۱۳۹۰ تیر ۱۹, یکشنبه

Fwd: مجله پزشکی





                          
 
 
 
 
 
توصیه هایی برای پاهای خسته!
با بازگشت روزهای گرم تابستان، درد، واریس و ورم هم پیدایشان می‌شود. ما در اینجا چند پیشنهاد مؤثر برای مقابله با گردش نامناسب خون ارائه می‌کنیم. امسال تابستان درد پاهایتان را تسکین دهید!
راه بروید، ورزش کنید
اولین عاملی که باعث بروز مشکل در گردش خون در پاها می‌شود، بی تحرکی و ساکن ماندن به مدت طولانی است. برای درک این مطلب، باید بدانید که خون چگونه در بدن در جریان است. از یک سو، قلب خون سرشار از اکسیژن را به سمت اعضای بدن می‌راند؛ این خون خون سرخرگی یا شریانی است. از سوی دیگر، خون فاقد اکسیژن برای دوباره تغذیه شدن به سمت قلب می‌رود؛ این خون، خون سیاهرگی یا وریدی است.
در این قسمت، یعنی در جابه‌جایی خون وریدی، دیگر یک پمپ داخلی برای هل دادن خون وجود ندارد. فقط حرکت پاها، باعث بالا آمدن خون در رگ ها می‌شود. به علاوه یک سیستم دریچه ای کوچک، مسیر عبور خون سیاهرگی را مجدداً می‌بندد به نحوی که این خون نمی‌تواند مجدداً به سمت پایین بازگردد.

با این حال، این دریچه در بدن کسانی که مبتلا به واریس هستند درست عمل نمی‌کند، بنابراین، امکان بازگشت مجدد خون در وجود دارد. در نتیجه، به احتمال زیاد جداره های سیاهرگی با منبسط شدن، آسیب دیده و از بین می‌روند.

برای محافظت:
از بی تحرکی طولانی مدت اجتناب کنید.
تکانی به خود بدهید! اگر هر روز پیاده روی کنید، ماهیچه های برجستۀ پشت پایتان عضلانی تر خواهند شد و این ماهیچه ها فشار خیلی بیشتری را بر جداره های سیاهرگ وارد می‌کنند، به نحوی که خون وریدی و سیاهرگی بسیار راحت تر بالا می‌آید.
ورزش کنید، خیلی مهم نیست که چه ورزشی باشد. اما بهتر است که شنا یا ورزش های استقامتی را انتخاب کنید. در عوض، ورزش هایی را که در آن باید به مدت طولانی پا بر زمین بکوبید و یا ورزش هایی که ممکن است به پا ضربه وارد کنند، توصیه نمی‌شوند؛ از این نوع ورزش ها اجتناب کنید. از انجام این ورزش ها نیز خودداری کنید: دو سرعت، پرش، شیرجه، رقص کلاسیک، ژیمناستیک، آکروبات، پاتیناژ، تنیس، اسکواش، بدمینتون، ورزش های گروهی، عضله سازی در باشگاه و... .
حواستان به اضافه وزن تان باشد
اگر نداشتن فعالیت جسمی یکی از عوامل بروز واریس باشد، اضافه وزن هم عامل دیگری لست که نباید آن را از نظر دور داشت. از سوی دیگر، این دو عامل به هم مرتبط و وابسته اند که هر یک دیگری را به دنبال خواهد داشت. اعداد و ارقام درستی این ادعا را شهادت می‌دهند: از میان هر 5 نفر که مبتلا به واریس هستند، 4 نفرشان اضافه وزن دارند.
زمانی که توده های ماهیچه ای به خاطرِ، یا بهتر بگوییم به نفع، توده های چربی کاهش می‌یابند، این عاملی می‌شود برای انبساط و کشیدگی دیواره های وریدی و از بین رفتن انعطاف شان.  

سن و سال و وراثت نیز در ابتلا به واریس نقش دارند
هر چه سن بالاتر برود، احتمال ابتلا به واریس نیز بیشتر می‌شود. جوانان مصون از ابتلا به واریس نیستند، خصوصاً اگر اعضای خانواده شان هم دچار این بیماری باشند.

مشاهدۀ اولین نشانه ها
منتظر نمانید تا منبسط شدن سیاهرگ ها و برجستگی شان را ببینید و بعد از آن به پزشک مراجعه کنید. هر چه سریع تر اقدام کنید، درمان روند بهتری خواهد داشت.
البته اگر به علت گرمای شدید، پاهایتان سنگین، متورم و دردناک شده، نباید بیهوده خودتان را نگران کنید. این یک واکنش طبیعی است. در واقع، زمانی که دمای هوا بالا می‌رود، ترموستات داخلی بدن به سیاهرگ هایی که دقیقاً در زیر پوست قرار دارند، فرمان برجسته شدن می‌دهد. این سیستم دقیق و هوشمندانه باعث هرچه سریع تر خنک شدن مجدد خون و همچنین حفظ دمای داخلی بدن ما به طور دائم می‌شود.
حال باید آن سوی ماجرا را را هم به دقت نظاره کرد، اگر شرایط غیر عادی باشد وقتش رسیده که در مواقعی هم که هوا گرم نیست، توجه ویژه ای به این علائم داشته باشید. اگر در زمستان هم شرایط مثل تابستان بود، و علاوه بر این علائم، دردها، سنگینی و ورم پاها در شب ها شدید تر شد، دیگر باید با یک متخصص مشورت کنید. 
علائم دیگری هم ممکن است احساس بشوند، مانند: گزگز کردن، بی تابی اعضا، کوفتگی شبانۀ پاها و...
با وجود این که ممکن است پزشک معالج شما، در مورد بیماری تان اظهار نظر کند، اما متخصص سیاهرگ و در نتیجه واریس، ورید شناس است. او می‌تواند واریس شما را از طریق یک آزمایش سادۀ کلینیکی تشخیص دهد؛ سپس اگر برای تشخیص دقیق تر نیاز باشد، تست داپلر را پیشنهاد می‌کند.

در خانه و سرکار، وضعیت و حالت درستی داشته باشید
با چند تغییر در وضعیت نشستن، ایستادن و خوابیدن تان، می‌توانید از ابتلا به واریس پیشگیری کنید یا حداقل به تأخیر بیندازیدش.
از وضعیت های بی حرکت اجتناب کنید و تا جایی که برایتان ممکن است در طول روز، قدم بزنید. وقتی که نشسته اید، از روی هم انداختن پاها خودداری کنید.
از ساکن شدن در آپارتمان هایی که شوفاژشان از طریق زمین خانه را گرم می‌کند، اجتناب کنید.
ماهیچه های پشت پایتان را با آب سرد بشویید. برخلاف آب گرم، آب سرد قطر وریدها را کم کرده و سرعت جریان خون در سیاهرگ ها را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، آب سرد، دردها و فشار پاهای خسته را کم می‌کند.
موقع خواب، کمی پاهایتان را بالاتر از سطح بدن تان بیاورید تا خون بهتر در پاها گردش داشته باشد.
از پوشیدن کفش، جوراب و چکمه هایی که بسیار چسبنده هستند، پرهیز کنید زیرا آنها برای گردش خون مضراند.
کفش هایی که پاشنۀ متوسطی دارند، نسبت به کفش های پاشنه بلند و یا کفش هایی مثل کفش باله که کف شان صاف است، در الویت قرار دارند.
 
جوراب های فشرده کننده، جواب می‌دهند!
99% پزشکان برای بیمارانی که از نارسایی وریدی رنج می‌برند، پوشیدن جوراب های فشرده ساز را تجویز می‌کنند. این تجهیزات پزشکی به شکل کفش، جوراب یا لباس های چسبان عرضه می‌شوند؛ البته نباید آنها را با نمونه های سنتی ترشان اشتباه بگیرید. اما ظرقیت ویژۀ این جوراب ها، وجود فیبرهای انعطافی پذیری است که کمابیش به پاها فشار می‌آورند. با استفاده از این امکان پزشکی، سیاهرگ ها به فشرده می‌شوند و در نتیجه دریچه ها مجدداً می‌توانند نقش خود را ایفا کرده و مانع بازگشت خون از بالا به پایین شوند. بنابراین با استفاده از این جوراب و کفش ها، علائم تسکین پیدا می‌کنند. هر چه درجه بیماری شدیدتر باشد، سطح فشاری که وارد می‌شود بیشتر خواهد بود.
اثر بهبودبخشی این جوراب ها فوری است ولی این اثر فقط تا زمانی که به پا باشند، دوام دارد. به محض اینکه، درشان بیاورید، علائم مجدداً ظاهر می‌شوند. طراحی این جوراب ها در سال های اخیر پیشرفت زیادی کرده است و راحت تر شده اند بنابراین بیماران هم راحت تر می‌توانند بپوشندشان و از آنها بهره ببرند. 
این جوراب ها و کفش ها را می‌توانید در داروخانه ها پیدا کنید. اگر بنابر تجویز پزشک خریداری شان کنید، تأمین اجتماعی 65% هزینه آنها را پرداخت می‌کند.
 
چند توصیه ضروری برای كاربران دائمی كامپیوتر
در همین لحظه كه شما این مقاله را می‌خوانید قطعا جمعیت قابل توجی از انسانها در سراسر دنیا به مونیتور كامپیوترهای خود خیره شده‌اند و اغلب ساعت‌های عمر خود را در این وضعیت می‌گذرانند.
 بیشتر این افراد اگر اقدامات پیشگیرانه ضروری را انجام ندهند به تدریج در معرض خطر ابتلا به سندرم بینایی ناشی از كامپیوتر قرار خواهند گرفت اما شما تا چه حد با این سندرم آشنایی دارید؟
به گفته متخصصان چشم پزشكی، دانشگاه آلاباما استفاده طولانی مدت از كامپیوتر و ساعات زیاد خیره شدن به مونیتور آن صدمات جبران ناپذیری به چشم وارد می‌سازد كه سردردها و استرس‌ها و فشارهای وارد شده به سیستم بینایی از آن جمله‌اند.
متخصصان این مشكلات را سندرم بینایی ناشی از كامپیوتر نامیده‌اند و به گفته آنها از هر 10 كاربر دائمی كامپیوتر، هشت نفر به این سندرم مبتلا می‌شوند. اگر روزانه بیش از دو ساعت مداوم به مونیتور نگاه كنید بیشتر با خطر ابتلا به این سندرم مواجه خواهید بود.

 
مهمترین و شایعترین علائم این سندرم شامل درد گردن و شانه، سردردها و كاهش تمركز دید است. از دیگر علائم این سندرم می‌توان به خستگی، سوزش و خارش چشم، خشك شدن و یا ترشح بیش از حد مایعات چشم، دوبینی، نیاز به استفاده از عینك و حساسیت به نور اشاره كرد. اما آیا راهی وجود دارد كه به دلیل ضرورت استفاده از كامپیوتر در زندگی مدرن امروزی هم بتوانیم از این وسیله استفاده كنیم و هم از آسیب زیاد به چشم‌ها و احتمال بروز این سندرم تا حد زیادی بكاهیم؟
سایت تخصصی – بهداشتی «سی‌نوتو منچستر» در مقاله‌ای در این زمینه چند توصیه بهداشتی را ارائه كرده است كه بكار بستن آنها در پیشگیری و كاهش خطر ابتلا به این سندرم تا حد قابل توجهی موثر است. در این مقاله توصیه شده است:
-‌ مونیتور را در وضعیتی قرار دهید كه فاصله مناسبی با چشمان شما داشته باشد و اگر دید مناسبی ندارید از عینك استفاده كنید.
- از خیره شدن به صحنه مونیتور حتی المقدور پرهیز كنید
- دقیقا روبه‌روی كامپیوتر بنشینید
- صحنه مونیتور را پشت به دیوار نگذارید بلكه سیستم را طوری جاسازی كنید پشت شما به دیوار باشد و بتوانید فضای اتاق را در پشت مونیتور ببینید.
- حدود 30 تا 50 سانتی متر از مونیتور فاصله داشته باشید
- خط دید شما باید مسطح یا بالاتر از مونیتور باشد
- مچ‌ دست‌تان را هنگام تایپ كردن، خم نكنید و زانوهای خود را هنگام نشستن پشت كامپیوتر در زاویه 90 درجه قرار دهید.
- هرازگاهی با نگاه كردن به یك شی در دور دست به عضلات چشمان خود استراحت بدهید. پزشكان توصیه می‌كنند در ازای هر یك ساعت كار با كامپیوتر دو تا سه دقیقه این كار را انجام دهید تا از فشار وارده به عضلات چشم كاسته شود.
- نورمونیتور را در حد استاندارد تنظیم كنید
- صفحه مونیتور را طوری قرار دهید كه نور لامپ یا چراغ روی آن نیفتد چون بازتاب آن از مونیتوربه سمت چشم خطرناك است.
- یك راه كار ساده اما بسیار موثر دیگر پلك زدن است. با پلك زدن مكرر از خشكی چشم جلوگیری كنید. افرادی كه زیاد پلك نمی‌زنند دچار خشكی، سوزش و قرمزی چشم می‌شوند.
همچنین توصیه می‌شود تمام افرادی كه مجبور هستند روزانه بیش از دو ساعت مقابل مونیتور بنشینند از عینك‌های محافظ استفاده كنند.

9 خوراکی که باعث رفلاکس معده می شوند
رفلاکس معده- مری همان بازگشت اسیدهایی است که از معده به مری می‌آیند و علت آن هم عملکرد نامناسب اسفنکتر مری است. علائم کلی رفلاکس عبارتند از: سوزش معده، اسیدی شدن معده، رفلاکس و بازگشت بعد از غذا خوردن در حالت خم یا دراز کشیده، سرفه، التهاب حلقوی و ... . برای کم کردن این علائم، توصیه می‌شود که یک سری  اصول را رعایت کنید و از خوردن برخی خوراکی ها و نوشیدن بعضی نوشیدنی ها اجتناب کنید.

 در موارد رفلاکس معده- مری، از چه خوراکی هایی باید اجتناب کرد؟
1) قهوه، چای و نوشابه های کولا
این نوشیدنی ها حاوی کافئین یا تئین هستند، این ماده موجب سست شدن اسفنکتر مری و بالا آمدن اسیدها می‌شود. از سوی دیگر، ممکن است کافئین و تئین مخاط ریه را تحریک کنند و باعث التهاب ریه در بین کسانی که مبتلا به رفلاکس معده- مری هستند، بشود. 

2) نوشیدنی های گازدار
از تمام نوشیدنی های گازدار باید اجتناب کرد زیرا این نوشیدنی ها احتمال نفخ را افزایش می‌دهند، نفخ نیز بر روی اسفنکتر معدوی مری تأثیر منفی دارد.
3) مشروب، آبجو و دیگر نوشیدنی های الکلی
تمام نوشیدنی های الکلی ممنوع هستند زیرا این نوشیدنی ها باعث سست شدن اسفنکتر مری می‌شوند، اسفنکتر دریچه ای ماهیچه ای است که از بالا آمدن محتویات معده به مری جلوگیری می‌کند. اگر شکم فرد خالی هم باشد، این تأثیر شدیدتر خواهد بود.
4) شیر
شیر ماده ای غذایی است که باید از آن پرهیز کرد، زیرا حاوی چربی، پروتئین و کلسیم است، سه عنصری که باعث تحریک و نهایتاً تولید اسید معده می‌شوند.
5) شکلات شیری
شکلات شیری، همزمان هم حاوی چربی است و هم کافئین؛ بنابراین به عنوان عامل ایجاد سوزش معده شناخته می‌شود.
6) خوراکی های چرب و میوه ها
هر چه غذا چرب تر باشد، هضم آن مشکل تر و طولانی تر خواهد شد. در این حالت مواد غذایی مدت بیشتری در معده باقی می‌مانند، و این ماندن ترشح اسیدهای معده را افزایش می‌دهد.
7) مرکبات و آب مرکبات (پرتقال، لیمو ترش ...)
به علت اسیدی بودن شان به شیرۀ معده اضافه می‌شوند. از سوی دیگر، ویتامین C که در مرکبات وجود دارد، ترشح اسید معده را افزایش می‌دهد.
8) نعناع سبز و قرص نعناع
نعناع خاصیتی دارد که این خاصیت باعث سست شدن اسفنکتر مری می‌شود. این مورد در بارۀ گوجه فرنگی هم صدق می‌کند.
9) ادویه ها و گیاهان معطر
در واقع، ادویه ها و گیاهان معطر استعداد تحریک بیشتر مخاط مری را دارند و احساس سوزش را تشدید می‌کنند.
 
آقایان از این ۸ ماده غذایی غافل نشوید!!
مردان با زنان تفاوت های اساسی دارند ازجمله در نیازهای تغذیه ای زنان به مواد مغذی خاصی در طول دوران بارداری و شیردهی و برای پیشگیری از سرطان سینه نیاز دارند در حالی که مردان برای حفظ توده استخوانی، عضلانی و پیشگیری از سرطان پروستات به موادمغذی دیگری نیازمند هستند. بسیاری از مردان به نیازهای غذایی خود توجه چندانی نشان نمی دهند و از بهترین موادغذایی که سلامت آن ها را تضمین می کند غفلت می ورزند.
به گفته کارشناسان مواد غذایی که در عین مقاوم کردن سیستم ایمنی بدن از کاهش توده استخوانی جلوگیری کرده و آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن را تامین می کند در رژیم غذایی مردان در اولویت قرار دارد.
در این رژیم غذایی که باید همراه با ترک سیگار و فعالیت بدنی متوازن باشد، مصرف مکمل های ویژه مردان نیز پیش بینی شده است. در مطلب زیر به نقل از سایت «وب ام دی» ۱۰ ماده غذایی که برای حفظ سلامت مردان ضروری است، ذکر شده است.
۱ – مصرف صدف خوراکی:
صدف خوراکی به علت دارا بودن روی فراوان به مردان توصیه می شود. روی در تولید دی ان ای و ترمیم سلول های بدن نقش اساسی ایفا می کند. به گفته محققان مصرف روی در حفاظت از سلول های آسیب پذیر پیش رونده در بروز سرطان پروستات نقش مهمی ایفا می کند. این ماده در گوشت گاو، سبزیجات بنشنی فراوان یافت می شود. مصرف روزانه ۱۱ میلی گرم روی برای سلامت مردان ضروری است.
 ۲ – موز:
موز غنی از پتاسیم و سرشار از انرژی است. پتاسیم در تنظیم اعصاب، ضربان قلب و تنظیم فشار خون نقش اساسی دارد. رژیم های سرشار از پتاسیم و منیزیم خطر سرطان و سکته را کم می کند. موز که منبع عالی ویتامین B6 است می تواند به سیستم دفاعی بدن کمک کند. گلبول های قرمز را افزایش دهد و در متابولیسم پروتئین نقش مهمی ایفا کند. بنابراین مصرف یک عدد موز در روز به همه مردان توصیه می شود. اگر این میوه را دوست ندارید از شیر، محصولات لبنی و آب پرتقال طبیعی استفاده کنید.
۳ – ماهی های چرب:
هیچ رژیم غذایی بدون وجود اسیدهای چرب امگا۳ کامل نیست. این چربی های اشباع شده به قلب، جریان خون و سیستم دفاعی بدن کمک فراوانی می کند و خطر بروز سرطان پروستات و سایر امراض را کاهش می دهد. اسیدهای چرب امگا۳ سطح تری گلیسیرید خون را کاهش داده، درد را از بین می برد و درد ناشی از آرتروز را تسکین می دهد. مصرف هفته ای ۲ بار ماهی به سلامت بدن کمک می کند. تخم مرغ، روغن کانولا، سویا و گردو نیز حاوی این اسیدهای چرب مفید هستند.
 ۴ – بروکلی:
در حالی که مصرف تمام سبزیجات به مردان توصیه می شود بروکلی به علت خاصیت ضدسرطانی خود مشهورتر است. ویتامین C، بتاکاروتن، پتاسیم و ترکیبات شیمیایی این گیاه در ممانعت از ابتلا به سرطان های شایع در مردان نقش اساسی ایفا می کند.
 ۵ – گردو:
این ماده غذایی سرشار از منیزیم و سلنیوم و آنتی اکسیدان های قوی است که از بدن در برابر انواع سرطان ها محافظت می کند. سلنیوم به کم شدن LDL یا همان کلسترول بدن کمک کرده و مانع بروز لخته خونی در قلب می شود. مصرف روزانه ۵۵ میکروگرم سلنیوم به مردان توصیه می شود که در انواع دیگر میوه های مغزدار نیز وجود دارد.
 ۶ – غلات سبوس دار:
غلات سبوس دار به علت دارا بودن فیبر، مواد معدنی و انواع ویتامین ها در سلامت قلب، عضله ها و حفظ وزن مناسب تاثیر زیادی دارند. برای هضم بهتر این قبیل مواد غذایی بهتر است مصرف فیبر را بالا ببرید و آب فراوان بنوشید.
 ۷ – استانول:
این ترکیب شیمیایی که در سبزیجات و میوه ها یافت می شود می تواند به کاهش کلسترول کمک کند. مردان باید روزانه ۲ گرم از این ترکیب شیمیایی در رژیم غذایی خود بگنجانند هم اکنون در برخی کشورها ماست، مارگارین و آب پرتقال با این ماده مفید غنی می شوند.
 ۸ – سویا:
سویا حاوی ایزوفلاوین است و خطر سرطان پروستات را کاهش می دهد. به گفته محققان مصرف روزانه ۲۵ گرم سویا می تواند در کاهش کلسترول موثر باشد. اصولا در بهترین رژیم های غذایی سویا یافت می شود زیرا برای حفظ سلامت بدن بسیار موثر است.
 ۹ – توت ها:
انواع توت با رنگ های مختلف و میوه هایی مانند آلبالو و گیلاس برای مردان مفید هستند. توت ها حاوی ۴ هزار ماده ترکیبی مفید به همراه آنتی اکسیدان های ضروری برای بدن و ویتامینC هستند. این میوه ها به حفظ سلامتی مغز در دوران سالمندی کمک می کنند.
۱۰ – سبزیجات نارنجی و قرمز:
ویتامین C و بتاکاروتن موجود در این مواد غذایی به حفظ سلامت سلول های بدن از خطر انواع بیماری ها کمک می کند. به عنوان مثال ریزمغذی های موجود در فلفل قرمز ۳۰۰ برابر هویج، کدو و سیب زمینی شیرین است.
 
 
 

 
 
 
 
 
 
__._,_.___
.
__,_._,___



--
دوستان خود را به گروپ اهل ایران معرفی کنید واز انها بخواهید عضو گروپ شوند
این بهترین راه اطلاع رسانی است
برای عضو شدن کافی است یک ایمیل با این متن برای ما بفرستند
من می خواهم عضو گروپ اهل ایران شوم
ahleiran@gmail.com
به دلیل درخواستهای زیاد احتمال دارد عضویت شمابیش از 48ساعت طول بکشد
درغیر اینصورت می توانید اینجا عضو شوید
http://groups.yahoo.com/group/ahleiran20/join
==============================


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر