۱۳۹۱ خرداد ۱۰, چهارشنبه

{تفريح و سرگرمي}, [15859] NIKE Lab


در آزمایشگاه مرموز نایک چه میگذرد؟

۹م خرداد ۱۳۹۱طراحی و ایده۱ دیدگاه
آزمایشگاه تحقیقات ورزشی "نایک" در ساختمانی مرموز در ایالت اورگون (Oregon) قرار دارد. جایی که این شرکت از حسگرهای حرکتی، "نمایشگرهای زیست سنج" ( نمایشگرها و حسگرهایی که مشخصات زیستی مانند دمای بدن و یا ترکیب شیمیایی عرق بدن ورزشکار را نشان می دهند.) و دیگر فناوریها برای بررسی عملکرد ورزشی و ساخت لوازم ورزشی بهتر استفاده می کند.در آزمایشگاه مرموز نایک چه میگذرد؟
ساختمان Mia Hamm در میان فضای سبز و دل انگیز مقر شرکت نایک در بورتون (Beaverton) ایالت اورگون قرار دارد. در این ساختمان، آزمایشگاه تحقیقات ورزش نایک (NSRL) که ۳۰ سال پیش بنا شده به مساحت حدود ۱۵۰۰ متر مربع پشت درهای عظیمی قرار دارد. ورای این درها و بعد از گذشتن از تونل جملات الهام بخش روی دیوارها، به ۲۵ واحد مجهز به جدیدترین ابزارها و فناوریها میرسید که به ۲۰ دانشمندی که در آزمایشگاه نایک مشغول بهبود عملکرد ورزشکاران و همچنین کیفیت محصولات نایک هستند، کمک می کنند. نایک فقط به تعداد معدودی اجازه دیدن این آزمایشگاه را میدهد. با ما همراه باشید.
در آزمایشگاه مرموز نایک چه میگذرد؟
به گفته مسئول آزمایشگاه تحقیقاتی نایک، متیو نرس (Matthew Nurse)، این تاسیسات مهندسی ۳۰ سال پیش در شهر کوچک Exeter در ناحیه نیو همپشایر (New Hampshire) آمریکا ساخته شده است که البته در حال حاضر در ایالت اورگون (Oregon) قرار دارد.
در آزمایشگاه مرموز نایک چه میگذرد؟
آزمایشگاه بیومکانیک نایک، دارای یک مسیر پر از حسگر و صفحات نیروسنج است که گشتاورها و دیگر داده های دینامیکی و استاتیکی را اندازه گیری میکنند. این اطلاعات در نهایت توسط رایانه ها و نمایشگرهایی در همان نزدیکی مرتب شده، تحلیل میشوند. با استفاده از این داده هاست که طراحان نایک میتوانند برای مثال سفتی یک کفش را طوری تغییر دهند که بهترین عملکرد را داشته باشد و تا آنجا پیش روند که برای موقعیتهای مختلفی که در یک ورزش ممکن است رخ دهد، کفشهای متفاوتی تولید کنند! به گفته ی مسئول آزمایشگاه تحقیقاتی، آنها قادر به اندازه گیری میزان انرژی تلف شده در "سینه ی پا" (محلی بین انگشتان و قوس کف پا که وزن بدن به هنگام بلند شدن پاشنه ی پا روی آن قرار میگیرد.) هستند. همین جزء کوچک پا میتواند تاثیر زیادی روی انرژی بدن ورزشکار داشته باشد.
در آزمایشگاه مرموز نایک  چه میگذرد؟
حسگرهای وصل شده به بدن ورزشکار، گستره ای از حرکات بدن و سرعتهای اجزای مختنف آن را اندازه گیری میکنند و محققان از این اطلاعات برای تحلیل لوازم ورزشی در دست طراحی استفاده میکنند. حسگرهای روی زمین نیروها، نرخ بار (میزان تغییرات نیرو) و فشار پای ورزشکار را اندازه گیری میکنند. برای مثال دانستن تفاوت فشار پای یک مدافع وسط (Linebacker)با یک مدافع کنار (Cornerback) در ورزش راگبی به هنگام استارت اولیه، باعث تغییر طراحی میخهای کف کفش (استوک) هر کدام خواهد شد!
در آزمایشگاه مرموز نایک چه میگذرد؟
در اطراف آزمایشگاه بیومکانیک، (که در وسط مرکز تحقیقاتی قرار دارد.) زمینهای ورزش مختلفی از جمله یک زمین بسکتبال کوچک و یک محوطه ی فوتبال با چمن مصنوعی برای آزمایشهای مختلف ورزشی قرار دارد.
در آزمایشگاه مرموز  نایک چه میگذرد؟
اینجا اتاقک "محیطی" آزمایشگاه است. این اتاقک قادر به ایجاد دماهای مختلف از منفی ۲۶ درجه سانتیگراد تا ۴۹ درجه و رطوبت از ۲۰ تا ۹۵ درصد و همچنین شبیه سازی تابش خورشید به منظور مشاهده واکنشهای بدن هست.
در آزمایشگاه مرموز نایک چه میگذرد؟
اطلاعات بدست آمده از اتاقک محیطی به نایک کمک میکند تا لوازمی تولید کند که در جای مناسب خنک شوند. محققان این مرکز با استفاده از تصاویر حرارتی (فروسرخ) که از بدن ورزشکاران تهیه میکنند قادر به تشخیص مناطقی از بدن هستند که در شرایطی مشخص، بیشتر از دیگر مناطق گرم میشوند. در نتیجه محل ایجاد تغییر در محصول به منظور ایجاد تهویه ی بهتر مشخص میشود.در آزمایشگاه مرموز نایک چه میگذرد؟
این اتاق دارای یک تردمیل "بی جاذبه" است. در این تصویر، کیسه ها وزن دونده را تحمل میکنند. با استفاده از این ایده که ورزشکار بدون تاثیرات معمول جاذبه بدود، دانشمندان قادرند شرایط بازیابی (ریکاوری) ورزشکاران را بررسی کنند. همچنین لوازمی برای یافتن میزان اکسیژن مصرف شده از طریق سوخت و ساز بدن ورزشکار و حسگرهای دمای پوست و درون بدن نیز استفاده میشوند. این داده ها نه تنها به تولید بهتر محصولات کمک میکنند، بلکه در بهبود عملکرد ورزشکاران هم بی تاثیر نیستند.
در آزمایشگاه مرموز نایک چه میگذرد؟
مرکز تحقیقاتی نایک مجهز به یک زیست پویشگر (Bioscanner) هست که شکل دقیق بدن ورزشکار را به طور کامل ثبت میکند که به نایک اجازه تولید لباسهایی بر مبنای شکلهای محتلف بدن ورزشکاران را میدهد. آنها همچنین بعضی ورزشکاران را قبل، بعد و حتی در میان یک فصل از مسابقات به این مکان آورده بدن آنها را اسکن میکنند (!) تا تغییرات مختلف بدنشان را بررسی کنند.در آزمایشگاه مرموز نایک چه میگذرد؟
محققان نایک با کم کردن مقدار الیاف مورد استفاده در لباسها، میتوانند به ورزشکاران آزادی عمل بیشتری بدهند. در این تصویر شخصی لباسی خاص مجهز به حسگرهای حرکتی به تن دارد که فقط برای آزمایش از آن استفاده میشود. در اینجا همچنین حرکات بعضی از برجسته ترین ورزشکاران دنیا مثل راجر فدرر که مشتری دائم نایک هستند، شبیه سازی میشود و لوازم و تجهیزاتی منحصرا براساس مشخصات بدنی آنها طراحی میشود.

--
اين ايميل را براي دوستان خود هم بفرستيد.
و به آنها بفرماييد، روي خط پايين كليك كنند تا براي آنها هم مطالب خوب و جالب بفرستيم
http://groups.google.com/group/taf_sar/subscribe
اين ايميل بدليل عضويت شما در گروه تفريح و سرگرمي است.
ايميل گروه اين است. taf_sar@googlegroups.com
اگر از دست ما ناراحت هستيد و نمي خواهيد مطالب ما بدست شما برسد پس خط پايين را كليك كنيد.
taf_sar+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر