۱۳۸۹ شهریور ۱۰, چهارشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


همه علیه ویکی، ویکی علیه همه

Posted: 01 Sep 2010 10:52 AM PDT

ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، محمد مهدی مولایی - تنها چند هفته زمان کافی بود تا وب‌سایت ناشناخته «ویکی‌لیکس» به آن میزان از شهرت برسد که در کنار ویکی‌پدیا به معروف‌ترین ویکی‌های جهان تبدیل شوند. ویکی‌لیکس با انتشار اسناد محرمانه ارتش آمریکا مربوط به حمله نظامی به افغانستان، نه تنها خشم و اظهارنظر رسمی کاخ‌سفید را برانگیخت، بلکه مقامات رسمی بلندپایه چند کشور دیگر را نیز به ‌موضع‌گیری واداشت. این افشاگری، ویکی‌لیکس را به یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌ها در ماه‌ گذشته تبدیل کرده و به شهرتی جهانی رسانده است. شهرتی که البته با دردسرهایی همراه بوده و مشخص نیست چه سرنوشتی را برای ویکی‌لیکس رقم خواهد زد.


راه‌اندازی ویکی‌لیکس

ویکی‌لیکس (WikiLeaks.org) سال ۲۰۰۶ به ‌عنوان سازمانی بین‌المللی در سوئد پایه‌گذاری شد. پروژه‌ ویکی‌لیکس را جمعی از فعالان حقوق بشر و مخالفان سانسور اطلاعات راه‌اندازی کرده‌اند. گروه بنیانگذاران و مشاوران ویکی‌لیکس مجموعه‌ای از روزنامه‌نگاران، نویسندگان و اکتیویست‌های کشورهای مختلف به همراه تعدادی از برنامه‌نویسان کامپیوتری، متخصصان امنیت شبکه و وکلا هستند که برای پیگیری دغدغه مشترک‌شان در خصوص آزادی اطلاعات گردهم آمده‌اند. ویکی‌لیکس در مالکیت مجموعه سان‌شاین‌پرس (The Sunshine Press) قرار دارد و «ژولین اسنج» که در استرالیا متولد شده به‌عنوان بنیانگذار و سردبیر این وب‌سایت شناخته می‌شود.

ویکی‌لیکس که با هدف انتشار اطلاعات مهم نشت‌ پیدا کرده از سازمان‌ها راه‌اندازی شده بود در حال حاضر بیش از یک میلیون سند و مدرک را در خود جای داده است. ویکی‌لیکس اسناد را با نام مستعار منتشر می‌کند تا نام و نشان منابعش فاش نشود و خطری برای آنها پیش نیاید. هر شخص می‌تواند از طریق امکان شبکه‌ای پیچیده و مطمئنی که فراهم شده اسناد و مدارک را برای ویکی‌لیکس ارسال کند، ولی انتشار این اسناد با نظر تیمی در ویکی‌لیکس انجام می‌شود.

ویکی‌لیکس تنها انتشار اسناد و مدارک منتشر نشده که عموماً محرمانه هستند را می‌پذیرد و جایی برای اظهارات و شایعات تایید نشده ندارد. این وب‌سایت در چهار سال گذشته فضایی برای افشای اطلاعات و اسناد قابل توجهی بوده که جنجال‌ها و چالش‌های زیادی را به‌دنبال داشته است. ویکی‌لیکس تاکنون با بیش از ۱۰۰ دعوای حقوقی مواجه شده است. علیرغم این چالش‌ها تاکنون ویکی‌لیکس با استفاده از وکلای خبره خود که از قوانین مدافع آزادی اطلاعات در کشور سوئد حداکثر استفاده را می‌برند و همچنین کمک‌های مالی افراد و سازمان‌های علاقه‌مند به گردش آزاد اطلاعات پا برجامانده است.

مهم‌ترین افشاگری‌ها

بیش از ۹۰ هزار سند جنجالی درباره جنگ افغانستان که اخیراً در ویکی‌لیکس قرار گرفت تنها بخش کوچکی از مجموعه اسناد و اطلاعات منتشر شده در این وب‌سایت است. انتشار نسخه‌ای از دستورالعمل مربوط به رفتار با زندانیان بازداشتگاه گوانتانامو در سال ۲۰۰۷، انتشار تصاویری از ایمیل شخصی سارا پیلین نامزد معاونت ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۸ و انتشار فهرستی از اسامی و مشخصات مربوط به حزب ملی بریتانیا (BNP) در سال ۲۰۰۹ از جمله جنجالی‌ترین و مهم‌ترین افشاگری‌های ویکی‌لیکس هستند.

پیش از مورد جنگ افغانستان نیز آخرین افشاگری ویکی‌لیکس به حضور نظامیان امریکایی در عراق مربوط می‌شود. اوایل سال ۲۰۱۰ فایلی ویدئویی در ویکی‌لیکس منتشر شد که در آن نشان می‌داد یک هلی‌کوپتر آپاچی ارتش آمریکا، در جریان حمله‌ای به بغداد، با تیراندازی ۱۲ نفر غیرنظامی از جمله دو خبرنگار خبرگزاری رویترز را می‌کشد. در جریان این کشتار که در سال ۲۰۰۷ روی‌ داده بود نظامیان آمریکایی دوربین و دیگر تجهیزات کارمندان رویترز را به اشتباه سلاح می‏بینند و به آنها تیراندازی می‌کنند. این ویدئو پس از سه سال از افرادی در درون ارتش آمریکا به بیرون نشت پیدا کرده بود. پس از انتشار این سند یک مقام وزارت دفاع آمریکا واقعی بودن ویدئوی منتشر شده را تایید کرد.

حمله نظامی به افغانستان

چندی پیش ده‌ها هزار صفحه سند مربوط به جنگ افغانستان از طریق منابعی فاش نشده به دست ویکی‌لیکس رسید. پس از بررسی‌های اولیه، بخشی از این اسناد در وب‌سایت قرار گرفت و همچنین از طریق روزنامه‌های نیویورک تایمز آمریکا، گاردین بریتانیا و مجله اشپیگل آلمان منتشر شد. این اسناد شامل جزئیاتی دقیق از جنگ افغانستان در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ است و در آن به نقش امریکا و برخی کشورهای همسایه افغانستان در این جنگ اشاره شده. ادعاهای فراوانی در این ده‌ها هزار صفحه سند مطرح شده است.

از جمله بخشی از این اسناد به ناتوانی امریکا در جلوگیری از افزایش تعداد قربانیان غیرنظامی در اثر حملات و تلاش برای مخفی نگاه داشتن اطلاعات و آمار ناشی از این حملات اشاره دارد. اسناد همچنین می‌تواند نشان‌دهنده انجام جرائم جنگی توسط نیروهای آمریکا باشد. برخی کارشناسان امنیتی نشت این اسناد را بعد از افشای اسناد مربوط به جنگ ویتنام، بزرگ‌ترین مورد افشای اسناد در تاریخ ارتش آمریکا می‌دانند.

مشاور امنیت ملی آمریکا بلافاصله به این افشاگری واکنش نشان داد و افشای اطلاعات محرمانه‌ای که می‌تواند جان آمریکاییان و منابع وابسته به این کشور را در معرض خطر قرار دهد و امنیت ملی این کشور را تهدید کند، محکوم کرد. وزیر دفاع آمریکا هم انتشار اسناد سری نظامی در مورد جنگ افغانستان را بالقوه خطرناک توصیف کرد. رابرت گیتس گفت با انتشار این اسناد بخشی از تاکتیک‌های نظامی ایالات متحده در اختیار دشمنانش قرار گرفته است.

مایک مالن، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده نیز با متهم کردن سردبیر ویکی‌لیکس گفت دست اسناج و منبع اطلاعاتی‌اش ممکن است به خون سربازان جوان آمریکایی یا خانواده‌های افغان آغشته باشد. حتی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا هم ناچار به موضع‌گیری در این خصوص شد و ضمن ابراز نگرانی ازاین افشای اسناد اعلام کرد این اسناد حاوی اطلاعات تازه‌ای نیستند.

موضع‌گیری در خصوص اسناد منتشر شده در ویکی‌لیکس تنها به امریکایی‌ها محدود نماند و مقامات بلندپایه کشورهای دیگری از جمله افغانستان، پاکستان و ایران نیز اظهارنظرهایی را مطرح کردند. در این‌ خصوص حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان، از ویکی‌لیکس به شدت انتقاد کرد و افشای اسناد در این وب‌سایت را «بسیار غیرمسئولانه» دانست.

در مقابل سردبیر ویکی‌لیکس با رد اتهامات وارد شده در خصوص امکان به‌ خطر افتادن جان سربازان امریکایی و منابع خبری افغان در اثر افشای اسناد، انتشار مدارک محرمانه نظامی را در جهت آگاهی بخشی به افکار عمومی جهان می‌داند. به گفته او با این افشاگری «مردم متوجه می‌شوند در این جنگ چه اتفاقی افتاده است، هر چند ممکن است باعث سرخوردگی آنان شود.»

مقابله با ویکی‌لیکس

در چهار سال فعالیت ویکی‌لیکس و در جریان دعواهای حقوقی، حتی زمانی که در سال ۲۰۰۸ یک بانک سوئیسی توانست از دادگاه اجازه مسدود کردن وب‌سایت را بگیرد، فعالیت ویکی‌لیکس متوقف نشد. ویکی‌لیکس اسناد مربوط به فعالیت‌های این بانک را منتشر کرده بود که با شکایت در دادگاه مواجه شد و دادگاه اولیه حکم به مسدود کردن وب‌سایت داد. اما ویکی‌لیکس علاوه بر سرور اصلی در کشور سوئد، پشتیبان‌های دیگری در سایر کشورها دارد و توانست تا لغو شدن دستور دادگاه به فعالیت‌ش ادامه دهد.

حال مقامات امریکایی که امنیت ملی کشورشان را با انتشار اسناد در ویکی‌لیکس در معرض خطر می‌بینند به فکر مقابله افتاده‌اند ولی هنوز راه مناسبی پیدا نکرده‌اند. مقامات امریکایی در اظهارنظرهای رسمی‌شان از زبان‌های مختلف برای مقابله با ویکی‌لیکس استفاده کرده‌اند. ابتدا سخنگوی کاخ سفید از ویکی‌لیکس خواست اسناد و مدارک بیشتری در این‌ خصوص منتشر نکند، چند روز بعد نیز وزارت دفاع امریکا گردانندگان ویکی‌لیکس را تهدید کرده و از آنها رسماً خواست تا تمامی اسنادی را که در اختیار دارند در اختیاردارند به این وزارتخانه تحویل دهند.

اسنج سردبیر ویکی‌لیکس شهروند امریکا نیست و در این کشور نیز سکونت ندارد که بتوانند به راحتی از طریق حقوقی با او برخورد کنند. اما سیستم امنیتی و دفاعی آمریکا همه راه‌های ممکن دیگر را در این خصوص بررسی می‌کند. رسانه‌های مختلف از اقداماتی نظیر تلاش برای هک کردن این وب‌سایت تا اقدامات امنیتی دیگر برای مقابله با ویکی‌لیکس خبر داده‌اند. آسوشیتدپرس در گزارشی در این‌باره حتی گزینه فیلترکردن ویکی‌لیکس در امریکا را مطرح کرده بود.

در این گزارش آمده این گزینه هم نمی‌تواند مشکل دولت آمریکا را حل کند چرا که «فیلتر کردن یک وب‌سایت حس کنجکاوی مردم را درباره آن وب‌سایت افزایش می‌دهد و کاربران را تشویق می‌کند که با استفاده از فیلترشکن به اطلاعات موجود در آن وب‌سایت دسترسی پیدا کنند.»

پس از انتشار سری اول ده‌ها هزار سند درباره‌ جنگ افغانستان در ویکی‌لیکس، فایل مشکوکی با عنوان بیمه (Insurance) بر روی وب‌سایت قرار گرفت. محتویات این فایل مشخص نیست چرا که برای باز کردن آن کلمه‌ عبور نیاز است. برخی از رسانه‌ها این دیدگاه را مطرح کردند که این فایل، ویکی‌لیکس را در مقابل حملات احتمالی بیمه کرده است و در صورتی که اتفاقی برای سردبیر وب‌سایت بیفتد، فایل رمزگشایی خواهد شد. در واقع این فایل از سوی برخی تضمینی برای زندگی اسنج در برابر هرگونه خطر احتمالی تصور شد.

روزهای سخت اسنج

«ژولین اسنجِ» استرالیایی که این‌روزها در رسانه‌ها به‌عنوان بنیان‌گذار ویکی‌لیکس معرفی می‌شود، سخنگو، سردبیر و یکی از ۹ عضو هیئت مشورتی این وب‌سایت است. اسنج شخصیت جالب توجهی دارد. او در دانشگاه، ریاضی، فیزیک و فلسفه خوانده، زمانی برنامه‌نویس و هکر بوده و در حال حاضر در ویکی‌پدیا با عنوان روزنامه‌نگار و اکتیویست اینترنتی معرفی شده است. اسنج حامی نگاه علمی و شفاف به روزنامه‌نگاری است.

او می‌گوید همانطور که در فیزیک نمی‌توان مطلبی را بدون داده‌ها و نتایج تجربی منتشر کرد، در روزنامه‌نگاری نیز باید چنین رویکردی دنبال شود. عملکرد ویکی‌لیکس در حوزه روزنامه‌نگاری همان‌قدر که از سوی برخی جسارت‌آمیز خوانده شده و به‌ عنوان پدیده‌ای در حوزه روزنامه‌نگاری تحقیقی تحسین‌ شده، از سوی برخی دیگر با انتقاداتی مواجه شده است.

اسنج و همکارانش با انتشار اطلاعات و اسناد نشت ‌پیدا کرده در سال‌های اخیر همواره با چالش‌های فراوانی با مراکز قدرت روبه‌رو بوده‌اند ولی تاکنون توانسته‌اند به راه‌شان ادامه دهند. اما به ‌نظر می‌رسد چالش اخیر ویکی‌لیکس و درافتادن با مجموعه‌ کاخ سفید پیچیده‌تر از موارد قبلی باشد و مشخص نیست سرانجام ویکی‌لیکس و سردبیر جسورش را به کجا خواهد کشاند.

در هفته‌های گذشته یک نظامی امریکایی مستقر در کویت به اتهام کمک به افشاگری ویکی‌لیکس دستگیر و به امریکا منتقل شده است. یک نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا این سرباز را مستحق اعدام دانسته که نشان از خشم بالای برخی مقامات امریکایی از افشاگری ویکی‌لیکس است. اسنج نیز تهدید شده در صورت ورود به امریکا دستگیر می‌شود. او در گفت‌وگو با روزنامه‌ای اسپانیایی گفته انتظار این واکنش‌ها را داشته است و از این که این مسئله به دستگیری او منجر شود، هراسی ندارد.

دامنه تبعات افشاگری ویکی‌لیکس روزبه‌روز گسترش می‌یابد و به ‌نظر می‌رسد اسنج روزهای سختی در پیش خواهد داشت. هفته‌نامه اشپیگل اخیرا با اسنج درباره‌ افشاگری اخیر ویکی‌لیکس در مسائل افغانستان گفت‌وگویی انجام داده است. خبرنگار اشپیگل در انتهای گفت‌وگو از اسنج می‌پرسد: «شما می‌توانستید در دره سیلیکون شرکتی راه بیندازید و در پالوآلتو خانه‌ای با استخر داشته باشید، چرا به‌ جای آن ویکی‌لیکس را انتخاب کردید؟»

پاسخ اسنج به سؤال خواندنی است: «ما فقط یک بار زندگی می‌کنیم. به‌ همین دلیل باید در این دوران کاری مفید و رضایت‌بخش انجام دهیم. کاری که من می‌کنم، برای خودم چنین کاری است. من از ایجاد کارهای بزرگ و از کمک به انسان‌هایی که آسیب‌پذیر هستند، لذت می‌برم. له‌ کردن حرام‌زاده‌ها برای من کار لذت‌بخشی است.»

سینماها از فردا به استقبال اکران عید فطر می‌روند

Posted: 01 Sep 2010 10:43 AM PDT

آغاز نمایش پنج فیلم تازه از فردا پنجشنبه 11 شهریورماه سیمایی تازه به سالن‌های سینما می‌دهد و رقابت برای فتح گیشه شروع می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فیلمهای سینمایی "یک اشتباه کوچولو" به کارگردانی محسن دامادی، "کارناوال مرگ" ساخته حبیب‌الله کاسه ساز، "یک جیب پرپول" به کارگردانی قدرت الله صلح میرزایی، "از ما بهترون" ساخته مهرداد فرید و "فاصله" به کارگردانی کامران قدکچیان از روز 11 شهریورماه روی پرده می‌روند و اکران آنها برای عید فطر ادامه دارد.

"یک اشتباه کوچولو"دومین فیلم بلند سینمایی محسن دامادی است که از ساخت آن دو سال می‌گذرد. این فیلم برای مدتی در انتظار پروانه نمایش و در نوبت اکران بود. "یک اشتباه کوچولو" در ژانر کمدی ساخته شده و با فیلمهایی که بعد از آن دامادی با عنوان "خانواده ارنست" و "فرش قرمز" ساخته تفاوتهایی دارد.

وی در این فیلم از حضور بازیگرانی چون محمدرضا شریفی‌نیا، امین حیایی، شیلا خداداد، مریلا زارعی و.. استفاده کرده است. طراحی تیتراژ این فیلم نیز برعهده شریفی نیا بوده است. فیلمهای بعدی این کارگردان سینما هنوز اکران عمومی نشده و نمی‌توان به طور قطعی درباره آثار وی و موفقیت آن در گیشه صحبت کرد.

اما از آن جا که بیشتر آثار کمدی در سینمای ایران با حضور بازیگران چهره مورد توجه قرار می‌گیرند و با فروش خوبی روبرو می‌شوند می‌توان به این فیلم به طور نسبی امیدوار بود. اما نباید فراموش کنیم که فیلمهای "یک جیب پر پول" و "از ما بهترون" نیز از حضور بازیگران کمدی بهره برده اند.

"کارناوال مرگ" اولین فیلم بلند سینمایی حبیب الله کاسه‌ساز است که در ژانر پلیسی - معمایی ساخته شده است. البته بخشهایی از این فیلم را رضا اعظمیان ساخته که پس از مدتی وی کارگردانی آن را به طور کامل به کاسه‌ساز که تهیه‌کننده فیلم است واگذار کرد.

در این فیلم بهرام رادان، فرامرز قریبیان، الناز شاکر دوست، میر طاهر مظلومی و... بازی کرده اند. "کارناوال مرگ" داستان یک قاتل زنجیره ای که به دلیل مرگ همسر خود تصمیم به قتل زوج‌های جوان می‌گیرد. حضور بازیگرانی چون رادان و شاکر دوست می‌تواند به جذب مخاطبین این فیلم کمک کند. اما باید به یاد داشته باشیم که چند سالی از تولید این اثر می گذرد و گریم بازیگران مربوط به گذشته است.

تولید فیلمهای پلیسی- معمایی در سینمای بسیار محدود است و اگرچنین آثاری از فیلمنامه خوب و ساختاری مناسب برخوردار باشند، می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند. اما با توجه به خط قرمزهایی که در این حوزه وجود دارد کمتر اثر قابل قبولی ساخته می‌شود. البته فیلم "مقلد شیطان" که اکران آن مدتی پیش آغاز شده است نیز در این ژانر ساخته شده که متاسفانه به دلیل مشکلاتی در تبلیغات نتوانست به گیشه مناسبی دست پیدا کند. اما اکران این دو فیلم در یک ژانر می‌تواند بر تغییر ذائقه مخاطب تاثیر بگذارد.

"از ما بهترون" سومین فیلم بلند سینمایی مهرداد فرید است که از فضای کاملا متفاوت با دیگر آثار وی برخودار است. این فیلم داستان روزنامه نگاری است که سوژه رمالی را دنبال می‌کند و خود کم کم در گیر این سوژه می‌شود. این فیلم می‌تواند برای قشر روزنامه نگار جذاب باشد.

وی در این فیلم تلاش کرده به شرایط حرفه‌ای روزنامه نگاران و بحث مهاجرات آنها بپردازد و تلاش کرده از رگه‌های طنز در آن استفاده کند و همچنین حضور رضا عطاران و بازی متفاوت او و الناز شاکردوست در این فیلم می‌تواند به جذب مخاطب کمک کند.

"فاصله" نوزدهمین فیلم بلند سینمایی کامران قدکچیان است. که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته به نمایش در آمد و طبق شنیده‌ها اثری متفاوت در کارنامه این کارگردان است. در این فیلم فرامرز قریبیان، الناز شاکردوست، پژمان بازغی و... بازی کرده‌اند.

این فیلم داستانی اجتماعی درباره روابط زن و شوهرها دارد. فیلمنامه این فیلم را قربان‌ محمدپور نوشته است. فیلم قبلی این کارگردان با عنوان "سوغات فرنگ" اثری طنز بود که گیشه نسبتا معمولی داشت. از اکران "سوغات فرنگ"حدود چهار سال می‌گذرد.

"یک جیب پرپول" ساخته قدرت الله صلح میرزایی مانند کار قبل این کارگردان در ژانر کمدی ساخته شده و صلح میرزایی در آن از بازیگران کمدی عامه پسند بهره برده است."دلداده" فیلم قبلی این کارگردان فروش خوبی داشت.

در "یک جیب پرپول" که هنوز نمی‌توان درباره گیشه آن به طور قطعی صحبت کرد، سیدجواد رضویان، رضا شفیعی‌جم، آناهیتا همتی، شهره لرستانی، یوسف صیادی، محسن قاضی‌مرادی، احمد پورمخبر، حسین هادیان‌فر، روح الله ‌مفیدی، سیدرضا حسینی، صدیف آرمیده و علی صالحی بازی کردند.

برنامه اکران دوم عیدفطر با وجود فیلمهایی چون "سن پترزبورگ"، "لطفا مزاحم نشوید"و... می‌تواند برای مخاطب جذابتر باشد. فیلمهایی در این زمان به نمایش در می‌آیند که حاشیه‌های زیادی داشته‌اند و برخی از آنها در جشنواره فیلم فجر جوایز زیادی از آن خود کرده‌اند و به نوعی مخاطب منتظر دیدن آنها است.

روز وبلاگ؛ ۱۶ سالگی رسانه‌ای تعاملی

Posted: 01 Sep 2010 10:43 AM PDT

دویچه‌وله، احسان نوروزی - در سال ۱۹۹۴ نخستین رسانه تعاملی جهان مجازی متولد شد. وبلاگ و وبلاگ‌نویسی چنان تاثیری بر دنیای ارتباطات آنلاین داشت که روزی به نام آن در تقویم‌های جهانی ثبت شد. ۳۱ آگوست امسال، پنجمین سالگرد انتخاب "روز وبلاگ" است.

۱۶ سال از تولد وبلاگ، و نزدیک به یک دهه از تولد وبلاگستان فارسی می‌گذرد. رسانه‌ای که در بحبوحه‌ انقلاب عظیم اینترنت متولد شد، اولین تجربه‌های "تعاملی" فضای مجازی را رقم زد، با شتابی کم‌نظیر به اوج رسید و اکنون با ظهور امکانات نوین ارتباطی، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های شهروندی، برخی می‌گویند ستاره‌اش رو به افول نهاده و بعضی آن را رسانه‌ای رو به زوال می‌دانند.

بسیاری از متخصصان فناوری اطلاعات، وبلاگ را بزرگ‌ترین گام جهان مجازی به سوی دموکراتیزاسیون اطلاعات می‌دانند. شاید بتوان وبلاگ را به‌ نوعی نیای رسانه‌های نوین کنونی دانست. وبلاگ نخستین رسانه اجتماعی بود که به همه کاربران وب، فرصتی برابر برای ابراز و انعکاس نظر و جذب مخاطب در جهان داد.

با برآمدن و گسترش وبلاگ و وبلاگ‌نویسی بود که کاربران معنی ارتباط تعاملی در فضای مجازی را درک کردند. صداهای جهانی در قالب وبلاگ با رنگ‌ها و طرح‌های مختلف آراسته شدند، تا شکل نوینی از ارتباطات اجتماعی در فضای مجازی تجربه شود؛ به‌خصوص در کشورهایی که سانسور و نقض گسترده و سیستماتیک آزادی بیان و اندیشه، امکان ابراز عقیده در سپهر عمومی جامعه را سلب می‌کرد و می‌کند.

روزی برای اتحاد وبلاگ‌نویسان جهان

از سال ۲۰۰۵ سی‌ویکمین روز هشتمین ماه میلادی (آگوست) هر سال، به‌عنوان روز جهانی وبلاگ انتخاب شد. فلسفه خاصی در پس انتخاب این روز خاص نمی‌توان یافت. با افزایش گرایش به وبلاگ‌ها و سیر صعودی تعداد وبلاگ‌نویسان در جهان، انتخاب روزی خاص برای ثبت وبلاگ‌نویسی در تقویم‌های جهانی امری بود که توافقی عمومی بر سر آن حاصل شده بود و این که شکل ظاهری 3108 (۳۱ اوت) تداعی‌کننده کلمه "بلاگ" (Blog) است، دلیل ساده اما خلاقانه انتخاب این روز از سال بود.

وبلاگ‌نویسان دنیا علاوه بر برگزاری مراسمی برای دیدار در نقاط گوناگون جهان، نوشته‌های ویژه‌ای برای گرامی‌داشت این روز در وبلاگ‌های خود منتشر می‌کنند. وبلاگستان فارسی نیز در آستانه روز جهانی وبلاگ به جنب و جوش افتاده و هم‌سو با این جریان جهانی، تصمیم به انتشار پست‌های ویژه‌ای به مناسبت این روز گرفته است. وبلاگستان در این روزها دوباره به تکاپو افتاده و به روزهای اوج خود بازگشته است.

با فراخوان "بلاگ‌نوشت" که برگرفته از وب‌سایت رسمی "Blog Day" است، قرار است وبلاگ‌نویسان ایرانی نیز در پست‌های ویژه این روز، ۵ وبلاگ محبوب خود را معرفی کنند، با قرار دادن لینک، توضیح کوتاهی در مورد آن وبلاگ‌ها بنویسند و به نویسندگان آن وبلاگ‌ها خبر بدهند که قرار است وبلاگ‌شان در پست ویژه روز جهانی وبلاگ معرفی شود. این پست‌ها با برچسب BlogDay2010 منتشر می‌شود و از طریق سایت "تکنوراتی" که از مشهورترین موتورهای جستجوی وبلاگ است، در دسترس همه کاربران جهان قرار خواهد گرفت.

متن کامل مقاله را در دویچه‌وله بخوانید

وزارت ارشاد به مشهد منتقل شود؟

Posted: 01 Sep 2010 10:43 AM PDT

عضو مجمع نمایندگان خراسان ‌رضوی از درخواست نمایندگان این استان مبنی بر انتقال وزارت ارشاد از پایتخت به مشهد خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام محمد‌‌علی رضایی به خبرنگار فارس گفت: با توجه به اینکه در کشور و در مجلس شورای اسلامی بحث خارج‌ کردن وزارتخانه‌ها از پایتخت به سایر استان‌های کشور مطرح است نمایندگان خراسان‌رضوی خواستار انتقال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مشهد مقدس هستند.

عضو مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی با بیان اینکه مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران نام گرفته است، تاکید کرد: به لحاظ جایگاه معنوی و مذهبی که مشهد در بین سایر استان‌های کشور دارد، از این رو بهترین گزینه نمایندگان خراسان برای انتقال وزارتخانه‌ها به پایتخت معنوی ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام شده است.

رضایی در خصوص چگونگی بحث انتقال وزارتخانه‌ها از پایتخت به استان‌های کشور افزود: این طرح به منظور خلوت کردن تهران است که اگر به نحو عالی اجرا شود نتیجه مثبت در پی‌ دارد.


پیشنهادی برای انتقال وزارت ارشاد به مشهد مطرح نشده است

مهر اعلام کرد: مدیرکل امور اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه پیشنهاد توسط مجمع نمایندگان خراسان رضوی را برای انتقال این وزارتخانه از تهران به مشهد رد کرد.

قاسم خسروی مدیرکل امور اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در این باره گفت: خبری از چنین پیشنهادی ندارم و هیچ تصمیمی مبنی بر انتقال وزارت ارشاد به خارج از تهران گرفته نشده است.

وی افزود: تنها برخی موسسات تابعه وزارت ارشاد شامل پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات اسلامی و موسسات علمی کاربردی وابسته به وزارتخانه از تهران می‌روند.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد در عین حال درباره احتمال خروج این وزارتخانه از پایتخت، گفت: این قبیل تصمیمات در شورای معاونین قابل بررسی و تصویب است و من تا این لحظه اطلاعی از این موضوع ندارم.

آی.فون گوشی پزشکی را بازنشسته می‌کند

Posted: 01 Sep 2010 10:26 AM PDT

پزشکان انگلیسی ترجیح می دهند که به جای استفاده از گوشی پزشکی از نرم افزاری که "آی- فن" را به یک استتسکوپ تبدیل می کند استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نظر می رسد که با توسعه فناوری تلفنهای همراه هوشمند، پزشکان سفید پوش با یک استتسکوپ (گوشی پزشکی) دور گردن به زودی به یک خاطره تبدیل خواهند شد.

فروشگاه آنلاین App Store به تازگی نرم افزاری به نام iStethoscope را عرضه کرده است که به کاربران "آی- فن" اجازه می دهد به ضربان قلب خود از طریق این تلفن همراه هوشمند اپل گوش دهند.

این نرم افزار که با استقبال بسیار بالایی مواجه شده و 500 بارگذاری در روز را به نام خود ثبت کرده نه تنها کاربران عادی بلکه پزشکان را هم به طرف خود کشانده است.

براساس گزارش گاردین، در حال حاضر بیش از 3 میلیون پزشک انگلیسی اقدام به بارگذاری نرم افزار iStethoscope کرده اند و به جای گوشی پزشکی از این برنامه جانبی استفاده می کنند.

این نرم افزار یکی از 6 هزار برنامه جانبی پزشکی است که ویژه "آی- فن" در فروشگاه آنلاین اپل عرضه می شود. iStethoscope از میکروفن تلفن همراه به جای گوشی پزشکی استفاده می کند و می تواند ضربان قلب را نشان دهد.

برای افزایش دقت این نرم افزار توصیه شده است که کاربر "آی- فن" را روی گردن بگذارد و تا زمانی که بتواند ضربان نبض روی گردن را بشنود این تلفن همراه را به آرامی حرکت دهد.

پیتر بنتلی ایده پرداز این نرم افزار از دانشگاه کالج لندن توضیح داد: "اشتیاق زیادی در دنیا برای توسعه فناوری تلفن همراه در عرصه پزشکی وجود دارد. تلفنهای همراه هوشمند دستگاههای شگفت انگیز و غنی از حسگرها، دوربینها و میکروفنهای با کیفیت بالا و یک نمایشگر فوق العاده هستند که می توانند به راحتی برای اهداف پزشکی استفاده شوند."

آمازون در میدان رقابت تلویزیون‌های اینترنتی

Posted: 01 Sep 2010 10:26 AM PDT

همشهری آنلاین - رقابت بر سر به دست آوردن جایگاه مسلط در زمینه تلویزیون اینترنتی ظاهرا به شدت بالا گرفته است.

خبرگزاری اتریش گزارش داد، بنا به اطلاعاتی که روزنامه وال استریت ژورنال به دست آورده، حالا پایگاه اینترنتی آمازون هم می‌خواهد در این رقابت دستی داشته باشد.

بزرگترین فروشنده اینترنتی جهان در حال مذاکره با تعداد بسیاری از کنسرسیوم‌های رسانه‌ای است تا بتواند برنامه‌های تلویزیونی، فیلم و سریال‌ها را پخش کند.

هر قسمت سریال 1.99 دلار

آمازون در حال حاضر به فروش تک قسمت‌هایی از سریال‌های تلویزیونی به قیمت 1.99 دلار برای هر قسمت مشغول است، اما مانند برخی پایگاه‌های اینترنتی آنلاین فروش فیلم همچون Netflix یا Hulu برنامه کامل را در اختیار مشتری‌هایش قرار نمی‌دهد. دو پایگاه اینترنتی اخیر، میلیون‌ها هوادار در آمریکا دارد و در خصوص Netflix باید گفت که این اقبال عمومی به موفقیتی اقتصادی هم منجر شده است. در این پایگاه اینترنتی، آبونمان ماهانه فقط حدود 10 دلار هزینه دارد.

iTV

شرکت Apple یکی از شرکت‌های پیشرو در تلویزیون اینترنتی است. انتظار می‌رود این کنسرسیوم الکترونیک نسخه جدیدی از تلویزیون خود موسوم به Apple TV را ارایه دهد. مشتریان این شرکت می‌توانند سریال‌ها و فیلم های مورد علاقه خود را در iTunes-Shop خریداری کنند. پورتال ویدئویی Youtube هم در حال تجربه دریافت وجه از کاربران است. بر اساس گزارشی که فایننشیال تایمز منتشر کرده، این شرکت تابعه گوگل در حال حاضر مشغول مذاکره با استودیوهای هالیوودی است.

مرگ تلویزیون‌های کابلی

پیشنهاد تلویزیون‌های اینترنتی امکان تماشای برنامه‌ها را از طریق رایانه، دستگاه‌های گیرنده مخصوص، تلویزیون‌های اینترنتی یا حتی کنسول‌های بازی جدید که به اینترنت وصل می‌شوند، فراهم می آورد. این تحول از آمریکا آغاز شده است. برخی کارشناسان همین حالا هم از مرگ تلویزیون‌های کابلی کلاسیک سخن می‌گویند.

نارضایتی مردم آمریکا از برنامه های تلویزیونی

Posted: 01 Sep 2010 10:26 AM PDT

خبرگزاری فارس - در نظر سنجی از مردم آمریکا 39 درصد خشونت، 36 درصد مسائل جنسی و 9 درصد محتوای کفرآمیز را مهمترین مشکل محتوای برنامه های تلویزیونی آمریکا دانسته اند.

در نظر سنجی از مردم آمریکا که درباره محتوای برنامه های تلویزیونی آن کشور توسط موسسه آمریکایی راسموسن - به روش مصاحبه تلفنی با 1000 بزرگسال آمریکائی از 27 تا 28 ژوئیه 2010 ( 5و6 مرداد 89) -انجام شده است.، در پاسخ به این سوال که " به نظر شما محتوای برنامه های تلویزیونی کانالهای آمریکا مناسب است یا نامناسب؟ " 57% از پاسخگویان ابراز داشته اند که محتوای برنامه های تلویزیونی آمریکا نامناسب است. در مقابل 31 درصد این محتوا را مناسب دانسته اند. 12 درصد هم گزینه نمی دانم را انتخاب کرده اند.

همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر شما مهمترین مشکل محتوای برنامه های تلویزیونی آمریکا چیست؟، 39 درصد خشونت را ذکر کرده اند، 36 درصد مسائل جنسی و 9 درصد محتوای کفرآمیز را مهمترین مشکل محتوای برنامه های تلویزیونی آمریکا دانسته اند.

ایجاد سامانه آدرس‏های عددی اینترنتی / مدیریت آی.پی آدرس‏ها برای پیگیری جرائم

Posted: 01 Sep 2010 10:26 AM PDT

معاون توسعه و مدیریت شبکه شرکت فناوری اطلاعات از راه اندازی آزمایشی سامانه آدرسهای عددی اینترنتی بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبر داد و گفت: به واسطه مدیریت روی IP آدرسها جرائم اینترنتی با احتمال بالا قابل پیگیری است.

به گزارش خبرنگار مهر، اینترنت در ساده ترین تعریف عبارت از کامپیوترهایی است که در سراسر دنیا به هم متصل هستند؛ شبکه ای که این کامپیوترها را به یکدیگر متصل می سازد و نیز متدهای انتقال اطلاعات روی این شبکه است.

اینترنت یک چیز مستقل نیست که دیگران کامپیوترهایشان را به آن متصل کنند. بلکه اینترنت خود حاصل بهم پیوستن این کامپیوترهاست. در واقع وقتی به کامپیوترهای یک سرویس دهنده اینترنت(ISP) متصل می شوید، کامپیوتر شما هم جزئی از اینترنت می شود.

آدرس IP چیست؟

یکی از سئوالاتی که معمولا در آغاز کار با اینترنت برای کاربران پیش می آید این است که آدرس IP چیست؟ باید گفت که آدرس IP شماره شناسایی هر کامپیوتر متصل به شبکه اینترنت است که شماره شناسایی هر کاربر اینترنتی خواهد بود. به بیان ساده تر هر دستگاهی که در اینترنت وجود دارد یا به آن متصل است یک شماره شناسایی منحصر به فرد دارد که به آن آدرسIP یا شماره IP گفته می شود.

آدرس آی پی را می توان با شماره تلفن های افراد در شبکه تلفن مقایسه کرد. البته تفاوت های زیادی بین آدرس آی پی و شماره تلفن ها وجود دارد. ولی همانند آن پیش شماره دارد و وقتی کامپیوتری متصل به شبکه اینترنت است، این آدرس انحصاری بوده و فقط در اختیار آن کامپیوتر قرار دارد.

تفاوت مهم آی پی آدرس با شماره تلفن ها در این است که چنانکه به هر دلیلی کامپیوتری که این شماره (IP) به آن تخصیص داده شده از شبکه اینترنت جدا شود (ارتباطش قطع شود) اینIP آزاد شده و ممکن است به کامپیوتر دیگری تخصیص داده شود.

البته شماره IP برای کامپیوترهای سرور شبکه (کامپیوترهایی که به شبکه سرویس می دهند و شبکه را تحت نظارت مستمر خود دارند) و نیز کامپیوترهایی که به روشی غیر از روش شماره گیری تلفنی - دایل آپ- به اینترنت وصل هستند معمولا عددی ثابت بوده و تغییر نمی کند اما برای دیگر کامپیوترها، عددی متغیر است و در هر بار اتصال به اینترنت ممکن است این شماره عوض شود. یعنی هر بار که شما با شرکت ISP خود تماس می گیرید و از طریق آن به شبکه اینترنت وصل می شوید، عددی جدید (از مجموعه شماره های IP آزاد در آن موقع) به کامپیوتر شما تخصیص داده می شود.

ساختار آدرس IP

آدرس IP یک عدد 32 بیتی است و معمولا برای سهولت در خواندن و نوشتن به صورت ارقام جداگانه نوشته می شود. این آدرسها برای قابل فهم بودن افراد معمولاً به صورت دسیمال (دهدهی) بیان می شوند که با نقطه از یکدیگر جدا شده اند. اما کامپیوترها با شکل باینری (دودویی) اعداد سروکار دارد و برای ارتباط با یکدیگر آن را در قالب صفر و یک بیان می کنند مانند مثال زیر: 11011000. 00011011. 00111101. 10001001

ساماندهی IP آدرس ها

علی اصغر انصاری با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت فناوری اطلاعات مأمور ایجاد و راه اندازی سامانه آدرسهای عددی اینترنتی شده است افرود: راه اندازی آزمایشی این سامانه با موفقیت انجام شده و طی چند ماه آینده به طور رسمی به بهره برداری خواهد رسید.
وی گفت: سامانه آدرسهای عددی اینترنتی با هدف ساماندهی نابسامانیهای موجود در بحث مدیریت این حوزه راه اندازی شده است و برخی از جرائم اینترنتی در فضای سایبر به واسطه این نابسامانیها صورت می گیرد.

انصاری خاطرنشان کرد: با راه اندازی این سامانه، شرکتهایی که از ثبت کنندگان منطقه ای (RIPE) آدرس عددی اینترنتی دریافت می کنند باید طبق فرم تعریف شده، اطلاعات مورد نیاز تمام IP ها را ارسال کنند.

معاون شرکت دیتا با بیان اینکه امکان باز مهندسی و استفاده بهینه از آدرسهای اینترنتی با استفاده از این سامانه نیز مهیا می شود، ادامه داد: این سامانه قابلیت فعالیت روی شبکه IPV6 را نیز دارد.

انصاری اضافه کرد: سامانه آدرسهای عددی اینترنتی از طریق سایت "متما" قابل بهره برداری است و طی یک بخشنامه از سازمان تنظیم مقررات به تمام کسانی که تأمین کننده و توزیع کننده آدرسهای عددی اینترنتی هستند، ابلاغ خواهد شد تا اطلاعات مورد نیاز را به این سامانه ارایه کنند.

وی تأکید کرد: الزامات قانونی و اجرایی لازم درباره اجرای این سامانه تعریف شده و هماهنگیهای مورد نیاز با سازمانهای ذیربط نیز صورت گرفته است.

ارسال آثار به جشنواره مطبوعات آغاز شد

Posted: 01 Sep 2010 10:26 AM PDT

در پی فراخوان هفدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاریها ارسال آثار روزنامه‌نگاران سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره مطبوعات آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد پرویزی ضمن اعلام این خبر گفت: بیشترین آثار رسیده از روزنامه‌نگاران فعال در حوزه نشریات سراسری در زمینه مصاحبه بوده است. همچنین در حوزه خبرگزاریها و مطبوعات محلی بیشترین آثار در زمینه گزارش به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

وی افزود: همچنین در بخش ویژه بیشترین آثار در زمینه جنگ نرم و در حوزه پایگاههای اطلاع‌رسانی اینترنتی در زمینه گزارش دریافت شده است.

دبیر هفدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاریها اضافه کرد: تاریخ اعلام شده جهت ارسال آثار تا پایان شهریور ماه 89 است.

پرویزی همچنین گفت: حضور روزنامه‌نگاران سراسر کشور در جشنواره مطبوعات از طریق ارسال آثار خود اعم از خبر، مقاله، مصاحبه، گزارش، عکس، کاریکاتور و سایر زمینه‌های مندرج در فراخوان، حاکی از توجه و پویایی این عزیزان در حوزه رسانه‌ای کشور تلقی می‌شود.

وی در پایان ضمن خوب ارزیابی کردن استقبال روزنامه‌نگاران از جشنواره امسال گفت: امسال علاوه بر اعلام اسامی برگزیدگان مطبوعات، اسامی کلیه شرکت کنندگان در جشنواره به عنوان روزنامه‌نگاران فعال در سوابق فعالیت رسانه‌ای آنان در بانک اطلاعات خبرنگاران ثبت خواهد شد.

اصلاح قانون جرائم سایبری اردن به دنبال اعتراض رسانه‌ها

Posted: 01 Sep 2010 10:26 AM PDT

اردن قانون موقتی مربوط به جرائم سایبر را پس از اصلاح آن برای فرونشاندن خشم خبرنگارانی که این قانون را ابزار کنترل وب سایت های خبری محلی می دانستند، تصویب کرد.

به گزارش ایسنا، این قانون ابتدا به مقامات اجازه می‌داد دفاتری که وب سایت‌ها از آنجا منتشر می‌شوند را مورد بازرسی قرار دهند و بدون نیاز به اجازه دادستان عمومی به رایانه های آنها دسترسی داشته باشند.

اما تحت اصلاحات جدیدی که به تایید دولت رسیده است، جست‌وجوی چنین دفاتری مستلزم اجازه دادگاه و مدارک کافی از اینکه مکان‌های فوق برای ارتکاب جرائم سایبر مورد استفاده قرار گرفته اند، است.

خبرنگاران از این شکایت داشتند که یکی از بندهای این قانون ارسال یا انتشار اطلاعات در اینترنت یا هر گونه سیستم اطلاعاتی که شامل افترا یا اقدام برای بدگویی بود را بدون تعریف چنین جرائمی ممنوع می کرد.

سازمان‌های بین‌المللی و داخلی مدافع حقوق مطبوعات نیز از این خبرنگاران و احزاب مخالف حمایت کرده و به شدت قانون جدید را پیش از اصلاح شدن آن مورد انتقاد قرار داده بودند.

کمیته پشتیبانی از خبرنگاران (CPJ) مستقر در نیویورک با بیان اینکه این قانون به مقامات برای محدود کردن جریان اطلاعات و محدود کردن بحث‌های عمومی قدرت می دهد، از عبدالله دوم، پادشاه اردن خواسته بود این قانون را لغو کند.

نت‏بوک ویژه کودکان و نوجوانان زیر ۱۲ سال

Posted: 01 Sep 2010 10:26 AM PDT

شرکت اسوس مدل جدیدی از نت بوک Eee PC خود را برای کودکان و نوجوانان زیر 12 سال عرضه کرده است.

به گزارش فارس به نقل از آی تی پی، این نت بوک به قیمت 1270 درهم در بازارهای خاورمیانه هم برای خرید عرضه شده و در دسترس است.

با توجه به استفاده گسترده کودکان و نوجوانان از لپ تاپ و رایانه، طراحی محصولی سبک و قابل حمل که از امکانات و سرویس های مورد نیاز آنان برخوردار باشد اهمیت دارد.

این نت بوک با نام کامل Eee PC 1001PQ از امکاناتی برای کنترل والدین هم برخوردار است. والدین از این طریق می توانند بر وب سایت های بازدید شده کودکان نظارت کنند و جلوی دسترسی آنها به محتوای نامناسب را بگیرند. محدود کردن ایمیل ها و برنامه های قابل اجرا از جمله دیگر امکانات این نت بوک است.

این نت بوک مجهز به پردازنده اتم N450 بوده و سیستم عامل ان ویندوز 7 است. نمایشگر 10.1 اینچی ، فناوری بی سیم وای – فای و دوربین وب کم با دقت 0.3 مگاپیکسل از جمله دیگر امکانات این نت بوک است.

فقط آنلاین: احتمال توقف انتشار نسخه چاپی لغت نامه آکسفورد

Posted: 01 Sep 2010 09:54 AM PDT

ناشران فرهنگ لغت آکسفورد با تاکید بر کاهش فروش نسخه چاپی فرهنگ لغت آکسفورد در سالهای اخیر در صدد چاپ نسخه آنلاین آن هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ناشران لغت نامه آکسفورد به دلیل استقبال مردم از نسخه های آنلاین این لغت نامه از احتمال توقف انتشار نسخه سوم به صورت چاپی خبر دادند.

تیمی متشکل از 80 لغت نویس با کمک دومین نسخه لغت نامه که در سال 1989 به چاپ رسیده است شروع به انتشار نسخه جدید این لغت نامه کرده‌ اند.

به گفته نایجل پورت وود مدیر انتشارات دانشگاهی آکسفورد و مالک لغت نامه، با توجه به کاهش 10 درصدی فروش لغت نامه های چاپی در سال، این انتشارات به دنبال راه اندازی نسخه‌ های جدید به صورت آنلاین است.

سخنگوی انتشارات لغت نامه آکسفورد در این خصوص نیز اضافه کرد با توجه به اینکه بیش از یک دهه از انتشار نسخه کامل این لغت نامه گذشته اما هنوز تصمیم نهایی در رابطه با قطع کامل انتشار نسخه چاپی گرفته نشده است.

در حالی که درخواست برای استفاده از منابع آنلاین این لغت نامه افزایش پیدا کرده هنوز تعداد بسیاری از مردم مایل به خرید نسخه چاپی هستند.

بر اساس گزارش گاردین، هر سه ماه یکبار کلمات جدیدی در نسخه آنلاین این لغت نامه به ثبت می‌رسد و نسخه جدید آنلاین قرار است در ماه دسامبر در دسترس عموم قرار گیرد.

از همه شکایت دارم: جنجال «حقوق انحصاری» پل آلن

Posted: 01 Sep 2010 09:54 AM PDT

روزنامه دنیای اقتصاد، ندا لهردی - دنیای تکنولوژی معمولا همیشه پر از اخبار و اتفاقات تازه است. این اخبار اما گاهی آنقدر جالب و همه گیر هستند که توجه همه افراد در هر جای دنیا را به خودشان جلب می‌کنند.

این بار اما یک خبر گویا دره سیلیکون را تکان داده است. روز جمعه گذشته؛ یعنی دقیقا روز 27 آگوست شرکت‌های بزرگ و فعال عرصه تکنولوژی با یک شکایت زنجیره‌ای مواجه شدند. این موضوع آنقدر جدی شد که بعضی از کارشناسان اعلام کردند یک شکایت نیمی از شرکت‌های تکنولوژی بزرگ دنیا را درگیر کرده است.

در حقیقت «پل آلن» یکی از بنیان‌گذاران شرکت بزرگ Microsoft و یک میلیاردر آمریکایی، بسیاری از شرکت‌های مشهور و شناخته شده تکنولوژی دنیا را به خاطر نقض چند حق انحصاری (Patent) مربوط به اینترنت متهم کرده است؛ حقوق انحصاری که آلن آنها را متعلق به شرکت خودش می‌داند.

همه ما حتما در گشت و گذارهای آنلاین خود در وب‌سایت‌های مختلف با تبلیغات آنلاین، اخبار مربوط به نرخ سهام یا لینک‌های مرتبط با مطلبی را که در آن وب‌سایت می‌خوانیم، مواجه شده‌ایم. جالب است بدانید که حالا همین موضوع باعث شده است که پل آلن از بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی شکایت کند. او معتقد است که تکنولوژی که پشت همه این اتفاقات آنلاین قرار دارد، متعلق به او است و به همین دلیل هم او اعتقاد دارد که تمام شرکت‌های برتر اینترنتی دنیا باید به خاطر استفاده از این تکنولوژی هزینه‌ای را به او بپردازند.

به این ترتیب آلن 57 ساله روز جمعه علیه بسیاری از این شرکت‌ها مانند Google، Facebook، eBay و Yahoo شکایت کرده است؛ چون معتقد است که تجارت بزرگ این شرکت‌ها از طریق تکنولوژی متعلق به «او» شکل گرفته است. آلن مدعی است که این تکنولوژی‌ها در دهه 1990 در شرکت Interval Research که متعلق به او بوده، ثبت شده است. این شکایت، اما حالا از طرف شرکت Interval Licensing که تحت کنترل پل آلن بوده و صاحب امتیازهای شرکت تعطیل شده پژوهشی علوم کامپیوتر و ارتباطات Interval Research است، مطرح شده است. این در حالی است که طبق اعلام فعالان عرصه تکنولوژی، آلن به عنوان یکی از رهبران عرصه نرم‌افزارهای کامپیوتری هیچ کدام از این تکنولوژی‌ها را خودش اختراع نکرده و گسترش نداده است و فقط مالک حق انحصاری آنها است. از طرفی اما موضوع مطرح شدن این شکایت در این زمان چیزی است که برای بسیاری مبهم مانده است. با این حال، اما اغلب فعالان تکنولوژی معتقدند که هدف پل آلن از طرح این شکایت صرفا نوعی جنگ و جنجال است. سخنگوی شرکت Google در این مورد می‌گوید: «این شکایت علیه بعضی از بهترین شرکت‌های تکنولوژی، تنها نشان دهنده یک روند حرفه‌ای تاسف بار عده‌ای است که به جای بازار در دادگاه به رقابت می‌پردازند.» شرکت‌های متهم دیگر در این شکایت هم اعلام کرده‌اند که در برابر این شکایت از خودشان دفاع خواهند کرد و بعضی دیگر هم هنوز اظهار نظری در این مورد نکرده‌اند.» این در حالی است که شرکت پل آلن مدعی شده است بعضی از پروژه‌های خارجی از جمله کارهای انجام شده توسط موسسان Google؛ یعنی سرگی برین و لری پیجف را هم حمایت مالی کرده است.

این در حالی است که در سال‌های اخیر شکایت درباره حق انحصاری در حال افزایش یافتن است و به عقیده بسیاری به یک تلاش پر منفعت تبدیل شده است. «اوشن تومو» یک بانک واقع در شیکاگو و فعال در عرصه بازرگانی و تجارت، ارزش بازار حق انحصاری را به اندازه 500 میلیارد دلار ارزیابی کرده است.

بعضی از افراد تلاش پل آلن بعد از این سال‌ها را در واقع یکی از همین تلاش‌ها برای کسب منفعت بیشتر می‌دانند. این اتفاق به دنبال موفقیت شرکت‌هایی مانند NTP که تنها به کار تایید و اجرای حق انحصاری بدون تولید هیچ محصولی می‌پردازند، رخ داده است. در حقیقت همین موضوع هم باعث شده است که دادگاه‌های فدرال و کنگره آمریکا برای جلوگیری و ممانعت از چنین شکایت‌هایی در تلاش هستند.

شکایت آلن، اما به چهار حق انحصاری مربوط می‌شود که او یک دهه پیش و در زمان اوج نفوذ اینترنت در دنیا با هرینه‌ای در حدود 100 میلیون دلار ثبت کرده بود. او اما معتقد است حالا حتی با وجود گذشته یک دهه از ثبت این حقوق انحصاری هم می‌توان جلوی نقض آنها را گرفت. با این وجود، اما آلن حاضر نشده است تا درباره این شکایت با هیچ رسانه‌ای مصاحبه کند. «دیوید پستمن» سخنگوی آلن در این مورد گفته است: «ما تشخیص دادیم که نوآوری یک ارزشی دارد و حقوق انحصاری راهی برای حفاظت از این نوآوری‌ها هستند.»

او معتقد است که این تلاش آلن هیچ ارتباطی به بیماری اخیر او نداشته و تنها به دنبال تمایل او به بخشش اکثر سرمایه‌اش شکل گرفته است. این در حالی است که پل آلن درست یک سال پیش به نوعی سرطان بدخیم لنفاوی مبتلا شده است و هنوز هم تحت درمان قرار دارد.

بزرگ‌ترین غایبان فهرست شرکت‌های متهم در این شکایت دو شرکت Microsoft که آلن یکی از سهامداران آن است و شرکت Amazon که در شهر محل سکونت آلن قرار دارد، هستند. «پستمن» هیچ اظهار نظری درباره این دو شرکت نکرده است.

«مارک لملی» یکی از وکلای متخصص در زمینه اموال ذهنی که وکالت دو شرکت Google و Netflix را در موارد دیگر به عهده داشته است، در این مورد می‌گوید: «این ماجرا بیشتر شبیه به یک شکایت کلاسیک و قدیمی درباره حق انحصاری است. در واقع مالکان حقوق انحصاری قدیمی مربوط به تکنولوژی که مورد استفاده گسترده هم قرار دارد، کمتر پیش می‌آید که بتوانند در چنین دادگاه‌هایی موفق بشوند.»

در مقابل، اما وکلای پل آلن اعلام کردند که یک تیم تحقیقاتی در حال بررسی این حقوق انحصاری و ارزش آنها در بازار امروز هستند. بسیاری از کارشناسان حقوقی در این مورد معتقدند که این روزها شکایت درباره نقض حقوق انحصاری می‌تواند منافع مالی بیشتری از فروش این حقوق داشته باشد و به همین دلیل هم این شکایت‌ها در سال‌های اخیر رواج پیدا کرده‌اند.

شرکت NTP هم در ماه جولای گذشته شرکت‌های Apple، Microsoft و چهار شرکت اینترنتی دیگر را به نقض حق انحصاری مربوط به ارسال بی‌سیم ایمیل‌ها به گوشی‌های موبایل متهم کرد. در همین راستا هم شرکت بزرگ Research In Motion سازنده گوشی‌های BlackBerry در سال 2006 مبلغی برابر 5/612 میلیون دلار را برای چنین اتهامی به شرکت NTP پرداخته است. این موضوع نشان می‌دهد که پل آلن چندان هم بی‌حساب تیر پرتاب نکرده است.
منبع: وال استریت ژورنال

حق انحصاری و اتهامات

شاید بعضی از ما درست ندانیم که چیزی که این روزها پل آلن از آن به عنوان حق انحصاری یاد می‌کند و اصلا به خاطر نقض این حق انحصاری از غول‌های تکنولوژی شکایت کرده است، دقیقا چه چیزی است. با این اوصاف بد نیست بدانید که حق انحصاری (Patent) در واقع به گروهی از حقوق انحصاری گفته می‌شود که توسط دولت به یک مخترع یا نمایندگان آن برای یک مدت مشخص و محدود و البته در عوض ارائه عمومی آن اختراع داده می‌شود.

حقوق انحصاری که پل آلن در گذشته آنها را به نام شرکت خودش ثبت کرده بود و حالا مدعی است که شرکت‌های بزرگ تکنولوژی آنها را نقض کرده‌اند، عبارتند از:

حق انحصاری شماره 6263507:
این حق به یک وب‌سایت اجازه می‌دهد پیشنهاداتی را درباره موارد مرتبط با صفحه‌ای که در آن زمان کاربران در حال تماشای آن هستند، مرتبط با فعالیت آنلاین آنها یا سایت‌های مرتبط شبکه‌های اجتماعی، به این کاربران بدهد. (در این مورد در حال حاضر شرکت‌های AOL، Apple، eBay، Google، Netflix، Office Depot، OfficeMax، Staples، Yahoo و YouTube متهم شده‌اند)

حقوق انحصاری شماره 6034652 و 6788314:
بر اساس این حقوق تبلیغات آنلاین، نرخ سهام، اخبار به روز شده یا تصاویر ویدئویی می‌توانند به عنوان یک محتوای فلش متفرقه و خارجی روی نمایشگر کامپیوتر کاربر و در کنار فعالیت اصلی آن نمایش داده شوند. (شرکت‌های AOL، Apple، Google و Yahoo در حال حاضر درباره نقض این دو حق انحصاری متهم هستند)

حق انحصاری شماره 6757682:
این حق به خوانندگان یک گزارش خبری در یک وب‌سایت اجازه می‌دهد تا به سرعت لینک مطالب مرتبط با موضوع این گزارش خاص را در میان مطالب دیگر پیدا کنند. (در حال حاضر شرکت‌های AOL، Apple، eBay، Facebook، Google، Netflix، Office Depot، OfficeMax، Staples، Yahoo و YouTube به خاطر نقض این حق متهم شده‌اند).

آلن در گذشته

پل آلن (از پایین سمت راست) یکی از موسسان Microsoft به همراه بیل گیتس این شرکت را در سال 1975 تاسیس کرد و در سال 1983 آن را ترک کرد. با این حال، اما او همچنان به عنوان یکی از سهامداران غول نرم‌افزار دنیا فعالیت می‌کند. این عکس در سال 1978 گرفته شده است و در آن پل آلن و بیل گیتس به همراه اولین کارمندان شرکت Microsoft حضور دارند.

پل آلن به عنوان یک میلیاردر در سال 1997 یک شبکه تلویزیون کابلی به نام Charter را در سیاتل خریداری کرد. این شبکه تلویزیونی، اما در سال 2009 دچار ورشکستگی شد. در این تصویر پل آلن سرمایه‌گذاری در یک تیم فوتبال را جشن گرفته است.

پل آلن 57 ساله هنوز هم یکی از ثروتمندترین مردم جهان است. او حالا اما تمام انرژی و سرمایه خودش را برای شکایت از شرکت‌های بزرگ
تکنولوژی جهان در سیلیکون ولی گذاشته است. در این تصویر پل آلن با «مت هاسلبک» بازیکن راگبی در بازی‌های سال 2007 در حال صحبت کردن است.

پل آلن کیست؟

پل گاردنر آلن در روز 21 ژانویه 1953 در سیاتل واشنگتن متولد شده و یکی از بنیان‌گذاران شرکت بزرگ Microsoft است. او با دارایی‌های شخصی 5/13 میلیارد دلار در سال 2010 یکی از ثروتمندترین مردان جهان است. او مالک شرکت‌های تجاری مختلفی است و یکی از رهبران عرصه نرم‌افزارهای کامپیوتری محسوب می‌شود. او حتی مالک سه تیم ورزشی حرفه‌ای بسکتبال، راگبی و فوتبال هم هست.

در واقع آلن مشوق اصلی بیل گیتس برای ساختن و راه‌اندازی غول نرم‌افزاری جهان بوده است. او در سال 1983 به نوعی تومور لمفاوی مبتلا شد، اما چند ماه بعد این سرطان با موفقیت درمان شد، او اما سال گذشته دوباره به همین تومور، اما از نوع بدخیم آن مبتلا شده و همچنان در حال درمان است. آلن در سال 2000 بعد از آنکه از Microsoft کناره‌گیری کرد، 68 میلیون سهم از سهام خود در این شرکت را فروخت. با این حال، اما او هنوز مالک 138 میلیون سهم از سهام این شرکت است.

تشریح سازوکار فیلترینگ سایت‌ها و نحوه فعالیت سایت پیوندها

Posted: 01 Sep 2010 09:54 AM PDT

خبرگزاری فارس - دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: اکثر سایت‌هایی که فیلتر می‌شوند بر اساس گزارش‌های مردمی است و به طور معمول انواع گزارش‌ها از سایت‌هایی که توهین به مقدسات دینی دارد، سایت‌های حاوی هرزه نگاری و خلاف مصالح مملکت در گزارش‌های مردم وجود دارد.

عبدالصمد خرم آبادی در خصوص فعالیت سایت peyvandha.ir برای دریافت گزارش مردمی از تخلفات پایگاه‌های اینترنتی، اظهار داشت: سایت پیوندها متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که فعالیت خودرا از چندین ماه پیش آغاز کرده است.

همکاری سایت "پیوندها " ی وزارت ارشاد با کمیته تعیین مصادیق در دریافت گزارش تخلفات

وی گفت: در سایت پیوندها نیز مانند صفحه فیلترینگ گزارش‌ها و مشاهدات تخلفات پایگاه اینترنتی به آدرس filter@dci.ir ارسال می‌شود و وزارت ارشاد نیز با راه‌اندازی این سایت قصد همکاری بیشتر با کارگروه را دارد.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه افزود: وزارت ارشاد به عنوان یکی از 12 عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوی مجرمانه موظف است هر اقدامی که انجام می‌دهد از طریق کارگروه باشد؛ وزارت ارشاد گزارشات را به کمیته ارجاع می‌دهد و در رابطه با موضوعات در کمیته رأی گیری و در نهایت براساس نظر اکثریت اعضا عمل می‌شود.
وی تاکید کرد‌: بنابراین دریافت نظرات و گزارش‌ها به دلیل اینکه تصمیم‌گیری براساس رای اعضای کمیته انجام می‌شود مانعی ندارد.

مبنای اصلی فیلتر سایت‌ها، گزارش‌های مردمی است

رئیس کارگروه تعیین مصادیق محتوی مجرمانه با اشاره به گزاش‌های ارسالی از سوی کاربران، خاطرنشان کرد: اکثر سایت‌هایی که فیلتر می‌شوند بر اساس گزارش‌های مردمی است.

وی ادامه داد: به طور معمول انواع گزارش‌ها از سایت‌هایی که توهین به مقدسات دینی دارد، سایت‌های حاوی هرزه نگاری و خلاف مصالح مملکت در گزارش‌های مردم وجود دارد و منابع اصلی فیلترینگ نیز همین گزارش‌های مردمی است.

اطلاعات وب‌سایت شرکت زیرساخت در دامنه پست الکترونیک filter@ dci.ir

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در پاسخ به این سوال چرا بر روی دامنه filter@dci.ir اطلاعات وب‌سایت شرکت ارتباطات زیرساخت‌ از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات قرار داده شده و با وارد کردن آدرس dci.ir در قسمت "آدرس بار " ظاهر وب‌سایت شرکت زیرساخت نمایش داده می‌شود، گفت: وزارت ارتباطات نیز عضو کارگروه تعیین مصادیق است؛ بر اساس ماده 22 قانون جرایم رایانه‌ای 12 نهاد موظف به همکاری در این زمینه شده‌اند اما نحوه‌ همکاری آنها مشخص نشده است.

وی ادامه داد: در جلسات متعددی که با تمامی اعضای کارگروه از جمله وزارت ارتباطات، ارشاد، اطلاعات، دادگستری، دادستانی، سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، نحوه همکاری مشخص گردید و بستر همکاری از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و امکانات ارتباطی را این وزارتخانه در اختیار کارگروه قرار داده است.

دامنه filter.ir فعلاً مشغول است

خرم آبادی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه در حال حاضر نام دامنه filter.ir در اختیار یک شرکت خصوصی قرار دارد، آیا کارگروه در پی در اختیار گرفتن این دامنه برای استفاده در جهت امور کارگروه نیست، گفت: فیلترکردن یک امر حاکمیتی است و بنابراین فیزیک نظری نباید این نام دامنه را به شخص دیگری محول می‌کرد.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه افزود: در این رابطه با رئیس سازمان فیزیک نظری نامه‌نگاری و صحبت‌هایی شده و نظر‌ ایشان این بود که فیلتر یک امر حاکمیتی نیست و گفتند در صورتی که حق اولویت شخص صاحب دامنه را پرداخت کنیم، می‌توانند دامنه را پس بگیرند.

وی ادامه داد: امیدواریم موضوع دامنه از این طریق حل شود و در غیر این صورت از طریق مراجع قانونی این کار را پیگیری خواهیم کرد.

خرم آبادی خاطر نشان کرد: در هر صورت پیشنهادهایی در رابطه با اینکه اگر این سایت را داشته باشیم بسیار بهتر از سایت‌های دیگر است داشته‌‌ایم؛ این قضیه را مسکوت نگذاشته‌ایم و دنبال آن هستیم.

به گزارش فارس، مرداد ماه سال 88 با تشکیل "کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه " تعیین مصادیق مجرمانه برای فیلتر سایت‌‌ها که پیش از این از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شد به‏عهده قوه قضائیه سپرده شد و قرار شد جلسات این کارگروه 12 نفره هر دو هفته یک بار در محل دادستانی کشور برگزار شود.

وزارت دادگستری آمریکا جلوی آخرین خرید گوگل را گرفت

Posted: 01 Sep 2010 09:53 AM PDT

وزارت دادگستری آمریکا جلوی خرید 700 میلیون دلاری شرکت گوگل را گرفت.

به گزارش فارس به نقل از ای ویک،‌این شرکت قصد داشت نرم افزار مشهور ITA که برای مدیریت و رزرو بلیط پروازهای هوایی بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد را خریداری کند، اما وزارت دادگستری آمریکا مانع از این امر شد.

این وزارتخانه از گوگل خواسته تا اطلاعات بیشتری را در مورد علت علاقه به این کار و ماهیت این خرید در اختیار بگذارد. گوگل فعلاً در این زمینه سکوت کرده است.

گوگل قبلاً مدعی شده هدفش ازاین کار طراحی ابزار جستجوی جدیدی برای تسهیل یافتن اطلاعات پروازی، مقایسه قیمت ها و مسیرهای پروازی موجود برای رسیدن به مقصد و کمک به کاربران برای خرید بلیط پروازشان است.

به نظر می رسد نگرانی در مورد احتمال انحصارطلبی تجاری گوگل در صورت خرید این نرم افزار علت اصلی درخواست وزارت دادگستری آمریکا باشد.

در حال حاضر موتور جستجوی بینگ مایکروسافت و Kayak و Orbitz هم برای سرویس رسانی از این نرم افزار استفاده می کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر