۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۴, پنجشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


تلویزیون در ۲۰۲۰

Posted: 04 May 2012 12:30 PM PDT

جیم هیل - در آینده نزدیک، روش‌های مختلف تفریح و سرگرمی، به جای اینکه منتظر باشند تا ما کشفشان کنیم، خودشان سراغ ما می‌آیند. تبلیغات اختصاصی و نمایشگرهای سه‌بعدی و پیچیده‌ای که در فیلم «گزارش اقلیت» دیده‌اید، به حقیقت روزمره تبدیل خواهند شد.

در آینده نزدیک، روش‌های مختلف تفریح و سرگرمی، به جای اینکه منتظر باشند تا ما کشفشان کنیم، خودشان سراغ ما می‌آیند. تبلیغات اختصاصی و نمایشگرهای سه‌بعدی و پیچیده‌ای که در فیلم «گزارش اقلیت» دیده‌اید، به حقیقت روزمره تبدیل خواهند شد.

در طول تاریخ، زمانی بهتر از این برای در خانه ماندن و بیرون نرفتن وجود نداشته. درحال‌حاضر شرایط به نوعی است که همه ما ترجیح می‌دهیم، تا جای ممکن از خانه خارج نشویم و بیشتر در خانه بمانیم و خودمان را با کنسول‌های بازی و سینمای خانگی سرگرم کنیم.

با پیشرفت‌های ناگهانی تکنولوژی در چند سال گذشته، عرضه تلویزیون‌های سه‌بعدی با قیمت معقول و کیفیت خوب به بازار همزمان با پر شاخ و برگ شدن عرصه مولتی‌مدیا و افت قیمت تکنولوژی بلو- رِی، همه و همه دست به دست هم داده‌اند، تا عاشقان سینه‌چاک تخمه و پفک و فیلم سینمایی، با بالاترین کیفیت قابل تصور و با امکانات جانبی باورنکردنی از لم دادن روی کاناپه و تختخواب‌شان لذت ببرند و دیگر هیچ‌وقت از جایشان تکان نخورند. ولی وقتی می‌گوییم از خانه خارج نشویم، نباید این تصور غلط در ذهنمان شکل بگیرد که قرار است از دنیای خارج از خانه جدا شویم و با دوستان و عزیزانمان قطع رابطه کنیم.

براساس مصاحبه‌هایی که ماهنامه وایرد با کارشناسان متخصص در مورد پیش‌بینی تکنولوژی‌های آینده داشته، شبکه‌های اجتماعی، نرم‌افزارهای هوشمند و بازی‌های مجازی گروهی، در حال رسیدن به سطح تازه‌ای از هوشمندی و کارآمدی برای ایجاد ارتباط با جامعه از محیط خانه هستند.

جهش کیفیت

ما افتخار این را داریم که در دورانی زندگی کنیم، که شاهد جهش عظیم تکنولوژی از کیفیت تصویر با جزئیات و شفافیت معمولی، به تصویری با جزئیات بالا یا همان (HD) باشیم. ولی این جهش ضربه شدیدی به صنعت تولید تلویزیون زد و توجیهی برای تولید‌کنندگان ایجاد کرد که از طریق تغییر دادن نوع توزیع محصولات مولتی‌مدیا، ما مصرف‌کنندگان را تحت فشار قرار بدهند و مجبور به خریدن تلویزیون‌های جدید HDTV کنند.

تا اواخر سال 2014 بیش از 99‌درصد منازل آمریکایی مجهز به سیستم دریافت و پخش برنامه‌های روی آنتن شبکه‌های HD می‌شوند، ولی حالا که همه به HD مجهز شده‌اند، شرکت‌های تولید‌کننده ژاپنی خبر از جهش عظیم دیگری می‌دهند، جهش به Super HD. در آخرین نمایشگاه بین‌المللی قطعات الکترونیک که در برلین برگزار شد، هر دو شرکت توشیبا و شارپ تلویزیون‌های جدید خود را با کیفیت تصویر 4K بر 2K یعنی چهار برابر کیفیت تصویر HD به نمایش گذاشتند.

ولی آیا واقعا ما به کیفیت تصویر بالاتر احتیاج داریم؟ پاول مولینوکس، مدیر بخش هماهنگی برنامه شرکت شارپ می‌گوید: «ما انتظار داریم برای نمایشگاه IFA سال بعد، تلویزیون‌های باکیفیت تصویر 4K بر 2K مجهز به نرم‌افزارهای هوشمند ارائه بدهیم و از کیفیت اضافه تصویر برای ایجاد حس برجستگی و عمق میدان بیشتر در تصویر استفاده کنیم. شکی نیست که این تکنولوژی نمونه‌ای بارز از آینده تلویزیون است.»

سیستم‌های سه‌بعدی

در سیستم سه‌بعدی فعال، نمایشگر که می‌تواند تلویزیون یا پروژکتور باشد، در هر ثانیه بیست‌وچهار فریم تصویر را با هدف‌گیری خیلی دقیقی به صورت جداگانه به دو چشم می‌فرستد و نیاز به عینک خاصی دارد که با استفاده از باتری ترتیب دریافت تصاویر را برای چشم چپ و راست تنظیم می‌کند، ولی هزینه‌های ساخت تلویزیون‌ها و عینک‌های سه‌بعدی فعال چنان سرسام‌آور است که تا وقتی شرکت‌های تولید‌کننده موفق به پیدا کردن راهی برای کم کردن هزینه‌ها نشوند، عملا این سیستم قابلیت تولید انبوه را نخواهد داشت.

در سیستم سه‌بعدی غیر‌فعال، نمایشگر یک تصویر واحد را نمایش می‌دهد و این عینک مخصوص است که با داشتن فیلتر پولاریزه عمودی روی شیشه یک چشم و فیلتر پولاریزه افقی روی شیشه چشم دیگر، دو لایه تصویر را از هم تفکیک کرده و به صورت سه‌بعدی نمایش می‌دهد. بیشتر شرکت‌های تولید‌کننده درحال‌حاضر مشغول تولید سیستم غیر‌فعال هستند، که هنوز با بالا بودن قیمت عینک‌ها مواجه است.

هر عینک حدودا 100 یورو خرج برمی‌دارد هر چند ال‌جی امسال لقب قهرمان تولیدات سه‌بعدی را از آن خود کرد و عینک‌های غیرفعال جدیدش را با قیمت ناچیز حدودا 1 یورو به نمایش گذاشت. اما نکته مهم این بود که این عینک‌ها از نظر شفافیت و اندازه تصویر نسبت به نمونه‌های گرانقیمت ضعیف‌تر شده‌اند.

دریچه سه‌بعدی جدید

وقتی توشیبا از یک تلویزیون سه‌بعدی فعال هوشمند بدون نیاز به عینک پرده‌برداری کرد و دریچه‌ای رو به آینده پیش چشمان ما گشوده شد. این تلویزیون 55 اینچی، اولین تلویزیون سه‌بعدی بدون نیاز به عینک در جهان است. گلن زانونی مدیر بازاریابی محصول توشیبای انگلیس، معتقد است که این همان تکنولوژی جادویی و جذابیست که همه ما سال‌ها در انتظارش بودیم.

او می‌گوید: «تلویزیون سه‌بعدی بدون نیاز به عینک به بینندگان این امکان را می‌دهد که بدون به چشم زدن عینک و با حالتی خیلی طبیعی‌تر از تماشای تصاویر سه‌بعدی لذت ببرند. خیلی تلاش کردیم که تلویزیون سه‌بعدی بدون عینک ما، به راحتی تلویزیون‌های معمولی دو بعدی قابل استفاده باشد. برای رسیدن به این هدف، در سری تلویزیون‌های ZL2، سیستم هوشمند تشخیص و تعقیب صورت جدیدی را نصب کرده‌ایم، تلویزیون به صورت اتوماتیک بهترین تصویر سه‌بعدی را با توجه به زاویه دید هر یک از تماشاگران نمایش می‌دهد.»

ولی جنس مخصوص شیشه سطح نمایش و پردازش‌های پیچیده و سنگین نرم‌افزاری، باعث شده که قیمت پایه این تلویزیون‌ها خیلی بالا باشد و فقط افراد متمول و عاشقان سینه چاک سه‌بعدی حاضر به خریدن آن خواهند بود. به‌هرحال شکی در این موضوع نیست که همه ما خواهان تماشای تصاویر سه‌بعدی بدون نیاز به عینک هستیم.

پیش به سوی هوشمند شدن

در حالی که جنگ بین سیستم‌های مختلف سه‌بعدی ادامه دارد، تلویزیون‌های هوشمند سیاست‌ها و خط مشی‌های جالب‌تری را در پیش گرفته‌اند. واژه تلویزیون هوشمند معنای تعریف شده و دقیقی ندارد، ولی با تعریف کنونی، تلویزیون هوشمند به تلویزیونی گفته می‌شود که ارتباط مستقل اینترنتی و توانایی دریافت و استفاده از نرم‌افزارهای جانبی مختلف را دارا باشد، درست به همان حالتی که روی تلفن همراه و کامپیوتر شخصی این توانایی وجود دارد. با توجه به اهمیت بالای نرم‌افزار‌های جانبی در نبرد تلفن‌های هوشمند بین شرکت‌هایی مثل اپل، گوگل و مایکروسافت، خیلی عجیب نیست که رقابتی مشابه در تلویزیون‌های هوشمند ایجاد شده است.

سامسونگ امسال هم بالاترین رکورد فروش محصولات صوتی و تصویری را در بین همه تولید‌کنندگان به خود اختصاص داد، در ضمن بیشترین تعداد نرم‌افزار جانبی را هم ارائه می‌دهد. در زمان اعلام خبر راه‌اندازی سیستم یکپارچه هوشمند، این نرم‌افزارهای جانبی به صورت مجانی در اختیار مشتریان قرار گرفتند و تعداد زیادی از آنها نسخه محدود بودند (نسخه محدود یعنی در آینده نسخه به‌روزشده‌ای از آن نرم‌افزار تولید نخواهد شد)، ولی بعضی از نرم‌افزار‌های جانبی که بیشتر محصولات شرکت‌های خصوصی مانند Skype، You Tube،iPlayer و LoveFilm بودند، بازه گسترده‌ای از امکانات مختلف را با توانایی به‌روز‌رسانی در آینده ارائه می‌دادند.

همه جا تلویزیون

با توجه به اینکه کامپیوترهای شخصی، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند دسترسی به تلویزیون شخصی را آسان کرده‌اند، بازار تبلیغات و فروش محصولات مختلف روی این دستگاه‌ها شدیدا گرم شده. دانلود کردن یک اپیزود موردعلاقه‌تان یا خریدن بازی نرم‌افزاری جدیدی که تا حالا بازی نکرده‌اید، در‌حالی‌که داخل ایستگاه مترو نشسته‌اید و در انتظار رسیدن قطار بعدی حوصله‌تان سر رفته، بیشتر جذابیت دارد.

با وجود اینکه صفحه نمایشگر تلفن همراه ممکن است برای تماشای فیلم زیاد مناسب نباشند، ولی درحال‌حاضر شاهد گرایش روزمره مصرف‌کنندگان به سمت کامپیوتر‌های شخصی قابل حمل، یا همان تبلت‌ها و عرضه نمونه‌های مختلفی از تبلت‌ها با نمایشگرهای بزرگ و کوچک هستیم. مهم‌ترین خاصیت مشترک بین تمام نمونه‌ها، کیفیت و شفافیت فوق‌العاده بالای صفحه نمایش آنهاست. این دستگاه‌ها مخصوصا برای تماشای فیلم در حال حرکت، طراحی و تولید شده‌اند.

پیش‌بینی

در آینده نه‌چندان دور، به جای اینکه ما به دنبال راه‌های مختلف سرگرمی بگردیم، تفریح و سرگرمی خود به سراغ ما می‌آید. اطلاعات و فایل‌های خاصی که بر اساس سلیقه و وضعیت روحی و روانی ما توسط نرم افزارهای فوق هوشمند انتخاب شده، در انتظار فرستاده شدن به ابزار نمایش دلخواه ما لحظه‌شماری می‌کنند و این سبک زندگی فقط به فضای داخل منازل هم ختم نمی‌شود، شبکه‌های ارتباط جمعی راه خود را به تلفن‌های همراه و کامپیوترهای شخصی قابل حمل هم باز می‌کنند. حالا که بیشتر محصولات الکترونیکی قابل حمل به نمایشگرهای HD و حتی جدید سه‌بعدی مجهز شده‌اند. می‌توانیم هرچیزی را، در هر زمان، در هر جا و روی هر دستگاهی که دلمان می‌خواهد تماشا کنیم و از لحظه‌لحظه زندگی آن‌طور که باید لذت ببریم.

بیماری سه‌بعدی

می‌شود جیمز کامرون فیلمساز مشهور هالیوودی را مقصر و مسؤول اصلی این اعتیاد و بیماری سه‌بعدی‌سازی دانست. تکنولوژی جذاب و هیجان‌انگیزی که زمانی مختص بازی‌های کامپیوتری گرانقیمت و خاص بود، با ساخت فیلم سینمایی سه‌بعدی آوتار (Avatar) تبدیل به بازیچه‌ای همگانی شد. تعجبی ندارد که همه سینماهای سطح آمریکا به سیستم پخش سه‌بعدی مجهز شدند، چیزی که تعجب‌برانگیز بود سرعت عجیب شرکت‌های تولید‌کننده سینمای خانگی، در نصب و راه‌اندازی آسان و کم‌خرج تکنولوژی سه‌بعدی در خانه‌ها بود.

یکی از پیش‌بینی‌های درست و موفقیت‌آمیز شاخه پلی‌استیشن شرکت سونی، طراحی و نصب منبع تبدیل سه‌بعدی در تلویزیون‌های از پیش تولید شده بود که بعدا با نصب نرم‌افزار به‌روز‌رسانی سه‌بعدی در یک چشم به هم زدن تمام پلی استیشن‌های دنیا مجهز به تکنولوژی سه‌بعدی‌سازی شدند.

شایعاتی که راجع به بازپخش فیلم‌ها و سریال‌های قدیمی به صورت سه‌بعدی به راه افتاده بود، بالاخره تمام شد و ما با این موضوع کنار آمدیم که «در بارانداز» را هیچ‌وقت به صورت سه‌بعدی نخواهیم دید. ولی تکنولوژی سه‌بعدی‌سازی دیگر جای خودش را در بین طرفداران باز کرده و خیال ندارد جایی برود.

تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی

دیوید مِرسِر آینده‌نگر، عضو هیات آنالیز‌کنندگان استراتژی پیشرفت، معتقد است که هویت تلویزیون‌های هوشمند می‌تواند از نرم‌افزار مداری به سمت شخصی‌سازی برود: «سیستم رسانه یکپارچه، مردم می‌توانند هر فیلمی را که می‌خواهند، در هر زمان و هر مکانی که تماشا کنند. علاوه بر ارائه کردن اطلاعات و امکانات جانبی فوق‌العاده، شبکه‌های اجتماعی سلایق شما را بر اساس فیلم‌هایی که می‌بینید محاسبه می‌کند و به شما فیلم‌های سینمایی و سریال‌هایی تلویزیونی و تصاویر کوتاه از YouTube که با سلیقه‌تان جور در بیاید را پیشنهاد می‌کنند و پس از انتخاب برنامه مورد نظر آن را به هر دستگاهی که شما مایل باشید، می‌فرستند.»

تماشاگران جوان‌تر علاقه خاصی به تماشای فیلم و سریال روی کامپیوتر شخصی و تلفن همراهشان را دارند، به معنای دیگر همان دستگاه‌هایی که برای دسترسی به ای‌میل‌شان و رسیدگی به صفحه شخصی‌شان در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. اطلاعات موجود در صفحات شخصی می‌تواند به درخواست کاربر، برای شخصی‌سازی تجربه کاربری تلویزیون‌های هوشمند مورد استفاده قرار بگیرد، به‌طوری‌که اطلاعات موجود در صفحه تلویزیون، تماما متشکل از اطلاعات و مواردی است که هر شخص برای خودش تنظیم می‌کند. فراهم کردن تجربه کاربری خصوصی و برنامه‌ریزی‌شده، فواید زیادی به همراه دارد.

به جای اینکه نیمی از وقتمان را در حال جست‌وجو کردن فایل موردنیازمان تلف کنیم، فایل‌ها و نرم‌افزارها سراغ شما می‌آیند و از پیش آماده استفاده شده و برای فرستاده شدن به دستگاه مورد نظر شما منتظر فرمان می‌مانند. در چنین وضعیتی تبلیغات هم بازار گرمی در تلویزیون‌های هوشمند پیدا خواهد کرد.

پایان دنیای دیسک

لحظه‌شماری و انتظار برای رسیدن دیسک دی‌وی‌دی فیلم جدید شرکت‌های فیلمسازی معروف، یا پخش قسمت بعدی سریال مورد علاقه‌مان از شبکه‌های تلویزیونی، از جمله کارهایی است که در آینده نزدیک نیازی به انجامشان نخواهیم داشت. فروش فیلم‌های بلو-ری در اروپا چنان پیشرفتی داشته که‌درصد فروش بلو-ری را تا 95 و فروش دی‌وی‌دی را تا 5‌ درصد پایین آورده و به‌زودی برای همیشه منسوخ خواهد شد. به‌طورکلی از سال 2011، با پیشرفت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی یکپارچه، دانلود و تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها با بهترین کیفیت و در کمترین زمان ممکن، باعث افت فروش سالانه دیسک‌های دی‌وی‌دی حدود 6‌درصد شده.

همشهری دانستنیها دیجیتال
ترجمه: محمد یاشار افخمی

شبکه‌های اجتماعی آنلاین: افزایش کاربران، رشد تبلیغات

Posted: 04 May 2012 12:30 PM PDT

محمد مهدی مولایی - همزمان با رشد شبکه‏های اجتماعی مجازی در سال‏های اخیر، این وب‏سایت‏ها سهم بیشتری از ترافیک وب و به همان نسبت سهم بیشتری از تبلیغات آنلاین را به خود اختصاص داده‏اند. شبکه‏های اجتماعی اکنون نوعی از پرمراجعه‏ترین وب‏سایت‏ها هستند و همین حضور و فعالیت گسترده کاربران در آنها فرصتی برای نمایش و ارائه تبلیغات فراهم کرده است. پژوهش‌های گروه ای-مارکتر (eMarketer) رشد درآمد جهانی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مجازی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ را حدود ۵۵ درصد محاسبه کرده است. پیش‌بینی شده میزان درآمد حاصل از این شبکه‌ها در پایان سال ۲۰۱۳ به حدود ۱۰ میلیارد دلار برسد (شکل ۱).

2012-05-03-sn-ads-1.jpg


در این روند نه تنها رقم درآمد حاصل از تبلیغات شبکه‌های اجتماعی رو به‌افزایش است، بلکه سهم این شبکه‌ها از کل صنعت تبلیغات نیز در حال صعود است. در امریکا شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۰۹ تنها شش درصد از بازار تبلیغات را در اختیار داشتند، این رقم در سال ۲۰10 به حدود ۹ درصد رسیده و پیش‌بینی شده در سال ۲۰۱۳ به حدود ۱۲درصد برسد (شکل ۲).

2012-05-03-sn-ads-1.jpg

در میان وب‌سایت‌های شبکه‌اجتماعی، همان‌طور که فیس‌بوک بیشترین تعداد کاربر و ترافیک اینترنتی را به‌خود اختصاص داده، سهم بیشتری از تبلیغات نیز در اختیار دارد (شکل ۳).

2012-05-03-sn-ads-1.jpg

کاربران شبکه‌های اجتماعی مشخصات خود از قبیل سن، جنس، محل سکونت، زبان، حرفه، تحصیلات، مذهب، ویژگی‌های ظاهری، علاقه‌مندی‌ها در حوزه‌های فیلم، موسیقی، کتاب و سایر محصولات و کالاها را در پروفایل‌های‌شان وارد کرده‌اند. هرچند کاربران این مشخصات را برای شبکه‌سازی اجتماعی در این وب‌سایت‌ها قرار داده‌اند، اما این حجم اطلاعات فرصت بی‌نظیری برای صتعت تبلیغات فراهم کرده و نسل جدیدی از تبلیغات آنلاین مبتنی بر خواسته‌ها و نیازهای کاربران را به‌وجود آورده است. استفاده وب‏سایت‏های شبکه اجتماعی از اطلاعات شخصی کاربران در جهت منافع صاحبان تبلیغات البته با انتقاداتی هم مواجه شده است. اما درآمد حاصل از این‏گونه تبلیغات آنچنان قابل توجه است که شرکت‏ها بی‏توجه به این‏چنین دغدغه‏های اخلاقی به کسب سود مشغول هستند.

انواع مختلف تبلیغات در شبکه‏های اجتماعی مجازی به شرح زیر تقسیم‏بندی شده‏اند:

۱. در حالت اول تبلیغاتی مشابه با دیگر وب‌سایت‌ها در شبکه‌های اجتماعی نمایش داده می‌شود. تبلیغات بنری، تبلیغات متنی، تبلیغات ویدئویی و دیگر شکل‌های تبلیغات در انواع صفحات وب‌سایت‌ها ارائه می‌شوند. صفحات شبکه‌های اجتماعی از جمله صفحات پروفایل کاربران نیز میزبان چنین آگهی‌هایی هستند. متناسب با مشخصات و ویژگی‌هایی که کاربر در این شبکه‌ها ثبت کرده، آگهی‌های متفاوتی برای او به‌نمایش در می‌آید. بدین ترتیب آگهی‏دهندگان نیز رغبت بیشتری برای ارائه آگهی‏شان در چنین محیطی بدست می‏آورند چرا که تبلیغ آنها برای بازدیدکنندگان مرتبط به نمایش در خواهد آمد. از سویی مخاطبان نیز کمتر با آگهی‏های غیرمرتبط مواجه می‏شوند و ممکن است توجه بیشتری به نمایش آگهی‏ها نشان دهد. این مزایا بازار تبلیغات در وب‏سایت‏های شبکه‏ی اجتماعی را با مشتریان و متقاضیان بیشتری مواجه کره است.

۲. نوع دوم تبلیغات در قالب شبکه‌ی دوستان در این وب‌سایت‌ها تعریف می‌شود. در این حالت اغلب در میانه صفحه و بین مطالب و فیدهای دوستان که هر کاربر مشاهده می‌کند، تبلیغات نمایش داده می‌شود. از آنجایی که کاربران مطالب دوستان‌شان را با اشتیاق دنبال می‌کنند، حتما این تبلیغات به‌چشم‌شان می‌آید. از این‌رو این شکل از تبلیغات اثرگذاری بالایی دارد، اما از طرفی ممکن است برای برخی کاربران شکلی آزاردهنده داشته باشد. تبلیغات نمایش داده شده ممکن است در چارچوب فعالیت‌های شبکه‌ای تعریف شده باشد و یا بی‌ارتباط با آن نماش داده شود. مثلا ممکن است یکی از کاربرانی که در لیست دوستان وجود دارد محصولی را در بخش تجاری شبکه‌ی اجتماعی خریداری کرده باشد و خرید او به‌صورت یک آگهی برای سایر دوستانش نمایش داده شود. در حالت دیگر تبلیغ یک محصول در صفحه‌ی مطالب دوستان با ظاهری شبیه به محتواهای تولیدشده از سوی کاربران اما ماهیتی متفاوت نمایش داده می‌شود.

۳. نوع سوم تبلیغات در چارچوب امکانات شبکه‏ای تعریف می‏شود. اغلب شبکه‌های اجتماعی امکان ایجاد گروه‌ها یا صفحات هواداری را فراهم می‌کنند. امکان ایحاد شکل‌های ساده‌ی این‌گونه صفحات معمولا به رایگان در اختیار همه‌ی کاربران است و گاهی برای امکانات پیشرفته‌ی ساخت صفحات تبلیغاتی، هزینه‌هایی از صاحبان تبلیغات دریافت می‌شود. در این گونه صفحات کاربران در قالب «اعضا» یا «هواداران» می‌توانند عضو شوند. عضوشدن در این صفحات اختیاری است. محتواهای تبلیغاتی تنها برای کاربرانی نمایش داده می‌شوند که با اختیار خودشان در این صفحات عضو شده‌اند. از این‌روی کاربران از مشاهده‌ی مطالب، تصاویر و ویدئوهای تبلیغاتی این‌چنینی معمولا احساس نارضایتی ندارند. این صفحات و گروه‌ها امکان معرفی انواع محصولات از جنبه‌های مختلف و اخبار مرتبط با آن‌را فراهم می‌کنند.

ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات
دی‌ماه ۱۳۹۰، سال دوازدهم، شماره ۱۰۹

فستیوال ری‌پابلیکا ۲۰۱۲ در آلمان

Posted: 04 May 2012 12:30 PM PDT

دویچوله - برلین از روز چهارشنبه (۲ مه برابر ۱۳ اردیبهشت) میزبان بزرگ‌ترین فستیوال جهان تکنولو‍ژی‌های دیجیتال در اروپا است. بیش از ۴ هزار نفر از فعالان "جامعه دیجیتال" از سراسر جهان در ششمین کنفرانس ری‌پابلیکا شرکت خواهند کرد.

هفته اول ماه مه هر سال٬ نبض دنیای دیجیتال در برلین می‌تپد. هر سال هزاران نفر از مخترعان٬ متخصصان٬ پژوهشگران٬ اکتیویست‌ها٬ ژورنالیست‌ها و فعالان توسعه رسانه‌ها، بلاگرها٬ هکرها٬ نوآوران و چهره‌های برجسته و تاثیرگذار دنیای تکنولوژی‌های نوین در کنفرانس ری‌پابلیکا (re:publica) گرد هم می‌آیند تا تحولات جهان تکنولوژی را موشکافانه بررسی کنند و پیرامون چشم‌انداز آینده ارتباطات دیجیتال به بحث بنشینند.

برگزاری این کنفرانس بخشی از برنامه گسترده‌تر «هفته وب برلین» است که به تایید بسیاری از منابع٬ بزرگ‌ترین فستیوال جهان دیجیتال در اروپا است. ری‌پابلیکا ۲۰۱۲ ششمین کنفرانس ری‌پابلیکا است که همچون سال‌های گذشته٬ در طول ۳ روز برگزاری آن (۲ تا ۴ ماه مه) بیش از ۲۰۰ ساعت نشست و پنل تخصصی و برنامه‌های جانبی برگزار خواهد شد. ACT!ON شعاری است که ری‌پابلیکا برای سال ۲۰۱۲ برگزیده است.

گفته می‌شود بیش از ۴ هزار نفر از «جامعه دیجیتال» سراسر جهان در ری‌پابلیکا ۲۰۱۲ برلین شرکت خواهند کرد. نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از علاقمندان هم از طریق شبکه‌های آنلاین و پخش مستقیم نشست‌ها در اینترنت٬ پی‌گیر این کنفرانس خواهند بود.

تمرکز بر توان خیره‌کننده شبکه‌های اجتماعی

در شش سالی که از پایه‌گذاری کنفرانس ری‌پابلیکا می‌گذرد٬ تغییرات اساسی و پرشتابی در جهان فن‌آوری رخ داده و با توجه به گسترش حیرت‌انگیز نفوذ و تاثیر شبکه‌های اجتماعی در جهان٬ دستور کار کنفرانس امسال پر از برنامه‌هایی است که برای تحلیل و بررسی این شبکه‌ها و ترسیم چشم‌انداز آینده با توجه به رشد انفجاری آنها برگزار خواهد شد.

ری‌پابلیکا در زمان تاسیس‌اش در سال ۲۰۰۷ که وبلاگ‌نویسی در اوج بود٬ قرار بود محفلی برای گردهم‌آیی بلاگرها از سراسر جهان باشد٬ اما امروز در روزگاری که بسیاری از تحلیل‌گران و نظریه‌پردازان رسانه از "زوال وبلاگ‌ها" و "جهش مایکروبلاگینگ و خرده‌رسانه‌ها" سخن می‌گویند٬ دستور کار آن تغییراتی اساسی کرده و با تحولات و نیازهای روز هماهنگ شده است.

نقش شبکه‌های اجتماعی و جهان آنلاین در توسعه اقتصادی و سیاسی٬ انقلاب آموزشی٬ دیپلماسی دیجیتال و بسط نوآوری در جهان رسانه‌ها و صنعت سرگرمی از دیگر مسائلی است که در کنفرانس امسال توجه ویژه‌ای به آن اختصاص می‌یابد.

تاثیر شبکه‌های اجتماعی در جنبش‌های اعتراضی و خیزش‌های مردمی در جهان عرب هم برگزارکنندگان این کنفرانس را بر آن داشته تا با دعوت کردن از فعالان برجسته و چهره‌های موثر در این تحولات سیاسی٬ زمینه را برای به‌اشتراک‌گذاری تجربه‌ها و دانسته‌های آنان با جامعه دیجیتال جهان فراهم کنند.

مارکوس بکدال٬ بلاگر سرشناس آلمانی، که بنیان‌گذار و سازمان‌دهنده کنفرانس ری‌پابلیکا است٬ می‌گوید در کنفرانس امسال بسیاری از مدل‌های تجاری موفق مبتنی بر اینترنت و پلت‌فرم‌هاو استارت‌آپ‌های محبوب کاربران جهان هم معرفی خواهند شد٬ تا تجربه‌های الهام‌بخش مبتکران و طراحان این طرح‌ها در اختیار دیگر فعالان این حوزه قرار گیرد.

در کنار این برنامه‌ها٬ کارگاه‌های آموزشی متنوعی هم برگزار خواهد شد که طیف گسترده‌ای از موضوعات را در بر می‌گیرد: از شیوه‌های نوین روایت داستان‌ها و گزارش‌ها در جهانی که تحول رسانه‌ها در آن پرشتاب‌تر از همیشه است گرفته٬ تا داده‌نگاری (Data Journalism) و بهره‌گیری از ظرفیت‌های ۳ بعدی برای انتشار دیدگاه‌ها و داده‌هایی که می‌تواند منشا تغییراتی بنیادین در جهان باشند.

انقلاب در دنیای پردازش ابری

Posted: 04 May 2012 12:30 PM PDT

انتظار می رود طی سال های آینده با استفاده گسترده اپراتورهای تلفن همراه از خدمات کلود، طیف متنوع تری از سرویس های ارزش افزوده به افراد ارائه شود و انقلابی تازه در دنیای تلفن همراه به وقوع بپیوندد.

به گزارش فارس به نقل از کامپیوترورلد، AT&T یکی از این اپراتورهاست که به دنبال یافتن راه های برای ارائه خدمات کلود هوشمند به مشتریان برای گسترده تر کردن خدمات شبکه های خود است.

کلود کامپیوتینگ (پردازش ابری) چیست؟

کلود کامپیوتینگ (Cloud Computing ) نوعی خدمات مبتنی بر اینترنت است که در آن عرضه کنندگان خدمات، انواع متنوعی از قابلیتهای سیستمهای اطلاعاتی و نرم افزاری را به مشتریان ارایه می دهند. به عنوان مثال کاربران می توانند به جای خرید دهها نرم افزار و نصب آنها به صورت آفلاین بر روی سیستم شخصی، آنها را مستقیما بدون آنکه در کامپیوتر خودشان نصب شده باشند مورد استفاده قرار دهند.

برای این کار اتصال اینترنتی به رایانه سروری که نرم افزار مورد نظر بر روی آن نصب شده کافیست. ویژگی های اصلی کلود کامپیوتینگ عبارتند از:

1. ارایه توانایی ها به عنوان یک خدمت

2. ارایه خدمات نرم افزاری به صورتی قابل انعطاف و در مقیاس های متنوع

3. استفاده از اینترنت برای تهیه و ارایه بسیاری از خدمات نرم افزاری

4. طراحی برای ارایه خدمات گسترده به مشتریان بیرونی

این تکنولوژی بسیاری از سازمانها را از بابت خرید و نگهداری نرم افزارها و بدین ترنیب نگرانی از دست دادن آنها بواسطه بحرانهای احتمالی آسوده خاطر می سازد و آنها می توانند با پرداخت حق عضویت ماهانه متناسب با نیازهای خود به نرم افزارهایی که این خدمات را ارایه می دهند دسترسی اینترنتی داشته باشند. کاربران همچنین با بهره مندی از این خدمات با هر نوع وسیله ای مانند کامپیوترهای دستی و حتی گوشی های تلفن همراه می توانند پردازشهای کامپیوتری پیچیده و سنگین را انجام داده و با سرعت بالا تبادل اطلاعات نمایند.

شرکت‌هایی نظیر گوگل، آمازون و یاهو به همراه شرکت‌های قدیمی‌تری نظیر Hewlett Packard، IBM، Intel و مایکروسافت از مدتها قبل ارایه این خدمات را آغاز کرده اند ولی به نظر می رسد طی سالهای آینده سازمانها و نهادهای خصوصی و دولتی باید در مورد نحوه استفاده از این فناوری نوظهور به تصمیم گیری استراتژیک بپردازند.

خواب هایی که تعبیر می شوند

یکی از خدماتی که انتظار می رود با راه اندازی خدمات کلود در دسترس کاربران تلفن همراه قرار بگیرد، صدور فرامین متنوع صوتی با استفاده از گوشی برای دسترسی به خدمات ارزش افزوده است. نسخه برداری از اطلاعات، ترجمه و جستجوی صوتی از جمله دیگر خدماتی است که AT&T امید دارد بتواند با بهره گیری از خدمات کلود به علاقمندان ارائه دهد.

اگر چه این خدمات از طریق برخی گوشی ها و برنامه های کاربردی قابل دسترس است، اما می توان انتظار داشت در آینده با ارئه آنها از طریق شبکه های اپراتورهای همراه تنوع و کیفیت آنها به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یابد. AT&T یک گام عملی نیز در این زمینه برداشته و رابط کاربری برنامه نویسی خاصی موسوم به Watson API عرضه کرده که به برنامه نویسان امکان می دهد امکاناتی همچون تشخیص صدا، تبدیل متن به صدا و جستجوی صوتی را به برنامه های همراهی که طراحی می کنند، اضافه کنند.

یکی دیگر از طرح های ابتکاری که در این زمینه در حال اجراست برچسب زنی مجازی به اشیا مختلف مانند کلید اتومبیل، لپ تاپ و ... با استفاده از گوشی همراه است تا اگر فرد در زمان خروج از خانه یکی از آنها را جا گذاشت گوشی به وی اخطار دهد. سرویس کلود دیگری که AT&T در حال کار بر روی آن است به مدیران شبکه ها امکان می دهد از راه دور و به طور خودکار از داده های ذخیره شده بر روی لپ تاپ ها، گوشی ها و ... نسخه پشتیبان تهیه کنند.

این سرویس به خصوص در صورت وقوع طوفان و زلزله یا سرقت دستگاه های الکترونیک قابل استفاده خواهد بود. ارائه این خدمات بدون بهره گیری از ظرفیت سرویس های کلود، از طریق گوشی های همراه غیرممکن خواهد بود.

با توجه به افزایش تعداد اپراتورهای همراه در کشورهای مختلف جهان و بدیهی بودن دسترسی به خدماتی همچون پیامک، اینترنت همراه، MMS و ... امروزه رقابت میان این شرکت ها به عرصه های دیگری کشیده شده و آنها در زمینه ارائه سرویس های ارزش افزوده ای برنامه ریزی می کنند که تا پیش از این دسترسی به آنها از طریق گوشی های همراه با توجه به توان پردازش پایین این وسیله و همچنین محدودیت های فنی و ظرفیت محدود شبکه های تلفن همراه تنها یک رویا تصور می شد.

کارشناسان ارائه خدمات کلود را مدلی استثنایی برای ارائه خدمات می دانند. زیرا سرویس هایی که بدین شکل ارائه می شوند در هر زمان و مکان قابل دسترس بوده و کاملا دستی یا portable هستند. همچنین می توان ارائه این خدمات را بر اساس ظرفیت شبکه های تلفن همراه برنامه ریزی کرد.

از سه سال پیش که ارائه سرویس های کلود آغاز و به سرعت همه گیر شد، همگان انتظار داشتند اپراتورهای تلفن همراه هم به این مساله توجه کنند، اما سازگار کردن این فناوری با شبکه های تلفن همراه یک چالش جدی بود که عملی شدن این رویا را به تاخیر انداخت. تغییر طراحی شبکه، استفاده از دکل های بیشتر و قدرتمندتر و به روز کردن نرم افزاری شبکه های همراه چالش هایی است که در این سه سال بر بخشی از آنها غلبه شده است.

راهکار دیگری که از سوی AT&T برای سازگار شدن با فناوری کلود مد نظر قرار گرفته، انتقال ترافیک شبکه از شبکه های نسل سوم و چهارم به شبکه های بی سیم وای – فای است. AT&T هم اکنون هزاران نقطه دسترسی به شبکه های وای –فای یا hotspot در نقاط مختلف جهان دارد، اما استفاده از این روش هم با برخی مشکلات نرم افزاری مواجه است. همچنین در زمینه بهره گیری از استانداردها و پروتکل ها هم باید به نکاتی توجه شود.

یک راهکار دیگر بهره گیری از نسل پیشرفته تری از استاندارد LTE موسوم به LTE-Advanced است که دسترسی به آن تنها با به روزرسانی نرم افزاری ممکن خواهد بود. استاندارد LTE به تدریج در شبکه های نسل چهارم تلفن همراه مورد توجه قرار گرفته است. البته کارشناسان می گویند در شرایطی که توجه همگان به ارائه فناوری های پیشرفته تر جلب شده، نباید مسائلی همچون مدیریت ظرفیت شبکه، ایمن سازی آن و هزینه های به روز رسانی نادیده گرفته شوند.

ویکی‌پدیا آخرین سنگر ماست

Posted: 04 May 2012 12:30 PM PDT

آرش برهمند - تصور سنتی از دارایی‌های ملی یک کشور اغلب به داشته‌هایی مانند مرزهای آبی و خاکی، میادین کانی یا غیرکانی و اساسا هر داشته ملموسی محدود می‌شود که در متعالی‌ترین حالت خود هم باز حالتی تاریخی و نه مجازی دارد؛ پرچم یک کشور، سرود ملی آن و شخصیت‌های بزرگ ملی و دینی آن هم از همین جمله هستند. از همین رو است که شهیدان دفاع مقدس حتی یک متر مربع از خاک ایران را وا نگذاشتند و پرچم سه‌رنگ کشورمان در هر نقطه از آن در اهتزاز است و ما هر چند بسیار دیر، می‌کوشیم مولانا و زرتشت را به عنوان بخشی از میراث تاریخی خود به جهان معرفی کنیم ولی آیا در عصر اینترنت هم داشته‌های ملی ما به همین موجودی‌های گذشته و اکنون محدود می‌شود؟

***

اطلاعات‌نگاری این هفته یا همان صفحات خواندنی اینفوگرافی حاوی اطلاعاتی جالب درباره نسبت صاحبان محتوا در فضای وب است که با تنظیم بابک نقاش در کنار آمارهای دیگر نشان از 10 کشور برتر در حوزه زبانی اینترنتی دارد؛ این اعداد همان‌گونه که انتظار می‌رفت با صدرنشینی زبان‌های انگلیسی، چینی و اسپانیایی آغاز شده و در نهایت به مدعیانی مانند کره و روسیه ختم می‌شود ولی از زبان فارسی در این میان نشانی نیست. شاید با این نگاه درک کنید چرا مهرداد خدامی در گام‌گام فوتوشاپ جدید با هیجانی زائدالوصف از پشتیبانی زبان فارسی در CS6 خبر داده است ولی ما همیشه هم اینچنین در حوزه محتوای اینترنتی جزو مستضعفان جهان مجازی نبوده‌ایم.

کمتر از یک دهه پیش (در میانه سال 84) همان زمانی که هنوز نشانی از فیس‌بوک نبود، گوگل تازه داشت امپراتوری‌اش را پهن می‌کرد و ویکی‌پدیا می‌خواست جهش امروزش را در پیش بگیرد. فارسی به شهادت همین وب‌سایت منبع امروز یعنی Technorati در میان زبان‌های برتر جهان مجازی در رتبه دهم جای خوش کرده بود تا در پایان دولت اصلاحات فضای باز نسبی که برای وبلاگ‌نویسی ایرانی پدید آمده بود منجر به شکوفایی تولید محتوای فارسی در میان غول‌های تغذیه‌شده‌ غربی و شرقی شود. اکنون ولی ما در میان اقلیت‌های جهان مجازی هستیم که همه در کنار یکدیگر کمتر از چین کاربر فعال زبانی در اینترنت داریم. فضای وبلاگی کشور بسته شد، کاربران ایرانی به نوشتن زبان‌های التقاطی مانند فینگلیشی روی آوردند و ما اکنون حتی در نقشه جهانی Internet World Stats هم نیستیم.

***

پس از انقلاب شبکه‌های اجتماعی طی سال‌های اخیر همواره در نگاه رسمی به حضور کاربران ایرانی در سایت‌هایی مانند توییتر و فیس‌بوک به چشم جریانی نامطلوب نگاه شده است و هر چند فیلترینگ در نهایت روند حضور ایرانی‌ها را در این شبکه‌ها کند نکرده ولی در غیاب صاحبان محتوای فارسی مانند وبلاگ‌ها و یوتیوب در نهایت ارزش این سایت‌ها (حتی شبکه علمی LinkedIn) به یک سایت آشنایی و زوجیابی تنزل پیدا کرده است.

در این میان ویکی‌پدیای فارسی یک استثناست؛ این شاخه بومی‌شده دایره‌المعارف آنلاین هر چند نتوانسته همپای سایر رقبای بومی‌اش رشد کند ولی در حال حاضر با داشتن نزدیک به 200 هزار مقاله فارسی آن هم با تنها 6 نفر بر میلیون ویراستار، آماری خارق‌العاده دارد و با قرار گرفتن در رتبه 23 در میان نسخه‌های بومی این سایت جهانی در هر ساعت نزدیک به 60 هزار بازدیدکننده دارد که نشان‌دهنده جمعیت جوان و جویای دانش در فضای وب است.

امیدوارکننده‌ترین نکته درباره ویکی‌پدیای فارسی هم این حقیقت است که بزرگ‌ترین دایره‌المعارف آنلاین جهان توسط خود کاربران فارسی‌زبان و گمنام جهان وب اداره و توسعه داده می‌شود و هیچ بنیاد مالی یا سیاسی شناخته‌شده‌ای پشت این توسعه متن‌باز نیست. ظاهرا فعلا ویکی‌پدیا آخرین سنگر زبان ما در جهان مجازی است؛ در توسعه آن بکوشیم.

هفته‌نامه عصر ارتباط

کتاب جدید: نظریه سواد رسانه‌ای

Posted: 04 May 2012 12:30 PM PDT

کتاب «نظریه سواد رسانه‌ای» نوشته جیمز پاتر از سوی انتشارات سیمای شرق در نمایشگاه کتاب ارائه می‌شود.

«نظریه سواد رسانه‌ای» نوشته‌ی جیمز پاتر با ترجمه‌ مشترک ناصر اسدی، محمد سلطانی‌فر و شهناز هاشمی توسط انتشارات سیمای شرق و با همکاری ماهنامه مدیریت ارتباطات در نمایشگاه کتاب امسال ارائه خواهد شد.

جیمز پاتر استاد گروه ارتباطات در دانشگاه کالیفرنیاست. پاتر دارای دکترا در زمینه نظریه ارتباطات و فناوری سامانه‌های آموزشی است. وی همچنین به عنوان سردبیر مجله رسانه‌های الکترونیک نیز فعالیت کرده و نویسنده بسیاری از موضوعات چون سواد رسانه‌ای، خشونت رسانه‌ای، و چگونه می‌توانید پژوهش ارتباطی خود را چاپ کنید، و 11 اسطوره خشونت رسانه‌ای در نشریه‌هاست.

این کتاب شامل 12 فصل است که در چهار بخش گنجانده شده به رشته تحرح در آمده است.

مترجمان این کتاب در بخشی از مقدمه خود بر این اثر عنوان داشته‌اند: «از زمانی که رسانه‌های جمعی جایگاه خود را به عنوان گسترده‌ترین و قوی‌ترین مرجع معتبر یافته‌اند، کمتر کسانی را می‌توان یافت که در نگرش و رفتار خود از آن‌ها تأثیر نپذیرفته باشند. با رشد و گسترش روزافزون فناوری‌های اطلاعاتی، این تاثیرگذاری گسترده‌تر و پایدارتر هم می‌شود.»

نظریه سواد رسانه‌ای، تعریف اصطلاحات کلیدی مرتبط با آن، ساختارهای اساسی دانش، فرآیندهای ذهنی درگیر با معنایابی، پالایش اطلاعات، فرآیندهای شناختی پیام‌های رسانه‌ای از مهمترین موضوعات مطرح شده در این کتاب است.

نظریه سواد رسانه‌ای در تیراژ 2 هزار نسخه، 346صفحه و با قیمت 10 هزارتومان منتشر شده است.

مورداک صلاحیت اداره رسانه‌های بزرگ را ندارد

Posted: 04 May 2012 08:03 AM PDT

کمیسیون فرهنگی پارلمان انگلیس با انتشار گزارشی درباره رسوایی شنود تلفنی و نقش راپرت مورداک یهودی، غول رسانه ای جهان، در این رسوایی تاکید کرد که وی صلاحیت اداره رسانه های بزرگ و بین المللی را ندارد.

به گزارش ایرنا، این کمیسیون اعلام کرد: راپرت مورداک و پسرش جیمز مورداک در جریان رسوایی شنود تلفنی بطور عمدی چشمان خود را به روی گستردگی این پدیده در رسانه های تحت امر خود بستند و اقدامات لازم را برای برخورد با تخلفات گسترده که سال ها ادامه داشت، به عمل نیاوردند.

راپرت مورداک مالک روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی زیادی در سراسر جهان و از جمله انگلیس است که در چارچوب دو شرکت بزرگ رسانه ای موسوم به 'نیوز کورپوریشن' واقع در آمریکا و 'نیوز اینترنشنال' مستقر در انگلیس فعالیت می کنند.

بر اساس گزارش های رسانه ای، اعضای 11 نفره کمیسیون فرهنگی پارلمان انگلیس در تهیه متن نهایی این گزارش دچار اختلاف نظر بوده اند و اگر چنین نبود انتقادات از راپرت مورداک و پسرش بسیار شدیدتر از این بود.

اعضای لیبرال دموکرات و کارگر این کمیسیون خواهان ارائه گزارشی تند و تیزتر بوده اند ولی ظاهرا اعضای وابسته به حزب محافظه کار برای تعدیل لحن متن، تلاش کرده اند.

در بخشی از گزارش منتشره به اتفاق آراء تاکید شده است که تعدادی از مقامات ارشد شرکت های نیوز کورپوریشن و نیوز اینترنشنال و برخی از سردبیران سابق نشریه 'نیوز آو دی ورلد' که در مرکز رسوایی شنود تلفنی قرار داشت، با ارائه اطلاعات غلط به کمیسیون فرهنگی پارلمان، اعضای کمیسیون را بطور عمدی گول زده اند.

راپرت مورداک و جیمز مورداک تابستان سال گذشته در مقابل اعضای کمیسیون فرهنگی پارلمان شهادت دادند و مدعی شدند که هیچ گونه اطلاعی از حجم گسترده رسوایی شنود تلفنی نداشته اند، ادعایی که بعدا توسط افراد مختلف رد شد.

راپرت مورداک هم اکنون شخصا ریاست شرکت 'نیوز کورپوریشن' را برعهده دارد و پسرش، جیمز، نیز تا چند ماه پیش ریاست شرکت 'نیوز اینترنشنال' و شرکت تلویزیونی و ماهواره ای 'بی اسکای بی' را برعهده داشت که تحت فشار رسانه ها و افکار عمومی مجبور به استعفا شد.

در حال حاضر یک کمیسیون مستقل قضایی نیز به ریاست قاضی لویسون سرگرم تحقیق درباره رسوایی شنود تلفنی در انگلیس است که احتمالا گزارش نهایی خود را تا پایان سال جاری میلادی منتشر خواهد کرد.

همزمان تحقیقات جنایی دیگری نیز توسط پلیس در حال انجام است و تاکنون حدود 50 نفر در این ارتباط دستگیر و بازجویی شده اند.

خانواده راپرت مورداک طی یک سال گذشته به دلیل رسوایی شنود تلفنی یکی از نشریات متعلق به آنها در انگلیس تحت فشار شدیدی قرار گرفته اند.

نشریه 'نیوز آو دی ورلد' که در مرکز رسوایی شنود تلفنی قرار داشت اوایل سال گذشته تعطیل شد تا شاید جنجال ها پیرامون این موضوع خاتمه یابد ولی نه تنها چنین نشد بلکه هم اکنون اتهامات جدی علیه 'سان'، دیگر روزنامه متعلق به مورداک در زمینه شنود تلفنی و فساد مالی مطرح شده است.

یک مقام ارشد پلیس انگلیس اواخر سال گذشته تایید کرد که پلیس لندن درباره وجود شبکه فساد در میان برخی مقامات و مطبوعات این کشور در ارتباط با شنود تلفنی تحقیق می کند.

'سو ایکرز' معاون پلیس متروپلیتن لندن و مسئول گروه تحقیق درباره رسوایی 'شنود تلفنی' که در کمیسیون تحقیق درباره شنود تلفنی موسوم به 'کمیسیون قضایی لویسون' سخن می گفت، افزود: اسناد و مدارک موجود حکایت از این دارد که پرداخت های غیرقانونی به برخی از مقامات و نیروهای پلیس در روزنامه 'سان' به یک فرهنگ تبدیل شده بود.

خانم ایکرز اظهارداشت: بعضا مبالغ هنگفتی از طرف روزنامه 'سان' به طور مستمر به برخی از مسئولان پرداخت شده است که رقم این پرداخت ها در مواردی حتی به 80 هزار پوند بالغ می شود.

وی گفت: اتهامات موجود بیانگر این است که مجوز این گونه پرداخت ها از سوی مقامات ارشد روزنامه 'سان' صادر شده است.

'راپرت مورداک' صاحب شرکت رسانه ای 'نیوز اینترنشنال' و نشریات تایمز، ساندی تایمز، سان، 'سان آن ساندی' و 'نیوز آو دی ورلد' انگلیس مدعی شده است که این گونه اعمال خلاف قانون مربوط به گذشته است و دیگر جایی در روزنامه 'سان' ندارد.

بر اساس افشاگری های صورت گرفته، نشریه 'نیوز آو دی ورلد' طی یک دهه گذشته به طور گسترده در شنود تلفنی و استراق سمع غیرقانونی تلفن ها، صندوق های صوتی و ایمیل های هزاران نفر از افراد مشهور و غیرمشهور دخیل بوده است.

یکی از اتهامات وارده به مقامات شرکت نیوز اینترنشنال و نشریه 'نیوز آو دی ورلد' برقراری روابط نزدیک با مقامات پلیس و پرداخت رشوه به ماموران برای دریافت اطلاعات و همچنین سرپوش گذاشتن به ابعاد گسترده رسوایی شنود تلفنی می باشد.

شرکت 'نیوز اینترنشنال' طی ماه های گذشته با پرداخت میلیون ها پوند غرامت به قربانیان شنود تلفنی تلاش کرد از افزایش شکایت های قضایی علیه این شرکت و نشریه تعطیل شده 'نیوز آو دی ورلد' جلوگیری کند.

پرونده 'شنود تلفنی' در اوایل سال گذشته و با افشای ابعاد گسترده اقدامات غیرقانونی نشریه 'نیوز آو دی ورلد' متعلق به راپرت مورداک یهودی به یک بحران بزرگ برای انگلیس تبدیل شد و پای تعدادی از مقامات ارشد پلیس را نیز به این پرونده باز کرد.

موضوع جاسوسی خبرنگاران 'نیوز آو دی ورلد' از تلفن های افراد مشهور برای نخستین بار در سال 2006 میلادی و پس از افشای استراق سمع تلفن های برخی از اعضای خانواده سلطنتی انگلیس علنی شد که پس از تشکیل دادگاه یکی از خبرنگاران این نشریه به نام 'کلایو گودمن' و همچنین یک بازرس خصوصی به نام 'گلن مالکایر' به زندان محکوم شدند.

پرونده جاسوسی نشریه 'نیوز آو دی ورلد' که در ابتدا تصور می شد فقط علیه افراد مشهور انجام شده با افشاگری های تابستان سال گذشته وارد مرحله تازه ای شد و به یک بحران ملی و رسوایی بزرگ در انگلیس تبدیل گردید.

افشاگری های سال گذشته نشان داد که علاوه بر افراد مشهور تعداد زیادی از مردم عادی و بویژه قربانیان حوادث جنایی و تروریستی و بستگان نزدیک آنان هدف جاسوسی و استراق سمع کارکنان 'نیوز آو دی ورلد' قرار داشته اند. همچنین تلفن ها، صندوق های صوتی و ایمیل های تعدادی از اعضای خانواده نظامیان کشته شده در عراق و افغانستان نیز توسط عوامل این نشریه هک شده بود.

راپرت مورداک که از دهه 1960 میلادی وارد فعالیت های مطبوعاتی در انگلیس شد، نفوذ زیادی در این کشور دارد و علاوه بر مالکیت بخشی از سهام شرکت تلویزیونی - ماهواره ای 'بی اسکای بی' سال ها است نشریات متعددی را در دو سوی اقیانوس اطلس و همچنین استرالیا کنترل می کند.

ورود مخفیانه اوباما به افغانستان توسط کاربران توییتر برملا شد

Posted: 03 May 2012 08:09 AM PDT

روز سه‌شنبه (۱ می – ۱۲ اردیبهشت) باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در سفری از پیش تعیین‌نشده به افغانستان، وارد کابل شد و با حامد کرزای، رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایتنا، این سفر که به صورت غیرمنتظره انجام شد و قرار بود اطلاعات مربوط به آن، به طور کامل مخفی نگه داشته شود، به وسیله یک پیام توییتری زودتر از موعد مقرر به جهانیان اطلاع داده شد!


به گزارش BuzzFeed، اندکی پیش از ساعت ۹:۱۹ دقیقه صبح، یک ایستگاه خبری محلی در افغانستان به نام طلوع‌نیوز، پیامی مبنی بر به زمین نشستن هواپیمای باراک اوباما در افغانستان منتشر کرد.

در این پیام آمده بود: باراک اوباما وارد افغانستان شده و در حال حاضر در «یکم نیروی هوایی» قرار دارد.

«یکم نیروی هوایی»، عبارتی است که از سوی کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی خطاب به هر هواپیمایی گفته می‌شود که حامل رئیس جمهور آمریکا باشد.

چند دقیقه بعد، بن اسمیت، سردبیر سایت خبری BuzzFeed این پیام را ری‌توییت (retweet) کرد و اندکی پس از آن، یعنی در ساعت ۹:۳۳ دقیقه، تامی ویتور سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با آقای اسمیت تماس گرفت و از وی، حذف این پیام را خواستار شد.

ویتور هشدار داد که در غیر این صورت، این پیام می‌تواند زندگی رئیس جمهور و تمام همراهان وی را به خطر اندازد.

متعاقب آن، سفارت آمریکا در افغانستان در توییتر، گزارش حضور اوباما در کابل را اشتباه خواند.

نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت موسوم به ایساف نیز در حساب توییتری خود نوشت: بر خلاف گزارش‌های برخی رسانه‌ها، ایساف بازدید اوباما از افغانستان را تایید نمی‌کند....

به این ترتیب، یک پیام ساده توییتری توانست نقشه‌های گسترده تامین امنیت رئیس جمهور آمریکا را به شدت مخدوش سازد.

شکست مایکروسافت برای فروش موتور جستجوی بینگ به فیس‌بوک

Posted: 03 May 2012 08:07 AM PDT

مایکروسافت قصد داشت موتور جستجوی بینگ را به شبکه اجتماعی فیس بوک بفروشد ولی در تلاشش موفق نبوده است.

به گزارش وب‌سایت همکاران سیستم سایت zdnet ضمن اعلام این خبر نوشت: مایکروسافت علاقه زیادی به سرمایه گذاری در شرکت فیس بوک دارد و چند سالی است که فیس بوک و مایکروسافت روابط کاری مستحکمی برقرار کرده‌اند.

از جمله همکاری‌های این دو شرکت می‌توان به فروش حق اختراع AOL توسط مایکروسافت به فیس بوک اشاره کرد. مایکروسافت خودش چند سال پیش این حق اختراع را خریداری کرده بود.

روزنامه نیویورک تایمز در این باره نوشته است که مدیران مایکروسافت یک سالی می‌شد که در جلسات متعدد سعی داشتند تا مارک زاکر برگ را برای خرید موتور جستجوی بینگ متقاعد کنند.

این مدیران معتقدند که فیس بوک بهترین محل برای رقابت با گوگل است. اما زاکر برگ بعد از یک سال اعلام کرد که شرکتش اولویت‌های دیگری دارد و فعلاً تمایلی برای خرید این موتور جستجو ندارد.

این اتفاق یک شکست بزرگ برای مایکروسافت محسوب می‌شود. چرا که اگر این شبکه اجتماعی قدرتمند موتور جستجوی خودش را عرضه کرده و گسترش دهد به سرعت به تهدیدی بزرگ برای بینگ تبدیل خواهد شد.

آغاز ثبت نام هفتمین دوره کارگاه های آموزشی مدرسه همشهری

Posted: 03 May 2012 08:07 AM PDT

ثبت نام هفتمین دوره کارگاه های آموزشی «روزنامه نگاری آنلاین»، «روزنامه نگاری چندرسانه ای»، «آشنایی با عکاسی» و «فتوژورنالیسم» مرکز آموزش و پ‍ژوهش همشهری آغاز شد.

ویژگی کارگاه های مدرسه همشهری به شرح زیر است:

- هر کارگاه با حضور حداکثر 12 نفر تشکیل می شود.

- برای هر یک از کارگاه های روزنامه نگاری آنلاین و روزنامه نگاری چندرسانه ای، 10 جلسه 3 ساعته در نظر گرفته شده است.

- برای هر یک از کارگاه های آشنایی با عکاسی و فتوژورنالیسم، 5 جلسه 3 ساعته در نظر گرفته شده است.

- مباحث به صورت عملی ارائه خواهد شد.

- به کسانی که در آزمون پایانی کارگاه موفق شوند گواهینامه معتبر مرکز آموزش و پژوهش همشهری اعطا خواهد شد.


هزینه:

هزینه ثبت نام در هر یک از کارگاه‌های روزنامه نگاری آنلاین و روزنامه نگاری چندرسانه ای، برای روزنامه نگاران و دانشجویان علوم ارتباطات صد هزار تومان و برای داوطلبان آزاد صد و هشتاد هزار تومان است.

هزینه ثبت نام در هر یک از کارگاه‌های آشنایی با عکاسی و فتوژورنالیسم، برای روزنامه نگاران و دانشجویان علوم ارتباطات پنجاه هزار تومان و برای داوطلبان آزاد نود هزار تومان است.

نحوه ثبت نام:

علاقه مندان به شرکت در هر یک از کارگاه ها، می‌توانند پس از واریز هزینه به شماره حساب 1754977644 جام ملت، به نام شرکت همشهری، سند واریز را به شماره‌ دورنگار 22042806 ارسال کنند. خواهشمند است مشخصات پرداخت کننده، شعبه بانک و کد بانک مبدا به صورت خوانا در فیش قید شود.

مهلت ثبت نام:
دوشنبه 18 اردیبهشت ماه 1391

محل برگزاری:
تهران، خیابان آفریقا، بلوار گلشهر،‌ ساختمان آی تک (پلاک 13)، طبقه ششم، واحد 61.

شماره تماس جهت دریافت اطلاعات بیشتر:
22021116

«روزنامه‌نگاری سبک زندگی تاثیر زیادی در شیوه گزینش و مصرف کالاها دارد»

Posted: 03 May 2012 08:04 AM PDT

علی قنواتی، فعال رسانه ای، حمایت از تولیدات بومی را نیازمند رویکرد بومی رسانه‌ای دانست و گفت: 'روزنامه‌نگاری سبک‌زندگی' در شیوه گزینش و مصرف کالاهای روزمره، تأثیر بسیار زیادی بر مخاطبان دارد.

قنواتی در حاشیه نخستین روز برگزاری کارگاه‌های روزنامه‌نگاری سبک‌زندگی و روزنامه‌نگاری دیداری در شهر کتاب به ایرنا گفت: رواج 'روزنامه‌نگاری سبک‌ زندگی'، یکی از مهمترین کلیدهای موفقیت رسانه‌ها در حمایت از تولیدات داخلی و کار و سرمایه ایرانی است.

وی که کارگاه‌های 'روزنامه‌نگاری سبک زندگی'(Lifestyle Journalism) و 'روزنامه‌نگاری دیداری' (Visual Journalism) را برای نخستین بار در کشور ارائه می‌کند، رویکرد بومی منطبق بر نیازهای فرهنگی و زیستی خاص مخاطب ایرانی را، شرط موفقیت 'روزنامه‌نگاران سبک زندگی' در حمایت از تولیدات داخلی دانست و افزود: این روزها انتقاد از مطبوعات و رسانه‌ها به خاطر ترویج کالاهای خارجی زیاد شنیده می‌شود که اغلب منظور آگهی‌های مطبوعاتی و تلویزیونی است.

به گفته این فعال رسانه ای، درست است که در صفحات آگهی مجلات و روزنامه‌ها شاهد غلبه کالاهای خارجی بر تولیدات داخلی هستیم، اما این اتفاقی است که از منطق بازار و سرمایه پیروی می‌کند و روزنامه‌نگاران و مدیران رسانه‌ها در آن نقشی ندارند و نباید آنان را به این خاطر سرزنش کرد.

عضو سابق هیأت مدیره روزنامه همشهری و شورای سردبیری روزنامه جام‌جم افزود: فشار وارد کردن به رسانه‌ها برای حذف آگهی کالاهای خارجی، خلاف منطق اقتصاد رسانه است و علاوه بر صدمات مالی شدید به مطبوعات، تأثیر قابل توجهی نیز در حمایت واقعی از ساخت داخل ندارد.

وی ادامه داد: در مقابل اگر مطبوعات کشور 'روزنامه‌نگاری سبک ‌زندگی' را جدی بگیرند و در ترویج و بومی‌سازی آن بیش از پیش بکوشند، حمایت رسانه‌ای واقعی و تأثیرگذار از کار و سرمایه ایرانی رخ خواهد داد.

این روزنامه‌نگار با بیان آنکه 'روزنامه‌نگاری سبک زندگی' از ابتدا در ایران با رویکردی بومی متولد شد، افزود: در سال‌های اول دهه 80، در همشهری جوان نخستین صفحات سبک زندگی را در قالب 4 تا 8 صفحه هفتگی و با رویکردی بومی راه‌اندازی کردیم و تلاش داشتیم در نوع پوشاک، خوراک، تفریح، سلامت و سایر حوزه‌های کاربردی، نمونه‌هایی از سبک‌زندگی بومی و در عین حال منطبق با نیازهای روز جوانان را ارائه کنیم.

وی اضافه کرد: این روش را بعداً در تأسیس مجلاتی همچون 'آیه'، 'سرزمین ‌من'، 'سرنخ'، 'مجلات علمی'، 'ورزشی' و سایر نشریات گروه مجلات همشهری نیز ادامه دادیم.

مؤسس هفته‌ نامه همشهری جوان و گروه مجلات همشهری افزود: 'روزنامه ‌نگاری سبک‌زندگی' با اقبال خوب مخاطبان، راه خود را در مطبوعات کشور باز کرد و اکنون شاهد انتشار مجلات و نشریات متعددی هستیم که تماماً اختصاص به حوزه سبک‌زندگی دارند و این سبک روزنامه‌نگاری را موضوع اصلی فعالیت خود قرار داده‌اند.

به گفته قنواتی، متاسفانه مسیری که در بومی‌سازی 'روزنامه‌نگاری سبک‌زندگی' آغاز شد با همان کیفیت ادامه پیدا نکرد و نشریات جدید سبک‌زندگی محتوای خود را نیز عمدتاً به صاحبان آگهی فروختند.

وی با تأکید بر آنکه مرزبندی آشکار میان آگهی و محتوای تولیدی رسانه از اصول اولیه و بدیهی اخلاق حرفه‌ای در زمینه تبلیغات رسانه‌ای است، افزود: ناآگاهی توأمان روزنامه‌نگاران و مخاطبان از وظایف و حقوق اخلاقی خود، باعث شده تا در برابر فشار صاحبان سرمایه و آگهی، مقاومت لازم را نشان نداده و شاهد نفوذ آشکار آگهی‌دهندگان در صفحات برخی روزنامه‌ها و مجلات بخش خصوصی و حتی بعضی مجموعه‌های بزرگ دولتی یا وابسته به نهادهای عمومی باشیم؛ درحالیکه تداوم این روند استقلال و سلامت مطبوعات را نزد مخاطبان خدشه‌دار کرده و از تأثیرگذاری رسانه‌ها در همه زمینه‌ها به شدت خواهد کاست.

قنواتی، بازگشت به اصول اخلاق حرفه‌ای رسانه را پیش‌زمینه بومی‌سازی 'روزنامه‌نگاری سبک‌زندگی' دانست و تأکید کرد: اگر رسانه‌ها بدنبال پاسخگویی واقعی به نیازهای مخاطب ایرانی باشند، در اغلب زمینه‌ها او را به سوی مصرف کالاهای داخلی سوق خواهند داد.

مدرس و ارائه‌ کننده نخستین کارگاه آموزشی 'روزنامه‌نگاری سبک‌زندگی' در کشور ابراز امیدواری کرد، برگزاری این دوره گامی در جهت شناساندن اصول، روش‌ها و ظرفیت‌های واقعی این سبک روزنامه‌نگاری به فعالان و مدیران رسانه‌ای کشور باشد.

برای نخستین بار در کشور کارگاه‌های 'روزنامه‌نگاری سبک‌زندگی' و 'روزنامه‌نگاری دیداری' با طراحی و تدریس علی قنواتی به مدت 10 هفته در مرکز فرهنگی شهر کتاب با حضور ده‌ها تن از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای کشور برگزار می‌شود.

برترین وب‌سایت‌های جهان معرفی شدند

Posted: 03 May 2012 08:04 AM PDT

برندگان نهایی جوایز «وبی» اعلام شدند،‌ رقابتی که از سال ۱۹۹۶برای معرفی بهترین‌های شبکه اینترنت آغاز به کار کرد و امروز به اندازه‌ای گسترش یافته که سالانه ۱۰۰ جایزه به برترین‌های فضای مجازی اهدا می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین، سالانه آکادمی بین المللی علوم و هنرهای دیجیتال افرادی که فعالیت‌های قابل توجه اینترنتی آنها نسبت به دیگران برجسته تر بوده است را معرفی می‌کند. دستاورد ویژه Webby که به واسطه این آکادمی انتخاب می‌شود نیز برندگانی را معرفی می‌کند که به استفاده از اینترنت برای ایجاد نوآوری و کمک به توسعه اینترنت متعهد بوده‌اند.

داوران این دور از رقابت Webby "بیز استون" یکی از بنیانگذاران "توئیتر"،‌ "آریانا هافینگتون" بنیانگذار "هافینگتون پست" و "مارتین کوپر" مخترع موبایل بوده‌اند. این داوران برنده‌های نهایی را در حالی انتخاب کردند که مردم در سرتاسر جهان به کاندیدهای نهایی این رقابت رای می‌دادند،‌ در این دور از رقابت 1.5 میلیون رای از 200 کشور جهان جمع آوری شد.

بسیاری از برندگان و یا افرادی که در این رقابت مورد تقدیر قرار می‌گیرند افراد مشهور،‌ شرکت‌های بزرگ و یا وب سایتهای مشهور هستند. در میان برندگان امسال جوایز Webby نام وب سایت‌های Pinterest به عنوان بهترین اپلیکیشن شبکه اجتماعی و‌ اپلیکیشن اشتراک گذاری تصویری Instagram به عنوان رویداد بزرگ سال انتخاب شدند در حالی که از یک کمدین به نام "لوئیز سی-کی" به خاطر ایجاد شیوه ای جدید برای توزیع محتوی به واسطه انتشار برنامه های ویژه کمدی خود در وب سایتش تقدیر شده و به عنوان شخصیت سال معرفی شد.

جوایز Webby همواره تعدادی از وب سایت‌های ناشناخته و یا کمتر شناخته شده را نیز به خاطر خلاقیت و نوآوری که به کار گرفته‌اند به عنوان برندگان ویژه خود انتخاب می‌کنند که از آن جمله می توان به وب سایت سرگرمی Draw A Stickman به خاطر بهترین استفاده از انیمیشن و یا گرافیک‌های متحرک اشاره کرد. این وب سایت که اپلیکیشن موبایل آن نیز وجود دارد پایه و اساسی بسیار ساده داشته و کاربر باید در آن آدمکی را در حد تبحرش در نقاشی ترسیم کند.

برنده ویژه هیات داوران و برگزیده مردم در شانزدهمین دور از جوایز Webby وب سایتی به نام Counterspill است که در آن به گزارش اطلاعاتی درباره بلایای طبیعی که شرکت‌های نفتی،‌ گازی و دیگر شرکت‌های انرژی در آن دخیل هستند می پردازد. این وب سایت نه تنها بلایایی از قبیل نشت نفتی شرکت بریتیش پترولیوم در خلیج مکزیک و یا فاجعه نیروگاه فوکوشیما را دنبال می‌کند،‌ بلکه به آرشیو و مستندسازی رویدادهای تاریخی از دهه 1940 تا به امروز پرداخته است.

وبلاگ شخصی Clouds 365 Project نیز به عنوان یکی از برترین‌های Webby انتخاب شده است "کلی دیلی" مالک ‌این وبلاگ که از سال 2009 آغاز به کار کرده است،‌از سال 2009 تا به امروز به صورت روزانه از ابرها عکاسی کرده و یا تصویربرداری می کند تا به خود اطمینان دهد که در طول روز کاری خلاقانه انجام داده است.

اپلیکیشن Human Body نیز در بخش اپلیکیشن‌های موبایل و مرجع و آموزش به عنوان یکی از برترین‌های Webby انتخاب شده است،‌ این برنامه که تنها ویژه آی-پد است می‌تواند جزئیات دقیقی را از عملکرد داخلی بدن انسان به کاربران ارائه کند. این اپلیکیشن بیش از 270 تصویر با وضوح تصویری بالا را به صورت تعاملی به نمایش می گذارد، ‌به شکلی که کاربر می‌تواند با در مشت گرفتن آی-پد تنفس را در ریه‌ها و یا طپش قلب را احساس کند.

شبکه اجتماعی فیس بوک به واسطه تحولات گسترده‌ای که در سرتاسر جهان به وجود آورده به انتخاب مردم به عنوان دستاورد ویژه برای تغییرات اجتماعی انتخاب شد. در میان دیگر برترین وب سایت‌های امسال Webby می‌توان به counterspill در بخش "فعالیت"،‌Photoseed در بخش هنر،‌ Downtown Seattle Association Website در بخش انجمن،‌ Beetle.com در بخش خودرو،‌ Manilla در بخش بانکداری،‌ Visitnorway 360 در بخش بهترین صفحه اصلی،‌ Beetle.com در بخش بهترین ساختار،‌ Draw A Stickman به خاطر بهترین استفاده از انیمیشن،‌ Khan Academy در بخش آموزش و وب سایت ناسا در بخش دولتی به عنوان برترینها انتخاب شده‌اند.

همچنین در میان وب سایت‌های خبری،‌ وب سایت‌های "دیلی بیست،‌ بی بی سی،‌ هافینگتون پست،‌ NRP و نیویورک تایمز به عنوان برترین‌ها معرفی شده اند. برترین وب سایت علمی امسال نیز Wyss.harvard.edu انتخاب شده است.

برنامه‌های سرای روزنامه‌نگاران ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب

Posted: 03 May 2012 08:02 AM PDT

همزمان با آغاز بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ویژه‌برنامه سرای روزنامه‌نگاران ایران تشریح شد.

به گزارش فارس، ویژه‌برنامه‌های سرای روزنامه‌نگاران ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب از تاریخ پنجشنبه 14 اردیبهشت ماه با برگزاری نشستی با عنوان چالش‌های نشر کتاب روزنامه‌نگاری در ایران با سخنرانی امیدعلی مسعودی استاد دانشگاه آغاز خواهد شد.

این ویژه‌برنامه‌ها نیز در روز جمعه 15 اردیبهشت ماه سال جاری با موضوع لوگوهای مطبوعات در دوره قاجار با سخنرانی محسن احتشامی، فرید قاسمی و کوروش نوروزمرادی برگزار می‌شود.

همچنین شنبه 16 اردیبهشت‌ماه نشستی با عنوان توسعه کیفی مطبوعات - تهذیب رسانه با سخنرانی محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

در روز دوشنبه 18 اردیبهشت‌ماه نشست دیگری با موضوع بررسی راهکارهای ارتقای دیپلماسی رسانه‌‌ای با سخنرانی محمدجواد آقاجری مدیر کل رسانه‌های خارجی معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد برگزار می‌شود.

در ادامه برگزاری این نشست‌ها در روز سه‌شنبه 19 اردیبهشت ماه نشستی با عنوان آسیب‌شناسی منابع آموزشی در حوزه نشر، تالیف و ترجمه کتاب کودک با سخنرانی قطب‌الدین صادقی و علی گنج‌کریمی برگزار خواهد شد.

در روز پنجشنبه 21 اردیبهشت‌ماه نیز نشستی با عنوان نقش و جایگاه مطبوعات در عادت کتابخوانی با سخنرانی محمدمهدی فرقانی و همچنین نشست دیگری در روز جمعه مورخ 22 اردیبهشت‌ماه با عنوان بررسی مسائل و دغدغه‌های روز رسانه‌های کشور با سخنرانی پدرام پاک‌آئین مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای روزنامه‌نگاران ایران برگزار خواهد شد.

زمان برگزاری این نشست‌ها از ساعت 16 و 18 عصر آغاز خواهد شد.

همچنین غرفه‌ای برای روزنامه‌نگاران ایران در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شبستان مصلای بزرگ امام خمینی (ره) در نیم طبقه دوم واقع است.

ارسال‌کنندگان پیامک‌های تبلیغاتی موظف به اخذ تاییدیه از وزارت ارشاد شدند

Posted: 03 May 2012 08:02 AM PDT

مدیرکل نظارت رگولاتوری گفت: شرکت‌هایی که تاکنون پیامک تبلیغاتی می فرستادند از وزارت ارشاد مجوز داشتند، اما برای اطمینان از سلامت محتوا، رگولاتوری بار دیگر این شرکت‌ها را موظف به اخذ تاییدیه از وزارت ارشاد کرده است.

غلامرضا داداش زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، اظهار داشت: شرکت‌های همکار همراه اول و ایرانسل که محتوا و پیامک تبلیغاتی ارسال می‌کنند، در گذشته از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داشتند.

مدیر کل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: اخیرا و پس از منع ارسال بی اجازه پیامک‌های تبلیغاتی، علیرغم داشتن مجوز، رگولاتوری بار دیگر اپراتورهای تلفن همراه را ملزم کرده که باید دوباره شرکت‌های همکار آنها از وزارت فرهنگ مجوز بگیرند.

داداش زاده گفت: به این ترتیب اپراتورهای تلفن همراه موظف شده‌‌اند از صلاحیت شرکت‌های همکار خود مطمئن شوند.

وی تاکید کرد: این اقدام به منظور ایجاد اطمینان خاطر کامل از سالم بودن محتواهایی است که در پوشش‌های مختلف تبلیغاتی، روی گوشی‌های تلفن همراه مشترکان ارسال می‌شود.

اپل به دنبال ارائه خدمات چند رسانه‌ای جدید

Posted: 03 May 2012 08:00 AM PDT

اپل برای ارائه محتوای چند رسانه ای غنی تر و پشت سرگذاردن رقبای سرسخت خود قصد دارد خدمات خود در این زمینه را متنوع تر کند.

به گزارش فارس به نقل از وی‌تری، این شرکت مذاکراتی را با یک شرکت توزیع بزرگ فیلم های سینمایی به عمل آورده تا بتواند محتوای ویدیویی مورد نظر کاربر را از طریق گوشی، تبلت، رایانه و ... در هر زمان و مکان در دسترس وی قرار دهد.

این شرکت که اپیکس نام دارد برای توزیع فیلم های مختلف سینمایی قراردادهای متنوعی را با استودیوهای بزرگ فیلم سازی در آمریکا و اروپا منعقد کرده است. البته برخی منابع می گویند مذاکرات این شرکت با اپل هنوز نهایی نشده و تا انعقاد قرارداد میان دو طرف نیاز به گذشت زمان بیشتری است.

کاربران سرویس اپل تی وی هم می توانند از این خدمات بهره مند شوند. پیش از این گفته می شد افزایش تحرک اپل در زمینه ارائه خدمات چندرسانه ای بدین منظور است که این شرکت در آینده تلویزیون هایی تحت برند اپل هم روانه بازار کند. در حالی که گفته می شود این تلویزیون احتمالا در انتهای سال 2012 یا آغاز سال 2013 عرضه خواهد شد، خود اپل هنوز این شایعات را رد یا تایید نکرده است. اپل علیرغم تولید محصولات جذاب و پرطرفدار هنوز در زمینه فتح اتاق های نشیمن شهروندان موفق نبوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر