۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۷, یکشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


واکنش کاربران ایرانی‌ نسبت به حذف نام خلیج فارس در نقشه‌های گوگل

Posted: 06 May 2012 01:23 PM PDT

بعد از حذف نام خلیج فارس در نقشه‌های گوگل به تازگی گروهی از ایرانیان هم در اعتراض به این اقدام گوگل، روی شبکه اجتماعی توئیتر لینکی ارسال کرده‌اند که در آن نوشته شده: خلیج فارس کو؟

کاربران ایرانی این شبکه ضمن اعتراض شدید نسبت به حذف نام خلیج فارس در نقشه‌های گوگل نوشته اند خلیج فارس از هزاران سال پیش برای ایرانیان بوده و این عمل گوگل تنها برای اعمال فشارهای سیاسی بیشتر به ایران است و می خواهد ملکی که برای ایران است را به زور به کشوری با 37 سال سن پیوند زند ولی ما ایرانی‌ها خاموش نخواهیم نشست و اجازه این کار ره نه به گوگل و نه به هیچ کشور خارجی نخواهیم داد.

در حالی که برخی کشورهای عربی به‌ویژه در سال‌های اخیر اصرار بر استفاده از نامی دیگر برای خلیج فارس داشته‌اند، ایران همواره روی نام این خلیج به عنوان خلیج فارس تاکید داشته است و نقشه‌های قدیمی هم بر ادعای ایران بر نام خلیج فارس صحه می‌گذارند.

هم‌اینک درپی اقدامات معترضان ایرانی در اینترنت، نخستین نتیجه جستجوی عبارت «خلیج عربی» به زبان انگلیسی در گوگل صفحه‌ای است که بر روی آن نوشته شده: «خلیجی که به دنبالش می‌گردید وجود ندارد. عبارت خلیج فارس را امتحان کنید.

یکی از نمایندگان شرکت گوگل در پاسخ به پرسشی در مورد علت قرار ندادن نام خلیج فارس بر روی نقشه‌های گوگل‌مپ تنها گفته است که این شرکت نام همه نقاط جهان را بر روی نقشه‌های خود قرار نمی‌دهد.

این در حالی است که همین نماینده در مورد مکانهای جغرافیایی بدون نام در گوگل سکوت می کند.

گوگل بزرگترین موتور جست و جوگر اینترنت است که امکانات خدماتی آن مانند maps و earth مورد استفاده صدها میلیون نفر در سراسر جهان است.

این کمپانی هیچ توضیحی درباره حذف نام خلیج فارس از نقشه خود نداده و این در حالی است که در صورت جست و جوی معادل نام خلیج فارس به زبان های مختلف در نقشه گوگل، این برنامه شما را به محل خلیج فارس بر روی نقشه هدایت می کند بدون آنکه نام آن بر روی صفحه وجود داشته باشد.

با وجود این اگر کاربر اینترنتی، عنوان خلیج عربی را هم در نقشه گوگل سرچ کند به محل خلیج فارس هدایت می شود بدون آنکه حتی این نام نیز بر روی آن درج شده باشد.
بدین ترتیب به نظر می آید خلیج فارس تنها محل جغرافیایی جهان است که در شرایط کنونی هیچ نامی بر روی برنامه نقشه گوگل ندارد.

دفاع از خلیج فارس

به دنبال بالا گرفتن اختلافات اخیر میان دولت جمهوری اسلامی و حکومت امارات متحده عربی بر سر مالکیت سه جزیره ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک که پس از سفر ناگهانی محمود احمدی نژاد به ابوموسی در هفته های اخیر صورت گرفت، تعداد زیادی از ایرانی ها در سراسر جهان از امکانات اینترنتی برای بیان اعتراض خود به دولت های عربی استفاده کردند.

در این راستا حدود صدها هزار کامنت در دفاع از خلیج فارس و حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه در صفحات فیسبوک افرادی مانند پادشاه عربستان، حاکم امارات و رئیس جمهور آمریکا منتشر شده است.

این حجم از نظرات باعث شد تا صفحه فیسبوک ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی برای ساعاتی از دسترس خارج شود و مدیریت این صفحه پس از راه اندازی مجدد آن، اذعان کرد که بیش از 250 هزار کامنت با محتوای "خلیج همیشه فارس" از سوی ایرانیان دریافت کرده است.


اینترنت؛ ابزار اعتراض

این اما نخستین بار نیست که دفاع از نام تاریخی خلیج فارس تبدیل به مسئله ملی و هویتی ایرانی ها در سراسر جهان می شود.

در سال 2004 میلادی، نشریه نشنال جئوگرافیک نام خلیج فارس را در نقشه های خود به خلیج عربی تغییر داد؛ اقدامی که خشم تمامی ایرانیان را در نقاط مختلف دنیا برانگیخت و پژواک آن در محافل سیاسی و مطبوعاتی بین المللی نیز به گوش رسید.

به دنبال اعتراضات گسترده ایرانیان و سپس واکنش وزارت خارجه وقت، سرانجام نشنال جئوگرافیک رسمأ پوزش خواست و نام خلیج فارس را بار دیگر جایگزین این عبارت مجعول کرد.

در آن سال نیز ایرانیان با یاری جستن از امکانات شبکه جهانی اینترنت، به اعتراضات خود رنگ و بو و ابعادی گسترده تر بخشیدند. راهکار ایرانیان معترض، تهیه و راه اندازی صفحه ای بود که "بمب گوگلی" خوانده می شود.

این صفحه اینترنتی که با نام "خلیج عربی arabian gulf" طراحی شد، حاوی چنین عبارتی بود: "خلیجی که به دنبالش می گردید یافت نشد. هیچ منطقه آبی با این نام هرگز وجود نداشته است. نام صحیح، خلیج فارس است که همیشه فارس بوده و همیشه هم خواهد بود."

با کلیک چند هزار باره ایرانیان بر روی پیوند یا لینک این صفحه، موتور جستجوگر گوگل که ارجحیت یافت مطالبش بر پایه دفعات کلیک است، به صورت خودکار این صفحه را در نخستین جایگاه خود ثبت کرد.

دانشنامه اینترنتی wikipedia که بزرگترین دانشنامه آنلاین جهان است نیز نام خلیج فارس را به رسمیت می شناسد و در تمام زبان های آن در صورت جست و جوی عنوان جعلی جایگزین، کاربران را به صفحه مربوط به خلیج فارس راهنمایی می کند.

بزرگترین مورخان و محققان دنیای قدیم از جمله هرودوت، نئار خوس، استرابون، کورسیوس رومی و نیز محققان جهان اسلامی نظیر استخری، مسعودی، بیرونی، ابن حوقل، مقدسی، مستوفی و ناصر خسرو، از هزاران سال پیش در آثار و نوشته های خود به نام "خلیج فارس" اشاره کرده‌اند.

منبع: خبرآنلاین
ساره جعفرقلی

تجهیز ایستگاه‌های متروی نیویورک به وای.فای

Posted: 06 May 2012 01:22 PM PDT

شرکت بویینگو اعلام کرد که سرویس‌های وای فای را در ایستگاه‌های متروی شهر نیویورک راه اندازی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، بویینگو وایرلس، ارائه دهنده سرویس‌های وای فای در سراسر جهان، از انعقاد قراردادی با ترانزیت وایرلس جهت مدیریت و راه اندازی سرویس‌های اینترنتی وای فای در سیستم متروی نیویورک خبر داد.

بنا بر اعلام این شرکت، دسترسی وای‌فای در ایستگاه‌های مترو به تدریج طی پنج سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

این قرارداد درنهایت به مسافران مترو امکان اتصال به اینترنت با استفاده از تلفن‌های هوشمند، کتابخوان‌های الکترونیکی، تبلت‌ها و دیگر دستگاه‌های وایرلس را در حالی که در انتظار قطار هستند می‌دهد.

اعمال نفوذ اف.بی.آی برای شنود راحت‌تر شبکه‌های اجتماعی و ایمیل

Posted: 06 May 2012 01:22 PM PDT

وب‌سایت فن‌آوری Cnet در گزارشی می‌نویسد اداره تحقیقات فدرال آمریکا (FBI) در حال اعمال فشار به شرکت‌های فن‌آوری برای ایجاد امکانات شنود و زیرنظر گرفتن فعالیت کاربران سرویس‌های نظیر فیس‌بوک و ایمیل‌ها است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از Wired News، مقامات FBI در حال رایزنی با مدیران شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت و فیس‌بوک برای ایجاد Back Door برای مانیتور کردن سرویس‌های شبکه اجتماعی، ایمیل و پیام فوری (IM) هستند.

FBI پیشتر به کنگره آمریکا شکایت کرده بود که فن‌آوری‌های جدید کار شنود و جمع ‌آوری اطلاعات از سرویس‌های اینترنتی را مشکل ساخته است.

همچنین خبرهایی در مورد تلاش کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا برای برای ایجاد امکانات شنود در سرویس‌های VoIP مانند اسکایپ منتشر شده‌است.

انتشار شماره ۸۴ فصلنامه رسانه

Posted: 06 May 2012 01:22 PM PDT

هشتاد و چهارمین شماره فصلنامه علمی – ترویجی وسایل ارتباط‌جمعی «رسانه»، (ویژه بهار و تابستان 1390)، از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.

به گزارش روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، در این شماره که دو شماره اخیر فصلنامه در یک شماره، منتشر شده، مقالات متنوعی از نویسندگان و پژوهشگران حوزه رسانه و ارتباطات به چاپ رسیده است.

نخستین مقاله، به تأثیر رسانه‌های مجازی بر جنبش وال استریت پرداخته است. این مقاله در صدد است تا جایگاه و تقش رسانه‌های مجازی در شکل‌گیری و تداوم «جنبش وال استریت را اشغال کنید» که یک جنبش اعتراض‌آمیز نسبت به بی‌عدالتی‌‌های موجود در نظام سرمایه‌داری و لیبرالیسم غرب است را بررسی نماید.

«تبیین هنجارهای توسعه عدالت زبانی در رسانه با رویکرد قرآنی»، عنوان دومین پژوهشی است که به تشریح موضوع خنثی نبودن زبان در ارتباطات اجتماعی می‌پردازد. نویسنده در این بررسی با رجوع به آیات قرآن کریم و تفسیر المیزان، درصدد دستیابی به الزامات و هنجارهای به کارگیری زبان درارتباط با مخاطبان است که رسانه‌ها می‌توانند در خط مشی‌گذاری محتوای زبانی خود در دستور کار قرار دهند.

«بیداری اسلامی و ایران هراسی: تحلیل گفتمان مطبوعاتی خبری» نام سومین مقاله‌ای است که در این شماره آمده است. در این بررسی، نویسندگان مقاله به تبیین نقش تعیین‌کننده جمهوری اسلامی ایران در بیداری اسلامی و موج ایران‌هراسی نشأت گرفته از آن در سطح رسانه‌های بین‌المللی، می‌پردازند.

چهارمین مقاله به موضوع «درآمدی بر مدل آرمانی کنترل استراتژیک با ایجاد سازمانی مورد مطالعه سند افقی رسانه ملی» اختصاص دارد. در این بخش، بر اهمیت برنامه‌ریزی و کنترل در سازمان‌های رسانه‌ای بسیار تأکید شده و نویسندگان مقاله با مرور مدل‌ها و نظریات کنترل استراتژیک در تلاشند تا مدل مناسبی را برای کنترل سند افق رسانه ملی ارائه دهند.

«مطبوعات رضا خانی، طرح اندیشه ایرانشهری و مشروعیت‌سازی برای حکومت پهلوی»، پنجمین مقاله از این شماره فصلنامه است که در آن چگونگی عملکرد مطبوعات و نشریات دوره رضا خانی، به عنوان ابزار تبلیغاتی دستگاه حاکم، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

مقاله ششم، به موضوع «آیین زنده، ارتباط زنده» اختصاص دارد. پژوهشگران در این مطالعه، با به‌ کارگیری شیوه اسنادی – کتابخانه‌ای، به معرفی ساختار مناسب برای ارائه آیین‌ها و مناسک مذهبی در تلویزیون می‌پردازند.

«نگاهی به نحوه حضور علم در رسانه‌های نوین»، عنوان هفتمین مقاله‌ای است که در آن به نحوه حضور علم در رسانه‌های نوین و امکانات و فرصت‌هایی می‌پردازد که این رسانه‌ها در اختیار فعالان عمومی‌سازی علم قرار داده‌اند. نوشته حاضر ضمن مروری کوتاه بر تعاریف و مبانی ارتباطات علم، فعالیت‌های علمی – عمومی در اینترنت را مورد بررسی قرار می‌دهد.

«نظرسنجی از بازدیدکنندگان هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها»، نام هشتمین مقاله در این شماره از فصلنامه است که در آن تلاش می‌شود با انعکاس و بازتاب نظرات و افکار بازدیدکنندگان نمایشگاه، شناخت دقیقی از دیدگاه آنان نسبت به نمایشگاه و وضعیت موجود ارائه دهد.

آخرین بخش از مطالب فصلنامه نیز شامل «فهرست گزیده مقالات ارتباط جمعی در مطبوعات است» که جهت آشنایی بیشتر خوانندگان با موضوعات و مطالعات این حوزه گردآوری و ارائه شده است.

اعلام نتیجه بررسی مقالات هفتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک

Posted: 06 May 2012 01:18 PM PDT

رییس کمیته علمی هفتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک، نتیجه بررسی مقالات بخش فراخوان هفتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک را اعلام کرد.

به گزارش ستاد خبری همایش، دکتر محمد سلطانی‌فر با سپاس از تمامی متخصصانی که به فراخوان مقاله هفتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک پاسخ مثبت دادند، گفت: با توجه به بررسی‌های به‌عمل آمده، کمیته علمی مقاله‌ای را حایز شرایط جهت کسب رتبه اول ندانست.

وی ادامه داد: کمیته علمی همایش مقاله «لزوم استفاده از سامانه واقعیت مجازی در روابط‌عمومی الکترونیک» نوشته «سید مرتضی علم‌الهدی» و مقاله «کاربرد گرافیک اطلاع‌رسان و خبری در حوزه روابط‌عمومی شبکه بانکی» نوشته مشترک «دکتر امیرمسعود امیرمظاهری و مریم سلیمی» را به ترتیب به عنوان مقالات دوم و سوم انتخاب و همچین مقاله «درگاه‌ها و دریچه‌های عددی شهر تهران: نگاهی بر توسعه پرتال‌های شهری» نوشته «علی اسماعیل‌زاده» را شایسته تقدیر دانست.

وی افزود: نویسندگان مقالات برتر از فرصت ارائه مقاله در روز برگزاری همایش برخوردار خواهند بود و دبیرخانه همایش نیز از آنان تقدیر خواهد کرد.

سلطانی‌فر ضمن ابراز خرسندی از دریافت حدود 180 مقاله که توسط دانشجویان و متخصصان حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات در طول برگزاری دوره‌های مختلف این همایش به دبیرخانه ارسال گردیده، اظهار امیدواری نمود این تولید محتوا بتواند باعث رشد و توسعه بیش از پیش علم روابط‌عمومی در کشور شود.

او افزود: متناسب با سابقه برگزاری همایش، انتظار می رود کیفیت مقالات نیز ارتقای مناسبی داشته باشد.

دکتر محمد سلطانی‌فر، دکتر سعیدرضا عاملی، دکتر شهیندخت خوارزمی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر داود زارعیان، دکتر علی اصغر محکی و دکتر حمید ضیایی‌پرور اعضای کمیته علمی هفتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک می‌باشند.

هفتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با حضور اساتید، دانشجویان، مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی سازمان‌های دولتی و غیردولتی، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، شرکت‌های صنعتی و نهادهای بخش عمومی روز 25 اردیبهشت‌ماه در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان برای اطلاع از نحوه ثبت‌نام در این همایش می‌توانند به وب‌سایت دبیرخانه دائمی همایش روابط‌عمومی الکترونیک به نشانی www.eprcenter.ir مراجعه کرده یا با شماره تلفن‌ 88922782 تماس حاصل نمایند.

معاون صدا: آماده راه اندازی رادیو گردشگری هستیم

Posted: 06 May 2012 01:18 PM PDT

معاون رییس سازمان صدا و سیما در امور صدا از آمادگی این معاونت برای راه اندازی رادیو گردشگری خبر داد و گفت: زیرساخت های فنی مورد نیاز برای راه اندازی یک شبکه رادیویی جدید آماده است.

'محمدحسین صوفی' در گفت و گو با ایرنا افزود: راه اندازی این شبکه رادیویی مشروط به این است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دیگر نهادهای مرتبط با صنعت گردشگری همکاری لازم را با رادیو داشته باشند.

معاون صدا، رادیو گردشگری را یکی از رادیوهای مورد نیاز و ضروری کشور برشمرد و تاکید کرد: با توجه به تعداد قابل توجه تعطیلات در کشور و وجود دو زمان مهم نوروز و تابستان برای سفرهای هموطنان، راه اندازی شبکه ای برای اطلاع رسانی مسافران ضروری به نظر می رسد.

صوفی یکی دیگر از کارکردهای رادیو گردشگری را معرفی فضاهای توریستی و تفریحی، اماکن تاریخی و فرهنگی، ارایه توضیحاتی درباره سفر و نیازهای آن، اطلاعات مربوط به آب و هوا و راههای کشور برشمرد.

وی با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای راه اندازی یک شبکه رادیویی جدید فراهم است، گفت: اگر سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همکاری کند، می توان در کمترین زمان ممکن یعنی تا تابستان 1391 این شبکه جدید را راه اندازی کرد.

معاون صدا گفت که آمادگی رادیو را برای راه اندازی این شبکه به مسوولان سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اعلام کرده است و اگر دست اندرکاران این سازمان بخواهند می توان در قالب انعقاد تفاهم نامه ای موضوع را دنبال کرد.

صوفی در پاسخ به این پرسش که آیا شبکه های فعلی رادیویی نمی توانند اطلاعات مورد نیاز گردشگران را ارایه دهند؟،گفت: هر شبکه رادیویی وظایف تعریف شده ای دارد و هرچند این شبکه ها در ایام نوروز به صورت ویژه اطلاع رسانی به مسافران را در دستور کار خود قرار می دهند اما نمی توان از آنها انتظار داشت که در طول سال از دیگر برنامه های خود باز بمانند و فقط در زمینه اطلاع رسانی به گردشگران فعالیت کنند.

معاون صدا تاکید کرد که تجربه این معاونت در اختصاص رادیو پیام در ایام نوروز به اطلاع رسانی به مسافران نوروزی نشان می دهد که مردم نیز از راه اندازی شبکه ای که بتواند اطلاعات سفر را در اختیار آنان قرار دهد، استقبال می کنند.

صوفی گفت: با توجه به افزایش جهشی مخاطبان شبکه های تخصصی رادیو، انتظار می رود که شبکه گردشگری نیز بتواند جای خود را در بین مخاطبان رادیویی باز کند.

وی در عین حال تاکید کرد که معاونت صدا راه اندازی شبکه گردشگری جدا از دو شبکه رادیویی ( کودک+ آگهی های بازرگانی) است که این معاونت قصد دارد در سال جاری راه اندازی کند.

هیات منصفه مطبوعات مدیر مسوول روزنامه روزگار را مجرم نشناخت

Posted: 06 May 2012 01:17 PM PDT

هیات منصفه مطبوعات استان تهران، مدیر مسوول نشریه روزگار در خصوص اتهام افشای مسایل محرمانه، تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب با اکثریت آرا مجرم ندانست.

به گزارش روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان تهران، جلسه رسیدگی به کیفر خواست های مطروحه علیه مدیران مسوول نشریات روزگار و آسیا صبح امروز - یکشنبه - درشعبه 78 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی باقری و با حضور اعضای هیات منصفه مطبوعات برگزار شد.

براساس این گزارش، درمورد اتهامات مدیر مسوول نشریه روزگار مبنی بر افشای مسایل محرمانه، تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب هیات منصفه مطبوعات استان تهران با اکثریت آرا متهم را مجرم ندانست.

در خصوص اتهام منتسب به مدیر مسوول نشریه آسیا مبنی بر نشر اکاذیب از طریق تبلیغات بین المللی، ریاست دادگاه اظهار داشت که روز گذشته شاکی پرونده رضایت خود را ازمدیرمسوول یاد شده اعلام کرد و لذا هیات منصفه مطبوعات دراین خصوص هیچ گونه اظهارنظری نکرده است.

تأسیس «کانون خبرنگاران افتخاری هلال احمر» در سراسر کشور

Posted: 06 May 2012 01:17 PM PDT

رئیس سازمان جوانان هلال احمر کشور از تأسیس "کانون خبرنگاران افتخاری جوانان هلال احمر" در سراسر کشور خبر داد.

محمد جعفریان در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: سازمان جوانان جمعیت هلال احمر به منظور اطلاع‌رسانی درست و صحیح در حوادث و تهیه خبر و گزارش در مناطق حادثه دیده و انعکاس فعالیت‌های بشردوستانه هلال احمر، "کانون خبرنگاران افتخاری جوانان" را برای نخستین‌بار در کشور راه‌اندازی و تأسیس می‌کند.

وی افزود: در مواقع اضطراری، لزوم ورود خبرنگاران آموزش دیده به صحنه حادثه بسیار حیاتی و مهم است که باعث کمک به مدیریت بحران در کشور می‌شود و مهمترین و موثرترین عاملی است که هلال احمر را در پیشبرد روند کمک رسانی یاری می‌کند.

جعفریان بیان کرد: در این راستا باید از توانایی‌ها و خلاقیت‌ جوانان عضو جمعیت هلال احمر استان‌ها استفاده کرد چرا که شناخت جغرافیایی مناطق و آشنایی با فرهنگ بومی و منطقه‌ای هر استان از ضروریات کار خبرنگاران و مدیران محسوب می‌شود .

وی تصریح کرد: در بسیاری از حوادث باید خبرنگار این آگاهی را داشته باشد که چگونه وارد منطقه حادثه شود تا بدون آسیب گزارش خود را تهیه کند و حتی در زمان حادثه و مصدومیت برای خودش توانایی خودامدادی و حتی امدادرسانی به دیگران را داشته باشد در این راستا تمام خبرنگاران افتخاری عضو هلال احمر هستند و خود یک امدادگر محسوب می‌شوند.

وی گفت: خبرنگاران افتخاری این کانون حوزه فعالیتی‌شان در 31 استان کشور خواهد بود و برای تهیه خبر و گزارش احتمالی در مناطق حادثه دیده حضور می‌یابند که باید دوره‌های مختلف اصول خبرنگاری و مدیریت خبر در بحران را فراگیرند.

جعفریان افزود: برگزاری تمامی این دوره‌ها رایگان بوده و برای آگاهی خبرنگاران امدادی بسیار می‌تواند مفید واقع شود.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر گفت: با هماهنگی که با معاونان جوانان استان‌ها صورت می‌گیرد تاکید می‌شود که در تمامی برنامه‌هایی که قابلیت تهیه و انعکاس خبر دارد از خبرنگاران افتخاری سازمان دعوت به عمل آید.

وی خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی به‌موقع به مردم و مسئولان در هنگام بروز حوادث و بلایای طبیعی از دیگر ارکان موثر و حیاتی کاهش تلفات است.

کاهش استفاده از شبکه‌های اجتماعی در شرکت های تجاری

Posted: 06 May 2012 01:17 PM PDT

استفاده از شبکه های اجتماعی در شرکت های تجاری کاهش یافته و این مساله زنگ خطر را برای سایت هایی همچون فیس بوک به صدا درآورده است.

به گزارش فارس به نقل از وی تری، بررسی‌های موسسه امنیتی Zscaler نشان می دهد که در ماه های اخیر افزایش نگرانی از تهدیدات امنیتی ناشی از فعالیت کارمندان شرکت های تجاری در سایت هایی مانند فیس بوک مدیران آنها را به این فکر انداخته که دسترسی به شبکه های اجتماعی را محدود یا کلاً مسدود کنند.

در حالی که ترافیک این شبکه ها از محیط های کاری کاهش یافته، برخی کاربران به جای فیس بوک از سایت های دیگری مانند توییتر استفاده می کنند. همچنین سیاست گذاری های دقیق در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی هم در محیط های کاری و حرفه ای افزایش یافته است.

ترافیک این شبکه ها از 52.40 درصد در سه ماهه اول سال 2011 به 41.07 درصد در سه ماهه اول سال 2012 کاهش یافته است. در مقابل ترافیک توییتر طی همین مدت از 6.39 درصد به 7.44 درصد رسیده است. کارشناسان Zscaler معتقدند در آینده سیاست گذاری دقیق تری از سوی شرکت های تجاری در مورد نحوه دسترسی آنها به اطلاعات آنلاین و استفاده از فضای مجازی به عمل خواهد آمد.

ثبت طولانی‌ترین مصاحبه تلویزیونی در گینس

Posted: 06 May 2012 12:42 PM PDT

شهردار شهر «اینورکارگیل» نیوزیلند توانست رکورد طولانی‌‌ترین مصاحبه تلویزیونی را در کتاب رکوردهای گینس به خود اختصاص دهد.

به گزارش ایسنا، «تیم شادبولت» حدود 26 ساعت و 4 ثانیه در یک مصاحبه تلویزیونی و بدون وقفه صحبت کرد و توانست رکورد جدیدی را به دست آورد.

نماینده ثبت رکوردهای جهانی گینس پس از اتمام این مصاحبه به «شادبولت» و «تام کنروی» مصاحبه‌گر این برنامه مدرکی را به دلیل این مصاحبه ماراتن مانند، به آنان اعطا کرد.

«شاد بولت» در این مصاحبه در مورد موضوعات متنوعی از جمله زندگی گذشته‌اش با مصاحبه‌گر صحبت کرد.

به گفته «کنروی» این اتفاق که به طور زنده پخش شد، یکی از طولانی‌ترین مصاحبه یک به یک در رسانه‌های نیوزیلند بود.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی The week، رکورد پیشین طولانی‌ترین مصاحبه به مدت 12 ساعت و 30 ثانیه سال 2009 میلادی در اسپانیا به دست آمده بود.

خبرنگاران، رایگان مشترک نشریات می‌شوند

Posted: 06 May 2012 12:41 PM PDT

سامانه اشتراک خبرنگاران از ابتدای خردادماه آماده ارائه خدمات رایگان اشتراک نشریات به این قشر فرهیخته و خدوم کشور است.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، در حاشیه امضای تفاهم‌نامه خرید نشریات با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اعلام این خبر گفت: از این پس هر خبرنگار می‌تواند با مراجعه به سایتی که به همین منظور دایر شده است، نشریه دلخواه و مورد علاقه خود را به رایگان مشترک شود.

وی افزود: اعتبار این اشتراک تا سقف 2 میلیون ریال در سال برای هر خبرنگار خواهد بود؛ این اقدام در راستای دسترسی منظم و آسان فعالان خبری کشور به منابع دلخواه خود در حوزه رسانه مکتوب صورت خواهد گرفت.

محمدزاده با اشاره به وظیفه معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی در حمایت مادی و معنوی از خبرنگار افزود: همچنین به موجب تفاهم‌نامه‌ای که با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به امضا رسید، خبرنگاران در سراسر کشور به طور رایگان می‌توانند عضو کتابخانه عمومی محل فعالیت خود شوند.

دسترسی به این سایت از طریق سایت سمان و یا با مراجعه حضوری به اداره خبرنگاران معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی و در استانها با مراجعه به اداره کل ارشاد استان‌ها ممکن است.

بازنشستگی فناوری دی.‌وی.‌دی در ویندوز ۸

Posted: 06 May 2012 12:41 PM PDT

با کاهش استفاده از دی وی دی برای مشاهده انواع فیلم و موسیقی، ویندوز 8 هم به طور پیش فرض از پخش دی وی دی پشتیبانی نخواهد کرد.

به گزارش فارس به نقل از دی وایس، این شرکت رسماً اعلام کرده که نرم افزار Media Center به طور پیش فرض از نمایش انواع دی وی دی پشتیبانی نمی کند و این مساله در مورد انواع دی وی دی و از جمله دی وی دی های بلو –ری هم صدق می کند.

استیون سینوفسکی، رییس واحد ویندوز مایکروسافت در این مورد گفته که بررسی های این شرکت نشان می دهد کاربران ویندوز عموما برای مشاهده ویدیو از سرویس های آنلاین مانند سایت های به اشتراک گذاری ویدیو یا سرویس های کرایه آنلاین استفاده می کنند و خرید و مشاهده دی وی دی به شدت کاهش یافته است.

به گفته وی، کاربرانی که دوست دارند کماکان فایل های تصویری خود را با استفاده از دی وی دی مشاهده کنند می توانند نرم افزارهای مختلفی که بدین منظور در بازار موجود است را بر روی ویندوز 8 نصب کنند.

برخی کارشناسان احتمال می دهند که در صورت به روزرسانی کنسول بازی Xbox تغییرات مشابهی در آن هم اعمال بشود، هر چند در این زمینه هنوز هیچ تصمیم گیری قطعی صورت نگرفته است.

نشست نقد و بررسی کتاب‌های حوزه رسانه برگزار شد

Posted: 06 May 2012 12:41 PM PDT

نشست نقد و بررسی کتاب های حوزه رسانه با حضور مهدی محسنیان راد، مسعود کوثری و اصغر فهیمی فرد در سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این نشست مهدی محسنیان راد در سخنانی با اشاره به اینکه کشور ما در حوزه نشر آثار رسانه بسیار دیر آغاز به فعالیت کرده است گفت: ما دیر به فکر این موضوع افتادیم و دیرتر از آن هم شروع کردیم. زمانی که در ایران شاه صفی پادشاهی می کرد در دانشگاه هاروارد ارتباطات تدریس می شد و زمانی که در ایران ما به دنبال مشروطه بودیم در لندن روزنامه نگاری تدریس می شده است.

وی افزود: همه مشکل ما این مساله نیست. ما دیر شروع کردیم و در کنار آن درک نکردیم که فضا رسانه ای کشور ما با فضای رسانه ای غرب تفاوت دارد. در حوزه نشر افتادیم به دامان ترجمه و برای ترجمه هم دقت نکردیم که باید اقتضائات خودمان را در نظر بگیریم.

محسنیان راد افزود: کشور ما نیاز دارد تا در حوزه رسانه به نشر آثار بومی بپردازد. آنچه الان در دانشگاه های ما در حال اتفاق است نوعی بساز و بفروشی فرهنگی است. البته تعداد منابعی که چاپ شده خوب است اما اینکه میان آثار منتشر شده چقدر همبستگی وجود دارد را نمی دانم.

این استاد برجسته حوزه ارتباطات ادامه داد: مشکل ما در نشر آثار ارتباطات و جود ناشران تخصصی نیست، مساله ما خرید و خوانش کتاب است که اتفاق نمی افتد. من در تحقیقات بسیاری دیده ام که فعالان رسانه در ایران درس خوانده علوم ارتباطات نیستند. در این فضا ما کتاب برای چه می خواهیم؟

وی تاکید کرد: بحث انتشار آثار حوزه رسانه یک موضوع چند متغیره است و باید سعی کنیم که در همه سمت و سوهای آن به روز بمانیم.

علی اصغر فهیمی فرد نیز یکی دیگر از سخنرانان حاضر در این نشست بود که در سخنان خود به فقدان نظریه های بومی در حوزه ارتباطات اشاره کرد و گفت: ما اگرچه در حوزه ارتباطات سنتی کتاب های درخور توجهی نداریم اما این به معنی آن هم نیست که در این موضوع فاقد نظام استنباطی ویژه ای نیز نیستیم.

وی افزود: ما در حال حاضر به شدت نیاز داریم تا مبانی ایدئولوژیک نظام سنتی ارتباطات در ایران را بشناسیم و در بسترهای نظام نوین ارتباطات نیز سرمایه گذاری کنیم. دوره فعلی دوره خلاء نظریات ارتباطی مبتنی بر مبانی اندیشه ای ماست که این قابلیت را داشته باشد که با غرب به نوعی رویارویی کند.

فهیمی فرد ادامه داد: یک ناشر برای موفقیت باید بتواند نظامی را برای فعالیت خود تعریف کند و این موضوع در کشور ما مشکل زا است. ناشران در کشور ما سخت می توانند خطوط قرمز را کشف کنند و از آن اطلاع بیابند و از این منظر است که سرمایه گذاری اقتصادی در کشور ما نیز با دشواری زیادی همراه است.

وی تاکید کرد: یک ناشر باید بتواند برای آینده اقتصادی خود سرمایه گذاری کند و این موضوع در نظام فعلی سرمایه گذاری در کشور ما امکان تحقق ندارد.

مسعود کوثری نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنان خود در این نشست فضای فعلی نشر در حوزه ارتباطات را فضایی بچه سالارانه توصیف کرد و گفت: به ما می گویند بنویس اما اینکه چه نوشته شود و برای چه نوشته شود را به آن توجه نمی کنند.

وی افزود: بسیاری از آنچه ما در این سال ها منتشر کرده ایم نه تنها تولید علم نبوده که به نظر من تولید جهل بوده است و این حاصل به هم ریختگی فعلی ما است.

کوثری در ادامه تاکید کرد: ما در حوزه نشر آثار مرتبط با علوم ارتباطات در وهله نخست نیاز داریم که به تولید دانشنامه در علوم ارتباطات اقدام کنیم و پس از آن باید به سمت انتشار کتابهایی با موضوع مفاهیم کلیدی ارتباطات اقدام کنیم و در کنار آن هم نیاز داریم تا مطالعه موردی را نیز درباره مفاهیم ارتباطاتی به صورت کتاب منتشر کنیم.

چشم‌پوشی کاربران فیس‌بوک از کنترل حریم خصوصی

Posted: 06 May 2012 12:41 PM PDT

بررسی‌ها نشان داد 28 درصد از کاربران فیس‌بوک، تقریبا تمام پست‌های فیس بوک خود را علاوه بر دوستان خود با دیگر افراد نیز به اشتراک می‌گذارند.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این امکان وجود دارد که اطلاعات شخصی میلیون‌ها کاربر فیس بوک در سطح وسیعی از این شبکه اجتماعی بزرگ به اشتراک گذاشته شود.

بر اساس بررسی مجله آمریکایی Consumer Reports، تقریبا 13 میلیون کاربر فیس بوک در ایالات متحده آمریکا از ابزار کنترل حریم خصوصی این سایت اطلاع ندارند و یا از آن استفاده نمی‌کنند.علاوه بر این، 28 درصد از کاربران اعلام کرده‌اند که تقریبا تمام پست‌های فیس بوک خود را با افرادی فراتر از دوستان خود به اشتراک می‌گذارند.

تنها 37 درصد از کاربران اعلام کرده‌اند که از ابزار حریم خصوصی این سایت برای محدود کردن میزان برنامه‌های کاربردی اطلاعاتی که اجازه دیده شدن دارند، استفاده می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر