۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۶, جمعه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


اطلاعات دیجیتالی القاعده رمزگشایی خواهند شد؟

Posted: 06 May 2011 01:30 PM PDT

خبرآنلاین، محبوبه عمیدی - تیم ویژه نیروی دریایی ایالات متحده که یکشنبه همین هفته موفق به ترور اسامه بن لادن شد، از محل اختفای او تعدادی دیسک سخت رایانه و حافظه‌های دیگر کشف کرده که در اختیار نیروهای اطلاعاتی این کشور قرار داده است. اگر برای رمزگذاری این اطلاعات از نرم‌افزارهای پیشرفته استفاده شده باشد، با توجه به مرگ بن‌لادن، دستیابی به اسرار القاعده اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار خواهد بود.

به گزارش نیوساینتیست، اگر رهبران القاعده برای رمزگذاری اطلاعات این گروه از استاندارد پیشرفته رمزگذاری موسوم به AES-256 استفاده کرده باشند، از لحاظ ریاضی شکستن رمز این اطلاعات به چندین میلیارد سال زمان نیاز خواهد داشت. این استاندارد همان استانداردی است که در حال حاضر سازمان امنیت ملی ایالات متحده، ان.اس.ای از آن برای رمزگذاری اطلاعات فوق‌محرمانه خود استفاده می‌کند.

هنوز استاندارد رمزگذاری اطلاعات به دست آمده اعلام نشده، اما با توجه به استفاده از AES-256 در کنار استانداردهای دیگر رمزگذاری در تهیه نرم‌افزار «اسرار المجاهدین 2» که سال گذشته بخش‌هایی از آن در فضای مجازی منتشر شد، به کارگیری این استاندارد برای رمزگذاری اطلاعات این گروه، چندان هم دور از انتظار نیست.

اگر پس از بررسی نهایی مشخص شود که القاعده برای رمزگذاری اطلاعات خود از استاندارد AES-256 استفاده کرده، آیا راهی برای بازگشایی رمز این اطلاعات وجود خواهد داشت؟

در صورتی که اطلاعات القاعده با این استاندارد رمزگذاری شده باشد، ساده‌ترین راه برای دستیابی به رمز آن اعتراف گرفتن از افراد آگاه است و با توجه به مرگ بن لادن، این راه دیگر گزینه مناسبی برای سازمان‌های امنیتی نخواهد بود. راه دیگری که اگر وجود داشته باشد، تنها در اختیار سازمان امنیت ملی ایالات متحده است، استفاده از backdoor یا بدافزاری اختصاصی برای AES-256 است که امکان دسترسی به اطلاعات را از مسیرهای دیگری فراهم خواهد کرد.

بسیاری از نظریه‌پردازان توطئه معتقدند باید چنین بدافزاری برای رمزگشایی از تمامی اطلاعات در هر سطحی از طبقه‌بندی در اختیار دولت آمریکا باشد اما این چیزی نیست که ریاضی‌دانان بتوانند آنرا تصدیق کنند. بهتر است منتظر بمانیم و با گذشت زمان ببینیم اسرار القاعده رمزگشایی خواهند شد یا برای همیشه ناشناخته باقی خواهند ماند.

پیشنهاد چهار میلیارد دلاری فیس‌بوک برای خرید اسکایپ

Posted: 06 May 2011 01:27 PM PDT

دویچوله، احسان نوروزی - کمپانی‌های گوگل و فیس‌بوک که رقابتی حساس در تسخیر ترافیک بیشتر در وب دارند، در تلاش‌اند تا سرویس آنلاین اسکایپ را خریداری کنند. اسکایپ سرویس گفتگو و ویدئوکنفرانس آنلاینی است که حالا چند میلیارد دلار ارزش اقتصادی دارد.

مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل فیس‌بوک، مذاکرات مقدماتی با مقامات کمپانی اسکایپ برای خرید این کمپانی و سرویس محبوب گفتگوی آنلاین و ویدئوکنفرانس را آغاز کرده است. فیس‌بوک قصد دارد بهایی بین ۳ تا ۴ میلیارد دلار برای خرید اسکایپ بپردازد.

دو منبع مستقل، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز این خبر را تایید کرده‌اند و گفته‌اند که به موازات این مذاکرات، گوگل هم قصد دارد پیشنهادات خود را برای خرید یا انجام پروژه‌های مشترک (Joint Venture) ارائه کند. کمپانی اسکایپ هنوز حاضر به پاسخ‌گویی نشده و اعلام کرده است که به شایعات منتشر شده در خبرگزاری‌ها توجهی نشان نمی‌دهد.

آن‌طور که یکی از منابع رویترز می‌گوید گوگل، جدی‌ترین رقیب فیس‌بوک نیز چندی پیش مذاکرات مقدماتی برای خرید اسکایپ یا انجام پروژه‌های مشترک با این کمپانی را آغاز کرده است، اما تحلیلگران حوزه فناوری اطلاعات می‌گویند احتمال انجام چنین معامله‌ای میان فیس‌بوک و اسکایپ، بسیار بیشتر است و گوگل که اخیرا سرویس نسبتا مشابه Google Voice را راه‌اندازی کرده، در این میان شانس زیادی ندارد.

اسکایپ و فیس‌بوک پیش از این همکاری‌هایی در زمینه‌های مختلف انجام داده‌اند. اکتبر سال ۲۰۱۰ هنگامی که اسکایپ نسخه 5.0 نر‌م‌افزار خود را برای سیستم‌عامل ویندوز ارائه کرد، بخشی به آن اضافه شده بود که کاربران با استفاده از آن می‌توانستند با دوستان فیس‌بوکی خود چت کنند، یا با آنها تماس صوتی برقرار کنند.

فیس‌بوک در آستانه تحولی بزرگ

اتحاد با اسکایپ و اضافه کردن سرویس‌ چت صوتی و تصویری به قابلیت‌های فیس‌بوک، می‌تواند این شبکه‌ اجتماعی را دگرگون کند. اضافه کردن این خدمات، از موضوعاتی است که از مدت‌ها پیش رسانه‌ها به گمانه‌زنی درباره آن پرداخته‌اند و انجام آن بسیار محتمل به نظر می‌رسد، اگرچه مذاکرات هنوز در مرحله مقدماتی است.

خرید اسکایپ هم به تعداد کاربران فیس‌بوک خواهد افزود، هم بر ارزش سهام آن که قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۱۱ در بازارهای بورس ارائه ‌شود خواهد افزود. گذشته از این، اسکایپ می‌تواند سهم بیشتری از ترافیک وب را در اختیار فیس‌بوک قرار ‌دهد که افزایش درآمدهای این کمپانی پیامد طبیعی آن خواهد بود. این تغییرات فقط محدود به فیس‌بوک باقی نخواهد ماند و اضافه شدن امکانات اسکایپ به فیس‌بوک، دنیای شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های آنلاین را هم دگرگون خواهد کرد.

حالا بسیاری از کاربران فیس‌بوک از موبایل‌های هوشمند و تبلت‌های دوربین‌دار استفاده می‌کنند و در آینده استفاده از این ابزارها افزایش چشمگیری خواهد یافت، همین امر نیاز به راه‌اندازی چنین سرویسی برای فیس‌بوک را تبدیل به نیازی مبرم و حیاتی می‌کند.

اسکایپ که سرویس‌های خود را به ۲۷ زبان ارائه می‌کند، نزدیک به ۷۰۰ میلیون کاربر ثبت شده در سراسر جهان دارد و بر اساس آخرین آمار، هر ماه تقریبا ۱۲۵ میلیون نفر از سرویس‌های آن استفاده می‌کنند. اما ۸/۱ میلیون نفر از کاربران اسکایپ برای استفاده از این سرویس پول هم می‌پردازند و اکثریت کاربران، فقط از خدمات رایگان آن که شامل برقراری تماس‌‌های متنی، صوتی و تصویری میان دو کامپیوتر یا دستگاه متصل به اینترنت است استفاده می‌کنند. برای برقراری تماس از طریق اسکایپ با تلفن‌های ثابت یا تلفن همراه، کاربران باید هزینه‌ای بپردازند که نسبت به هزینه متعارف برقراری تماس بسیار ارزان‌تر است.

این کمپانی مستقر در کشور کوچک لوگزامبورگ در اروپا، در سال ۲۰۰۳ تاسیس شده و کمپانی Ebay در سال ۲۰۰۵ آن را به بهای ۳/۱ میلیارد دلار خرید و ۴ سال بعد، در سال ۲۰۰۹ دو سوم سهام آن را به گروه سرمایه‌گذاری Silver Lake در کانادا واگذار کرد. بخش عمده‌ای از تیم طراحی و توسعه اسکایپ، در زادگاه آن یعنی در تالین، پایتخت کشور استونی مستقرند.

تونی بیتس، از مدیران ارشد سابق کمپانی سیسکو، تولیدکننده مشهورترین مسیریاب‌های اینترنتی (Routers) و تجهیزات شبکه در جهان، حالا مدیر اجرایی اسکایپ است؛ کمپانی‌ای که غول‌های جهان تکنولوژی از جمله گوگل، اپل و فیس‌بوک، آرزوی خرید آن را در سر دارند.

ورود شبکه‌های اجتماعی به بازار بورس

فیس‌بوک قصد دارد به زودی با ارائه سهام خود، وارد معادلات بازار بورس شود، بازاری که تا چندی پیش حضور شبکه‌های اجتماعی در آن چندان متعارف به نظر نمی‌رسید. هفته گذشته، رن‌رن، بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی چین که به تازگی وارد بازار بورس شده است، در نخستین روز معاملات بورس با افزایش ارزش ۵۷ درصدی سهام خود، بسیاری از رقبای دیگر را وسوسه کرده است که زودتر به این بازار رقابتی بپیوندند.

شبکه اجتماعی LinkedIn هم قرار است در هفته آینده سهام خود را در بازار بورس نیویورک عرضه کند و فیس‌بوک هم نیمه دوم سال ۲۰۱۱ وارد بازار بورس خواهد شد. به عقیده برخی از تحلیلگران، صبر طولانی‌مدت اسکایپ برای ورود به بازار بورس، نشان‌دهنده اشتیاق این کمپانی به پیدا کردن یک مشتری دست‌ودل‌باز است که بهای بیشتری برای خرید این کمپانی بپردازد. شواهد نشان می‌دهد که فیس‌بوک برنده رقابت بر سر خرید اسکایپ خواهد بود.

صدور مجوز فعالیت‌ برای وب‌سایت‌های ثبت شده در طرح ساماندهی

Posted: 06 May 2011 01:02 PM PDT

مدیران مسئول پایگاه‌های ثبت شده در samandehi.ir می‌توانند برای دریافت مجوز فعالیت اقدام نمایند.

به گزارش ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی و خبرگزاری‌های غیر دولتی، متقاضیان از طریق مراجعه به پایگاه ساماندهی و تکمیل مدارک مربوط به صدور مجوز و پر کردن شناسنامه پایگاه متبوع می‌توانند تصویر درخواست خود را به همراه مدارک مربوط به نشانی Support@samandehi.ir ارسال نمایند.

بنابراین گزارش کلیه متقاضیان 10 روز پس از ارسال مدارک، می‌توانند درخواست خود را از طریق تماس با شماره‌ تلفن‌های 88319539 و 88328104 پیگیری نمایند.

+ دستورالعمل صدور مجوز پايگاه هاي اينترنتي

+ فرم شناسنامه سایت ها

برترین وب‌سایت‌های اینترنتی سال

Posted: 06 May 2011 01:02 PM PDT

خبرآنلاین، بهنوش خرم‌روز - جوایز وبی هر سال از طرف آکادمی بین‌المللی علوم و هنرهای دیجیتال به بهترین وب‌سایت‌ها اهدا می‌شود. رقابت بر سر جوایز وبی امسال در واقع از پاییز گذشته با فراخوان اولیه آغاز شد. جوایز وبی یک بخش ویژه به نام صدای مردم دارد که در واقع در هر یک از بخش‌های مسابقه،‌ یک وب‌سایت به انتخاب مردم برگزیده می‌شود. مردم تا هفته پیش می‌توانستند به صورت آنلاین به وب‌سایت‌های مورد علاقه خود در هر بخش رای بدهند و بالاخره اسامی برنده‌ها و نامزدها اعلام شد.

می‌توان جوایز وبی را پرافتخارترین نشان موفقیت یک وب‌سایت در دنیای مجازی دانست. برنده‌ها را داوران آکادمی بین‌المللی علوم و هنرهای دیجیتال یا به اختصار ای.آی.دی.ای.اس انتخاب می‌کنند. این آکادمی در واقع مجموعه‌ای جهانی از متخصصین صنعت و مبدعان فناوری است.

به گزارش سایت رسمی جوایز وبی، وب‌سایت‌ها در هر بخش بر این اساس درجه‌بندی می‌شوند و مورد داوری قرار می‌گیرند:

وب‌سایت‌ها و موبایل:
محتوا، ‌ساختار و مسیریابی، طراحی بصری، عملکرد، میزان تعاملی بودن و تجربه کلی

تبلیغات تعاملی:
خلاقیت، یک‌پارچگی، تجربه کلی

فیلم و ویدئو:
محتوا و متن، کیفیت ساخت، یک‌پارچگی، تجربه کلی

برنده‌های دوره‌های قبلی جوایز وبی در جایگاه پیشگامان این صنعت قرار می‌گیرند، ‌برنده‌هایی مانند آمازون،‌ ایی.بی، یاهو، آی‌تونز، گوگل،‌ فدایکس، ‌بی.بی.سی.نیوز،‌ سی.ان.ان، ام.اس.ان.بی.سی، نیویورک‌تایمز، ان.پی.آر، توییتر، میت‌آپ، ویکی‌پدیا، فلیکر، و کمدی‌سنترال.

به گزارش گوآردین، از برندگان امسال،‌ می‌توان به سایت طنز آمریکایی طنز یا مرگ (FunnyOrDie) اشاره کرد که بیشترین تعداد از جوایز وبی امسال را از آن خود کرده است. این وب‌سایت که توسط ویل فرل و ادام مک‌کی در سال 2007/ 1386 پایه‌گذاری شد،‌ امسال توانسته 9 جایزه، از جمله جایزه بهترین قطعه طنز را ببرد.

اما چه کسی بیشترین تعداد جوایز را برد؟ زاک گالیفیاناکیز، بازیگر و کمدین معروف آمریکایی امسال چهار جایزه با خود به خانه برد: جایزه بهترین شخصیت اینترنتی، جایزه بهترین تنوع برنامه‌های آنلاین به علاوه جایزه صدای مردم در این بخش و جایزه بهترین کمدی کوتاه.

در مجموع وب‌سایت‌هایی که چند جایزه بردند به این شرح هستند: ان.پی.آر (خبرگزاری آمریکایی) با 6 جایزه، نیویورک‌تایمز با 3 جایزه، ‌نشنال‌جئوگرافیک با 4 جایزه و ارتباطات دیسکاوری با 5 جایزه.

در گزارش امروز خبرآنلاین،‌ برندگان بخش‌های مختلف وبی بر اساس نتایج اعلام شده در سایت رسمی جوایز وبی را با هم می‌بینیم.

بخش: فعالیت

برنده جایزه وبی
REDU

منتخب صدای مردم
Avaaz

نامزدها
Amnesty International Australia Web site
Avaaz
Conservation International - Save a Mile
Do It Yourself Fundraising - International Rescue Committee
REDU


بخش: هنر

برنده جایزه وبی
Adobe Museum of Digital Media

منتخب صدای مردم
YouTube Play

نامزدها
Adobe Museum of Digital Media
Bauhaus: Workshops for Modernity
Mural Explorer
RootsXDouglasCoupland
YouTube Play


بخش: بهترین کپی/ نوشته

برنده جایزه وبی
NewYorker.com

منتخب صدای مردم
The Onion

نامزدها
NewYorker.com
NYTimes.com
The Economist Online
The Onion
Wired.com


بخش: بهترین عملکرد

برنده جایزه وبی
Dropbox

منتخب صدای مردم
Skype

نامزدها
Dropbox
guardian.co.uk
Hulu
NYTimes.com
Skype


بخش: بهترین استفاده از عکس

برنده جایزه وبی
National Geographic

منتخب صدای مردم
National Geographic

نامزدها
BBC Life Is
Highrise: Out My Window
LIFE.com
National Geographic
The Tiziano Project | 360 Kurdistan


بخش: بهترین طراحی بصری- زیبایی

برنده جایزه وبی
Monet 2010

منتخب صدای مردم
LIFE.com

نامزدها
Armani Jeans - "The Room"
Jay-Z Hits Collection Vol. 1
LIFE.com
Louis Vuitton Journeys - Annie Michael
Monet 2010


بخش: اجتماعی

برنده جایزه وبی
OpenIDEO

منتخب صدای مردم
Twitter

نامزدها
COLOURlovers :: Color + Design Community
Cuteness.com Pet Community
OpenIDEO
Tumblr
Twitter
TED.com


بخش: مجله

برنده جایزه وبی
NewYorker.com

منتخب صدای مردم
National Geographic Magazine Online

نامزدها
National Geographic Magazine Online
NewYorker.com
Rolling Stone.com
T: The New York Times Style Magazine
Vogue.com


بخش: اخبار

برنده جایزه وبی
NPR

منتخب صدای مردم
NPR

نامزدها
Huffington Post
NPR
NYTimes.com
The Daily Beast
WSJ.com


بخش: رسانه اجتماعی

برنده جایزه وبی
Vimeo

منتخب صدای مردم
Vimeo

نامزدها
1000Memories
Behance Network
HootSuite Social Media Dashboard
The Influence Project
Vimeo


+ لیست کامل نامزدها بخش‌های مختلف و برندگان را می‌توانید در این صفحه ببینید.

بنیان‌گذار ویکی‌لیکس: «فیس‌بوک مخوف‌ترین شبکه‌ی جاسوسی تاریخ است»

Posted: 06 May 2011 01:02 PM PDT

دویچوله - جولین آسانژ، بنیان‌گذار «ویکی‌لیکس» در گفت‌وگویی با نشریه‌ی «راشیا تودی»، شبکه‌ی اجتماعی «فیس‌بوک» را «مخوف‌ترین شبکه‌ی جاسوسی که تا به‌حال ساخته شده است» نامید.

آسانژ در گفت‌وگو با این نشریه‌ی روسی گفته است به عقیده‌ی او «فیس‌بوک» بانک اطلاعاتی از نام و احوال و سابقه‌ی افراد است که کاربران به شکل داوطلب این داده‌ها را تکمیل می‌کنند و به دست خود در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی و در راس اش سرویس امنیتی آمریکا یعنی «سیا» قرار می‌دهند.

جولین آسانژ گفته است: «هرکس که دوستی را به صفحه‌ی خود در فیس‌بوک اضافه می‌کند، باید بداند که به شکل مجانی دارد به سرویس امنیتی و اطلاعاتی آمریکا سرویس می‌دهد و بانک اطلاعاتی آن‌ها را تکمیل می‌کند.» اوالبته تاکید می‌کند که به هیچ‌وجه فکر نمی‌کند مالک اصلی «فیس‌بوک» دولت آمریکاست، اما این حقیقت که سرویس اطلاعاتی امنیتی آمریکا به داده‌های ثبت‌شده در «فیس‌بوک» دسترسی دارد، به اندازه کافی خطرناک و نگران‌کننده است.

آسانژ معتقد است: «آمریکا هر زمان بخواهد می‌تواند فشار سیاسی و حقوقی لازم را به فیس‌بوک وارد کند تا این داده‌ها در اختیارش قرار گیرد.»

بنیان‌گذار «ویکی‌لیکس» همچنین ادعا کرده است که «ویکی‌‌لیکس» هنوز اسناد بسیار مهم و محرمانه‌ای را که در اختیار دارد منتشر نکرده و گفته است برخی از این اسرار «شرم‌آور» هستند. آسانژ در گفت‌وگو با «راشیا تودی» از صنعت رسانه‌های جهانی و به‌ویژه رسانه‌های جریان اصلی نیز انتقاد کرده و گفته است این رسانه‌ها حقیقت را دست‌کاری شده در اختیار افکار عمومی قرار می‌دهند و کار چندانی برای جلوگیری از وقوع جنگ یا مقابله با نظام‌های فاسد انجام نمی‌دهند.

حمله پلیس کره جنوبی به دفتر گوگل

Posted: 06 May 2011 01:02 PM PDT

ایتنا – پلیس کره جنوبی به فعالیت‌های غیرقانونی گوگل مشکوک است.

دفتر شرکت آمریکایی گوگل در سئول پایتخت کره جنوبی مورد حمله نیروهای پلیس قرار گرفت.

به گزارش ایتنا به نقل از پایگاه الشروق، این حمله به دنبال سوء ظن پلیس مبنی بر اقدام غیرقانونی گوگل در گرداوری اطلاعات کاربران تلفن‌های هوشمند صورت گرفت.

پلیس کره جنوبی در جریان این یورش، لوح‌های فشرده و برخی اسناد موجود در دفتر گوگل را ضبط کرد.

بر اساس این گزارش مقامات کره جنوبی، سال گذشته نیز گوگل را به دلیل جمع‌آوری داده‌های شخصی کاربران از شبکه‌های محافظت نشده به شدت سرزنش کرده بودند.

گوگل در پاسخ گفته بود اطلاعات جمع‌آوری شده توسط خودروهای نمای خیابانی گوگل، به اشتباه و بر اثر خطای برنامه‌نویسی صورت گرفته بود.

یک سایت اجتماعی-علمی برای پژوهشگران جوان

Posted: 06 May 2011 01:02 PM PDT

دویچوله - "دریچه جستجو" نام یکی از بزرگترین سایت‌های اجتماعی-علمی است که اعضای آن پژوهشگرانی جوان از سراسر جهان هستند. بنیان‌گذار این سایت که در سه سال گذشته بیش از ۹۰۰ هزار نفر عضو آن شده‌اند، یک پزشک آلمانی سوری‌تبار است.

دفتر کار "ایاد مدیش" و همکارن او در برلین است. دو تن از دوستان مدیش بنیان‌گذار وب‌سایتی به نام Researchgate یا "دریچه جستجو" هستند. این سه تن اکنون با یک تیم ۲۰ نفره در برلین این وب‌سایت اجتماعی-علمی را اداره می‌کنند. "دریچه جستجو" بیش از ۹۰۰ هزار عضو دارد و به سه زبان انگلیسی، اسپانیایی و آلمانی منتشر می‌شود. ایاد مدیش سی ساله است، در رشته پزشکی تحصیل کرده و سوری‌تبار است.

برای آنهایی که غرق در کار خود هستند

مدیش در سال ۲۰۰۸ به فکر راه‌اندازی یک سایت اینترنتی، آن‌هم برای تبادل اطلاعات علمی میان پژوهشگران جوان سراسر دنیا افتاد. او می‌گوید: «من آن زمان در زمینه سلولهای بنیادی تحقیق می‌کردم. هدف از این تحقیق پرورش استخوان برای انگشتان مصنوعی بود. اما در میانه کار به بن‌بست رسیدم.»

این پژوهشگر جوان می‌افزاید: «آن‌وقت بود که ایده راه‌اندازی یک سایت اجتماعی-علمی در ذهنم شکل گرفت، سایتی که پژوهشگرانی مثل من بتوانند در آن توانایی‌ها و پروژه‌‌هایشان را معرفی و با دیگران ارتباط برقرار کنند.» او ادامه می‌دهد که به این ترتیب سایت اجتماعی‌-علمی "دریچه جستجو" متولد شد.

از سال ۲۰۰۸ تا کنون بیش از ۹۰۰ هزار پژوهشگر جوان از سراسر جهان عضو سایت "دریچه جستجو" شده‌اند. ‌روی صفحه این وب‌سایت کامنت‌های مختلفی پیدا می‌شوند، از گفتگوی یک کارشناس اکولوژی از نروژ با جامعه‌شناسی از مصر گرفته تا راهنمایی‌های یک شیمی‌دان آمریکا به یک ریاضی‌دان هندی.

ارتباط پژوهشگران عضو این سایت، مانند سایت‌های اجتماعی محبوب دیگر، مرز جغرافیایی نمی‌شناسد. البته تفاوت در اینجاست که پژوهشگران و محققان اغلب علاقمندی کمتری به موضوعات روز دارند و بیشتر غرق کار خود هستند. "دریچه جستجو" برای این پژوهشگران امکان ارتباط با جوانانی را فراهم کرده است که در زمینه مشابه آنها تحقیق می‌کنند.

انتشار گزارش آزمایش‌های ناموفق!

ایاد مدیش اعتراف کرده، می‌گوید: «ببینید هشتاد درصد یک کار تحقیقاتی شامل آزمایش‌هایی است که به شکست انجامیده‌اند. آنچه در نهایت منتشر می‌شود تنها نتیجه ‌آزمایش‌هایی است که موفق بوده و پاسخ داده‌اند.» دکتر مدیش معتقد است که پژوهشگران جوان می‌توانند همه تجربیات خود را در "Researchgate" منتشر کنند، حتی گزارش آزمایش‌های بی‌نتیجه را؛ در نتیجه دیگران آن اشتباهات را تکرار نمی‌کنند و در نهایت این امیدواری وجود دارد که تحقیق علمی آنها زودتر به نتیجه برسد.

هزینه راه‌اندازی این سایت را یک شرکت آمریکایی تأمین کرده است. ایاد مدیش می‌گوید: «در آلمان بسیاری در مورد علمی بودن ایده من شک داشتند. اما آمریکایی‌ها چنین اید‌ه‌های غیرمعمولی را حمایت می‌کنند.» برخلاف سایر سایت‌های اجتماعی "Researchgate" تبلیغ نمی‌کند. مشخصات پژوهشگران هم در اختیار سازمان یا نهاد دیگری قرار نمی‌گیرد. عضویت در سایت برای پژوهشگران رایگان است. اما کارخانه‌ها یا شرکت‌هایی که علاقمندند عضو این سایت اجتماعی-‌علمی شوند بایستی مبلغی را برای عضویت بپردازند.

فرصتی برای دسترسی به تاز‌ه‌ترین اطلاعات علمی

تیم هوچو که دکترای بیوشیمی دارد از دو سال پیش عضو "دریچه جستجو" است. او در مورد مزیت‌های عضویت در این سایت می‌گوید: «برای اعضای این سایت امکان دسترسی رایگان به مقاله‌های علمی وجود دارد. این مقالات به طور معمول در مجله‌های صاحب‌نام منتشر می‌شوند که اغلب بسیار گران هستند.»

تیم هوچو، پژوهشگر جوانی در رشته بیوشیمی است که در مرکز ژنتیک ملکولی موسسه ماکس پلانک به تحقیق مشغول است. او می‌گوید، دسترسی به اطلاعات آزمایشگاهی منتشر شده در این سایت، مزیتی است که برای پژوهشگران کشورهای در حال توسعه اهمیت بیشتری دارد. او اضافه می‌‌کند که این پژوهشگران امکانات کمتری برای دسترسی به آخرین اطلاعات علمی در اختیار دارد.

تیم هوچو می‌گوید: «سایت Researchgate البته رقیبی برای مجله‌های علمی محسوب نمی‌شود. این شبکه اجتماعی-علمی در واقع یک منبع اطلاعاتی در کنار این مجلات است.»

نکته قابل توجه این است که اعضای این سایت بیش از همه پژوهشگران جوان‌اند. مقالات مجله‌های معتبر علمی اغلب نوشته پژوهشگران پرتجربه و مسن‌تری هستند که کمتر به عضویت در سایت‌های اجتماعی علاقمندند. مطالبی که پژوهشگران جوان در سایت "دریچه جستجو" منتشر می‌کنند توسط دیگران نقد و بررسی می‌شود. به این ترتیب اعضا خود مطالبی را که در این سایت منتشر می‌شود ارزش‌گذاری می‌کنند.

برنامه‌ی نشست‌های تخصصی سرای روزنامه‌نگاران ایران در نمایشگاه کتاب

Posted: 06 May 2011 01:02 PM PDT

برنامه نشست‌های تخصصی سرای روزنامه‌نگاران ایران در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد.

به گزارش ایسنا،‌ این سرا طی ایام نمایشگاه با برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه رسانه میزبان استادان علوم ارتباطات و مدیران مسؤول مطبوعات و نیز روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و علاقه‌مندان حوزه خبر و رسانه خواهد بود.

نشست‌های سرای روزنامه‌نگاران ایران در نمایشگاه کتاب بر اساس تاریخ و ساعت به شرح ذیل است:

پنج‌شنبه 15 اردیبهشت‌ماه، ساعت 14: تبلیغات کتاب در مطبوعات ایران با حضور علیرضا کریمی، رهبانی، درگی، نادر قدیانی و شهرزاد اسفرجانی

جمعه 16 اردیبهشت‌ماه، ساعت 14: روزنامه‌نگاری کتابگزار در جهان با حضور داریوش مطلبی، نجمه شبیری و کامران پارسی نژاد

شنبه 17 اردیبهشت‌ماه، ساعت 14: اتحادیه مطبوعات جهان اسلام؛ ضرورت‌ها و بایسته‌ها با حضور دکتر محمدجواد آقاجری ، محمدرضا وصفی، حسام‌الدین آشنا، اسماعیل شفیعی سروستانی، حجت‌الاسلام محمدعلی معلی، مرتضی وافی

یکشنبه 18 اردیبهشت‌ماه، ساعت 11: اقتصاد کتاب و مطبوعات ایران با حضور نعمت‌الله شهبازی، دکتر حسین افخمی، سیف اله یزدانی و علیرضا بختیاری

دوشنبه 19 اردیبهشت‌ماه، ساعت 11: چالش‌های نشر کتب روزنامه‌نگاری در ایران با حضور محمدمهدی انصاری، توکلی، سید رضا یکرنگیان و دکتر محسن امینی

دوشنبه 19 اردیبهشت‌ماه، ساعت 14: نشست معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران کتاب

سه‌شنبه 20 اردیبهشت‌ماه، ساعت 11: نقش مطبوعات در ایجاد عادت کتابخوانی با حضور عبدالحسین آذرنگ، بهاء‌الدین خرمشاهی، محمدمهدی فرقانی، منتظرقائم و محمد حمزه‌زاده

سه‌شنبه 20 اردیبهشت‌ماه، ساعت 14: ایستگاه مشترک توزیع کتاب و مطبوعات با حضور محمد حمزه‌زاده، ناصر جزایری، سید علی کاشفی و شعبانعلی بهرام پور

چهارشنبه 21 اردیبهشت‌ماه، ساعت 11: سرای روزنامه‌نگاران ایران؛ اهداف و برنامه‌ها با حضور دکتر محمودرضا اکرامی فر، ساسان والی‌زاده، علی اکبر کسائیان، امیر محبیان و مهدی محمدی

چهارشنبه 21 اردیبهشت‌ماه، ساعت 14: چرایی و چگونگی تدوین تاریخ شفاهی مطبوعات با حضور سیدفرید قاسمی، رسول جعفریان، خسرو معتضد، دکتر موسی حقانی، محمد گلبن و مسعود کوهستانی‌نژاد

پنج‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه، ساعت 11: اصول حرفه‌یی خبرنگاری کتاب با حضور سیدفرید قاسمی، ابراهیم زاهدی مطلق، علی اکبر معصومی و پژمان کریمی

پنج‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه، ساعت 14: تجربه و تأثیر نشریات تخصصی کتاب و صنعت نشر در ایران با حضور سیداحسان قاضی‌زاده، بهاء‌الدین خرمشاهی، عباس حری، علی اوجبی، اکبر ایرانی و علی آقا غفار.

جمعه 23 اردیبهشت‌ماه، ساعت 14: جایگاه مطبوعات در کتابخانه‌های ایران منصور واعظی، آدوسی، روح‌اله صاحبی و امیرمسعود شهرام نیا

شنبه 24 اردیبهشت‌ماه، ساعت 11: ترجمه آثار نظری روزنامه‌نگاری و نشر آن با حضور حمید مولانا، یونس شکرخواه، حمید ضیایی پرور، تحصیلی، حسین افخمی و اسلامی

رویدادهایی که اینترنت را از پا درآوردند

Posted: 06 May 2011 12:54 PM PDT

ازدواج سنتی خانواده سلطنتی بریتانیا تقریبا اینترنت را از پا در آورد زیرا میلیونها نفر از سرتاسر جهان از جمله خود خانواده سلطنتی از طریق وب سایتهای اینترنتی این مراسم را دنبال کرده و تصاویر آن را به صورت آنلاین تماشا می کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت Akamai اعلام کرد این رویداد که ترافیک شدیدی را در شبکه مجازی به وجود آورد ششمین رویداد پر مخاطب اینترنتی از سال 2005 است. به گفته این شرکت تعداد صفحات وب سایتی که در رابطه با این رویداد باز شدند به 5.4 میلیون صفحه در دقیقه رسید، البته این تعداد در مقابل 10.4 میلیون صفحه در دقیقه ای که برای مسابقات جام جهانی 2010 به ثبت رسیده بسیار ناچیز به نظر می آید.

شرکت Akamai که مهمترین و پر مخاطب ترین رویدادهای اینترنتی و رکوردهای استفاده از صفحات وب را از سال 2005 دنبال می کند، مهمترین این رویدادها را از 11 ژوئن 2010 به این ترتیب اعلام کرده است:

11 ژوئن 2010: 6 میلیون و 39 هزار و 434 بازدید در دقیقه از اولین روز بازی های جام جهانی

23 ژوئن 2010: 5 میلیون و 647 هزار و 432 بازدید در دقیقه از مسابقه آمریکا و الجزیره در رقابتهای جام جهانی که منجر به برد آمریکا و صعود این تیم به 16 تیم برتر جهان شد.

24 ژوئن 2010: 10 میلیون و 357 هزار و 646 بازدید در دقیقه از بازی های همزمان رده بندی جام جهانی 2010 و طولانی ترین مسابقه تنیس ویمبلدون

2 نوامبر 2010: 5 میلیون و 660 هزار و 658 بازدید در دقیقه از اخبار مرتبط با انتخابات میان دوره ای آمریکا

3 نوامبر 2010: 6 میلیون و 363 هزار و 725 بازدید در دقیقه طی بازی های قهرمانی اروپا

2 فوریه 2011: 4 میلیون و 953 هزار و 655 بازدید در دقیقه از آغاز ناآرامی ها در مصر

6 فوریه 2011: 4 میلیون و 630 هزار و 080 بازدید در دقیقه از برد یک تیم فوتبال

22 فوریه 2011: 4 میلیون و 612 هزار و 644 بازدید در دقیقه از اخبار مرتبط با وقوع زمین لرزه در کرایس چرچ در نیوزیلند

اول فوریه 2011: 4 میلیون و 592 هزار و 229 بازدید در دقیقه از اخبار مرتبط با مخالفت حسنی مبارک برای برگزاری دوباره انتخابات با وجود درگیری های شدید در مصر

17 مارس 2011: 4 میلیون و 925 هزار و 274 بازدید در دقیقه از اولین روز رقابتهای بسکتبال دانشگاهی NCAA در آمریکا

افت محبوبیت تلویزیون طی ۲۰ سال گذشته در آمریکا

Posted: 06 May 2011 12:54 PM PDT

شرکت تحقیقاتی Nielsen بر اساس آخرین بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده است که این روزها تعداد کمتری از مردم آمریکا صاحب گیرنده تلویزیون هستند و نسبت به قبل تمایل آن‌ها برای خرید گیرنده تلویزیونی بسیار کم شده است.

به گزارش فارس به نقل از پی‌سی‌ورلد، این شرکت تحقیقاتی در گزارش جدید خود توضیح داده است که برای نخستین بار در 20 سال گذشته از تعداد خانواده‌های صاحب تلویزیون در آمریکا کاسته شده که این جریان به دلیل کاهش درآمدهای مردم و ارایه فناوری‌های دیجیتالی جایگزین برای تلویزیون‌ها صورت گرفته است.

طبق آمار منتشر شده از سوی این شرکت، تا سال 2012 میلادی 114.7 میلیون خانه در کشور آمریکا صاحب گیرنده تلویزیون خواهند بود که این رقم از 115.9 میلیون خانواده تلو‌یزیون‌دار در این کشور طی سال جاری کمتر است.

اگرچه این کاهش بسیار اندک است و چندان قابل ملاحظه به نظر نمی‌رسد، اما این جریان نشان می‌دهد که تلویزیون در چرخه محصولات سرگرمی جذاب و مورد پسند کاربران خارج می‌شود و جای خود را به نسل جدید دستگاه‌های الکترونیکی و دیجیتالی خواهد داد.

شرکت تحقیقاتی Nielsen همچنین اعلام کرده است که انتقال سیستم‌های پخش برنامه‌های تلویزیونی از آنالوگ به دیجیتال از دیگر مسایلی بوده که باعث کاهش تعداد تلویزیون‌ها در آمریکا شده است. زیرا خانواده‌های فقیر قادر به خرید نسل جدید گیرنده‌های تلویزیونی دیجیتالی که قیمت گران‌تری دارند، نیستند.

هجوم جوانان آمریکایی به اینترنت برای شناخت بن لادن

Posted: 06 May 2011 12:54 PM PDT

با گذشت 10 سال از واقعه 11 سپتامبر نسل جدید جوانان و نوجوانان آمریکایی اطلاعات چندانی در مورد بن لادن ندارند و برای کسب اطلاعات در مورد وی به موتورهای جستجو پناه برده اند.

به گزارش فارس به نقل از پی سی ورلد، بی اطلاعی عمومی و گسترده در مورد بن لادن در میان نسل جدید جوانان آمریکایی در حالی اتفاق می افتد که رسانه های این کشور اعم از رادیو و تلویزیون، نشریات و رسانه های آنلاین در یک دهه اخیر دست به بمباران تبلیغاتی شدید مردم زده اند.

آماری که توسط یاهو منتشر شده نشان می دهد نوجوانان آمریکایی جزو کم اطلاع ترین اقشار این جامعه در مورد حادثه 11 سپتامبر و بن لادن بوده اند. بر همین اساس 66 درصد از کسانی که در چند روز اخیر عبارت اسامه بن لادن چه کسی است را در این سایت جستجو کرده اند بین 13 تا 17 سال سن داشته اند.

این افراد در زمان وقوع این حملات تنها 3 تا 7 سال سن داشته اند. اما بی اطلاعی آنها در مورد یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایالات متحده علیرغم تاکید شدید مسئولان سیاسی این کشور و تبلیغات صورت گرفته باعث حیرت کارشناسان و صاحب نظران شده است.

جالب آنکه حدود 33 درصد از نوجوانانی که در مورد اسامه بن لادن در اینترنت جستجو کرده اند، به دنبال آن بوده اند که بدانند اسامه بن لادن چگونه مرده است. 40 درصد از افراد 13 تا 20 ساله عبارت چه کسی بن لادن را کشت ، جستجو کرده اند. 35 درصد هم به دنبال تئوری های توطئه ای که در این زمینه وجود دارد و ثابت می کند آمریکا در مورد قتل بن لادن دروغ گفته است، بوده اند.

روز یکشنبه که خبر مرگ بن لادن منتشر شد جستجوی اینترنتی در مورد وی در یاهو به ناگهان 1000 برابر بیشتر شد و وی را به شخصی بدل کرد که بیشترین جستجوها دراینترنت در موردش انجام می شود. این افزایش در مورد گوگل معادل یک میلیون درصد بوده است. از هر 5 نوجوان آمریکایی در این روز عبارت روبرو را جستجو کرده است: آیا بن لادن واقعا مرده است؟

عدم استفاده بن لادن از اینترنت و تلفن همراه مخفیگاهش را لو داد

Posted: 06 May 2011 12:54 PM PDT

در حالی که معمولاً شناسایی افراد تحت تعقیب با ردگیری وسایل ارتباطی آنها اعم از رایانه و تلفن همراه صورت می گیرد، اصرار بن لادن بر عدم استفاده از این فناوری ها در مخفیگاهش باعث لو رفتن وی شد.

به گزارش فارس به نقل از کامپیوترورلد، با گذشت یک روز از انتشار خبر دستگیری بن لادن جزییات جدیدی در مورد نحوه شناسایی مخفیگاه وی توسط رسانه های غربی منتشر شده است.

علیرغم اینکه بن لادن در خانه ای مجلل و بزرگ در پاکستان با ارزش بیش از یک میلیون دلار زندگی می کرد، اما عدم استفاده وی از اینترنت و تلفن همراه در این خانه باعث شک ماموران امنیتی پاکستانی و آمریکایی شده بود. این در حالی است در خانه های مجاور همسایگان ثروتمند دیگری ساکن بودند که همگی از جدیدترین فناوری های ارتباطی اعم از اینترنت بی سیم و تلفن همراه استفاده می کردند.

این خانه بزرگ در حاشیه منطقه Abbottabad در 35 مایلی شهر اسلام آباد پایتخت پاکستان قرار دارد که از جمله مناطق مرفه نشین محسوب می شود. ماموران امنیتی و اطلاعاتی پاکستانی و آمریکایی از مدت ها پیش به این خانه مشکوک شده بودند و علت اصلی زیر نظر گرفتن این خانه هم همین مساله بوده است.

نکته دیگری که ماموران را به ساکنان این خانه مشکوک کرده بود آن بوده است که آنها بر خلاف دیگر همسایگان هرگز زباله های خود را بیرون نمی گذاشتند و همه آن را می سوزاندند.

بن لادن برای انتقال پیام های خود به افراد مورد نظر از افراد معتمد خود بهره می گرفته و این افراد بعد از خروج از منزل مجلل وی این اطلاعات را با استفاده از فناوری های مدرن منتقل می کردند.

اپل آلوده‌ترین شرکت فناوری دنیا

Posted: 06 May 2011 12:54 PM PDT

اپل از جمله شرکت‌هایی محسوب می‌شود که سال‌هاست تلاش خود را برای تولید محصولات سبز و سازگار با محیط زیست آغاز کرده اما بر اساس گزارش جدید منتشر شده از سوی مرکز Greenpeace مبنی بر میزان مصرف انرژی در پایگاه‌های داده شرکت‌های بزرگ، اپل آلوده‌ترین شرکت دنیا محسوب می‌شود.

به گزارش فارس به نقل از پی‌سی‌ورلد، این مرکزی گزارشی را با عنوان "اطلاعات شما چقدر آلوده است " منتشر کرده و نام شرکت اپل را در صدر لیست آلوده‌ترین شرکت‌ها آورده است و توضیح داده که اپل در پایگاه‌های داده خود نسبت به دیگر شرکت‌ها بیشترین میزان انرژی را مصرف می‌کند.

این لیست نشان داده است که اپل در این زمینه در رتبه بالاتری نسبت به دیگر شرکت‌ها از جمله آمازون، فیس‌بوک، گوگل، اچ‌پی، مایکروسافت، توئیتر و یاهو قرار دارد.

شرکت اپل در فهرست انرژی‌های پاک پایین‌ترین رتبه را به خود اختصاص داده و امتیاز آن 7/6 درصد اعلام شده است. در این لیست یاهو با 55.9 بهترین رتبه را از آن خود کرده است.
شرکت اپل همچنین در زمینه میزان انتشار دی‌اکسیدکربن نیز با 54.5 درصد رتبه نخست را از آن خود کرده است. در این زمینه پس از اپل شرکت فیس‌بوک با 53.2 درصد قرار گرفته است.

شرکت هلندی اطلاعات کاربران جی.پی.اس را به پلیس فروخت

Posted: 06 May 2011 12:54 PM PDT

یک روزنامه هلندی فاش کرد که شرکت "تام تام" اطلاعات کاربران دستگاههای "جی. پی. اس" خود را به دولت این کشور فروخته است و پلیس برای جریمه رانندگان از این اطلاعات استفاده می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت "تام تام" هلند یکی از غولهای فناوری در ارائه دستگاههای "جی. پی. اس" است
در روزهای اخیر روزنامه هلندی Algemeen Dagblad کشف کرد که پلیس هلند درحال بررسی اطلاعاتی است که "تام تام" به دولت این کشور عرضه کرده است.

هدف از این بررسیها شناسایی رانندگانی است که از محدودیتهای سرعت تخطی می کنند. به این ترتیب پلیس می تواند با ردیابی کاربران "جی. پی. اس" های "تام تام" در زمان واقعی رانندگان خاطی را متوقف کند.

برپایه این گزارش، شرکت "تام تام" این اطلاعات را به سازمانهای دولتی فروخته و تنها اکنون که پلیس برای جریمه کاربران "جی. پی. اس" از این اطلاعات استفاده می کند لب به اعتراض گشوده است.

در این خصوص "هارولد گوجین"، رئیس هیئت مدیره "تام تام" ضمن عذرخواهی از این موقعیت اظهار داشت: "تنها اکنون که پلیس از اطلاعات ما برای جریمه کردن رانندگان استفاده کرده است ما آمده ایم تا موضوع را بررسی کنیم ما این اقدام پلیس را نمی پسندیم چراکه مشتریان ما آن را نمی پسندند."

به نوشته "فاینشال تایمز"، این شرکت هلندی به منظور مقابله با کاهش فروش دستگاههای "جی. پی. اس" از مدتی قبل توجه خود را به فروش سرویسهای مختلفی معطوف کرده است که از نقشه های ساده تا جزئیات دقیق مربوط به ترافیک را شامل می شوند.

امروز فروش این سرویسها 36 درصد از درآمد "تام تام" را در بر می گیرد و فروش اطلاعات مشتریان کاربران "جی. پی. اس" به سازمانهای دولتی نیز بخش حاشیه ای این 36 درصد را به خود اختصاص داده است.

براساس گزارش زئوس نیوز، درحقیقت زمانی که کاربران دستگاههای "جی. پی. اس" محصول "تام تام" را خریداری می کنند در مقررات مربوط به حریم شخصی آن توضیح داده می شود که این اطلاعات می توانند برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان استفاده شوند. به طوریکه کاربران می دانستند از این اطلاعات در سرویسهای عمومی چون "ترافیک زنده"، پیش بینی های هواشناسی و ... استفاده می شود اما تاکنون هیچکس تصور نمی کرد که پلیس نیز برای شناسایی و جریمه کردن رانندگانی که از سرعت های مجاز تخطی می کنند و موفق می شوند از دست قانون فرار کنند این اطلاعات را مورد استفاده قرار دهد.

فدراسیون گردشگری هلند این موقعیت را غیرقابل قبول دانست و اظهار داشت: "این نقض آشکار حریم شخصی است. رفتاری که نمی تواند بدون مجازات باقی بماند."

رشد سانسور دیجیتالی هم‌زمان با اینترنتی ‌شدن رسانه‌ها در جهان

Posted: 06 May 2011 12:39 PM PDT

کمیته پشتیبانی از خبرنگاران اعلام کرد که هم‌زمان با افزایش اینترنتی ‌شدن رسانه‌ها، دولت‌های مختلف جهان از روش‌های جدید‌تری برای سانسور خبرنگاران استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا، کمیته پشتیبانی از خبرنگاران طی گزارشی اعلام کرد که در حال حاضر 69 خبرنگار که عمده‌ی فعالیت‌شان از طریق اینترنت بوده در زندان به سر می‌برند.

دنی ابرین، یکی از مقامات این کمیته اظهار کرد که این حملات پیشرفته یک جبهه جدید در مبارزه با آزادی مطبوعات ایجاد کرده است. برخی دولت‌ها از اینترنت برای جاسوسی درباره نویسندگان و حمله به وب‌سایت‌های خبری مستقل استفاده می‌کنند و هدف آن‌ها نه تنها سانسور بلکه برهم زدن روند انتشار خبر توسط این وب‌سایت‌هاست.

در این گزارش هم‌چنین به 10 روش سرکوب اینترنتی توسط دولت‌ها اشاره شده است؛ به عنوان مثال چین با ارسال ای‌میل‌های آلوده به این خبرنگاران اطلاعات شخصی رایانه آن‌ها را به سرقت می‌برد و یا دولت اتیوپی به‌طور انحصاری اینترنت را در کشور در کنترل دارد و بلاروس به انجام حملات سایبری هم‌زمان علیه مخالفان خود دست می‌زند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر