۱۳۸۹ مهر ۵, دوشنبه

این صدای خس وخاشاک است: کلمـــه ، روزنامه ای برای جا گذاشتن

کلمـــه ، روزنامه ای برای جا گذاشتن
دومین پیش شماره ی روزنامه ی کلمه منتشر شد . انتشار این روزنامه ی  یک صفحه ای و تک رنگ ، پیام های جالبی برای همه  به همراه دارد . برای سبزها ،  برای منتقدان ، برای کسانی که کنج عافیت نشسته اند ،  برای روزنامه نگارانی که جلای وطن کرده اند ، برای متولیان بودجه های فرهنگی – و نه متولیان فرهنگ که تولیت بر فرهنگ و مهندسی فرهنگ یک خیال خام بیشتر نیست –  برای مالکان  قدرت  ؛ برای متولیان امر و حتی برای همه چیز خواهانِ خشونت طلب !
برای سبزها : کلمه برای سبز ها یعنی بودن . بودن به بهای بی رنگی .  بودن ف ساده تر از همیشه . بودن به امید سبز شدن . سبزها کلمه را  دست به دست  می گردانند  .  سینه به سینه  نقل می کنند . خانه به خانه می برند و  گوشی به گوشی  بلوتوث می کنند و کوچه به کوچه می چسبانند . سبزها امیدوارند و خوب هم امیدوارند که  بزودی  روزنامه ی کلمه  را سبز ببیند و چهار رنگ بخوانند .
برای منتقدان : روزنامه ی کلمه برای منتقدان یعنی ، کلاهتان را بالاتر بگذارید و اگر تا دیروز از انفعال سبزها  می گفتید ، امروز باید روزنامه ی کلمه را نقد کنید . شکلش را . بی رنگی اش را . طراحی اش را و اگر دستتان هم رسید متنش را . البته روزنامه ی کلمه به هیچکدام از این انتقادها پاسخ نمی دهد . پاسخ نمی دهد چون نمی تواند . جایی برای پاسخ دادن ندارد . روزنامه ی کلمه فرصتی است تا  منتقدان  بیاندیشند ، وقتی جایی برای حرکت نیست  نیست ، کدام نقد ؟ و وقتی مجالی برای پاسخ نیست ، کدام پرسش ؟
برای عافیت طلبان : روزنامه ی کلمه برای عافیت طلبان یعنی ، «  آسوده بخوابید که ما بیداریم »  . یعنی  همان کنج عافیت بنشیند و  منتظر باشند تا شاید  روزی باد نسخه ای از روزنامه ی کلمه را به کوچه ی شما هم  برساند و  شما هم زحمت کشیده و مرحمت فرموده بخوانید . عافیت طلبان همان بهتر که منتظر بمانند تا دانش آموزی ، نسخه ای از کلمه را از لابه لای کتاب های درسی اش  بندازد توی حیاط مدرسه و آنها هم به بهانه ی تنبیه  دانش آموز ببینندش  . روزنامه ی کلمه برای عافیت طلبان ؛ یعنی لطفاً  گاه گاهی سوار تاکسی شوید ؛ شاید  نسخه ای از « کلمه » را که شهروندی  جاگذاشته  است ، بردارید و دزدکی دیدی بزنید ، تا به تمامی جا نمانید . روزنامه کلمه یعنی  جناب عافیت طلب ! مبادا  با دیدن هر برگی از کاغذ هوای شهروندی ! به سرتان بزند و بندازیدش گوشه ای از سطل زباله ! و روزنامه ی  کلمه برای عافیت طلبان یعنی شما که جنبش را تنها گذاشتید ، مواظب باشید جنبش سبز شما را جا نگذارد .
برای روزنامه نگارانی که جلای وطن کرده اند : روزنامه ی کلمه را ببیند و با صفحات تایمز مقایسه کنید . همین یکی برای شما  کافی است .
برای متولیان بودجه های فرهنگی : آنها « ها همین بهتر که « کلمه  » را ببیند و رنج برباد رفته خود را در آن بخوانند . کلمه را ببیند و خیال خام  « مهندسی فرهنگ » را به گور ببرند . کلمه را ببیند و یکان یکان پیشخوان ها ی آن را پیدا کنند و اگر زورشان رسید  همه ی پیشخوان های آن را تعطیل کنند ؛  مبادا جا را بر نسخه ای از روزنامه های مجیزه گو و ویژه نامه های چند صفحه ای و تمام رنگ تنگ کند . مبادا آئینه ی شکست  بی فرهنگی ها باشد .
برای مالکان قدرت : کلمه را در دست بگیرند و معنای اقتدار را بفهمند . قدرت مردم را ببینند و  به حقیقتِ قدرت تعظیم کنند.
برای متولیان امر : پیام اصلی کلمه با آنهاست . عظمت « کلمه » را ببینند و به کوچکی خود  بیاندیشند . آنها را همین  کافی است .
و اما همه چیز خواهان خشونت طلب : روزنامه ی کلمه برای شما پیامی جداگانه دارد . پیامی مخصوص . روزنامه ی کلمه « پیام حقارت » شما را  می رساند . آئینه ی  تمام نمای  «  ترس»  شما را سینه به سینه و برگ به برگ نقل می کند که از « دانستن » در هراسید . این یکی را نه می توانیدبا پول نفت  تصاحب کنید و  نه با  سرنیزه  بترسانید و نه میان  غوغا و جنجال گـم کنید . یک راه بیشتر ندارید . تبر  بردارید و تمام درخت های دنیا را قطع کنید .  کبریت  بکشید  و ریشه ی همه ی درخت های عالم را  آتش بزنید و بخشکانید ؛ که تا  ریشه ای مانده است و  درختی می روید  و کاغذی  هست ، روزنامه ی کلمه هم هست  .  « کلـــمه »  ریشه در خاک دارد و قوت از  نور می می جوید و قوت از آب می گیرد و راز به باد می گوید …
و شما شهروند عزیز ! برای رساندن روزنامه ی کلمه کافی است آن را جا بگذارید . همین جا گذاشتن ، نشانه ای برای جا ماندن  استبداد و  رسیدن ِ  آگاهی است .
—-
پیش شماره ی دوم کلمه پیش روی شماست. به کسانی که خبر ندارند بگویید.
 
  •  
 

--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر