۱۳۹۲ خرداد ۱, چهارشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


رونمایی از سردیس پروفسور معتمدنژاد

Posted: 21 May 2013 09:34 PM PDT

آیین رونمایی از سردیس پروفسور کاظم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات ایران، ظهر دوشنبه 30 اردیبهشت با حضور استادان رشته ارتباطات و مسئولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای رسانه درتهران برگزار شد.

مهدی محسنیان‌راد گفت: به‌خاطر پیر بودن استاد معتمدنژاد نیست که به او «پدر ارتباطات» می‌گویند، بلکه به‌خاطر این است که ایشان در حق ارتباطات پدری کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این استاد رشته‌ی ارتباطات در مراسم رونمایی از سردیس پروفسور کاظم معتمدنژاد که در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، با بیان این‌که همه‌ی ما اینجا جمع شده‌ایم تا بگوییم که محبت استاد معتمدنژاد در قلب‌های ما است، اظهار کرد: کمتر جلسه‌ای را دیده‌ام که همه به‌صورت یکپارچه برای تکریم یک پیام دور هم جمع شوند. البته تکریم یک پیام به معنای تکرار آن نیست، بلکه به معنای سرودن آن است.

او با اشاره به سوابق استاد معتمدنژاد در عرصه‌ی روزنامه‌نگاری و ارتباطات، گفت: ایشان در سال 1349 وقتی که دانشیار حقوق دانشگاه تهران بود استعفا داد و به عضویت هیأت علمی موسسه‌ی عالی ارتباطات درآمد و سال بعد، آن موسسه را به دانشکده تبدیل کرد. وقتی انقلاب شد، با تعطیل شدن دانشگاه‌ها، بسیاری از اساتید به خارج از کشور رفتند، اما استاد معتمدنژاد با این‌که در سال 1359 استاد رسمی دانشگاه پاریس شده بود، زمانی که سال 1362 دانشگاه‌ها بازگشایی شدند به ایران برگشت.

دکتر محسنیان‌راد ادامه داد: استاد معتمدنژاد در آخرین سال‌های دهه‌ی 60، مهم‌ترین تأثیرات خود را که تأسیس مرکز تحقیقات رسانه‌ها و برگزاری اولین سمینار مطبوعات بود، در این حوزه گذاشت.

او با تأکید بر این‌که پروفسور معتمدنژاد در آن زمان، باور داشت که کشور بدون آزادی بیان نمی‌تواند موفق شود، بیان کرد: در حال حاضر باید کمک کنیم که تئوری باقی‌مانده از استاد معتمدنژاد به‌صورت کامل اجرا شود. ایشان طرح نظام جامع رسانه‌ها را در ایران به هیأت دولت ارائه کرد که در حال حاضر، جزییات آن موجود است. در آن طرح، پیش‌نویس دو قانون استقلال حرفه‌یی روزنامه‌نگاران و شورای عالی رسانه‌ها موجود است. همچنین دو پیمان‌نامه‌ی کار جمعی روزنامه‌نگاران و میثاق اصول اخلاق حرفه‌یی روزنامه‌نگاران در این طرح آورده شده است.

وی افزود: وقتی از میان این چهار اصل، فقط اصل چهارم آن که اخلاق حرفه‌یی روزنامه‌نگاران بود، بازتاب داده شد، ما به‌شکل مفصل صحبت کردیم که نمی‌توان سه اصل دیگر را رها کرد و فقط به این یک اصل پرداخت. این طرح روی زمین مانده است و امیدواریم هرچه‌ زودتر اجرایی شود.

محسنیان‌راد در پایان سخنانش برای سلامتی استاد کاظم معتمدنژاد دعا کرد.

شکرخواه: استاد معتمدنژاد یک کهکشان ارتباطی ایجاد کرد

آنچه استاد معتمدنژاد انجام داد، ایجاد یک کهکشان ارتباطی بود، چون او خود را بین دانشجویانش تکثیر کرد. او نماد توسعه است.

دکتر یونس شکرخواه، استاد ارتباطات و شاگرد پروفسور کاظم معتمدنژاد سخنران دیگر این مراسم در این برنامه افزود: یکی از ویژگی‌هایی که ما شاگردان استاد معتمدنژاد با همه وجود آنرا احساس کرده‌ایم، امید و روشن‌بینی استاد است. این ویژگی ایشان همیشه مرا یاد عارفی می‌اندازد که به او گفتند آینده دنیا تاریک به نظر می‌رسد و او گفت: شاید، اما وظیفه ما روشن است.

این استاد رشته‌ی ارتباطات در مراسم رونمایی از سردیس پروفسور کاظم معتمدنژاد، با بیان این‌که آرزوی قلبی ما سلامتی استاد معتمدنژاد است، گفت: یکی از ویژگی‌های عجیب استاد که همه‌ی شاگردان او آن را احساس کرده‌اند، امید و روشن‌بینی ایشان است، دکتر هیچ‌وقت از وظیفه و کسوت معلمی‌اش فاصله نگرفت، همه‌ی شاگردان استاد، یک ترس از او دارند آن هم در رابطه با همین امید است، ما حق نداریم ناامید باشیم و کاری را ناامیدانه انجام دهیم.

وی با بیان این‌که از جنبه مطالعات ارتباطی فرهنگی می‌توان پدیده‌ها و افراد را از سه منظر بررسی کرد، توضیح داد: باید دید آدم‌ها چه می‌کنند، چطور فکر می‌کنند و محصولات‌شان چیست؛ اگر این مثلث را روی زندگی استاد معتمدنژاد بگذاریم، درباره‌ی فاکتور اول، یعنی درباره بخشی که چه می‌کنند؛ به وضوح می‌بینیم که دکتر معتمدنژاد به‌جز معلمی و پدری کار دیگری نکرده است و هیچگاه کسوت معلمی و تربیت دانشجویان را با چیز دیگری عوض نکرده است درباره ضلع دوم یعنی اینکه چطور فکر می‌کنند؛ دکتر معتمدنژاد امیدوارانه و راه حل گشایانه فکر می‌کنند و درباره‌ی فاکتور سوم نیز که آشکارترین وجه استاد معتمدنژاد، محصولات‌ ایشان است؛ یعنی آثار مکتوب ماندگار ایشان و شاگردانشان.

شکرخواه گفت:‌ استاد معتمدنژاد دانشجویانی تربیت کرد که امروز خودشان قطب هستند. شیوه این تربیت هم این بود که من هیچ‌وقت حق نداشتم به جز وب و فضای مجازی به جای دیگر سر بزنم. یا آقای دکتر محسنیان راد یا دکتر فرقانی و دکتر خانیکی و دیگران و دیگران حق نداشتند درباره چیز دیگری جز عرصه تخصصی خودشان خودشان تحقیق کنند. به این ترتیب، از دید من پروفسور کاظم معتمدنژاد کاری که کرد، تولید یک کهکشان ارتباطی بود و خودش را به وسیله آن تکثیر کرد. ما هنوز از اموخته‌های ایشان استفاده می‌کنیم و امیدوارم گردهمایی‌های ماهانه‌مان را با سلامتی دوباره استاد، از سر بگیریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: گفته می‌شود دکتر معتمدنژاد در بنای دانش ارتباطات در ایران بیش از توسعه بر آموزش تکیه داشته‌اند اما به به گمان من زندگی استاد معتمدنژاد نماد و تبلور توسعه است. برای من توسعه چیزی جز استمرار در یک مسیر نیست و معتمدنژاد همیشه در مسیر خودش حرکت کرد و توانست به شیوه خودش راه برود، به شیوه خودش فکر کند و به شیوه خودش تولید کند.

خوراکیان: حوزه‌ فرهنگ به ارتباطات اغنایی نیاز دارد نه ابلاغی

رییس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران گفت: آن چیزی که امروز عرصه‌ی فرهنگ به آن نیاز دارد، ارتباطات اغنایی است نه ابلاغی.

به گزارش ایسنا، امیر خوراکیان در مراسم رونمایی از سردیس استاد معتمدنژاد، با اشاره به این‌که یکی از دغدغه‌های ما موضوع ارتباطات در حوزه‌ی فرهنگ است، اظهار کرد: اگر بپذیریم به ارتباطات اغنایی در حوزه‌ی فرهنگ نیاز داریم، به مدیریت فرهنگی کشور کمک کرده‌ایم. اگر این موضوع اصل قرار گیرد، فرآیند کارها متفاوت می‌شود، چون ارتباطات اغنایی موجب به‌وجود آمدن انگیزه و انجام کارهای هدفمند می‌شود.

او ادامه داد: با تحقق ارتباطات اغنایی، حاکمیت روح محتوایی در کارها اتفاق می‌افتد و نتیجه‌ی کار در حوزه‌ی فرهنگ بر این اساس، یک فعالیت اثربخش خواهد بود. دلیل این‌که کارهای فراوانی با سر و صدای زیاد انجام می‌دهیم، اما تأثیرات کمی می‌بینیم، این است که براساس ارتباطات اغنایی فعالیت نمی‌کنیم.

خوراکیان با تأکید بر این‌که اگر ارتباطات اغنایی اتفاق بیفتد، نیروسازی انجام می‌شود، گفت: نیروسازی موضوعی است که این روزها به آن محتاج هستیم و کمبود آن را احساس می‌کنیم. مدیران کارآمد بسیاری را می‌شناسم که این روزها کنار رفته‌اند و در زمان فعالیت‌شان از ارتباطات اغنایی استفاده می‌کردند، اما متهم شدند به این‌که زمان را هدر دادند. آن روزها آدم‌های تندرو نمی‌دانستند که در حوزه‌ی فرهنگ باید از ارتباطات اغنایی استفاده کرد.

رییس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران با بیان این‌که کسانی که می‌خواهند از ارتباطات اغنایی استفاده کنند، باید دو فاکتور علم و حلم داشته باشند تا بتوانند فرآیندی جهت‌دار و نتیجه‌بخش داشته باشند، اظهار کرد: ما توفیق شاگردی آقای معتمدنژاد را نداشتیم، اما این موضوع کاملا روشن است که او توانسته، در زمینه‌ی علم و دانش، نقش‌آفرینی جدی داشته باشد و دلیل این موضوع هم داشتن دو فاکتور علم و حلم است.

خوراکیان با اظهار خوشحالی نسبت به برگزاری مراسم تجلیل برای استاد معتمدنژاد، گفت: یکی از اهداف این سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران مسأله‌ی هویت است. ما در چهار حوزه‌ی هویت دینی، ملی، انقلابی و شهری و محلی این موضوع را دنبال می‌کنیم، چراکه این ستاره‌ها اجزای هویت این کشور هستند. برگزاری چنین مراسمی رجوع به هویت ما است، اما دلخوریم که چرا این مراسم دیر و در زمانی که ایشان در بستر بیماری‌اند برگزار شده است.

او با اشاره به برگزاری نشست‌های ماهانه‌ی شاگردان استاد معتمدنژاد با او، افزود: اعلام آمادگی می‌کنیم که فرهنگسرای رسانه می‌تواند میزبان این نشست‌های ارتباطاتی باشد.

قدردان او هستند

غلامرضا کاظمی دینان، رییس ستاد برگزاری هفته روابط عمومی، دیگر سخنران این برنامه نیز گفت: امروز ما دور هم جمع شده‌ایم تا از فردی که بسیاری از استادان بزرگ کنونی در عرصه ارتباطات را تربیت کرد، تجلیل کنیم، تمام دانشجویان و دانش‌‌آموختگانی که زیر نظر وی تحصیل کردند قدردان او هستند.

وی افزود: برنامه امروز موجب می‌شود استادان بزرگ دیگری که در عرصه‌های مختلف علمی کشور مشغول فعالیتند، بیش از گذشته برای فعالیت در کار خود برنامه‌ریزی کنند و استمرار اقدام آن‌ها موجب ارتقای علم و دانش در کشور می‌شود.

کاظمی دینانی با بیان این‌که پروفسور معتمدنژاد در طول سال‌ها فعالیت خود فرزندان زیادی در این کشور را تربیت کرده است، گفت: باید تلاش کنیم از تجربیات افراد بزرگی همچون وی برای شکوفایی بیشتر کشور استفاده کنیم.

همچنین در ادامه این مراسم امیرعباس تقی‌پور، دبیر ستاد برگزاری هفته روابط عمومی نیز در سخنانی، این اقدام را حرکتی کوچک برای جبران زحمات و تلاش‌های پدر علم ارتباطات دانست و گفت: این مناسبت که برای نخستین بار در تقویم رسمی کشور در حال برگزاری است، با همکاری نهادهای صنفی پایه‌گذاری شده است و امیدواریم در سال‌های آینده نیز استمرار داشته باشد.

تقی‌پور از همکاری رئس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز برای پذیرش پیشنهاد ستاد برگزاری هفته روابط‌عمومی تشکر کرد.

در چهارمین روز از هفته‌ی روابط عمومی، مراسم رونمایی از سردیس پروفسور معتمدنژاد، پیر حوزه‌ی ارتباطات، استادان رشته‌ی روابط عمومی و ارتباطات مانند پروفسور حسام‌الدین بیان، دکتر حسن میرعابدینی، مرتضی طلایی - عضو شورای شهر تهران - و رویا معتمدنژاد (دختر پروفسور معتمدنژاد) و دو برادر او نیز حضور داشتند.

سردیس پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات توسط نادر قشقایی، هنرمند مجسمه‌ساز کشور ساخته شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر