۱۳۹۲ آذر ۵, سه‌شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


یک‌پنجم مردم جهان عضو شبکه‌های اجتماعی هستند

Posted: 26 Nov 2013 08:12 AM PST

بررسی‌های جدید نشان داده است که یک‌پنجم ساکنان جهان عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و دست‌کم ماهی یک بار سراغ صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی می‌روند که البته پیش‌بینی می‌شود این رقم طی چند سال آینده به میزان قابل ملاحظه افزایش یابد.

به گزارش ایتنا، مرکز تحقیقاتی eMarketer بر اساس جدیدترین بررسی‌های خود اعلام کرد که حدود ۱.۶۱ میلیارد نفر از مردم جهان در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک، Google+، Instagram یا توئیتر عضو هستند.

این رقم نسبت به تعداد مشترکان شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۲ میلادی رشد ۱۴.۲ درصدی را نشان می‌دهد و در عین حال پیش‌بینی شده است که رقم یاد شده طی چند سال آتی نیز رشد دو رقمی داشته باشد.

کارشناسان مرکز تحقیقاتی eMarketer بر اساس این بررسی پیش‌بینی کردند که در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۲.۳۳ میلیارد نفر در جهان از شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای وابسته به آن استفاده کنند.

"بانک جهانی" نیز در گزارشی مجزا توضیح داد که سال گذشته تعداد ساکنان کره زمین ۷.۰۴۶ میلیارد نفر بوده است.
این رقم نشان می‌دهد که طی سال جاری میلادی ۲۲.۸ درصد از ساکنان زمین عضو شبکه‌های اجتماعی مختلف هستند و دست‌کم ماهی یکبار به صفحه شخصی خود سر می‌زنند.

کارشناسان "بانک جهانی" پیش‌بینی کرده‌اند که در سال ۲۰۱۷ میلادی تعداد ساکنان کره زمین به ۷.۴۴ میلیارد نفر می‌رسد و در آن زمان ۳۱.۳ درصد از مردم در شبکه‌های اجتماعی حضور خواهند داشت.

کارشناسان اعلام کرده‌اند که تعداد اعضای شبکه‌های اجتماعی در گستره جهانی رو به افزایش است که البته این رشد در سال‌های آتی سرعت کمتری به خود می‌گیرد.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۲ میلادی تعداد مشترکان شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان ۱۷.۶ درصد بیشتر شد و این رقم برای سال جاری به ۱۴.۲ درصد رسید. همچنین پیش‌بینی شده است که تعداد اعضای شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۷ میلادی ۷.۶ درصد بیشتر شود.

فصلنامه ترجمان پژوهش‌های ارتباطی منتشر می‌شود

Posted: 26 Nov 2013 08:12 AM PST

نخستین نشریه علمی - تخصصی علوم ارتباطات کشور در زمینه مطالعات و انتشار ترجمان پژوهش‌های ارتباطی از سوی مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران منتشر می‌شود.

مجله ترجمان پژوهش‌های ارتباطی یک نشریه ادواری (در قالب فصلنامه) است که با چارچوب و طرحی نو در جذب و تولید محتوای علمی با شاخص‌ها و استانداردهای بین‌المللی در شاخه‌های مختلف و متنوع علوم ارتباطات منتشر خواهد شد.

این مجله تولید و انتشار محتوای علمی را در ابعاد جهانی از طریق ترجمه متون و مقالات علمی منتشر شده در مجلات معتبر بین‌المللی و معرفی چکیده طرح های پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز علمی دنیا به منظور روزآوری و گسترش ظرفیت‌ها و قابلیت‌های علمی و حرفه ای دانش ارتباطات مدنظر قرار می دهد.

شناخت ساختارهای نگارش متون علمی و بسترسازی برای انجام پژوهش های نو و کاربردی متناسب با موقعیت و شرایط ملی در سطوح بالا (طراحی وضعیت مطلوب برای پژوهش های ارتباطی) و پوشش خلاهای علمی و مطالعاتی علوم ارتباطات با ارائه و معرفی طرح ها و پژوهش‌های برتر جهانی از اهداف اساسی انتشار این مجله است.

جامعه هدف این نشریه نظام آموزش عالی، مجامع، مراکز علمی و حرفه ای ارتباطی کشور اعم از دانشجویان، اعضای هیأت علمی، محققان، کارشناسان و مدیران ارتباطی نهادها و سازمان های تخصصی است.

بنابر استاندارد یونسکو این مجله از ترجمه مقاله‌های علمی از زبان‌های مختلف در سه سطح دانش پیشگان (دانشگاهیان)، تکنوکرات‌ها (متخصصان و فعالان حرفه‌ای) و مراکز پشتیبان (سازمان‌ها و نهادهای اجرایی، مؤسسات، انجمن ها و مجامع علمی - تحقیقاتی) استقبال می‌کند.

فصلنامه ترجمان پژوهش‌های ارتباطی با صاحب امتیازی مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، با همت گروه مطالعات رسانه و فرهنگ، مدیرمسئولی دکتر محمدمهدی فتوره چی، سردبیری دکتر غلامرضا آذری و سیدتقی کمالی و با هیأت تحریریه متشکل از استادان و اعضای هیأت علمی صاحب تألیف و ترجمه در رشته علوم ارتباطات منتشر می‌شود.

نویسندگان، پژوهشگران و مترجمان علوم ارتباطات می توانند مقالات و ترجمه های خود را به منظور بررسی برای انتشار به نشانی الکترونیک tcrut@gmail.com ارسال کنند.

دستکاری اطلاعات ویکی‌پدیا از سوی یک شرکت آمریکایی

Posted: 26 Nov 2013 08:12 AM PST

گردانندگان دایرةالمعارف آنلاین ویکی‌پدیا شرکتی در تگزاس را به علت سوءاستفاده از محتوای این سایت و درج اطلاعات غلط در آن تحت پیگرد قانونی قرار داده‌اند.

به گزارش فارس به نقل از ایندیپندنت، شرکت یاد شده که در حوزه روابط عمومی فعالیت می‌کند، با خلق 300 حساب کاربری جعلی در ویکی پدیا تلاش کرده بود محتوای مورد نظر خود را در سایت یاد شده ایجاد کند. ویکی پدیا دارای 30 میلیون کاربر داوطلب از سراسر جهان است که به 290 زبان مختلف محتوا تولید می کنند.

بر اساس شکایت ویکی پدیا شرکت تگزاسی به نام Wiki-PR موظف به توقف فعالیت‌های تخریبی خود و پاک کردن حساب‌های کاربری جعلی است. به نظر می رسد این شرکت با دریافت پول از برخی افراد تلاش کرده تا در محتوای برخی مقالات مورد نظر آنها در ویکی پدیا دستکاری کرده و بی‌طرفی آنها را زیر سوال ببرد.

ویکی پدیا که از سال 2001 فعالیت خود را آغاز کرده نگران است که با تداوم چنین فعالیت‌هایی اعتبار خود را از دست بدهد. تحقیقات بیشتر برای پی بردن به انگیزه های این شرکت از خرابکاری‌های خود در ویکی پدیا کماکان در جریان است.

درخواست از سازمان ‌ملل برای تصویب قطعنامه‌ای ضدجاسوسی آنلاین

Posted: 26 Nov 2013 08:12 AM PST

تعدادی از گروه‌های مدافع حقوق بشر از مجمع عمومی سازمان ملل خواستند قطعنامه جدیدی در محکومیت جاسوسی‌ها و کنترل‌های دیجیتال صادر کنند.

به گزارش فارس به نقل از پی سی ورلد، این پنج گروه پیش نویس این قطعنامه با عنوان حق برخورداری از حریم شخصی در عصر دیجیتال را تنظیم کرده‌اند و آلمان و برزیل دو کشوری بود که در ماه نوامبر از پیش نویس قطعنامه مذکور حمایت کرده و با افشای جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا از خود، پشتیبانی از قطعنامه یاد شده را تشدید کرده بودند.

اعضای این گروه‌ها معتقدند دفاع از قطعنامه مذکور نقطه عطف مهمی برای برای دفاع از حریم شخصی در سراسر جهان تلقی می شود. پنج گروهی که از این پیش نویس قطعنامه دفاع کرده اند عبارتند از بنیاد مرز الکترونیک، Privacy International، سازمان دیده بان حقوق بشر، عفو بین الملل و Access.

گروه‌های یاد شده نامه هایی را برای تمامی اعضای مجمع عمومی سازمان ملل ارسال و نسخه اولیه قطعنامه پیشنهادی خود را همراه با آن ارسال نموده اند. در بخشی از این نامه آمده است نظارت انبوه به شکل فعلی حریم شخصی افراد را زیر پا گذاشته و قرارداد اجتماعی افراد با دولت هایشان را تخریب می کند و به همین علت باید فورا به این روند خاتمه داده شود.

بر همین اساس دولت‌ها باید شرایطی را به وجود آورند تا از نقض حریم شخصی شهروندانشان جلوگیری کرده و تضمین نمایند که مجالس قانون گذاریشان با تعهدات مربوطه در این زمینه پایبند هستند.

تلویزیون‌های هوشمند هم جاسوس از آب درآمدند

Posted: 26 Nov 2013 08:12 AM PST

شرکت کره‌ای ال‌جی به جمع‌آوری اطلاعات مربوط به عادات مردم در زمان تماشای برنامه‌های مختلف از طریق تلویزیون‌های هوشمند این شرکت اعتراف کرده است.

به گزارش فارس به نقل از ایندیا تایمز، به ادعای ال جی یک نقص در برخی از تلویزیون‌های هوشمند این شرکت باعث می شده که اطلاعات کاربران در زمان استفاده از این تلویزیون‌ها بدون اجازه مالکانشان برای شرکت ال جی ارسال شود.

ال جی بعد از افشای این مساله از سوی جیسون هانتلی یک مشاور آی تی در انگلیس تحقیقاتی را در این زمینه به مرحله اجرا درآورده است. به گفته هانتلی شرکت ال جی حتی بعد از قطع قابلیت جمع آوری اطلاعات کاربران از سوی وی کماکان داده‌های مربوط به کانال تلویزیونی که او مشاهده می کرد را جمع آوری کرده است.

سخنگوی شرکت ال جی در واکنش به این مساله گفته است: ما پی برده ایم که برخی از تلویزیون‌های هوشمند ما حتی پس از از کار انداختن قابلیت جمع آوری اطلاعات کاربران به به انتقال داده‌های مربوط به مشاهده برنامه های مختلف از سوی کاربران ادامه می دادند. برای رفع این مشکل به زودی یک میان افزار به روزرسان عرضه خواهد شد.

ال جی دومین شرکت بزرگ سازنده تلویزیون در جهان است. سامسونگ که برترین شرکت سازنده این تلویزیون ها محسوب می‌شود می‌گوید تاکنون با چنین مشکلی مواجه نبوده است.

چشیدن طعم غذا از برنامه های تلویزیونی

Posted: 26 Nov 2013 08:12 AM PST

دانش پژوهان نوعی آب نبات چوبی دیجیتالی ساخته اند که می تواند حس طعم متفاوتی را از طریق واقعیت مجازی خلق کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این دستگاه الکترونیکی بر روی زبان کار گذاشته می شود و با فریب دادن مغز کار می کند. این دستگاه به گونه ای با شبیه سازی چهار گروه طعم اصلی – شیرین، شور، ترش و تلخ با استفاده از جریان الکتریکی کار می کند که مغز فکر می کند فرد در حال چشیدن غذاست.

"نیمشا راناسینگه" مجری این تحقیقات از دانشگاه ملی سنگاپور می گوید این فناوری می تواند روزی در خانه ها اجرا شود تا ببیندگان تلویزیونی بتوانند غذای پخته شده در برنامه های آشپزی را بچشند.

این پژوهشگر می گوید تحریک کننده های غیر تهاجمی و گرمایی بر روی نوک زبان به طور موفقی حس چشایی اولیه را تولید می کنند.

بر اساس اعلام راناسینگه، این سیستم قادر است ویژگی های جریان الکتریکی ( شدت، فرکانس و قطبیت : معکوس سازی جریان ) را برای فرمول سازی محرک های مختلف دستکاری کند.

وقتی این آب نبات چوبی که از الکترود نقره ساخته شده است به نوک زبان برخورد کند 4 مزه آشنای شور، شیرین، ترش و تلخ را تولید می کند. این طعم ها با یکدیگر می توانند شبیه سازی های مختلفی را که نزدیک به طعم واقعی است ایجاد کنند.

نتایج این تحقیقات که بیش از یک سال در دانشگاه سنگاپور در حال اجراست در کنفرانس ACM Multimedia در اسپانیا عرضه شده است.

هنوز زمینه برای چشیدن بستنی توت فرنگی یا شکلات از طریق لیسیدن تلفن های هوشمند فراهم نشده است. پژوهشگران هنوز باید تعدادی از طعم های شبیه سازی شده از جمله طعم شیرین تری را به این سیستم اضافه کنند.

محققان همچنین در تلاش برای افزودن بو و بافت به این اپلیکیشن هستند تا بتوانند مغز را به باور یک طعم واقعی، بهتر فریب دهند.

هشدار مخترع وب درباره جاسوسی آنلاین در جهان

Posted: 26 Nov 2013 08:12 AM PST

مخترع وب با هشدار نسبت به مداخله دولت‌ها در ارتباطات دیجیتال٬ از پایان عصر فیلترینگ در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش ایسنا، تیم برنرز لی با اشاره به افشاگری‌های اخیر درباره تلاش‌های گسترده دولت‌ها برای جاسوسی روی ارتباطات دیجیتال شهروندان٬ هشدار داد که جاسوسی‌های آنلاین تهدیدی جدی برای آینده دموکراسی و آزادی است.

وی از دولت‌هایی نظیر آمریکا و انگلیس خواست تا برای حراست از حریم خصوصی کاربران اینترنت بیشتر تلاش کنند.

تیم برنرز لی همچنین با لحنی سرشار از انتقاد خطاب به سیاستمداران آمریکایی گفت که برنامه‌های جاسوسی آنها پایه و اساس اینترنت را مخدوش کرده و راه توسعه و تکامل طبیعی بزرگ‌ترین شبکه ارتباطی انسان‌ها را سد خواهد کرد.

این متخصص 58 ساله علوم کامپیوتر که در لندن متولد شده و در سال 1989 وب پهناور جهانی (World Wide Web) را بنیان نهاده٬ موسسه‌ای با همین نام هم راه‌اندازی کرده که برای دومین سال متوالی 81 کشور تاثیرگذار در فرآیند حاکمیت اینترنت جهان را از نظر ضریب نفوذ اینترنت و آزادی دسترسی به محتوا و اطلاعات رده‌بندی کرده است.

در رده‌بندی سال 2013 این موسسه٬ آمریکا به‌خاطر جاسوسی‌های گسترده آژانس امنیت ملی (NSA) و ضریب نفوذ پایین اینترنت در مناطق روستایی به رده چهارم سقوط کرده و سوئد برای دومین سال پیاپی در صدر نشسته است.

به گزارش دویچه وله، تیم برنرز لی معتقد است برای دیوارهای آنلاین نمی‌توان سرنوشتی متفاوت از سرنوشت دیوار برلین متصور شد.

او فروپاشی این دیوارهای آنلاین را محتوم می‌داند و می‌گوید کشورهایی نظیر چین حتی ممکن است در آینده خود داوطلبانه دست به این اقدام بزنند چون شکوفایی اقتصادی شگفت‌انگیزی را برایشان به همراه خواهد داشت.

به اعتقاد مخترع وب٬ این تغییر تدریجی خواهد بود اما تردیدی در این نیست که کشوری که امکان دسترسی کامل و آزادانه به وب را برای شهروندانش فراهم می‌کند٬ جامعه‌ای پویاتر و توسعه‌یافته‌تر خواهد داشت و اقتصادش هم قدرتمندتر خواهد شد.

برنرز لی اقداماتی نظیر اقدام آژانس امنیت ملی آمریکا را نقض آشکار حقوق شهروندان در خفا خواند و گفت آنچه دولت‌هایی نظیر انگلیس و آمریکا انجام داده‌اند٬ مهم‌ترین تهدید در برابر اینترنت است؛ اینترنتی که به گفته او می‌تواند نیرویی عظیم برای ایجاد تغییرات مثبت در سراسر جهان باشد.

به اعتقاد او دولت‌ها این حق را دارند که برای مقابله با مجرمان آنلاین و آفلاین از ظرفیت‌های اینترنت بهره بگیرند اما باید نظارت بیشتر و دقیق‌تری روی سازمان‌های جاسوسی وجود داشته باشد تا آنها از قدرت خود استفاده سوء نکنند و بیش از پیش به شهروندان پاسخگو باشند.

تیم برنرز لی معتقد است: اینترنت از زمان پیدایشش بیشتر نیرویی برای تحولات مثبت و مفید بوده و انسان را بسیار توانمندتر از پیش کرده است و در صورتی که این شبکه جهانی با مداخله سرکوب‌گرانه دولت‌ها تجزیه نشود همچنان می‌تواند منشأ تحولات مطلوب برای بشریت باشد.

لغت سال جهان زائیده شبکه‌های اجتماعی

Posted: 26 Nov 2013 08:12 AM PST

دیکشنری آکسفورد لغتی را که در شبکه‌های اجتماعی ساخته شده است به عنوان لغت سال 2013 انتخاب کرد.

به گزارش ایسنا، کلمه سلفی (Selfie) در اینترنت به عکس‌هایی گفته می‌شود که فرد خود از خود می‌گیرد و در شبکه‌هایی نظیر فیس‌بوک و اینستاگرام منتشر می‌کند و دیکشنری آکسفورد این لغت را به عنوان لغت سال 2013 برگزیده است.

این لغت را کاربران اینترنت در سال‌های اخیر ساخته‌اند و از آن برای تگ‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی در اینترنت استفاده می‌کنند. اشاره این لغت به عکس‌هایی است که فرد از خود می‌گیرد. چنین عکس‌هایی با رواج هر چه بیش‌تر گوشی‌های هوشمند به وفور در شبکه‌هایی نظیر فیس‌بوک و اینستاگرام مشاهده می‌شوند.

دیکشنری آکسفورد از سال 2004 هر سال لغتی را که جدید ساخته شده بر اساس میزان استفاده از آن به عنوان "لغت سال" اعلام کرده است. این لغت‌ها سپس به صورت رسمی به دیکشنری آکسفورد افزوده شده‌اند. امسال لغتی مورد توجه قرار گرفته و لغت سال شناخته شده که کاربران اینترنت آن را ساخته‌اند و سپس استفاده از آن حتی به مقالات نشریه‌های رسمی دنیا کشیده شده است.

به گزارش دویچه وله، دیکشنری آکسفورد در سال 2012 جایزه لغت سال را به کلمه omnishambles اعطا کرد. این لغت که اولین بار در یکی از برنامه‌های تلویزیون بی بی سی استفاده شد، ترکیبی است از واژه لاتین omni به معنای "همه" و واژه انگلیسی shamble به معنای "اختلال کامل". استفاده از این لغت بیش‌تر در عرصه سیاسی است و چنان متداول شده که در آوریل 2012 و در جریان سوال از نخست‌وزیر انگلیس در مجلس درباره بودجه‌ریزی 2012 بارها از سوی نمایندگان به کار رفت. سرانجام این لغت در اوت امسال همراه با تعدادی دیگر از لغات جدیدی که در سال گذشته از محبوبیت و شهرت عمومی برخوردار شده بودند به دیکشنری آکسفورد راه یافت.

"سلفی" یکی از لغاتی بود که در اوت امسال به دیکشنری آکسفورد اضافه شده بود، اما علت اهدای عنوان "لغت سال" به آن پس از آنکه پیش از این راه خود را به دیکشنری باز کرده بود چیز دیگری است. بر اساس گزارشی که سایت رسمی دیکشنری آکسفورد منتشر کرده است٬ استفاده از لغت "سلفی" در یک سال گذشته رشدی 17 هزار درصدی داشته است و همین دلیل اهدای عنوان لغت سال به این کلمه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر