۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۹, پنجشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


پس‌لرزه‌های ویکی‌لیکس: جنبش سایت‌های افشاگر

Posted: 19 May 2011 10:07 AM PDT

محمد مهدی مولایی - از پدیده ویکی‌لیکس به‌عنوان انقلابی در عرصه اطلاع‌رسانی یاد می‌شود. ویکی‌لیکس که از سال ۲۰۰۶ با افشای اطلاعات طبقه‌بندی‌‏شده در موضوعات مختلف کارش را آغاز کرد، سال ۲۰۱۰ با افشای حجم‌ گسترده‌ای از اسناد محرمانه درباره‌ حمله امریکا به افغانستان و پس از آن اسناد دیپلماتیک وزارت‌خارجه آمریکا غوغایی در دنیا به‌پا کرد. اسناد منتشرشده پرده از مسائل محرمانه‌ای برداشت و منافع صاحبان قدرت‏های کلان از جمله برخی کشورها، شرکت‌ها و شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی را تحت‌تاثیر قرار داد.

این افشاگری‌ها، محدودیت‌هایی را برای ویکی‌لیکس و مدیر استرالیایی‌اش به‌دنبال داشت و همچنان برخی مقالات امریکایی خواهان دستگیری و محاکمه او هستند. اما حالا ویکی‌لیکس به پدیده‌ای فراتر از یک وب‌سایت تبدیل شده و به‌نظر می‌رسد جنبشی جدید در عرصه اطلاع‌رسانی شکل گرفته باشد.

حالا اگر حتی ویکی‌لیکس، اسنادی که در اختیار دارد و مدیرانش همگی نابود هم شوند، فرهنگ ویکی‌لیکس پابرجای خواهد ماند و همواره تهدیدی برای صاحبان قدرت‌‌های سیاسی و اقتصادی در سراسر دنیا خواهد بود.

در مدت کوتاهی پس از مطرح شدن ویکی‌لیکس، تعداد قابل توجهی وب‌سایت جدید با الگوبردای از آن شروع به فعالیت کرده‌اند. این وب‌سایت‌ها علی‌رغم تفاوت‌های‌شان همگی یک نقطه اشتراک دارند و آن هم فراهم آوردن فضایی برای افشای اطلاعات محرمانه به شیوه‌ی مشابه ویکی‌لیکس است. در ادامه تنها به‌چند نمونه از این وب‌سایت‌ها اشاره می‌شود.


اوپن‌لیکس؛ انشعابی از ویکی‌لیکس
www.openleaks.org

اولین پروژه مشابه ویکی‌لیکس را یکی از اعضای سابق این وب‌سایت راه‌اندازی کرد. دانیل دامشیت‌-برگ از اعضای سابق ویکی‌لیکس که با موسس این وب‌سایت (آسانژ) به اختلاف برخورده بود با جدا شدن از او پروژه‌ی جدید را تعریف کرد.

دامشیت‌-برگ با انتقاد از مدیریت ویکی‌لیکس، در ابتدای راه‌اندازی پروژه اوپن‌لیکس اعلام کرد قصد دارد راهی متفاوت در پیش گیرد.

اوپن‏لیکس به‌مانند ویکی‌لیکس به‌افشاگری اطلاعات می‌پردازد و افراد به طور ناشناس می‌توانند اسناد خود را برای انتشار در اختیار این سازمان قرار دهند تا بدون ذکر هویت‏شان منتشر شود.

البته در اوپن‏لیکس به‏جای انتشار مستقیم بر روی اینترنت، اسناد برای انتشار در اختیار رسانه‏های دیگر قرار می‏گیرد.

مدیر اوپن‌لیکس گفته است که ویکی‌لیکس بیش از اندازه روی یک شخص تمرکز کرده بود، اما در اوپن‌لیکس روی هویت سازمانی تاکید خواهد شد تا مشکلات ویکی‌لیکس برای آن پیش نیاید.


رولیکس؛ ویکی‌لیکسی برای یک کشور
www.ruleaks.net

رولیکس یک پایگاه اینترنتی جدید روسی است که با هدف انتشار اسناد محرمانه راه‌اندازی شده است.

رولیکس در انتخاب نام و طراحی صفحات و حتی لوگو شبیه به ویکی‌لیکس است و از این وب‌سایت تقلید کرده است.

رولیکس به افشاگری در سطح کشور روسیه و به‌خصوص اوضاع مقامات دولتی کاخ کرملین می‌پردازد.

در این وب‌سایت به‌تازگی تصاویری از یک ویلای بسیار گران قیمت که گفته می‌شود متعلق به پوتین است منتشر شد.

رولیکس ارزش این ویلا را یک میلیارد دلار برآورد کرد که این خبر مورد توجه اغلب رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های روسی قرار گرفت.


بالکان‌لیکس؛ ویکی‌لیکسی برای یک منطقه
www.balkanleaks.eu

به‌جز روسیه در بلغارستان هم وب‌سایتی مشابه ویکی‌لیکس راه‌اندازی شده که بالکان‌لیکس نام دارد.

بالکان شبه جزیره‌ای در جنوب شرقی اروپا است که بیش از ۱۰ کشور از جمله بلغارستان در آن واقع شده‌اند.

بالکان‌لیکس قرار است به‌ افشای اخبار و اسناد محرمانه منطقه بالکان بپردازد.

دو روزنامه‌نگار بلغار و تعدادی از محققان و روزنامه‌نگاران دیگر کشورهای بالکان اعضای این وب‌سایت جدید هستند.

شعار «دیگر هیچ چیز در بالکان مخفی نخواهد ماند» برای بالکان‌لیکس انتخاب شده است.


گرین‌‌لیکس؛ ویکی‌لیکسی برای محیط‌ زیست
www.greenleaks.org

به‏جز وب‌سایت‌هایی که به افشاگری درباره‌ی منطقه‌ی جغرافیایی خاصی می‌پردازند، وب‌سایت‌هایی هم ایجاد شده‌اند که با الگوبرداری از ویکی‌لیکس به افشای اسناد در موضوع ویژه‏ای اختصاص یافته‌اند.

از جمله این وب‌سایت‌ها می‌توان به گرین‌‌لیکس اشاره کرد که با هدف افشای اطلاعات حساس زیست‌محیطی راه‌اندازی شده است.

گرین‌لیکس قصد دارد با افشای اطلاعات دولت‌ها، شرکت‌ها و اشخاص عرصه اقتصاد و محیط زیست جهانی را به چالش بکشاند.

در توضیح گرین‌لیکس آمده است: «هدف ما تنها انتشار اطلاعات نیست، بلکه ما می‌خواهیم از طریق این اطلاعات به گرو‌ه‌های علاقمند کمک کنیم تا بتوانند شرکت‌ها و مقام‌های مسئول را بازخواست کنند».

کمک به مردم مناطق مختلف برای بهبود شرایط زندگی آنان در عرصه‌های زیست‌محیطی از جمله اهدافی است که مدیران این وب‌سایت برای فعالیت‌شان ذکر کرده‌اند.


ویکی‌لیکسی شدن رسانه‌های جریان اصلی

علاوه بر وب‌سایت‌های جدیدی که با الگوبرداری از ویکی‌لیکس راه‌اندازی شده‌اند، به‌تازگی وب‌سایت‌های جریان اصلی باسابقه نیز از الگوی ویکی‌لیکس تاثیر پذیرفته‌اند.

از جمله اینها می‌توان به وب‌سایت شبکه‌ی الجزیره و وب‌سایت روزنامه نیویورک‌تایمز اشاره کرد. الجزیره از اوایل سال جاری میلادی به‌منظور انتشار اسرار و واقعیت‌هایی در خصوص نشست‌های پشت پرده بخشی را راه‌اندازی کرد.

تمرکز خبری الجزیره بر مسائل خاورمیانه و کشورهای عربی قرار دارد و در بخش افشاگرانه خود نیز بیشتر به این مسائل می‌پردازد.

پس از الجزیره، روزنامه‌ی امریکایی نیویورک‌تایمز هم دست به‌کار شد و یک سرویس برای افشاگران ناشناس راه‌اندازی کرد که به‌گفته دبیر اجرایی نیویورک‌تایمز سرویسی شبیه بخش شفاف‌سازی شبکه‌ی تلویزیونی الجزیره است.

از طریق این بخش مخاطبان می‌توانند فایل‌های محرمانه با حجم بالا را به سهولت و به‌طور مستقیم به این روزنامه ارسال کنند.

راه‌‏اندازی بخش‌های افشاگری در وب‌سایت‌های رسمی رسانه‌های مختلف همگی تحت تاثیر افشاگری‌های ویکی‌لیکس اتفاق افتاده و به‌نظر می‌رسد موج جدیدی است که همچنان ادامه داشته باشد.

منبع:
مجله دنیای کامپیوتر و ارتباطات، شماره فروردین‌ماه ۱۳۹۰

تبلت بخريم یا نت‌بوک؟

Posted: 19 May 2011 09:41 AM PDT

روزنامه دنیای اقتصاد، مریم عسگری - تکنولوژی هر روز محصولی جدیدتر با قابلیت‌های بیشتر و بهتری به کاربران دنیای دیجیتال ارائه مي‌کند. محصولاتی که با ورودشان به عرصه زندگی کاربران شرایط بهتر و گاه آسان تری را برای انجام امور فراهم مي‌کنند.اگر به خاطر داشته باشید تا حدود دو سال قبل این نت‌بوک‌ها بودند که به دلیل وزن و حجم کمی که داشتند و همچنین قابلیت نصب ویندوز 7 انتخاب مناسبی برای کاربران کامپیوترهای شخصی بودند که تمایلی به حمل کامپیوترهای همراه سنگین وزن نداشتند.

اگرچه این دستگاه‌های جمع و جور با مشکلاتی نظیر قابلیت نگهداری شارژ اندک، عدم تجهیز به پردازنده‌هاي قوی، داغ شدن سریع و هنگ کردن‌هاي گاه و بی‌گاه مواجه بودند، اما به هر حال تنها گزینه موجود برای علاقه‌مندان به رایانه‌هاي کم حجم و سبک وزن به شمار مي‌رفتند، اما اینک با ورود تبلت‌ها به بازار شاید تمام این مشکلات رفع شده باشد، البته این به معنی این نیست که تبلت‌ها محصولات بدون عیب و کاملی هستند و استفاده از آنها بدون هیچ دردسری است. کارشناسان معتقدند امسال، سال جنگ تبلت‌ها نام دارد و پیش‌بینی مي‌شود ورود این کالا در کوتاه‌مدت تاثیر زیادی روی بازار سایر کالاها به ویژه نت‌بوک‌ها بگذارد.

برای اهالی دنیای دیجیتال شاید کمی عجیب باشد که فردی در مورد تبلت و قابلیت‌های آن چیزی نداند. ولی با توجه به اینکه این کالا یک محصول تازه‌وارد به بازار است بد نیست ابتدا توضیحی کوتاه در مورد این دستگاه و تفاوت نمونه‌هاي مختلف آن با یکدیگر بدهیم. تبلت‌ها در حقیقت کامپیوترهای کوچک و باریکی هستند که فاقد کیبورد بوده و به یک صفحه‌ لمسی مجهزند. این دستگاه‌ها توسط اتصالات بیسیم به شبکه و اینترنت متصل مي‌شوند و به دلیل حجم و وزن اندکی که دارند گزینه ایده‌آلی برای کاربران به حساب مي‌آیند. این دستگاه‌ها قابلیت نصب برنامه‌هاي کاربردی گوناگونی را دارند و اصلا نصب برخی از این نرم‌افزارها و کار روی آنها توسط تبلت‌ها است که باعث جذابیت آنها شده است، اما این کالا انواع گوناگونی دارد که شامل تبلت‌هاي لوحی (slate)، تبلت‌هاي قابل تبدیل (Convertibles) و تبلت‌هاي ترکیبی (Hybrid) هستند.


رقابت بین تبلت و نت‌بوک

شاید به دلیل حجم و وزن اندک نت‌بوک‌ها در مقایسه با سایر نمونه‌هاي کامپیوتر و شاید هم به دلیل محبوبیت نت‌بوک‌ها بوده است که تصور عامه بر این است که نت‌بوک و تبلت رقبای بزرگ هم هستند و تبلت‌ها آمده اند تا عرصه را بر نت‌بوک هایی که مدت‌ها محبوبیت خاصی نزد علاقه‌مندان به رایانه‌هاي سبک وزن داشتند تنگ کنند.

به گفته سلطان‌آرا، مدیر بخش eee pc دفتر اسوس در ایران، با وجودی که تبلت‌ها به تازگی وارد بازار داخلی شده‌اند، ولی سهم خوبی در بازار را به خود اختصاص داده‌اند. به گفته وی، بر اساس بررسی‌هاي این شرکت و تحقیقاتی که روی بازار داشته اند نسبت حجم تقاضا بین تبلت‌ها و نت‌بوک‌ها در بازار در حدود 35 به 65 درصد است، ولی به نظر مي‌رسد این میزان طی مدت کوتاهی رشد قابل توجهی داشته باشد. وی همچنین مي‌گوید: تصور ما این نیست که تبلت‌ها جای نت‌بوک‌ها را مي‌گیرند، این کالاها در کنار هم رشد می‌کنند. ولی بالطبع تبلت‌ها در آینده حجم بیشتری از میزان تقاضا را به خود اختصاص خواهند داد.

مهدی بکائی مدیرعامل شرکت اپل ایران هم اگرچه معتقد است ورود تبلت‌ها به ویژه آی پد تاثیر بزرگی بر بازار نت‌بوک‌ها خواهد گذاشت، اما با این حال مي‌گوید: از نظر من قرار دادن آی پد در گروه تبلت‌ها درست نیست، چرا که آی پد محصولی متفاوت است مبتنی بر یک تکنولوژی نوین.ولی به هرحال اگر بخواهیم به دسته‌بندی فعالان بازار و عرف احترام بگذاریم باید بگویم با توجه به اینکه تبلت به خوبی از عهده رفع نیاز یک کاربر نت‌بوک بر مي‌آید، به دلیل حجم و وزن کم و ظاهر زیبا تر مي‌تواند جایگزین مناسبی برای نت‌بوک باشد. از طرفی نرم افزارهای قابل نصب روی تبلت به حدی گسترده هستند که نیاز کاربر به نت‌بوک را به کلی رفع مي‌کنند.

به گفته مدیر فروشگاه سما، یکی از عرضه‌کنندگان تبلت‌هاي VIEWSONIC، قرار دادن قابلیت‌هاي بالا در یک دستگاه کوچک، تکنولوژی خاص خود را مي‌طلبد. به گفته وی، در حال حاضر با توجه به محبوبیت این کالا در بازارهای جهانی برندهای مختلف درصدد تولید و عرضه تبلت به بازار هستند که در بازار داخلی هم شاهد هستیم برندهای دیگری نظیر کریتیو، ویوسونیک و... به جرگه عرضه‌کنندگان این کالا پیوسته و ASUS، MSI، SONY و... نیز خبر از ورود تبلت‌هایشان به بازار داخلی داده‌اند. وی مي‌گوید: اگر چه این کالا قابليت‌هاي بالایی نسبت به نت‌بوک دارد، ولی به دلیل قیمت بالایی که دارد نمی‌تواند عرصه را در کوتاه‌مدت بر نت‌بوک‌ها تنگ کند.

برتری‌هاي تبلت نسبت به نت‌بوک

فکرش را بکنید، اگر قصد داشته باشید حین تماشای برنامه مورد علاقه‌تان پای تلویزیون، گشت و گذاری در اینترنت داشته باشید به کمک چه وسیله‌ای مي‌توانید به آسانی این کار را انجام دهید؟ شاید بگویید به وسیله نت‌بوک یا لپ‌تاپ بتوان به راحتی این کار را انجام داد. ولی این وسایل علاوه بر اینکه حجم و وزن بیشتری نسبت به تبلت‌ها دارند، بلکه با مشکل داغ شدن زود هنگام دستگاه و همچنین زمان شارژ اندک مواجهند. به همین دلیل طول عمر بالای باتری تبلت یک ویژگی مطلوب برای کاربران این کالا به حساب مي‌آید چرا که یک تبلت به طور تقریبی حدود هشت ساعت شارژ نگه مي‌دارد. نمونه‌هایی از تبلت نیز وجود دارند که به کیبورد متصل می‌شوند و عمر باتری آنها حدود 16 ساعت است. حتی برخی از نمونه‌هاي تبلت یک روز کامل شارژ نگه مي‌دارند.

سلطان‌آرا، یکی از تفاوت‌های مهم تبلت و نت‌بوک را تفاوت در سیستم‌عامل تبلت و نت‌بوک عنوان مي‌کند. به گفته وی بیشتر نت‌بوک‌ها از سیستم‌عامل ویندوز پشتیبانی مي‌کنند. در حالی‌که تبلت‌ها اکثرا از سیستم عامل Android یا سیستم‌عامل خاص اپل بهره مي‌برند.

به گفته وی، تبلت‌ها قابلیت نصب نرم‌افزارهای کاربردی فراوانی را دارند و مجهز به فروشگاهی هستند که می‌توانید برنامه‌های جانبی زیادی را از آن خریداری کرده و سطح کاربری دستگاه‌ را ارتقا دهید. مهدی بکائی مي‌گوید: تبلت‌ها در واقع تعریفی جدید از یک رایانه هستند که قابلیت‌هاي کاربری راحت‌تری دارند. تجهیز تبلت‌ها به صفحه لمسی از مزایای دیگر این کالا به حساب مي‌آید. درکل حذف کیبورد، نوع باتري، سیستم خنک‌سازی و نبودن حافظه‌ فیزیکی برای ذخیره‌سازی باعث شده‌ است تبلت‌ها بسیار راحت‌تر، قابل حمل‌تر، سبک‌تر و آسان‌تر برای خواندن کتاب یا انجام برخی از کارهای روزمره شوند.

برتری‌هاي نت‌بوک نسبت به تبلت

نت‌بوک‌ها در مقایسه با تبلت‌ها از قابلیت‌هاي سخت‌افزاری بهتری برخوردارند. تبلت‌ها معمولا کیبورد ندارند و این مورد برای خیلی‌ها جالب نیست.

برخی معتقدند انجام دادن کارهایی که با تبلت‌ها ‌سخت است در نت‌بوک‌ها آسان است، اجرای بازی‌ها به سبک سنتی با کیبورد، کلیدهای فیزیکی که باعث تایپ بهتر و سریع‌تر می‌شوند، کار کردن با برنامه‌هاي کاربردی مختلف طراحی شده برای کامپیوتر‌هاي رومیزی و نت‌بوک‌ها، برتری‌های یک نت‌بوک نسبت به تبلت است. از طرفی نت‌بوک‌ها قیمتی به مراتب کمتر از تبلت‌ها دارند.

تبلت بخریم یا نت‌بوک؟

مانند خرید هر وسیله دیگری قبل از انتخاب باید نیاز خود را از کالایی که قصد خرید آن را دارید مشخص کنید.همچنین باید مشخص کنید که تا چه مبلغی قصد دارید بابت خرید هزینه کنید.

به گفته ابطحی، مدیر فروشگاه دیجیتال، نت‌بوک‌ها و تبلت‌ها در کل شباهت‌هایی با هم دارند و در عین حال چندین تفاوت در آنها باعث مي‌شود افراد بین انتخاب یکی از این دو تردید داشته باشند.

به گفته وی، تبلت‌ها برای مصرف‌کنندگان محتوا و به صورت اندک، تولیدکنندگان محتوا ساخته شده است. یک کاربر تبلت مي‌تواند با تبلت خود کتاب بخواند، ایمیل خود را چک کند و ایمیل بفرستد، در اینترنت به گشت و گذار بپردازد، فیلم تماشا کند، فایل‌های آفیس را باز و گیم بازی کند.

در سوی دیگر، نت‌بوک برای تولیدکنندگان محتوا و حتی استفاده‌کنندگان محتوا ساخته شده است. ویندوز استاندارد با نرم‌افزارهای بسیار گسترده که همانند یک لپ‌تاپ مي‌توان به تولید و ویرایش محتوا پرداخت.

برخی از کارشناسان نیز مقایسه این دو دستگاه با یکدیگر را منطقی نمی‌دانند. به گفته بهنامی، یکی از فعالان بازار تبلت‌ها اکثرا برای مدیران، سخنرانان، بازاریاب‌هاي محصولات، گیمرها و... مناسب است، در حالی‌که یک نت‌بوک به مراتب برای یک برنامه‌نویس مناسب‌تر از یک تبلت است.

خلاصه کلام اینکه اگر می‌خواهید برای یک کالای مدرن، با قابلیت حمل‌ونقل، استفاده آسان مبلغی حدود 600 هزار تا یک میلیون تومان و حتی بیشتر صرف کنید، اگر می‌خواهید برنامه‌هاي کاربردی خاصی را روی دستگاه خود نصب کنید و از بازی، برقراری ارتباط اینترنتی، موقعیت نما (GPS) استفاده کنید، اگر از داغ شدن بیش از حد نت‌بوک خود خسته شده‌اید و زمان کوتاه شارژ آن شما را خسته کرده است و چندین و چند اما و اگر دیگر بد نیست تجربه کار با تبلت را نیز تجربه کنید. اما اگر کار با یک دستگاه گران قیمت که فاقد کیبورد است شما را ناراحت مي‌کند مي‌توانید به سراغ نت‌بوک‌ها بروید.

هر چند که جدیدا کیف‌هاي تبلتی مجهز به کیبوردهای ظریفی به بازار آمده‌اند که به سادگی به دستگاه وصل مي‌شوند و همچنین نرم‌افزارهای ویژه‌ای برای تایپ برای تبلت‌ها وجود دارند، اما باز هم انتخاب با شماست.




طرح ایجاد «سازمان نظام رسانه‌ای» در مجلس

Posted: 19 May 2011 09:40 AM PDT

روزنامه خراسان - در پی اظهارات مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس در تدوین قانون نظام جامع رسانه ها مبنی بر تشکیل هیئت صدور پروانه رسانه نگاری و روزنامه نگاری براساس این قانون، آرین منش نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی به خراسان گفت: آن چه که بیان شده پیش‌نویس طرح قانون جامع رسانه هاست و اصلاح خواهد شد.

جلال فیاضی مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی خانه ملت اعلام کرده است: در راستای ضابطه مند شدن ورود افراد به عرصه فعالیت رسانه ای، هیئت صدور پروانه رسانه نگاری صلاحیت افراد متقاضی را بررسی و تایید خواهد کرد و پروانه رسانه نگاری و اجازه فعالیت در عرصه رسانه ها به افراد تایید شده داده خواهد شد.

وی افزود: بی ضابطگی آفت جدی عرصه مطبوعات است و با توجه به اهمیت و حساسیت کار رسانه ای در نظام جامع رسانه ها سازوکارهایی پیش بینی شده است تا ورود افراد متخصص به این عرصه، قانونمند و بسامان شود.»

فیاضی همچنین اعلام کرد: این قانون تاسیس نهادی صنفی و فعال در عرصه رسانه ها را هم پیش بینی کرده است. ایجاد سازمان نظام رسانه ای در قانون جامع رسانه ها پیش بینی شده است که دفاع از حقوق رسانه ها و رسانه نگاران در حوزه وظایف این سازمان به عنوان یک نهاد صنفی قرار خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو افزوده است: هیئت رسیدگی به تخلفات انتظامی، تخلفات رسانه ای تشکیل خواهد شد که با تشکیل این هیئت تخلفات رسانه ای به مراجع قضایی و دادگاه ها ارجاع داده نمی شوند و در قالب هیئت رسیدگی به تخلفات بررسی و پیگیری خواهند شد.

آرین منش: این طرح هنوز تصویب نشده است

جواد آرین منش نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی و نماینده مشهد در مجلس در گفت وگو با خراسان در این باره اظهار داشت: آن چه که بیان شده پیش نویس اولیه طرحی است که هنوز به تصویب نرسیده و باید مورد بررسی کمیسیون و کارشناسان رسانه ای قرار بگیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: محورهای پیش نویس در راستای هدایت، حمایت و نظارت روزنامه نگاران مورد اهتمام و توجه قرار گرفته است. در این پیش نویس به صلاحیت روزنامه نگار، صلاحیت روزنامه نگار در زمان ورود به عرصه خبرنگاری، آموزش هایی که باید روزنامه نگار ببیند و هم تخلفات و سایر ابعاد توجه شده است.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد تشکیل هیئت بررسی صلاحیت روزنامه نگاران، استقلال روزنامه نگاران را تحت تاثیر قرار می دهد گفت: هرگز این گونه نیست اتفاقا این قانون تلاش دارد میزان مداخله دولت را در اداره امور رسانه ها به حداقل برساند و از ظرفیت رسانه ها برای آموزش، جذب نیروها، نظارت درست بر عملکرد رسانه استفاده کندو نظارت دولت بر رسانه ها را کاهش دهد.

آرین منش در عین حال تاکید کرد: این پیش نویس هنوز صددرصد نیست و با ارائه پیشنهادها و نظرهای کارشناسان و نمایندگان مجلس تغییر خواهد کرد.

آمارهای وزیر ارتباطات از وضعیت ارتباطات کشور

Posted: 19 May 2011 09:40 AM PDT

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به آخرین وضعیت اپراتور سوم از واگذاری آزمایشی و محدود سیم کارت های اپراتور سوم موبایل از پایان این ماه خبر داد و گفت: پس از طی مراحل تایید کیفیت عرضه عمومی این سیم کارت ها آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا تقی پور امروز سه شنبه در مراسم روز جهانی ارتباطات و نخستین جشنواره فناوری جشنواره ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات تصویری آخرین دستاوردهای این حوزه را ارائه و برنامه های پنجم توسعه در این بخش را تشریح کرد.

وی با اشاره به شعار اصلی دولت دهم برای تحقق دولت الکترونیک در کشور اظهار داشت: در برنامه چهارم توسعه در دولت های نهم و دهم در بحث واگذاری تلفن ثابت موفق به به روزرسانی خطوط تلفن شدیم و هم اکنون ضریب نفوذ این نوع تلفن 35.3 درصد است.

تقی پور ادامه داد: پاسخ به نیاز مردم در حوزه تلفن ثابت هم اکنون به اشباع رسیده و بازار سیاه آن از بین رفته و ظرفیت بلااستفاده زیادی در این شبکه موجود است.

وزیر ارتباطات در مورد موبایل نیز گفت: هم اکنون 56 میلیون و 555 هزار مشترک در کشور از تلفن همراه استفاده می کنند که این آمار در سال 83، 5 میلیون مشترک بود و این از افزایش 11 برابری توسعه کاربر موبایل در کشور حکایت دارد.

وی با اشاره به ضریب نفوذ 72 درصدی موبایل در کشور گفت: هم اکنون تمام جمعیت فعال کشور بیش از یک سیم کارت دارند.

تقی پور با بیان اینکه همه مناطق شهری و روستایی دارای مزیت ارتباطات هستند، اضافه کرد: امروزه خدمات پست بانک، بانک و مخابرات در روستاها فراهم است و با تبدیل دفاتر آی سی تی روستایی به پیشخوان دولت روز به روز بر حجم خدمات در روستاها افزوده می شود به نحوی که از 923 دفتر آی سی تی روستایی در ابتدای دولت نهم هم اکنون به 10 هزار دفتر آی سی تی روستایی رسیده ایم که این امر نشان از ارتقای 10 برابری این حوزه دارد.

وی در بخش فناوری اطلاعات به ارائه 863 خدمت الکترونیکی از طریق پورتال ایران .IR اشاره کرد و گفت: در بحث توسعه پورت های پرسرعت اینترنت که 13 هزار خط ADSL در سال 83 بود امروز به بیش از یک میلیون و 450 هزار پورت رسیده و آمار خطوط منصوبه یک و نیم برابر این تعداد است.

تقی پور از افزایش پهنای باند کشور از 2 گیگابیت به 43 گیگابیت بر ثانیه خبر داد و ضریب نفوذ دسترسی به اینترنت را 43.9 درصد اعلام کرد.

وزیر ارتباطات با اشاره به زیرساخت های کشور در حوزه فیبر نوری از 46 هزار کیلومتر فیبر نوری بین شهری و 80 هزار کیلومتر فیبر شهری خبر داد و گفت: هم اکنون ظرفیت فیبر نوری کشور به مرز 100 درصد نزدیک شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت شبکه ملی اطلاعات می تواند تمام نیازهای کشور را در این بخش پاسخگو باشد ادامه داد: در بحث ترانزیت پهنای باند ظرفیت قابل قبولی از شمال به جنوب و شرق به غرب کشور فراهم شده است.

تقی پور میزان توسعه شبکه ارتباطی کشور را 46.5 گیگابیت بر ثانیه و توسعه فیبر نوری را 46 هزار کیلومتر عنوان کرد و ادامه داد: هم اکنون در کشور 292 هزار خط E1 وجود دارد. همچنین در بحث پهنای باند از ظرفیت 300 مگابیت بر ثانیه به 26.8 گیگابیت بر ثانیه رسیده ایم که تا پایان برنامه پنجم این حجم به 20 برابر افزایش یافته و 500 گیگابیت بر ثانیه خواهد شد.

وی حجم پهنای باند اینترنت داخل کشور را 43.4 گیگابیت بر ثانیه اعلام کرد که تا پایان برنامه پنجم به پنجاه برابر رقم فعلی افزایش می یابد.

همچنین علاوه بر رشد پهنای باند داخل کشور تامین پهنای باند کشورهای عراق و افغانستان را نیز در برنامه داریم.

تقی پور با اشاره به اتصال 17 هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات و 11 هزار روستا به شبکه اینترنت پرسرعت خاطر نشان کرد:هم اکنون 97 درصد روستاها دارای ارتباط و 90 درصد روستاها دارای تلفن خانگی هستند.

وزیر ارتباطات با اشاره به تکنولوژی موبایل و ارتقای آن از نسل 2 به 2.75 و زمینه سازی برای ورود نسل سوم موبایل به کشور تاکید کرد: درصد بسیاری از تجهیزات مخابراتی هم اکنون توسط صنعتگران داخل کشور تولید می شود.

وی ادامه داد: 6 اپراتور در زمینه ارائه خدمات ارتباطات سیار فعال هستند که اپراتور اول 52 هزار و 600 روستا را تحت پوشش خود دارد. اپراتور ایرانسل نیز با بیش از 18 میلیون مشترک در هزار و 68 شهر پوشش جمعیتی 77 درصدی را به خود اختصاص داده است.

تقی پور گفت در بحث پروانه اپراتور سوم موبایل نیز از پایان این ماه به صورت آزمایشی و محدود سیم کارت های این اپراتور ارائه و در صورت طی مراحل کیفیت و قابل قبول بودن سرویس های آن به صورت عمومی عرضه خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به خدمات دهی پست بانک در 10 هزار روستا و ارائه خدمت رسانی به بیش از یک میلیون و 600 خانوار در بحث هدفمندی یارانه ها به پروانه های ارائه شده از سوی کمیسیون تنظیم مقررات نیز اشاره کرد و گفت: در عرصه اپراتورهای اینترنت 1644 پروانه صادر شده و 164 شرکت نیز دارای پروانه ISDP ، هفت اپراتور دارای پروانه SAP، یازده اپراتور دارای پروانه PAP و پنج اپراتور دارای پروانه وایمکس هستند.

وی با تاکید بر توسعه آی سی تی در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اقتصاد دانش بنیان، عدالت اجتماعی، توسعه قضایی و ارتقای سلامت به برنامه های دولت عدالت محور برای توسعه خدمات الکترونیکی اشاره کرد و گفت: در این راستا 12 کمیته تخصصی فاوا در کارگروه مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات دولت تشکیل شده تا بتوانیم شعار اصلی دولت نهم و دهم را در خدمتگزاری و پیشرفت کشور جامه عمل بپوشانیم.

گوگل در اجرای پروژه پردازش ابری پیش دستی می‌کند

Posted: 19 May 2011 09:39 AM PDT

همشهری‌آنلاین - در مراسم گردهمایی گوگل آی او (Google I/O) امسال، شرکت گوگل از عرضه نوت بوک‌های جدید با سیستم عامل کروم بر پایه پردازش ابری خبر داد.

به گزارش برنا به نقل از ای ویک (eWeek)، در گردهمایی گوگل آی او، مقامات بزرگ‌ترین موتور جستجو، با رونمایی از نوت بوک‌های (Notebook)، جدیدی که با وزن بسیار کم از سیستم عامل کروم این شرکت استفاده می کنند، اعلام کردند که تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا در آینده نزدیک پروژه پردازش ابری (Cloud Computing) را در مورد محصولات خود اجرا کنند.

به این ترتیب سیستم عامل جدید گوگل، کاربران، اصناف و مدارسی که از این محصولات استفاده می‌کنند را مکلف می‌کند که تمامی اطلاعات خود را بر روی سرور ابرهای محاسباتی این شرکت ذخیره کنند و در عوض گوگل، به گفته ساندر پیچای (Sunder Pichai) مدیر کروم، مسئولیت به روزرسانی (Update)، تمامی نرم افزارهای کاربردی این کاربران را به عهده خواهد گرفت.

بر اساس اعلام گوگل، کاربران می‌توانند نوت بوک‌های سری 5 سامسونگ و کروم بوک‌های ایسر را که از 15 ماه آینده میلادی (ژوئن) در اکثر کشورهای دنیا عرضه می‌شود، خریداری و از امکانات سیستم عامل جدید بهره‌مند شوند.

پردازش ابری (Cloud Computing)، مدلی رایانه‌ای است که تلاش می‌کند دسترسی کاربران را بر اساس نوع نقاضایی که از منایع اطلاعاتی و رایانشی دارند، آسان کند. این مدل سعی دارد با کمترین نیاز به منایع نیروی انسانی و کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات، جواب گوی نیاز کاربران باشد.

دولت جدید ایرلند شمالی از طریق توئیتر شکل می‌گیرد

Posted: 19 May 2011 09:32 AM PDT

همشهری آنلاین - یک اولین دیگر را به حساب توئیتر بگذارید. اکنون توئیتر به تشکیل یک دولت کامل کمک می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس پنج حزب دولت ایرلند شمالی جمعه 13 مه برای انتخاب وزارت‌خانه‌هایی در دوره چهار ساله آینده که می‌خواهند بر آنها مسلط باشند، نوبت گرفتند.

آن‌ها انتخاب‌های‌شان را به جهان و به یکدیگر از تریبون این رسانه اجتماعی اعلام کردند.

حزب عمده پروتستان، اتحادگرایان دموکراتیک، زودتر از همه توئیت کرد و وزارت مهم اقتصاد را برای خودش انتخاب کرد. حزب ملی‌گرای شین فین، در نوبت دوم قرار گرفت و وزارت آموزش را برگزید. در طول نیم ساعت 10 وزراتخانه دولت تقسیم شدند.

تصور بر این است که برای اولین بار شد که دولتی از توئیتر به عنوان ناقلی برای روند تشکیل خودش استفاده کرده باشد.

سایت پیگیری ناقضان کپی‌رایت در فرانسه هک شد

Posted: 19 May 2011 09:32 AM PDT

سایت اینترنتی شرکتی که با دولت فرانسه برای شناسایی ناقضان کپی رایت در فضای مجازی همکاری می کرد هک شد.

به گزارش فارس به نقل از آی دی جی، سایت یاد شده که وابسته به شرکت Trident Media Guard بوده است، با ردگیری شبکه های به اشتراک گذاری فیلم و موسیقی و به خصوص شبکه های P2P تلاش می کرد تا افرادی را که فعالانه کپی رایت فیلم و موسیقی را نقض می کنند شناسایی کند. اما با هک شدن این سایت ادامه فعالیت آن در هاله ای از ابهام فرو رفته است.

دولت فرانسه در چند سال اخیر به شدت درصدد مقابله با ناقضان کپی رایت و حقوق مالکیت معنوی بوده و مجازات های سنگینی را بر علیه این افراد وضع کرده است. برخی کارشناسان معتقدند این هک توسط همین افراد انجام شده تا از شناسایی و مجازاتشان جلوگیری شود. همچنین هکرها با این اقدام از میزان پیشرفت دولت فرانسه در جهت شناسایی خود مطلع شده اند.

HADOPI یکی از سختگیرانه ترین قوانین وضع شده در فرانسه برای مقابله با ناقضان کپی رایت است که از سال 2009 اجرا شده و برای این افراد جرائم سنگین مالی و حتی مجازات زندان در نظر گرفته است.

در حال حاضر تحقیقات برای شناسایی عوامل این هک در جریان است.

اتحاد گروه‌های مدنی علیه سانسور اینترنت در غرب

Posted: 19 May 2011 09:32 AM PDT

چندین سازمان و گروه مدنی قصد دارند با سازماندهی اعتراضات در محل برگذاری مجمع eG8 مخالفت خود را با کنترل فزاینده اینترنت توسط دولت های غربی نشان دهند.

به گزارش فارس به نقل از وی تری، این مجمع که به تازگی به پیشنهاد نیکولا سارکوزی رییس جمهور فرانسه تشکیل شده با حضور مدیران شرکت های بزرگ فناوری، صاحبان مشاغل و رهبران برخی کشورها تشکیل می شود و در آن آینده اینترنت و نحوه کنترل و مدیریت آن به بحث گذارده خواهد شد.

اریک اشمیث رییس گوگل و جیمی ویلز مدیر سایت ویکی پدیا و همین طور مدیران برخی شرکت های نوپا و خلاق اینترنتی به این نشست دعوت شده اند و گروه های مدافع آزادی بیان از آن نگرانند که این مجمع به ابزاری برای جلب همکاری شرکت های خصوصی از سوی دولت های غربی برای جاسوسی در مورد نحوه عملکرد کاربران اینترنت در سراسر جهان و محدود کردن حقوق مشروع آنها مبدل شود.

قرار است این مجمع به مدت دو روز در پاریس برگزار شود. بلافاصله بعد از برگزاری این مجمع اجلاس مشهور سران 8 کشور بزرگ صنعتی جهان موسوم به G8 هم در شمال فرانسه برگزار خواهد شد. تاکنون دهها گروه بزرگ مدنی در آلمان، فرانسه و اسپانیا خواستار اعتراض به عملکرد و برنامه های این مجمع نوپا شده اند که نشانگر عزم جدی غرب برای کنترل و سانسور اینترنت و تبدیل ان به یک ماشین بزرگ جاسوسی است.
جرمی زیمرمن رییس انجمن حفاظت از شبکه اینترنت در فرانسه معتقد است دولت های غربی با تاسیس مجمع eG8 در عمل به دنبال تشدید کنترل اینترنت هستند ولی قصد دارند برای این کار پوشش و ظاهر قابل قبولی به وجود آورند که حساسیت برانگیز نباشد.
وی افزوده است: ما در برهه حساسی از تاریخ به سر می بریم و شهروندان باید برای جلوگیری از کنترل اینترنت و حفظ ماهیت آزاد و جهانی این شبکه تلاش کنند. تلاش برای تبدیل اینترنت به ابزار سرکوب و کنترل باید با مخالفت جدی مواجه شود تا اظهار عقیده به صورت آزادانه در آینده همم ممکن باشد.

گروه مدنی انگلیسی Open Rights اظهار امیدواری کرده که با مخالفت های صورت گرفته و نقدهای جدی انجام شده حاضران در مجمع eG8 تصمیم های خوب و مثبتی هم برای کاربران اینترنت بگیرند و صرفا به دنبال کنترل و سانسور آن نباشند. به گفته وی آنها باید به آزادی بیان پایبند باشند.

در حال حاضر دولت های هر سه کشور انگلیس، فرانسه و آمریکا به دنبال وضع قوانین تازه ای برای تعطیل کردن وب سایت هایی هستند که بارگذاری محتوای غیرقانونی را ممکن کرده اند. اگر چه این دولتها مقابله با تروریسم و نقض کپی رایت را علت اصلی وضع این قانون دانسته اند، اما به نظر می رسد نگرانی اصلی آنها از راه رسیدن سایت هایی است که اسناد تخلفات و فساد دولت های غربی را آزادانه در فضای سایبر به اشتراک می گذارند و چهره واقعی زمامداران فاسد در اروپا و آمریکا را در معض دید عموم گذاشته اند.

اخراج راننده اتوبوس به خاطر استفاده همزمان از دو گوشی موبایل

Posted: 19 May 2011 09:32 AM PDT

در حالی که استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی در بسیاری از کشورهای جهان موجب جریمه سنگین می شود، یک راننده اتوبوس های مسافربری شهری در ایتالیا در آن واحد از دو گوشی استفاده کرد و اخراج شد.

به گزارش فارس به نقل از لا ریپابلیکا، یک راننده اتوبوس در ایتالیا به علت مکالمه با یک گوشی و در عین حال تغییر تنظیمات یک گوشی دیگرش از کار اخراج شد. وی در این مدت اتوبوس را تنها با استفاده از آرنج خود کنترل می کرد.

وی علیرغم اعتراض مسافران عادت داشت بارها این کار را انجام دهد و اصرار وی بر این کار باعث شد تا سرانجام حکم اخراجش صادر شود. در فیلمی که از یکی از موارد تخلف این راننده بر روی اینترنت منتشر شده، او در حال صحبت با فرد دیگری برای تغییر تنظیمات گوشی دیگرش است و در عین حال با گوشی دوم نیز کار می کند.

در یک دهه اخیر که استفاده از تلفن همراه به صورت امری همگانی درآمده مکالمه با گوشی به خصوص در حین رانندگی بارها موجب وقوع سوانح سنگین و خطرناک شده است.

آیا موبایل شما از نوع سرطان‌زاست؟

Posted: 19 May 2011 09:31 AM PDT

وب‌سایت سلامتیران، دکتر عليرضا زالي - درباره سرطان‌زا بودن تلفن‌های همراه نمی‌توان نظر قطعی داد زیرا نتایج تحقیقات انجام شده کاملا ضدونقیض است اما به طور کلی امواج الکترومغناطیس که اساس کار تلفن‌های همراه را تشکیل داده‌اند می‌توانند در ابتلا به سرطان نقش داشته باشند.

می‌توانم این طور بگویم که تمامی امواجی که اطراف ما هستند اگر از حد مشخصی بیشتر به بدن بتابند سبب سرطان می‌شوند اما هنوز تحقیقی که ارتباط دقیق و موثر استفاده مداوم از تلفن همراه را به اثبات رسانده باشد در دست نداریم. نتایج نگران‌کننده‌ای هم منتشر شده مثلا اگر شارژ باتری تلفن همراه کم باشد یا تلفن همراه در فضایی باشد که منبع تولید امواج الکترومغناطیسی دیگری هم داشته باشیم احتمال سرطان‌زایی این دستگاه بیشتر خواهد شد.

چند ماه پیش هم نتیجه تحقیقی منتشر شد مبنی بر اینکه تلفن‌های همراه بر عملکرد مغز اثر می‌گذارند و در قسمت‌هایی به خصوص از آن، متابولیسم گلوکز را بالا می‌برند اما هنوز مشخص نیست که این تاثیر برای بدن خطرناک است یا نه. البته متابولیسم گلوکز، نشانه فعالیت مغز است زیرا سلول‌های مغز برای تولید انرژی از قند استفاده می‌کنند. در این تحقیق مشخص شده که 50 دقیقه استفاده از تلفن همراه میزان مصرف گلوکز نقاطی از مغز که نزدیک آنتن این وسیله هستند را تا 7 درصد افزایش می‌دهد یعنی قسمت‌های مربوط به حافظه و دیگر مهارت‌های شناختی. جالب اینجاست که این اثر ربطی به خاموش یا روشن بودن دستگاه ندارد.


SAR چیست؟
کمیتی برای سنجش میزان جذب امواج الکترومغناطیس توسط تلفن همراه است*. اگرچه در تمام کشورها حدود مشخصی را برای این شاخص در نظر گرفته‌اند و تلفن‌های همراه موجود در بازار هم در این محدوده قرار می‌گیرند اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که تنها شدت‌های بسیار اندک این امواج هم می‌توانند تاثیرات خود را بر سلامت افراد بگذارند. به عبارتی امواجی که 200 هزار برابر ضعیف‌تر از استانداردهای موجود هستند هم می‌توانند بر بدن تاثیر گذار باشند. بافت‌های بدن می‌توانند امواج الکترومغناطیس را جذب کنند و متاثر موارد زیر شوند:

• تخریب برگشت ناپذیر ماده ژنتیک سلول‌ها

• تجزیه پرد‌ه‌های مغزی و درنتیجه عبور مواد شیمیایی سمی و بیماری‌زا به مغز

• کاهش ایمنی بدن

• کاهش میزان هورمون ملاتونین

• افزایش هورمون‌های استرس‌زا و در نتیجه تخریب سلولی

• اثرات سوء بر هسته‌های سلولی و ایجاد سرطان

• تغییر متابولیسم کلسیم و تاثیر بر ارتباط بین سلولی

• تاثیر بر الگوی امواج مغزی

درپایان باید ذکر کنم که تلفن همراه وسیله‌ای نسبتا جدید است و طرح مسائل و راه‌حل‌های مرتبط با آن مستلزم زمان زیادی است. همان‌طور که مثلا بعد از سالیان دراز تنها چند دهه است که از مضرات سیگار صحبت به میان آمده است.

اگر مایلید SAR تلفن همراه‌تان را بدانید می‌توانید مدل آن را در پایگاه اینترنتی زیر بیابید: http://www.sarvalues.com/index.html

همایش «دانش ارتباطات و جامعه‌ی ایرانی» برگزار شد

Posted: 19 May 2011 09:18 AM PDT

همزمان با روز جهانی ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با برگزاری همایش دانش ارتباطات و جامعه ایرانی، میزبان اساتید حوزه ارتباطات بود.

به گزارش ایسنا، نشست اول همایش دانش ارتباطات و جامعه ایرانی، محورهای مسائل، چالش‌ها و چشم‌انداز‌های ارتباطات همراه بود که با دو بخش تخصصی ادامه یافت.

در نشست اول با عنوان نیازهای ارتباطی جامعه ایران و نسبت آن با دانش موجود ارتباطات، دکتر مهدی محسنیان‌راد، حمید عبدالهیان و سعیدرضا عاملی به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

در ابتدا حمید عبدالهیان که مدیریت این نشست را برعهده داشت، از نیازهای ارتباطی و ضرورت‌های آن یاد کرد و گفت: در ملاحظات انجام شده باید به دو بحث سابقه علمی و دستگاه علم توجه کرد.

وی افزود: سابقه علم نشان‌دهنده مجموع علوم اجتماعی است که در قرن 19 شکل گرفته و این حوزه همگام با تکنولوژی بوده است، اما دستگاه علم شامل سازمان‌ها، تجهیزات، کتب و مجلات و مواد آموزشی و نیروهای علم است که باید توجه شود.

او ادامه داد: در ایران دستگاه علم از یک اشکال ساختاری رنج می‌برد و یک عدم انطباق میان آموزش و پرورش عالی به چشم می‌خورد و این به دلیل فقدان استقلال مالی و سیاست‌گذاری‌هاست.

وی بیان کرد: ترکیب این دو نشان‌دهنده‌ی این است که تکنولوژی پیشرفت و توسعه یافته، ولی هنوز با تولید علم همگام نشده است، بلکه تولید علم در ایران مسیر انفرادی و سلیقه‌ای را پیش گرفته است.

این استاد ارتباطات اظهار کرد: علم ارتباطات به‌صورت سنتی با زحمات اساتید دانشگاه علامه طباطبایی در ایران شکل گرفت و این رشته در سال 74 تدریس شد و هم‌چنین تحولات موازی این دو دانشگاه، نشان‌دهنده‌ی این است که یکی در مباحث روزنامه‌نگاری و روابط عمومی و دیگری در مباحث نظری و تکنولوژی جدید فعالیت می‌کند.

عبدالهیان در ادامه مباحث خود با طرح این سوال که مشکل این ناهماهنگی‌ها چیست؟ گفت: برای پاسخ باید به نوع گسست‌های معرفت شناسانه که رخ می‌دهد نگریست.

وی هم‌چنین افزود: گسست معرفت شناسانه در ارتباطات را همگام با تاسیس ارتباطات مشاهده می‌کنیم، ولی منظور از گسست این نیست که حتما دانشگاه تاسیس شود، بلکه گسست معرفتی باید در داخل ملزومات نظری، تجربی، آموزشی و علم صورت گیرد و این گسست برای یاد‌گیری و هم سازمان‌های علمی رخ دهد.

او در ادامه بیان کرد: دستگاه‌های علمی تولید روشنگری می‌خواهد تا تولید تحلیل مسائل جامعه و اگر بخواهیم قوه تحلیل در دانشگاه‌ها را تقویت کنیم، کاری جز اجرای آن در سازمان‌های علمی و نیرو‌های علم امکان‌پذیر نیست.

عبدالهیان با اشاره به گسترش اینترنت و تلفن همراه گفت: جامعه اطلاعاتی ایران در حال شکل‌گیری است و چنین جامعه‌ای نیازمند دستگاه‌های علمی جدید است.

وی در پایان با اشاره به کتابی، تاریخ روشفکری در ایران را با سه نقض تفکری بیان کرد: در ایران باید سه نوع تفکر رشد کند، ابتدا تفکر انتقادی است نه شخصیتی، بلکه باید داده‌های علمی را نقد کنیم و با رویکرد انتقادی به آن‌ها بپردازیم.

به گفته او دوم نوع تفکر استراتژیک است که باز هم به آن پرداخته نمی‌شود و اغلب کسانی که جریان علم‌اند، به دنبال مدرک پایانی و کوتاه‌بین شده‌اند و در آخر تفکر سیستماتیک است که باز هم نشانه‌هایی از آن دیده نمی‌شود، که اینها خود ضرورت‌های گسست معرفت شناختی محسوب می‌شوند.

در ادامه نشست دکتر مهدی محسنیان‌راد گفت: اختلافات درباره‌ی نیازهای جامعه ارتباطی، جامعه ایران با هند، پاکستان، ترکیه و ... نیست و این‌که این نیازها کاملا مشخص است و تاکید بر جامعه‌ ایران است؛ این تفاوت بر این است که جامعه ایران را باید با جامعه ارتباطی خودش مقایسه کرد.

او ادامه داد: انسان‌ معاصر در شرایط امروز نیاز شدید به اخبار و این‌که از محیط اطراف باخبر باشد، دارد و باید با یک دیده‌بانی از این دنیای پرتحرک باخبر شد.

وی بیان کرد: ایران در مرحله اول جزء جوامع پرزمینه است و دارای فرهنگ تعارف‌پذیری است و دوم این‌که پیشینه غنی فرهنگی - تاریخی دارد.

او با بیان تحقیقی که انجام داده اشاره کرد؛ تحقیقی صورت داریم که در یازده قرن گذشته ارتباط مردم ایران چگونه بوده و دولت‌ها و حکومت‌ها مردم را چگونه به ارتباط دعوت می‌کردند و نتایج جالب توجهی به‌دست آوردیم و این بود که از هر چهار توصیه، یکی مردم را به سکوت فراخواند و مساله این جاست که چرا حکما مردم را به سکوت دعوت می‌کردند و این خود می‌تواند یکی از مشکلات ارتباطات باشد و ما جامعه‌ای با چنین پیشینه‌ ارتباطی هستیم.

او سومین مورد را با اشاره سخنان عبدالهیان بیان کرد: همیشه در ایران شاهد دیر آمدن روزنامه و رادیو و ... و شاهد انحصار در آن بودیم.

محسنیان‌راد با اشاره تحقیقاتی که در دانشکده علوم اجتماعی فارغ‌التحصیلان از سال 50 تا 68 داشته گفت: حدود 6 درصد از این فارغ‌التحصیلان در حوزه‌ی ارتباطات مشغول به کار شدند و در ادامه سال‌های 76 و 77 تنها به 9 درصد افزایش داشته و این‌که این 94 درصد در کجا مشغول به کار بودند، مساله‌ی مهمی است.

وی در پایان افزود: فضای ارتباطات قدری سیاست‌زده شده و باید سعی کنیم عادات غلط ارتباطاتی جامعه را تغییر دهیم و به نیازها هم توجه شود که شاید، نیازهایمان نیز تغییر کند.

در پایان نشست اول سعیدرضا عاملی بیان کرد: روز جهانی ارتباطات بهانه‌ای است برای این‌که احساس افتخار و سربلندی کنیم و بگوییم ما هستیم و این‌که انسان بدون انگیزه یک جسم مرده است.

او در ادامه تفکیک و دسته‌بندی دانشگاه‌ها را مخالف نظراتش خواند و گفت: همه ما چه دانشگاه علامه، سوره، آزاد و... صاحب دانشی هستیم که یک علم مرکزی است و در مقایسه با سایر حوزه‌های انسانی است.

وی هم‌چنین تصریح کرد: در جمع دانشگاه‌های ما هم‌چون دانشگاه تهران، علامه طباطبایی، سوره، خبر، صدا‌وسیما، امام صادق (ع) و آزاد‌ اسلامی همه رشته‌های روزنامه‌نگاری، روابط عمومی، علوم ارتباطات و رشته‌های مربوط را تدریس می‌کنند.

وی با اشاره به آمار و درصد دانشجویان محصل در این دانشگاه‌ها بیان کرد: آمار دقیق‌تر در دست نیست، اما از پنج هزار و هشتصد و هفت نفر مجموع دانشجویان این رشته‌ها، بیش‌ترین سهم با جمعیت سه هزار و پانصد و ده نفر متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی و کمترین تعداد دویست و هفت نفر مربوط به دانشگاه تهران است.

وی با تاکید بر این‌که این آمار کمی تغییر کرده است، افزود: 84 درصد این سهم متعلق به کارشناسی و 16 درصد متعلق به تحصیلات تکمیلی است و این سهم متعادلی نیست.

او با اشاره به این‌که رشته ارتباطات بیش‌ترین تاثیر‌گذاری را بر تهران داشته گفت: رشته ارتباطات یعنی رشته تهران و اگر هم شهرستان‌ها سهمی از آن را برده‌اند، متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است.

عاملی اظهار کرد: کار حرفه‌یی در روزنامه‌ها و رسانه‌ها مستلزم همکاری است و فقط کار حرفه‌یی در تحریریه روزنامه که فضای پرهیجانی است، ملاک نیست و باید در پژوهش‌ها و فضای رسانه‌یی، حوزه ارتباطات انسانی گره‌های این حوزه را باز کنیم.

وی در پایان گفت: در حوزه رسانه و کار حرفه‌یی باید کد‌های اخلاقی نیز در نظر گرفته شود و یکی از آن‌ها عدم پیوستن موارد خاص به موارد عام است و ارتباطات جهان باید این کدهای اخلاقی را بپذیرد.

نشست راهبردهای دستیابی به سیاست‌های کلی رسانه‌ای برگزار می‌شود

Posted: 19 May 2011 09:18 AM PDT

با توجه به خلأهای نظری و فکری موجود در خصوص سیاستگذاری رسانه‌ها در حوزه های رسانه‌های مکتوب، صوتی و تصویری و رسانه‌های الکترونیک نظام جمهوری اسلامی، هدف از اجرای این نشست ارائه راهبردهایی دستیابی به سیاست های کلی رسانه‌های مکتوب، صوتی و تصویری و رسانه‌های الکترونیک در جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اساساً سیاست گذاری‌های رسانه‌ای، ارتباط مستقیمی با مباحث مرتبط با نظام سیاسی، وضعیت اقتصادی، فرهنگ، نهادهای اجتماعی و چشم اندازهای مرتبط با آن ها دارد. یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اموری که در کشور برای برنامه‌ریزی و هدفمندسازی حرکت‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی صورت گرفت، تدوین سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران است.

در این سند، همان گونه که انتظار می رفت، نگاه به موضوعات مرتبط با بحث رسانه ای، هم از منظر سخت‌افزاری و هم نرم افزاری و همچنین ایجاد زیر ساختهای مربوطه، مورد توجه قرار گرفته‌اند. این موضوع هم از نظر آینده و برنامه ریزی مهم است و هم می‌تواند معیار مناسبی برای ارزیابی وضع موجود نیز به دست دهد.

احتمالات و آینده‌های ممکن و اولویت‌بندی‌های سیاست گذاری‌های رسانه‌ای، تجارب موفق و ناموفق کشورهای مشابه ایران (اسلامی و غیر اسلامی)، سنجش و ارزیابی شرایط کنونی رسانه‌های مکتوب، صوتی و تصویری و رسانه‌های الکترونیک از جمله محورهای مورد بررسی در این نشست به شمار می‌روند.

ترسیم الگوی مطلوب سیاستگذاری، بررسی تجارب موفق و ناموفق کشورهای مشابه ایران (اسلامی و غیر اسلامی)، اندیشه‌های بنیادین مراجع فکری و متفکران در تدوین سیاستگذاری سایر محورهای مورد بررسی در این نشست محسوب می‌شوند.

این نشست با حضور صاحبنظرانی چون دکتر محسنیان راد، دکتر محمد دادگران، دکتر عبدالله گیویان، دکتر یونس شکرخواه، دکتر داود زارعیان، دکتر علی اصغر محکی، دکتر مهدی فرقانی و جمعی از صاحب نظران و اساتید این حوزه برگزار می‌شود.

این نشست روز سه‌شنبه سوم خرداد از ساعت 9 الی 12 در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام واقع در انتهای خیابان پاسداران، روبروی ضلع جنوبی پارک نیاوران، ساختمان شماره 840 برگزار می‌شود.

ارایه‌ی برنامه‌ی کاخ سفید برای ارتقای امنیت سایبری آمریکا

Posted: 19 May 2011 09:18 AM PDT

دولت باراک اوباما برنامه خود برای به‌روزرسانی سیاست‌های امنیت سایبری آمریکا ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، کاخ سفید اعلام کرد که قوانین جدید امنیت سایبری یک چارچوب برای مقابله با نشت‌های اطلاعاتی و حملات به زیرساخت‌های IT دولت و شرکت‌های خصوصی ایجاد می‌کند.

دولت آمریکا اعلام کرد که آسیب‌پذیری‌های امنیت سایبری در دولت و زیرساخت‌های مهم تهدیدی برای امنیت ملی، سلامت عمومی و رفاه اقتصادی است.

مقامات دولت آمریکا در ادامه اظهار کردند، قوانین جدید در پاسخ به درخواست کنگره برای ارتقای امنیت سایبری کشور ارائه شده است.

براساس قوانین جدید شرکت‌های خصوصی اجازه می‌یابند برای مقابله با نشت‌های اطلاعاتی و حملات سایبری به وزارت امنیت داخلی آمریکا مشاوره دهند.

علاوه بر این شرکت‌های خصوصی با قوانین سختگیرانه‌تری برای ارائه گزارش‌های مربوط به نشت‌های اطلاعاتی که منتهی به از دست رفتن اطلاعات مشتریان در سراسر آمریکا می‌شود، مواجه هستند.

براساس این قوانین دولت آمریکا مجازات تبهکاران سایبری را افزایش می‌دهد.

افزایش استفاده از توییتر در میان کاربران

Posted: 19 May 2011 09:18 AM PDT

به گفته مقامات میکروبلاگ توییتر، در سه ماهه اول سال 2011 میلادی استفاده کاربران از این شبکه اجتماعی به طور چشمگیری افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، مقامات توییتر اظهار کردند که در سه ماهه اول سال 2011 تعداد tweetهایی که کاربران برای یکدیگر ارسال کردند، 41 درصد افزایش یافته است.

به گفته این مقامات استفاده از توییتر برروی تلفن‌های همراه نیز افزایش داشته یعنی 104 درصد برروی تلفن‌های دارای سیستم عامل اندروید، 72 درصد برروی آی‌پد، 55 درصد برروی آیفون و 51 درصد برروی تلفن‌های همراه بلکبری افزایش داشته است.

توییتر پس از پنج سال فعالیت دارای 160 میلیون کاربر در سراسر جهان است و پس از فیس بوک دومین شبکه اجتماعی بزرگ جهان محسوب می‌شود.

هم‌اکنون کاربران توییتر در روز 140 میلیون توییت به یکدیگر ارسال می‌کنند.

لپ‌تاپ خورشیدی عرضه می‌شود

Posted: 19 May 2011 09:13 AM PDT

شرکت سامسونگ به‌زودی یک لپ‌تاپ عرضه می‌کند که با انرژی خورشیدی شارژ می‌شود و می‌توان از آن در مناطقی که برق وجود ندارد، استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، سامسونگ این لپ‌تاپ را در دومین گردهمایی فن‌آوری منطقه‌یی آفریقا رونمایی کرد.

این لپ‌تاپ با استفاده از پنل‌های خورشیدی خود را شارژ می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهد تا از آن در مناطقی که دسترسی به برق وجود ندارد، استفاده کند.

سامسونگ نزدیک به دو سال است که فن‌آوری خورشیدی را دنبال می‌کند و تلاش دارد از این فن‌آوری در محصولات جدید خود استفاده کند.

سامسونگ امیدوار است این محصول با استقبال گسترده‌ای در آفریقا مواجه شود. قرار است این لپ‌تاپ از ماه آتی میلادی به بازار عرضه شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر