ه‍.ش. ۱۳۹۲ فروردین ۱۰, شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


بیلان خونین جنگ عراق برای روزنامه‌نگاران

Posted: 30 Mar 2013 02:10 PM PDT

کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران با انتشار گزارشی اعلام کرد که ۲۰۴ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه‌ها از آغاز جنگ عراق تا کنون در این کشور کشته شده‌اند. دو سوم روزنامه‌نگاران بطور هدفمند و به قصد انتقام‌گیری به "قتل" رسیده‌اند.

دویچوله نوشت بر اساس گزارش "کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران" (CPJ)، جنگ عراق "یکی از خونین‌ترین جنگ‌ها برای روزنامه‌نگاران" بوده است. به گفته‌‌ی این نهاد دفاع از روزنامه‌نگاران، از ماه مارس ۲۰۰۳ (آغاز حمله آمریکا و بریتانیا به عراق) تا پایان ماه دسامبر ۲۰۱۱ دست‌کم ۱۵۰ روزنامه‌نگار در عراق کشته شده‌اند.

در این گزارش آمده است که به این آمار باید ۵۴ قربانی دیگر را که شامل مترجمان، راننده‌ها و کارکنان فنی رسانه‌ها می‌شود، را نیز افزود. گزارش کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران به مناسبت دهمین سالروز جنگ عراق انتشار یافته است.

این گزارش که در روز دوشنبه (۲۸ اسفند/۱۸ مارس) در نیویورک انتشار یافت تصریح می‌کند که حدود ۸۵ درصد قربانیان، روزنامه‌نگارانی با تابعیت عراقی بوده‌اند.

کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران در گزارش خود تصریح می‌کند که در این جنگ بیش از هر جنگ دیگری فعالان و کارکنان رسانه‌‌ای جان باخته‌اند. کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران در سال ۱۹۸۱ تاسیس شده و بطور مستمر مناطق بحرانی و جنگی را زیر نظر دارد. این کمیته تعداد روزنامه‌نگاران قربانی در ۳۲ سال گذشته جمع‌آوری کرده است.

"قتل هدفمند" روزنامه‌نگاران در عراق

کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران با استناد به آمار "مجمع رسانه‌های آزاد" می‌نویسد که در درگیری مسلحانه آمریکا مرکزی در سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ حدود ۸۹ روزنامه‌نگار و در ناآرامی‌های آرژانیتن در دوران حکومت نظامیان (از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳) قریب ۹۸ روزنامه‌نگار و از شروع جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ تا کنون تنها ۲۱ روزنامه‌نگار کشته شده‌اند.

آنچه که آمار روزنامه‌نگاران قربانی در عراق را هولناک و باورنکردنی جلوه می‌دهد، نحوه کشته‌شدن این افراد بوده است. به گفته کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران در حالی‌که در سوریه و تا حدود کمتری در افغانستان اغلب کارکنان رسانه‌ها در تبادل آتش، بطور مثال بمباران هوایی، حملات تروریستی، شلیک ماموران در پست‌های بازرسی و غیره کشته ‌شده‌اند، "در عراق ۹۲ نفر از این روزنامه‌نگاران بطور هدفمند و به منظور انتقام‌گیری و به خاطر انجام وظیفه رسانه‌ای خود کشته شده‌اند."

در عراق پیگرد قضایی و محاکمه عاملان و آمران کشتن روزنامه‌نگاران نیز بیلانی تاثرآور را نمایش می‌دهد. در گزارش کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران آمده است که تا کنون هیچ فرد یا گروهی به خاطر کشتن روزنامه‌نگاران در عراق محکوم نشده است. در این گزارش آمده است که "در حاضر نیز نهادهای دولتی و قضایی عراق علاقه‌ای به پیگرد حقوقی قتل و جنایت علیه روزنامه‌نگاران ندارند.»

کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران برای اثبات ادعای خود به قتل چندین روزنامه‌نگار که در سال‌های اخیر به طرز دردناکی در عراق کشته شده‌اند، اشاره می‌کند.

نگاهی به جزییات گزارش کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران نشان می‌دهد که از مجموع کل قربانیان، ۱۱۰ روزنامه‌نگار و ۴۷ کارمند رسانه‌‌ای توسط ستیزه‌جویان مسلح در عراق کشته شده‌اند. نیروهای آمریکایی مسئول کشته‌شدن ۱۶ روزنامه‌نگار و ۶ کارمند رسانه‌ای هستند که همگی آنان در بمباران هوایی یا در حین تردد در گذرگاه‌های کنترل جان باخته‌اند.

توییتر ۷ ساله شد؛ ۷ چیزی که درباره توییتر نمی‌دانستید

Posted: 30 Mar 2013 02:05 PM PDT

شبکه توییتر٬ محبوب‌ترین سرویس مایکروبلاگینگ جهان که در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد٬ تولد هفت سالگی خود را جشن می‌گیرد. ارزش این کمپانی حدود ۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

به گزارش دویچوله، شبکه توییتر روز پنج‌شنبه ۲۱ مارس (۱فروردین ۹۲) هفت ساله شد. مجله «بیزنس اینسایدر» هفتمین سالگرد تولد توییترهفت نکته درباره این سرویس محبوب آنلاین منتشر کرده که احتمالا اکثر کاربران پیش‌تر چیزی درباره آن نشنیده بودند. این نکته‌ها را در ادامه می‌خوانید.

۱) آنچه امروز به عنوان «کمپانی توییتر» می‌شناسیم که هر سال درآمدی چند میلیارد دلاری دارد٬ در سال ۲۰۰۶ Odeo نام داشت و سرویسی بود که به کاربران امکان انتشار پیام‌های صوتی می‌داد. رشد این سرویس آنقدر کند بود که اعتراض سرمایه‌گذاران را برانگیخت و به همین خاطر بنیان‌گذارانش تصمیم گرفتند با راه‌اندازی رقابتی میان ایده‌پردازان در آن تغییراتی اساسی ایجاد کنند. ایده توییتر از دل این رقابت بیرون آمد.

۲) ایده اصلی توییتر اولین بار در یک زمین بازی مطرح شد. دام ساگولا و جک دورسی٬ از بنیان‌گذاران توییتر٬ در یک زمین بازی در سن‌فرانسیسکو درباره این ایده بحث کردند. دام به بقیه اعضای گروه گفت: «ایده آن‌قدر ساده است که حتی تصورش را هم نمی‌توانید بکنید. فقط کافی است شروع به نوشتن کنید.» از همین جا بود که این تجارت میلیارد دلاری استارت اولیه‌اش را زد.

۳) در ابتدای راه‌اندازی توییتر٬ اولین توییت هر کاربر یک پیام اتوماتیک بود: Just setting up my twttr. جک دورسی ۲۱ مارس سال ۲۰۰۶ اولین توییت خود را منتشر کرد. این توییت تا به حال نزدیک به ۹ هزار بار ری‌توییت شده است.

۴) از میان بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر توییتر٬ جاستین بیبر٬ خواننده جوان موسیقی پاپ که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی به شهرتی بی‌نظیر رسید٬ بیشترین دنبال‌کننده (فالوئر) را دارد. تعداد فالوئرهای جاستین بیبر از مرز ۳۶ میلیون هم گذشته است. هوت‌سویت٬ از ابزارهای محبوب برای مدیریت حضور کاربران در شبکه‌های اجتماعی هم با ۱/۱ میلیون نفر در لیست Following بیشترین کاربران را دنبال می‌کند. اما رکورد توییت‌ها٬ متعلق به یک دختر ژاپنی است. او پیش از آن که حساب کاربری‌اش توسط توییتر مسدود شود، بیش از ۳۶ میلیون توییت منتشر کرده بود. گذشته از این‌ها٬ محبوب‌ترین نشان تجاری در توییتر هم یوتیوب است٬ که بیش از ۲۵ میلیون فالوئر دارد.

۵) توییتر از سال گذشته این امکان را به چهره‌های سرشناس داده که اکانت خود را تایید کنند تا دیگر کاربران با دیدن نشان تیک در کنار نام شخص٬ مطمئن شوند که از میان احتمالا چندین اکانت گوناگون٬ کدامیک واقعا متعلق به آن شخص مشهور است. بیش از ۴۷ هزار حساب کاربری تا کنون تایید شده‌اند٬ اما نام دیک کاستلو٬ مدیرعامل توییتر در میان آنها نیست.

۶) حتما پرنده‌ای که نشانه توییتر است را دیده‌اید. نام این پرنده «لری» است؛ «لری بِرد.» نامی که برای این پرنده انتخاب کرده‌اند٬ در واقع نام یک بسکتبالیست آمریکایی از تیم بوستون است.

۷) توییتر امکان ری‌توییت٬ ریپلای٬ هشتگ و همین‌طور اپلیکیشن موبایل را خودش فراهم نکرده٬ بلکه همه این امکانات حاصل تلاش‌های کاربران و طراحانی هستند که عضو اکوسیستم توییتر بوده‌اند. توییتر بعدا از این نوآوری‌ها استقبال کرده و آنها را در در دسترس همه کاربران قرار داده است.

نکته اینجاست که هیچ‌یک از این کاربران بابت زحمات خود نمی‌توانند دستمزدی دریافت کنند٬ تا زمانی که سهام توییتر در بازار بورس عرضه شود. ارزش این کمپانی در حال حاضر حدود ۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

نظراتی درباره وضعیت انتشار مطبوعات در ایام نوروز

Posted: 30 Mar 2013 02:05 PM PDT

خبرگزاری ایسنا در مجموعه گفت‌وگوهایی نظرات برخی از اهالی و کارشناسان رسانه درباره وضعیت انتشار مطبوعات در ایام نوروز را جویا شده که در ادامه می‌خوانید.

مدیرمسئول روزنامه‌ی جام جم:
روزنامه‌ها چاره‌ای به‌جز تعطیلی در نوروز ندارند

مدیرمسئول روزنامه‌ی جام جم معتقد است‌: روزنامه‌ها در نوروز چاره‌ای به‌جز منتشر نشدن ندارند، چرا که شرایط انتشار فراهم نیست.

بیژن مقدم با تأکید بر این‌که در ایام نوروز حداقل دو یا سه روزنامه منتشر می‌شوند، اظهار کرد: برای روزنامه‌نگاران و مطبوعات با حجم کاری سنگینی که دارند،‌ تنها تعطیلاتی که وجود دارد همین تعطیلات نوروز است، مثلا در تعطیلات مربوط به برگزاری اجلاس سران یا آلودگی هوا همه‌جا تعطیل بود، اما روزنامه‌ها منتشر می‌شدند. بنابراین تمام تعطیلات روزنامه‌نگاران به ایام نوروز منتقل می‌شود.

او با اشاره به وجود مشکلات اقتصادی برای مطبوعات، بیان کرد: امسال با وجود مشکلات اقتصادی، مطبوعات ترجیح می‌دهند از هر فرصتی برای منتشر نشدن استفاده می‌کنند تا بتوانند جنبه‌های اقتصادی را کمی مدیریت کنند.

مقدم با بیان این‌که ملاک روزنامه‌ها برای انتشار، مخاطب است‌، یادآوری کرد: مخاطب در طول ایام نوروز درگیر سفر و دید و بازدید است و اگر فرصتی برای دریافت اخبار داشته باشد،‌ اطلاعات لازم را از صداوسیما می‌گیرد. تمام این‌ها نتایج ارزیابی‌های چندین ساله است حتا اگر روزنامه‌هایی را که در این ایام منتشر می‌شوند بررسی کنید متوجه می‌شوید این روزنامه‌ها تیراژ و صفحات خود را کاهش می‌دهند.

او با اشاره به گسترش رسانه در سطح مجازی‌، گفت: سال‌ها پیش در ایام نوروز، شایعه‌ای بر سر زبان‌ها افتاد و پس از آن، به روزنامه‌ها انتقاد کردند که چرا در این ایام منتشر نمی‌شوند تا جلوی شایعات را بگیرند؛ اما در حال حاضر با توجه به گسترش سایت‌ها، خبرگزاری‌ها،‌ شبکه‌های اجتماعی و رادیو و تلویزیون، شرایط اطلاع‌رسانی لحظه‌یی شده و نقش روزنامه‌ها از این جهت تغییر کرده است.

وی ادامه داد: روزنامه‌ی جام جم در همین تعطیلات، اشکال‌های دستگاه‌های چاپ خود را برطرف و آن‌ها را به‌روزرسانی می‌کند این کاری است که در طول سال به علت فعالیت مستمر دستگاه‌ها نمی‌توان انجام داد.

مقدم با یادآوری این‌که مخاطب کمبود تحلیل‌ها را در زمان تعطیلات مطبوعات احساس می‌کند، تأکید کرد: این خلأ کاملا احساس می‌شود؛ اما روزنامه‌ها چاره‌ای به غیر از تعطیل کردن ندارند، چراکه حتا اگر خودشان بخواهند منتشر شوند شرایط نیروی انسانی، فروش، تیراژ و مخاطب این امکان را فراهم نمی‌کند.

او در پاسخ به این‌که در کشورهای دیگر نه‌تنها روزنامه‌ها در تعطیلات منتشر می‌شوند بلکه حجم آن‌ها نیز چندین برابر می‌شود، اما چرا در ایران این اتفاق نمی‌افتد؟ گفت: فرهنگ استفاده از تعطیلات در کشورها متفاوت است،‌ هر جامعه‌ای شرایط خود را دارد مثلا در جوامع دیگر روزنامه‌ی عصر مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما در ایران، تمام روزنامه‌های عصر به صبح منتقل شدند.

مقدم درباره‌ی این‌که آیا نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری‌ ایجاب نمی‌کند که روزنامه‌ها در ایام نوروز منتشر شوند؟ توضیح داد: از نظر من‌، مدت زمانی که از بعد از ایام تعطیلات تا انتخابات باقی است، کافی است و نیازی نیست که روزنامه‌ها فقط به دلیل نزدیکی به انتخابات منتشر شوند.


مدیر مسؤول روزنامه‌ی «شرق»:
روزنامه‌ها در تعطیلات خواهان ندارند

مدیر مسؤول روزنامه‌ی «شرق» مهم‌ترین دلیل منتشر نشدن روزنامه‌ها در نوروز را کمبود مخاطب و فروش نرفتن روزنامه‌ها دانست.

مهدی رحمانیان در پاسخ به این‌که چه عاملی موجب می‌شود روزنامه‌ها در نوروز منتشر نشوند؟ اظهار کرد: در این ایام به‌ دلیل این‌ که بیشتر مردم در مسافرت یا در حال استراحت هستند، کمتر به سمت روزنامه برای گرفتن اخبار و اطلاعات می‌روند؛ بنابراین روزنامه‌ها به فروش نمی‌رسند و زمانی که ما نمی‌توانیم روزنامه‌ی خود را بفروشیم، چاپ آن نیز موضوعیت ندارد.

او ادامه داد: نه‌ تنها در نوروز، بلکه در تعطیلات کوتاه‌ مدت نیز ما با این مشکل هستیم، چون تعطیلی بر فروش روزنامه تأثیر می‌گذارد.

رحمانیان با اعتقاد به این‌ که در تعطیلات، روزنامه‌ها خواهان ندارند، بیان کرد: حتا مخاطبان صداوسیما بیشتر به برنامه‌های سرگرم‌کننده رغبت دارند و کمتر به بخش اخبار توجه می‌کنند.

او با اشاره به کمبود مواد خبری در نوروز، ادامه داد: در تعطیلات اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد، چون دستگاه‌های اداری تعطیل هستند و خبری تولید نمی‌کنند. همچنین خبرهای بین‌المللی آن‌قدر جاذب نیستند که به‌خاطر آن‌ها روزنامه منتشر شود.

رحمانیان در پاسخ به این‌که آیا این غیبت طولانی‌مدت نشریات، مخاطبان را از روزنامه خواندن دور می‌کند؟ گفت: من به این موضوع اعتقاد ندارم، چون مخاطبان بلافاصله پس از تعطیلات به‌سراغ روزنامه‌ها می‌روند تا از تحلیل‌ها و اخبار آگاه شوند.

او درباره‌ی این‌که اگر روزنامه‌ی شرق مخاطب داشته باشد، آیا در نوروز منتشر می‌شود؟ بیان کرد: فراهم کردن امکان انتشار در این ایام بسیار سخت است، اما شدنی است، چون خبرنگاران در طول سال امکان استفاده از مرخصی را ندارند و ایام نوروز تنها مرخصی بی‌دغدغه‌ی آن‌هاست؛ اما اگر انتشار روزنامه ضرورت پیدا کند، ممکن است.

مدیرمسؤول روزنامه‌ی شرق با اشاره به این‌که در سال 1378 تعدادی از روزنامه‌ها در نوروز منتشر شدند، اظهار کرد: امسال نیز شنیده می‌شود برخی روزنامه‌ها تصمیم دارند با توجه به نزدیکی انتخابات، در تعطیلات نوروز منتشر شوند؛ اما همچنان درباره‌ی استقبال مخاطبان از آن‌ها تردید وجود دارد. با وجود این‌که انتخابات نزدیک است، مخاطبان رغبتی به خواندن روزنامه نشان نمی‌دهند.

او با اشاره به وجود فضای مجازی و رسانه‌های آن‌لاین، افزود: مخاطبان حرفه‌یی همچنان ترجیح می‌دهند که تحلیل‌ها را از روزنامه‌ها دنبال کنند؛ اما شاید عموم مردم این‌گونه نباشند و از طریق رسانه‌های دیجیتال بخشی از خلأ اطلاع‌رسانی خود را پر می‌کنند. همچنین شاید وجود همین رسانه‌ها موجب ریزش مخاطبان روزنامه‌ها شده است.

یک پژوهشگر:
تعطیلی مطبوعات بی‌اعتنایی به مخاطب است

یک پژوهشگر حوزه‌ی رسانه‌های نوین معتقد است: تعطیلی دو هفته‌ای مطبوعات در نوروز، نوعی بی‌اعتنایی به مخاطب است که می‌تواند به نظام خبررسانی لطمه وارد کند.

دکتر حسین امامی با بیان این‌که اگر سایت‌های خبری جای خالی مطبوعات را پر می‌کنند، چرا در طول سال روزنامه‌ها چاپ می‌شوند و باید زودتر از این‌ها، رسانه‌های چاپی به تاریخ می‌پیوستند، اظهار کرد: سایت‌ها برای اطلاع‌رسانی خبری خام مفیدند، ولی روزنامه‌ها، گزارش، تحلیل و مقاله دارند که ذهن مخاطب را روشن می‌کند و می‌تواند قدرت تحلیل خواننده را افزایش دهد.

او در پاسخ به این‌که آیا در شرایط فعلی مردم در صورت نبودن مطبوعات احساس کمبود می‌کنند؟ بیان کرد: این توجیه مناسبی نیست که مدیران رسانه‌یی بگویند چون در این ایام، مردم کمتر روزنامه می‌خوانند و به‌ فکر سفر و تفریح هستند پس دو هفته تعطیلی اجباری داشته باشیم. این اقدام یک نوع تحریم و تنبیه خوانندگان روزنامه است. اقدامی که در کمتر کشوری شاهدیم که دو هفته جریان اطلاع‌رسانی در رسانه‌های مکتوب متوقف شود. روزنامه‌ها در خیلی از کشورها در روز تعطیل پایان هفته هم منتشر می‌شوند.

امامی ادامه داد: تعطیلی بودن مطبوعات در نوروز نه‌تنها به توسعه‌ی رسانه‌یی و فرهنگی، بلکه به اقتصاد کشور هم آسیب می‌زند؛ چرخه‌ی تولید محتوا، چاپ روزنامه، شبکه‌ی توزیع سراسری و حمل و نقل مطبوعات دو هفته تعطیل ‌می‌شود، بنابراین رکود خبری، لطمه‌ی اقتصادی هم درپی دارد.

او با تأکید بر این‌که تعطیلی نوروزی مطبوعات، با حرفه‌یی‌گری در امر مطبوعات مغایرت دارد، تصریح کرد: ما بالاجبار مردم را دو هفته از رویدادهای داخلی و بین‌المللی بی‌خبر می‌گذاریم. در نظر بگیرید مهم‌ترین شخصیت‌های سیاسی کشور مانند مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور پیام نوروزی می‌دهند و این پیام‌ها قابل تأمل و تحلیل است و باید برای مردم تبیین شوند، ولی خبرها، تحلیل‌ها و مقالات بعد از 14 روز در روزنامه‌ها منتشر می‌شوند. حتا در عرصه‌ی بین‌الملل نیز همین‌طور است. مثلا یک‌بار در سال، رییس‌جمهور آمریکا به‌شکل مستقیم پیام نوروزی خود را که نوعی سیاست آمریکا در قبال ایران است اعلام می‌کند که همه‌ی این‌ها با تأخیر دو هفته‌ای به اطلاع خوانندگان می‌رسد؛ پیامی که با تحلیل گفتمان آن می‌توان رفتار یک ساله‌ی آمریکا در قبال ایران را پیش‌بینی کرد.

او درباره‌ی تأثیر ضعف اقتصادی در منتشر نشدن مطبوعات، گفت: ضعف اقتصادی بی‌شک در این تعطیلی خودخواسته در نوروز تأثیر به‌سزایی دارد و مدیران مطبوعات هم از این بابت نگران هستند؛ ولی وقتی مطبوعات فعال باشند، تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی به صداوسیما هجوم نخواهند برد و مطبوعات هم سهمی از آن خواهند داشت. البته نکته‌ی مهم این است که منتشر نشدن مطبوعات در تعطیلات متأسفانه جا افتاده است و بیدار کردن مطبوعات در فصل بهار که تازه به خواب زمستانی‌ می‌روند، همت والایی می‌خواهد.

امامی در پاسخ به این‌که براساس تجربه‌های گذشته به‌نظر می‌رسد اگر روزنامه‌ها در نوروز منتشر شده‌اند به‌دلیل شرایط سیاسی کشور بوده، این دیدگاه تا چه حد درست است؟ تصریح کرد: مطبوعات در کنار صداوسیما می‌توانند شور و حال فضای انتخاباتی را در کشور ایجاد و فراگیر کنند و موجب نشاط سیاسی کشور شوند، بخصوص رویداد مهمی مانند انتخابات که هر چهار سال یک‌بار تکرار می‌شود و قرار است بالاترین مقام اجرایی کشور در آن انتخاب شود. انتشار مطبوعات جلوی بسیاری از شایعات و اخبار ناصحیح را خواهد گرفت. در این ایام، رسانه‌های خارجی از طریق ماهواره‌ها به‌راحتی بازی را در دست خود می‌گیرند. برنامه‌های تلویزیونی کشورمان نیز در این ایام بیشتر حالت سرگرمی دارند تا تحلیلی و خبری. بنابراین به‌راحتی فضا برای خبرهای رسانه‌های خارجی فراهم می‌شود.

او همچنین درباره‌ی تغییر نیاز مردم به مطبوعات نسبت به سال‌های گذشته، یادآوری کرد: تحقیقات نشان داده است و خوانندگان مطبوعات نسبت به مخاطبان تلویزیون، فرهیخته‌تر و فرهنگی‌تر هستند که به تحلیل وقایع اهمیت می‌دهند. سایت‌های خبری هم عمدتا به خبرها می‌پردازند. نتایج تحقیقات مختلف نشان داده که کاربر اینترنت مطالب را صرفا مرور می‌کند و تمام مطلب را نمی‌خواند. بنابراین کاربر صرفا به مرور خبر در سایت‌ها و شبکه‌های خبری تمایل دارد، ولی وقتی متن طولانی‌تر و تحلیلی‌تر شود کاربر برای آن وقت نخواهد گذاشت و مناسب‌ترین رسانه برای تحلیل، یادداشت و مقاله، رسانه‌ی چاپی است.


صدیقه ببران:
مطبوعات در تعطیلات رسمی در نوروز منتشر نشوند

یک استاد دانشگاه درباره‌ی تعطیل بودن مطبوعات در نوروز اظهار کرد: درست نیست که فضای اطلاعاتی بسته شود، چون برخی مردم قسمت مهمی از اطلاعات‌شان را از مطبوعات می‌گیرند.

دکتر صدیقه ببران با اشاره به کم شدن مخاطبان در نوروز، ادامه داد: یکی از مشکلات مطبوعات ما برای منتشر شدن در نوروز، نداشتن صرفه‌ی اقتصادی است.

بسیاری از مخاطبان در سفر هستند و تیراژ مطبوعات نیز به همین نسبت پایین می‌آید که از نظر اقتصادی برای آن‌ها به‌صرفه نیست. از طرف دیگر، بسیاری از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها، اخبار را پوشش می‌دهند و تا حدودی این خلأ را جبران می‌کنند.

او با بیان این‌که به‌نظر می‌رسد مدت تعطیلی مطبوعات باید کاهش پیدا کند، گفت:‌ بهتر است مطبوعات نیز به اندازه‌ی تعطیلی رسمی دولتی تعطیل باشند، چون بعد از چهار روز اول، همه‌ی مراکز رسمی و دولتی که مخاطب اصلی مطبوعات هستند سر کار برمی‌گردند.

وی با تأیید این مطلب که بسیاری از مخاطبان کار با اینترنت را بلد نیستند، اما مخاطب روزنامه‌ها هستند، بیان کرد: کسانی که واقعا خبرخوان حرفه‌یی‌اند کم و بیش با اینترنت آشنایی دارند، به‌طور کلی روزنامه‌خوان‌های حرفه‌یی به سمت فضای مجازی گرایش پیدا کرده‌اند و خبر را از سایت‌ها می‌گیرند و در روزنامه به‌دنبال نظر و تحلیل درباره‌ی آن خبر می‌گردند. با منتشر نشدن روزنامه‌ها جای تحلیل‌ها و نظرات خالی می‌ماند، اما در منتشر نشدن نشریات فقط روزنامه‌ها مقصر نیستند.

ببران درباره‌ی میزان تأثیر عامل اقتصادی بر تعطیلی مطبوعات توضیح داد: با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از مردم اوایل فروردین در سفر هستند و ترجیح می‌دهند که درگیر موضوعات جدی نشوند، طبیعتا مطبوعات تیراژ قابل توجهی نخواهند داشت. عامل اقتصادی مهم است، چون اگر به‌طور مثال یک روزنامه 10هزار نسخه تیراژ داشته باشد و 9 هزار نسخه‌ی آن به روزنامه برگردد، ترجیح می‌دهد که منتشر نشود.

او با بیان این‌که در شرایط فعلی مخاطبان خلأ روزنامه‌ها را مانند گذشته احساس نمی‌کنند، اظهار کرد: یکی از موضوعات اصلی در این زمینه سبقه‌ی فرهنگی ما در مطالعه کردن است. در میان مردم ما، فرهنگ کتبی کم‌رنگ است و برای کسب اخبار، بیشتر به رادیو و تلویزیون مراجعه می‌شود. به همان نسبت که تقاضا کم است عرضه نیز کمتر می‌شود. روزنامه‌ها با منتشر نشدن در این ایام سود می‌برند، چون هم منتشر نمی‌شوند و هم حقوق پرداخت نمی‌کنند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر این‌که تعطیلی‌ مطبوعات کار درستی نیست، بیان کرد: باید در این زمینه، فرهنگ‌سازی شود و دولت برای انتشار دائم روزنامه‌ها به آن‌ها یارانه پرداخت کند. اگر از نظر اقتصادی مشکلاتی وجود دارد باید توسط دولت مرتفع شود و برای انتشار چند روزنامه با نگاه‌های مختلف هزینه شود.

او گفت: این فرهنگ‌سازی نیازمند زمان است و به مرور زمان نیز برای مردم جا می‌افتد. اگر این فرهنگ‌سازی انجام شود، بازار عرضه و تقاضا متعادل می‌شود و انتشار روزنامه‌ها از نظر اقتصادی معنا پیدا می‌کند. اکنون زیرساخت فرهنگی آن آماده است. این فرهنگ‌سازی گامی در راستای اعتلای فرهنگ کشور است.

ببران با اشاره به فضای انتخاباتی سال آینده،‌ اظهار کرد: بهتر است مطبوعات ابتکار عمل را به‌دست گیرند و منتشر شوند. روزنامه‌ها می‌توانند تحلیل‌های خاص خود را در این موضوع به مردم انتقال دهند. در غیر این صورت، درست وقتی کشور درگیر تصمیم‌های سرنوشت‌ساز است،‌ مطبوعات مردم را 15 روز از تحلیل‌ها و نظرات‌شان محروم می‌کنند.

او تأکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه دارد امکانات را برای انتشار روزنامه‌ها در این دوره فراهم کند، چون واقعا شرایط اقتصادی روزنامه‌ها نامناسب است.


یک استاد ارتباطات:
مشکل توزیع یکی از دلایل منتشر نشدن مطبوعات در تعطیلات است

یک استاد رشته‌ی ارتباطات درباره‌ی تأثیر تعطیلی مطبوعات در نظام رسانه‌یی کشور گفت: مشکل اصلی اینجاست که ما نظام مطبوعات نداریم،‌ نظام رسانه‌یی باید مانند نظام مهندسان در کشور جایگاه خود را پیدا کند.

دکتر امیدعلی مسعودی اظهار کرد: اگر نظام جامع رسانه‌یی وجود داشته باشد بسیاری از کارها و شرایط مساعد‌تر می‌شود در حال حاضر ما هنوز حالت آماتور داریم.

او با تأکید بر این‌که کار اطلاع‌رسانی تعطیلی‌بردار نیست، بیان کرد: دانایی‌، شناخت و کسب اطلاعات در وجود انسان‌هاست و تفاوت انسان‌ با حیوان همین است، چون انسان عقل دارد و با به‌دست آوردن اخبار و اطلاعات برای زندگی خودش تصمیم می‌گیرد و این رسانه‌ها هستند که اخبار و اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: نگرانی من فقط از تعطیل شدن مطبوعات در نوروز نیست، بلکه من نگران تعطیلی آن‌ها در روزهای جمعه هم هستم.

مسعودی با تأکید بر این‌که یکی از دلایل مطبوعات برای منتشر شدن در روزهای تعطیل‌، مشکل توزیع است گفت: توزیع مطبوعات در هیچ کجای دنیا به این شکل نیست، در کشورهای دیگر با فعال شدن سیستم اشتراک برای مخاطبان و فرستادن مطبوعات به آدرس مخاطب، این مشکل حل شده است. به‌دلیل وجود سیستم اشتراک، آن‌ها تیراژ خود را تعداد مخاطبان‌شان تنظیم می‌کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به کم بودن تعداد روزنامه‌خوان‌ها در کشور‌، اظهار کرد: تعطیلی مطبوعات یک حادثه‌ی غم‌انگیز است، چون در همین روزهای تعطیل است که روزنامه امکان جذب مخاطب بیشتر را دارد. 30 سال پیش، استاندارد یونسکو برای مطالعه‌ی روزنامه به ازای هر 10 نفر، یک روزنامه بود که اگر بخواهیم آن را با شرایط فعلی تطبیق دهیم، یعنی یک روزنامه در ایران باید 5 / 7 میلیون نسخه تیراژ داشته باشد در حالی که پرتیراژترین روزنامه‌ی ما به گفته‌ی خود آن روزنامه، 450هزار نسخه تیراژ دارد.

مسعودی با بیان این‌که روزنامه‌ها در کشورهای مصر و ترکیه که ممکن است در بسیاری از مسائل از ما عقب‌تر باشند‌، نزدیک چهار برابر روزنامه‌ها در ایران مخاطب دارند‌، گفت: علاوه بر مشکل توزیع، یکی دیگر از دلایل این است که ما عادت روزنامه‌خوانی را در مخاطبان ایجاد نکرده‌ایم.

او بیان کرد: در روزهای پایانی سال فشار بر چاپخانه‌ها چند برابر می‌شود چون همه‌ می‌خواهند سریع‌تر به تعطیلات بروند. به همین دلیل، رسانه‌ی ملی وارد می‌شود که در آنجا هم بیشتر به ارزش شهرت پرداخته می‌شود.

مسعودی با بیان این‌که کار روزنامه‌نگاری به‌عنوان یک فعالیت بدون تعطیلی‌ محسوب می‌شود، یادآوری کرد: همان‌طور که جسم به غذا نیاز دارد و نمی‌شود برای آن وقفه‌ای قائل شد‌، مطبوعات نیز غذای روح مردم‌اند و نمی‌توان آن‌ها را تعطیل کرد.

او همچنین تصریح کرد: متأسفانه مطبوعات به تولید محتوای جذاب دقت نمی‌کنند و همین امر موجب می‌شود که مخاطبان رغبتی برای مطالعه نداشته باشند.

مسعودی در پاسخ به این‌که آیا مخاطبان جای خالی مطبوعات را در تعطیلات احساس می‌کنند؟ اظهار کرد: کمبودی احساس نمی‌شود، چون مردم عادت نکرده‌اند در تعطیلات مطبوعات داشته باشند. در صورتی که در کشورهای دیگر حجم مطالب روزنامه‌ها در تعطیلات چند برابر می‌شود. روزنامه‌های ما ضعیف هستند اگر روزنامه‌ها با محتوای جذاب منتشر شوند، این فرهنگ به مرور زمان اصلاح می‌شود‌. امکان دارد در روزهای اول از آن‌ها استقبال نشود، اما اگر محتوا،‌ فرم و شکل به‌گونه‌ای باشد که مخاطب را جذب کند،‌ مردم به داشتن روزنامه در روزهای تعطیل عادت می‌کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که در تعطیلات نوروز بخشی از مردم در سفر هستند، اضافه کرد: ضرورت انتشار مطبوعات در نوروز بیشتر است، چون مخاطبان به تحلیل و آگاهی‌ از وضعیت سفر نیاز دارند و با توجه به این‌که کشور ما در حال حاضر در فضایی پر از اخبار و اطلاعات سیر می‌کند، نیاز به وجود مطبوعات بیشتر دیده می‌شود.


یک روزنامه‌نگار:
تبدیل مطبوعات به سازمانی اداری کاملا اشتباه است

یک روزنامه‌نگار درباره‌ی منتشر نشدن نشریات در نوروز معتقد است: فرهنگ مردم در تعطیلی مطبوعات نقشی ندارد، چون وظیفه‌ی رسانه‌ها بوده است که برای مردم جا بیندازند که رسانه تعطیلی‌بردار نیست.

مینو بدیعی با بیان این‌که مدیریت حاکم بر مطبوعات ایراد دارد،‌ اظهار کرد: تفکر حاکم بر مطبوعات قصد دارد روزنامه‌ها را به یک سازمان اداری تبدیل کند در حالی که این تفکر کاملا اشتباه است. عامل مهم در تعطیلی مطبوعات فرهنگ مردم نیست، بلکه مدیریت عالی و هدایت‌گر مطبوعات است که فکر می‌کند کار اطلاع‌رسانی را می‌توان تعطیل کرد.

او با تأکید بر این‌که منتشر نشدن مطبوعات در نوروز، اسفناک است چون اطلاع‌رسانی نباید هیچ‌گاه تعطیل شود، بیان کرد: همان‌طور که تعطیلی رادیو و تلویزیون در تعطیلات دور از ذهن است‌، تعطیل شدن رسانه‌های مکتوب نیز باید دور از ذهن باشد. بسیاری گمان می‌کنند که رادیو و تلویزیون می‌توانند جای خالی مطبوعات را پر کنند در حالی که در این تعطیلات، بار تفریحی صداوسیما بسیار بیشتر از جنبه‌ی اطلاع‌رسانی و خبری آن است.

او با بیان این‌که این پرسش پیش می‌آید که چگونه می‌توان رسانه‌ی مکتوب را که پدر رسانه‌های دنیاست و برای سایر رسانه‌ها الگو بوده است تعطیل کرد؟ گفت: این تعطیلی در ایران در حالی اتفاق می‌افتد که روزنامه‌های بزرگ جهان‌، نشریاتی مخصوص به روزهای تعطیل دارند.

بدیعی ادامه داد: این‌که فکر می‌کنیم خبرنگار رسانه‌ی مکتوب باید به مرخصی برود، یک نگرش غیرعلمی و کارمندی است. در حال حاضر در دانشگاه‌های بزرگ دنیا درسی به نام جامعه‌شناسی اوقات فراغت وجود دارد برای این‌که دست‌اندرکاران با انتخاب‌ مخاطب در تعطیلات آشنا شوند.

او با تأکید بر این‌که یک خبرنگار کارمند نیست‌، اظهار کرد: اگر نسل جدید خبرنگاران از این تعطیلات استقبال می‌کند، به‌دلیل این است که ما «کارمند» تربیت کرده‌ایم و نه خبرنگار.

بدیعی درباره‌ی این‌که با وجود گسترش رسانه‌های آن‌لاین‌، نیاز مردم به مطبوعات در چه حد است؟ توضیح داد: از نظر من، این نیاز بیشتر شده است. به‌عنوان مثال، من اخبار و اطلاعات را از خبرگزاری‌ها می‌گیرم، اما برای خواندن تحلیل، تفسیر و گزارش، در صورت نبودن روزنامه‌ها، برای من یک خلأ ایجاد می‌شود. در حال حاضر نیاز داریم برای دانستن یکسری از موضوعات به رسانه‌های مکتوب پناه ببریم.

او گفت: رسانه‌های الکترونیکی کمک کرده‌اند که رسانه‌های مکتوب جایگاه ویژه‌ی خود را پیدا کنند. امروز در دنیا می‌بینیم که روزنامه‌های بزرگ همچنان منتشر می‌شوند و تیراژ خاص خود را دارند. در واقع، رسانه‌های آن‌لاین کمک کرده‌اند که ویژگی‌های مطبوعات برجسته‌تر به نظر برسد.

بدیعی با اشاره به موج‌آفرینی روزنامه‌ها در شرایط خاص، بیان کرد: رسانه‌های آن‌لاین نمی‌توانند موج‌آفرینی کنند و مسائل عمقی‌تر همچنان در روزنامه‌ها یافت می‌شود. اگر تیراژ روزنامه‌ها را در دوران اصلاحات بررسی کنیم نشان می‌دهد که اگر به روزنامه‌ها فرصت داده شود، نقش اجتماعی خود را پیدا می‌کنند.

او در پاسخ به این پرسش که اگر روزنامه‌ها در ایام تعطیلات منتشر شوند‌، مخاطب خواهند داشت؟ اظهار کرد: اگر روزنامه‌ها از زبان مردم سخن بگویند، تیراژ و مخاطب بالایی خواهند داشت و به این دلیل که مردم حرف‌شان را در رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب پیدا نمی‌کنند به سراغ رسانه‌ها دیگر می‌روند.

بدیعی با بیان این‌که تعطیلی مطبوعات در نوروز به معنای تعطیل کردن اندیشه است‌، یادآوری کرد: رسانه‌های دیگر در این تعطیلات، بیشتر جنبه‌ی سرگرمی دارند همان طور که فکر را نمی‌توان تعطیل کرد مطبوعات نیز نباید تعطیل باشند. انسان امروز، انسان متفکر است و نمی‌تواند اندیشه‌اش را کنار بگذارد حتا تفریح انسان امروز نیز براساس تفکر است.

او همچنین درباره‌ی نقش خبرگزاری‌ها در این ایام‌، تأکید کرد: طبیعتا نقش خبرگزاری‌ها پررنگ‌تر می‌شود، اما باز هم نمی‌توانند خلأ مطبوعات را پر کنند چون تعریف خبرگزاری‌ با روزنامه متفاوت است.


یک استاد رشته‌ی ارتباطات:
ایرادی در تعطیلی مطبوعات در نوروز نمی‌بینم

یک استاد رشته‌ی ارتباطات درباره‌ی تعطیلی مطبوعات در نوروز گفت: برای اصلاح این فرهنگ، ابتدا باید تعداد زیاد تعطیلات اصلاح شود.

دکتر حمید ضیایی‌پرور با بیان این‌که تعطیلی مطبوعات بخشی از پروسه‌ی تعطیلی کل کشور است، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم مطبوعات منتشر شوند و چاپخانه مراکز توزیع و بقیه‌ی بخش‌های مرتبط با فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی کشور تعطیل باشند، چون فعالیت مطبوعات بخشی از زنجیره‌ی فعالیت اقتصادی - اجتماعی در کشور است. مثلا در روزهای پنج‌شنبه که نیمی از اداره‌های دولتی و بازار تعطیلی هستند، تیراژ مطبوعات پایین‌تر می‌آید و بسیاری از مطبوعات با حداقل تیراژ منتشر می‌شوند.

او با تأکید بر این‌که مطبوعات را نمی‌توان با دادن یارانه مجبور به انتشار در روزهای تعطیل کرد، بیان کرد: حتا اگر مطبوعات منتشر شوند‌، سیستم توزیع که غالبا در اختیار بخش خصوصی است فعال نخواهد بود. بنابراین وسیله‌ای وجود ندارد تا روزنامه به دست مخاطب برسد. از طرف دیگر، مخاطبان نیز در تعطیلات و استراحت است و میل به گرفتن اطلاعات و خبر بسیار کمتر می‌شود.

وی با اشاره به گرفتن آگهی به‌عنوان بخشی از فعالیت مطبوعات‌، ادامه داد: وقتی بازار و سیستم اقتصادی تعطیل است‌، آگهی گرفتن نیز رونقی نخواهد داشت. به همین دلیل، من ایرادی در تعطیلی مطبوعات در نوروز نمی‌بینم. هرگاه همه‌ی دستگاه‌های کشور فقط در همان پنج روز ابتدایی تعطیل بودند می‌توان از مطبوعات هم توقع انتشار داشت.

ضیایی‌پرور توضیح داد: در کشورهایی که میزان سواد رسانه‌یی و سواد اقتصادی بالاست، تعطیل شدن یک نشریه می‌تواند به مخاطبان لطمه بزند؛ اما در داخل کشور، تیراژ مطبوعات آن‌قدر بالا نیست، بنابراین اگر این‌ها نباشند چه لطمه‌ای به کشور وارد می‌شود؟! ایران، کشور روزنامه‌خوانی نیست که تعطیلی مطبوعات صدمه‌ای به شرایط مخاطبان وارد کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که تمام سیستم کشور باید از نظر تعداد تعطیلات اصلاح شود‌، گفت: حلقه‌ی اول اصلاح فرهنگ تعطیلات،‌ مطبوعات نیستند چون مطبوعات باید چند سال ضرر کنند تا مردم در تعطیلات نیز روزنامه بخوانند. من فکر می‌کنم روزنامه‌ها تابع وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشورند و علت تغییر رفتارهای اجتماعی نمی‌توانند باشند.

او با بیان این‌که در چند سال اخیر با آمدن رسانه‌های آن‌لاین خلأ نبودن مطبوعات پر شده است‌، اظهار کرد: شاید اگر 10 سال پیش این موضوع را بررسی می‌کردیم، واقعا تعطیلی مطبوعات به اطلاعات در اختیار مخاطبان ضربه وارد می‌کرد، اما در حال حاضر نسخه‌ی آن‌لاین روزنامه‌ها یا خبرگزاری‌ها و سایت‌ها به مخاطب اطلاعات می‌دهند، در حوزه‌های دیگر نیز صداوسیما می‌تواند بخشی از خلأ را پر کند.

ضیایی‌پرور درباره‌ی نقش خبرگزاری‌ها در تعطیلات، بیان کرد: خبرگزاری‌ها به فعالیت خود ادامه‌ می‌دهند گرچه از نظر حجم‌، کیفیت و کمیت خبر، افت محسوسی دارند، اما به‌نظر می‌رسد که مخاطبان ایرانی هم با این تعطیلی کنار آمده‌اند. بنابراین این وضعیت خبری در خبرگزاری‌ها هم صدمه‌ای به مخاطب وارد نمی‌کند.

او با اشاره به موضوع انتخابات در سال آینده‌، گفت: از نظر آرمانی، بسیار ایده‌آل است که روزنامه‌ها با توجه به نزدیکی انتخابات منتشر شوند؛ اما این فقط یک‌ آرمان ذهنی است،‌ هر روزنامه‌ای که بخواهد برای انتشار ریسک کند حتما متحمل هزینه‌های سنگینی خواهد شد.

دسترسی مردم جهان به موبایل بیشتر از سرویس بهداشتی است

Posted: 30 Mar 2013 02:05 PM PDT

نتایج یک گزارش منتشر شده نشان می‌دهد که مردم دنیا بیشتر از سرویس بهداشتی به گوشی تلفن همراه دسترسی دارند.

به گزارش ایسنا، گزارش جدید سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که شش میلیارد نفر از مجموع هفت میلیارد نفر جمعیت دنیا دارای گوشی تلفن همراه هستند، در حالی که تنها 4.5 میلیون نفر از جمعیت دنیا دارای سرویس بهداشتی (توالت) مناسب بوده و یا به آن دسترسی دارند.

این گزارش حاصل بررسی وضعیت 22 کشور جهان شامل کشورهایی مانند برزیل، چین و کنیا است.

در هند حدود یک میلیارد نفر از مردم دارای گوشی تلفن همراه ثبت شده هستند، در حالی که فقط 30 درصد از جمعیت این کشور به سرویس بهداشتی مناسب دسترسی دارند.

به گزارش دیلی میل، کشورهایی مانند اتیوپی، نیجریه، چین و اندونزی نیز از نظر دسترسی مردمشان به سرویس بهداشتی مناسب در وضعیت مطلوبی قرار ندارند.

خداحافظی چینی‌ها با سیستم عامل‌های آمریکایی

Posted: 30 Mar 2013 02:05 PM PDT

چینی‌ها قصد دارند سیستم عاملی کاملا بومی را برای رفع نیازهای خود طراحی کرده و از وابستگی به سیستم عامل‌های خارجی و به خصوص آمریکایی رهایی یابند.

به گزارش فارس به نقل از آرس تکنیکا، این کشور به همین منظور قراردادی را با شرکت کانونیکال منعقد کرده تا یک سیستم عامل متن باز برای رفع نیازهای کاربران چینی طراحی و عرضه کند.

شرکت کانونیکال قبل از این سیستم عامل متن باز اوبونتو را طراحی و عرضه کرده بود که مورد استقبال کاربران حرفه ای قرار گرفته است.

این شرکت می گوید با همکاری چین نسخه ای اختصاصی از اوبونتو به نام Kylin را طراحی خواهد نمود که در ماه آوریل در دسترس کاربران چینی قرار می گیرد.

توافق دو طرف بخشی از یک برنامه ریزی 5 ساله است که توسط دولت چین انجام شده و هدف از آن ترغیب مردم به استفاده از سیستم عامل های متن باز و کاهش وابستگی به سیستم عامل آمریکایی ویندوز است. سیستم عامل جدید بر اساس نیازهای داخلی چین به سادگی متحول شده و علاوه بر این در اصل برای استفاده از شبکه های رایانه ای داخلی طراحی شده است.

نسخه اولیه Ubuntu Kylin برای استفاده کاربران رایانه های لپ تاپ و رومیزی طراحی شده است و با زبان چینی نیز کاملا سازگاری دارد. نسخه کامل این سیستم عامل دارای ابزاری است که استفاده از خدمات اینترنتی محبوب در چین مانند نقشه های سایت بایدو را تسهیل می کند.

استفاده ساده از خدمات خرید الکترونیک تائوبائو و نسخه هایی محلی از برنامه آفیس و همین طور ابزار مدیریت تصاویر چینی در این سیستم عامل گنجانده شده است.

کدنویسی این سیستم عامل در آزمایشگاهی در چین صورت می گیرد و مهندسان شرکت کانونیکال و چند موسسه علمی و تحقیقاتی چین نیز در این زمینه همکاری خواهند نمود. مقامات چینی به صراحت اعلام کرده اند که قصد دارند از این طریق از میزان وابستگی خود به شرکت های فناوری غربی بکاهند.

نوجوانان آی.فون را به اتومبیل ترجیح می‌دهند

Posted: 30 Mar 2013 02:05 PM PDT

کارشناسان در بررسی جدید از نوجوانان ۱۶ ساله پرسیدند بین گوشی هوشمند آیفون و اتومبیل تویوتا Corolla کدام یک را برای خود انتخاب می‌کنند که بیشتر نوجوانان آیفون را ترجیح دادند.

سی سال قبل حدود نیمی از نوجوانان 16 ساله در آمریکا گواهینامه رانندگی داشتند که این برگه در اصل گذرنامه آ‌ن‌ها برای زندگی مستقل از خانواده محسوب می‌شد. اما این طور که بررسی‌های جدید دانشگاه میشیگان نشان داد، در سال 2010 میلادی این رقم به 28 درصد کاهش یافت که بزرگترین عامل در این روند اثرات ناشی از فناوری‌های نوین بود.

به گزارش فارس به نقل از سیاتل‌تایمز، کارشناسان در بررسی جدید از نوجوانان 16 ساله پرسیدند که بین گوشی هوشمند آیفون و اتومبیل تویوتا Corolla کدام یک را برای خود انتخاب می‌کنند که "آلیسون کاتز"(Allison Katz) نوجوان 16 ساله برای این سوال پاسخ آسانی داد: آیفون.

او هم‌اکنون در سنی است که می‌تواند گواهینامه رانندگی بگیرد و هنوز اقدام به این کار نکرده است و تمایلی به گرفتن گواهینامه رانندگی ندارد.

کارشناسان بر این باورند که این تغییر فرهنگی به‌طور مستقیم از فناوری تاثیر گرفته است و نوجوانان در این شرایط ترجیح می‌دهند از طریق گوشی‌ هوشمند خود با دوستان در ارتباط باشند و دیگر تمایلی به داشتن اتومبیل و رانندگی ندارند. این گوشی‌های هوشمند تمام نیازهای نوجوانان شامل موسیقی، فیلم، پوشاک و انواع کتاب‌ها را به صورت یکجا پاسخ می‌گوید و همه این موارد را برای خرید در اختیار آن‌ها می‌گذارد.

رشد 5.5 درصدی سرمایه‌گذاری در صنعت آی.تی خاورمیانه

Posted: 30 Mar 2013 02:05 PM PDT

میزان سرمایه‌گذاری در صنعت IT در منطقه خاورمیانه طی سال 2013 میلادی به 192.9 میلیارد دلار خواهد رسید که این رقم گویای رشد 5.5 درصدی نسبت به سال گذشته خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آی‌تی‌پی، میزان سرمایه‌گذاری در صنعت IT در منطقه خاورمیانه طی سال 2013 میلادی به 192.9 میلیارد دلار خواهد رسید که این رقم گویای رشد 5.5 درصدی نسبت به سال گذشته خواهد بود.

این طور که "پیتر ساندرگارد" (Peter Sondergaard) مدیر شرکت گارتنر اعلام کرده است، این میزان رشد در صنعت فناوری اطلاعات خاورمیانه نسبت به میانگین رشد این صنعت در حوزه جهانی بسیار بیشتر است.

مرکز تحقیقاتی گارتنر همچنین پیش‌بینی کرده است که بین سال‌های 2013 و 2014 میلادی میزان سرمایه‌گذاری در زمینه پایگاه‌های داده رشد قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

ساندرگارد در ادامه توضیح داد: «در بازارهایی که با مشکلات مالی مواجه هستند ما شاهد آن هستیم که میزان سرمایه‌گذاری روی پایگاه‌های داده کاهش یافته است که از جمله این بازارها می‌توان به اروپا اشاره کرد که میزان سرمایه‌گذاری در آن بسیار از خاورمیانه کمتر است. رشد سرمایه‌گذاری در زمینه پایگاه‌های داده 6 تا 7 درصد پیش‌بینی شده است».

در این بررسی مشخص شده است نرم‌افزار یکی از بخش‌هایی محسوب می‌شود که میزان سرمایه‌گذاری روی آن در منطقه خاورمیانه به نسبت دیگر کشورها کمتر است.

بعد از گوگل، سونی هم عینک هوشمند تولید می‌کند

Posted: 30 Mar 2013 02:05 PM PDT

سونی به تازگی حق امتیازی به ثبت رسانده است که بر پایه آن قصد دارد محصولی شبیه به عینک هوشمند Glass گوگل تولید کند.

به گزارش فارس به نقل از آی‌تی‌پی، در گزارش‌های جدید توضیح داده شده است که سونی قصد دارد حق امتیاز مربوط به تولید نمایشگرهای قابل نصب در مقابل سر(HMD) که شبیه به عینک هوشمند Glass گوگل است را در اختیار داشته باشد.

این حق امتیاز سونی که تاریخ ثبت آن به 14 نوامبر 2012 مربوط می‌شود حاکی از آن است که شرکت ژاپنی مذکور قصد تولید یک دستگاه الکترونیکی کاربردی را دارد که تصاویر را در مقابل هر دو چشم به نمایش می‌گذارد و این در حالی است که گفته شده عینک هوشمند گوگل تصاویر را فقط در مقابل یک چشم نمایش می‌دهد.

گفته می‌شود که این محصول برای پخش تصاویر شباهت زیادی به عینک‌های مخصوص سیستم سینمای خانگی HMZ-T2 Personal 3d Viewer دارد که شرکت سونی پیش‌تر آن را عرضه کرده بود.

این طور که گفته می‌شود شرکت سونی از سال 2008 تاکنون فعالیت‌های خود را برای ساخت عینک‌های HMD آغاز کرده بود که البته تاکنون هیچ اطلاعاتی در مورد نحوه نمایش تصاویر در آن منتشر نشده بود.

انتقاد مفتی عربستان از توییتر

Posted: 30 Mar 2013 02:00 PM PDT

رهبر بلندپایه مذهبی در عربستان از شبکه اجتماعی توئیتر انتقاد کردند.

به گزارش ایسنا، شیخ عبدالعزیز الشیخ، مفتی اعظم عربستان در جریان سخنرانی برای دیگر مفتیان عربستان ضمن انتقاد از شبکه اجتماعی توئیتر گفت که این شبکه اجتماعی به محلی برای انتشار پیغام‌های نادرست و غیر عادلانه تبدیل شده است.

وی در همین حال توئیتر را با عنوان "شورای بذله‌گویان" خطاب کرده است.

اظهارات این مفتی عربستانی در حالی صورت می‌گیرد که در جریان نا آرامی‌های اخیر در عربستان فعالان جوان سعودی از توئیتر برای سازماندهی تجمعات اعتراضی خود استفاده می‌کردند.

به گزارش آسوشیتد پرس، این در حالی است که امام مسجد بزرگ مکه نیز در همان روز گفته بود: مردم حق دارند تا حرف‌های خود را بیان کنند اما باید مراقب باشند تا در عین حال از وحدت و آبروی ملتشان نیز حمایت کنند.

تجهیز اتوبوس‌های پکن به اینترنت بی‌سیم

Posted: 30 Mar 2013 01:59 PM PDT

اتوبوس‌ها در پایتخت چین به اینترنت بی‌سیم مجهز می‌شوند.

به گزارش ایسنا، پکن به عنوان پایتخت چین و شهری تاریخی و در عین حال مدرن یکی از شهرهای چین است که به تمام امکانات و تکنولوژی‌های روز دنیا مجهز شده است به طوری که در این شهر دیگر دسترسی به اینترنت حتی در اتوبوس‌ها نیز امکانپذیر خواهد بود.

بر اساس اعلام رادیو چین، بیش از هزار و 800 دستگاه اتوبوس در پکن خدمات اینترنت بی‌سیم به مردم ارائه خواهند کرد و این در حالی است که هم‌اینک تعدادی از اتوبوس‌های این شهر چنین خدماتی را به مسافران ارائه می‌کنند.

برای تحقق این امر گروه حمل و نقل عمومی شهر پکن با شرکت چاینا موبایل پکن همکاری کرده و در پی این همکاری نزدیک دستگاه‌های مربوطه بر روی اتوبوس‌ها نصب شده و خواهند شد.

کوچک‌ترین دستگاه تشخیص پزشکی روی تلفن همراه تولید شد

Posted: 30 Mar 2013 01:59 PM PDT

یک دستگاه پزشکی جدید می تواند تلفن همراه هرکاربری را به وسیله ای برای نجات جان وی تبدیل کند، این دستگاه کوچک فشار خون را مونیتور کرده و اگر مشکلاتی برای سلامت فرد در آن مشاهده کند، هشداری به تلفن هوشمند کاربر ارسال می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دستگاه نجات زندگی تلفن هوشمند توسط گروهی از دانشمندان دانشکده فدرال پلی تکنیک لوزان در سوئیس روی کوچکترین دستگاهی که تاکنون با این عملکرد ساخته شده کار کرده است، این دستگاه با استفاده از قابلیت اتصال بلوتوث اطلاعات را به تلفن همراه منتقل کرده و حتی می تواند به کاربر خود هشدار دارد و بگوید که آیا وی در آستانه حمله قلبی قرار دارد یا خیر.

اغلب در لحظاتی پیش از حمله قلبی ماهیچه ها خسته ani، به شدت به اکسیژن نیاز دارند و تکه هایی از پروتئین ماهیچه ای ویژه قلب به نام تریپونین در خون مشاهده می شود. اگر بتوان این علائم را پیش از قطع شدن ضربان قلب یا حمله واقعی قلبی تشخیص داد، درمان پیش از موعد می تواند عامل نجات جان یک فرد باشد.

این دستگاه همچنین می تواند سطح گلوکز، لاکتوز و مقدار واقعی آنها را در خون برای بررسیهای فیزیولوژیکی فراهم کند.

خارج از بدنه این دستگاه یک باطری 100 میلی واتی انرژی مورد نیاز این دستگاه را تأمین می کند، اما این انرژی از طریق اندوکتیوهای وایرلس دستگاه را شارژی می کند.

دکتر لای وینکور از مرکز علوم بهداشتی دانشگاه ایالتی لوئیزیانا گفت که این دستگاه دارای پتانسیلهای بسیاری برای استفاده است که در آن میان می توان به تشخیص سطوح گلوکوز برای بیماران دیابتی و کمک به ممانعت از مرگ بیماران قلبی ا شاره کرد اما ارتباط آن با تلفن هوشمند می تواند مشکل ساز باشد.

وی افزود: اگر در یک منطقه باشید که آنتن دهی تلفن در آن مناسب نباشد چه اتفاقی رخ می دهد، درحال حاضر نمی توان به این مسئله اتکا کرد، از سوی دیگر باید مشخص شود که ارتباط این دستگاه 4G بوده یا 3G.

یکی دیگر از چالشهای این دستگاه که هنوز تأیید سازمان غذا و دارو آمریکا را دریافت نکرده سبک بررسی این مقادیر فیزیولوژیکی است. این که صرفا بتواند تیرپونین خون را نشان دهد نمی تواند راه موثری برای سنجش این مسئله باشد که حمله قلبی رخ داده است، چرا که براساس اظهارات دکتر وینکور این ماده شیمیایی 4 ساعت پس از یک حمله قلبی در خون آزاد می شود و 16 ساعت پس از آن به اوج خود می رسد.

وی اظهار داشت: سایر دستگاه هایی که ضربان قلب را بررسی می کنند با سرعت بیشتری می توانند شکل گیری یک لخته خونی را اعلام کنند، این دستگاه ها به پیجرها و افرادی که می توانند به اورژانس زنگ بزنند متکی است که این سیستم از سیستم هوشمندی که به ارتباطات وایرلس متکی بوده، قابل اعتماد تر است.

بزرگترین حمله سایبری تاریخ سرعت اینترنت جهانی را کاهش داد

Posted: 30 Mar 2013 01:59 PM PDT

یک خصومت تلخ میان دو شرکت آنلاین عامل بزرگترین حمله سایبری در تاریخ بود که در نتیجه آن دسترسی میلیونها کاربر در سراسر جهان به اینترنت کند شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مناقشه شکل گرفته میان گروهی که قصد دارد نامه های الکترونیک ناخواسته را که از آنها با عنوان " اسپم" یاد می شو ، مسدود کند و شرکتی که متهم به ارسال چنین نامه هایی است دیروز سه شنبه 7 فروردین ماه ترافیک اینترنت را در سطح جهانی مختل کرد.

پنج نیروی پلیس سایبری، تحقیقات روی این حمله را آغاز کرده اند، حمله ای که به قدری وسیع بوده است که کارشناسان اعتقاد دارند به زودی خدمات بانکداری و نامه های الکترونیکی را تحت تأثیر قرار می دهد.

میلیونها کاربر اینترنتی تاکنون با اختلال دسترسی به خدماتی چون سایتهای نت‌فلیکس و تأخیر در لود شدن وب سایتهای دیگر رو به رو شده اند.

این مشکل زمانی آغاز شد که شرکت " اسپم هاوس" به عنوان گروه غیر انتفاعی مبارزه با نامه های اسپم که قصد دارد نامه های ناخواسته را محدود کند شرکت هلندی سایبر بانکر را اوایل ماه جاری میلادی در فهرست سیاه قرار داد.

از شرکت سایبربانکر با عنوان شرکت میزبان یاد می شود، به این معنا که این شرکت با فراهم کردن فضا روی یک سرور به سازمانها این امکان را می دهد که سایت خود را در اینترنت در دسترس قرار دهند.

در وب سایت این شرکت آمده است که میزبان هر سایتی به جز سایتهای هرزه نگاری و مرتبط با تروریسم خواهند بود.

شرکت اسپم هاوس که در لندن و ژنو دفاتری دارد یک پایگاه داده ها از وب سرورهایی را که با اهداف شرورانه ای چون ارسال نامه های اسپم برای محصولات تقلبی چون قرصهای لاغری کار می کند را محدود کرده و اوایل ماه جاری میلادی سایت شرکت سایبربانکر را به این پایگاه داده ها افزوده است.

اسپم هاوس مدعی شده است که سایبر بانکر یک حمله گسترده محروم سازی از سرویس به منظور پرکردن سرورهای خود با ترافیک اینترنتی آغاز کرده است.

این مسئله درست شبیه ارسال نامه های ناخواسته به یک صندوق پستی و ارسال صدها نامه در یک زمان است.

آلن وودوارد کارشناس امنیتی سایبر در دانشگاه سوری گفت: اگر این وضعیت را شبیه یک شاهراه تصور کنید، این حملات به قدری ترافیک در این شاهراه ایجاد می کند که راه مسدود شود.

متیو پرینس مدیر اجرایی امنیت اینترنتی شرکت کلودفیر این اقدام را با یک بمب هسته ای مقایسه کرد و افزود: ایجاد چنین صدماتی کار ساده ای است.

دیوید ام محقق ارشد امنیتی در شرکت آنتی ویروس کسپراسکی اظهار داشت که این حملات سرعت کل اینترنت را کاهش داده است. مثل این که فردی می خواهد صندوق پستی مرا با نامه های ناخواسته پر کند و با تمام این نامه ها به دفتر پست مراجعه کند، به طبع این اقدام بر ارسال نامه سایر افراد نیز تأثیرگذار خواهد بود.

وب‌سایت «سان آنلاین» پولی می‌شود

Posted: 30 Mar 2013 01:59 PM PDT

سخنگوی روزنامه سان که پرفروش‌ترین روزنامه انگلیس و متعلق به روپرت مرداک است، روز چهارشنبه تایید کرد قصد دارد از خوانندگان خود بابت دسترسی به پایگاه اینترنتی این روزنامه پول دریافت کند.

به گزارش همشهری آنلاین از خبرگزاری فرانسه، این خبر یک روز پس از آن اعلام شد که یک روزنامه انگلیس یعنی روزنامه راستگرای دیلی تلگراف درتلاش برای افزایش درآمدهای رو به کاهش خود در عصر اینترنت، خوانندگان داخلی خود را نیز همچون خوانندگان بین‌المللی‌اش مجبور به پرداخت پول کرد.

مایک دارسی مدیر عامل نیوز اینترنشنال که ناشر روزنامه های مرداک در انگلیس است، اواخر روز سه شنبه در کنفرانسی خبری اعلام کرد سان احتمالا در نیمه دوم امسال، دسترسی به پایگاه اینترنتی خود را به پرداخت پول منوط خواهد کرد.

دارسی روز سه شنبه در گفتگو با روزنامه گاردین اعلام کرد این اقدام، «اجتناب ناپذیر» است زیرا دسترسی رایگان به گزارش‌های سان در اینترنت، نسخه چاپی و درآمدهای این روزنامه را تهدید می‌کند.

براساس اطلاعاتی که این ماه توسط نهاد ناظر بر نشریات انگلیس منتشر شد، تیراژ روزنامه سان در ماه فوریه دو میلیون و سیصد هزار نسخه بود که کاهشی یازده و شش دهم درصدی را در مقایسه با سال قبل نشان می دهد.

روزنامه های «تایمز» و «ساندی تایمز» انگلیس نیز که متعلق به مرداک هستند، در سال دو هزار و ده دسترسی به پایگاه‌های اینترنتی خود را به پرداخت پول محدود کردند.

ضریب نفوذ تلفن‌همراه در عربستان به ۱۸۱ درصد رسید

Posted: 30 Mar 2013 01:59 PM PDT

ضریب نفوذ این کشور هم‌اکنون با داشتن 53 میلیون مشترک موبایلی در حوزه تلفن‌همراه به 181.6 درصد رسیده است.

"کمیسیون فناوری ارتباطات و اطلاعات"(CITC) در عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در پایان سال 2012 میلادی تعداد مشترکان تلفن‌همراه این کشور به 53 میلیون نفر رسیده است.

به گزارش فارس به نقل از ای‌ام‌ای‌اینفو ، به گفته متولی مخابرات عربستان ضریب نفوذ این کشور هم‌اکنون با داشتن 53 میلیون مشترک موبایلی در حوزه تلفن‌همراه به 181.6 درصد رسیده است.

این طور که گفته می‌شود مشترکان سیم‌کارت‌های پیش‌پرداختی بیشترین تاثیر را در جریان این رشد قابل ملاحظه برجا گذاشته‌اند و هم‌اکنون 86 درصد این افراد را این مشترکان تشکیل می‌دهند.

آمارها همچنین نشان داده است که در پایان سال 2012 میلادی تعداد کاربران سعودی که از اینترنت استفاده می‌کرده‌اند 15.8 میلیون نفر بوده است که این رقم 54.1 درصد کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد.

«سیلیکون والی» اروپایی در راه است

Posted: 30 Mar 2013 01:58 PM PDT

مسئولان کمیسیون اروپایی قصد دارند با همفکری تعدادی از شرکت‌های موفق فناوری اطلاعات در این کشور قطبی بزرگ در حوزه IT تاسیس کنند.

به گزارش فارس به نقل از وی تری، این قطب رقیبی برای دره مشهور سیلیکون ولی خواهد بود که برترین و قدرتمندترین شرکت‌های فناوری اطلاعات جهان را در خود جای داده است.

از جمله شرکت هایی که در اجرای این طرح با کمیسیون اروپایی همکاری خواهند کرد می توان به Spotify، Rovio و Skype اشاره کرد.

قرار است شرکت های یاد شده با همکاری کمیسیون اروپایی زمینه را برای سرمایه گذاری های گسترده در حوزه IT در خاک اروپا فراهم کنند.

این قطب نوظهور که باشگاه Startup Europe Leaders Club (SELC) نام گرفته، اولین گام از یک طرح شش مرحله ای برای تقویت شرکت های نوپای IT در خاک قاره اروپا بوده است. نیلی کورس معاون اول کمیسیون اروپایی در این مورد گفته است: ما از سرمایه گذاران جوان می خواهیم تا در این زمینه نقش آفرینی کرده و به ایجاد یک بازار واحد دیجیتال کمک کنند تا شاهد رشد ایده هایشان باشیم.

درسه دهه ای که از رشد و تقویت جایگاه فناوری اطلاعات در جهان می گذرد بخش عمده این بازار در کنترل شرکت های آمریکایی بوده و اروپایی ها به ندرت توانسته اند در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر