۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۵, جمعه

{تفريح و سرگرمي}, [15502] گفت و گويي با خانم كتايون خوانساري(همسراستاد شجريان)









گفت و گويي با خانم كتايون خوانساري(همسراستاد شجريان)

از خودتان و خانوادتان برايمان بگوييد؟
كتايون خوانساري من در سال 1344 خورشيدي در تهران به دنيا امدم . پدرم بنيانگذار هنر گرافيك در ايران بود. از دوران جواني در حزب پان ايرانيست فعاليت داشت از طرفداران دكتر مصدق بود او از روزنامه نگاران قديم ايران و مدير هنري نشريه ي زن روزو كلا مرد بسيار روشنفكري بود مادربزرگم خانم اشرف كاشاني از اولين زنان بازيگر تئاتر ايران بود كه آثار زيادي از او به جا مانده است مادرم زماني كه پانزده سال داشت نقش اول فيلم ضربت به كارگرداني ساموئل خا چكيان را بازي كرد و جايزه بهترين بازيگر نقش زن را در فستيوال مسكوبه دست اورد او پس از ازدواج كار بازيگري را رها كرد من در خانواده اي كه قدر هنرو هنرمند را ميدانند بزرگ شدم در تهران به مدرسه سهيل مي رفتم ودر نوجواني به همراه پدر و مادر و تنها خواهرم (گيتا) به پاريس رفتيم و پس از گرفتن ديپلم زبان فرانسه را در دانشگاه سوربن خواندم در سن نوزده سالگي با يك آقاي ايتاليايي ازدواج كردم و از او يك دختر به نام استفاني دارم كه اكنون با پدرش در پاريس زندگي مي كند. من در پاريس به كار طراحي جواهر مشغول بودم و يك مزون جواهرات فانتزي را اداره مي كنم.
چند ساله بوديد كه با استاد شجريان ازدواج كرديد ؟
من در بيست و شش سالگي با استاد شجريان ازدواج كردم.
نحوه ي آشنايي و مهرورزي با آقاي شجريان چگونه آغاز شد؟
من در ميهماني با شكوه بزرگداشت آقاي نصرت الله كريمي كه 24 ساعت پس از ورودم به تهران بعد از سالها دوري ام از ايران ترتيب داده شده بود با ايشان آشنا شدم واز همان لحظات آشنايي رابطه اي خاص بين ما به وجود آمد كه تا امروز ادامه داشته است.
عكس العمل خانواده شما در مقابل پيشنهاد ازدواج (با تفاوت سني) چگونه بود؟
من در خانواده اي روشنفكر بزرگ شدم بعد از ازدواج ناموفقم در پاريس ازدواج با عشق براي من و خانواده ام بسيار مهم بود. خانواده ام (به خصوص مادرم) ما را از عواقبي كه اين ازدواج به خصوص براي آقاي شجريان داشت آگاه مي كرد. با اين همه پدر و مادرم چون با روحيه من آشنايي داشتند و مي دانستند كه كاري را كه بخواهم انجام مي دهم رضايت دادند.
ورود شما به خانواده ي آقاي شجريان چگونه عكس العملي داشت ؟از رابطه ي خودتان با فرزندان آقاي شجريان بگوييد؟
خب همان طور كه انتظار مي رفت من را با داشتن خصوصيات يك دختر جوان كه در پاريس بزرگ شده و آقاي شجريان را كه بسيار سنتي بودند سخت پذيرفتند. در واقع من و آقاي شجريان جنگ بزرگي را نه تنها با خانواده بلكه با جامعه ي سنتي ايران آغاز كرديم! و خوشبختانه هر دو در كنار هم و فقط با نيروي عشق به پيروزي رسيديم.سعي مي كنيم كه با احترام متقابل كمتر روح اين گنجينه ي هنر ايران را آزرده سازيم. به هر حال براي آ‹ها قبل از اينكه استاد شجريان باشد پدري با عواطف هنرمندانه و همسري ايده آل براي من هستند.
اصولا زندگي با هنرمندان و افرادي كه شهرت فراوان دارندسخت و گاه مي تواند آزار دهنده باشد. اين برخوردها چه حسي را در شما بر مي انگيزد؟
بله حق با شماست. مشكل ما اين است كه هميشه زندگي مان زير ذره بيننگاه جامعه است و راحت نيستيم. البته من هميشه سعي دارم به ياد داشته باشم كه هر هنرمندي با علاقه و توجه خاص مردم شهرت پيدا كرده است و همواره برخورد با مردم مردم و علاقه مندان ايشان برايم جالب بوده است و از اين طريق دوستان بسيار خوبي پيدا كرده ام.
موسيقي اصيل و سنتي ايران را چه قدر مي شناسيد و اصولا اگر توجهي به آن داشتيد حالا آن را چه طور مي بينيد؟
من اولين نوارهاي موسيقي اصيل را بعد از آشنايي با ايشان گوش كردم چون در پاريس اين نوارها را در اختيار نداشتم و اصولا با نام ايشان آشنا نبودم. حالا موسيقي سنتي با صداي ايشان برايم جايگاه خاصي دارد و سعي مي كنم لااقل شنونده خوبي باشم و از آن لذت ببرم.
با سازهاي ايراني آشنايي داريد ؟ خودتان در زمينه شعر و موسيقي كاري كرده ايد؟
خير با سازهاي ايراني آشنايي ندارم.
از خلق و خو و خصوصيات آقاي شجريان و از رابطه با فرزندانشان برايمان بگوييد و اين كه با اين همه برنامه هاي فشرده آيا ايام فراغتي براي گذراندن اوقات
خصوصي برايتان مي ماند؟
بله ايشان هميشه معتقدند كه بايد عشق را مانند يك گل آبياري كرد تا خشك نشود. چون باغبان قابلي هستند و هميشه وقتي براي زندگي خصوصي خود گذاشته اند. بر خلاف آنچه كه مي شنويم كه ايشان عبوس و بد اخلاقند در منزل بسيار خوش اخلاق و شوخ هستند و با رايان يا مشغول شيطنت و بازي هستند و يا به درس هاي موسيقي او مي پردازند. ايشان در سفرها هميشه براي كارهاي تفريحي و گردش پيشگام هستند.
از انتظارات و توقعات آقاي شجريان از زندگي زناشويي بگوييد و اين كه شما چگونه خواسته هاي ايشان را برآورده مي كنيد؟
ايشان بسيار انسان كمال گرايي هستند اين را در كارنامه زندگي شان هم مي شود ديد. من از همان ابتدا به اين امر پي بردم لذا در زندگي خصوصي مان هرگز مشكلي باهم نداشتيم.
از پسرتان بگوييد و اين كه آيا در كار پدرش كنجكاو مي شود؟فكر مي كنيد روزي راه پدر و برادرش(همايون) را پيش بگيرد؟
پسر ما فرزند عشق است. عشق پدري در سن 56 سالگي كه در كمال شعور و درك و فهم از مسايل مختلف است. علم امروز ثابت كرده است كه از نظر ژنتيكي بي تاثيردر فرزند نمي باشد. او از نظر خصوصيات اخلاقي به پدرش شبيه است و مطمئنا از هنر او بي نصيب نمي ماند. من شخصا معتقدم كه هر هنرمند و متفكري بي مثال است انسانهايي مثل خيام سعدي حافظ و شجريان هر يك در مقطع خاصي از زمان آمده اند و ديگر تكرار نمي شوند.
كنجكاوي هاي بسياري در رابطه با شما و آقاي شجريان دارم و پرسش هاي فراواني كه مي دانم خوانندگان نشريه هم دوست دارند بدانند آن ها را مي گذارم براي فرصتي ديگر در خاتمه با تشكر از شركت شما در اين گفت و گوهمين طور براي صراحت و صداقت در پاسخگويي به سوالاتم اگر نكته اي به نظرتان مي رسد كه ناگفته مانده
است بيان بفرماييد خوشحال مي شويم.
با تشكر از شما .











--
اين ايميل را براي دوستان خود هم بفرستيد.
و به آنها بفرماييد، روي خط پايين كليك كنند تا براي آنها هم مطالب خوب و جالب بفرستيم
http://groups.google.com/group/taf_sar/subscribe
اين ايميل بدليل عضويت شما در گروه تفريح و سرگرمي است.
ايميل گروه اين است. taf_sar@googlegroups.com
اگر از دست ما ناراحت هستيد و نمي خواهيد مطالب ما بدست شما برسد پس خط پايين را كليك كنيد.
taf_sar+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر