با سلام و تبریک به مناسبت ماه رمضان و التماس دعا چند حدیث را تقدیم شما
عزیزان می کنم.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند :
آدمی تعجّب می کند از وفور ایمان مردم آخرالزّمان که پیامبری را ندیدند و
امام آسمانی را زیارت نکردند و تنها ایمان به سطوری می آورند که بر روی
کتابهای باقیمانده از وحی و کلمات معصومین نقش بسته است.
منبع : کتاب حکیم
2- پیامبر اکرم (ص) فرمودند :
خداوند از بندة مؤمنش قول گرفته که سختی ها را در دنیا به جان بخرد آن
گونه که نان آوران خانه از زیر دستان خود پیمان می گیرند که در غیبت او
چهار چوب های مورد نظر را محترم دارند. هر چه به زمان ظهور نزدیکتر می
شوید به افکار و اعمالتان پوشش تقیة بیشتری دهید.
منبع : کتاب بحارالانوار جلد 67
3- پیامبر اکرم (ص) فرمودند :
دنیا به پایان نمی رسد تا اینکه مردی از اهل بیت من که هم نام من است سلطنت نماید.
منبع : کتاب الملاحم و الفتن ص 154
4- امام علی (ع) فرمودند:
از علائم ظهور آن است که به همدیگر بد گویید و یکدیگر را تکذیب کنید و از
شیعیان من باقی نمی ماند؛ مگر به اندازة سرمه در چشم و نمک در غذا و چنین
خواهد بود، امتحانات زمان غیبت.
منبع : کتاب بحارالانوار
5- امام علی (ع): فرمودند:
برای صاحب الزّمان غیبتی است عظیم که باید در محور ایمان راسخ بود زیرا
که خیلی ها از ما جدا می شوند حتّی آنها که به مقامات بلند رسیده اند.
منبع : اصول کافی جلد 1
6- امام حسین (ع) فرمودند:
قیام کنندة این امت ، فرزند نهم من است که غیبتی طولانی دارد و هنگامی که
تاریکی های غیبت ، همه جا را فرا می گیرد ؛ خفّاشان کور چشم و گرگان
درنده به تقسیم اعتبارات و امتیازات او می نشینند.
منبع : الزام النواصب ص 67
7- امام حسین (ع) فرمودند :
فرزندم خلاصة انبیاء و عصاره اولیاء و ثمره اوصیای کریم است.
منبع : کشف الغمه ج 3 ص 312
8- امام علی بن الحسین (ع) فرمودند:
هر کس در غیبت فرزند مان استوار بر ولایت ما باشد خداوند پاداش یک هزار
شهید مقتول در جبهه های احد و بدر با به او می دهد.
منبع : کتاب بحارالانوار جلد 52
9- امام محمد باقر (ع) فرمودند :
ایام ا... سه روز است ، یکی روز ظهور حضرت قائم (عج) و دیگری روز رجعت و
سومی روز قیامت است.
منبع : کتاب حکیم
10- امام محمد باقر (ع) فرمودند:
سلطنت قائم(عج) 309 سال است ؛ به مدتی که اصحاب کهف در غار به سر بردند.
منبع : غیبت بن شاذان
11- امام محمد باقر (ع) فرمودند :
اصلاحات قائم، به مساجد نیز می رسد و هر مسجدی که ذی خود خارج باشد و
ظواهرش اشرافی و اعیانی باشد در روز رهایی ویران می شود.
منبع : بشارت الاسلام ص 235
12- امام جعفرصادق (ع) فرمودند :
خدای تعالی اصحاب قائم (عج) ما را در یک لحظه مانند ابرهای پراکنده جمع
می کند و اصحاب امام زمان (عج) برابرند با سپاه اسلام در جنگ بدر که 313
نفر بودند.
منبع : کتاب حکیم
13- امام جعفر صادق (ع) فرمودند :
در دولت امام قائم (عج) راه میان مکه و مدینه با درخت خرما اتصال می یابد.
منبع : کتاب حکیم
14- امام جعفر صادق (ع) فرمودند :
در قیام آن سرور اولیاء جمله مفسدین و بد خواهان و غاصبین حقوق اهل بیت
نابود خواهند شد.
منبع : کتاب حکیم
15- امام جعفرصادق (ع) در تفسیر آیه62 سوره نمل می فرماید:
«امّن یجیب المضطرّ اذا دعاه و یکشف السّوء و .....» آیا کسی هست که به
فریاد بیچاره در وقت ناله اش جواب دهد و رفع نگرانیها را نماید ؛ فرمود:
این کلام در مورد قائم وارد شده و اوست که هر لحظه خدا را می خواند برای
دفع دشواری و به زودی پروردگار، وی را بر کرسی اقتدار جهانی می نشاند.
منبع : الزام النواصب ص 172
16- امام جعفر صادق (ع) فرمودند:
مردم در انتهای غیبت از دین خارج خواهند شد گروه گروه ، آنچنانکه در صدر
اسلام دسته دسته وارد می شدند.
منبع : الملاحم و الفتن ص 144
17- امام جعفر صادق (ع) فرمودند:
این امر مقدس (ظهور) به وقوع نمی پیوندد ؛ مگر زمانی که تمامی گروه ها به
حکومت برسند و خود را نشان دهند تا آن که نگویند کار امام را ما نیز می
توانستیم انجام دهیم.
منبع : کتاب میزان الحکمه الحدیث
18- امام جعفر صادق (ع) فرمودند :
زمانی قیام صورت می گیرد که جهان بشریت به یک سوم جمعیت ، تقلیل یافته
باشد و امواج بلایای طبیعی دو سوم را نابود کند.
منبع : منتخب الاثر ص 453
19- امام جعفر صادق (ع) فرمودند :
در روزگاری که جهان مهیای نزول عذاب های سنگین است در خانه ات خلوت نما و
کمتر در محافل رسمی و شلوغ شرکت کن.
منبع : الزام النواصب ص 180
20- امام جعفر صادق (ع) فرمودند:
به وقت ظهور ، نشاط و شادی به برزخ نیز سرایت می کند و مؤمنین از فشارهای
آن دیار راحت می شوند.
منبع : غیبت نعمانی ص 167
21- امام جعفر صادق (ع) فرمودند :
مغرب زمین در برابر قوای او سر تعظیم فرود می آورد و مصلح کل برایشان
مسجدی بنا می کند.
منبع : کتاب حکیم
22- امام جعفر صادق (ع) فرمودند :
نوروز ، تنها در زمان ظهور قائم ما اهل بیت واقعیت می یابد که خداوند ما
را بر تمامی خبائث و رذائل مسلّط می گرداند. منبع : بحارالانوار جلد 52
23- امام موسی کاظم (ع):
خداوند به هنگام ظهور قائم (عج) دین حق را بر جمع ادیان باطله پیروز می گرداند.
منبع : کتاب حکیم
24- امام مهدی (عج) فرمودند :
نفرین خداوند و ملائکه و مردم گرویده بر کسی که تعدّی نماید به حقوق و اعتباراتم.
منبع : کتاب کمال الدی
در تفسیر مجمع البیان از رسول خدا(ص)روایت است که وقتیکه معاذ از معنی
این آیه ((یوم ینفح فی الصور فتا بون افاجا ))سوره ی انبا آیه ی نوزده
پرسید(روز قیامت که صور دمیده می شود دسته دسته میآیید)یعنی چه؟حضرت
فرمود ای معاذ مطلب بزرگی را پرسش نمودی پس اشک از چشمان مبارک
بگریانیدوفرمود امت من در روز قیامت ده صنف می شوند که البته خداوند این
ده صنف راازجمله ی مسلمین جدامیکندوصورتشان راتغییرمی دهد عده ای به شکل
میمون وبعضی بصورت خوک وعده ای دست و پابریده وبرخی کور و گروهی گنگ
وکرند و طایفه ای وارد محشر می شوند در حالیکه زبانشان را میجوند و چرک
از دهان آنان بیرون میآید واهل محشر از گند آنها در زحمتند وعده ای
وارونه وسرنگون وارد محشر وبه همان حال آنها را به عذاب میبرند وعده ای
شاخه از آتش آویخته شده اندودسته ی بوی گند آنها از مردار بیشتر است و
دسته ی دیگرجبه هایی که از قطران است بر آنان پوشیده اند که چسبنده باشد
به پوستایشان، پرسیدند این ها چه کسانی هستند؟فرمودند آن کسی که بصورت
میمون است ((سخن چین)) و آن کسی که میان دو نفر را بهم میزند و سخن
هرِِیت را که درباره ی دیگری گفته برای او خبربرد ،آنکه به شکل خوک
بیاید((خورنده ی حرام))است کسی که مثلا در کسبش کم فروشی کرده و غش
درمعامله کرده مال مردم را خورده وآنکه سرنگونست کسی است که((ربا
خواری))کرده است. آنکس که زبانش را میجود چرک از دهانش بیرون میآید
((عالم بی عمل)) میباشد هر عالمی است که کردارش غیر ا گفتارش
باشد-موعظه خوب میکند اما درعمل به گل فرورفته ، دیگران از سخنش بهره
برده اند اما خودبر بخشش بی عمل بوده ،اینست که زبانش را میجود و حسرت
میخورد ، آنکه دست وپا بریده وارد محشر میشود ((آزار رساننده به همسایه))
است فرمود آن کسی که کور وارد محشر میشود ((حاکم جوروناحق))است که حکم به
ناحق کرده است-واما گنگ وکرآنهایی هستند ((خودپسند))یعنی عجب دارند هر
خود پسند ،خودخواهی کروگنگ واردمحشرمیشود و آنرا که شا خه ای از آتش می
بند ند کسانی هستند که دنیا غفازی و سعایت میکردند نزد سلاطین وارسباب
زحمت مردم وآزار رساندن به آنها را فراهم میکردند و آنهاییکه از مردار
گند ترند کسانی هستند که از شهوات و لذاتی حرام بر خود بودند و حق
واجب الهی را که درمال آنها بود نمی داد ند وآنهاییکه جیه های آتش بر
آنها پوشیده میشود،پس تکبر کنندگان وفخر و نازکننده گانند ودر حدیث دیگر
از رسول خدا (ص)روایت است که کسانی که دو میخ از آتش در چشم آنها است
،اینها کسانیند که چشم خود را از حرام پر میکردند.
نشانه های قطعی ظهور امام زمان (عج ظهور قائم(عج) پنج نشانه حتمی دارد
و آن عبارتست از: قیام یمنی، خروج سفیانی، ندای آسمانی، فرورفتن سپاهی در
یمن و کشته شدن نفس زکیه نـشانه های تخلف ناپذیر ظهور امام مهدی علیه
السلام که بی هیچ تردیدی مقارن ظهور آن حضرت رخ خواهند داد و ارتباط گسست
ناپذیری با آن دارند، پنج نشانه اند. بـرخی از این پنج نشانه، اندکی پیش
از ظهور و برخی چند ماه پس از آمدن آن گرامی و برخی اندکی پیش از قیام
نجات بخش و جهانی آن حضرت ، پدیدار خواهند شد.
در ایـن مـورد، روایـات بـسـیـاری وارد شده است که با اندک تفاوت در
ترتیب پیدایش این علایم و نشانه ها، آنها را نشان می دهد. نـخست، برخی از
روایات را که این علایم پنجگانه را به صورت کوتاه ترسیم می کـنـد مـی
آوریـم، آنگاه هر کدام از آن نشانه ها را با توضیحی که در روایات در مورد
آن آمده و تفسیر مناسبی که به ذهن می رسد، ترسیم می نماییم.
امام صادق علیه السلام در این مورد فرمود: خـمـس قـبل قیام القائم علیه
السلام : الیمانی و السفانی و المنادی ینادی من السماء و خسف بالبیداء و
قتل النفس الزکیة .(1) پیش از قیام مهدی علیه السلام پنج رخداد بزرگ در
پیش خواهد بود:
1 ـجنبش ترقی خواهانه مرد یمنی،2 ـ جنبش ارتجاعی سفیانی، 3 ـ ندای روح
بخش آسمانی، 4 ـ فرو رفتن زمین، 5 ـ قتل نفس زکیه
امام در ادامه فرمود: قـبـل قـیـام القـائم خـمـس عـلامـات مـحـتـومـات :
الیـمـانـی و السـفـیـانـی و الصـیـحـة و قتل النفس الزکیة و الخسف
بالبیداء.(2) پیش از قیام قائم ، پنج علامت و نشانه مهم در پیش خواهد
بود: جـنـبـش مـردم تـرقـی خـواه یـمـنـی، جـنـبـش ارتـجـاعـی
سـفـیـانـی، نـدای آسـمـانـی، قتل نفس زکیه و فرو رفتن زمین.
و نیز فرمود: النداء المحتوم و السفیانی من المحتوم و خسف البیداء من
المحتوم و الیمانی من المحتوم و قتل الفنس الزکیه من المحتوم .(3) نـدای
آسـمـانـی بـه هـنگامه قیام قائم ، جنبش ارتجاعی سفیانی ، جنبش مترقی مرد
یمنی ، فرو رفتن زمین و دیگر، کشته شدن نفس زکیه ، این پنج نشانه ، از
علایم قطعی ظهورند.
عزیزان می کنم.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند :
آدمی تعجّب می کند از وفور ایمان مردم آخرالزّمان که پیامبری را ندیدند و
امام آسمانی را زیارت نکردند و تنها ایمان به سطوری می آورند که بر روی
کتابهای باقیمانده از وحی و کلمات معصومین نقش بسته است.
منبع : کتاب حکیم
2- پیامبر اکرم (ص) فرمودند :
خداوند از بندة مؤمنش قول گرفته که سختی ها را در دنیا به جان بخرد آن
گونه که نان آوران خانه از زیر دستان خود پیمان می گیرند که در غیبت او
چهار چوب های مورد نظر را محترم دارند. هر چه به زمان ظهور نزدیکتر می
شوید به افکار و اعمالتان پوشش تقیة بیشتری دهید.
منبع : کتاب بحارالانوار جلد 67
3- پیامبر اکرم (ص) فرمودند :
دنیا به پایان نمی رسد تا اینکه مردی از اهل بیت من که هم نام من است سلطنت نماید.
منبع : کتاب الملاحم و الفتن ص 154
4- امام علی (ع) فرمودند:
از علائم ظهور آن است که به همدیگر بد گویید و یکدیگر را تکذیب کنید و از
شیعیان من باقی نمی ماند؛ مگر به اندازة سرمه در چشم و نمک در غذا و چنین
خواهد بود، امتحانات زمان غیبت.
منبع : کتاب بحارالانوار
5- امام علی (ع): فرمودند:
برای صاحب الزّمان غیبتی است عظیم که باید در محور ایمان راسخ بود زیرا
که خیلی ها از ما جدا می شوند حتّی آنها که به مقامات بلند رسیده اند.
منبع : اصول کافی جلد 1
6- امام حسین (ع) فرمودند:
قیام کنندة این امت ، فرزند نهم من است که غیبتی طولانی دارد و هنگامی که
تاریکی های غیبت ، همه جا را فرا می گیرد ؛ خفّاشان کور چشم و گرگان
درنده به تقسیم اعتبارات و امتیازات او می نشینند.
منبع : الزام النواصب ص 67
7- امام حسین (ع) فرمودند :
فرزندم خلاصة انبیاء و عصاره اولیاء و ثمره اوصیای کریم است.
منبع : کشف الغمه ج 3 ص 312
8- امام علی بن الحسین (ع) فرمودند:
هر کس در غیبت فرزند مان استوار بر ولایت ما باشد خداوند پاداش یک هزار
شهید مقتول در جبهه های احد و بدر با به او می دهد.
منبع : کتاب بحارالانوار جلد 52
9- امام محمد باقر (ع) فرمودند :
ایام ا... سه روز است ، یکی روز ظهور حضرت قائم (عج) و دیگری روز رجعت و
سومی روز قیامت است.
منبع : کتاب حکیم
10- امام محمد باقر (ع) فرمودند:
سلطنت قائم(عج) 309 سال است ؛ به مدتی که اصحاب کهف در غار به سر بردند.
منبع : غیبت بن شاذان
11- امام محمد باقر (ع) فرمودند :
اصلاحات قائم، به مساجد نیز می رسد و هر مسجدی که ذی خود خارج باشد و
ظواهرش اشرافی و اعیانی باشد در روز رهایی ویران می شود.
منبع : بشارت الاسلام ص 235
12- امام جعفرصادق (ع) فرمودند :
خدای تعالی اصحاب قائم (عج) ما را در یک لحظه مانند ابرهای پراکنده جمع
می کند و اصحاب امام زمان (عج) برابرند با سپاه اسلام در جنگ بدر که 313
نفر بودند.
منبع : کتاب حکیم
13- امام جعفر صادق (ع) فرمودند :
در دولت امام قائم (عج) راه میان مکه و مدینه با درخت خرما اتصال می یابد.
منبع : کتاب حکیم
14- امام جعفر صادق (ع) فرمودند :
در قیام آن سرور اولیاء جمله مفسدین و بد خواهان و غاصبین حقوق اهل بیت
نابود خواهند شد.
منبع : کتاب حکیم
15- امام جعفرصادق (ع) در تفسیر آیه62 سوره نمل می فرماید:
«امّن یجیب المضطرّ اذا دعاه و یکشف السّوء و .....» آیا کسی هست که به
فریاد بیچاره در وقت ناله اش جواب دهد و رفع نگرانیها را نماید ؛ فرمود:
این کلام در مورد قائم وارد شده و اوست که هر لحظه خدا را می خواند برای
دفع دشواری و به زودی پروردگار، وی را بر کرسی اقتدار جهانی می نشاند.
منبع : الزام النواصب ص 172
16- امام جعفر صادق (ع) فرمودند:
مردم در انتهای غیبت از دین خارج خواهند شد گروه گروه ، آنچنانکه در صدر
اسلام دسته دسته وارد می شدند.
منبع : الملاحم و الفتن ص 144
17- امام جعفر صادق (ع) فرمودند:
این امر مقدس (ظهور) به وقوع نمی پیوندد ؛ مگر زمانی که تمامی گروه ها به
حکومت برسند و خود را نشان دهند تا آن که نگویند کار امام را ما نیز می
توانستیم انجام دهیم.
منبع : کتاب میزان الحکمه الحدیث
18- امام جعفر صادق (ع) فرمودند :
زمانی قیام صورت می گیرد که جهان بشریت به یک سوم جمعیت ، تقلیل یافته
باشد و امواج بلایای طبیعی دو سوم را نابود کند.
منبع : منتخب الاثر ص 453
19- امام جعفر صادق (ع) فرمودند :
در روزگاری که جهان مهیای نزول عذاب های سنگین است در خانه ات خلوت نما و
کمتر در محافل رسمی و شلوغ شرکت کن.
منبع : الزام النواصب ص 180
20- امام جعفر صادق (ع) فرمودند:
به وقت ظهور ، نشاط و شادی به برزخ نیز سرایت می کند و مؤمنین از فشارهای
آن دیار راحت می شوند.
منبع : غیبت نعمانی ص 167
21- امام جعفر صادق (ع) فرمودند :
مغرب زمین در برابر قوای او سر تعظیم فرود می آورد و مصلح کل برایشان
مسجدی بنا می کند.
منبع : کتاب حکیم
22- امام جعفر صادق (ع) فرمودند :
نوروز ، تنها در زمان ظهور قائم ما اهل بیت واقعیت می یابد که خداوند ما
را بر تمامی خبائث و رذائل مسلّط می گرداند. منبع : بحارالانوار جلد 52
23- امام موسی کاظم (ع):
خداوند به هنگام ظهور قائم (عج) دین حق را بر جمع ادیان باطله پیروز می گرداند.
منبع : کتاب حکیم
24- امام مهدی (عج) فرمودند :
نفرین خداوند و ملائکه و مردم گرویده بر کسی که تعدّی نماید به حقوق و اعتباراتم.
منبع : کتاب کمال الدی
در تفسیر مجمع البیان از رسول خدا(ص)روایت است که وقتیکه معاذ از معنی
این آیه ((یوم ینفح فی الصور فتا بون افاجا ))سوره ی انبا آیه ی نوزده
پرسید(روز قیامت که صور دمیده می شود دسته دسته میآیید)یعنی چه؟حضرت
فرمود ای معاذ مطلب بزرگی را پرسش نمودی پس اشک از چشمان مبارک
بگریانیدوفرمود امت من در روز قیامت ده صنف می شوند که البته خداوند این
ده صنف راازجمله ی مسلمین جدامیکندوصورتشان راتغییرمی دهد عده ای به شکل
میمون وبعضی بصورت خوک وعده ای دست و پابریده وبرخی کور و گروهی گنگ
وکرند و طایفه ای وارد محشر می شوند در حالیکه زبانشان را میجوند و چرک
از دهان آنان بیرون میآید واهل محشر از گند آنها در زحمتند وعده ای
وارونه وسرنگون وارد محشر وبه همان حال آنها را به عذاب میبرند وعده ای
شاخه از آتش آویخته شده اندودسته ی بوی گند آنها از مردار بیشتر است و
دسته ی دیگرجبه هایی که از قطران است بر آنان پوشیده اند که چسبنده باشد
به پوستایشان، پرسیدند این ها چه کسانی هستند؟فرمودند آن کسی که بصورت
میمون است ((سخن چین)) و آن کسی که میان دو نفر را بهم میزند و سخن
هرِِیت را که درباره ی دیگری گفته برای او خبربرد ،آنکه به شکل خوک
بیاید((خورنده ی حرام))است کسی که مثلا در کسبش کم فروشی کرده و غش
درمعامله کرده مال مردم را خورده وآنکه سرنگونست کسی است که((ربا
خواری))کرده است. آنکس که زبانش را میجود چرک از دهانش بیرون میآید
((عالم بی عمل)) میباشد هر عالمی است که کردارش غیر ا گفتارش
باشد-موعظه خوب میکند اما درعمل به گل فرورفته ، دیگران از سخنش بهره
برده اند اما خودبر بخشش بی عمل بوده ،اینست که زبانش را میجود و حسرت
میخورد ، آنکه دست وپا بریده وارد محشر میشود ((آزار رساننده به همسایه))
است فرمود آن کسی که کور وارد محشر میشود ((حاکم جوروناحق))است که حکم به
ناحق کرده است-واما گنگ وکرآنهایی هستند ((خودپسند))یعنی عجب دارند هر
خود پسند ،خودخواهی کروگنگ واردمحشرمیشود و آنرا که شا خه ای از آتش می
بند ند کسانی هستند که دنیا غفازی و سعایت میکردند نزد سلاطین وارسباب
زحمت مردم وآزار رساندن به آنها را فراهم میکردند و آنهاییکه از مردار
گند ترند کسانی هستند که از شهوات و لذاتی حرام بر خود بودند و حق
واجب الهی را که درمال آنها بود نمی داد ند وآنهاییکه جیه های آتش بر
آنها پوشیده میشود،پس تکبر کنندگان وفخر و نازکننده گانند ودر حدیث دیگر
از رسول خدا (ص)روایت است که کسانی که دو میخ از آتش در چشم آنها است
،اینها کسانیند که چشم خود را از حرام پر میکردند.
نشانه های قطعی ظهور امام زمان (عج ظهور قائم(عج) پنج نشانه حتمی دارد
و آن عبارتست از: قیام یمنی، خروج سفیانی، ندای آسمانی، فرورفتن سپاهی در
یمن و کشته شدن نفس زکیه نـشانه های تخلف ناپذیر ظهور امام مهدی علیه
السلام که بی هیچ تردیدی مقارن ظهور آن حضرت رخ خواهند داد و ارتباط گسست
ناپذیری با آن دارند، پنج نشانه اند. بـرخی از این پنج نشانه، اندکی پیش
از ظهور و برخی چند ماه پس از آمدن آن گرامی و برخی اندکی پیش از قیام
نجات بخش و جهانی آن حضرت ، پدیدار خواهند شد.
در ایـن مـورد، روایـات بـسـیـاری وارد شده است که با اندک تفاوت در
ترتیب پیدایش این علایم و نشانه ها، آنها را نشان می دهد. نـخست، برخی از
روایات را که این علایم پنجگانه را به صورت کوتاه ترسیم می کـنـد مـی
آوریـم، آنگاه هر کدام از آن نشانه ها را با توضیحی که در روایات در مورد
آن آمده و تفسیر مناسبی که به ذهن می رسد، ترسیم می نماییم.
امام صادق علیه السلام در این مورد فرمود: خـمـس قـبل قیام القائم علیه
السلام : الیمانی و السفانی و المنادی ینادی من السماء و خسف بالبیداء و
قتل النفس الزکیة .(1) پیش از قیام مهدی علیه السلام پنج رخداد بزرگ در
پیش خواهد بود:
1 ـجنبش ترقی خواهانه مرد یمنی،2 ـ جنبش ارتجاعی سفیانی، 3 ـ ندای روح
بخش آسمانی، 4 ـ فرو رفتن زمین، 5 ـ قتل نفس زکیه
امام در ادامه فرمود: قـبـل قـیـام القـائم خـمـس عـلامـات مـحـتـومـات :
الیـمـانـی و السـفـیـانـی و الصـیـحـة و قتل النفس الزکیة و الخسف
بالبیداء.(2) پیش از قیام قائم ، پنج علامت و نشانه مهم در پیش خواهد
بود: جـنـبـش مـردم تـرقـی خـواه یـمـنـی، جـنـبـش ارتـجـاعـی
سـفـیـانـی، نـدای آسـمـانـی، قتل نفس زکیه و فرو رفتن زمین.
و نیز فرمود: النداء المحتوم و السفیانی من المحتوم و خسف البیداء من
المحتوم و الیمانی من المحتوم و قتل الفنس الزکیه من المحتوم .(3) نـدای
آسـمـانـی بـه هـنگامه قیام قائم ، جنبش ارتجاعی سفیانی ، جنبش مترقی مرد
یمنی ، فرو رفتن زمین و دیگر، کشته شدن نفس زکیه ، این پنج نشانه ، از
علایم قطعی ظهورند.
--
این عشق که سرمنزل زیبایی هاست
سرچشمۀ مِهروغصه وشادی هاست
گربازی جان ز ما بسی شیرین است
تلخیش بسی بیشتر از بازی هاست
سرچشمۀ مِهروغصه وشادی هاست
گربازی جان ز ما بسی شیرین است
تلخیش بسی بیشتر از بازی هاست
--~--~---------~--~----~------------~-------~--~----~
-------------------ـگروهفرهنگیلیموـ----------------------
جهت بازدید از وبسایت گروه http://lymoo-group.ir
قابل توجه تازهواردا جهت مشاهده قوانین گروه http://lymoo-group.ir/lymoo-grooh
جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به lymoo@googlegroups.com
آدرس آینده گروه لیمو https://groups.google.com/forum/#!forum/lymoo
آدرس فعلی گروه http://groups.google.com/group/lymoo?hl=fa
-------------------ـگروهفرهنگیلیموـ----------------------
-~----------~----~----~----~------~----~------~--~---
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر