۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۶, جمعه

جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو به طور غیابی به احمد زیدآبادی اعطا شد

 
 

Sent to you by Hot News via Google Reader:

 
 

via خبرنگاران سبز؛ معتبر و مردمی by noreply@blogger.com (آبی) on 5/4/11

جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو «گی‌یِرمو کانو» روز سه‌شنبه (۱۳ اردیبهشت‌/۳ می‌) به طور غیابی به احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار ایرانی زندانی، اعطا شد. آقای زیدآبادی در پیامی به مدیرکل یونسکو، این جایزه را جایزه‌ای برای تمام زندانیان عقیدتی و همکاران‌اش دانست.
خبرنگاران سبز/جامعه:
 جايزه جهانی آزادی مطبوعات يونسکو «گی‌یِرمو کانو» روز سه‌شنبه (۱۳ ارديبهشت‌/۳ می‌) به طور غيابی به احمد زيدآبادی، روزنامه‌نگار ايرانی زندانی، اعطا شد. آقای زيدآبادی در پيامی به مديرکل يونسکو، اين جايزه را جايزه‌ای برای تمام زندانيان عقيدتی و همکاران‌اش دانست.

احمد زيدآبادی که دارای دکترای علوم سياسی است هم‌اکنون در حال گذراندن محکوميت شش سال زندان خود به دنبال انتخابات رياست‌جمهوری خردادماه سال ۱۳۸۸ در ايران می‌باشد. وی پيش از اين نيز در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳ نزديک به دو سال را در زندان سپری کرده بود.

رييس هيات داوران جايزه يونسکو پس از انتخاب احمد زيدآبادی به عنوان برنده جايزه ساليانه‌ی اين سازمان گفته بود: «انتخاب نهايی احمد زيدآبادی، احترام گذاشتن به شجاعت استثنايی، مقاومت و تعهد او به آزادی بيان، دموکراسی، حقوق‌بشر، رواداری و انسانيت است. اين جايزه علاوه بر زيدآبادی، به تعداد زيادی از روزنامه‌نگاران ايرانی تعلق دارد که هم‌اکنون در زندان هستند.»

در سال ۲۰۱۰ نيز انجمن جهانی مطبوعات، جايزه‌ی معتبر قلم طلايی آزادی خود را به دليل فعاليت متمايز در نوشتن و عمل در راستای آزادی مطبوعات به احمد زيدآبادی اهدا کرد.

ايرينا بوکوا، مدير کل يونسکو خواهان آزادی آقای زيدآبادی از زندان شده است.

ترجمه فارسی متن پيام احمد زيدآبادی به مدير کل يونسکو و حاضران در نشست در ادامه می‌آيد:
------------
ناراحتم و پوزش می‌خواهم که نمی‌توانم پيامی شايسته اين روی‌داد و جمع شما ارائه کنم. همانطور که احتمالا می‌دانيد دادگاه انقلاب افزون بر ۶ سال زندان ۵ سال تبعيد و محروميت از فعاليت هميشگی سياسی اجتماعی مطبوعاتی و حزبی مرا برای تمام عمرم از هر گونه گفتن و نوشتن محروم کرده است از اين رو هر گونه پيامی صرفا بر دامنه‌ی درد و رنج خود و خانواده‌ام می‌افزايد.

با وجود اين محدوديت، من مايلم تا اين را روشن سازم که «من در حرفه خود جز قلم و زبان ابزاری در اختيار نداشتم و در بکارگيری اين دو نيز از دايره به غايت تنگ و توان فرسای قوانينشان پا فرا‌تر نگذاشتم. اما آن‌ها با نقض قوانين و مقررات خودشان، درد و رنجی فرا‌تر از تحمل من بر من وارد کردند. گويی که انسان هفته‌ها به صليب کشيده شود و يا زنده به گور گردد.

در دوران زندان من به طور مداوم تلاش می‌کنم فراموش کنم اما نمی‌توانم.

در پايان من با پذيرش اينجايزه، که در واقع تقديری است از تمام زندانيان عقيدتی در کشورم و نيز همه همکاران زندانی و يا تبعيدی‌ام، من اينجايزه را تقديم می‌کنم به خانواده‌ام به خصوص همسر و فرزندانم که علاوه بر آلام روحی اين دو سال بيش از ده سال است که در هراس و اضطراب سندروم «زنگ خانه» به سر می‌برند و با هر زنگ بی‌موقع يا به موقعی قلب‌های کوچک و معصومشان به لرزه در می‌آيد.

من همچنين اين جايزه را تقديم می‌کنم به مادر سهراب اعرابی و همه مادران دل‌شکسته‌ای که فرزندان‌شان هرگز به خانه بر نگشتند. به همه مادران و خواهران و دختران و فرزندانی که در فراق و هجران عزيزان در بند خود اشک بر گونه‌هايشان خشکيده نمی‌شود.

از آنجا که به ياد ما هستيد خداوند مهربان به يادتان باشد و به شما پاداش خير دهد.

------------

جايزه جهانی آزادی مطبوعات يونسکو-گی‌یِرمو کانو، در سال ۱۹۹۷ از سوی کميته اجرايی يونسکو تاسيس شد و هر ساله در گرامی‌داشت روز جهانی آزادی مطبوعات در ۳ می‌ (۱۳ ارديبهشت) به تلاش يک شخص يا سازمان در دفاع يا ارتقای آزادی بيان در هر کجای جهان تعلق می‌گيرد.

اين جايزه ۲۵ هزار دلاری در سال ۲۰۱۰ به مونيکا گنزالز موجيکا، روزنامه‌نگار شيليايی تعلق گرفت.

 
 

Things you can do from here:

 
 

--
این پیام از گروه اخبار داغ رسیده است
"HOT NEWS" group.
برای عضویت ایمیل بزنید به:
hotreads@gmail.com
برای حذف عضویت ایمیل بزنید به
hotreads+unsubscribe@googlegroups.com
برای تنظیمات بیشتر
http://groups.google.com/group/hotreads?hl=fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر