویترز، شرکت خدمات ارتباطی سافت بانک ژاپن اعلام کرده است بزودی فروش گوشیهای هوشمندی را که مجهز به موج یاب هستند، آغاز خواهد کرد. بنا بر اعلام سافت بانک این گوشی که «پن تون» (Panton) نام دارد، قرار است در تابستان امسال و در هشت رنگ مختلف عرضه شود. در ساخت این گوشیها از تراشههای آی سی شرکت شارپ استفاده شده که به کمک آنها میتوان سطح تشعشع مواد رادیواکتیویته را مورد سنجش قرار داد. شرکت سافت بانک که سومین اپراتور خدمات ارتباطی ژاپن محسوب میشود، هنوز قیمت این گوشیهای را اعلام نکرده است، اما مسئولان این شرکت وعده دادهاند این گوشیها را با قیمت مناسبی وارد بازار کنند. ماسایوشی سون، موسس و رئیس شرکت سافت بانک در این باره گفته است: خطر ناشی از سوانح هستهای به چشم انسان نمیآید و هنوز هم برای بسیاری از افراد و بویژه مادرانی که دارای نوزدان کم سن و سالی هستند، محل نگرانی است. سون که یکی از منتقدان سرسخت سیاستهای هستهای ژاپن و یکی از طرفداران پروپاقرص انرژیهای تجدیدپذیر است به گزارشگران و فروشندگان گوشیهای همراه گفته است این گوشیها در مقایسه با دیگر ابزار و دستگاههای اشعه یاب موجود «کاربرپسندتر» و «قابل حملتر» است. گفتنی است بعد از گذشت بیش از یک سال هنوز احتمال میرود برخی از مناطق شمال شرقی ژاپن به خاطر آسیبهای وارده بر نیروگاه هستهای فوکوشیما آلوده به اشعههای زیانبار رادیواکتیویته باشد. |
شماره جدید دنیای کامپیوتر و ارتباطات منتشر شد Posted: 05 Jun 2012 07:58 AM PDT شماره جدید ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، ویژه خرداد ۱۳۹۱ منتشر شد. بخشی از عناوین مطالب منتشره در شماره خرداد دنیای کامپیوتر و ارتباطات به شرح زیر است: شبکه و امنیت مخابرات وب و اینترنت دیجیتال نرمافزار مدیریت صدوسیزدهمین شماره ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات اکنون در سراسر کشور در دسترس علاقهمندان است. |
افتتاح دفتر خاورمیانه فیسبوک در دوبی Posted: 05 Jun 2012 07:58 AM PDT شرکت فیسبوک دفتر منطقه خاورمیانه خود را در دوبی افتتاح کرد. به گزارش ایسنا، مدیران فیسبوک امیدوارند تا آغاز به کار اولین دفتر در جهان عرب به افزایش فروش این شرکت در دورانی که ارزش سهام این شرکت کاهش یافته، کمک کند. این شرکت فعال در زمینه شبکه اجتماعی اعلام کرد که دفترش در پارک تجاری Internet City شهر دوبی تنها با سه کارمند فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. این دفتر با این هدف آغاز به کار کرده است تا بتواند درآمدهای تبلیغاتی بیشتری را از 45 میلیون کاربر خود در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا کسب کند. یوانا شیلدز ـ معاون فیسبوک و مدیر بخش اروپا، خاومیانه و شمال آفریقای این شرکت ـ گفت: اگرچه ارزش سهام فیسبوک کاهش یافته است ما به کار خود با قدرت ادامه میدهیم. فیسبوک روز 18 ماه می برای اولین بار سهام خود را در بورس عرضه کرد و این در حالی است که از آن موقع تا روز افتتاح دفتر این شرکت در دوبی ارزش سهام فیسبوک 24 درصد افت داشته است. |
گوگل به دنبال شاد کردن کاربران؟ Posted: 05 Jun 2012 07:58 AM PDT گوگل قصد دارد کنترل برخی دامنههای اینترنتی را که در ظاهر ارتباط چندانی با فعالیتهای اصلی این شرکت ندارد، به دست گیرد. به گزارش ایتنا، گوگل طی درخواستی به آیکان، تصاحب چهار دامنه نامتعارف و جدید اینترنتی به نامهای .google، .doc، .youtube و .lol را تقاضا نموده است. آیکان، سازمانی بینالمللی است که وظیفه مدیریت واگذاری نامهای دامنه و آدرسهای اینترنتی را بر عهده دارد. بر این اساس به نظر میرسد گوگل قصد دارد با افزودن چهار نام جدید، وضعیت کنونی دامنههای اینترنتی را متحول سازد. گوگل در توضیح عملکرد این دامنهها در وبلاگ خود نوشته است که این دامنههای جدید عبارتند از دامنههای مربوط به کسب و کار (از قبیل .google)، سایتهایی که به فعالیتهای اصلی شرکت میپردازد (از قبیل .doc)، سایتهایی که کارآیی کاربران را بهبود میبخشد (از قبیل .youtube) و سایتهای سرگرمکننده (مانند .lol) بنا به گزارش پایگاه خبری ماشابل، گوگل امیدوار است با این اقدام، دست کاربران برای استفاده از نشانههای متنوعتر و چه بسا کوتاهتر در فضای سایبر، بیش از گذشته باز شود. گفتنی است LOL مخففی برای عبارت Laughing Out Loud یا Laugh Out Loud به معنی خندیدن با صدای بلند است. این مخفف که به اصطلاحی معمول در زبان عامیانه اینترنت تبدیل شده، به معنی خندیدن یا سرگرم شدن است. در حال حاضر LOL در بسیاری از مکالمههای اینترنتی و حتی در جوامع غربی در خارج از دنیای مجازی و مکالمههای روزمره به کار برده میشود. هنوز دقیقاً معلوم نیست هدف گوگل از پیشنهاد خرید دامنه .lol چیست و این شرکت نامآور اینترنتی چگونه و با استفاده از چه سایتهایی می خواهد کاربران را سرگرم کند یا اسباب نشاط آنها را فراهم آورد. |
ابتکار دانشجویان اوگاندایی برای مبارزه با فساد Posted: 05 Jun 2012 07:52 AM PDT تعدادی از دانشجویان در اوگاندا برای مبارزه با فساد در این کشور سایتی راه انداخته اند تا همه مردم اطلاعات مستندشان از فساد را افشا کنند. به گزارش الف به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، این سایت حفاظت شده برای دانشجویان این شرایط را فراهم میکند که گزارشهای مربوط به فساد را از جمله فساد مالی افراد در دانشگاهها را با استفاده از نام ناشناس ارائه کنند. از جمله هدف این سایت تمرکز بر تغییرات نظام مند به منظور پاکسازی فضای دانشگاهها از افراد فاسد و همچنین پرسنلی است که به وظایف خود عمل نمیکنند. سازماندهندگان این وب سایت اعلام کردند: معتقدیم که تمرکز اولیه بر پرسنل دانشگاهها بیشتر از فساد جلوگیری خواهد کرد. زمانیکه افراد از جمله پرسنل دانشگاهها به این نتیجه برسند که به خاطر اقداماتشان با پیامدهایی مواجه میشوند، حتما خود را تغییر میدهند. در این وب سایت کاربر میتواند بدون معرفی خود اسنادی از رشوههای ردو بدل شده یا درخواستی و نیز قانونشکنیهای مالی در بانکها و ادارات دولتی را ارائه کنند. در این وب سایت آمده است: اگر دانشجویان در دانشگاهها بیاموزند که نمراتشان را با پول بخرند و یا بتوانند با اقدامات غیرقانونی از کاغذ بازی و فعالیتهای اداری به راحتی عبور کنند، این موضوعات در آینده کاری آنها تاثیر می گذارد اما اگر همین افراد اختیار و قدرت این را داشته باشند که سوءاستفاده کنندگان و مفسدان را به سزای اعمال غیرقانونیشان برسانند، کشور اوگاندا سالهای آتی خوبی در پیش خواهد داشت. آفرکن اکسپرس نیز از کامپالا گزارش داده در مدت کوتاهی که این سایت به راه افتاده، مراجعان به مراکز دولتی و شهرداریها کمتر با درخواست رشوه روبرو شدهاند و به ویژه فسادمالی شدید در دانشگاههای این کشور تا حد زیادی مهار شده است. |
درآمد یک میلیارد دلاری توییتر از محل تبلیغات Posted: 05 Jun 2012 07:52 AM PDT شبکه اجتماعی توییتر در سال 2014 از محل تبلیغات یک میلیارد دلار درآمدزایی خواهد داشت. به گزارش ایسنا، دو نفر که گفته میشود از وضعیت درآمدزایی شرکت توییتر آگاهی دارند به بلومبرگ گفتهاند که در سال 2014 این شبکه اجتماعی درآمد خود را از محل تبلیغات به یک میلیارد دلار افزایش خواهد داد. آنها معتقد هستند که تا پیش از فرا رسیدن نهمین سالگرد تاسیس توئیتر این درآمد تبلیغاتی محقق خواهد شد. این پیشبینی در حالی صورت میگیرد که رقیب توییتر یعنی فیسبوک که تنها هشت سال از عمرش میگذرد در سال 2011 درآمد تبلیغاتی سه میلیارد دلاری را ثبت کرده است. |
اعتراض نمایندگان کنگره آمریکا به عضویت کودکان در فیسبوک Posted: 05 Jun 2012 07:52 AM PDT دو تن از نمایندگان کنگره آمریکا روز گذشته به شدت به تصمیم فیس بوک برای عضوگیری از میان کودکان زیر 13 سال اعتراض کردند. به گزارش فارس به نقل از فاکس نیوز، بر اساس گزارشی که اولین بار در نشریه وال استریت منتشر شد، فیس بوک به دنبال یافتن راه هایی است که به بچه ها و نوجوانان کم سن و سال امکان می دهد با دروغ گفتن در مورد سن و سالشان به فیس بوک بپیوندند. اد مارکی نماینده دموکرات ایالت ماساچوست و جو بارتون نماینده جمهوریخواه ایالت تگزاس، به همین منظور نامه ای را برای مارک زاکربرگ رییس فیس بوک ارسال کرده و خواستار ارائه توضیحات از سوی وی شده اند. آنها به زاکربرگ هشدار داده اند که باید جلوی عضویت افراد زیر 13 سال در فیس بوک را بگیرد. در بخشی از این نامه که در 14 پاراگراف منتشرشده، تصریح گردیده که بچه های زیر 13 سال با مشکلات و خطرات شبکه های اجتماعی آشنا نیستند و نباید به آنها اجازه داده شود تا اطلاعات شخصی خود، خانواده و دوستانشان را در فیس بوک در معرض دید دیگران قرار دهند. به اعتقاد این دو نماینده کنگره حتی اگر والدین هم بر کار بچه ها نظارت داشته باشند، آنها باز هم نباید فرصت استفاده از فیس بوک را پیدا کنند. |
Posted: 05 Jun 2012 07:52 AM PDT همکاران سیستم - گروهی از هنرمندان در بریتانیا نتایج جستوجوی تصویری گوگل را به یک فرهنگ لغت تصویری تبدیل کردهاند. این هنرمندان اولین تصویری را که جستجوگر گوگل برای هر واژه نمایش میدهد، در این کتاب گرد آوردهاند. به گزارش وب سایت digitaltrends، تالیف و گردآوری این کتاب که گوگل نام گرفته است، در واقع بخشی از یک طرح هنری است که به نمایش یکی از جنبههای تماشاگرانه فرهنگ مدرن میپردازد. این کتاب در بردارنده همه واژههایی است که در یک فرهنگ لغت معمولی در زبان انگلیسی یافت میشود. تالیف چنین کتابی به کاربران اجازه میدهد کار جستجوی تصویری واژگان و عبارات مورد نظر خود را به شیوه قدیمی و کتابخانهای انجام دهند. براساس این گزارش این کتاب هم اکنون حاوی ۲۱ هزار واژه است که برای هر کدام از آنها یک تصویر ارائه شده است. کتاب «گوگل» ۱۲۴۰ صفحه دارد و از این جهت به یک فرهنگ لغت قطور تبدیل شده است. مولفان این فرهنگ لغت تصویری دو هنرمند بریتانیایی به نامهای فلیکس هایز و بن وست هستند که این کتاب را در دو نسخه پی اچ پی و پی دی اف و به ترتیب حروف الفبا مرتب کردهاند. این دو هنرمند به خاطر برخی محدودیتهای مربوط به کپی رایت نمیتوانند این کتاب را در شمارگان وسیع منتشر کنند، اما در هر صورت تمهیداتی اندیشیدهاند تا بتوانند چند مجلد از آن را به صورت کتابهای چاپی منتشر کنند. تالیف فرهنگ لغت تصویری گوگل در واقع بخشی از یک طرح هنری با نام «ثبت غیرانتقادی وضعیت فرهنگ انسانی در سال ۲۰۱۲» است. |
بنیانگذار توئیتر با یک ناشر قرارداد بست Posted: 05 Jun 2012 07:51 AM PDT خبرآنلاین - بیز استون، یکی از بنیانگذاران توئیتر با انتشارات گرند سنترال قراردادی را امضا کرده تا کتابی را با عنوان «چیزهایی که یک پرنده کوچک به من گفت» چاپ کند. این کتاب درباره تفکر خلاقی است که شامل داستانهای شخصی میشود. گرند سنترال با اعلام این خبر گفت که کتاب استون ماه آوریل 2014 به چاپ خواهد رسید. گفتنی است که استون 38 ساله تاکنون دو کتاب درباره وبلاگنویسی با عنوانهای «وبلاگنویسی: راهبردهای خلاقانه برای محتوای لحظهای وب» و «چه کسی به بلاگها اجازه ظهور داد؟» نوشته است. |
انگلیس به اپل، گوگل و فیسبوک هشدار داد Posted: 05 Jun 2012 07:40 AM PDT انگلیس هم به جمع کشورهایی پیوست که نگرانی های جدی خود در مورد عملکرد اپل، فیس بوک و گوگل را صراحتاً ابراز می دارد. به گزارش فارس به نقل از وی تری، اداره اطلاعات انگلستان موسوم به ICO با ارسال پیام هایی برای 50 وب سایت بزرگ فعال در این کشور و از جمله اپل، فیس بوک و گوگل به آنها هشدار داده باید قوانین محلی این کشور در زمینه استفاده از کوکی های کاربران را رعایت کنند. بسیاری از این سایت ها تلاش می کنند با دسترسی غیرمجاز و مخفیانه به کوکی هایی که عادات کاربران در زمینه استفاده از وب و اینترنت را مشخص می کنند، سیاست های تجاری و کاری خود را ارتقا بخشیده و با شناخت دقیق تر مشتریان و کاربران خدماتی را بر حسب سلیقه و نیازهای آنان ارائه کنند. این اداره از سایت های یاد شده خواسته تا از امروز عملکرد خود را در این زمینه اصلاح کنند. از جمله دیگر سایت های مشهوری که این هشدار را دریافت کرده اند می توان به بی بی سی، مایکروسافت، یاهو، ای بی، چندین سایت دولتی و ... اشاره کرد. این سایت ها تهدید شده اند که در صورت عدم احترام به قانون 500 هزار پوند جریمه خواهند شد. پیش از این کمیسیون اروپا هم اعلام کرده بود که در مورد عملکرد برخی از این سایت ها تحقیقات مفصلی به عمل خواهد آورد. |
You are subscribed to email updates from MediaNews.ir To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر