۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۲, دوشنبه

::لـیـمـو میـ گهـ:: واکنش‌ها به مرگ رهبرالقاعده


رئیس جمهوری پیشین پاکستان از کشته شدن اسامه بن لادن به عنوان یک پیروزی بزرگ برای جهان نام برد.
 پرویز مشرف، رئیس جهموری پیشین پاکستان در مصاحبه اختصاصی شبکه خبری سی.ان.ان گفت: این یک پیروزی بزرگ برای افرادی محسوب می شود که در پاکستان و جهان به دنبال صلح هستند.

با این حال وی گفت که آمریکا باید دولت پاکستان را در جریان این عملیات قرار می داد.

مشرف افزود: آمریکا وارد قلمرو ما شد و تمامیت ارضی کشور ما را نقض کرد. اجرای این عملیات درست نبود باید دولت پاکستان در جریان این عملیات قرار می‌گرفت. مردم پاکستان دوست ندارند نیروهای خارجی وارد این کشور شوند. نیروهای آمریکایی نباید وارد قلمرو پاکستان می‌شدند.

رئیس جمهوری سابق پاکستان در ادامه افزود: آمریکا هنوز به پاکستان به طور کامل در جنگ علیه تروریسم اعتقاد ندارد. اگر فقدان اعتماد وجود دارد این موضوع ناخوشایندی است. ما با یک دشمن در حال جنگیم. این از لحاظ استراتژیک نادرست است و فقدان اعتماد میان طرفین ناخوشایند است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا مقام‌های پاکستانی به اسامه بن لادن کمک کرده‌اند، گفت: غیر ممکن است که مقام‌های دولتی با بن لادن تبانی کرده باشند اما ممکن است برخی از افراد محلی به او کمک کرده باشند. این یک ناکامی اطلاعاتی برای پاکستان نیز محسوب می شود. من نمی دانم که آیا بن لادن در این مکان بوده یا در رفت وآمد بوده است. با این حال پنهان شدن بن لادن در این ساختمان نشان از ناکامی اطلاعاتی آمریکا و پاکستان است. پاکستان اطلاعاتی که آمریکا داشته را در اختیار نداشته است.

روزنامه گاردین نیز در گزارشی اعلام کرد که به بن لادن حتی فرصتی برای تسلیم شدن داده شده بود.

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که مرگ بن لادن یک دستاورد مهم در جنگ علیه تروریسم می‌باشد که به این ترتیب جهان یک مکان امن‌تر خواهد شد.

هرمان وان رومپوی، رئیس اتحادیه اروپا و خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا در بیانیه‌ی مشترک اعلام کردند که کشته شدن بن لادن یک دستاورد بزرگ در مسیر عاری سازی جهان از تروریسم می‌باشد.

آنها گفتند: مرگ بن لادن جهان را امن‌تر خواهد کرد و نشان می‌دهد که ارتکاب این نوع جنایت بی پاسخ و بی مجازات نخواهد بود. بن لادن عامل کشتار هزاران انسان بی‌گناه بوده است.اتحادیه اروپا همچنان شانه به شانه با آمریکا، شرکای بین المللی و دوستانش در جهان اسلام در مقابله با افراطی‌گری‌های جهانی و ایجاد دنیای پر از صلح امنیت و رفاه برای همه حرکت می‌کند.

مجارستان که ریاست دوره‌ای اتحادیه‌ای اروپا را برعهده دارد نسبت به پایان جنگ علیه تروریسم هشدار داد و گفت که جنگ علیه تروریسم هنوز تمام نشده است.

وزیر خارجه مجارستان گفت: در حالی که مرگ بن لادن یک گام جدی محسوب می‌شود، این به معنای پایان جنگ علیه تروریسم نیست.

از سوی دیگر، سخنگوی واتیکان بعد از انتشار خبر کشته شدن بن لادن اظهار داشت: با وجود آنکه مسیحیان به خاطر کشته شدن هیچ فردی خوشحالی نمی‌کنند اما کشته شدن رهبر القاعده یادآور مسئولیت تمام افراد در مقابل خدا و مردم است.

وی در ادامه افزود:‌ همانطور که همگان می‌دانند بن لادن مسئولیت بزرگی در انتشار تنفر و تفرقه میان مردم داشت. وی باعث کشته شدن افراد بی شماری شد و از مذهب برای تحقق این اهداف سوء استفاده کرد.

سخنگوی واتیکان همچنین تاکید کرد: واتیکان امیدوار است که کشته شدن بن لادن باعث ایجاد تنفر بیشتر نشود بلکه باعث تحقق صلح شود.

سخنگوی واتیکان همچنین عنوان داشت که خداوند اسامه بن لادن را محاکمه می‌کند.

عصام العریان، سخنگوی اخوان المسلمین مصر نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اظهار داشت:‌ با کشته شدن بن لادن یکی از عوامل ایجاد خشونت در جهان از بین رفت. زمان آن فرا رسیده است که اوباما از افغانستان و عراق خارج شده و به اشغالگری آمریکا و نیروهای غربی در سراسر جهان که باعث ناراحتی کشورهای اسلامی شده پایان دهد.

وی تاکید کرد: وقوع انقلاب‌ها در منطقه خاورمیانه بیانگر آن است که در این منطقه دموکراسی وجود دارد و بعد از این نیازی به حضور اشغالگران بیگانه نیست. ما پیش بینی می‌کنیم که واکنش‌های خشونت باری از سوی القاعده به دلیل کشته شدن بن لادن در سراسر جهان صورت پذیرد. ممکن است این خشونت‌ها در افغانستان‌، پاکستان‌، مراکش و الجزایر به وجود آید چرا که القاعده در این کشورها مستقر است.

سخنگوی اخوان المسلمین مصر همچنین تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم میان اسلام و تروریسم و خشونتی که بن لادن آن را ترویج می‌داد رابطه‌ای عنوان شود. زمان آن فرا رسیده که جهانیان متوجه شوند هیچ رابطه‌ای میان خشونت و اسلام وجود ندارد.

این در حالی است که اعضای القاعده در کشورهای مغرب عربی اعلام کردند که قصد انتقام جویی به دلیل کشته شدن اسامه بن لادن را دارند.

بیانیه های اینترنتی صادر شده از همایش "شموخ الاسلام" که یکی از مهمترین بلندگوهای القاعده در اینترنت بشمار می آید از ادامه جنگ خبر دادند.

در همین حال، وزارت امور خارجه‌ی پاکستان امروز (دوشنبه) اعلام کرد که اسامه بن لادن در عملیات نیروهای آمریکایی کشته شد و هیچ اشاره‌ای به مشارکت پاکستان در این عملیات نکرد.

به نوشته‌ی روزنامه وال استریت ژورنال، در بیانیه‌ی وزارت امور خارجه پاکستان آمده است: باراک اوباما در گفت‌وگویی تلفنی با آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان، اظهار کرد که در عملیات موفقیت‌آمیز نیروهای آمریکایی اسامه بن لادن کشته شد.

در این بیانیه همچنین آمده است: سرویس اطلاعات پاکستان با آژانس‌ اطلاعاتی آمریکا همکاری خوبی داشت.

اما این در حالی است که سرویس اطلاعات پاکستان هیچ اشاره‌ای نکرد که آیا از مخفی‌گاه بن‌لادن اطلاع داشته است یا خیر؟

اوایل امروز یکی از مقامات آژانس جاسوسی ارتش پاکستان اظهار کرد: در یک عملیات مشترک که هلی‌کوپترهای پاکستان نیز حضور داشتند، رهبر القاعده در شهر ابیت آباد کشته شد.

سایر مقامات ارتش از اظهارنظر امتناع کردند. این احتمال وجود دارد که پاکستان در داخل با انتقادهایی رو به رو شود، چرا که گروه‌های تندرو از بن لادن به عنوان یک قهرمان یاد می‌کنند.

وزارت امور خارجه‌ی پاکستان افزود: بسیاری از غیر نظامیان پاکستانی در جنگ میان القاعده، طالبان و پاکستان و ارتش پاکستان کشته شده‌اند.

در ادامه‌ی بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: القاعده جنگ را به پاکستان آورد و بسیاری از شبه نظامیان آنها عملیات‌های تروریستی در داخل خاک این کشور انجام دادند که به مرگ هزاران مرد، زن و کودک پاکستانی منجر شد.

در این بیانیه تاکید شده است: سیاست پاکستان بدین گونه است که اجازه نمی‌دهد هیچ گونه حمله تروریستی در داخل خاک این کشور علیه سایر کشورها انجام شود. رهبری سیاسی پاکستان پارلمان این کشور و نهادهای دولتی و تمام ملت پاکستان برای از بین بردن تروریسم متحد هستند.

وزیر امور خارجه انگلیس نیز هشدار داد که القاعده هنوز فعال است.

همچنین در تمامی سفارتخانه‌های انگلیس در جهان حالت آماده باش اعلام شد.

ویلیام هیگ،‌ وزیر امور خارجه انگلیس همچنین بیان داشت که مرگ بن لادن به معنای پایان ماموریت نظامی بین المللی در افغانستان نیست.

ویلیام هیگ که از مصر با رادیو بی.بی.سی مصاحبه کرد،‌ گفت که مرگ بن لادن به معنای یک پیشرفت بسیار بسیار مثبت است. او دیگر قادر نیست که به دنبال وحشت‌، قتل و ویرانی در جهان باشد. این ضربه بسیار جدی به گروه القاعده بود اما همچون هر نهاد دیگری که متحمل ضربه شده باشد آنها نیز می‌خواهند به طریقی نشان دهند که هنوز قادر به انجام عملیات هستند.

وی بیان داشت:‌ ما هنوز مجبوریم طی روزهای آینده درباره تهدید تروریستی بین المللی محتاط باشیم حتی محتاط‌ تر از قبل. ممکن است بخش‌هایی از القاعده وجود داشته باشند که در هفته‌های آینده بخواهند نشان دهند که آنها هنوز فعال هستند و درباره برخی از آنها این موضوع واقعا صدق می‌کند. بنابراین از سفارتخانه‌هایمان تقاضا کردم که امنیت خود را مورد بررسی قرار دهند تا اطمینان حاصل کنند که سطح هشدارها افزایش پیدا کرده است. من فکر می‌کنم که برای مدت زمانی وضعیت ما به همین ترتیب خواهد بود.

وی اظهار داشت:‌ فعالیت در افغانستان به طور چشمگیری دشوارتر خواهد بود و بایستی ادامه پیدا کند. بنابراین اشتباه خواهد بود که به این نتیجه برسیم که ما به طور ناگهانی دسته بزرگی از مشکلات جهان را حل کرده‌ایم.

از طرف دیگر تونی بلر، نخست‌وزیر اسبق انگلیس نیز گفت که به دنبال کشته شدن رهبر القاعده مبارزه علیه تروریسم همچنان مثل همیشه ضروری است.

بلر گفت که مرگ بن لادن یک دستاورد عظیم است و نشان داد که بالاخره عدالت درباره عاملان خشونت اجرا خواهد شد و اهمیتی ندارد که این موضوع چقدر طول بکشد.

تونی بلر در بیانیه‌ای گفت:‌ سپاسگزاری خالصانه من تقدیم به باراک اوباما و همه آن کسانی که این چنین درخشان این عملیات راعهده دار شده و اجرا کردند.‌ ما هرگز نباید فراموش کنیم که 11 سپتامبر بدترین حمله تروریستی بوده که تاکنون علیه شهروندان انگلیسی انجام شده است. یاد همه کسانی که اعم از آمریکایی، انگلیسی و اهالی دیگر کشورهای دنیا که جان باختند همواره نزد ما زنده خواهد بود و یاد بازماندگانی که فقدان آنها را تحمل می کنند نیز نزد ما زنده است.

وی افزود:‌ حمله 11 سپتامبر تنها یک حمله به آمریکا نبود بلکه حمله به کسانی بود که بهترین ارزش‌های تمدن را با یکدیگر به اشتراک می گذاشتند. ‌این عملیات نشان می‌دهد کسانی که مرتکب اعمال تروریستی علیه بیگناهان می شوند به دست عدالت سپرده خواهند شد و اهمیتی ندارد که چقدر به طول بیانجامد.

وی بیان داشت:‌ بنابراین‌، این یک دستاورد عظیم در مبارزه علیه تروریسم است اما ما می‌دانیم که مبارزه با تروریسم و ایدئولوژی که بن لادن نمایانگر آن بود ادامه پیدا می کند و مثل همیشه ضروری است.

همچنین به دنبال کشته شدن اسامه بن لادن یک مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی گفت که همچنان این کشور یک واحد نظامی در حال عملیات در افغانستان دارد‌ و با جدیت تحولات متعاقب مرگ رهبر القاعده را تحت نظر دارد .

روزنامه کره تایمز نوشت: این مقام بلند پایه کره جنوبی که نخواست نامش فاش شود، گفت که دولت به جزئیات بیشتری درباره مرگ اسامه بن لادن نیاز دارد تا سطح خطری را که متوجه تبعه‌های کره جنوبی است برآورد کند اما وضعیت را زیر نظر دارد.

کره جنوبی حدود 340 تن از سربازان خود را در افغانستان مستقر کرده و حدود 300 کارگر کمکی این کشور نیز در بخش‌های مختلف افغانستان فعالیت دارند.

این مقام وزارت خارجه کره جنوبی گفت:‌ در حال حاضر اطلاعات کافی وجود ندارد که ما را مجبور کند که عکس العمل ویژه‌ای را در نظر بگیریم.

وی افزود که مرگ اسامه بن لادن ممکن است منجر به تغییرات بلند مدت در دورنمای سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه شود و به تبع آن این اتفاق بر سئول نیز اثر می گذارد.

--
اگر قصد فوروارد این ایمیل یا هر ایمیل دیگری را دارید، نخست آدرسهای
قبلی را پاک کنید و آدرسهای جدید را در بی سی سی قرار دهید و سپس فوروارد
کنید. پاکیزگی اساس فوروارد کردن ایمیل است
.
.
همین حالا یک مطلب به گروه لیمو ارسال کنید.
درشت بخوانید:
(مطالبی که دارای عکس هستند) حتما برای تماشای عکس برروی گزینه
Display images below
کلیک نمایید
*
http://groups.google.com/group/lymoo
 
حتما برای ارسال مطلب از آدرس زیر استفاده کنید، ابتدا مطلب را آماده سپس به آدرس رایانامه زیر ارسال کنید:(اینـ بهترهـ)
lymoo@googlegroups.com
* -----------------------------------------------
در روزگاری که بهانه های بسیار برای گریستن داریم ، شرم خندیدن، به مضحکه هم میهنان مان را بر خود نپسندیم.
کار سختی نیست نشنیدن، نخواندن و نگفتن لطیفه های توهین آمیز...با اراده جمعی این عادت زشت را به ضدارزش تبدیل کنیم.
رخشان بنی اعتماد.
.
با تشکر:
شادمهر
مـــدیــریــتــــ گروهـــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر