۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۲, دوشنبه

::لـیـمـو میـ گهـ:: دستاورد يک محقق ايرانی در افزايش کيفيت رقابت‌های تنیس


-
-------------------------------------------------------------------------------

(\__/)

(='.'=)

(")_(")

(¨`·.·´¨;

HaMiDrEzA_hgh.1365





شروع جام تنيس آزاد استراليا در ژانويه برای علاقمندان اين رشته ورزشی به معنای شروع تقويم سالانه مسابقات تنيس حرفه‌ای جهان است اما امسال يک موضوع جذاب علمی به هيجان مسابقات افزوده است.


برگزار کنندگان مسابقات تنيس استراليا و انجمن تنيس اين کشور از دستاوردی علمی خبر داده‌اند که می‌تواند کيفيت مسابقات تنيس را به طور قابل ملاحظه‌ای افزايش دهد. اين دستاورد علمی حاصل تحقيقات امين احمدی، محقق جوان ايرانی‌ در رشته ميکروالکترونيک است.


نتيجه اين تحقيق چهار ساله نشان داده با کمک حسگرهای الکترونيکی می‌توان ضربه‌های تنيس بازان را اصلاح کرد به طوری که نه تنها کيفيت رقابت‌های تنيس افزايش پيدا کند بلکه تنيس بازان بتوانند ضربه‌های Ace بيشتری در طول مسابقات به ثمر برسانند. اين حسگرها و نرم افزار تحليلگر آن با بودجه دانشگاه گريفيث، انجمن تنيس استراليا و آکادمی ورزش کوئينزلند در دانشگاه گريفيث استراليا ساخته و برنامه‌نويسی شده است.


حسگرها عبارتند از تراشه‌های الکترونی کوچکی که بر روی سينه، مچ دست و بازوی بازيکن نصب می‌شوند. هر تراشه در واقع يک ژيروسکوپ کوچک است که در درون جعبه‌ای کوچک‌تر از قوطی کبريت قرار می‌گيرد.


کار ژيروسکوپ‌ها اين است که اطلاعات مربوط به حرکات چرخشی بدن و دست، سرعت حرکت دست و زاويه‌ی دست در زمان ضربه زدن راکت به توپ را به يک لپ تاپ ارسال می‌کنند تا نحوه ضربه زدن به توپ شبيه سازی شود. تحليل نهايی حرکات بدن و دست توسط نرم افزار شبيه سازی نشان می‌دهد چگونه بازيکن در زمان ضربه زدن به توپ از عضلات سينه و دست و چرخش به موقع دست خود استفاده کرده است.


نکته قابل توجه در اين شبيه سازی سرعت تبادل اطلاعات و تحليل بلافاصله ضربه توسط مجموعه‌ای از حسگرها و يک نرم افزار ارزان است که هر کامپيوتر کوچکی قادر به استفاده از آن‌هاست. کارآيی و ارزان بودن اين فن‌آوری موضوعی‌ست که می‌تواند برای تمام تنيس بازان تازه کار يا حرفه‌ای و مربيان‌شان جذابيت داشته باشد و در نتيجه کيفيت رقابت‌های تنيس را افزايش دهد. 


همزمان با برگزاری مسابقات تنيس آزاد استراليا انجمن تنيس اين کشور اعلام کرده است که حسگرها و نرم افزار شبيه سازی که پيشتر بر روی چهار تنيس باز حرفه‌ای استراليايی آزمايش شده بود اکنون بر روی يکی از تنيس بازان حرفه‌ای جهان نيز آزمايش شده و نتايج به دست آمده در تمام موارد از دقت بسيار زيادی برخوردارند اما اين فن‌آوری تا پيش از ثبت تجاری به بازيکنان و مربيان تنيس در جهان ارائه نخواهد شد.














-
-------------------------------------------------------------------------------

(\__/)

(='.'=)

(")_(")

(¨`·.·´¨;

HaMiDrEzA_hgh.1365

--
اگر قصد فوروارد این ایمیل یا هر ایمیل دیگری را دارید، نخست آدرسهای
قبلی را پاک کنید و آدرسهای جدید را در بی سی سی قرار دهید و سپس فوروارد
کنید. پاکیزگی اساس فوروارد کردن ایمیل است
.
.
همین حالا یک مطلب به گروه لیمو ارسال کنید.
درشت بخوانید:
(مطالبی که دارای عکس هستند) حتما برای تماشای عکس برروی گزینه
Display images below
کلیک نمایید
*
http://groups.google.com/group/lymoo
 
حتما برای ارسال مطلب از آدرس زیر استفاده کنید، ابتدا مطلب را آماده سپس به آدرس رایانامه زیر ارسال کنید:(اینـ بهترهـ)
lymoo@googlegroups.com
* -----------------------------------------------
در روزگاری که بهانه های بسیار برای گریستن داریم ، شرم خندیدن، به مضحکه هم میهنان مان را بر خود نپسندیم.
کار سختی نیست نشنیدن، نخواندن و نگفتن لطیفه های توهین آمیز...با اراده جمعی این عادت زشت را به ضدارزش تبدیل کنیم.
رخشان بنی اعتماد.
.
با تشکر:
شادمهر
مـــدیــریــتــــ گروهـــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر