۱۳۹۱ خرداد ۱۰, چهارشنبه

بانو شمس گٔل سرخ

بانو شمس گٔل سرخ

 

https://rapidshare.com/files/3777934506/بانو_شمس___گٔل_سرخ.mp3

 

بانو شمس در رشت متولد شد و در مدرسه پيك سعادت تحصيل نمود. او از سال 1327 خوانندگي را شروع كرد. ابتدا در برنامه هاي شير و خورشيد سرخ و بعد به نام ناشناس در راديو تهران مي خواند.

 وي همسر حبيب الهي بديعي بود و در زمان فيلمبرداري فيلم ولگرد با هم آشنا شدند. اين بانو نزد ابوالحسن صبا و حسين ياحقي تعليم گرفت و از سال 1333 يا 1334 تا پايان سال 1336 در اركستر شماره ي شش راديو تهران كه رهبري آن را بديعي به عهده داشت مي خواند.
برنامه هاي اين اركستر شب هاي جمعه از راديو پخش مي شد. از معروف ترين تصنيف هاي اين دوران تصنيف نرگس شيراز و دختر سنبل فروش مي باشد.
او در سه فيلم سينمايي به نام هاي ولگرد به كارگرداني مهدي رييس فيروز، خورشيد مي درخشد به كارگرداني سردار ساكر و همه گناهكاريم به كارگرداني عزيز رفيعي بازي كرده است.

 

.
او هم دوره دلکش، مرضيه و پروين بود صدای دلنشين او در ترانه هايی چون نرگس شيراز که هنوز هم ورد زبان کسانی است که آن سال ها را به ياد دارند يا به موسيقی ايرانی عشق می ورزند

 
نرگس شيراز که شاعر آن معينی کرمانشاهی است يا بعضی شعرهای کريم فکور و بيژن ترقی. با وجود آنکه در زبان فارسی ترانه های خوبی از بانو شمس به يادگار مانده اما او بيشتر به خواننده تصنيف ها و ترانه های گيلکی شهرت داشت.

بانو شمس معروف ترين ترانه اش را درباره شيراز خواند، اما خود اهل شمال ايران بود. بانوشمس در مرداد ماه 1385 در آمريکا، در خلوت و تنهايی زندگي را وداع گفت

 

شاد باشید

نسیم استرالیا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر