۱۳۹۰ تیر ۸, چهارشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


چشم‌انداز رسانه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۱

Posted: 29 Jun 2011 04:10 PM PDT

محمد مهدی مولایی - رسانه‌های اجتماعی قدرت اول دنیای امروز اینترنت هستند و اغلب کاربران روزانه از گونه‌های مختلف آنها اعم از شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، ویکی‌ها و غیره استفاده می‌کنند. رسانه‌های اجتماعی مجموعه‌ی متنوع و گسترده‌ای از وب‌سایت‌ها و ابزارهای اینترنتی را شامل می‌شوند. این مجموعه‌ی متنوع را کارشناسان به‌ شکل‌های متفاوتی دسته‌بندی کرده‌اند. تقسیم‌بندی رسانه‌های اجتماعی اغلب بر مبنای کاربردهای آنها صورت گرفته است. از جمله معروف‌ترین این تقسیم‌بندی‌ها در وب‌سایت فِرِد کاوازا (FredCavazza) ارائه شده است. این تقسیم‌بندی در قالب ترسیم چشم‌انداز رسانه‌های اجتماعی اولین بار در سال ۲۰۰۸ عرضه شد و تقریبا هر سال با توجه به تغییرات اکوسیستم رسانه‌های اجتماعی به‌روز می‌شود. جدیدترین چشم‌انداز ارائه شده وضعیت رسانه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۱ را ترسیم کرده است. آنچه در این چشم‌انداز ترسیم شده طیف گسترده‌ای از کاربردهای وب‌سایت‌های اجتماعی است که در ایران تنها چند مورد از آنها مورد استفاده و توجه کاربران قرار دارند.

دسته‏بندی رسانه‏های اجتماعی در سال ۲۰۰۸

اولین نسخه از این تقسیم‌بندی در سال ۲۰۰۸ ارائه شد و رسانه‌های اجتماعی بر حسب کارکردشان به ۱۰ گروه تقسیم شده بودند. این ۱۰ گروه شامل ابزارهای انتشار (وبلاگ‌ها، ویکی‌ها و غیره)، ابزارهای به‌اشتراک‌گذاری (لینک، عکس، ویدئو و غیره)، ابزارهای بحث و تبادل نظر (فروم‌ها، پیام‌رسان‌ها و غیره)، شبکه‌های اجتماعی، میکروبلاگ‌ها، ابزارهای گردآوری اجتماعی، پلاتفورم‌های میزبان لایو‌کست‌ها، دنیاهای مجازی، پلتفورم‌های بازی‌های اجتماعی و ام.ام.اوها بودند.

دسته‏بندی رسانه‏های اجتماعی در سال ۲۰۰۹

نسخه دوم در سال ۲۰۰۹ با تغییرات قابل توجه و دسته‌بندی جدیدی منتشر شد. در نسخه دوم انواع مختلف رسانه‌های اجتماعی در چهار گروه اصلی و ۱۵ زیرگروه قرار گرفته بودند. ابزارهای شبکه‌سازی (شامل شبکه‌های جست‌وجو و انواع مختلف دیگر شبکه‌های اجتماعی)، ابزارهای بیان و اظهار کردن (شامل ابزارهای انتشار، ابزارهای بحث و ابزارهای گرد‌آوری)، ابزارهای به‌اشتراک‌گذاری (شامل به‌اشتراک‌گذاری محتوا، محصول و مکان) و ابزارهای بازی (شامل انواع مختلف بازی‌های اجتماعی و ابزارهای مشابه)، چهار گروه اصلی رسانه‌های اجتماعی بودند. علاوه بر این‌ها، گروهی از رسانه‌های اجتماعی نیز به‌عنوان پلاتفورم‌های اجتماعی نام‌گذاری شده بودند که رسانه‌های چندکاره‌ای مانند فیس‌بوک، های.فایو و مای.اسپیس را شامل می‌شدند.

دسته‏بندی رسانه‏های اجتماعی در سال ۲۰۱۱

جدیدترین نسخه از این مدل، چشم‌انداز رسانه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۱ را ترسیم کرده است. در نسخه جدید بر اساس تغییرات رسانه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر، اصلاحاتی نسبت به نسخه‌های قبلی اعمال شده است. جدیدترین دسته‌بندی، رسانه‌های اجتماعی را در هفت گروه اصلی قرار داده است. در هر گروه چند نوع مختلف از این رسانه‏ها قرار می‏گیرند. مثلا وبلاگ‏ها، میکروبلاگ‏ها و ویکی‏ها، همگی در یک دسته و باعنوان ابزارهای انتشار نام‏گذاری شده‏اند.

بر اساس این دسته‏بندی، هفت گونه‏ی اصلی رسانه‏های اجتماعی و مهم‏ترین مصداق‏های هر نوع در حال حاضر به شرح زیر هستند:

ابزارهای انتشار (Publish): در بخش انتشار پلاتفورم‌های وبلاگ مانند وردپرس و بلاگر، میکروبلاگ‌هایی مانند توییتر، سرویس‌های اجتماعی استریم مانند فرندفید و ویکی‌ها قرار می‌گیرند.

ابزارهای به‌اشتراک‌گذاری (Share): سرویس‌های به‌اشتراک‌گذاری ویدئو مانند یوتیوب و ویمئو، سرویس‌های به‌اشتراک‌گذاری عکس مانند فلیکر و پیکاسا، لینک مانند دلیشز و دیگ، موسیقی مانند لست.اف.ام و اسناد مانند اسلایدشیر در این گروه قرار می‌گیرند.

ابزارهای بحث (Discuss): سرویس‌های تابلو اعلانات مانند پی.اچ.پی.بی.بی، سیستم‌های مدیریت کامنت مانند کوکامنت و ابزارهای جست‌وجوی اجتماعی در این بخش دسته‌بندی می‌شوند.

ابزارهای تجارت (Commerce): ابزارهای به‌اشتراک‌گذاری خرید، جماعت‌های ثبت و به‌اشترک‌گذاری توصیه‌ها، ابزارهای مدیریت نظرات مشریان، ابزارهای گردآوری بازخوردها و مواردی از این دست در بخش تجارت اجتماعی قرار می‌گیرند.

ابزارهای موقعیت (Location): پلاتفورم‌های موقعیت‌یابی اجتماعی مانند فوراسکور و گوگل پِلِیسز، شبکه‌های اجتماعی محلی، شبکه‌های اجتماعی موبایلی و مواردی از این دست نیز در این گروه قرار می‌گیرند.

ابزارهای شبکه‌سازی اجتماعی (Network): شبکه‌های اجتماعی سنتی مانند اورکات و مای‌اسپیس، شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای مانند لینکدین، شبکه‌های اجتماعی شخصی مانند مای.لایف و ابزارهای ساخت شبکه‌های اجتماعی مانند نینگ نیز تشکیل‌دهنده‌ی این بخش هستند.

ابزارهای بازی اجتماعی (Games): وب‌سایت‌های بازی اجتماعی، بازی‌های اجتماعی موبایلی و دنیاهای مجازی در این بخش بازی قرار می‌گیرند.


گوگل و فیس‌بوک؛ فراتر از یک گونه

علاوه بر هفت نوع کاربرد برای وب‌سایت‌های اجتماعی که رسانه‌های اجتماعی را به هفت گروه تقسیم می‌کند، موقعیت هشتمی نیز ترسیم شده که در بین کاربردهای توصیف شده قرار می‌گیرد. همان‌طور که در شکل «چشم‌انداز رسانه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۱» مشخص شده، طبق مدل فِرِد کاوازا، دو غول بزرگ دنیای وب اجتماعی یعنی فیس‌بوک و گوگل در موقعیتی میان همه‌ی گونه‌های فوق قرار می‌گیرند. قرار گرفتن در این موقعیت بدان معناست که این دو مجموعه تقریبا تمامی کاربردهای هفت‌گانه‌ی برشمرده شده را پوشش می‌دهند. اغلب رسانه‌های اجتماعی، هرکدام چندکاربرد و سرویس متفاوت را به کاربران‌شان عرضه می‌کنند، ولی فیس‌بوک و گوگل در موقعیتی بالاتر از بقیه اغلب خدمات اجتماعی را یکجا فراهم آورده‌اند. اگر زمانی فیس‌بوک تنها به شبکه‌سازی بین کاربران و چند سرویس دیگر محدود بود و در گروه شبکه‌های اجتماعی جای می‌گرفت، امکانات و سرویس‌های متنوع و پرشماری که در سال‌های اخیر اضافه کرده، آن‌را هم‌اکنون در موقعیتی فراتر از یک شبکه‌ی اجتماعی قرار داده است. گوگل نیز چنین موقعیتی دارد، با این تفاوت که در شرکت گوگل، ابزارها و وب‌سایت‌های متفاوت این کاربردهای متفاوت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. مثلا بلاگر، ابزار انتشار، یوتیوب و پیکاسا، ابزارهای به‌اشتراک‌گذاری، اورکات، ابزار شبکه‌سازی و به همین ترتیب سایر سرویس‌های گوگل خدمات دیگر را به کاربران این مجموعه ارائه می‌کنند. با این توضیحات چشم‌انداز ارائه شده، برای رسیدن به شناخت مناسب‌تر از وضعیت حال و آینده رسانه‌های اجتماعی به ما کمک می‌‌کند تا تصور جامع‌تری از وب اجتماعی داشته باشیم.

ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، شماره ۱۰۳

کتاب «عصر بازی ‎(بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای)‎» رونمایی می‌‌شود

Posted: 29 Jun 2011 03:45 PM PDT

مراسم رونمایی کتاب «عصر بازی، بازی های ویدئویی و رایانه ای در جامعه معاصر» تألیف دکتر مسعود کوثری، برگزار می‌شود.

این مراسم روز ۱۳ تیرماه ۱۳۹۰ از ساعت 15 الی 17 در محل فرهنگسرای رسانه واقع در میدان ولیعصر، ابتدای بلوار کشاورز، جنب پایگاه انتقال خون برگزار می‌شود.

در بخشی از این کتاب آمده است:
بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای ما را وارد عصری جدید کرده‌اند؛ عصری که می‌توان آن را عصرِ بازی نامید. در این عصر، بازی‌ها نه تنها ابزاری برای سرگرمی و آموزش به شمار می‌روند، بلکه بر دیگر جنبه‌های فرهنگ نیز تأثیر می‌گذارند. به طوری که عده‌ای از نظریه‌پردازان از «بازی‌گونه شدن فرهنگ» سخن گفته‌اند. منظور از بازی‌گونه شدن فرهنگ آن است که چگونه به کمک و در جریان بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای فرهنگ جوامع معاصر ساخته می‌شود. شیفتگی و مسحور‌شدن بسیارِ کودکان و نوجوانان به این ابزار جدید، نشان از آن دارد که بازی‌ها به ابزاری جدید برای جامعه‌پذیری و شکل‌گیری هویت آنان تبدیل شده‌اند. بازی‌ها دنیایی خاص برای آنان ساخته‌اند؛ دنیایی که در آن بازیکنان همزمان تحت تأثیر وجوه شناختی، عاطفی، و وجودشناختی بازی‌ها قرار می‌گیرند. بازی‌ها را متفاوت با رسانه‌های پیشین می‌توان یک فضا - رسانه نامید.
بازی‌ها به منزلۀ رسانه‌های جدید محتواهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به کودکان و نوجوانان منتقل می‌سازند. علاوه بر این محتواهای کلی، آن‌چه بیش از همه نگرانی و هراس والدین و مسؤولان را در جامعه ما و دیگر نقاط جهان برانگیخته، محتواهای نامناسب جنسی و خشونت‌آمیز است که در برخی از بازی‌ها به‌وفور یافت می‌شود. همین امر به گسترش نوعی هراس اخلاقی نسبت به بازی‌ها به عنوان شکل غالب سرگرمی کودکان و نوجوانان دامن زده است.

نظرسنجی فیس‌بوکی شورای عالی نیروهای مسلح

Posted: 29 Jun 2011 03:32 PM PDT

ایتنا - «شورای عالی نیروهای مسلح»، قدرت حاکم بر مصر روز سه شنبه (۲۱ ژوئن) در صفحه فیس بوک خود نظرسنجی را قرار داد و از شهروندان کشور خواست تا از بین هجده نامزد انتخابات ریاست جمهوری، به گزینه ارجح خود رای دهند.

به گزارش الشرفه، صفحه فیس بوک شورای حاکم بر کشور از چهارشنبه بعد از ظهر ۱۳۰,۰۰۰ پاسخ دریافت کرد.

محمد البرادعی ۳۳ درصد آرا را از آن خود کرد و این آرا وی را در صدر فهرست نامزدها قرار داد.

محمد سلیم العوه، دین پژوه اسلامی سرشناس در رتبه دوم و احمد شفیق، نخست وزیر پیشین که در ماه مارس استعفا داد نیز در رتبه سوم قرار دارد.

بوثیانه کمال، اولین بانوی نامزد ریاست جمهوری مصر، کمتر از ۱,۰۰۰ رای را به خود اختصاص داد.

انتشار مجدد «شهروند امروز»

Posted: 29 Jun 2011 03:32 PM PDT

هفته‌نامه شهروند امروز انتشار خود را از سر گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سفیر، هفته‌نامه شهروند امروز که پیش از این با سردبیر محمد قوچانی منتشر می‌شد و توانسته بود مخاطبان زیادی را جذب کند بعد از رفع توقیف از دو ماه پیش فعالیت جدی خود را برای انتشار مجدد آغاز کرده است.

این هفته‌نامه در دوره جدید فعالیت خود به سردبیری رضا خجسته رحیمی و بدون حضور محمد قوچانی از شنبه روی دکه‌های مطبوعاتی قرار خواهد گرفت.

گوگل پلاس: تلاش دوباره گوگل برای به چالش کشیدن فیس‌بوک

Posted: 29 Jun 2011 03:32 PM PDT

همشهری آنلاین - شرکت گوگل، بزرگ‌ترین موتور جستجوی اینترنتی مشغول راه‌اندازی یک پایگاه اینترنتی جدید اجتماعی برای رقابت با فیس‌بوک است.

خبرگزاری آلمان از نیویورک گزارش داد، بردلی هوروویتس، معاون رییس مدیر تولید گوگل گفت، این سرویس موسوم به گوگل پلاس شبیه فیس‌بوک و شامل روزآمدسازی عکس‌ها، پیام‌ها، اظهارنظرها و دیگر محتویات از دوستان برگزیده است.

فیس‌بوک، یک رسانه اجتماعی است که 13 درصد از کل ساعات صرف‌شده مردم در فضای آنلاین در ماه مه را به خود اختصاص داد، در حالی که بنا به اعلام شرکت ComScore گوگل 10 درصد این زمان را به دست آورد. گوگل قصد دارد فیس‌بوک را برای به دست آوردن درآمد بیشتر از تبلیغات به چالش بکشد.

هوروویتس ادامه داد: این سرویس چیزی است که کیفیت گوگل را تغییر می‌دهد. این همان گوگلی است که می‌شناسید و دوست دارید و اکنون در میان مردم است.

تلاش سال گذشته گوگل برای راه‌اندازی سرویس مشابه موسوم به Buzz به خاطر نگرانی‌هایی که در حوزه حریم خصوصی مطرح شد، به شکست انجامید.

گوگل توانست با کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا به توافقی دست یابد تا نگرانی‌ها از نقض سیاست حفظ حریم خصوصی را برطرف کند.

سرویس جدید گوگل در حجمی کوچک به ویژه گروهی دعوت‌شده آزمایش خواهد شد.

غرامت‌خواهی ۴۲۳ میلیون دلاری یک شرکت فرانسوی از گوگل

Posted: 29 Jun 2011 03:32 PM PDT

گوگل که این روزها شاهد شکایات متعددی از خود است، این بار باید در دادگاه حاضر شود و در برابر ادعاهای یک شرکت فرانسوی به نام 1plusV از خود دفاع کند.

به گزارش فارس به نقل از سی ان ان، این شرکت خواستار دریافت 423 میلیون دلار غرامت از گوگل شده است. این شرکت که میزبانی یک موتور جستجوی اینترنتی فرانسوی را بر عهده دارد بر این باور است که رفتار غیررقابتی و انحصارطلبانه گوگل باعث کاهش سهم آن در دنیای جستجوی اینترنتی شده و گوگل باید به خاطر همین انحصارطلبی به آن غرامت بدهد.

این بزرگترین میزان غرامتی است که یک شرکت اروپایی از گوگل درخواست کرده است. این شرکت هم اکنون در خاک آمریکا هم با اتهامات مشابهی مواجه شده و با بحرانی جدی دست و پنجه نرم می کند.

این شرکت فرانسوی همچنین مدعی شده گوگل 30 موتور جستجوی کوچک تر وابسته به آن را در سال های 2007 تا 2010 بلوکه کرده است. البته به گفته 1plusV برخی از این موتور جستجوها به تازگی از لیست سیاه گوگل خارج شده اند.

گوگل مطابق همیشه این ادعاها را رد کرده است. موتور جستجوهای وابسته به 1plusV در ماه در مجموع یک میلیون بازدیدکننده دارند که در میان موتور جستجوهای قدرتمند رقم قابل ملاحظه ای محسوب نمی شود.

گوگل در حال حاضر 90 درصد از بازار جستجوگرهای اینترنتی را در کنترل خود دارد.

صداوسیما پنج شبکه‌ی تلویزیونی جدید راه‌اندازی می‌کند

Posted: 29 Jun 2011 03:31 PM PDT

خبرگزاری ایسنا - رییس سازمان صداوسیما که برای شرکت در مراسم راه‌اندازی رادیونمایش پس از مدت‌ها در جمع خبرنگاران حاضر می‌شد، به پرسش‌هایی درباره‌ی پخش برنامه مرد سه زنه از تلویزیون، ممنوعیت پخش سریال‌های تلخ در سیما و به روی آنتن بردن سریالی مانند «ستایش» و همچنین نقد مسائل سیاسی و اجتماعی در سریال طنز «ساختمان پزشکان» پاسخ گفت.

سید عزت‌الله ضرغامی درباره‌ی حضور مرد سه زنه در یکی از برنامه‌های تلویزیون، با بیان این که این برنامه را دیده است، از پخش آن انتقاد کرد.

انتقاد به پخش برنامه مرد سه زنه

رییس سازمان صداوسیما که در حاشیه‌ی افتتاح رادیونمایش با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره‌ی پخش سخنان مرد سه زنه در سیما، گفت: نظر شخصی من درباره‌ی آوردن چنین شخصی به استودیو و بیان چنین صحبت‌هایی، منفی است.

وی ادامه داد:‌ به همین دلیل هم در برنامه‌ی «صرفا جهت اطلاع» این مساله نقد شد؛ ما در مورد هر دستگاهی سعی می‌کنیم آسیب‌ها را نشان دهیم.

رییس سازمان صدا و سیما در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا به برنامه‌ای که چند همسری را ترویج کرده بود تذکر داده شده؟ گفت: خود این برنامه بعد از پخش متوجه شد.

ضرغامی در بیان سیاست‌های صدا و سیما درباره‌ی این مساله، افزود: یکشنبه شب در برنامه‌ی «استوار» که تا نیمه شب هم به طول انجامید، یک بحث کارشناسی بسیار خوب با حضور کارشناسان دانشگاهی و حوزوی در مورد همین مساله چند همسری داشتیم؛ جوانانی هم در داخل استودیو بودند و سوالاتشان را مطرح ‌کردند.

وی ادامه داد: به نظر من یکی از برنامه‌های خوبی که می‌تواند خیلی از سوالات را جواب دهد، همین برنامه است و حمایت و نگرش ما، حمایت از این دست برنامه‌هاست که در مورد دستورات اسلامی در حوزه‌های مختلف به ویژه در جایی که به خانم‌ها مربوط می‌شود، بحث عالمانه، کارشناسی و درست مطرح کند.

رییس رسانه ملی همچنین با اشاره به برنامه‌ای که مرد سه زنه را دعوت کرده بود، خاطرنشان کرد:‌ آن برنامه که به نظر من برنامه‌ای فانتزی بود، نمی‌توانست دستاوردی داشته باشد. دوستان ما بنا بر یک تحلیل این برنامه را پخش کردند اما بعد از این که پخش شد تذکر هم داده شد و خودشان هم فهمیدند که این برنامه‌ها نمی‌تواند مفید باشد.

راه‌اندازی 5 شبکه تخصصی دیگر

ضرغامی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسشی درباره‌ی این که تا پایان امسال چند شبکه به تلویزیون اضافه می‌شود؟ گفت: تکثر شبکه‌های تخصصی جزو برنامه‌های ماست؛ بنابراین در سیما راه‌اندازی پنج شبکه را برنامه‌ریزی کرده‌ایم: شبکه تولیدات مراکز استانی یا شبکه «شما»‌، شبکه فیلم و سریال‌، شبکه ورزش‌، شبکه کودک و نوجوان‌، شبکه معرفی کالا و خدمات که البته سعی می‌کنیم نام مناسبی برایش انتخاب کنیم. راه‌اندازی این پنج شبکه جزو اولویت‌های ماست؛ طراحی و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی این شبکه‌ها انجام شده و کارهای مقدماتی‌اش در حال انجام است.

رییس سازمان صدا و سیما تاکید کرد: زمانی که زمینه‌های فنی این شبکه‌ها که کار سختی است و به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد، فراهم شود، این شبکه‌ها به مرور راه‌اندازی می‌شوند.

برنامه‌ای از تیغ انتقاد من جان سالم به در نمی‌برد

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که به چه بخشی از صدا و سیما نگاه نقد و طنزآمیز دارد؟ اظهار کرد:‌ من وقتی برنامه‌های سیما را می‌بینم، به همه‌ی آنها انتقاد دارم؛ یعنی برنامه‌ای نیست که از تیغ انتقاد من جان سالم به در ببرد؛ چون سیاست‌هایی را اعلام و شرایطی را فراهم می‌کنیم، اما وقتی برنامه‌ای پخش می‌شود، می‌بینیم مبتنی بر آن نگاه سازمانی نیست؛ بنابراین نگاه منتقادانه ما دائما درباره‌ی همه برنامه‌های سازمان است.

ضرغامی افزود: اما آن چه من حساسیت بیشتری دارم، چهار اصل مربوط به سفارشات مقام معظم رهبری برای دوره فعلی سازمان صدا و سیماست؛ یعنی برنامه‌ای که در عین حال که می‌خواهد اطلاع‌رسانی و اعتمادسازی کند، امید را در مردم ایجاد کند؛‌ و اینگونه نباشد که مردم بعد از دیدن آن برنامه ناامید شوند‌، اعتمادشان به نظام و سیستم اجرایی کشور کم شود و یا آگاهی‌های از جنس آگاهی‌های نادرست به آنها القا شود‌، یا بعد از دیدن آن برنامه اخلاقیات پس‌روی کند یا در حوزه دینی شبهه‌زایی شود.

وی تاکید کرد: در این چهار اصل حساسیت من بیشتر است و اگر برنامه‌ای با آنها در تعارض باشد برای اصلاحش تذکر جدی می‌دهیم؛ این چهار شاخصه حوزه بسیار گسترده‌ای را فراهم کرده که با جهت‌گیری همکاران باعث شده از ابتدای تعیین این شاخص، کارآمدی برنامه‌های ما خیلی بیشتر شده است.

رییس رسانه ملی ادامه داد: با برنامه ریزی که انجام گرفته، سمت و سوی بسیاری از تولیدات به این سمت رفته و من فکر می‌کنم با سیستم‌های ارزیابی که داریم، جهت‌گیری و ارزیابی بهتری روی این چهار اصل فراهم کنیم که بعد از اتمام یک دوره مشخص بسیاری از آنها روی آنتن مشاهده خواهد شد.

وی ادامه داد: ما روی این چهار اصل حساس هستیم؛ مثلا اگر برنامه‌ای امید را از بین ببرد‌ یا وقت آنتن را پر کند اما آگاهی بخش نباشد یا اخلاق را رعایت نکند؛ مورد تایید ما نیست. منظور از اخلاق هم این نیست که در یک برنامه چند حرف خودمانی زده شود؛ حوزه‌ی اخلاق بسیار گسترده است؛ مثلا اگر یک مسؤول بلندپایه در یک برنامه حرف‌هایی بزند که جامعه را به سمت ناامیدی ببرد، این برنامه پخش نمی‌شود بلکه سعی می‌کنیم جهت گیری‌مان طوری باشد که امید در مردم زنده شود. خوشبختانه با تاکید مقام معظم رهبری این مساله برکت خوبی برای سازمان شد تا ما بتوانیم با جدیت بیشتر این چهار اصل را پیش بریم.

سرانجام تلخ «مختار» پیام دارد

رییس سازمان صدا و سیما سپس در این زمینه عنوان کرد: اگر این طور بخواهیم حساب کنیم، قسمت‌های آخر «مختارنامه» هم فوق‌العاده درد و افسوس تاریخی دارد؛ اینکه چطور یک سپاه و حکومت انقلابی که اگر دوام پیدا می‌کرد‌، وضعیت تاریخ را عوض می‌کرد، به خاطر اختلافات و تفرقه‌ها نابود شد. سرانجام مختار بسیار تلخ و از جهتی ناراحت‌کننده است، اما پیام و درس سازنده‌ای دارد؛ امروز برای جامعه برخی مشکلات را بین گروه‌های سیاسی‌، مسؤولان اجرایی و مدیران می‌بینیم؛ این تلخی خیلی بیشتر از تلخی نمایشی است که با خودش پیام دارد.

ضرغامی تاکید کرد:‌ این‌ها را ما تلخ نمی دانیم؛ ضمنا مطلبی که معاون سیما مطرح کرده‌اند رویکرد جدید سیما به این مطلب است که توجه بیشتری به آن شود.

حمایت از برنامه‌های متعهد در مقابل کم‌طاقتی‌ها

رییس سازمان صدا و سیما در بخش پایانی سخنانش درباره سریال «ساختمان پزشکان» و تکه‌های سیاسی این سریال، گفت:‌ من فکر می‌کنم باید با مردم حرف بزنیم. بسیاری از معضلات ما در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی‌ و اخلاقی‌ می‌تواند در کارهای نمایشی مورد نقد قرار گیرد و اگر با رویکرد متعهدانه و سالم و در چارچوب به آنها پرداخته شود، مورد حمایت و تائید است و من از این مجموعه‌ها در مقابل کم‌طاقتی‌ها با قدرت حمایت می‌کنم.

واتیکان یک پورتال خبری اینترنتی راه‌اندازی می‌کند

Posted: 29 Jun 2011 03:14 PM PDT

واتیکان به‌زودی پورتال خبری اینترنتی راه‌اندازی می‌کند که پاپ بندیکت شانزدهم شخصا با نخستین کلیک آن را افتتاح کرد.

به گزارش ایسنا، مقامات واتیکان اظهار کردند: پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان خود شخصا روند راه‌اندازی پورتال خبری به آدرس http://www.news.va را پیگیری می‌کند و روز چهارشنبه آن را راه‌اندازی خواهد کرد.

این پورتال خبری تمامی اخبار مربوط به تحولات واتیکان و سخنرانی‌های پاپ را پوشش می‌دهد.

طرفداران تلویزیون کم‌تر شده‌اند

Posted: 29 Jun 2011 03:14 PM PDT

افرادی که معمولاً فیلم‌های اینترنتی مشاهده می‌کنند، کمتر به تماشای تلویزیون تمایل دارند.

به گزارش ایسنا، بررسی‌های شرکت نیلسون آمریکا نشان داد: استفاده از ابزارهای قابل حمل برای تماشای فیلم‌های ویدیویی رواج زیادی پیدا کرده است. آخرین آمار به دست آمده این رفتار را ثابت کرده است.

تماشای ویدیوهای اینترنتی افزایش 35 درصدی داشته؛ این در حالی است که تماشای تلویزیون 2 دهم درصد کاهش یافته است.

به نقل از شورت نیوز، بر اساس آمار به دست آمده از این مرکز، آمار‌ ترویج استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه در سال‌های اخیر برای تماشای فایل‌های ویدیویی نیز به کاهش مخاطبان رسانه‌ی تلویزیون کمک کرده است.

ضعف چشمگیر خاورمیانه در تولید محتوای اینترنت

Posted: 29 Jun 2011 03:13 PM PDT

در حالی که کشورهای آمریکایی و اروپایی بخش عمده محتوای موجود در اینترنت را تولید می کنند، کشورهای خاورمیانه در این زمینه ضعف جدی دارند.

به گزارش فارس به نقل از عربین بیزینس، این کم کاری و کوتاهی باعث شده تا غرب بر اینترنت مسلط شده و افکار و محتوای تولید شده توسط خود را به دیگر کاربران اینترنت با فرهنگها و نگرش های متفاوت بقبولاند و به نوعی آنان را مرعوب کند.

بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده توسط گوگل، کاربران خاورمیانه ای این سایت هر روز تنها 120 میلیون عمل جستجو انجام می دهند که در مقایسه با 4 میلیارد جستجوی روزانه جهانی در این سایت رقم بسیار ناچیزی محسوب می شود و با جمعیت و استعدادهای بالقوه خاورمیانه هم همخوانی ندارد.

با توجه به اینکه بیش از 80 میلیون نفر از مردم خاورمیانه کاربر اینترنت هستند این رقم نشانگر سطح پایین استفاده از جستجوگرهای اینترنتی برای دسترسی به اطلاعات در خاورمیانه است. بر اساس آمار شعبه خاورمیانه ای گوگل، تعداد کاربران خاورمیانه ای وب سایت یوتویب هم روزانه 120 میلیون نفر است. این رقم در جهان روزانه 3 میلیارد نفر است.

نکته جالب آن است که بیشترین آمار مربوط به مشاهده یوتیوب بر روی موبایل در خاورمیانه مربوط به عربستان سعودی است که قوانین اجتماعی بسیار سختگیرانه‌ای نیز دارد. بر اساس آمار شرکت سیسکو تا سال 2015 بیش از 90 درصد از محتوای اینترنت در قالب ویدیو خواهد بود.

نکته جالب دیگر در مورد محتوای اینترنت در خاورمیانه آن است که 35 درصد از محتوای تولید شده توسط کاربران در این بخش از جهان مربوط به مجامع آنلاین یا فوروم های تحت وب است که کاربران در انها اظهارنظر می کنند. این رقم در سطح جهان تنها 2 تا 4 درصد است. این بدان معناست که پتانسیل خوبی برای تولید محتوا در خاورمیانه وجود دارد اما به درستی از آن استفاده نمی شود.

کم توجهی به مقوله تجارت الکترونیک نیز باعث ضعف اینترنت در خاورمیانه شده است. این پدیده در منطقه جدید است و موانع زیادی بر سر راه آن وجود دارد. حال آنکه مشکلات بر سر راه تجارت الکترونیک 10 سال قبل در آمریکا و اروپا رفع شده است.

۳۶ نشریه جدید مجوز انتشار گرفتند

Posted: 29 Jun 2011 03:13 PM PDT

در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات 36 نشریه مجوز انتشار دریافت کردند و 9 نشریه هم تذکر گرفتند.

در جلسه دوشنبه این هیأت، تقاضاهای صدور مجوز نشریات استان‌ چهارمحال و بختیاری، همچنین شماری از نشریات عمومی مورد بررسی قرار گرفت که طی آن 36 نشریه مجوز انتشار دریافت کردند. در میان این تعداد 3 هفته‌نامه، 16 دو هفته‌نامه، 16 ماهنامه و 1 فصلنامه مجوز انتشار گرفتند.

در این جلسه با انتشار هفته‌نامه‌های «نگین» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «محمدرضا رسولی هارونی»، «جهانبین» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «علی محمدی»، «تصمیم» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «علی پاکزاد»، دو هفته‌نامه‌های «حق معلوم» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «عباس مقتدایی خوراسگانی»، «بهار چهارمحال و بختیاری» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «پرویز سلطانی فارسانی»، «امروز چهارمحال و بختیاری» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «ارسلان احمدی»، «رخ» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «سیدعبدالرحیم موسوی قهفرخی»، «میزدج» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «علی فروزنده جونقانی»، «فر آدینه» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «احمد ایرج پور»، «جلوه سازندگی» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «حسین پاک سرشت»، «نامه نیکان» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «علی کلانتری خلیل آباد»، «مشتاقان» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «حسین قربانی»، «بچه‌ها، بچه‌ها» به صاحب امتیازی «سیدمحمدرضا صدرالسادات» و مدیرمسئولی «کامران پارسی نژاد»، «پیام اقتصادی سیاسی» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «مریم‌السادات امیر شاکرمی»، «عقیق سپید» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «محمد کاس نژاد»، «راه ابریشم» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «حمید صادقی»، «نیک و نو» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «نیلوفر سلطانی راد»، «عصر اعتدال» به صاحب امتیازی «حزب اعتدال و توسعه» و مدیرمسئولی «سیداحمد زرهانی»، «LA PERSE» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «مجید خلیل زاده» موافقت شد.

مجوز ماهنامه‌های «پیک صحرا» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «مهوش نوری زاده»، «طریق» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «مرضیه خسروی»، «کمال» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «سروش کریمی»، «افق بینا» به صاحب امتیازی «انجمن کلیمیان تهران» و مدیرمسئولی «هارون کلیمی یشایائی»، «ایران و فن آوری اطلاعات (ایفا)» به صاحب امتیازی «فائقه سعیدا» و مدیرمسئولی «علی اکبر شوقی»، «بچه‌های آسمان» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «مرجان علیزاده کرامتی»، «صدای مشتری» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «علی محمدی گل گلاب»، «شادیاخ» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «محمد اسعدی»، «سیمای ساوه» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی « محمد نبوتی»، «اکباتان» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «مهیار حسینی»، «مقالات» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «بیژن مالک»، «نیاز امروز» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «حسین عجمی»، «اندیشه جوان» به صاحب امتیازی «مؤسسه کانون اندیشه جوان تهران» و مدیرمسئولی «اکبر رشادی»، «بانوی نمونه» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «نسرین محمدی ثابت»، «دنیای جهانگردی» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «حسینعلی احمدی گرجی»، «بازی» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «سیدمجتبی عسکری»، «پاتیس ـ Pqtiss» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «مهناز معدنچی» و فصلنامه «فیلم‌خانه» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی «سیدعلیرضا رسولی نژاد» نیز صادر شد.

ضمناً در این جلسه تقاضای تغییر وضعیت 14 نشریه مورد رسیدگی قرار گرفت.

همچنین در این جلسه به 9 نشریه به دلیل تخلفات مطبوعاتی و عدول از قانون مطبوعات از قبیل سیاه نمایی فضای جامعه، استفاده ابزاری از تصاویر، ترویج خرافات، انتشار اخبار بدون منبع خبری و نشر اکاذیب تذکر داده شد.

عینک دوربین‌دار با قابلیت تصویربرداری از محیط

Posted: 29 Jun 2011 03:12 PM PDT

با عینک‌های مجهز به دوربین می‌توانید تصاویر اطرافتان را بدون استفاده از دوربین‌های دست‌وپاگیر و نیاز به روش‌های آزاردهنده انتقال فایل با دیگران تقسیم کنید.

به گزارش ایسنا، این عینک که شبیه نمونه‌های شرکت ری‌بن است می‌تواند یک میدان دید فوق‌وسیع 130 درجه را از میان یک لنز فیش‌آی حدود 1.5 سانتیمتری که در زیر قیمت لاستیکی سمت راست قاب قرار دارد، ثبت کند.

یک حسگر پنج میلیمتری وضوح بالا به ثبت تصاویر پرداخته و سپس یک پردازشگر کم قدرت یک گیگاهرتزی، این ویدیو را به شکل فشرده درمی‌آورد.

این فیلم یا در یک حافظه فلش داخلی ذخیره شده و یا می‌توان آن را از طریق یک سیستم وای‌فای/بلوتوث رادیویی 2.4 گیگاهرتزی به تلفن هوشمند منتقل کرد.

همچنین یک برنامه رایانه‌یی به کنترل از راه‌دور این دوربین پرداخته و می‌توان از طریق آن تصاویر را مستقیما بر روی سایت‌های اینترنتی منتقل کرد.

این دستگاه، نیروی خود را از یک باتری لیتیوم‌پلیمری موجود در دسته سمت چپ قاب عینک به دست می‌آورد.

روزی برای رسانه‏های اجتماعی

Posted: 29 Jun 2011 03:10 PM PDT

محمد مهدی مولایی - شمار کاربران شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، ویکی‌ها و سایر انواع رسانه‌های اجتماعی این‌روزها به صدها میلیون می‌رسد. رسانه‌های اجتماعی در اغلب نقاط دنیا اکنون به پدیده‌ای فراگیر تبدیل شده‌اند. در بسیاری کشورها که ضریب نفوذ اینترنت بالایی دارند بخش قابل توجهی از جمعیت، عضو این رسانه‌ها هستند و در سایر کشورها نیز به شکل غیرمستقیم بر جامعه تاثیر می‌گذارند. به‌دنبال عمومی شدن رسانه‌های اجتماعی، اکنون روزی با عنوان این رسانه‌ها نام‌گذاری شده است.

سال ۲۰۱۰ برای اولین بار روزی به‌عنوان «روز رسانه‌های اجتماعی» مشخص شد و به‌همین مناسبت گردهمایی‌هایی در نقاط مختلف دنیا برگزار شد. این روز از طرف وب‌سایت «مشِبِل» (mashable.com) مشخص شده است که مرجعی شناخته شده و تخصصی در حوزه رسانه‌های اجتماعی است. علاقه‌مندان به رسانه‌های اجتماعی از طریق این وب‌سایت، برنامه‌ها و گردهمایی‌هایی را برای «روز رسانه‌های اجتماعی» سازماندهی می‌کنند. امسال هم مانند سال گذشته، روز ۳۰ جون برابر نهم تیرماه «روز رسانه‌های اجتماعی» نام گرفته است و علاقه‌مندانی در شهرها و نقاط مختلف دنیا در تدارک برنامه‌های مناسبی به همین مناسبت هستند. بیش از صدها برنامه در شهرهای مختلف برای این روز درنظر گرفته شده که هماهنگی و برگزاری آن‌ها همانند فضای مشارکتی رسانه‌های اجتماعی با کاربران خواهد بود.

رسانه‌های اجتماعی، رسانه‏هایی عمومی

در آستانه‏ی روز جهانی رسانه‏های اجتماعی، به‏چند نمونه از آمارهای مربوط به وضعیت کنونی این رسانه‏ها اشاره می‏شود که پراکندگی کاربران‏شان را نشان می‏دهد. این آمارها برگرفته از اطلاع‏نگارهای جدیدی هستند که به‏تازگی وب‏سایت «اَد ایج» منتشر کرده است.

کاربران رسانه‌های اجتماعی در اغلب کشورهای دنیا پراکنده هستند، هرچند که سهم کشورهای اصطلاحا توسعه یافته از این مقدار بیشتر است. همان‌طور که «شکل ۱» نشان می‌دهد، دو شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک و لینکدین به‌عنوان بزرگ‌ترین رسانه‏های اجتماعی عمومی و تخصصی دنیا، کاربرانی از کشورهای مختلف دارند. هرچند که در هر دو تعداد کاربران کشور ایالات متحده در رده اول قرار دارد، اما در ۱۰ جایگاه اول، کشورهایی از نقاط مختلف جغرافیایی اعم از اروپا، آسیا، امریکای لاتین و استرالیا حضور دارند. این در حالی است که در برخی کشورها شبکه‌های اجتماعی ملی از اقبال بیشتری برخوردارند و آمار بازدیدکنندگان بالا به وب‌سایت‌های محلی تعلق دارد.

از نظر توزیع کاربران در بین سنین مختلف و جنسیت‌ها نیز به‌عنوان نمونه بخشی از آمار مربوط به بزرگ‌ترین میکروبلاگ دنیا یعنی توییتر مرور می‌شود. همان‌طور که «شکل ۲» نشان می‌دهد، توییتر همچون سایر رسانه‌های اجتماعی کاربرانی در همه سنین دارد، هرچند که جوانان اصلی‌ترین استفاده‌کنندگان و بازدیدکنندگان از آن را تشکیل می‌دهند. در خصوص جنسیت کاربران نیز در اغلب رسانه‌های اجتماعی درصد استفاده‌کنندگان زن و مرد نزدیک به‌هم هستند. در برخی از آنها استفاده مردان از زنان بیشتر است و در برخی دیگر زنان از مردان جلو افتاده‌اند که توییتر یکی از این نمونه‌ها محسوب می‌شود.

مرور این‌‌گونه آمارها و همچنین آمارهایی که رابطه نژاد، سطح درآمد، سطح تحصیلات و سایر ویژگی‌های شخصی با استفاده کاربران از رسانه‌های اجتماعی را سنجیده نشان می‌دهد که رسانه‌های اجتماعی به رسانه‌هایی فراگیر و تا حدی عمومی تبدیل شده‌اند. با عمومی‌شدن استفاده از اینترنت و توسعه گونه‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی، حالا شهروندانی با ویژگی‌های متفاوت کاربران این رسانه‌ها هستند و استفاده از آنها تنها در انحصار نخبگان و متخصصان نیست. البته نباید فراموش کرد که هنوز دسترسی به این رسانه‌ها برای اغلب شهروندان کشورهای توسعه نیافته و برای شهروندان فقیر کشورهای توسعه یافته امکان‌پذیر نیست. در دومین سالی که روز «رسانه‌های اجتماعی» گرامی داشته می‌شود می‌توان امیدوار بود که در آینده درصد بیشتری از مردمان جهان امکان دسترسی و استفاده از این رسانه‌ها را داشته باشند.

ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، شماره ۱۰۳

تأثیر آگهی‌های تلویزیونی فسب‌فود بر پرخوری کودکان

Posted: 29 Jun 2011 02:57 PM PDT

دانشمندان آمریکایی در بررسیهای خود نشان دادند که تماشای آگهی های تلویزیونی غذاهای فوری (فست فود) می تواند موجب افزایش اشتها و پرخوری کودکان شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان آکادمی کودکان هشدار دادند که نه تنها تماشای زیاد تلویزیون و اینترنت اشتهای کودکان را افزایش می دهد، بلکه تماشای آگهی هایی غذاهای فوری (فست فودها) نیز می تواند منجر به چاقی کودکان شود.

این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "ما با رسانه ها، آگهی ها و بی تحرکی، توفانی عظیم را برای رشد چاقی در کودکی ایجاد کرده ایم. جامعه آمریکایی نمی تواند با تلویزیون، آگهی های زیاد غذاهای فوری، خواب کم و تمرینات ورزشی ناکافی وظیفه خود را در حفظ سلامت کودکان انجام دهد. 30 سال قبل، دولت فدرال تصویب کرد که کودکان کم سن از نظر روحی در برابر آگهی ها بی دفاع هستند. این درحالی است که امروز کودکان بین 5 هزار تا 10 هزار آگهی غذاهای مختلف را در طول سال می بینند که بیشتر این آگهی ها مربوط به غذاهای بی فایده و غذاهای فوری هستند."

این محققان با انجام دو تحقیق جدید، تاثیرات منفی رسانه ها بر روی خواب و عادات غذایی کودکان را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج تحقیق نخست نشان داد که تماشای آگهی های تلویزیونی ویژه غذاهای فوری و غلات شیرین، میل کودکان را برای خوردن غذاهای چرب و غنی از کربوهیدرات افزایش می دهد.

در تحقیق دوم، محققان تاثیرات زمان تماشا و محتوای رسانه را بر روی خواب کودکان در سنین پیش از دبستان بررسی کردند.

این نتایج نشان داد کودکانی که در طول روز در معرض محتواهای خشن برنامه های تلویزیونی و بازیهای ویدیویی قرار می گیرند در طول شب مشکلاتی جدی با خواب دارند که از جمله آنها می توان به کابوس، شبگردی و خواب آلودگی در طول روز اشاره کرد.

این دانشمندان دریافتند کودکانی که در اتاق خود تلویزیون دارند بیش از سایر کودکان از مشکلات خواب رنج می برند.

براساس گزارش "وب ام. دی"، در حقیقت این کودکان به طور متوسط شبها 15 دقیقه تلویزیون بیشتری نسبت به سایر کودکان تماشا می کنند و در طول روز مدت زمان تماشای محتواهای خشن در مورد آنها به طور متوسط 12 دقیقه بیشتر است.

تعطیلی سرویس‌های هلث و پاورمیتر گوگل

Posted: 29 Jun 2011 02:56 PM PDT

گوگل اعلام کرد به فعالیت سرویس‌های رایگان Health و PowerMeter که کاربران زیادی را جلب نکرده‌اند، پایان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به گفته مدیران گوگل، این محصولات به شکلی که این شرکت امیدوار بود، مورد توجه کاربران قرار نگرفتند اما به عنوان مدل‌های تاثیرگذار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سرویس PowerMeter که برای بررسی میزان مصرف برق خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در 16 ماه سپتامبر تعطیل خواهد شد.

سرویس Google Health که برای ذخیره و اشتراک‌گذاری آنلاین اطلاعات پزشکی شخصی استفاده می‌شود، در اول ماه ژانویه تعطیل می‌شود اما کاربران می‌توانند تا پایان سال بعد، اطلاعات خود را دانلود کنند.

Google Health اوایل سال 2008 و نرم‌افزار PowerMeter اواخر سال 2009 عرضه شده بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر