۱۳۹۰ اردیبهشت ۹, جمعه

::لـیـمـو میـ گهـ:: شرح حدیث توسط آیت الله آقامجتبی تهرانی2

رُوِيَ عَنِ الصَّادقِ عليه السّلام قَالَ:
إِذَا أَوَيْتَ إِلَى فِرَاشِكَ فَانْظُرْ مَا سَلَكْتَ فِي بَطْنِكَ وَ مَا كَسَبْتَ فِي يَوْمِكَ وَ اذْكُرْ أَنَّكَ مَيِّتٌ وَ أَنَّ لَكَ مَعَاداً.[1]
ترجمه حدیث: امام صادق(صلوات الله­ عليه) فرمودند: آنگاه كه در بستر خود مأوا گرفتي، بنگر كه چه چيزي در شكم خود جاي داده‏اي؟ و در آن روز چه چيزي به‏دست آورده‏اي؟ و به ياد آور كه روزى خواهى مرد و براي تو معادى خواهد بود.
شرح حدیث: «إِذَا أَوَيْتَ إِلَى فِرَاشِكَ»؛ آرام گرفتن در بستر،اشاره است به شبي كه انسان روزش را سپري كرده،‌كارهايش تمام شده و حالا مي­خواهد استراحت كند. حضرت مي­فرمايد: آن‏گاه كه به بستر رفتي و آرام گرفتي، «فَانْظُرْ»؛ ‌دقت كن؛ نظر يعني دقت كردن. به چه چیزی دقّت کن؟
اوّل: «فَانْظُرْ مَا سَلَكْتَ فِي بَطْنِكَ»؛ ببین امروز چه خوردي و در شكم خود جای دادی؟ دوم: «وَ مَا كَسَبْتَ فِي يَوْمِكَ»؛ ببین امروز چه چيزي به‏دست آوردي و از كجا آوردي؟ صبح رفتي دنبال كار، حالا که كارهايت تمام شده و آخر شب مي­خواهي بخوابي، اينجا اوّل دقّت كن، ببین چه چيزي خوردي، ‌چه چيزي بردی و از كجا آوردي؟ حالا که به این چیزها فكر كردي و دقّت کردی، آیا تمام می­شود؟ نه! بعدش به دو چيز ديگر هم فكر كن.
«وَ اذْكُرْ أَنَّكَ مَيِّتٌ»؛ بعد از اينكه خوب فكر كردي که چه چيزي خوردي و ‌چه چيزي بردي، به یاد بیاور ‌که آخرش خواهی مُرد. «وَ أَنَّ لَكَ مَعَاداً»؛ وقتي هم كه مُردي کار تو تمام نشده، بلکه بر مي­گردي. «معاد» بازگشت است. یعنی قيامتي هم هست که آنجا بايد حساب پس بدهي.
محاسبه يكي از امور معرفتي ما است. حضرت در اینجا يك نوع خاصّ محاسبه را تعليم مي­دهد و آن «محاسبه روزانه» است. اين محاسبه روزانه نقش سازندگي دارد. محاسبه روزانه خیلی هم آسان است و مدّت زمان زیادی هم طول نمي­كشد. به دقيقه هم نمي­كشد. مگر اينكه كسي در آن روز خودش خيلي به تعبير من شلنگ تخته انداخته باشد كه نتواند به اين زودي­ها ‌به حساب روزانه‏اش برسد. وگرنه محاسبه روزانه خيلي آسان است. بله، آن بيلان سالانه است كه آدم نمي­تواند به آسانی حساب كند. اما محاسبه روزانه آسانِ آسان است. حضرت سفارش مي­كند که ببین امروز چه خورده‏ای، از كجا آورده‏ای، بعد هم به فكر اين باش که ‌آخرش مي‏ميري و قيامتی هم داري.
اين محاسبه روزانه نقش سازندگي دارد. يعني به انسان براي روز بعد تنبّه مي­دهد. انسان حساب كار خودش را مي­كند و چه بسا گاهي هم ـ‏نعوذ بالله‏ـ اگر خطايي كرده، ‌همين موجب پشيماني و استغفارش مي­شود. ما در معارفمان «استغفار شبانه» داریم. نقل شده که رسول اكرم (صلّي الله عليه و آله و سلّم) هرشب هفتاد بار ـ‏و در روايتي ديگر صد بار‏ـ استغفار مي‏كردند. البته در روز هم ايشان استغفار مي­كردند. اگر پيغمبر خدا شب‏ها هفتاد بار استغفار كند،‌ ما اگر هفتاد هزار بار هم استغفار كنيم باز هم كم است. وقتی پيغمبر هفتاد بار استغفار می‏کند، حساب من و تو معلوم است! ما در روايات داريم که حضرت هم در روز و هم در شب استغفار مي‏كردند. تعدادش هم در تاريخ ثبت شده است. بنابر این، اين محاسبه روزانه نقش سازندگي دارد. انسان باید محاسبه روزانه داشته باشد، ‌براي اينكه دست و پاي خودش را جمع كند.[2]


[1]. بحارالانوار، جلد 68، صفحه 267 – مشكات الانوار ص89
[2]يكشنبه 15 اسفند 1389– 1 ربيع الثاني1432. مسجد جامع بازار تهران

--
اگر قصد فوروارد این ایمیل یا هر ایمیل دیگری را دارید، نخست آدرسهای
قبلی را پاک کنید و آدرسهای جدید را در بی سی سی قرار دهید و سپس فوروارد
کنید. پاکیزگی اساس فوروارد کردن ایمیل است
.
.
.
همین حالا یک مطلب به گروه لیمو ارسال کنید.
درشت بخوانید:
(مطالبی که دارای عکس هستند) حتما برای تماشای عکس برروی گزینه
Display images below
کلیک نمایید
*
http://groups.google.com/group/lymoo
 
حتما برای ارسال مطلب از آدرس زیر استفاده کنید، ابتدا مطلب را آماده سپس به آدرس رایانامه زیر ارسال کنید:(اینـ بهترهـ)
lymoo@googlegroups.com
* -----------------------------------------------
با تشکر:
شادمهر
مـــدیــریــتــــ گروهـــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر