۱۳۸۹ تیر ۱۷, پنجشنبه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: پنج ميليون ايرانی در خارج از کشور ساکن هستند




براساس آمار وزارت خارجه
جـــرس: معاون کنسولی و امور ايرانيان وزير امور خارجه جمهوری اسلامی، از وجود ۵ ميليون ايرانی در خارج از کشور سخن گفت و از زندانی بودن تعداد زیادی اتباع ایرانی در زندان های کشورهای مختلف جهان خبر داد و گفت "با تلاش ما، در سال گذشته حداقل ۵۴۶ ايرانی از زندانهای کشورهای مختلف آزاد شده اند."

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن قشقاوی سخنگوی سابق وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در خصوص اقدامات معاونت کنسولی، امور ايرانيان و پارلمانی وزارت خارجه برای پيگيری وضعيت ايرانيان زندانی در خارج از کشور اظهار داشت: دو اداره کل امور ايرانيان و کنسولی شامل شش اداره سجلات، تابعيت، رواديد، اجتماعی، ايرانيان و دانشجويی است که دو اداره ايرانيان و اجتماعی مسئول اصلی رسيدگی به مشکلات ايرانيان مقيم خارج و ايرانيان زندانی به شمار می روند.

۵۴۶ ايرانی در يک سال آزاد شدند
معاون وزير خارجه با اشاره به اينکه در دو اداره کل ايرانيان و کنسولی کار روی حمايت و صيانت از اتباع ايرانی در سراسر جهان متمرکز شده است ، تصريح کرد: در يک سال گذشته حداقل ۵۴۶ ايرانی از زندان های کشورهای مختلف جهان و با پيگيری های صورت گرفته آزاد شده اند.

وی با اشاره به بند ج ماده ۴۶ کنوانسيون وين که به پيگيری های حقوقی و کنسولی وضعيت اتباع اشاره دارد يادآور شد: وزارت خارجه موظف به پيگيری وضعيت و مشکلات ايرانيان مقيم خارج است.

آزادی تعدادی از ايرانيان زندانی
قشقاوی با اشاره به تلاش وزارت خارجه در رابطه با وضعيت ايرانيان زندانی در خارج گفت: اخيرا ۲۰ايرانی با تلاش های صورت گرفته از زندان های ترکمنستان ۱۲ ايرانی از زندان های عراق آزاد شده اند و به زودی تعدادی از ايرانيان زندانی در امارات نيز آزاد خواهند شد.
وی همچنين از دستورالعمل وزير خارجه برای ملاقات روسای نمايندگی ها با ايرانيان زندانی در خارج به منظور پيگيری وضعيت آنان خبر داد و گفت: اين اقدام اثرات بسيار خوبی به دنبال داشته است.

۶۴ ايرانی دربند در امريکا
سخنگوی سابق وزير خارجه ایران، در پاسخ به سئوال دیگر خبرگزاری مهر درباره تعداد ايرانيان زندانی در ايالات متحده امريکا گفت: ۶۴ ايرانی در زندان ها امريکا گرفتار هستند البته همه اين افراد به دلايل سياسی زندانی نشده اند برخی از آنان تابعيت امريکايی يا تابعيت دوگانه دارند .
قشقاوی ادامه داد: ما بر اساس وظيفه ذاتی خود برای آزادی تمام ايرانيان زندانی در آمريکا به خصوص کسانی که به دلايل سياسی در اين کشور زندانی هستند يا از ديگر کشورها به امريکا مسترد شده اند اقدام می کنيم.

ربوده شدن اميری مسلم است
معاون امور ايرانيان و کنسولی وزير امور خارجه ایران، در رابطه با آخرين وضعيت شهرام اميری شهروند ايرانی ربوده شده در عربستان تصريح کرد: فيلم هايی که اخيرا منتشر شده نشان داد که نظر ما مبنی بر ربوده شدن ايشان درعربستان درست بوده و ربوده شدن آقای اميری که برای سفر عمره به عربستان رفته قطعی است و در عربستان با تبانی و يا تلاش ويژه نهاد های امريکا در اين کشور ربوده شده است.

وی با اشاره به ديدارش با خانواده شهرام اميری گفت: خانواده اين شهروند ايرانی با جديت وضعيت او را دنبال می کنند و پيگير وضعيت حقوقی او هستند و ماهم در تلاشيم تا هرچه زودتر زمينه خلاصی ايشان فراهم شود.

پيگيری شکايت شهروند ايرانی از سفارت آلمان
قشقاوی در رابطه با پرونده شهروند ايرانی که از سوی ماموران سفارت آلمان مورد ضرب و جرح قرار گرفته نيز بيان داشت:اين شهروند ايرانی برای اخذ ويزای يکی از بستگانش به سفارت آلمان مراجعه کرده که در آنجا با برخورد بد مامور آلمانی سفارت مواجه می شود که منجر به صدمه به او شد و ما به محض اطلاع موضوع را پيگيری کرديم و مديرکل ايرانيان سفير آلمان را احضار کرد و سفير عنوان داشت به دليل اينکه همان شب به ايران سفر کرده از موضوع اطلاعی ندارد اما قول پيگيری داد.
وی افزود:اقدام اتفاق افتاده در سفارت آلمان نسبت به شهروند ايرانی اقدام ناپسندی بود و واکنش سريع وزارت خارجه را در پی داشت و هم اکنون نيز اگر اين شهروند قصد پيگيری حقوقی و قضايی موضوع را داشته باشد ما تسهيلات مورد نياز را فراهم می کنيم.

تداوم پيگيری وضعيت دميرچيلو و معصومی نژاد
معاون وزير خارجه در رابطه با آخرين وضعيت دو ايرانی زندانی در ايتاليا با بيان اينکه اين دو همچنان در حبس خانگی به سر می برند، گفت:هنوز حکم اين دو نفر صادر نشده اما آقای معصومی نژاد يک خبرنگار ايرانی بوده که کارش نيز مشخص است و ما اميدواريم وضعيت ايشان و آقای دميرچی لو هرچه سريعتر مشخص شود و تلاش ها و پيگيری های حقوقی ايران از طريق اخذ وکيل و تلاش های ديپلماتيک از طريق سفارت ايران در رم و کنسولگری ما در ميلان و نيز اقدامات در تهران در دست انجام است تا شاهد آزاد شدن اين دو نفر باشيم.

دو ایرانی نامبرده، اوایل سال میلادی جاری، همزمان با کشف و دستگیری باند قاچاق سلاح به ایران، شناسایی و توقیف شدند؛ که با تلاش جمهوری اسلامی، موقتا آزاد شده اند.
معصومی نژاد، از نویسندگان کیهان تهران و همچنین صدا و سیمای جمهوری اسلامی بود.

تاسيس چند کنسولگری جديد
قشقاوی همچنين از تاسيس ۶ يا ۷ کنسولگری جديد ايران در اقصی نقاط جهان و در آينده نزديک خبر داد و گفت: توافقات اوليه برای تاسيس اين کنسولگری ها صورت گرفته و بعد ازآغاز اقدام عملياتی اطلاع رسانی می شود.
قشقاوی با بيان اينکه به زودی همايش بزرگ ايرانيان مقيم خارج با کمک شورای عالی ايرانيان خارج از کشور برگزار می شود گفت: وزارت خارجه و نمايندگی های ما در خارج از کشور ايرانيان فرهيخته را شناسايی و معرفی کرده اند و ما در اين همايش شاهد ورود مغز ها به کشور خواهيم بود.

آمار ايرانيان مقيم خارج
معاون وزير خارجه در پايان در پاسخ به سئوالی درباره آمار دقيق ايرانيان مقيم خارج با اشاره به اينکه آمار دقيقی وجود ندارد گفت: آماری که ما داريم ناشی از وجود پرونده ها و مراجعات کنسولی هموطنان است و بر اين اساس حدود ۴ ميليون نفر ايرانی در خارج هستند اما از نظر خود من شخصا فکر می کنم ۵ميليون ايرانی در خارج از کشور داريم.

لازم به ذکر است، آمار جمعیتیِ پناهجویان و پناهندگان و مهاجرین غیرقانونیِ ایرانی در سراسر جهان هنوز مشخص نیست و جزو آمار اعلامیِ معاون وزارتخارجه دولت دهم نمی باشد.

--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر