۱۳۸۹ تیر ۱۵, سه‌شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


ویکی‌پدیا برای ساعاتی از کار افتاد

Posted: 06 Jul 2010 08:02 AM PDT

ایتنا - این حادثه تنها چند ساعت پس از هک شدن سایت یوتیوب و فروشگاه‌های مجازی اپل موسوم به iTunes رخ داد.

دانشنامه ویکی‌پدیا سایت مهم و معتبری است و به همین دلیل حتی یک ساعت تعطیلی آن، می‌تواند کاربران را نگران سازد.

دیروز خبری در توئیتر پیچید با این مضمون که سایت ویکی‌پدیا در سرتاسر جهان به مدت حدود یک ساعت از کار افتاده است و کاربرانی که به سایت wikipedia.org یا دیگر سرویس‌های بنیاد ویکی‌مدیا مراجعه می‌کنند، این پیام را مشاهده می‌نمایند: با عرض پوزش! این سایت با مشکلات فنی مواجه شده است.

این حادثه تنها چند ساعت پس از هک شدن سایت یوتیوب و فروشگاه‌های مجازی اپل موسوم به iTunes رخ داد.

به نظر می‌رسد روز استقلال ایالات متحده مصادف شده است با روز بدبیاری اینترنت!

چندی بعد ویکی‌پدیا اعلام کرد که قطعی برق در مرکز داده این شرکت در فلوریدا، منجر به بروز این مشکل شده است.

گفتنی است در ماه مارس سال جاری نیز ویکی‌پدیا برای مدتی از دسترس کاربران خارج شده بود.

یادآور می‌شود ویکی پدیا یک دانشنامه اینترنتی بسیار پرطرفدار است که اطلاعات آن به 272 زبان ارائه می‌شود.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری: ضریب نفوذ اینترنت در ایران کمتر از ۱۱ درصد است

Posted: 06 Jul 2010 08:02 AM PDT

خبرگزاری مهر - معاون امور مجلس رئیس جمهوری با انتقاد از ضریب نفوذ اینترنت در کشور طبق اعلام اتحادیه جهانی مخابرات گفت: ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما تنها 11 درصد است که طبق اعلام سازمان جهانی مخابرات این مقدار 50 درصد کمتر از متوسط جهانی است.

محمدرضا میرتاج‌الدینی صبح امروز سه‌شنبه در همایش توسعه کاربردهای شبکه اختصاصی دولت گفت: در چند سال اخیر به ویژه در دولت نهم و دهم اهتمام ویژه‌ای برای توسعه فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی صورت گرفته و ما در بعد دانش، تکنولوژی زیرساختها و امکانات به توفیقات قابل ملاحظه‌ای دست یافته‌ایم.

وی ادامه داد: در جهت دستیابی به دانش فضایی و تولید و ارسال ماهواره و بهره‌برداری از توان علمی با منشاء داخلی در عین تهدیدات و تحریم‌های خارجی گامهای بزرگی برداشته شده است اما از نظر شکاف دیجیتالی همچنان در معرض تهدید هستیم و از حیث آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص نیازمند حرکتی پرشتاب هستیم.

وی گفت: طبق بررسی‌های به عمل آمده از بنگاه‌های سازمانهای اصلی دولتی به لحاظ مراحل ارائه خدمات وب‌ محور 4/16 درصد در حد صفر، 3/47 در مرحله انتشار اطلاعات، 45/25 درصد در مرحله تعاملی و چهار درصد در مرحله تراکنش قرار دارند.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه در قرن بیست و یکم سهم و حق هر کس برابر با سهم او از تحولات پیرامونش است، خاطرنشان کرد: این عصر، عصر دانش و اطلاعات است و به خاطر ماهیت متحول دانش و اطلاعات این عصر را عصر تحول نیز می‌توان نامید.

وی با بیان اینکه در این عصر تحول زندگی بشر عصر تولید انبوه به عصر ارتباطات و اطلاعات ارتقاء یافته خاطرنشان کرد: حرکت تکاملی کشورهای جهان به سوی جوامع اطلاعاتی و دانش‌بنیان تمامی فرآیندها و فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جوامع را تحت تاثیر قرار داده است.

وی به ابعاد گوناگون توسعه فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی با استقرار دولت الکترونیک، شهروند الکترونیکی و شکل گیری جوامع مجازی اشاره کرد و گفت: در فرآیند توسعه فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی کشور نقش قانون به عنوان نرم افزار توسعه کشور با مراتب مترتب بر آن از اسناد فرادستی و راهبردی کلان ملی گرفته تا آیین‌نامه ها و دستورالعمل‌های کاربردی سازمانی نقش موثری در شکل‌گیری حرکت توسعه و نیل به اهداف آن دارد.

وی گفت: فناوریهای ارتباطی و مدیریت اطلاعات از لوازم نوپدید جهان مدرن است و کشور ما نیز همانند همه مراحل تاریخ توسعه همواره در به کارگیری مظاهر این توسعه پیشگام بوده و چندان از قافله دنیا عقب نبوده است اما در محتوای الگوها، مبانی نظری و تحول مفاهیم آن همگام با تحولات دنیا متحول نشده است.

میرتاج‌الدینی با اشاره به گفته مسئولین امر در خصوص زیرساخت‌های ارتباطی که تنها 18 ماه نسبت به متوسط جهانی عقب‌تر هستیم، خاطرنشان کرد: اما از نظر کاربردی کردن این بستر فاصله زیادی با سایر کشورهای دنیا داریم.

معاون امور مجلس ریاست جمهوری در خصوص قوانین مورد نیاز توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور به 11 مورد قوانین مصوب دولت از سال 59 تا کنون اشاره کرد و گفت: لایحه قانون تشکیل شورای عالی انفورماتیک، قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزار، قانون تجارت الکترونیک، قانون جرایم رایانه‌ای و نیز قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از جمله این مصوبات است.

وی گفت: تدوین سند راهبردی نظام جامع فناوری اطلاعات کشور و تهیه و تدوین نقشه جامع دولت الکترونیک نیز نشان از اهتمام نظام و دولت خدمتگزار به توسعه ICT و استقرار دولت الکترونیک دارد.

میرتاج‌الدینی اضافه کرد: در برنامه پنجم توسعه کشور در ذیل مفاد مرتبط با فناوری اطلاعات توجه شایسته ای به توسعه این فناوریها و استقرار دولت الکترونیک شده است و در ماده 49 و 39 این لایحه احکامی برای توسعه خدمات الکترونیک، سلامت الکترونیک، بانکداری الکترونیک و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و ایجاد پایگاه‌های داده گنجانیده شده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور از انسجام محتوایی نرم افزار کشور، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، آموزش نیروی انسانی، تامین بودجه و اعتبارات توسعه ای سی تی و نیز تدوین قوانین مربوط به هویت حقیقی و حقوقی کاربران در فضای مجازی به عنوان الزامات قانون برنامه پنجم توسعه نام برد.

اختلاف نظر در مورد ضریب نفوذ اینترنت در ایران!

Posted: 06 Jul 2010 08:02 AM PDT

خبرگزاری مهر - اختلاف نظر معاون پارلمانی رئیس جمهور و وزیر ارتباطات درباره رقم ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما را بر آن داشت تا گزارشهای موجود پیرامون این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم تا مشخص شود ضریب نفوذ اینترنت ایران چقدر است.

محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون امور مجلس رئیس جمهوری امروز دوشنبه در همایش توسعه کاربردهای شبکه اختصاصی دولت با انتقاد از ضریب نفوذ اینترنت در کشور طبق اعلام اتحادیه جهانی مخابرات گفت: ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما تنها 11 درصد است که طبق اعلام سازمان جهانی مخابرات این مقدار 50 درصد کمتر از متوسط جهانی است.

رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در همین همایش سخنرانی کرد نسبت به اظهارات معاون پارلمانی رئیس جمهور واکنش نشان داد و گفت: برابر اعلام مجامع بین‌المللی ضریب نفوذ اینترنت در کشور 9/34 درصد است اما از نظر شاخصهای آمادگی دیجیتالی در وضعیت مناسبی نیستیم.

ارائه آمارهای تا این حد متناقض از سوی دو مقام دولتی این فکر را بر می انگیزد که کدامیک از این دو اطلاعات صحیح است.

با نگاهی به آمارهای بین المللی می توان به اطلاعات متفاوت دیگری دست یافت. برای مثال گزارش ITU نشان می دهد که جمعیت ایران تا سپتامبر 2008 برابر با 65 میلیون و 875 هزار و 223 نفر بوده است که از این تعداد 23 میلیون نفر کاربر اینترنت بوده اند و ضریب نفوذ اینترنت بر طبق این گزارش پایان نیمه نخست سال 2008 برابر با 9/34 درصد بوده است.

همچنین آمار IWS نشان می دهد که تا سپتامبر 2009 جمعیت کشورمان برابر 66 میلیون و 429 هزار و 284 نفر بوده که از این تعداد 32 میلیون و 200 هزار نفر کاربر اینترنت بوده اند بنابراین تا سپتامبر 2009 ضریب نفوذ اینترنت در کشورمان برابر با 5/48 درصد بوده است و ایران از این نظر در رتبه یازدهم دنیا قرار داشته است.

با مراجعه به صفحات انگلیسی زبان سایت دانشنامه آزاد آنلاین جهانی ویکی پدیا می توان چنین توضیحاتی را مشاهده کرد: جمعیت ایران حدود 70 میلیون نفر است که 56 درصد آن را جمعیت زیر 25 سال تشکیل می دهد. تا سال 2008 بیش از 52 هزار دفتر روستایی خدمات ارتباطی در روستاهای سراسر این کشور به ارائه خدمات اینترنتی و مخابراتی می پرداختند و به همین دلیل این کشور موفق شد گواهینامه ویژه سازمان بین المللی یونسکو را برای ارائه خدمات مخابراتی به فضاهای روستایی دریافت کند.

تا پایان این سال (2008) بیش از 18 میلیون کاربر اینترنت (بیش از 23 میلیون کاربر با محاسبه کاربران کافی نت ها و ادارات) در ایران وجود داشته اند که ضریب نفوذ اینترنت را به 66/33 درصد رسانده است.

تا پایان سال 2009 بازار ارتباطات ایران با گردش مالی 2/9 میلیارد دلار چهارمین بازار بزرگ خاورمیانه در این بخش بوده است.

به گزارش مهر، روزنامه McClatchy در گزارشی که حدود یکماه قبل و در دوم ژوئن 2010 منتشر کرد در خصوص وضعیت اینترنت در کشورمان نوشت: اینترنت در سال 1994 وارد ایران شد و از بیش از یک دهه قبل کافی نت ها در بسیاری از شهرهای ایران گشایش یافتند. امروز، تعداد کاربران اینترنت در این کشور 26 میلیون نفر محاسبه شده اند و کاربران ایرانی اینترنت 50 درصد از کاربران تمام خاورمیانه را تشکیل داده اند. زبان فارسی چهارمین زبان رایج وبلاگ نویسی در دنیا است.

همچنین در گزارشی که خبرگزاری مهر در 28 دی 1388 منتشر کرد آمده است: بر اساس آخرین گزارشهای رسمی ITU در آن زمان ایران با ضریب نفوذ اینترنت 34 درصد بعد از فلسطین اشغالی، امارات، قطر، لبنان و ترکیه در مقام ششم منطقه قرار گرفت و براساس شاخص اینترنت پرسرعت، جایگاه 15 را در منطقه به خود اختصاص داد.

از سویی دیگر، سایت آمریکایی Right Side News در گزارشی که در 21 مارس 2010 و به مناسبت نوروز درباره ایران نوشت، ضریب نفوذ اینترنت در کشورمان را به "نقل از اطلاعات رسمی دولت" 1/11 درصد اعلام کرد.

حال در اینجا ذکر این سئوال ضروری می نماید که آیا مشکل کشورمان تعداد کاربران و ضریب نفوذ اینترنت است یا سرعت بسیار پایین آن؟

در حقیقت گزارشی که خبرگزاری مهر در 9 خرداد 1389 از نتایج آخرین تست سرعتی که به واسطه وب سایت Speedtest.net در خصوص رتبه بندی سرعت اینترنت مصرف کنندگان خانگی دنیا صورت گرفته است منتشر کرد نشان می دهد که سرعت متوسط اینترنت کاربران خانگی در کره جنوبی برابر با 31/34 مگابیت بر ثانیه است و این کشور با 37 میلیون و 475 هزار و 800 هزار کاربر و ضریب نفوذ 3/77 از کل جمعیت 48 میلیون و 508 هزار و 972 نفری رتبه اول را از نظر سرعت اینترنت دارد، درحالی که کاربران ایرانی اینترنت که رتبه اول در خاورمیانه را به خود اختصاص داده اند تنها با متوسط سرعت 61/0 مگابیت بر ثانیه پس از ونزوئلا، نیجریه، بولیوی، عراق، پاراگوئه، جزایر ترک و کایکاس در رتبه 144 قرار گرفته اند.

وزیر دادگستری: قانون جرایم رایانه‌ای تعریفی از جرم رایانه‌ای ندارد / قانون روزآمد شود

Posted: 06 Jul 2010 08:02 AM PDT

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه قانون جرایم رایانه ای پس از چهار سال کار فشرده در قوه قضاییه و دولت و مجلس در سال 88 به تصویب رسید و تحولی را در نظام حقوقی ایران به وجود آورده است گفت: قانون جرایم رایانه ای هیچ‌گونه تعریفی از جرم رایانه ای ندارد و با توجه به بروز جرایم جدید در این بخش، لزوم بروز رسانی آن احساس می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی بختیاری صبح امروز سه شنبه در همایش توسعه کاربردهای شبکه اختصاصی دولت گفت: عدم جرم‌انگاری برخی از جرایم رایانه ای در قانون جرایم رایانه ای می‌تواند به جامعیت آن خدشه وارد کند که نمونه برجسته آن نقض حقوق مالکیت معنوی در فضای مجازی است که به سکوت برگزار شده، در حالی که این مقوله یکی از مصادیق شایع جرایم رایانه ای است.

وی افزود: این بی‌توجهی قانونگذار ممکن است به دلیل تاکید زیاد قانون بر حمایت‌های کیفری از یک سو و اشارات محدود قانون تجارت الکترونیکی در این زمینه باشد که به هیچ‌وجه پاسخگوی وضعیت فعلی نیست.

وزیر دادگستری با بیان اینکه این جرایم در مقایسه با جرایم کلاسیک و سنتی به ‌ویژه از حیث حجم خسارات وارده و محل ارتکاب، صلاحیت دادگاه‌های رسیدگی‌کننده، ادله‌ اثبات جرم دارای ویژگی و خصوصیت عمدتا منحصر بفردی است افزود: این ویژگی‌ها باعث شده که قوانین و سازوکارهای موجود و مرسوم پاسخگوی مشکلات و مقابله با این جرایم نباشد.

وی گفت: به‌عنوان نقطه‌ شروع برخورد با جرایم رایانه ای، ارائه‌ تعریفی درباره جرم رایانه‌ای برای آموزش عمومی افراد جامعه برای جلوگیری از ارتکاب جرم از طریق توسعه راه‌های حفاظتی و بازدارنده و همکاری‌های بین‌المللی برای مبارزه با جرم رایانه ای می‌تواند موثر باشد اما علی‌رغم تلاش‌های سازمان‌های بین‌المللی و انجمن‌های حقوقی تاکنون تعریفی جامع و مانع از جرایم رایانه‌ای ارائه نشده است.

وزیر دادگستری با تاکید براینکه به دلیل تحولات بسیار سریع در حوزه فناوریهای اطلاعات و انواع جرایم جدید و نامشخص و پیچیده، امکان هرگونه تعریف جامع و مانع از این گونه جرایم با مشکل مواجه است گفت: جرم‌انگاری‌ها و کیفرگذاری‌های قانون را دست کم از دو منظر می‌توان مورد توجه قرار داد. نخست از منظر جزایی، این جرم‌انگاری‌ها نمایانگر طبقه‌بندی جرایم و مجازات‌هاست که با طبقه‌بندی سنتی و قوانین کیفری تفاوت‌هایی دارد، دوم از نگاه سیاست جنایی، جرم‌انگاری‌ها و کیفرگذاری‌های قانون مذکور، نشان دهنده حمایت از ارزش‌های جدیدی در جامعه‌ ایران است که پدیده‌ای به نام رایانه آن را اقتضاء می‌کند.

وی تاکید کرد: تحولات سریع و شگفت‌انگیز در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و پیدایش روش جدید برای انجام انواع سوءاستفاده در فضای مجازی مشکل ارائه‌ تعریف را دو چندان کرده است، این تفاوت در تعریف، موجب اختلاف در تعیین مصادیق این جرایم نیز شده و سازمان‌ها و انجمن‌های بین‌المللی ذی‌ربط از قبیل سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، شورای اروپا، کنوانسیون جرایم سایبر، علی‌رغم تلاش زیاد و برگزاری جلسات متعدد نتوانستند در تعیین مصادیق این جرایم به نقطه‌ مشترک و اجماع برسند و این تفاوت و تمایز در مصداق در قوانین ملی کشورها اعم از توسعه یافته و در حال توسعه کاملا مشهود است.

بختیاری پیشینه جرایم رایانه ای را چهار دهه قبل عنوان کرد که در سه نسل قابل طبقه‌بندی است و گفت: نسل اول تا اواخر دهه 1980 میلادی به طول انجامید که شامل جرایم علیه حریم خصوصی اشخاص بود و به سرقت ، کپی برداری از برنامه ها خلاصه می شد. اما نسل سدوم که تحت عنوان جرایم علیه داده ها نامیده می شود و تا اواخر دهه 1990 ادامه داشت بر جرایم علیه فناوری اطلاعاتی، ارتباطی و ماهواره ای متمرکز بود.

وی اضافه کرد: نسل سوم جرایم رایانه ای به جرایم رایانه ای محیط سایبر معروف است که این جرایم عمدتا دربرگیرنده جرایمی مانند جاسوسی رایانه ای و سوء استفاده های غیرقانونی از سیستم های رایانه ای می شود.

بختیاری با بیان اینکه جرایم رایانه ای ابتدا موجب بروز چالش‌هایی در حوزه‌های مختلف حقوق شد و سوالاتی اساسی را در علم جرم‌شناسی مطرح کرد، گفت: گام‌های مهمی در قوه قضاییه در قالب دولت الکترونیک در راستای استقرار فناوری اطلاعات در نظام مدیریت پرونده‌های قضایی اتخاذ شده است به طوریکه دفاتر کاغذی سنتی در بسیاری از دادگستری‌ها جمع‌آوری و پرونده‌ها به‌صورت الکترونیکی ثبت و روند رسیدگی به آن دنبال می‌شود.

وی افزایش دقت، سرعت و کیفیت رسیدگی و امکان ارائه خدمات الکترونیکی آنلاین به مردم را از دستاوردهای مهم این طرح عنوان کرد و گفت: فناوری اطلاعات با وجود قابلیت‌ها و فرصت‌های بی‌سابقه‌ای که در اختیار بشر قرار داده، در مقابل سوء‌استفاده‌ها به شدت آسیب‌پذیر است و زمینه ارتکاب اعمال مجرمانه‌ای را که پیش از این به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نبود، فراهم کرده است.

بختیاری درباره سابقه جرایم رایانه ای در کشور نیز گفت: با توجه به اینکه کاربرد رایانه از ابتدای ورود به کشور تا دهه‌ 1370 بسیار محدود بوده، درنتیجه جرم رایانه ای قدمت چندانی در نظام قضایی ما ندارد. اما سوء‌استفاده از رایانه برای ارتکاب جرایم سنتی و تکثیر غیرمجاز نرم‌افزارهای رایانه ای از جمله این جرایم متداول در این دهه هستند.

وی تاکید کرد: بی‌شک در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات نباید انتظار داشت که قوانین ناظر بر فضای مجازی از جمله قانون جرایم رایانه ای تاب تحمل در مقابل پیشرفت‌های شگرف و بسیار سریع فناوریها را داشته باشند. لذا قوانین مذکور باید متناسب با این تحولات و با لحاظ ارزش‌ها و مبانی حقوقی و اسلامی بازنگری شوند.

بختیاری با تاکید بر اینکه وزارت دادگستری آمادگی خود را جهت ایجاد زیرساخت‌های حقوقی و قانونی لازم در دولت برای توسعه فضای مجازی با همکاری و در راستای برنامه‌های توسعه‌ قوه قضائیه اعلام می‌کند خاطر نشان کرد: با وجود اینکه امروزه تحولات فناوری اطلاعات در مقایسه با پیشرفت‌ها و پاسخ‌های حقوقی به مسائل ناشی از کاربرد این فن‌آوری شتابان‌تر است، به دلیل سهم و نقش غیرقابل انکار آن در افزایش سرعت شفافیت، تعاملات و دسترسی به اطلاعات در سطح جهانی باید به استقبال حل مشکلات حقوقی و قانونی ناشی از توسعه فضای مجازی در کشور رفت و موانع فرارو را از میان برداشت.

وزیر ارتباطات: ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۳۵ درصد است

Posted: 06 Jul 2010 08:02 AM PDT

وزیر ارتباطات با اشاره به سخنان معاون امور مجلس رییس جمهور که میزان ضریب نفوذ اینترنت کشور را به نقل از اتحادیه جهانی مخابرات، 11 درصد عنوان کرد گفت: این میزان و درواقع ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما 9/34 درصد است که البته ما برروی شاخص‌ها و تعیین آن‌ها بحث داریم و اهداف مختلفی برروی این شاخص‌ها وجود دارد.

به گزارش ایسنا، رضا تقی‌پور در همایش توسعه کاربردهای شبکه اختصاصی دولت، توضیحاتی درباره‌ی سهم فن‌آوری اطلاعات در تولید ناخالص ملی، شاخص فرصت دیجیتالی در اقتصاد پیشرفته ارائه و اظهار کرد: بهره‌وری تجارت الکترونیک در سال‌های مختلف در طراحی محصول، تولید و خدمات رشد منحنی به‌صورت لگاریتمی و جهشی بوده و این رشد احساس می‌شود.

وی با اشاره به کشور ژاپن و با بیان این که این کشور 8/15 درصد از کل فن‌آوری‌های پیشرفته را به بحث پژوهش در حوزه فن‌آوری اطلاعات اختصاص داده است گفت: نسبت رایانه به کارمندان در اروپا در سال 2000 در بیش‌ترین آمار به کشور سوئد که 70 درصد بود، اختصاص یافت و میانگین این شاخص در اروپا 50 درصد عنوان شده است.

او ادامه داد: هم‌چنین جایگاه کشورمان در منطقه در سال 2007 در بافت سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه فن‌آوری اطلاعات در رتبه‌بندی صورت گرفته، جایگاه یازدهم و امتیازمان 94/2 بود که پیش‌بینی کردیم در انتهای برنامه پنجم به شاخص 22/6 برسیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به مقایسه‌ی سبد هزینه‌های ICT در کشورهای منطقه تصریح کرد: سهم ما در این شاخص در سال 2008 در منطقه در رتبه 8 قرار داشت. هم‌چنین در اهداف کمی توسعه IT در برنامه پنجم توسعه اشاره شده که باید توسعه پورتهای پرسرعت به 50 درصد خانوارها و عرضه‌ی خدمات الکترونیک بین دستگاه‌ها به میزان 100 درصد برسد که البته برآورد ما در این شاخص و پیش‌بینی ما 70 درصد بود که رئیس جمهور نظرشان پیش‌بینی 100 درصد بود و به ما اعلام کردند که حمایت‌های مادی و معنوی لازم را انجام می‌دهند؛ بنابراین پیش‌بینی صددرصد عنوان شد.

تقی‌پور ادامه داد: هم‌چنین از دیگر اهداف کمی توسعه IT در برنامه پنجم توسعه، تشکیل پرونده سلامت الکترونیک به میزان صددرصد جمعیت است و عرضه‌ی خدمات الکترونیک دستگاه‌ها به مردم هم به میزان 70 درصد پیش‌بینی شده که البته پیشنهاد ما پیش‌بینی 40 درصد بود اما رئیس جمهور 70 درصد را عنوان کردند.

وی با بیان این که عرضه خدمات الکترونیکی دستگاه‌ها به خود آن‌ها مرتبط است و باید در این زمینه فعالیت و تلاش کنند، گفت: نقش ما فقط انتقال داده‌ها در فضای مجازی است و صاحب خدمات و خود دستگاه‌ها باید کارهایشان را در این زمینه انجام دهند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: از دیگر اهداف کمی جایگزینی اسکناس و شبه پول یا پرداخت الکترونیکی به میزان 80 درصد است. یعنی تا پایان برنامه پنجم توسعه این پیش‌بینی صورت گرفته که مراجعات به بانک در آن زمان بسیار کاهش می‌یابد. علاوه بر آن پوشش کارت هوشمند ملی به میزان صددرصد جمعیت و توسعه آموزش‌های الکترونیکی 30 درصد پیش‌بینی شده که در این زمینه تقریبا نزدیک به صفر هستیم، بنابراین وزارت علوم و سایر دست‌اندرکاران باید تلاش خود را در این زمینه انجام دهند.

تقی‌پور خاطرنشان کرد: توسعه تجارت الکترونیکی در حوزه داخلی 20 درصد و در حوزه خارجی 30 درصد و در زمینه توسعه مدیریت منابع سازمانی 60 درصد پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: طبیعتا ساز و کار اجرایی که برای مدیریت این حوزه پیش‌بینی شده به نحوی است که دستگاه اجرایی را در این زمینه کمک می‌کند و کمیسیون‌ها و کمیته‌هایی را تشکیل داده و اقداماتی را صورت داده‌ایم و با توجه به این که در برنامه پنجم هدف چابک‌سازی دولت عدالت محور با توسعه‌ی خدمات الکترونیکی مطمئن است، باید اقدامات اساسی در این زمینه صورت گیرد و ما در این حوزه کارهایی را انجام داده‌ایم.

به گفته او متاسفانه ما از ابتدا پهنای باند یا دسترسی به شبکه اطلاعات را مساوی پهنای باند یا دسترسی به اینترنت گرفتیم، در صورتی که این دو را باید از هم تفکیک کرد و دلیلی ندارد شهروند ما برای دسترسی به کوچک‌ترین اطلاعات به سایت‌های آن طرف جهان متصل شود.

او تاکید کرد: امروز میزبانی بیش از 95 درصد از سایت‌های دولتی را به داخل دولت منتقل کردیم و به دنبال آنیم بقیه را نیز به داخل کشور انتقال دهیم و آمادگی داریم که در این زمینه هرگونه کمکی از دستمان برمی‌آید، انجام دهیم و ظرفیت مورد نیاز را در اختیار قرار دهیم.

تقی‌پور ادامه داد: مهم‌ترین موضوع بحث تامین امنیت فضای تبادل اطلاعات است و به موازات الکترونیکی شدن امور، اعتمادسازی را انجام دهیم که صاحبان کسب و کار و مردم بتوانند به‌صورت کامل به این شبکه‌ها اطمینان داشته باشند و این توسعه روز به روز بیش‌تر شود.

سرعت مطالعه در دستگاه‌های الکترونیکی ۱۰ درصد کندتر از کتاب‌های کاغذی

Posted: 06 Jul 2010 07:54 AM PDT

نتایج حاصل از یک بررسی جدید نشان داد که سرعت خواندن هر صفحه از کتاب در دستگاه‌های الکترونیکی کندتر از صفحات چاپی صورت می‌گیرد و به عبارت دیگر، سرعت مطالعه در کتاب‌های کاغذی نسبت به کلیه ابزارهای جایگزین بیشتر است.

به گزارش فارس به نقل از پی‌سی‌ورلد، دکتر "جاکوب نیلسن " مدیر گروه تحقیقاتی Nielsen Norman با انجام یک بررسی جدید به این نتیجه رسید که خواندن یک صفحه از کتاب در دستگاه‌های الکترونیکی مانند iPad اپل یا کیندل آمازون زمان بیشتری را نسبت به خواندن همان صفحه کتاب در ورق‌های چاپ شده معمولی به خود اختصاص می‌دهد.

این گروه تحقیقاتی با انتخاب 24 کاربر زمان سپری شده برای خواندن کتاب در چهار پلتفورم دستگاه کتابخوان الکترونیکی Kindle 2 آمازون، رایانه لوحی iPad اپل، مانیتور رایانه‌های شخصی و کتاب‌های کاغذی را در آن‌ها بررسی کرد.

این مطالعه نشان داد که خواندن هر صفحه کتاب در دستگاه‌های الکترونیکی مختلف 7/10 درصد کندتر از صفحات کاغذی چاپ شده صورت می‌گیرد. اما با وجود این سرعت پایین، کاربران در بیشتر مواقع دستگاه‌های الکترونیکی مذکور را به کتاب‌های کاغذی ترجیح می‌دهند. تنها ابزاری که توسط هیچ از کاربران برای مطالعه کتاب محبوبیت ندارد و به عنوان منفورترین پلتفورم برای خواندن کتاب انتخاب شده، مانیتور رایانه‌های شخصی است.

در این مطالعه 24 فردی حضور داشتند که از علاقه‌مندان به کتاب بودند و به صورت مرتب مطالعه می‌کردند. برای این افراد داستان‌های کوتاه در نظر گرفته شده بود که البته موضوع هر یک از این کتاب‌ها با دیگری متفاوت بود. این مطالعه سرعت خواندن کتاب و فهم هر یک از افراد از موضوع کتاب را بررسی کرد.

در پایان این بررسی مشخص شد که هر فرد فارغ از پلتفورم یاد شده به طور میانگین 17 دقیقه و 20 ثانیه برای مطالعه یک کتاب سپری کرده است. در این میان مشخص شد که سرعت به اتمام رساندن کتاب‌های کاغذی بیشتر از کتاب‌های الکترونیکی بوده است. کاربران در رایانه لوحی iPad حدود 6.2 کندتر از کتاب‌های کاغذی مطالعه خود را به پایان رساندند، این زمان در دستگاه الکترونیکی Kindle 2 نیز 10.7 درصد کندتر صورت گرفت.

بی.‌بی.‌سی شبکه‌های خود در آمریکا را افزایش می‌دهد

Posted: 06 Jul 2010 07:54 AM PDT

بی‌.بی‌.سی در راستای راهبرد بلندمدت خود، شبکه‌هایش در آمریکا را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، بی‌.بی‌.سی قصد دارد تا در قالب راهبرد بلندمدت خود برای کسب دوسوم درآمدش از طریق بینندگان در خارج از انگلستان تا سال 2012، شبکه‌های تلویزیونی خود را در آمریکا افزایش دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، سال گذشته درآمد بی‌.بی‌.سی از محل کانال‌های تلویزیونی کابلی‌اش در آمریکا، 16 درصد افزایش داشته، به همین دلیل مقامات بی‌.بی‌.سی، حساب ویژه‌ای روی بینندگان آمریکایی باز کرده‌اند.

بی‌.بی‌.سی همچنین قصد دارند تا فعالیت‌های خود در کشورهای اروپایی از جمله آلمان را نیز توسعه دهد.

چند روز قبل نیز اعلام شد که روی کارآمدن دولت جدید انگلستان که کاهش هزینه‌های دولت را در دستور کار خود قرار داده، در آینده نزدیک میزان حقوق مدیران ارشد و ستارگان شبکه بی‌.‌بی‌.سی کاهش می‌یابد که در این میان حقوق مارک تامپسون، مدیرکل بی‌.بی‌.سی، با کاهش هشت‌درصدی، به 659 هزار پوند در سال می‌رسد.

در ماه مارس نیز گرگ دایک مدیرکل سابق بی‌.بی‌.سی در گفت‌وگویی با هدف قراردادن مارک تامپسون، مدیرکل فعلی بی‌بی‌سی، تأکید کرد که حقوق 800 هزار پوندی وی برای کارکنان بی‌بی‌سی غیرقابل تصور است.

دایک برنامه‌های بی‌بی‌سی را به لحاظ ساختار و محتوا درحد قابل قبولی توصیف کرد و در عین‌حال گفت: نحوه مدیریت در این شبکه باعث شده‌است که بسیاری از کارمندان همکاری خود را با بی‌بی‌سی قطع کنند.

وی با اعتقاد بر این‌که حقوق 800 هزار پوندی برای رییس‌ بی‌بی‌سی زیاد است،‌ ادامه داد: مارک تامپسون دو برابر مبلغی که من به عنوان حقوق دریافت می‌کردم را دریافت می‌کند و این مسأله اعتراض کارکنان بی‌بی‌سی را برانگیخته است.

کودکان بینندگان اصلی آگهی‌های تلویزیونی!

Posted: 06 Jul 2010 07:54 AM PDT

کودکان آمریکایی بینندگان اصل آگهی‌های شبکه‌های تلویزیونی آمریکا هستند.

به گزارش ایسنا، نتایج یک تحقیق دانشگاهی در آمریکا نشان می‌دهد که بینندگان اصلی تبلیغات تلویزیونی در این کشور کودکان بوده و در این میان کودکان تمایل زیادی به خوردن غذاهای آماده و یا اصطلاحا «فست‌فود» در زمان تماشای تبلیغات تلویزیونی دارند.

به گزارش نیویورک تایمز، بینندگان بخش اعظم تبلیغات شبکه‌های تلویزیونی آمریکا، کودکان دو تا 11 ساله هستند و بیشتر آنها عادت دارند تا در زمان تماشای این برنامه‌ها، غذاهای آماده و یا نوشابه بخورند.

به گفته‌ی محققان، ادامه‌ی این روند می‌تواند افزایش شدید علاقه‌ی کودکان به غذاهای آماده را در پی داشته باشد که در بلند‌مدت می‌تواند صدمات جدی به سلامت نسل آینده آمریکا وارد کند.

در حدود دو ماه قبل نیز محققان موسسه‌ای تحقیقاتی در آمریکا در جریان تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از علل کاهش سن ارتکاب جرم در آمریکا، حجم پایین برنامه‌های ویژه کودکان در شبکه‌های تلویزیونی این کشور بوده و خواستار افزایش پخش برنامه‌های تلویزیونی ویژه کودکان از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا شده‌اند.

محققان در این تحقیق به این نتیجه رسیده‌اند که به دلیل حجم کم برنامه‌های تلویزیونی ویژه کودکان در تلویزیون‌های آمریکا، کودکان به تفریحات ناسالم و یا تماشای برنامه‌های ویژه بزرگسالان می‌پردازند که این امر می‌تواند در درازمدت کاهش سن ارتکاب جرم را در پی داشته باشد.

گوگل: شبکه‌های اجتماعی موفق‌تر از فیس‌بوک هم وجود دارد

Posted: 06 Jul 2010 07:54 AM PDT

شرکت گوگل به این نتیجه رسیده که سایر شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند بزرگتر از فیس‌بوک شوند و تعداد بیشتری از مشترکان را به سمت خود بکشانند.

به گزارش فارس به نقل از پی‌سی‌ورلد، "مت بریتین" مدیر شعبه گوگل در انگلیس به روزنامه "تلگراف " توضیح داد: فیس‌بوک یکی از معروف‌ترین شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود، اما شبکه‌های اجتماعی دیگری هم وجود دارند که موفقیت‌های فراوانی را در این زمینه به‌دست آورده‌اند.

وی در ادامه گفت: فیس‌بوک یک پدیده اجتماعی بزرگ محسوب می‌شود که در کنار همه ما حضور دارد. من فکر می‌کنم که ما اینترنت را در آینده جایگاه شبکه‌های اجتماعی بیشتری ببینیم و کاربران با محتوای شبکه‌های اجتماعی، حضور اجتماعی بیشتری در دنیای مجازی پیدا کنند».

این مدیر ارشد گوگل در جریان توضیحات خود شایعات منتشر شده مبنی بر راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی جدید توسط شرکت گوگل با نام Google Me را تکذیب نکرد.

سایت Google Buzz نخستین تلاش بزرگترین موتورجست‌وجوی جهان در حوزه شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. این سایت که در فوریه سال جاری فعالیت خود را آغاز کرد، موفق نشد مخاطبان زیادی را به سمت خود بکشاند و در مقابل فیس‌بوک شکست خورد.

برنامه تلویزیونی «هفت» بار دیگر به جمعه‌ها منتقل شد

Posted: 06 Jul 2010 07:54 AM PDT

برنامه «هفت» که به دلیل پخش مسابقات جام جهانی سه هفته تعطیل شده بود، از جمعه این هفته مجددا روی آنتن می‌رود.

به گزارش ایسنا، بر اساس کنداکتور جدید شبکه سه سیما، برنامه «هفت» جیرانی، روزهای جمعه ساعت 19 پخش می‌شود.

بر این اساس برنامه «هفت» از جمعه این هفته (18 تیر ماه) بار دیگر به روی آنتن می‌رود.

فریدون جیرانی در گفت‌وگو با ایسنا از مذاکره برای تغییر زمان پخش برنامه «هفت» خبر داد و گفت: به پخش این برنامه در روزهای سه‌شنبه بیشتر علاقمندیم.

او تغییر اعمال شده در زمان پخش برنامه «هفت» را به دلیل پخش سریال شبانه شبکه سه در ساعت 23 اعلام کرد و در عین حال گفت: روزهای جمعه با سایر روزهای هفته متفاوت است و مخاطب بیشتری در این روز پای تلویزیون می‌نشیند؛ بر این اساس پخش برنامه «هفت» در ساعت 19 روز جمعه کاهش مخاطب را موجب نمی‌شود.

پخش برنامه «هفت» به تهیه‌کنندگی و اجرای فریدون جیرانی، از اردیبهشت ماه امسال آغاز شد. این برنامه ابتدا روزهای جمعه ساعت 23 پخش می‌شد، اما پس از مدتی پخش برنامه «هفت» به روزهای سه‌شنبه ساعت 23 موکول شد و این روند تا آغاز جام جهانی ادامه داشت.

برنامه «هفت» در زمان پخش بازی‌های جام جهانی تعطیل شد و سرانجام این برنامه از این هفته بار دیگر در کنداکتور پخش شبکه سه قرار گرفت.

فریدون جیرانی در نخستین قسمت از برنامه زنده «هفت» که تاکید کرده‌است: قرار نیست این برنامه نود سینمایی باشد؛ «هفت» یک مجله سینمایی و تصویری است که هرهفته به روی آنتن می‌رود.

و اما عی اصغر پومحمدی به تازگی درباره‌ی برنامه «هفت» گفته‌است: برای تولید برنامه «هفت» از یکسال و نیم قبل برنامه‌ریزی کرده بودیم؛ تا به حال در سیما چنین برنامه‌ای در نظر گرفته نشده بود. پخش برنامه «هفت» به بازی‌های جام جهانی خورد که برنامه تعطیل شد و در این فرصت نقاط ضف و قوت برنامه بررسی شد؛ چند جلسه با فریدون جیرانی داشتیم و با او صحبت کردیم. خود آقای جیرانی هم به بعضی ضعف‌ها اذعان داشتند.

هاشم رضایت قائم مقام شبکه سه سیما هم به تازگی درباره‌ برنامه «هفت» ابراز عقیده کرده و گفته‌است: برنامه سینمایی «هفت» مخاطب وسیع فرهنگی دارد و با سلایق مختلفی روبه‌رو هستیم؛ هدف اصلی این برنامه بالا بردن سطح علمی فرهنگی سینمای کشور است. امیدوارم با همکاری تمام سینمادوستان و سینماگران این برنامه با قوت بیشتری ادامه پیدا کند و در بالابردن سطح سینما قدمی بردارد.

او ادامه داده‌است: حمایت ما از این برنامه بسیار مهم است اما تولید و پخش آن کمی سعه‌صدر از سوی سینماگران و مخاطبان را لازم دارد. ما در مملکتمان انتقاد کردن و انتقادپذیری را بلد نیستیم.

۱۰ لپ‌تاپ فوق‌همراه برتر جهان معرفی شدند

Posted: 06 Jul 2010 07:46 AM PDT

خبرگزاری فارس - به دنبال محبوبیت لپ‌تاپ‌های فوق‌همراه در بازارهای جهانی و افزایش فروش آنها، کارشناسان 10 لپ‌تاپ فوق‌همراه برتر جهان که از ابتدای سال 2010 تاکنون در بازار حضور داشته‌اند را انتخاب کردند.

به گزارش پی‌سی‌ورلد، رایانه‌های قابل‌حمل این روزها محبوبیت زیادی نزد کاربران دارد و بخش اعظم بازار جهانی رایانه‌های شخصی را از آن خود کرده‌اند.

اگرچه در بازار کنونی انواع رایانه‌های قابل‌حمل، از لپ‌تاپ گرفته تا نت‌بوک و رایانه‌های لوحی به فروش می‌رسد، اما کارشناسان همچنان معتقدند که رایانه‌های قابل‌حمل استاندارد با صفحه‌کلید سخت‌افزاری که در اصل همان لپ‌تاپ‌ها هستند، بیش از ابزارهای مشابه و جایگزین نزد کاربران محبوبیت دارند.

لپ‌تاپ‌ها این روزها در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف روانه بازار می‌شوند که یکی از محبوب‌ترین انواع آن‌ها سری "لپ‌تاپ‌های فوق‌همراه " با وزن بسیار کم و ضخامت باریک است که علاوه بر زیبایی، کاربر به راحتی می‌تواند آن را در هر مکانی با خود حمل کند و از مزایای آن بهره‌مند شود.

به دنبال محبوبیت لپ‌تاپ‌های فوق‌همراه در بازارهای جهانی و افزایش فروش آن‌ها، کارشناسان مرکز PC World ده لپ‌تاپ فوق‌همراه برتر جهان که از ابتدای سال 2010 تاکنون در بازار حضور داشته‌اند را انتخاب کردند که لیست آن‌ها در زیر آورده شده است.

لپ‌تاپ M11x ساخت شرکت Alienware: این لپ‌تاپ به طور خاص برای علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای ساخته شده است و کلیه امکانات یک نوت‌بوک استاندارد را شامل می‌شود. حمل آسان و طول عمر زیاد باتری مهم‌ترین قابلیت‌های این لپ‌تاپ محسوب می‌شوند.

لپ‌تاپ VGN-Z598U/B ساخت شرکت سونی: این لپ‌تاپ چندرسانه‌ای پرقدرت و سبک برای کاربران تجاری و سازمانی ساخته شده است که البته خرید آن به عموم کاربران پیشنهاد نمی‌شود، زیرا قیمت این محصول از یک اتومبیل دست‌دوم و کار کرده هم بیشتر است.

لپ‌تاپ ProBook 5310m ساخت شرکت اچ‌پی: این لپ‌تاپ بسیار باریک و زیبا ساخته شده و همین مسئله باعث افزایش انگیزه کاربران برای خرید آن شده است. سرعت بوت شدن سیستم‌عامل در این رایانه همراه بسیار بالا و ابزارهای مخصوص کاربران تجاری و سازمانی به صورت پیش‌فرض روی آن نصب شده است. این لپ‌تاپ هم‌اکنون با قیمت بین 775 تا 935 دلار در بازار به فروش می‌رسد.

لپ‌تاپ ThinkPad X200 ساخت شرکت لنوو: این لپ‌تاپ یکی از بهترین رایانه‌های فوق‌همراه دنیا محسوب می‌شود و قابلیت‌‌های داخلی پیشرفته و سرعت بالا در اجرای برنامه‌ها آن را از دیگر محصولات متمایز می‌کند. طول عمر باتری این لپ‌تاپ بسیار بالا است و صفحه‌کلید استاندارد آن امکان تایپ‌های طولانی را فراهم می‌آورد.

لپ‌تاپ EliteBook 2540p ساخت شرکت اچ‌پی: اندازه کوچک و وزن سبک این محصول باعث شده است تا کارشناسان آن را یک لپ‌تاپ فوق‌همراه کاربردی معرفی کنند. این محصول برای انجام فعالیت‌های تجاری و سازمانی توصیه می‌شود. قیمت این لپ‌تاپ بین 1400 تا 1600 دلار اعلام شده است.

لپ‌تاپ ThinkPad Edge ساخت شرکت لنوو: این در اصل نسخه به‌روز شده مدل پیشین خود محسوب می‌شود که از نظر ظاهری و قابلیت‌های داخلی ارتقا یافته است. بهبود شکل ظاهری این لپ‌تاپ بدون حذف قابلیت‌های کاربردی آن صورت گرفته است. کارشناسان قیمت کنونی این محصول را بین 600 تا 800 دلار اعلام کرده‌اند.

لپ‌تاپ IdeaPad U150 ساخت شرکت لنوو: این لپ‌تاپ فوق‌همراه ظاهر بسیار زیبا و چشم‌نوازی دارد و در عین حال سرعت اجرای برنامه‌ها در آن بسیار قابل ملاحظه است. این لپ‌تاپ با قیمت 750 دلار در بازار به فروش می‌رسد.

لپ‌تاپ Ferrari One ساخت شرکت ایسر که با نام FO200-1799 نیز شناخته می‌شود: در طراحی این لپ‌تاپ توجه فراوان شده است که همین مسئله آن را از کلیه لپ‌تاپ‌های فوق‌همراه موجود در بازار متمایز می‌کند. این دستگاه رایانه‌ای همراه با سرعت مناسب برنامه‌ها را اجرا می‌کند و اندازه متناسب آن موجب شده است تا علاقمندان نت‌بوک‌ها را هم به سمت خود بکشاند. قیمت این لپ‌تاپ فوق‌همراه بین 560 تا 680 دلار اعلام شده است.

لپ‌تاپ EliteBook 2530p ساخت شرکت اچ‌پی: این رایانه فوق‌همراه اندکی گران است، ولی قابلیت‌های کاربردی آن باعث شده است تا همچنان محبوبیت خود را نزد کاربران حفظ کند. خرید این لپ‌تاپ فوق‌همراه به کاربران تجاری و سازمانی توصیه می‌شود.

لپ‌تاپ X360-34P ساخت شرکت سامسونگ: این لپ‌تاپ فوق‌همراه قابلیت پیشرفته فراوانی دارد که همین مسئله باعث شده به پرفروش‌ترین لپ‌تاپ در آمریکا تبدیل شود. طراحی زیبا و کارایی فراوان مهم‌ترین نکاتی است که در مورد این رایانه قابل‌حمل سبک و پیشرفته به چشم می‌خورد.

چشم‌پوشی یونان از مالیات تبلیغات آنلاین

Posted: 06 Jul 2010 07:46 AM PDT

یونان با وجود روبه‌رو بودن با کسری بودجه و مشکلات سیستم بازنشستگی، از مالیات پیشنهاد شده برروی تبلیغات اینترنتی به منظور تامین بازنشستگی خبرنگاران در رسانه‌های آنلاین صرفنظر کرد.

به گزارش ایسنا، دولت با تسلیم شدن در برابر لابی شدید شرکت‌های رسانه‌یی و تبلیغ‌کنندگان، از طرح‌های خود برای یک مالیات 21.5 درصدی برروی درآمد تبلیغات اینترنتی وب سایت‌های خبری واقع در یونان صرفنظر کرد.

قرار بود پول به دست آمده از مالیات پیشنهاد شده که 6.5 میلیون یورو در سال برآورد شده بود، بودجه بازنشستگی برای خبرنگاران آنلاین را که بسیاری از آن‌ها به دلیل نواقص موجود در قوانین، تحت پوشش سیستم بازنشستگی قرار نمی‌گیرند، تامین کند.

یونان در حال حاضر برای تبلیغات چاپی و تلویزیونی مالیات می‌گیرد اما شرکت‌های رسانه‌یی با محاسبه تبلیغات از طریق فعالیت‌های خبری آنلاین، از دادن مالیات طفره رفته‌اند.

روی آوردن موتورهای جست‌وجو به موسیقی

Posted: 06 Jul 2010 07:46 AM PDT

موتورهای جست‌وجو خود را فراهم‌کننده بی‌طرف اطلاعات توصیف می‌کنند اما با بالا گرفتن رقابت برای فراهم کردن پل ارتباطی بین کاربران و محتوای آنلاین، غول‌هایی مانند مایکروسافت و گوگل به‌طور فزاینده به استراتژی‌های محتوای تفریحی روی می‌آورند.

به گزارش ایسنا، مایکروسافت در ماه ژوئن بخشی را به موتور جست‌وجوی بینگ اضافه کرد که امکان پخش مستمر یک قطعه آهنگ کامل از زون، جزییات کنسرت‌های آینده و خرید بلیت آن‌ها و هم‌چنین اطلاعات مربوط به خواننده‌ها و آلبوم‌های آن‌ها را فراهم می‌کند.

گوگل نیز بسته مشابهی را در سال گذشته ارایه کرد و اکنون در حال ساخت سرویس دانلود موسیقی است که با موتور جست‌وجوی این شرکت و سیستم عامل تلفن همراه آندروید مربوط خواهد بود.

با توجه به حجم بالای تقاضاهای مربوط به سرگرمی که موتورهای جست‌وجو پاسخگویی می‌کنند، زمان چندانی نمی‌کشد که آن‌ها برای ورود به این فضا دست به اقدام بزنند.

طبق اعلام مایکروسافت، 10 درصد از تقاضاهای جست‌وجو مربوط به سرگرمی است و متن آهنگ‌ها 70 درصد از این جست‌وجوها را تشکیل می‌دهند.

مایکروسافت با ارتقای بینگ تلاش دارد تا خود را ابزار اکتشاف سرگرمی بهتری از گوگل معرفی کند. در حالی که هر دوی گوگل و بینگ، لینک‌هایی برای پخش کامل آهنگ‌های یافته شده در نتایج جست‌وجو دارند اما بینگ با اطلاعات بیش‌تر در مورد تاریخ کنسرت‌ها، متن آهنگ‌ها و لینک‌های خرید بسته کامل‌تری دارد.

مزایا و معایب «مجلات الکترونیکی رایگان» بررسی می‌شود

Posted: 06 Jul 2010 07:46 AM PDT

کارگاه آموزشی "مجلات الکترونیکی رایگان: اهمیت، مزایا، معایب" 29 تیرماه در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، "مجلات الکترونیکی رایگان: اهمیت، مزایا، معایب" عنوان یکی از دوره های آموزشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران است که ویژه ویژه غیرکتابداران 29 تیرماه در هفت ساعت به طور فشرده برگزار می شود.

این دوره با ظرفیت پذیرش 20 نفر توسط امیررضا اصنافی آموزش داده می شود و از هدفهای برپایی آن می توان به آشنایی با مفهوم دسترسی رایگان به اطلاعات، آشنایی با مجلات الکترونیکی رایگان، شیوه ارزیابی این مجلات و بکارگیری آنها در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی اشاره کرد.

سرفصلهای درسی این دوره دسترسی رایگان: مفاهیم و معانی، جریان آزاد اطلاعات، مجلات الکترونیکی: چیستی، مجلات الکترونیکی: انواع، مجلات الکترونیکی رایگان: تعریف، انواع، ارزیابی مجلات الکترونیکی رایگان، دسترسی به مجلات الکترونیکی رایگان، اقتصاد مجلات الکترونیکی رایگان، حق مولف در حیطه مجلات الکترونیکی رایگان و مطالعات انجام شده در حوزه مجلات الکترونیکی رایگان است.

شرکت کنندگان در این دوره از تسهیلاتی چون تخفیف شهریه دوره‌های دیگر، بهره‌مندی از یکدوره آموزشی به صورت رایگان برای دارندگان پنج گواهینامه دوره آموزشی از پژوهشگاه، استفاده از مدارک تمام متن الکترونیکی (شامل 10 مقاله فارسی، 5 مقاله انگلیسی و 5 کتاب الکترونیکی)، امکان استفاده از کتابهای موجود کتابخانه در محل پژوهشگاه، 10 درصد تخفیف انتشارات، بازدید از کتابخانه و ارائه گواهینامه مورد تایید دفتر منابع انسانی و تحول اداری استانداری تهران بهره مند می‌شوند. اعضای انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران نیز از 20 درصد تخفیف ویژه برخوردار خواهند شد.

این دوره های آموزشی در خیابان انقلاب، تقاطع فلسطین، شماره 1090 برگزار می شود.

مدیر مسوول یک روزنامه‌ی ورزشی: ما به تعداد روزنامه‌ها کارشناس و ورزشی‌نویس مطلع نداریم

Posted: 06 Jul 2010 07:46 AM PDT

متاسفانه جو بعضی از روزنامه‌های ورزشی ما به پرخاشگری، غرض‌ورزی، دشمنی و بعضا هتاکی تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، صفی‌زاده - مدیر مسوول روزنامه ابرار ورزشی - با بیان این مطلب، درباره جایگاه مطبوعات ورزشی در کشور و اینکه آیا روزنامه‌های ورزشی توقعات را برآورده کرده‌اند گفت: هر کسی که در جایگاهی قرار می‌گیرد، سعی می‌کند که عیب‌های خود را نبیند، بدون شک ما در عرصه نوشتاری در ورزش بدون عیب نیستیم اما آنچه که در دستور کار ما هست و باید آن را رعایت کنیم، این است که انتقاد باید با دشمنی و غرض‌ورزی یک فاصله‌ای داشته باشد.

او ادامه داد: انتقاد در تمام زمینه‌های مختلف وجود دارد، این انتقاد اگر با مسائل علمی و تحلیل‌های صحیح همراه باشد، قطعا فرد یا دستگاهی که مورد انتقاد قرار می‌گیرد، نباید ناراحت شوند ولی متاسفانه جو بعضی از روزنامه‌های ورزشی به پرخاشگری، غرض‌ورزی، دشمنی و بعضا هتاکی تبدیل و باعث شده است، مقدار زیادی از وقت مدیران، برنامه‌ریزان و ورزشکاران صرف پاسخگویی به این اتهامات باشد.

وی افزود: طبیعتا رسانه‌های خودمان از اصول اولیه که سازندگی در عرصه ورزش است، غفلت می‌کنند، من همیشه تعریفی را که برای ابرار ورزشی دارم این است که چیزی را که برای خودمان نمی‌پسندیم، برای دیگران هم نپسندیم، بنابراین سعی کنیم آنچه را که راضی نیستیم به خودمان گفته شود و با غرض آلوده باشد را چاپ نکنیم.

او ادامه داد: روش ما این است که موفقیت‌ها را برجسته کنیم و کاستی‌ها را هم با ذکر دلایل منعکس کنیم و اگر به کسی هم بربخورد، تماس می‌گیرند و نقطه نظرات خودشان را می‌گویند و ما هم عادلانه موظفیم آن‌ها را درج کنیم.

این مدیر مسوول تصریح کرد: ما در کشورمان حد و مرزی برای کمیت نشریات ورزشی نداریم و متاسفانه هرچقدر به نشریات ورزشی ما اضافه می‌شود، به تعداد مخاطبان ما اضافه نمی‌شود و تعداد روزنامه‌ها، تعدد خبر، همسانی و همسویی خبر برای خوانندگان انگیزه‌ای ایجاد نمی‌کند و این باعث شده ما به جلو حرکت نکنیم و درنتیجه ورزش ما هم حرکتی نداشته باشد.

وی که در برنامه رادیویی همیشه با ورزش صحبت می‌کرد، خاطر نشان کرد: ما به تعداد روزنامه‌های ورزشی کارشناس نداریم، به تعداد روزنامه‌ها، ورزشی‌نویس مطلع نداریم؛ تنوع هم در روزنامه‌ها نداریم و اکنون برخی‌ها بدون اینکه تخصصی در زمینه ورزش داشته باشند، برای اینکه شغلی داشته باشند، می‌آیند و در روزنامه‌های ورزشی کار می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر