۱۳۹۲ دی ۲۷, جمعه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


سمینار رایانش ابری و مجازی سازی ایران برگزار می شود

Posted: 17 Jan 2014 09:09 AM PST

رویداد جامع رایانش ابری و مجازی‌سازی ایران با عنوان CloudTech ششم و هفتم بهمن ماه 92 در مرکز همایشهای بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، این سمینار با شعار "رایانش ابری، زیرساخت توسعه" و با هدف فرهنگ‌سازی کلان و بسترسازی تخصصی در کشور در حوزه رایانش ابری برگزار می شود.

بررسی راهکارها و دستاوردهای نوین در عرصه ذخیره سازی و پردازش اطلاعات، مورد کاوی و ارائه مدل های موفق بین المللی و نمونه های موفق ملی، انتقال تجربیات در خصوص تکنولوژی های مجازی سازی و فناوری ابری ایران، بررسی امکان استفاده از فناوری ابری در صنعت و دولت الکترونیک و مدلهای آن، عرضه آخرین دستاوردها و دانش فنی در قالب نمایشگاه تخصصی، ایجاد بستری برای ورود نیروهای جوان به حوزه فناوریهای ابری و معرفی شرکتهای برتر در حوزه فناوری ابری در کشور از دیگر اهداف برگزاری این رویداد است.

آینده رایانش ابری در جهان و ایران، معرفی پیشگامان رایانش ابری و بررسی مدل های موفق، استفاده از رایانش ابری در ارائه خدمات دولتی و بهبود صنعت، استراتژی مهاجرت به رایانش ابری در سازمان ها، آشنایی با انواع تکنولوژی های مجازی سازی و راه اندازی آنها، مدیریت فناوری ابری و امنیت اطلاعات در ابرها از جمله محورهای اصلی این سمینار است.

سخنرانانی از برخی کشورهای جهان در این رویداد حضور یافته و تجربیات خود را به مخاطبان ارائه می کنند؛ همچنین نمایشگاه CloudTech که در آن شرکت‌های ارائه‌دهنده محصولات و خدمات در زمینه رایانش ابری و فعالان حوزه های مرتبط به معرفی آخرین دستاوردهای خود می پردازند همزمان با این رویداد برپا خواهد شد.

اسامی دبیران گروه‌های داوری جشنواره سراسری مطبوعات

Posted: 17 Jan 2014 09:09 AM PST

اسامی دبیران گروه‌های داوری جشنواره سراسری مطبوعات اعلام شد. در نشست خبری این جشنواره همچنین اسامی ۹ داور نهایی آن اعلام شد که البته این مورد مسبوق به سابقه است.

سید فرید قاسمی دبیر جشنواره امسال درباره تفاوت‌های داوری در این جشنواره نسبت به دوره‌های قبل گفت: معیارهای داوری در جشنواره مطبوعات، حرفه‌ای است ولاغیر.

به گزارش مهر، نشست خبری بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری و پایگاه اطلاع‌رسانی سراسری صبح دوشنبه 23 دی‌ماه با حضور دبیر این جشنواره در محل موسسه مطبوعاتی نشرآوران برگزار شد.

سیدفرید قاسمی در ابتدای این نشست خبری با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره سراسری مطبوعات امسال، گفت: بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی داخلی در 2 بخش اصلی و 4 بخش ویژه برگزار می‌شود و آثار منتشر شده در بازه زمانی آغاز فروردین ماه 1391 تا پایان شهریور ماه 1392 که صرفاً به صورت الکترونیک به نشانی سایت جشنواره www.jashnvarehrasaneh.ir ارسال شده باشند، مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

به گفته وی زمینه‌ها و قالب‌های بخش «مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی (سراسری)» این جشنواره عبارتند از: خبر، گزارش گزارش شامل (گزارش و گزارش تحقیقی)، عکس شامل (خبری: تک 3 قطعه، خبری: یک مجموعه 9 قطعه، غیرخبری: تک 3 قطعه، غیرخبری: مجموعه 9 قطعه)، مصاحبه و میزگرد، سرمقاله، مقاله با رویکرد نقد، تحلیل و تفسیر، تیتر، صفحه‌آرایی شامل (صفحه اول روزنامه و روی جلد مجله)، طنز شامل (تصویری (طرح و کاریکاتور) و نوشتاری)، ادبی‌نویسی (شعر، داستان، قطعه ادبی) و جدول و سرگرمی. همه این بخش‌ها عیناً در بخش «مطبوعات محلی و منطقه‌ای» هم وجود دارند به استثنای سه مورد آخر یعنی طنز، ادبی‌نویسی و جدول و سرگرمی، که این آثار مطبوعات محلی و منطقه‌ای به همراه آثار مطبوعات سراسری، داوری خواهند شد.

دبیر بیستمین جشنواره سراسری مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی توضیحات بیشتری هم در این مورد داد: آثار مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی دارای پروانه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پذیرفته می‌شود، آثار حوزه‌های طنز، ادبی و سرگرمی مطبوعات محلی و منطقه‌ای با آثار مطبوعات سراسری در این بخش داوری خواهند شد، پدیدآورندگان آثار می‌توانند حداکثر سه اثر نوشتاری خود را در مجموع بفرستند (در رشته عکس، شمار آثار ارسالی به تناسب جدول فراخوان است)، آثار با نام پوشیده/ مستعار پذیرفته نخواهند شد، از نامزدهای نهایی، اصل اثر خواسته خواهد شد، زمان ارسال آثار از 21 تا 30 دی ماه 1392 است، پیگیری وضعیت آثار ارسالی به دبیرخانه تا مشخص شدن نتایج نهایی، از طریق مراجعه مستمر به سایت جشنواره بر عهده پدیدآورندگان آثار است، آثار برگزیدگان جشنواره فصلی مطبوعات، مستقیم برای داوری به مرحله نهایی راه می‌یابند، هر فایل ارسالی صرفاً باید به صورت الکترونیکی، واضح و خوانا، در قالب‏های jpg یا pdf و حداکثر اندازه 1MB باشد، ساعت 12 شب 30 دیماه، پایگاه اثر نخواهد پذیرفت.

قاسمی همچنین درباره نحوه واگذاری این مسئولیت به خود گفت: دبیر جشنواره از طرف شورای هماهنگی تشکل‌های مطبوعاتی به معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد پیشنهاد شده است و بنده بر این اساس این مسئولیت را به عهده گرفته‌ام.

به گفته وی، شورای هماهنگی تشکل‌های مطبوعاتی متشکل از صنوف زیر است:

انجمن روزنامه‌نگاران زن، انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، انجمن نویسندگان و منتقدان سینمایی، انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس، انجمن روزنامه‌نگاران و عکاسان ورزشی، خانه مطبوعات ایران، جامعه روزنامه‌نگاران جوان، انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان و انجمن خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حوزه رسانه.

دبیر جشنواره امسال مطبوعات سپس گفت: در روزهای آغاز کار جشنواره و برای اینکه عقل جمعی بر جشنواره حاکم شود، یک شورای سیاستگذاری به منظور برنامه ریزی و تعیین داوران نهایی، دبیران و اعضای گروه‌های داوری تشکیل شد که از 5 نفر شامل دو تن از استادان رشته روزنامه نگاری (حسن نمکدوست تهرانی و یونس شکرخواه)، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، کاووس صادق‌لو، دبیر موقت شورای هماهنگی تشکل‌های مطبوعاتی و بنده (سید فرید قاسمی) به عنوان دبیر جشنواره تشکیل شده است.

قاسمی سپس گفت: از جمله کارهای این شورا بازنگری در معیارهای 19 دوره پیشین جشنواره مطبوعات و افزودن معیارهای نو در هر مجموعه و سرفصل و تدوین آیین نامه‌ای برای بخش‌هایی است که به جشنواره اضافه شده‌اند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: از جمله این بخش‌ها، بخش شهدای مطبوعات است؛ جامعه مطبوعاتی ایران در دوران جنگ 81 شهید تقدیم کرده است که اگر به این آمار شهدای قبل و بعد از آن هم اضافه کنیم می‌توان گفت: جامعه مطبوعاتی ایران در طول تاریخ خود 150 شهید تقدیم کرده است.

دبیر این جشنواره همچنین یادآور شد: داوری هریک از بخش‌های ویژه جشنواره امسال توسط انجمن‌ها و کمیته‌های مربوطه انجام می‌شود؛ داوری آثاری بخش ویژه شهدای مطبوعات توسط انجمن دفاع مقدس، داوری بخش پیشکسوتان توسط کمیته پیشکسوتان با دبیری آقای محمد مهدی فرقانی انجام می‌شود که برای این بخش آیین‌نامه‌ای تدوین شده است که در آن معیارهایی مانند سابقه فعالیت مطبوعاتی بیش از 30 سال، دبیری گروه یا تحریریه رسانه و تاثیرگذاری این افراد گنجانده شده است. داوری بخش پاکیزه‌نویسی زبان فارسی توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی انجام می‌شود.

همچنین به گفته قاسمی، اسامی داوران نهایی بیستمین جشنواره سراسری مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی به شرح زیر است:

یونس شکرخواه، حسن نمکدوست تهرانی، محمدرضا زائری، احمد توکلی، سید جلال فیاضی، کسری نوری، سیف‌اله صمدیان، رضا مقدسی و لیلا رستگار

وی همچنین اسامی دبیران گروه‌های تخصصی جشنواره امسال را به این شرح اعلام کرد:

مصاحبه و میزگرد (فریدون صدیقی)، گزارش (علی‌اکبر قاضی‌زاده)، تیتر (مجید رضاییان)، صفحه آرایی (محمود مختاریان)، عکس (فرهاد سلیمانی)، خبر (علیرضا کتابدار)، سرمقاله (امیدعلی مسعودی)، مقاله (محمد قوچانی)، طنز (رضا رفیع)، ادبی‌نویسی (جواد محقق)، جدول و سرگرمی (محمدرضا رنجبر)، حماسه سیاسی و اقتصادی (سیدنظام‌الدین موسوی)، شهدای مطبوعات (سعید علامیان)، پیشکسوتان مطبوعات (محمدمهدی فرقانی) و پاکیزه‌نویسی زبان فارسی (فرهنگستان زبان و ادب فارسی).

قاسمی ادامه داد: گروه‌های داوری مقدماتی جشنواره امسال مطبوعات به طور متوسط از پنج نفر تشکیل شده است که اسامی آنها هم بعد از داوری مقدماتی اعلام خواهد شد.

سیدفرید قاسمی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره معیارهای داوری در جشنواره امسال و تفاوت آن با دوره‌های گذشته این جشنواره تاکید کرد: معیارهای جشنواره در هر رده و هر زمینه حرفه‌ای است ولاغیر. ترکیب داوران هم از استادان دانشگاه و مدرسان این رشته تشکیل شده است و معیارهایی هم که مدنظر ما بوده، پختگی، کارنامه و دقت نظر این دوستان است. ما ملاک سن را در نظر نداشته‌ایم کما اینکه در ترکیب داوران طیف‌های مختلف سنی حضور دارند.

دبیر جشنواره امسال مطبوعات همچنین کوشید با ذکر مثالی درباره معیارهای جشنواره بیستم بیشتر توضیح دهد. وی در این رابطه گفت: معیارهایی که ما برای مثلا بهترین تیتر داریم، این است که کل مطلب را القا کند، ساده و گویا و روان باشد، جذاب باشد تا ایجاد مکث کند برای خواندن خبر، ضرباهنگ داشته باشد، کلمات تکراری نداشته باشد، با مطلب متناسب باشد، حس تصویری ایجاد کند و اصطلاح‌سازی تازه‌ای را دنبال کند.

وی همچنین هدف از برگزاری جشنواره مطبوعات را ارتقا و تقویت روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و انتخاب برترین‌ها و الگوسازی و نوعی آموزش پنهان و پیدا در عرصه روزنامه‌نگاری در کشور عنوان کرد و گفت: ما به دنبال ترویج و تقویت مطبوعات و روزنامه‌نگاران از طریق محک آثارشان توسط داورانی مجرب هستیم.

قاسمی همچنین گفت: قبلاً سیاست تفکیک جشنواره فصلی و سالیانه مطبوعات اجرا می‌شد اما در این دوره، داوران نهایی نظری هم به برگزیدگان جشنواره فصلی مطبوعات خواهند داشت و آثار برگزیدگان 6 فصل یعنی از اول فروردین 1391 تا پایان شهریور 1392 همراه با آثاری که به جشنواره فرستاده می‌شود محک زده می‌شوند.

دبیر جشنواره مطبوعات امسال همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در مورد میزان و سطح جوایز جشنواره بیستم گفت: این موضوع در دست بررسی است و قطعاً سطح جوایز اعلام خواهد شد، اما در این مقطع این را می‌توانم اعلام کنم که سطح جوایز از سال‌های گذشته پایین‌تر نیست.

قاسمی با ابراز امیدواری نسبت به واگذاری کارهای مطبوعاتی به اهل مطبوعات در دوره جدید در عین حال گفت: ما از هر نکته پیشنهاد و انتقادی در جهت بهبود کار جشنواره مطبوعات استقبال و استفاده خواهیم کرد.

همچنین به گفته وی، زمان برگزاری بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را یکی از روزهای دهه اول اسفند اعلام کرد.

راه‌اندازی شبکه جهانی وب ویژه روبات‌ها

Posted: 17 Jan 2014 09:09 AM PST

شبکه تارگستر جهانی وب (www) درحال خارج شدن از انحصار انسان‌ها است زیرا به زودی شبکه‌ای مشابه برای یادگیری و به اشتراک‌گذاری، ویژه روبات‌ها فعال خواهد شد.

براساس گزارش همشهری آنلاین از BBC، روبات‌ها برای اولین بار در طول تاریخ حضورشان در میان زندگی بشر می‌توانند از شبکه اینترنتی ویژه خود برای یاد‌گیری و به اشتراک‌گذاری موضوعات مختلف استفاده کنند. دانشمندانی که این پروژه با نام RoboEarth را در دست اجرا دارند قصد دارند این شبکه را از اتاق بیمارستانی نمایشی در دانشگاه آیندهوون راه‌اندازی کنند.

قرار است چهار روبات از این سیستم برای تکمیل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها از قبیل بردن نوشیدنی برای بیماران استفاده کنند. هدف نهایی این پروژه این است که انسان‌ها و روبات‌ها به صورت همزمان بتوانند اطلاعات را برروی دیتا‌سنترهای ابری که عملکردی مشابه مغزی مشترک برای تمامی ماشین‌ها را دارد، بارگذاری کنند.

مغز مشترک

این سیستم توسط محققان و دانشمندان شرکت فیلیپس به همراه پنج دانشگاه اروپایی از جمله دانشگاه آیندهوون ابداع شده‌است. به گفته محققان، RoboEarth nv hwg در اصل همان شبکه تارگستر جهانی است با این تفاوت که ویژه روبات‌ها ساخته شده‌است. شبکه‌ای عظیم که روبات‌ها می‌توانند در آن اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و از اطلاعات یکدیگر برای یادگیری استفاده کنند.

چهار روباتی که قرار است این سیستم جدید را آزمایش کنند از طریق این شبکه به صورت گروهی به تعدادی بیمار کمک کرده و به وضعیت آنها رسیدگی خواهند کرد. یکی از روبات‌ها نقشه اتاق را روی شبکه بارگذاری خواهد کرد تا روبات‌های دیگر بتوانند مسیر خود را در اتاق بیابند و دیگر روبات‌ها نیز وظیفه پذیرایی از بیماران را به عهده دارند.

به گفته محققان،‌مشکلی که هم‌اکنون ایجاد شده این است که روبات‌ها معمولا برای انجام یک کار برنامه‌ریزی می‌شوند و تغییرات روزانه‌ای که به صورت روزمره در محیط زندگی انسان رخ می‌دهد می‌تواند فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده روبات‌ها را بی‌استفاده کند.

از این رو دیگر هدف ایجاد این شبکه خلق مغزی مشترک و متغییر برای روبات‌ها است. به این شکل یک فعالیت مانند باز کردن در جعبه قرص را می‌توان روی شبکه بارگذاری کرد تا روبات‌های دیگر نیز بتوانند بدون نیاز به برنامه‌ریزی ویژه در جعبه را باز کنند.

روبات‌های خانگی

سیستم‌های مبتنی بر ابر همچنین به این معنی هستند که برخی از فعالیت‌های فکری یا محاسباتی روبات‌ها را می‌توان بدون نیاز به محاسبات رایانشی پیچیده و مصرف انرژی زیاد انجام داد.

متخصصان براین باورند روبات‌های دستیار تا 10 سال آینده برای کمک به انسان‌ها به خانه‌های مسکونی راه‌خواهند یافت. درحالی‌که هم‌اکنون می‌توان از فروشگاه‌ةای روبات‌های جاروبرقی، چمن‌زن و روبات شوینده پنجره‌ها را خریداری کرد. روبات‌های انسان‌نمایی که ویژه کمک به بیماران و افراد سالخورده طراحی شده‌اند نیز در حال تکمیل شدن بوده و به زودی روانه بازارها خواهند شد.

جیمز برت، نویسنده‌ای که بارها درباره خطرات ناشی از هوشمند شدن روبات‌ها هشدار داده‌است معتقد است چنین سیستمی باید از ایمنی بالایی برخوردار باشد. به اعتقاد وی عواقب اشتراک‌گذاری قابلیت‌های روبات‌ها از طریق هوشی مشترک باید پیش از اینکه به یک فاجعه ختم شود مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

کاهش ۳۵ درصدی اعتبارات عمرانی برنامه‌های رسانه‌ای در بودجه ۹۳

Posted: 17 Jan 2014 09:09 AM PST

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بررسی اعتبارات اختصاص یافته به بخش رسانه در لایحه بودجه سال ۹۳ اعلام کرد اعتبارات عمرانی برنامه‌های رسانه‌ای در لایحه بودجه سال ۹۳، کاهش ۳۵ درصدی داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز اعلام کرد: لوایح بودجه می‌تواند تصویری از اراده دولت در اهتمام و عطف توجه به برنامه یا دستگاه خاص و تغییر اولویت‌های دولت را در سال مالی آینده نشان دهد.

در گزارش حاضر تلاش شده با تکیه بر این فرض که قانون برنامه، معیار ارزیابی لوایح بودجه بوده و نیز توجه به اینکه کارآمدترین ابزار مجلس در نظارت بر روند اجرای قوانین برنامه و توجه به مأموریت دستگاه‌های اجرایی، بررسی لوایح بودجه است در بخش نخست ضمن مقایسه لایحه بودجه با احکام برنامه، برنامه‌های حوزه رسانه مورد بررسی مقایسه‌ای با لایحه بودجه سال 1392 قرار گرفته گیرد و این مهم با توجه به اینکه لایحه بودجه سال 1392 نخستین لایحه دولت یازدهم است در واقع به نوعی مقایسه جهت‌گیری‌های مالی و اعتباری نخستین لایحه بودجه دولت یازدهم و آخرین لایحه دولت دهم محسوب می‌شود و از این جهت اهمیت مضاعف خواهد داشت، همچنین سال 1393 چهارمین سال اجرای برنامه پنجم است که توجه مضاعف به احکام برنامه پنجم را می‌طلبد.

در بخش دوم اعتبارات دستگاه‌های حوزه رسانه، صدا و سیما، شورای نظارت بر صدا و سیما، خبرگزاری دانشجویان ایرانISNA و خبرگزاری جمهوری اسلامی IRNA مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

یکی از ویژگی‌های مهم لایحه بودجه سال 1393 در مقایسه با سال 1392 در حوزه رسانه، کاهش 35 درصدی اعتبارات عمرانی برنامه‌های رسانه‌ای است. کاهش شدید اعتبارات مذکور با احکام مندرج در بندهای «الف» و «ب» ماده (3) قانون برنامه پنجم که بر اساس آن دولت مکلف است حمایت‌های لازم را از بخش غیردولتی در زمینه تولید، طراحی، پخش و انتشار برنامه‌های هنری، رسانه‌ای و فرهنگی به عمل آورد، هماهنگی ندارد.

اعتبارات هزینه‌ای برنامه‌های رسانه‌ای در لایحه بودجه سال 1393 به میزان 15 درصد افزایش داشته و در مجموع کل اعتبارات برنامه‌های حوزه رسانه در فصل فرهنگ و هنر، رسانه‌های جمعی و گردشگری (30200) در لایحه بودجه سال 1393 رقمی معادل (11,340,649) میلیون ریال می‌شود که نسبت به اعتبارات برنامه‌های مشابه در لایحه بودجه سال 1392 که معادل (10,722,181) میلیون ریال بوده، حدود 6 درصد افزایش یافته است.

در لایحه بودجه سال 1393 اعتبارات دو برنامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال (30283) و برنامه حمایت و ارتقای مطبوعات (30255) به ترتیب 56 و 50 درصد نسبت به لایحه سال 1392 افزایش داشته و در میان برنامه‌های حوزه رسانه بیشترین درصد افزایش اعتبارات را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی که در لایحه بودجه سال 1392 این دو برنامه با حدود 28 درصد کاهش دستخوش بیشترین میزان کاهش اعتبار در بین برنامه‌های رسانه‌ای بودند، این افزایش اعتبار در صورتی که به منظور حمایت‌های لازم از فعالیت‌های رسانه‌ای بخش غیردولتی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی مصروف شود با ماده (3) قانون برنامه پنجم هماهنگ خواهد بود.

بر اساس بررسی‌های انجام شده در بخش دستگاه‌های رسانه‌ای اعتبارات خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) حدود 26 درصد افزایش داشته که بیشترین درصد افزایش در میان دستگاه‌های رسانه است.

64 درصد والدین برای رایانه‌های خود بیش از کودکان شان زمان می‌گذارند

Posted: 17 Jan 2014 09:03 AM PST

نتایج حاصل از یک مطالعه جدید نشان داده است 64 درصد والدین آمریکایی که کودکان زیر 18 سال دارند، برای رایانه خود بیش از اعضای خانواده و دوستان نزدیک‌شان وقت می گذارند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سلولار- نیوز، این مطالعه نشان داد بزرگسالان آمریکایی که قصد دارند همه زمان خود را مدیریت کنند، روزانه به‌طور میانگین 16 دقیقه را پشت رایانه شخصی خود هدر می‌دهند. این زمان هدر رفته به انتظار برای باز شدن یک برنامه، خاموش شدن دستگاه، روشن شدن رایانه و ... مربوط می‌شود.

محاسبه زمان هدر رفته روزانه 16 دقیقه برای هر بزرگسال آمریکایی به این معنی است که او در طول هفته 2 ساعت زمان خود را از دست می‌دهد. همچنین گفته شده است که هر یک از این افراد در طول سال 4 شبانه‌روز کامل را در حالت انتظار برای باز شدن برنامه‌های رایانه‌ای هدر می‌دهند.

این مسئله چندان دور از ذهن نیست که 76 درصد والدین آمریکایی برای کودکان خود بیشتر از رایانه شخصی صبر و حوصله به‌خرج می‌دهند.

این بررسی همچنین نشان داد که عملکرد ضعیف رایانه‌ها یکی از دلایل استرس روزانه والدین محسوب می‌شود و بر اساس آمار موجود، 69 درصد والدین اعلام کرده‌اند که استفاده از رایانه‌های شخصی که مدل‌های پیشرفته‌تر و پرسرعت‌تر آن‌ها موجود است یکی از دلایل ناامیدی‌های روزانه آن‌ها به‌حساب می‌آید.

صدماتی که تماشای تلویزیون به ساختار مغز کودک وارد می‌کند

Posted: 17 Jan 2014 09:03 AM PST

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که تماشای بیش از حد تلویزیون می تواند به ساختار مغز کودک صدمه بزند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دریافتند که هرچقدر کودک زمان بیشتری را به تماشای تلویزیون اختصاص دهد، تغییرات عمیق تری در مغزش رخ می دهد.

یک تحقیق ژاپنی 276 کودک و نوجوان 5 تا 18 سال را که بین صفر تا چهار ساعت با میانگین حدود دو ساعت در روز تلویزیون تماشا می کردند بررسی کرده است.

اسکنهای ام آر آی مغزی نشان می دهد که کودکانی که تعداد ساعات بیشتری را در مقابل تلویزیون سپری کرده اند دارای حجم بیشتری از ماده خاکستری در مناطق اطراف قطب جلویی قشر مغز ( منطقه جلویی نیمکره قدامی) بودند.

نویسندگان این تحقیق از دانشگاه توهوکو اظهار داشتند: اما این افزایش حجم یک مسئله منفی بود چرا که این امر موجب کاهش هوش کلامی می شود.

آنها اظهار داشتند که ماده خاکستری با وزن بدن قابل مقایسه است و این مناطق مغزی باید در زمان کودکی به دور از هرگونه حجم اضافی باشد تا بتواند عملکرد موثری داشته باشد.

آنها این حقیقت را مورد تأکید قرار دادند که برخلاف یادگیری یک ابزار موسیقی، برنامه های تلویزیونی الزاما مغز کودک را به سطح بالاتری منتقل نمی کند. وقتی این نوع افزایش ها در این سطحی که هنوز تجربه ای صورت نگرفته مشاهده می شود عملکرد شناختی کمتر شده و تحت تأثیر قرار می گیرد.

نویسنده اظهار داشتند که تأثیر تماشای تلویزیون در رشد ساختاری مغز پیش از این مورد بررسی قرار نگرفته بود.

نتایج این تحقیق در مجله قشر مغز منتشر شده است.

خودروهایی با سیستم عامل اندروید وارد بازار می شوند

Posted: 17 Jan 2014 09:03 AM PST

شرکت گوگل با همکاری شرکتهای خودروسازی آئودی، هوندا و جی ام ائتلاف آزاد خودرویی را تشکیل داده است و سیستم عامل منبع باز اندروید را وارد تمام خودروهای جدید می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ائتلاف آزاد خودرویی سیستم عامل اندروید را به یک استاندارد متداول برای رایانه های داخل خودرو تبدیل می کند و 700 هزار اپلیکیشن موجود خودرویی را وارد داشبوردها خواهد کرد.

این ائتلاف با هدف تسریع نوآوری خودروها با رویکرد دسترسی پذیری و شخصی سازی فعالیت می کند.

با وجود یک رایانه اندرویدی در داشبورد اتومبیلها، رانندگان می توانند به نامه های الکترونیکی، اپلیکیشنها و موسیقی که در دستگاه تلفن هوشمند خود وجود دارد به طور مستقیم از داشبورد خود دسترسی پیدا کنند. همچنین انتظار می رود که برخی از اشکال فناوری تشخیص صوتی نیز برای کنترل بدون استفاده از دست نیز به کار گرفته شود. بی تردید ناوبری جی پی اس نیز بخشی از این ویژگیها را تشکیل خواهد داد.

این اقدام شبیه ائتلاف دستگاه های آزاد گوگل در سال 2007 است برای ترویج سیستم عامل اندروید برای تلفنهای هوشمند است. این ائتلاف نیازمند اعضایی است که توافق کنند محصولات ناسازگار با اندروید تولید نمی کند و همواره روی این سیستم عامل تمرکز می کنند. این ائتلاف درحال حاضر 80 عضو دارد و موجب شده است که اندروید محبوب ترین سیستم عامل برای تلفنهای هوشمند باشد.

گوگل این مسئله را در نمایشگاه محصولات الکترونیک لاس وگاس اعلام کرد که از دیروز سه شنبه 17 دی ماه برگزار شده است.

پاتریک بردی مدیر مهندسی اندروید گوگل در این رابطه گفته است که امروز میلیونها نفر از مردم تلفنها و تبلتهای اندرویدی خود را به اتومبیلها می آورند اما هنوز تجربه رانندگی سیستم عاملی را که برای اتومبیل نوشته شده باشد ندارند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد اجرای اپلیکیشنهای محبوب در اتومبیل و کنترل آن از روی داشبورد بسیار عالی خواهد بود.

اپل پیش از این با همکاری شرکتهایی چون بی ام دابلیو، دایملر، مرسدس و هوندا تلاش می کند داشبوردهای هوشمندی که دارای سیستم عامل iOS هستند تولید کند تا این اتومبیل ها با سیستم عامل آی پد ها و آی فونها کار کند.

فناوری های پوشیدنی: جورابی که ریتم و طول قدمها را محاسبه می‌کند

Posted: 17 Jan 2014 09:03 AM PST

در نمایشگاه محصولات الکترونیک لاس وگاس براساس انتظارها و پیش بینی های صورت گرفته فناوریهای پوشیدنی بسیاری رونمایی می شوند که در آن میان می توان به یک جفت جوراب هوشمند و مسواک اینترنتی اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فناوری جورابهای ورزشی ابتدا از مواد اسپاندکس با قابلیت کشش ساده آغاز شد و پس از آن به رایانه های کوچکی رسید که هرگام کاربر را دنبال می کرد اما اکنون در نمایشگاه محصولات الکترونیکی لاس وگاس اولین جورابهای هوشمند دنیا رونمایی می شوند که می توانند چگونگی برخورد پای کاربر به زمین، ریتم هر قدم و طول هر قدم را محاسبه کند.

این جورابهای 100 پوندی با همکاری یک تولید کننده ورزشی در بریتانیا عرضه خواهد شد و طی زمان حسگرهای این جورابها می آموزند که کاربر آنها چگونه می دوند و راه می رود، از این رو می تواند به کاربر احتمال آسیب و یا فشار بیش از حد را هشدار دهد.

هیپسیلون به عنوان شرکت سازنده این جورابهای هوشمند اظهار می دارد که این جورابها از ماه مارس (اسفند ماه) وارد بازارهای فروش می شوند.

این شرکت همچنین لباسهای ورزشی که دارای گیره های داخلی است که کاربر می تواند فناوری ردیابی تناسب اندام خود را به آن متصل کند و از حسگرهای داخلی آن برای ارتباط با تلفن های همراه استفاده کند، را رونمایی کرده است. یک اپلیکیشن به کاربر این امکان را می دهد که نقشه چگونگی برخورد پای خود را با زمین و اطلاعات آماری را درباره نحوه دویدن خود مشاهده کند.

این جورابهای ردیاب زیستی بارزترین نمونه یک سری فناوریهای پوشیدنی هستند که قرار است درنمایشگاه محصولات الکتریکی لاس وگاس که از امروز سه شنبه 17 دی ماه برگزاری شده به نمایش گذاشته شود.

اکثر این فناوریهای پوشیدنی ساعت و دستگاه های ردیابی تناسب اندام خواهند بود که با تلفنهای همراه مرتبط شده و به کاربر خود دسترسی ساده تری به اطلاعات مورد نیاز را می دهند.

در این نمایشگاه همچنین یک مسواک اینترنتی رونمایی می شود که توسط شرکت کولیبری در پاریس ساخته شده است. سازنده این مسواک مدعی است که گجت عرضه شده می تواند عادات مسواک زدن کاربران خود را تحلیل کرده و آن را از طریق یک اپلیکیشن به نمایش بگذارد. این امر موجب می شود که کاربران بهداشت دهان و دندانی خود را ارتقا بخشند و به طور مستمر این مسئله را پیگیری کنند.

این دستگاه 99 دلاری اوایل سال جاری به فروش گذاشته می شود و به کاربرخود می گوید در چه طول زمانی مسواک می زنند و آیا به قسمتهای مهم دندان که خارج از دسترس هستند توجه کرده اند یا خیر.

بن وود از شرکت تحلیلی سی سی اس اینسایت گفت: بیش از 100 میلیون دلار تاکنون در بخش جمع کردن بودجه آنلاین عمومی برای ساخت فناوریهای پوشیدنی هزینه شده است که اکثر آنها روی مچ بسته می شوند. رشد انفجاری این گجتها می توانند انعکاس دهنده فروش تبلتها طی چند سال آینده باشد، اما بسیاری از این فناوریهای پوشیدنی 5 دقیقه در نمایشگاه محصولات الکترونیک لاس وگاس به شهرت می رسند و پس از آن برای همیشه فراموش می شوند.

ارائه «تلویزیون تعاملی» در فروردین ماه ۱۳۹۳

Posted: 17 Jan 2014 09:02 AM PST

مجری پروژه تلویزیون تعاملی از ارائه این سرویس در فروردین ماه سال آینده خبر داد و گفت: ثبت نام برای دریافت تلویزیون اینترنتی و تعاملی (IP مدیا) در نیمه اول بهمن ماه در 6 شهر آغاز می شود.

حسین عبدالله زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آمادگی ارائه این سرویس وجود دارد، افزود: از اواخر دی ماه تیزرهای تبلیغاتی ارائه این سرویس آماده شده و سازمان صدا و سیما و معاونت رسانه مجازی این سازمان در خصوص سرویس تلویزیون تعاملی و نحوه ثبت نام و مزایای آن به مردم اطلاع رسانی عمومی خواهند کرد.

وی افزود: پس از انجام اطلاع رسانی و توجیه مردم در استفاده از این سرویس در نیمه اول بهمن ماه ثبت نام برای دریافت این سرویس آغاز خواهد شد و مردم در شهرهای تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، یزد و قزوین می توانند در این زمینه ثبت نام کنند.

عبدالله زاده ارائه این سرویس را سه ماه بعد از ثبت نام اولیه اعلام کرد و گفت: برای شروع ارائه این سرویس به 20هزار کاربر در 22 بهمن ماه تلویزیون تعاملی می دهیم اما برای پوشش 100هزار کاربر پیش بینی می شود ارائه سرویس تا پایان فروردین ماه به طول انجامد.

مجری پروژه IP مدیا در مورد نحوه دریافت این سرویس نیز گفت: تلویزیون اینترنتی نیازمند یک ست آپ باکس و یک مودم ADSL بوده که تمام تلاشمان این است که ست آپ باکس ها را در داخل تولید کنیم، اما در شرایط فعلی با توجه به قیمت ارز ست آپ باکس ها حدود 300هزار تومان قیمت داده می شود. همچنین این سرویس ماهانه 15هزار تومان به عنوان حق اشتراک برای مشترکان هزینه دارد.

وی با بیان اینکه سرویس های جدید به مرور بر روی تلویزیون اینترنتی آماده می شود، افزود: قرار است هفته ای یک سریال و یک فیلم جدید بر روی این سرویس گذاشته شود و ارائه دهنده سرویس های این سیستم متفاوت از آنچه خواهد بود که در آرشیو صدا و سیما موجود است.

عبدالله زاده با تاکید بر اینکه هم اکنون حدود 4میلیون نفر با استفاده از ست آپ باکس ها، کانال های تلویزیونی صدا و سیما را مشاهده می کنند، تصریح کرد: به طور قطع سیستم IPمدیا با توجه به ویژگی های خاص خود، جذابیت زیادی برای خانواده ها دارد و مخاطبان را جذب می کند.

به گفته مجری پروژه IPمدیا برای استفاده از این سرویس نیازی به اینترنت نبوده و تنها مشترک باید دارای مودم ADSL از یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت باشد.

وی خاطرنشان کرد: این سرویس در عرض 30ماه، 5/1میلیون مشترک قابل ارائه خواهد بود.

عملیات «کوانتوم»؛ تهاجم آژانس امنیت ملی آمریکا به کامپیوترهای آفلاین

Posted: 17 Jan 2014 09:02 AM PST

آژانس امنیت ملی آمریکا بدافزاری طراحی کرده که با کمک آن می‌تواند به اطلاعات کامپیوترهایی که به شبکه اینترنت متصل نیستند دست پیدا کند.

به گزارش رادیو زمانه، نیویورک تایمز گزارش می‌دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا موفق شده در سراسر جهان بیش از یکصد هزار کامپیوتر را به این بدافزار آلوده کند.

بنا بر همین گزارش این عملیات با نام «کوانتوم» شناخته می‌شود. آژانس امنیت ملی آمریکا گفته است که هدفش از این عملیات دفاع است و نه تهاجم.

گزارش نیویورک تایمز بر اساس اسناد و گزارش‌هایی است که از عملیات «کوانتوم» به دست آورده و همچنین با استفاده از نظر کارشناسی متخصصان علوم رایانه‌ای و نظر برخی از مقامات دولتی نوشته شده است.

آژانس امنیت ملی آمریکا با استفاده از این بدافزار می‌تواند اطلاعات موجود در شبکه‌ای از کامپیوترهای به هم مرتبط را از طریق کامپیوتری که به فاصله هشت مایلی از شبکه مورد تهاجم قرار دارد به دست آورد و سپس این اطلاعات را به مرکز آژانس امنیت ملی آمریکا مخابره کند. در این فن‌آوری از امواج رادیویی استفاده می‌شود.

نیویورک تایمز بر اساس گفته‌های برخی کارمندان آژانس و اسناد به دست آمده ادعا می‌کند که کامپیوترهای ارتش چین ظاهراً بیش از دیگر کامپیوترها مورد تهاجم قرار گرفته‌اند. شبکه‌ای از کامپیوترهای ارتش روسیه، شبکه قاچاقچان مواد مخدر در مکزیک و مراکز تجاری در جامعه مشترک اروپا از دیگر اهداف آژانس ملی امنیت آمریکا در عملیات کوانتوم است. نیویورک تایمز همچنین گزارش می‌دهد که امکان تهاجم به کامپیوترهای موجود در تأسیسات هسته‌ای ایران هم وجود دارد.

هیچگونه نشانه‌ای در دست نیست که آژانس امنیت ملی آمریکا این فن‌آوری تازه را در خاک ایالت متحده آمریکا هم به کار گرفته باشد.

یکی از کارکنان آژانس امنیت ملی آمریکا به نیویورک تایمز گفته است از این بدافزار صرفاً برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز سرویس‌های اطلاعاتی در خارج از خاک آمریکا استفاده شده است.

علاوه بر این آژانس امنیت ملی آمریکا با به‌کارگیری این بدافزار می‌تواند از طریق یک کامپیوتر سیار اطلاعات غلطی را هم به کامپیوتر مورد تهاجم انتقال دهد.

۱۸ دسامبر ۲۰۱۳ باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا به هیأتی متشکل از چهار کار‌شناس مأموریت داده بود که چگونگی فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا را بررسی کنند. به گزارش واشنگتن‌پست این هیأت ۴۰ پیشنهاد خود را با رییس جمهور آمریکا در میان گذاشت. اکنون بر اساس پیشنهادهای این هیأت کار‌شناسی قرار است فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا محدود شود.

طرح باراک اوباما مبنی بر محدود کردن فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا فقط معطوف به شهروندان آمریکایی و در نظر گرفتن حقوق شهروندی آنان است و به فعالیت‌های دیگر آژانس امنیت ملی آمریکا در سطح جهان نظر ندارد.

حمله به آپارتمان یک روزنامه‌نگار با آر.پی‌.جی

Posted: 17 Jan 2014 09:02 AM PST

یک روزنامه نگار لیبیایی با گلوله آر پی جی درآپارتمان خود مورد حمله قرار گرفت.

به گزارش شفقنا رسانه از الحياة، محمود المصراتي، روزنامه نگار لیبیایی پس ازآنکه به وسیله ی گروهی ازافراد مسلح ناشناس درمنزل خود درطرابلس با گلوله ی آر پی جی مورد سوء قصد واقع شد، جان سالم به در برد.

کسی در این حادثه آسیبی ندیده وفقط باعث رعب ووحشت خانواده ی این روزنامه نگار ودیگر ساکنان آپارتمان مذکور شده است.

گزارشات حاکی از آن است که گلوله به جای عبور ازپنجره ی منزل المصراتی به ستون بتنی کنار آن برخورد کرده که فقط باعث خسارت های مالی گشته است.

سردبیر روزنامه ی لیبیا الجديدة، گفته است، گلوله درخارج ازآپارتمان منفجر شده است وخوشبختانه اقدام وحشیانه ی آنان برای نابود کردن خانواده اش بی نتیجه مانده است.
گفته می شود مصراتی بسیار فعال وهمیشه درصحنه های خبری حاضر است مخصوصا که این فعالیت وی از زمان انقلاب 17 فوریه 2011م گسترده تر شده است. مشرب او انتقاد از گروهای مسلحی است که امنیت کشور را به خطر می اندازند.

به گفته ی المصراتی، این اولین باری نیست که مورد سوء قصد قرار می گیرد ومعتقد است که همچنان باید در راه رسوایی افراد تروریست ضد امنیت تلاش کند.

وی می گوید پیش از این نیز پیامک های تهدید آميزی مبنی بر تخریب دفتر روزنامه وبه آتش کشیدن آنجا دریافت کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر