۱۳۸۹ فروردین ۱۱, چهارشنبه

::لـیـمـو میـ گهـ:: همه دار و ندار "دارا و ندار"

 
 

Sent to you by Terme via Google Reader:

 
 

via بيا تا برويم by biataberavim on 3/30/10

دارا و ندار اولین تجربه تلویزیونی مسعود ده نمکی است. ده نمکی را با آرمانهای عدالتخوانه اش می شناسم. از آرشیو نشریه "شلمچه". همان موقع ها - اسفند 76- هم دغدغه اش "از شهردار کوخ نشین تا شهردار کاخ نشین" بود.

باکری آمد و آبروی هر چه شهردار بود برد. او به درد همان جبهه می خورد. شهرداری که صاحبخانه نباشد به درد نمی خورد، شهرما خانه ماست و شهردار ما صاحبخانه ما. شهرداری که لباس رفتگرها را به تن کند و خودش راه فاضلاب کوچه ها را باز کند که عمرا از فرماندهی یک لشکر بالاتر نخواهد رفت. عصر عصر پول است . عصر ثروت. عصر تکنولوژی ، تکنولوژی یعنی تعظیم درباربر دلار، کرنش در برابر مارکو سینه خیز برای پوند.

مسعود ده نمکی در این سالها تفاوتی نکرده است. دغدغه هایش هنوز همان اسلام ناب و اسلام آمریکایی است. جنگ فقر و غنا ست. ایستادگی مستضعفان و طعم فقر چشیدگان بر روی اصول انقلاب است.

بی شک شجاعت ده نمکی برای ورود به این محدوده ممنوعه موجب برخی انتقادهای توهین آمیز به وی و کار وی شده است.

ده نمکی نماد یک جریان است.  با  شجاعت و غیرت یک تنه سرمایه داری را تحقیر کرده است و علم عدالتخواهی را بلند کرده است. حالا بسیار دیدم برخی دوستان حزب اللهی و بچه های ارزشی شروع کردن ژست روشنفکری گرفتن و بد و بیراه بار ده نمکی کردن.

مقام معظم رهبري در تاريخ 4 تير ماه 87 جملات زیبایی دارند که مانند بقیه جملات ایشان متاسفانه مهجور مانده است:

" اين كسى كه اين عَلم را بر دوش كشيده، بلند كرده، همه بايد كمكش كنند؛ يكى عرقش را پاك ميكند، يكى بادش ميزند. اگر ديدند كه در نگه داشتن عَلم دارد اشتباه ميكند، راهش اين نيست كه يك مشتى هم به پشتش بزنند، خودِ او و عَلم را سرنگون كنند. راهش اين است كه كمكش كنند اين اشكال برطرف شود؛ اين نكته را بايد همه توجه كنند، بخصوص كسانى كه در عرصه سياست و در عرصه فرهنگ و در عرصه‏ رسانه و در عرصه‏هاى گوناگون نقش و حضورى دارند".

این در نعت دارا و ندار بود و در اثبات برادری.

اما این سریال ایرادهایی هم دارد. که شاید خود آقای ده نمکی بهتر از همه آنها را بداند. فیلنامه چندان قوی نیست و سطحی بودن داستان و شخصیت پردازی و ایجادنکردن داستان های فرعی موجب شده دیدن سریال خسته کننده باشد و جذابیت لازم را نداشته باشد.

استفاده نکردن از بازیگران اخراجی ها و یا محمدرضا شریفی نیا بدلیل اینکه منتقدین را راضی کند، یا هر علت دیگری از دیگر مواردی است که موجب شده تا سریال قوام نداشته باشد.

خوب بود آقای ده نمکی  فقر را ملموس تر نشان می داد. نمی دانم این جایی که مسعود خان نشان می دهد، کجاست. اما می دانیم فقیر اقتصادی لزوما فقیر فرهنگی نیست که هنوز آفتابه داشته باشد یا اینکه از دیدن زن خارجی در سریال توسط شوهرش بخواهد لجبازی کند. یا اینکه تعصب بیخود داشته باشد و دائم بر سر و صورت خود بکوبد.

داراهای سریال هم نوکیسه هستند اما جایی نشانی از نوکیسگی آنها نیست خوب بودد فلش بکی به چند سال پیش خانواده تیمور زده می شد تا برای بیننده روشن شود.

به هر حال فکر می کنم دارا و ندار برای شروع خوب است. باید همه کمک کنیم تا اثر بعدی ایده آل شود.

خداقوت آقای ده نمکی!




 
 

Things you can do from here:

 
 

--
دریافتـ اینـ پیامـ بدلیلـ اینکهـ شما یکیـ از بهترینـ اعضایـ شناختهـ شدهـ در گروهـ لـــــــیـــــــمــــــو هستید.
 
برایـ دیدنـ از گروهـ :
http://groups.google.com/group/lymoo
http://groups.google.com/group/lymoo
http://groups.google.com/group/lymoo
 
 
ساده ترینـ راهـ برایـ گذاشتنـ یکـ مطلبـ و فرستادنـ آنـ برایـ همهـ ، استفادهـ از لینکـ زیر استـ:
http://groups.google.com/group/lymoo/post
 
یا می توانید پستـ خود را به آدرسـ زیر بفرستید :
(اینـ بهترهـ)
lymoo@googlegroups.com
 
 
وبسایتـ عمومیـ :
http://www.lymoo.wordpress.com
 
 
my mail: mj.shadmehr@gmail.com
 
 
 
برایـ سایر گزینهـ ها ، بهـ اینـ گروهـ مراجعهـ کنید در
http://groups.google.com/group/lymoo?hl=fa
 
با تشکر:
مـــدیــریــتــــ گروهـــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر