۱۳۸۹ مرداد ۶, چهارشنبه

آثار تحریم‌های بین‌المللی بر زندگی مردم ایران

 
 

Sent to you by Hot News via Google Reader:

 
 


نگین شیرآقایی

بی بی سی فارسی

متروی تهران

شاید برای یک راننده ایرانی که به سمت مقصد می راند، تحریم ها مسئله مهمی نباشد و حتی به آن فکر هم نکند اما یک نقص فنی ساده در اتومبیلس، می تواند به سادگی تحریم را به مسئله ای بدل کند که راننده به جز آن به چیز دیگری فکر نکند.

این مسئله، تجربه شخصی من بود و زمانی متوجه آن شدم که اتومبیلم را برای تعمیر نزد جان هندمن، یک مکانیک در شهر لندن بردم.

او می گوید مشکل از واشری در قسمت ترمز ماشین است. این نوع از واشرها که برای ماشین های بنز و ولوو طراحی شده اند هم در فهرست تحریم های ایران وارد شده اند.

آقای هندمن می گوید: "این واشر ها در سیستم تهویه، ترمز و بخاری اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرند و از قطعات مهم اتومبیل هستند، اما عمر چندانی ندارند. البته نمی توانم بگویم که بدون آنها اتومبیل از کار می افتد اما انجام تعمیری که به زمان کمی نیاز دارد، به تلاش و زمان بسیار بیشتری نیاز خواهد داشت و در نهایت هرچه تعمیر بیشتر طول بکشد، هزینه مشتری برای تعمیر اتومبیل هم بیشتر خواهد شد."

اما امکان دستیابی به این قطعه در ایران ساده نخواهد بود چرا که این قطعه، کاربردهای نظامی هم دارد. چارلز ویک کارشناس موشکی مجله گلوبال سکیوریتی، وجود مصارف نظامی این قطعه ساده را تایید می کند و توضیح می دهد که این واشر "بخصوص در ادواتی همچون ادوات هدایت جهت حرکت موشک" کاربرد دارد و از این رو است که مورد تحریم قرار گرفته است.

دستگاه حفر تونل

مسئله حمل و نقل شهری به شیوه های دیگری هم به مسئله تحریم ها مربوط می شود، از جمله در هنگام فراهم کردن زیرساخت های لازم برای بر پا کردن قطارهای زیرزمینی، یا مترو.

نامی از مترو در فهرست تحریمها نیامده اما وقتی یک شرکت آلمانی در تلاش بود برای ساخت متروی تهران دستگاههای حفر تونل به ایران بفرستد، دچار مشکل شد؛ چون این ظن وجود داشت که این تونلها به محلی برای مخفی کردن سلاح تبدیل شوند یا دستگاهها برای کندن تونل هایی مثل آنچه در نطنز یا فردو وجود دارد، به کار روند.

این محدودیت حتی قبل از روند جدید تحریمها ایجاد شده بود.

موتور مته های دندانپزشکی

عرصه بهداشت عمومی هم از عرصه هایی است که از گزند تحریم ها در امان نمانده است.

احتمالا اگر از این پس وقتی برای پر کردن دندانی پوسیده به مطب دندانپزشک مراجعه می کنید، متوجه خواهید شد.

اغلب مته های دندانپزشکی که این روزها در دستگاههای مدرن دندانپزشکی می بینیم با موتور کوچکی از نوع موتورهای موسوم به براش لس دی سی موتور (Brushless DC Motor) کار می کنند.

بعد از دور چهارم تحریمها یک تاجر ایرانی که می خواست این موتورها را از سوئیس به ایران صادر کند با مشکل مواجه شد چون احتمال استفاده از این دستگاه در تجهیزات نظامی وجود داشت.

آقای ویک توضیح می دهد که موتورهای براش لس به گونه ای طراحی شده اند که بسیار دقیق و البته، بی صدا، عمل می کنند. این موتورها علاوه بر مته های دندانپزشکی، در سیستم های هدایت حرکت جهت موشک، یا سیستم های کنترل جریان سوخت مایع موشک نیز استفاده می شوند.

او تاکید می کند که شرکت های سازنده این نوع موتور، عملا همان محصولی را که برای مصرف کننده نظامی ارسال می کنند، برای مصرف کننده غیرنظامی هم می فرستند.

اینها تنها گوشه ای از فهرست بلند و بالای تحریمهای دوگانه است. فهرستی که در آن اقلام دیگری چون جی پی اس های سه بعدی، آلومینیومهای پوشش دار، و فیلترهای الکترونیکی تصفیه آب هم دیده می شوند.

به اعتقاد کارشناسان تردیدی نیست که با وجود تحریم ها، زندگی در ایران ادامه خواهد یافت؛ مردم همچنان به دندانپزشکی خواهند رفت، از مترو استفاده خواهند کرد و سوار ماشینهایشان خواهند شد، هرچند با دشواری های بیشتر از پیش.

برای آنها در دو سوی متفاوت دنیا تصمیم گرفته شده؛ در یک سو دولتمردانی که فرمان قطار هسته ای دستشان است و سوی دیگر آنهایی که می گویند حرکت این قطار هسته ای باید متوقف شود.


 
 

Things you can do from here:

 
 

--
این پیام از گروه اخبار داغ رسیده است
"HOT NEWS" group.
برای عضویت ایمیل بزنید به:
hotreads@gmail.com
برای حذف عضویت ایمیل بزنید به
hotreads+unsubscribe@googlegroups.com
برای تنظیمات بیشتر
http://groups.google.com/group/hotreads?hl=fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر