۱۳۸۹ مهر ۸, پنجشنبه

وزیر ارشاد: زنده کردن جنبش مُرده سبز معنی ندارد

 
 

Sent to you by Hot News via Google Reader:

 
 


چهاردهمین جشن خانه سینما و سخنان اصغر فرهادی همچنان با واکنش های مسئولان فرهنگی و سینماگران ایرانی رو به روست. در تازه ترین واکنش ها، محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنان اصغر فرهادی اعتراض کرده و زنده کردن جنبش سبز را بی معنی دانسته است. خانه سینما نیز بیانیه جواد شمقدری درباره جشن خانه سینما را "سراسر کذب" و "مایه شگفتی" خواند.

محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه نشست خبری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در پاسخ به سوالی درباره لغو پروانه ساخت فیلم جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی گفت: "ما هیچگونه مقابله‌ای با اهالی سینما نداریم و از ابتدا هم بنا بر تعامل و همکاری بوده است."

او در عین حال از اهالی فرهنگ و هنر و به ویژه سینما خواست وارد "مباحث سیاسی" نشوند و گفت: "اینکه بعد از گذشت یکسال و خُرده‌ای از داستان انتخابات یکی بیاید و با دستبند سبز بالای سن برود، درست نیست."

آقای حسینی گفت: "سال گذشته که این اتفاقات در مورد بعضی از هنرمندان افتاد گفتیم اینها به هر حال روح لطیفی دارند و شاید به طور عمیق وارد مباحث سیاسی نشده‌اند اما الان دیگر اگر کسی بخواهد جنبش مُرده سبز را زنده کند معنی ندارد."

با آقای فرهادی بحثی نداریم

محمد حسینی گفت: "ما با هیچ شخصی از جمله آقای فرهادی یا دیگرانی که تحت تاثیر هیجانات حرفهایی زده‌اند بحثی نداریم. حرف ما با حلقه گردانان این محافل است. مسئله ما کسانی است که به صورت سازماندهی شده دارند ارزشهای اسلامی را زیر پا می‌گذارند."

"البته خود آقای فرهادی هم متوجه شده که حرفهایش در جشن خانه سینما نامناسب بوده است. اینکه کسی آرزو کند که فردی ضد انقلاب مثل محسن مخملباف و خانواده‌اش برگردد به ایران و انتظار هم داشته باشد که ما برایش فرش قرمز پهن کنیم نشان می‌دهد که مسئله دیگر صنفی و سینمایی نیست."

آقای حسینی گفت: "اینکه عده‌ای هم بیایند در آن فضا برای این حرفها سوت و کف بزنند از نظر ما محکوم است و قابل قبول نیست و به جد انتظار داریم که این روند را اصلاح کنند."

در گزارش هایی که از مراسم جشن خانه سینما منتشر شد، آقای فرهادی هنگام دریافت جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم درباره الی، آرزو کرده بود که شرایطی پیش بیاید که گلشیفته فراهانی به ایران برگردد، و بهرام بیضایی، امیر نادری، محسن مخملباف و جعفر پناهی بتوانند در ایران فیلم بسازند.

هفته گذشته، مجوز ساخت فیلم جدید اصغر فرهادی با نام جدایی نادر از سیمین پس از آغاز فیلمبرداری در تهران لغو شد.

جواد شمقدری لغو مجوز ساخت این فیلم را به دلیل "صحبت هایی که وی (آقای فرهادی) در مراسم جشن خانه سینما داشت" دانسته بود.

احمد مسجدجامعی، وزیر سابق ارشاد، در جشن خانه سینما

خانه سینما مقابل جواد شمقدری

در همین حال، جواد شمقدری، معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد، روز چهارشنبه (۷ مهرماه) بیانیه ای منتشر کرد که با "انا لله و انا الیه راجعون"، عذرخواهی از "شهدا، ایثارگران"، مردم و رهبر ایران، و "طلب بخشش در درگاه الهی و پیشگاه امام حاضر مهدی موعود" شروع می شد.

او در این بیانیه نوشت:" اینکه در مراسمی به نام جشن خانه سینما با هلهله و شادی بی خبران و غافلان، پایان نظام جمهوری اسلامی ایران را آرزو می کنند چه باید کرد! کسی که از روی غرور جاهلانه و شاید هم غفلت چنین سخنانی بر زبان می راند چه پاسخی دارد؟!

به نظر می رسد اشاره آقای شمقدری به سخنان اصغر فرهادی، هنگام دریافت جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم درباره الی در مراسم جشن خانه سینما بوده است.

جواد شمقدری در بیانیه اش نوشت: "کسانی که شنیدند و سکوت کردند، کسانی که تشویق کردند و هلهله سر دادند، به راستی می دانند کجا ایستاده اند؟ می دانند پاگذاشتن بر روی میراث بزرگ امام و رهبرکبیر انقلاب اسلامی و پایمال کردن خون دهها هزار شهید چه جفای بزرگی است؟"

اما در بیانیه خانه سینما آمده است:"آنچه در جشن سینمای ایران گذشت به استناد وقایع ثبت شده در حافظه دوربینها و حضور دهها خبرنگار و صدها تن از اهالی فرهیخته سینمای ایران به هیچ وجه با اتهاماتی که در بیانیه معاونت سینمایی آمده همخوانی و مطابقت نداشته و ندارد."

در این بیانیه آمده است: "نیاز کشور، جامعه و فرهنگ به تدبیر و عقل و انصاف ضرورتی انکارناپذیر است."

"خانه سینما بر مدار آن چه تاکنون عمل نموده است نیاز امروز جامعه سینمایی کشور را در عقلانیت و آرامش می داند. لذا با رد هر نوع رفتار مبتنی بر احساسات بالاخص از ناحیه مدیران فرهنگی، ضرورت امروز سینمای ایران را کار مضاعف مدیران برای نجات سینمای گرفتار بحران می داند."

توضیحات اصغر فرهادی

اصغر فرهادی، تهیه کننده و کارگردان فیلم، روز سه شنبه (۶ مهر) در گفت و گویی با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان اینکه "فقط می خواهم این فیلم را نجات دهم"، اعلام کرده بود که سخنانش "هم بد نقل قول شده، هم بد تعبیر شده."

باران کوثری در جشن خانه سینما

او درباره سخنانش در جشن خانه سینما گفت: "احساسم این نبود که نام بردن از یک فیلم‌سازخارج از ایران معنی‌اش تایید دیدگاه سیاسی و اعتقادی اوست. من آرزو کردم شرایطی شود که سینماگر در کشور خودش فیلم بسازد چون شاهدیم وقتی از مملکت می‌روند، مسیر حرفه ای آنها چقدر تغییر می‌کند."

"در حین حرف‌های آقای سیروس الوند با خودم گفته مرحوم حاتمی را مرور می‌کردم و یاد فیلم دونده امیر نادری افتادم، یاد مسافران و باشو غریبه کوچک و همین‌طور نون و گلدون و فیلمهایی دیگر. بعد فکر کردم که چه عجیب سه نفر از سازندگان این فیلم‌ها در این لحظه بیرون از مملکت هستند، با اسامی این فیلم‌ها در ذهنم رفتم که جایزه را بگیرم ."

در حال حاضر، فیلمبرداری فیلم جدایی نادر از سیمین که به گفته آقای فرهادی ۳۵ درصد آن انجام شده، متوقف مانده است.


 
 

Things you can do from here:

 
 

--
این پیام از گروه اخبار داغ رسیده است
"HOT NEWS" group.
برای عضویت ایمیل بزنید به:
hotreads@gmail.com
برای حذف عضویت ایمیل بزنید به
hotreads+unsubscribe@googlegroups.com
برای تنظیمات بیشتر
http://groups.google.com/group/hotreads?hl=fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر