۱۳۸۹ تیر ۲۴, پنجشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


شبکه ماهواره‌ای داماد آیت‌الله سیستانی برای کودکان و نوجوانان

Posted: 15 Jul 2010 08:28 AM PDT

شیعه آنلاین - یک منبع آگاه در شهر قم به خبرنگار شیعه آنلاین گفت: حجةالإسلام و المسلمین سید «جواد شهرستانی» داماد و نماینده حضرت آیت الله سیستانی در شهر مقدس قم از راه اندازی یک شبکه ماهواره ای شیعی خبر داد.

این منبع آگاه در ادامه افزود: این شبکه ماهواره ای که مراحل پایانی راه اندازی آن به پایان رسیده، قرار است به صورت تخصصی در زمینه کودکان و نوجوانان فعالیت کند و به نشر معارف اهل بیت (ع) بپردازد. پخش آزمایشی این شبکه ماهواره ای چند ماه پیش آغاز شده است.

این منبع آگاه همچنین گفت: فعالیت رسمی این شبکه ماهواره ای که برنامه های خود را به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی پخش خواهد کرد، با آغاز ماه مبارک رمضان شروع خواهد شد.

وی در پایان افزود: برنامه های این شبکه ماهواره ای که «هدهد» نام دارد و دفتر مرکزی آن در شهر بیروت پایتخت لبنان قرار دارد، قرار است پرمحتوا، جذاب و با کیفیت باشد از همین رو بودجه نسبتا هنگفتی برای راه اندازی و نیز پشتیبانی این شبکه در نظر گرفته شده است.

علاقمندان می‌توانند برای مشاهده پایگاه اینترنتی این شبکه ماهواره ای به آدرس www.hodhod.tv مراجعه کنند و یا آن را بر روی فرکانس ذیل مشاهده کنند:

نیل ست
Frequency:10720
symbol rate: افقی 27500

نگاهی به مشخصات و امکانات خبرگزاری ایرنا

Posted: 15 Jul 2010 07:56 AM PDT

هفته‌نامه‌ی پنجره، محمدمهدی مولائی - خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) از جمله قدیمی ترین سازمان ‎های خبری ایرانی است که در فضای مجازی حضور پیدا کرد. وب سایت ایرنا قدمتی بیشتر از یک دهه دارد و پیش از آن‎که خبرگزاری ‎ها و وب سایت ‎های خبری نسل جدید متولد شوند، این ایرنا بود که شیوه انتشار اخبارش را از تلکس به اینترنت ارتقاء بخشید تا دایره مخاطبانش گسترده تر شود. اما این پیشگامی در فضای خبری مجازی تداومی نداشت و با تولد پایگاه‎‎های اطلاع رسانی جدید در قالب ‎های مختلف، ایرنا به تدریج جایگاه برتر خود را از دست داد. همراه نبودن با تحولات فضای مجازی، باعث شده این خبرگزاری از رقابت در عرصه خبری وب عقب بماند.

مشخصات

خبرگزاری ایرنا از نرم افزار مدیریت محتوای، تولیدی شرکت «هایپرمدیا» استفاده می کند که چند خبرگزاری مطرح دیگر را نیز راه اندازی و پشتیبانی کرده است. چندزبانه بودن از جمله قابلیت ‎های این خبرگزاری است و علاوه بر تولید حجم انبوهی از اخبار به زبان فارسی، در ایرنا بخش ‎هایی به شش زبان دیگر نیز فعالیت می کنند. زبان ‎های انگلیسی و عربی بخش ‎های پراهمیت تر خبرگزاری ایرنا هستند و بخش ‎های ترکی، فرانسوی، چینی و اسپانیولی در اولویت بعدی قرار دارند. سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی - فرهنگی، ورزشی و خارجی، سرویس ‎های خبری اصلی ایرنا محسوب می شوند که برای هرکدام چندین زیرسرویس تعریف شده است. وب سایت ‎های استانی نیز از جمله دیگر بخش ‎های جانبی خبرگزاری هستند. درکنار وب سایت سراسری، به ازای هر دفتر استانی ایرنا، یک صفحه در خبرگزاری تعریف شده تا اخبار هر استان به طور جداگانه پوشش داده شود. بیشترین بازدیدکنندگان ایرنا به ترتیب از کشور‎های ایران، آذربایجان، ایالات متحده امریکا، سوئد و در ایران از شهر‎های تهران، اصفهان، اراک و یزد هستند.


جایگاه

علی رغم تمام امکانات فنی و غیرفنی که خبرگزاری ایرنا از آن بهره می برد، مقایسه جایگاه ایرنا در میان پایگاه‎‎های خبری فارسی‎زبان نشان می دهد این وب سایت وضعیت مطلوبی ندارد. برای مقایسه وب سایت ‎ها می توان از آمار شرکت اطلاعات وب «الکسا» استفاده کرد. الکسا وب سایت ‎ها را با تخمین تعداد بازدیدکنندگان آن‎‎ها رده‎بندی می کند. مرور لیست وب سایت ‎های برتر ایران در الکسا نشان می دهد که ایرنا نه تن‎ها در میان خبرگزاری ‎های رسمی در جایگاه مناسبی نیست، بلکه چندین وب سایت خبری نیز از ایرنا موقعیت بهتری دارند. براساس آمار الکسا خبرگزاری ‎های فارس، مهر و ایسنا و وب سایت ‎های خبری تابناک، خبرآنلاین، عصرایران، جهان نیوز، رجانیوز، فردانیوز و الف بالاتر از ایرنا قرار گرفته اند. اما در عین‎حال ایرنا توانسته تنها از چند خبرگزاری تخصصی از جمله رسا، ایلنا، میراث فرهنگی و غیره وضعیت مناسب تری داشته باشد. رتبه الکسای ایرنا در بین وب سایت های ایرانی ۷۲ و در بین وب سایت ‎های دنیا ۴۰۷۷ است.

امکانات

ایرنا اغلب امکانات فنی مرسوم در وب سایت ‎های خبری ایرانی را به کار گرفته است. امکانات ابتدایی از قبیل آرشیو و جست وجوی پیشرفته و آر.اس.اس برای اخبار وجود دارد، هرچند امکان دریافت و انتشار نظرات کاربران برای اخبار ایرنا فعال نیست. از جمله بخش ‎های قابل توجه در وب سایت، «ایرنا چندرسانه ای» است که به گزارش ‎های ویدئویی اختصاص دارد. در این بخش اخبار به روایت تصویر در دسترس مخاطبان قرار گرفته و مجموعه فایل ‎های تصویری گردآوری و تولید شده در بخش ‎های «فیلم ‎های خارجی»، «فیلم ‎های داخلی»، «فیلم ‎های دفاتر» و غیره منتشر می شود.

وب ۲

همچون اغلب خبرگزاری ‎ها و وب سایت ‎های خبری ایرانی، ایرنا در سال ‎های اخیر همگام با تحولات تعاملی دنیای اینترنت پیش نرفته و از امکانات ایجاد شده در فضای «وب ۲» بی بهره است. ایرنا در هیچ کدام از رسانه‎‎های اجتماعی حضور ندارد و امکان ارسال مطالب به وب سایت ‎های خبری اجتماعی نیز فراهم نیست. در خبرگزاری ایرنا بخشی با عنوان «هر شهروند، یک خبرنگار» به چشم می خورد. شعاری که تداعی کننده فرآیند روزنامه نگاری شهروندی است. اما امکان فنی برای دریافت مطالب یا فایل ‎های صوتی و تصویری شهروندان و بخشی برای نمایش آن‎‎ها در وب سایت دیده نمی شود. مخاطبان در این بخش تنها می توانند با ارسال نام، نام خانوادگی و شماره تلفن شان به ایرنا به عنوان علاقه‏مند به تولید خبر ثبت نام کنند. ایرنا در به کارگیری امکانات جدید اینترنتی چندان با تحولات روز همراه نبوده و این عقب افتادن در عدم موفقیت آن در جذب مخاطبان تأثیرگذار بوده است.

«ایرنا از یک آرتروز مزمن سازمانی رنج می‌برد»

Posted: 15 Jul 2010 07:54 AM PDT

هفته‌نامه‌ی پنجره - عمر طولانی خبرگزاری رسمی کشور آن را به یکی از قدیمی ترین سازمان ‎های رسانه‎ای در ایران تبدیل کرده است. از آژانس خبری پارس تأسیس اوایل سده چهاردهم تا خبرگزاری ایرنای ۱۳۸۹ راه پرفراز و نشیبی طی شده که مرور تحولات آن، به نوعی مرور تاریخ سیاسی ایران در این سال هاست. تأسیس به عنوان یکی از زیرمجموعه‎‎های وزارت امورخارجه و سپس انتقال به اداره کل تبلیغات و پس از آن وزارت اطلاعات و جهانگردی و بعد‎ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به علاوه تعویض ده‎‎ها مدیر برای خبرگزاری، پیگیری تحولات این مجموعه خبری را مشکل می کند.

برای مرور تحولات خبرگزاری دولتی ایران پس از انقلاب اسلامی به سراغ دکتر محمدحسن جعفری سهامیه رفتیم. دکتر جعفری از نخستین سال ‎های پیروزی پس از انقلاب در سطوح مختلف ایرنا فعالیت و از نزدیک این تحولات را پیگیری کرده است. خبرنگار و سردبیر خبری ایرنا در زمان جنگ ایران و عراق، سردبیری اتاق اخبار و در سال‎های پس از جنگ نیز معاون خبری ایرنا، مسئول دفتر چند نمایندگی خارجی و ریاست دانشکده خبر و... از جمله سمت ‎های جعفری در سال‎های فعالیت در خبرگزاری جمهوری اسلامی است.

جعفری صحبت هایش درباره ایرنا را با توصیف خبرگزاری به‎عنوان موجودی زنده شروع می کند و در ادامه گفت وگو بار‎ها به این توصیف اولیه اشاره دارد: «من اعتقاد دارم هر سازمانی به عنوان یک موجود زنده لاجرم یک سیر دگردیسی دارد. باید اجازه داد این موجود زنده سیر دگردیسی ‎های پی درپی خودش را طی کند. اگر مانعی ایجاد شود، مشکل پدید می آید و حتی ممکن است این انسداد دگردیسی موجب مرگ شود. برای این فرآیند مثال در عالم طبیعت، پیله کرم ابریشم است. باید اجازه داد پیله شکل بگیرد و پس از آن زایشی به وجود آید و پروانه متولد شود؛ جلوی این زایش را نباید گرفت.» متن مصاحبه با دکتر جعفری را در ادامه می‎خوانید:

- برای شروع بهتر است به گذشته و روز‎های اول انقلاب برگردیم. ایرنا در آن روز‎ها و پیش از ورود شما چه حال و روزی داشت؟

- آشنایی جدی‎ام با خبرگزاری به سال ۱۳۵۹ باز‎می‎گردد که به‎عنوان یک جوان 22 ساله به خبرگزاری آمدم. البته طبیعی است که ما نام خبرگزاری «پارس» را از بچگی در رادیو می شنیدیم و در دوران دانشجویی در دانشگاه تهران یعنی اواسط ۱۳۵۵ هم بیشتر نسبت به آن حساس شدیم. در آن زمان رژیم شاه یکی از عناصر فکری خودش یعنی محمود جعفریان را به‎عنوان مدیرعامل خبرگزاری پارس تعیین کرده بود. جعفریان از عناصر فکری و مدیریتی حزب توده بود که بعد‎ها با شرایطی که در دربار فراهم شد، جذب حاکمیت شد.
با حضور جعفریان، خبرگزاری پارس، رشد سازمانی قابل توجهی داشت و نوعی دگردیسی طبیعی در این سازمان شکل گرفته بود؛ خبرگزاری از یک دفتر خبری در وزارت اطلاعات آن زمان، به یک سازمان خبری تبدیل شد. همان دوره برای اولین بار تأسیس نمایندگی در نقاط مختلف ایران و جهان هم آغاز شد.

- از نظر سازمانی، موقعیت خبرگزاری «پارس» پیش از انقلاب چگونه بود؟ مدیر آن در چه سطحی بود و چه کسی او را منصوب می کرد؟

- از نظر ساختاری زیرمجموعه وزارت اطلاعات بود، ولی به لحاظ مدیریتی این‎گونه نبود. انتصاب مدیرعامل خبرگزاری در زمره انتصابات همایونی بود و شخص شاه حکم می داد. خبرگزاری مثل شرکت نفت، مثل دانشگاه تهران و چند جای دیگر بود که مشمول قانون انتصابات همایونی بودند. این قاعده انتصابات همایونی حتی بعد از انقلاب هم تا مدتی برقرار بود و اختیارات شاه به عهده رییس‎جمهوری گذاشته شد. بعد از انقلاب هم اولین سرپرست ایرنا (آقای محمدرضا شریف) و بعد اولین مدیرعامل (کمال خرازی) با حکم رییس‎جمهوری وقت، بنی صدر منصوب شدند. بعد‎ها این روند تغییر پیدا کرد.

به هرصورت در زمان پیش از انقلاب دگردیسی لازم انجام شده و پارس از یک دفتر خبری تبدیل به سازمانی پرقدرت شد. در سال ‎های متصل به انقلاب، نگاه خبری در مجموعه قوی بوده است. بعد‎ها که ما به خبرگزاری رفتیم و شواهد مربوط به سال ‎های قبل را مرور کردیم، نشان می داد پیش از انقلاب چه حال و هوایی بر سازمان حاکم بوده است. مدیریت خبرگزاری پارس در سال ‎های آخر پیش از انقلاب به نوعی نگاه حرفه‎ای پایبند بود، فرهنگ احساس تعلق و تعصب حرفه‎ای تقویت شده بود، به نسبت شرایط آن زمان تلاش شده بود که جایگاه خبرنگار در کشور ارتقاء پیدا کند و حیطه‎‎ها به‎صورت تخصصی تعریف شود. این‎‎ها تلاش ‎های قبل از انقلاب بود. از نظر مالی هم خبرگزاری، مورد توجه حاکمیت قرار داشت.

- این توجه به خاطر منحصر به فرد بودن خبرگزاری بود؟

- رژیم شاه تا سال ‎ها اعتقادی به سیاست رسانه‎ای مستقل نداشت. ماهیت رژیم و شرایط جهانی چنین ضرورتی را برای حاکمیت آن زمان ایران ایجاب نمی کرد. رژیم، خود را بخشی از اردوگاه غرب در نظام دوقطبی جهان می دانست که این اردوگاه همه ملزومات رسانه‎ای را فراهم داشت. لذا در کشوری مثل ایران احساس نمی شد که باید سیاست رسانه‎ای مستقلی وجود داشته باشد. نتیجه این سیاست در همه حوزه‎‎های رسانه‎ای هم دیده می شد. خبرگزاری به معنای جدی اصلا وجود نداشت، تعداد روزنامه‎‎ها اندک بود و فعالیت رادیو و تلویزیون محدود.

همان‎طور که گفتم در سال ‎های آخر رژیم بود که متفکرینی به دربار راه یافتند و خون تازه‎ای به آن تزریق کردند و در برخی از این سیاست ‎ها تجدید نظر صورت گرفت. این گروه جدید به این نتیجه رسید که دربار نیاز دارد یک خبرگزاری قوی داشته باشد تا بتواند اهدافی را تأمین کند.

- این تیم فکری که اشاره می کنید همان گروهی از توده ای ‎ها هستند که از طریق دفتر فرح پهلوی به دربار جذب شدند و در بخش ‎های فرهنگی کشور تأثیرگذار بودند؟

- بله، درواقع فرح در این بین نقش قابل‎توجهی داشت. البته ناگفته نماند که هیچ‎وقت یک جریان واحد نمی توانست چنین تحولی را به وجود بیاورد و زمینه‎‎های دیگری هم وجود داشته است. دفتر آژانس خبری پارس از قبل وجود داشت، ولی با سیاست گذاری و مدیریت این تیم دربار، آژانس به یک سازمان خبری مدرن نزدیک شد. خبرگزاری تلاش می‎کرد از برخی نمونه‎‎های منطقه‎ای همچون خبرگزاری آناتولی ترکیه و سازمان‎‎های توسعه یافته‎تری چون فرانس پرس و رویترز الگو بگیرد. در آن سال ها، هم جریاناتی که ریشه‎‎های تفکر شرقی داشتند، مانند جعفریان و سایر توده ای ‎ها و هم جریاناتی که ریشه‎‎های تفکر غربی داشتند و در دربار فعال بودند به این نقطه اشتراک واحد رسیدند که یک سازمان خبری مستقل برای دربار لازم است.

بدین ترتیب، خبرگزاری پارس در مراحل ابتدایی چنین تغییر و تحولاتی بود که انقلاب صورت گرفت. در جریان انقلاب هم دیده شد اهالی خبرگزاری، همراه نهضت مردم بودند و اعتصابات در خبرگزاری هم شکل جدی داشت. خبرگزاری پارس همراه با رادیو و تلویزیون از جمله آخرین سازمان ‎هایی بودند که به اعتصابات پیوستند. این نشان می دهد علی رغم تلاش زیادی که رژیم شاه برای هماهنگی خبرگزاری با دربار انجام داده بود، بدنه اصلی خبرگزاری، مردمی بودند. بعد از انقلاب هم اولین سرپرست خبرگزاری، یک مدیر صاحب صلاحیت و شخصیت حرفه‎ای از داخل مجموعه بود. این نشان می دهد افراد خبرگزاری از نظر وابستگی به دربار چندان گزینش نشده بودند، و عناصر خبرگزاری افراد گزینش شده در روال ‎های حرفه‎ای خبری بودند و البته شماری از آن‎‎ها حتی در اروپا برخی آموزش ‎های خبری را هم گذرانده بودند.

- وقوع انقلاب چه تأثیری بر فعالیت خبرگزاری داشت؟

- بعد از انقلاب، اصل نگاهی که به ماهیت خبرگزاری وجود داشت همچنان تداوم یافت. این نگاه لزوم وجود یک خبرگزاری اصطلاحا دولتی یا حاکمیتی برای ایران بود. در بسیاری از کشور‎های منطقه چنین خبرگزاری ای وجود داشت، در ترکیه، عراق، پاکستان و غیره. در همه این‎‎ها خبرگزاری دولتی، نیاز قابل‎لمس و فرمولی طبیعی و امری پذیرفته شده بود. خبرگزاری پارس هم در دوران تازه، همین وضعیت را پیدا کرد. پس با استقرار جمهوری اسلامی هم توجه خوبی به خبرگزاری صورت گرفت. خبرگزاری پارس از جمله سازمان ‎هایی است که با وقوع انقلاب تضعیف نشد و فعالیت آن نوسان نداشت، بلکه از همان روز‎های اول انقلاب مورد توجه قرار گرفت و به فعالیتش ادامه داد. محمدرضا شریف که از کارکنان حرفه‎ای و نجیب خبرگزاری بود، به‎عنوان اولین سرپرست بعد از انقلاب برای خبرگزاری پارس تعیین شد و سپس در اوایل سال ۱۳۵۹ کمال خرازی به‎عنوان مدیرعامل خبرگزاری منصوب شد. با شروع مدیرعاملی ایشان، موجی از نیرو‎های جوان، دارای استعداد و انقلابی در مفهوم آن زمان وارد خبرگزاری شدند، این‎‎ها پیشینه آموزش ‎های خبری نداشتند، ولی عموما افرادی مستعد، پرانگیزه و با انرژی بودند. این موج در طول یک یا دو سال وارد خبرگزاری شد و فکر می کنم حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ نیروی جدید را در بر می‎گرفت. این‎‎ها بخش ‎های مختلف خبری سازمان را به تدریج در اختیار گرفتند. من هم یکی از آن نیرو‎ها بودم.

- داستان ورود خودتان به خبرگزاری چگونه بود؟

- اواخر خرداد ۱۳۵۹ زمانی‎که بنده دانشجوی دانشگاه تهران بودم، شرایطی پیش آمد که به تعطیلی دانشگاه‎‎ها منجر شد. من و تعدادی از دوستانم که یاران دبستانی آن زمان بودیم، از طریق آگهی استخدامی که در روزنامه درج شده بود، بدون چندان تشریفات اداری یا آزمون‎‎های حرفه‎ای، به ایرنا پیوستیم.

- این‎که به سرعت شما را استخدام کردند به واسطه تخصص یا سابقه خاصی بود که داشتید؟ یا این‎که هر دانشجویی را که مراجعه می کرد را استخدام می کردند؟

- نه، ما تخصص رسانه‎ای نداشتیم و مدیران آن زمان خبرگزاری پارس هم شناختی از ما نداشتند. خبرگزاری به نیرو‎های جوان و تحصیل‎کرده نیاز داشت و همین که در مصاحبه‎‎های شفاهی، نوعی استعداد خبری را در داوطلب می‎یافتند، استخدام اولیه وی انجام می‎شد. چندماه بعد یعنی اواخر شهریورماه همان سال، جنگ علیه ایران آغاز شد. بنده و دوستانم در ابتدای فعالیت ، در بخش خبر نبودیم و مسئولیت راه اندازی یک بانک اطلاعاتی خبری را به عهده داشتیم. خاطرم هست اولین تجربه فعالیت خبرنگاری من، با اولین شب بمباران شهر‎های ایران مصادف شد. اولین لحظاتی که در اتاق خبر حاضر شدم، استان ‎های ایران بمباران می شد و ما از طریق تماس‎‎های تلفنی، سرگرم جمع‎آوری اطلاعات مربوط به این حملات برای خبرگزاری بودیم.

به هرحال در این مرحله نیز، خبرگزاری، دگردیسی خود را متناسب با شرایط روز انجام داده بود. به‎نظر می‎رسد، فرمول خبرگزاری دولتی برای اوضاع و احوال آن روز‎های کشور مناسب بود. این ویژگی و شرایط دیگری که به آن‎‎ها اشاره خواهم کرد، باعث شد خبرگزاری در آن زمان بتواند نقش مؤثری داشته و موفق باشد. در تمام طول هشت سال جنگ نگاه‎‎ها متوجه خبرگزاری بود و سازمان در اطلاع رسانی جنگ، نقش محوری داشت. با همان امکانات مخابراتی بسیار محدود آن زمان، این مجموعه خبری، عملکرد خوبی داشت؛ به‎ویژه آن‎که به‎دلیل منحصر شدن کشور به تنها یک خبرگزاری، دسترسی به عالی‎ترین مسئولان نظام تقریبا فوری، بی‎واسطه و مؤثر بود. مثلا مطلبی را که روی تلکس ویژه منتشر می کردیم، تا 10 دقیقه بعد رهبری کشور که آن زمان امام خمینی (رحمت ا... علیه) بودند، می خواندند. این حالت بی نظیری برای کار خبری آن زمان بود. خبرگزاری در این دوران به خوبی نفس می کشید، پرتپش بود، خون می رساند و زنده بود.

شاید برای من هم الان بعد از گذشت ۳۰ سال تصور آن شور و اشتیاق و سرزندگی حاکم بر خبرگزاری سخت باشد. می خواهم بگویم همه چیز انگیزه بود، تلاش برای مفید بودن و این احساس که تو تأثیرگذار هستی، چون ما تأثیرگذاری خبرگزاری را به‎سرعت می دیدیم. حاصل این تأثیرگذاری یا در رادیو منعکس می شد که بلافاصه می شنیدیم، یا در روزنامه‎‎ها بود که فردا صبح می دیدیم، یا در تصمیماتی بود که مدیریت کشور در رده‎‎های مختلف اتخاذ می کرد که آن هم ملموس بود. این شرایط باعث شد در خبرگزاری نسلی رشد کند که اعتماد به نفس و انگیزه بالایی داشت. از این حدود ۲۰۰ نفر بسیاری از آن‎‎ها به‎تدریج از خبرگزاری رفتند و در جا‎های دیگر تزریق شدند، از جمله در رادیو و تلویزیون، روزنامه‎ها، حتی رادیو‎های خارجی مثل بی‎بی‎سی و غیره. آن‎‎ها در سایر رسانه‎‎ها خودشان منشأ تحولاتی شدند. آن فضای خبرگزاری، این چنین نیرو‎هایی را به‎وجود آورده بود.

- فضای کاری خبرگزاری در دوران جنگ به چه صورتی بود؟ آغاز کار خبری نسل شما در ایرنا با آغاز جنگ همراه بود. این‎چه تأثیری در عملکرد خبرگزاری داشت؟

از نظر پوشش خبری جنگ، در بین نیرو‎های جوان خبرگزاری رقابت بود. در بین خبرنگارانی که به این نسل تعلق داشتند و در یک بازه زمانی جذب شده بودند، کمتر دیده می شد کسی تمایل داشته باشد که بخواهد در یک دفتر خبرگزاری و در یک منطقه آرام فعالیت کند. مثلا کسی تمایل نداشت به دفتر ساری یا نیشابور یا حتی مشهد برود. حتی تمایل زیادی وجود نداشت کسی به دفاتر خارج از کشور برود، برای این کار‎ها اشتیاقی نبود. برعکس برای حضور در جبهه‎‎ها اشتیاق بسیاری وجود داشت. نمی دانم برای این پدیده چه اسمی می توان گذاشت. به هرصورت پدیده‎ای متعلق به نسل ما بود. فارغ از جنبه ارزشی آن و این‎که ما این پدیده را مثبت یا منفی بدانیم، چنین فضایی در آن زمان وجود داشت. خاطرم هست بارها، هر کدام از این نیرو‎ها که امکان حضور در یک عملیات را پیدا نمی‎کرد، بسیار متأسف بود. هدفم از طرح این مسئله صرفا توصیف و روایت حال و هوای آن روز‎های خبرگزاری است.

خبرگزاری با این نوع نیروها، کارکردی این‎گونه داشت. این حال و هوا ادامه داشت تا زمانی‎که جنگ تمام شد. با پایان جنگ اما شرایط به تدریج تغییر کرد. این تغییرات در همه عرصه‎‎های کشور به‎تدریج با سرعت بیشتری اتفاق افتاد و این‎جا بود که خبرگزاری با روند این تغییرات همراه نشد، متناسب با شرایط جدید جهانی، تحول نیافت و دگردیسی لازم در آن، صورت نگرفت.

- تغییر نام خبرگزاری چه زمانی اتفاق افتاد؟

- در سال ۱۳۶۰ یا ۱۳۶۱ مجلس نام خبرگزاری را از «پارس» به «خبرگزاری جمهوری اسلامی» تغییر داد. بسیاری از دوستانی که آن زمان از این تغییر نام خوشحال شدند و من هم یکی از همان ‎ها بودم، بعد‎ها به این نتیجه رسیدند که این یکی از بزرگ ترین اشتباهات خبرگزاری و نظام در مورد ایرنا بوده است. به این نتیجه رسیدند که «برند» خبری پارس، می‎بایست حفظ می شد. این تغییر نام نیز یکی از عوامل انسداد دگردیسی در آن زمان و در سال‎‎های بعد از آن شد. خبرگزاری با این تغییر نام، گویی به پدیده‎ای مقدس تبدیل شده بود که هیچ نوع دگردیسی جدی‎ای برای آن مقدور نشود.

- چرا ایرنا پس از جنگ نتوانست نقشی که در فضای رسانه‎ای کشور داشت را حفظ کند و کم کم به یک سازمان رسانه‎ای کم ‎اثر تبدیل شد؟

- پس از جنگ، شرایط جهانی و وضعیت رسانه‎‎های ملی و بین‎المللی تغییر یافته بود. عصر طلوع اینترنت کم کم فرا می رسید. جنگ سال ۱۹۸۸ تمام، و دو سال بعد از آن اینترنت در دنیا عمومی می شود، هرچند در ایران هنوز خبری از آن نیست. همه شواهد داد می زند که دیگر وقت یک دگردیسی است. در جایی مثل خبرگزاری، این دگردیسی باید از نوع غیردولتی شدن یا حداقل نیمه دولتی شدن دنبال می شد. در آن روز ‎ها چند سالی می شد که خبرگزاری ‎هایی مثل آناتولی، نیمه دولتی شدند و فقط کشور‎هایی که حزبی اداره می شدند مثل سوریه (خبرگزاری سانا)، عراق (خبرگزاری اینا) و خبرگزاری یمن جنوبی، هنوز اوضاع سابق را داشتند. ولی در ایران با وجود این‎که ادبیات و فهم روشن و قابل درکی برای غیردولتی شدن ایرنا وجود داشت، این تحول شکل نگرفت. دگردیسی ای که باید در اواخر دهه 60 یا اوایل دهه 70 صورت می‎گرفت، با انسداد مواجه شد. پیله باید باز می شد تا کرم تبدیل به پروانه شود، ولی نشد تا ایرنا امروز به موجودی فلج شده تبدیل شود.

- این نیاز در بدنه و مدیریت ایرنا از چه زمانی احساس می شد؟

- در سطوح حرفه‎ای، خیلی قبل تر از این دوره کاملا احساس می شد. خاطرم هست که حتی فکر تشکیل یک خبرگزاری خصوصی، اولین‎بار در سال 1368 برای ما به یک دغدغه تبدیل شده بود؛ چراکه به‎تدریج، شرایط اجتماعی و رسانه‎ای جهان و ایران تغییر کرده بود و یک خبرگزاری دولتی نه قابلیت انگیزشی داشت، نه تحرک و نه اعتمادی در بین متن مخاطبان جامعه. با این حال نوعی فرسودگی انگیزشی در بین نسلی از خبرنگاران ‎که انرژی فراوانی را صرف جنگ کرده بودند، دیده می شد. از یک سو، ساختار سخت دولتی و موانع قانونی کشور برای شکل‎گیری رسانه‎‎های خصوصی و از سوی دیگر، دورنمای چندان قابل لمسی را برای یک تحول رسانه‎ای در کشور، به دست نمی‎داد. در آن زمان هنوز از اینترنت خبری نبود و یکی از مهم‎ترین فاکتور‎های مشکل‎ساز برای یک خبرگزاری خصوصی و جدید، رساندن اخبار تولیدی به روزنامه‎‎ها و متن مخاطبان بود.

متأسفانه در آن زمان پتانسیلی که در ابتدای دهه ۱۳۶۰ وجود داشت، در طول زمان جنگ فرسوده شده بود. به همین دلیل، هرچند می‎دانستیم که مشکل کار کجاست و چه‎کار باید کرد، اما نه در ایرنا، دگردیسی لازم رخ داد و نه مستقل از آن زایشی انجام شد. البته سال‎های بعد، با تولد اینترنت، انقلابی بنیادین صورت گرفت. برای نسل تازه‎تر، دنیای جدیدی که اینترنت هم بخشی از آن است، شرایطی کاملا متفاوت را پدید آورد. می بینید که در اوایل دهه 80 موجی از خبرگزاری ‎های خصوصی به اشکال مختلف در کشور راه اندازی می شود. این موج از روی سر ایرنا که قادر به انطباق با شرایط جدید نیست، عبور می کند. در شرایط جدید، ایرنا دیگر نه سوگلی نظام است و نه منحصربه‎فرد. به‎تدریج به شرایطی می‎رسیم که نمی‎توان نقش، جایگاه یا حتی کارویژه‎ای را برای ایرنا ترسیم کرد. ایرنا در یک سایه سنگین به رخوت می‎افتد؛ به‎نحوی که بود و نبود آن چندان احساس نمی‎شود. شرایط کنونی ایرنا، مشابه شرایط یک بدن سنگین، کم انرژی و بی‎انگیزه است که از یک آرتروز مزمن رنج می‎برد.

اکنون نیز، سال‎ها پس از گسترش خبرگزاری‎‎های جدید شبه‎خصوصی و گسترش شبکه‎‎های مجازی اطلاع‎رسانی، ایرنا همچنان در پیله کهنه خود مانده است، انگیزه‎‎های درون سازمانی به حد بسیار پایینی رسیده است و اعتماد عمومی به خبرگزاری و رسانه‎‎های دولتی به‎تدریج از دست رفته است. امروز خبرگزاری در این شرایط است و برای سازمانی که از چند مرحله دگردیسی طبیعی خود جا مانده است، تغییر مدیران، چندان چاره‎ساز نیست.

- این نگاه شما به عنوان یکی از عناصر داخل ایرنا بود که سال ‎ها تحت عناوین مختلف در خبرگزاری حضور داشته اید. شما سال ‎ها هم مدیر دانشکده خبر بوده اید و در این حوزه تدریس کرده اید. از جنبه آکادمیک چطور می توان به وضعیت «اخبار» خبرگزاری نگاه کرد؟ به نظر می رسد شیوه خبری ای که در خبرگزاری ایرنا و سایر خبرگزاری ‎های کشور دنبال می شود، استاندارد خاصی ندارد. خبر‎هایی که روی خروجی قرار می گیرند گاه از تعریف ‎های آکادمیک و استاندارد خبر بسیار دور هستند. گاهی دقت و انصاف در تنظیم خبر‎ها دیده نمی شود و خبر‎ها معمولا با تفسیر جانب دارانه همراه هستند. به‎نظر شما شکل مطلوب و آرمانی چه می تواند باشد؟

- ژورنالیسم به‎عنوان یکی از شاخه‎‎های مهم رسانه، یک رشته علمی مستقل با روش‎‎ها و الگو‎های خاص خود است. فراتر از آن، مجموعه‎ای از دیگر رشته‎‎های علمی نیز در آن به‎طور جدی نقش دارند: سیاست، روان شناسی، جامعه شناسی، زبان شناسی و غیره همه در آن تأثیر گذار هستند؛ گویی در این‎جا با یک بین رشته‎ای پیچیده مواجه هستیم. خبر، امروز در دنیا کاملا یک پدیده تعریف شده، حد و مرزدار، علمی و دارای روش شناسی مشخص است. دنیای ژورنالیسم اما یک دنیای انحصاری نیست، یک فضای عام رقابتی است. مانند دنیای داروسازی نیست که فرمول ‎ها در اختیار شرکت ‎های خاصی باشد. با این حال، کشور ما به علت نداشتن سنت رسانه‎ای جدی و پایدار، امروزه نیز در این حوزه با ضعف‎‎های فراوانی روبه‎روست. ما در رسانه و ژورنالیسم سابقه و سنتی در ایران نداریم، البته این با ارتباطات متفاوت است که در آن سابقه و سنت‎‎های دیرپایی داریم. علل دیگر به شرایط اجتماعی - سیاسی کشور باز‎می گردد.

- در خارج از کشور و در بین رسانه‎‎های خارجی چه تصویری درباره ایرنا وجود دارد؟ در سابقه ایرنا انتشار اخباری مانند دستگیری صدام وجود دارد که همه خبرگزاری ‎های دنیا آن را به نقل از ایرنا منتشر کردند، ولی در سایر اخبار مربوط به منطقه کمتر دیده شده به ایرنا استناد شود. با توجه به این‎که شما در دوره‎ای هم مسئول دفتر ایرنا در وین و برلین بودید، نقش دفاتر خارج از کشور در وجهه بین‎المللی ایرنا چگونه است؟

- واقعیت این است که با یک آذرخش، جهان برای همیشه روشن نمی شود. این‎که خبرگزاری یک خبر بسیار مهم را مخابره کند، خبرگزاری را به رسانه مهمی تبدیل نمی کند. ایرنا در خارج از کشور در دوران ‎های مختلف نقش متفاوتی داشته است. در دوران جنگ، ایرنا سخن گوی رسمی نظام بود، بسیار مورد توجه قرار می گرفت، از آن نقل قول می شد و تحلیل ‎های آن مورد توجه بود. در آن دوران، اخبار ایرنا، حتی از رادیو و تلویزیون هم مستندتر و رسمی تر بود، اما آن دورانی بود که تمام شد و در حال حاضر چنین وضعیتی وجود ندارد. دفاتر خبرگزاری در خارج از کشور هم بیشتر در حوزه واردات خبر و نه صادرات خبر فعالیت می کنند. در خارج از کشور، ما اخبار محیط خودمان را جمع می کردیم و به داخل می فرستادیم. لذا ایرنا از مسیر دفاتر خارج از کشور اثرگذاری زیادی در خارج نداشته است. اثرگذاری آن از مسیر سرویس فارسی و انگلیسی است که آن هم توسط مخاطبان و مشترکانی خاص و نه از طریق افکار عمومی جهانی ردیابی می شود.

- تأثیرگذاری ایرنا در فضای رسانه‎ای کشور نشان می دهد ما با خبرگزاری عریض و طویلی مواجه هستیم که چابکی لازم را ندارد. درباره ریشه‎‎های رسیدن ایرنا به شرایط نامطلوب صحبت کردید، راه حل خروج از این وضعیت را چه می دانید؟

- همان‎طور که گفتم اگر دگردیسی در زمان خودش انجام نشود، بعدا به‎سختی می توان روند پیشرفت طبیعی کار را دوباره برقرار کرد. ماجرا از همان جا که ر‎ها شده است باید دنبال شود. ما نام و برند «پارس» را در جهان از دست دادیم. راه اندازی خبرگزاری «فارس» مستقیم و غیرمستقیم حاصل این حسرت بود. این خبرگزاری جدید حاصل تأسف و حسرت ناشی از تغییر نام خبرگزاری پارس به جمهوری اسلامی بود. این اشتباه ۲۰ سال بعد خودش را نشان داد و دیدیم که با حمایت یک نهاد ایدئولوژیک، خبرگزاری جدیدی ایجاد شد که عنوان فارس را برگزید.

پس برای بهبود وضعیت ایرنا باید رفت و از همان جا‎هایی که سال ‎ها پیش کار ر‎ها شده دوباره شروع کرد. تصور می کنم برای شروع، دولت می تواند خبرگزاری جمهوری اسلامی را در قالب سهام به‎کارمندان آن واگذار کند. اگر دولت می خواهد عدالت را رعایت کند، سهام را به همه کارمندانی که بعد از انقلاب در خبرگزاری کار کرده اند و در قید حیات هستند؛ واگذار کند. دولت می تواند بخشی را به‎کارمندان و بخشی را هم به یک نهاد حاکمیتی که بیشتر به آن اعتماد دارد واگذار کند. با واگذاری ایرنا و تشکیل هیئت امنا از میان سهام داران، مجموعه می تواند روند نوزایی را از سر گیرد و به مدیریت برآمده از دل کارکنان سپرده شود. در غیر این صورت عوض کردن مدیر عامل به شیوه فعلی چاره کار نیست. ایرنا مثل روستایی است که سال ‎ها متروکه شده، حالا تغییر مکرر کدخداها، دردی را از روستای فراموش شده، درمان نخواهد کرد. اکنون یکی از نیرو‎های با سابقه خبرگزاری، در رأس مدیریت این سازمان است که طبعا برای بهبود شرایط آن تلاش می‎کند، اما در چنین شرایطی، امکان یک نوزایی و احیای درونی در ایرنا فراهم نیست.

خبرگزاری ایرنا، ۷۷ سال اطلاع‌رسانی

Posted: 15 Jul 2010 07:54 AM PDT

هفته‌نامه‌ی پنجره، احمد جعفری چمازکتی - از مشخصات منحصربه‎فرد دهه حاضر، می‎توان به تنوع در منابع خبری اشاره کرد. روزگاری در این کشور تنها یک خبرگزاری وظیفه دریافت و انتقال اطلاعات و اخبار را بر عهده داشت و اگر بنا به دلایلی تلکس آن خاموش می‎شد، دیگر روزنامه‎ای توان انتشار نداشت. اما از اواخر دهه 70، با توسعه فن آوری و استفاده از اینترنت، خبرگزاری‎های کوچکی پا به عرصه گذاشتند تا حوزه خبر هم طعم تنوع را بچشد. حالا دیگر سایت‎‎های خبری و دیگر پایگاه‎‎های اطلاع‎رسانی با ورود به حوزه‎‎های تخصصی، کاستی‎‎های ایرنا را پوشانده اند تا قدرت انتخاب مخاطب ایرانی افزایش یابد. این نوشتار ضمن اشاره به تاریخچه ایرنا، فعالیت‎‎های این سازمان خبری را مرور می‎کند.

تاریخچه

سال 1312 با هدف گردآوری اطلاعات و اخباری واحد به مسئولیت «عبدا... انتظام» در وزارت امور خارجه شکل گرفت که بعد‎ها به «آژانس پارس‎» معروف شد. تا سال 1322 این آژانس خبری اخبار خود را از طریق تلگراف‎خانه مملکتی منتشر می‎کرد، اما از این سال، استفاده از یک دستگاه مخابراتی که اخبار را به صورت نوار باریکی و با علائم مخصوص ضبط می‎کرد، در دستور کار آژانس پارس قرار گرفت.

خبرگزاری فرانسه اولین آژانس خبری طرف قرارداد پارس بود و بعد‎ها خبرگزاری‎های رویترز، آسوشیتدپرس، یونایتدپرس و آناتولی با خبرگزاری ایران قرارداد همکاری بستند.
در سال 1354 آژانس پارس به یک شرکت دولتی وابسته به وزارت اطلاعات و جهانگردی تغییر وضعیت داد.

آژانس پارس در دی‎ماه سال 1360 با تصویب مجلس شورای اسلامی به «خبرگزاری جمهوری اسلامی‎» تغییر نام یافت.

«پیرنیا، تقوی، طباطبایی، جوانشیر، جعفریان، پورشریعتی و سمیعی‎» از مدیران پیش از انقلاب و آقایان «محمدرضا شریف، کمال خرازی، حسین نصیری، فریدون وردی‎نژاد، عبدا... ناصری، احمد خادم المله، سید جلال فیاضی و محمد‎جعفر بهداد» مدیریت این سازمان خبری را در سال‎های پس از انقلاب برعهده داشتند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی فعالیت‎‎های برون مرزی خود را از سال 1359 با تأسیس دفاتر اسلام آباد، لندن، دمشق و دهلی نو آغاز و هم اینک با دارا بودن 30 دفتر نمایندگی در خارج از کشور و بیش از 60 دفتر داخلی باید انتظارات فراوانی را در عرصه ملی و بین‎المللی برآورده سازد.

ایرنا در عرصه داخلی

یک دهه قبل، اگر تلکس ایرنا متوقف می‎شد، فردای آن روز روزنامه‎ای در پیشخوان کیوسک‎‎های مطبوعاتی به چشم نمی خورد. یک ایران و یک جهان بود و یک ایرنا. اما امروز وضع به‎گونه دیگری است. امروزه، خبرگزاری‎‎های خصوصی و سایت‎‎های خبری با حضور فعال و پرشور جوانان متعهد در فضای مجازی جان گرفته اند و خلاء‎‎های خبری را پر می‎کنند. امروزه حتی جای خالی تحلیل و تفسیر در رسانه رسمی کشور را رسانه‎‎های کوچک پر کرده‎اند. اما در همین حال باز هم نمی‎توان «ایرنا» را با رسانه‎‎های دیگر مقایسه کرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی با دارا بودن بیش از 60 دفتر رسمی در همه مناطق کشور و شماری از خبرنگاران کارمحصولی در رصد اخبار همه مناطق کشور تواناست. رسمی بودن و به نوعی اتصال این مجموعه خبری با حاکمیت سیاسی موجب شده است اخبار طبقه‎بندی شده یا ویژه این رسانه خبری، در تصمیم‎سازی‎‎های کشور دارای اعتبار و اثر باشد.

هنگام بحران‎‎های خبری، تیم‎‎هایی متشکل از زبده‎ترین خبرنگاران ایرنا به مناطق بحران‎زده اعزام می‎شوند. این گروه خبری همزمان ضمن ارسال خبر برای مشترکان خود، گزارش‎هایی را در خروجی محرمانه برای مسئولان نظام ارسال می‎کنند تا تصمیم‎گیران کشور در جریان وضعیت واقعی بحران قرار بگیرند. طی سال‎های گذشته این دست از گزارش‎ها مبنای تصمیم‎گیری مسئولان کشوری بوده است.

برای نمونه می‎توان به گزارش «خاک سفید» اشاره کرد. دو تن از خبرنگاران و عکاسان ایرنا به مدت دوهفته در یک کانتینر در منطقه خاک سفید پناه می‎گیرند. آنان از خطراتی که بر سر راه‎شان وجود داشت، آگاه بودند. آنان می‎دانستند که ماشین نیروی انتظامی با سرنشینانش در این منطقه گم شد و تا آن روز خبری از سرنوشت‎شان داده نشد. اما همکاران من در ایرنا دو هفته سخت را در کانتینر گذراندند. ماحصل گزارش تحلیلی - تصویری ایرنا این شد که به دستور مقامات کشوری خاک سفید با خاک یکسان شود.

آفتی که در فعالیت‎‎های داخلی ایرنا را تهدید می‎کند، سنگینی کفه اخبار به‎سمت جریان قدرت است. این موضوع به پنج سال اخیر محدود نمی‎شود. در دولت‎های گذشته نیز این اتفاق افتاده است و این به نفس قدرت برمی‎گردد. اما اگر مسئولان ایرنا این سخن رهبری معظم نظام را آویزه گوششان قرار دهند که «خبرگزاری در بعد داخلی باید نبض نظام باشد»، وضع به‎گونه‎ای دیگر می‎شود.

ایرنا در عرصه بین‎المللی

از امتیازات خبرگزاری جمهوری اسلامی، در اختیار داشتن خبرنگارانی است که هم نسبت به جایگاه این رسانه و هم وظایف حرفه‎ای خود آگاهی کامل دارند. خبرنگاران، دبیران و سردبیران ایرنا، خود را سربازان نظام اسلامی در جبهه خبری می‎دانند. از همین‎روست که ایرنا توانسته است بار‎ها و بار‎ها ابتکار عمل خبری را از همتایان خارجی خود برباید و ابتکار عمل را در جریان سازی‎های خبری از آن خود کند.به اعتقاد خبرنگاران ایرنا، هر گاه خبرگزاری جمهوری اسلامی بتواند از همتایان خارجی خود سبقت گرفته و منبع خبر رسانه‎‎های غربی شود، این بدان معناست که پرچم ایران عزیز در بام دنیا به اهتزاز درآمده است.

با این نگرش است که ایرنا توانسته ده‎‎ها بار جریان‎‎های خبری بین‎المللی را در دست بگیرد تا از این رهگذر ضمن حراست از منافع ملی، از جایگاه حرفه‎ای رسانه رسمی کشور نیز صیانت کند. یکی از این ده‎‎ها مورد، خبر دستگیری صدام حسین دیکتاتور معدوم عراق است.

خبر دستگیری صدام

23 اردیبهشت 1382 شمسی (14 دسامبر سال 2003 میلادی)، مکان نقطه صفر مرزی خسروی در قصرشیرین. ده‎‎ها مسئول محلی آماده استقبال از «جلال طالبانی» از رهبران ارشد کرد و رییس دوره‎ای شورای حکومت انتقالی عراق هستند. جلال طالبانی از رهبران کرد‎های مخالف رژیم بعثی که اینک به‎عنوان عضو شورای حکومت انتقالی عراق، ریاست دوره‎ای این شوراء را برعهده دارد، می‎خواهد از طریق ایران به اروپا سفر کند.
پرواز هوایی در عراق به‎دلیل شرایط ناامن این کشور ممکن نیست و وی می‎بایست از طریق مرز خسروی در استان کرمانشاه وارد ایران شده و از این طریق به اروپا (فرانسه) سفر کند.

خودرو‎های حامل هیئت عراقی به مرز می‎رسند، جلال طالبانی هنوز از خودروی خود پیاده نشده و با لبخند منتظر سئوالی است تا با جوابش نه تنها «محسن فتاحی» خبرنگار ایرنا، بلکه مجموعه «ایرنا» را بار دیگر در بین غول‎های رسانه‎ای جهان سربلند کند. خبرنگار ایرنا وقتی لبخند طالبانی را می‎بیند، به فکر فرو می‎رود؛ چراکه هر بار مقام‎های عراقی از این مرز می‎گذشتند، چهره‎ای خسته و غمگین داشتند، اما این‎بار شاداب و سرحال بودند.

محسن با خود می‎گوید، رهبران کرد در سه دهه گذشته تنها با شنیدن خبر شکست رژیم صدام حسین دیکتاتور بغداد خوشحال می‎شدند، آیا این بار هم پای صدام در میان است؟
فتاحی اگرچه قبل از آمدن طالبانی پرسش‎هایی در‎خصوص وضعیت عراق از جمله ناامنی‎ها، گروهک منافقین، آینده عراق برای پرسیدن آماده کرده بود، اما احساس کرد اول باید از سرنوشت صدام بپرسد.

سئوال محسن پایان نیافته بود که طالبانی پاسخ داد: به یاری خداوند صدام دستگیر شد.
مخابره خبر دستگیری یکی از مخوف‎ترین دیکتاتور‎های جهان از یک منطقه مرزی توسط ایرنا، در صدر اخبار روز جهان قرار گرفت. با ارسال خبر فوری دستگیری صدام، خبرنگار ایرنا می‎دانست که باید جزییات بیشتری از این خبر را تهیه کند تا خبرگزاری جمهوری اسلامی در مصاف نابرابر خبری با غول‎های رسانه‎ای غرب، همچنان پیشتاز باشد.

اصرار خبرنگار سمج ایرنا نتیجه داد و طالبانی که از سوی اطرافیانش به خروج از منطقه دعوت می‎شد، توضیح داد: «دقایقی پیش، منابع آمریکایی به من اطلاع دادند که صدام حسین را در تکریت دستگیر کرده‎اند. صدام در یک عملیات مشترک توسط پیشمرگان کرد و نیرو‎های آمریکایی دستگیر شد و این یعنی پایان بحران، ناامنی و بدبختی مردم عراق.»
خبر فوری دستگیری صدام ساعت 13 روز یکشنبه مخابره شد و پس از آن خبر‎های تکمیلی یکی پس از دیگری در خروجی‎‎های داخلی و خارجی ایرنا قرار گرفت. دفتر ایرنا در منطقه مرزی شهرستان قصرشیرین که از زمان آغاز بحران عراق و حمله آمریکا و متحدانش به این کشور، به ستاد پوشش اخبار این منطقه حساس تبدیل شده بود، با ارسال پایان دوران صدام در واقع پایان خوش تلاش‎‎های خبرنگاران ایرنا در این منطقه خبری را اعلام کرد

جدول زیر سیر تطور سازمان خبری ایرنا را از بدو شکل‎گیری تا سال 1354 نشان می‎دهد:

سال نام سطح سازمانی تابعه / وابسته

1313 - آژانس پارس اداره کل تابعه اداره کل تبلیغات (وابسته به نخست‎وزیری)
1321 - آژانس پارس اداره کل تابعه اداره کل تبلیغات (‎وابسته به وزارت کار )
1326 - آژانس پارس اداره کل تابعه اداره کل تبلیغات (وابسته به نخست‎وزیری)
1342 - آژانس پارس اداره کل تابعه اداره کل انتشارات و رادیو (وابسته به نخست‎وزیری)
1346 - خبرگزاری پارس اداره کل وابسته به وزارت اطلاعات (تأسیس 1342)
1351 - خبرگزاری پارس اداره کل وابسته به وزارت اطلاعات و جهانگردی
1353 - خبرگزاری پارس شرکت دولتی (سازمان) وابسته به وزارت اطلاعات و جهانگردی
1354 - خبرگزاری پارس شرکت دولتی (ایجاد نمایندگی‎‎های مصوب در استان‎ها) وابسته به وزارت اطلاعات و جهانگردی

فتوای شماره ۸۳۸: استفاده از فیس‌بوک برای گفت‏وگو با نامحرمان حرام است

Posted: 15 Jul 2010 07:27 AM PDT

خبرگزاری فارس - در پی افزایش استقبال شهروندان اردنی از سایت اینترنتی "فیس‌بوک "، مفتی سابق این کشور استفاده از این سایت را در امور فساد، غیر اخلاقی و غیر شرعی حرام اعلام کرد.

"نوح قضاة " مفتی پیشین کل اردن با صدور فتوای شماره 838 به طور رسمی اعلام کرد که استفاده از سایت اینترنتی "فیس بوک " چنانچه جهت گفت‏وگو با نامحرمان و یا به منظور استفاده در امور فساد و خلاف شرع باشد از لحاظ اسلامی حرام است.

در این فتوا آمده است: استفاده از تمامی سایت های اینترنتی چنانچه در زمینه انتشار خیر و یا دعوت به موازین شرعی باشد از لحاظ فقهی بلامانع است و مساله حرام بودن به کارگیری آن ها بستگی به نوع استفاده از آن دارد.

مفتی سابق کل اردن در پایان این فتوا اعلام کرده که هرگونه استفاده خلاف موازین شرعی و عرفی از سایت های اینترنتی از جمله "فیس بوک " حرام است.

به دنبال استقبال بیش از حد شهروندان اردنی از سایت اینترنتی "فیس بوک " و مشکلات به وجود آمده برای بسیاری از خانواده های این کشور، کارشناسان امور اجتماعی و نیز اسلامگرایان اردنی از افزایش استفاده از این سایت ابراز نگرانی کرده اند و خواستار برخورد قاطع دولت جهت مبارزه با این پدیده شوم شده اند.

در حال حاضر از هر 7 شهروند اردنی یک نفر کاربر "فیس بوک " می باشد که این رقم در مقایسه با میانگین جهانی بسیار بالاست.

ایران جزو ۱۵ سیاه‌چاله اینترنت دنیا است

Posted: 15 Jul 2010 07:15 AM PDT

هفته‌نامه عصر ارتباط - ایران در رده‌بندی ارتباطات بین‌الملل در لیست 15 کشور سیاهچاله اینترنت دنیا قرار گرفت.

عنوان سیاهچاله که براساس نظریه نسبیت انیشتین به این 15 کشور داده شده، بدین معنی است که وقتی مسیر ارتباطات از این کشورها می‌گذرد، عبور از آن به سختی ممکن می‌شود.

فریدون قاسم‌زاده مدیرعامل شرکت افرانت در نشست خبری با اعلام این مطلب گفت: «سهم ایران از سرورهای دنیا تنها ۶ هزارم درصد است و این موضوع یکی از دلایل توسعه اندک اینترنت در کشور محسوب می‌شود.»

او با اشاره به اهمیت امنیت سایت‌های اینترنتی گفت: «دیتاسنتر افرانت در سال 87 راه‌اندازی و موفق شد از میان سه دیتاسنتر غیرخصوصی و دو دیتاسنتر خصوصی کشور گواهینامه مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) را دریافت کند.»

قاسم‌زاده با اشاره به اهمیت ISMS گفت: «مدیریت امنیت اطلاعات، شناسایی مخاطرات، یکپارچگی و در دسترس بودن اطلاعات را فراهم می‌کند و باتوجه به اینکه هرچه زمان می‌گذرد، ابزارهای حمله پیچیده می‌شود نیاز به مدیریت قوی برای امنیت اطلاعات بیش از پیش ضروری است.»

به گفته وی، مطالعات انجام شده توسط مراجع بین‌المللی نشان می‌دهد بیش از 70 درصد مشکلات امنیتی به دلایل غیرفنی بوده و عمدتا ناشی از مسایل مدیریتی است و پیاده‌سازی استاندارد ISMS موجب ارتقا و بهبود مستمر امنیت اطلاعات در سازمان‌ها می‌شود.

او دسترسی بالا را یکی از ویژگی‌های دیتاسنترهای استاندارد عنوان کرد و گفت: «از سال گذشته اینترنت در ایران دچار مشکلات فراوانی شده است که موجب شد در سال جاری به دلیل اختلال در اینترنت کشور، در موارد معدودی دیتاسنتر افرانت از دسترس خارج شود که این موضوع عدم دسترسی به دیتاسنتر را از کنترل ما خارج می‌کند.»

مدیرعامل افرانت، حجم سرمایه‌گذاری در زمینه دیتاسنتر در ایران را اندک توصیف کرد و افزود: «عمده مراکزی که معمولا به دیتاسنتر مجهز می‌شوند سه دسته هستند که شامل سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و شرکت‌های تجاری می‌شود.»

بچه‌ها به جای زنگ زدن، پیام کوتاه بفرستند

Posted: 15 Jul 2010 07:15 AM PDT

خبرآنلاین - کارشناسان از کودکان خواستند که کم‌تر از تلفن همراه استفاده کنند، چرا که ممکن است به سلامت آن‌ها آسیب وارد کند.

اگرچه هنوز هیچ مدرکی که اثبات کند تلفن‌های همراه می‌توانند برای سلامتی مضر باشند به دست نیامده است، از کودکان و نوجوانان خواسته شد زمان کم‌تری را صرف صبحت کردن با این وسایل کنند.

دکتر تونی جول در این باره گفت: همیشه رعایت نکات ایمنی خوب است. البته ما انتظار نداریم که کودکان هیچگاه از موبایل استفاده نکنند، اما به هر حال می‌توان کارهایی انجام داد که در آینده آن‌ها کم‌تر از لحاظ سلامت مشکل داشته باشند.
به همین دلیل کارشناسان از کودکان خواستند تا زمان کم‌تری را صرف صبحت کردن با تلفن همراه کنند.

زمانی که کودکان از تلفن همراه برای تماس با دیگران استفاده می‌کنند امواج رادیویی در نزدیکی سر آن‌ها فرستاده می‌شود.

هرچه قدر یک نفر زمان بیش‌تری را صرف صحبت کردن با تلفن همراه کند، بیش‌تر در معرض سیگنال‌ها قرار می‌گیرد.

البته تحقیقات فعلی نشان نداده است که جوانان بیش‌تر نسبت به این سیگنال‌ها حساس هستند و برای اثبات این موضوع تحقیقات بیش‌تری لازم است، اما به هر حال بهتر است کودکان استفاده خود از این وسایل را محدود کنند تا جلوی مشکلات احتمالی گرفته شود.

سازمان اپراتورهای موبایل نیز اعلام کرده است تا کنون هیچ مدرکی که اثبات کند تلفن‌های همراه می‌توانند خطرناک باشند به دست نیامده است. مدیر اجرایی این سازمان هم اعلام کرد بر اساس گفته سازمان بهداشت جهانی تا کنون هیچ تحقیقاتی نتوانسته است ثابت کند که تلفن‌های همراه برای کودکان یا بزرگسالان خطرناک هستند.

در طول دو دهه گذشته تحقیقات بسیار زیادی برای بررسی این موضوع انجام شده است. اما به هر حال تعدادی از کارشناسان توصیه می‌کنند تا زمانی که ما در این مورد به قطعیت نرسیدیم بهتر است کودکان کم‌تر از تلفن‌های همراه استفاده کنند، برای ارتباط با دیگران بیش‌تر پیام کوتاه بفرستند یا این که در زمان صحبت کردن از هندزفری استفاده کنند.

هشت‌پای پیشگو، ستاره‌ی جدید دنیای رسانه‌ها

Posted: 15 Jul 2010 07:15 AM PDT

تاجران اسپانیایی ومالکان رستوران‌های این کشور پیشنهاد 30 هزار یورویی برای خرید هشت پای (اختاپوس) پیش‌بینی کننده نتیجه مسابقات جام جهانی 2010 و قهرمانی اسپانیا در این جام را ارائه کرده اند.

به گزارش شبکه ایران، این هشت پا به نام پل در یک آکواریوم در شهر اوبرهاوزن در غرب آلمان نگهداری می‌شود که با پیش بینی‌های صحیح درباره نتایج جام جهانی 2010 هزاران طرفدار فوتبال را شیفته خود کرده است.

این اختاپوس که به یک ستاره رسانه‌ای تبدیل شده، اکنون باسوال هایی مواجه است که مردم از طریق ایمیل، نامه و یا حتی تلفن خواستار پاسخگویی این هشت پا به آنها شده اند.

به عنوان نمونه زنی از این اختاپوس پرسیده که آیا شوهرش به دنبال طلاق وی و ازدواج با زن دیگری است، فرد دیگری نیز درباره آینده دولت ائتلافی حاکم آلمان و دانش آموزی نیز درباره نمره ریاضیات خود سوالاتی را مطرح کرده است.

از سوی دیگر طبق برخی خبرها حتی در اسپانیا بحث هایی برای ساخت مجسمه این اختاپوس و نصب آن در یکی از شهرها در جریان است.

همچنین رادیو اسپانیا نیز از مردم این کشور خواسته است تا به افتخار پل در پایان هفته جاری در رستوران‌ها اختاپوس بخورند. این درحالی است که این اختاپوس تهدید به مرگ هم شده و دشمنان آن در اینترنت اعلام کرده اند که می‌دانند محل نگهداری آن کجاست و حسابش را خواهند رسید.

گروه رسانه‌ای مرداک یک شبکه تلویزیونی عربی راه می‌اندازد

Posted: 15 Jul 2010 07:01 AM PDT

خبرآنلاین - یک گروه تلویزیونی انگلیسی ماهواره ای روز چهارشنبه اعلام کرد به دنبال تاسیس یک شبکه خبری بیست و چهار ساعته به زبان عربی است. گروه "بی اسکای بی" اعلام کرد برای تاسیس شبکه ای تلویزیونی به زبان عربی، سرگرم مذاکره با یک سرمایه گذار خصوصی در ابوظبی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، شبکه تازه تاسیس این گروه رسانه ای تحت نام "اسکای" آغاز به کار خواهد کرد و "بی اسکای بی" و سرمایه گذار آن به شکل پنجاه درصدی در آن سهیم خواهند بود.

بر اساس این گزارش، "بی اسکای بی" در بیانیه خود خاطر نشان کرد شبکه خبری عربی زبان این شرکت از شیوه ای جدید بهره خواهد برد تا اخباری چند رسانه ای را بدون نیاز به دستگاه رمز گشا، در مناطق خاورمیانه و افریقای شمالی تحت پوشش قرار دهد.

مقر این شبکه خبری، که به گفته موسسان آن، مستقل و بی طرف خواهد بود، ابوظبی است؛ اما دفاتری برای ارسال برنامه به آن در تمام نقاط جهان افتتاح خواهد شد. در ادامه بیانیه "بی اسکای بی" آمده است در صورت دستیابی به توافق با طرف سرمایه گذار، شبکه "اسکای" عربی در دوسال آینده شروع به کار خواهد کرد. در همین پیوند، جان رایلی، مدیر شبکه خبری اسکای، که شبکه ای بیست و چهار ساعته است، رشد سریع اقتصادی و اجتماعی در خاور میانه را عاملی برای جذابیت روز افزون سرمایه گذاری در بخش رسانه ای این منطقه دانست. سی و نه درصد از سهام "بی اسکای بی" را نیوز کورپ "News Corp" در اختیار دارد.

مدیریت این شرکت را که متعلق به راپرت مورداخ است، جیمز پسر او به عهده دارد.

"News Corp" ماه گذشته پیشنهاد خرید شصت و یک درصد بقیه سهام "بی اسکای بی" را مطرح کرد، اما با مخالفت مدیران آن روبرو شد.

نرم‌افزار «هشت‌پای پیشگو» عرضه شد

Posted: 15 Jul 2010 07:01 AM PDT

ایتنا - پل پیشگو، هشت‌پای معروفی که نام وی با جام جهانی ۲۰۱۰ گره خورده است، یک رقیب مجازی پیدا کرده است.

پل پیشگو، هشت‌پای معروف آکواریوم شهر اوبرهاوزن آلمان است که با پیش‌بینی درست بسیاری از مسابقات تیم ملی فوتبال آلمان به شهرت جهانی رسید. اکنون خبر می‌رسد که نسخه نرم‌افزاری این هشت‌پا تولید و عرضه شده است.

به گزارش آسوشیتد پرس، یک شرکت نرم‌افزاری برزیلی به نام uTouchLabs، نوعی نرم‌افزار جالب به نام «از هشت‌پا بپرسید» طراحی کرده است که در آن می‌توان از پل پیشگو برای انتخاب بین دو گزینه استفاده کرد!

در واقع کاربر با استفاده از این نرم‌افزار می تواند به طور تصادفی، از دو گزینه یکی را انتخاب نماید.

این گزینه‌ها هر چیزی می‌تواند باشد: سینما یا تئاتر؟ پیتزا یا سوشی؟ دامن یا شلوار؟ سالاد یا سوپ؟ اگر در هر مورد شک دارید، کار را به «پل پیشگو» که امتحان خود را به خوبی پس داده، واگذار کنید.

احتمالاً می‌دانید که روش پیش‌بینی هشت پای واقعی به این صورت بود که دو ظرف غذا برای او گذاشته می‌شد که بر روی هر کدام پرچم یک کشور قرار داشت. انتخاب ظرف غذا به معنای پیش‌بینی پیروزی همان تیم بود.

اکنون نیز در این نرم‌افزار یک تصویر از هشت پا، بین دو گزینه یکی را انتخاب می‌کند.

این نرم‌افزار که ویژه گوشی‌های آیفون ساخته شده است، 99 سنت قیمت دارد و کاربران برای خرید آن باید به فروشگاه‌های iTunes اپل مراجعه نمایند.

به نظر می‌رسد هر چند تب جام جهانی فروکش کرده است ولی این هشت‌پای عجیب قرار نیست به این زودی عرصه را واگذار نماید!

نقش والدین در امنیت کودکان در فضای مجازی

Posted: 15 Jul 2010 07:01 AM PDT

همشهری آنلاین، هلن صدیق بنای: چگونه می‌توان امنیت میلیون‌ها کودک را در فضای مجازی اینترنت تامین کرد؟ تشکیل انجمن امنیتی برای شبکه‌های اجتماعی و فعالیت‌های آنلاین کودکان یک بحث داغ و روز دنیای دیجیتال است.

کارشناسان می‌گویند؛ اگر این انجمن را به شکل حلقه‌های متصل یک زنجیره در نظر بگیریم، و هر یک از این حلقه‌ها را با توجه به اهمیت نقش و وظایف آنها نام گذاری کنیم، خواهیم دید، حلقه "والدین" مهمترین نقش را در پیوند و حفظ سایر حلقه‌ها با هم برای تشکیل یک زنجیره یا به عبارتی یک انجمن حمایتی، امنیتی به عهده دارد.

بله درست است! این "والدین" هستند که ارتباط و نقش اصلی را در این انجمن حمایتی برای امنیت کودکان و نوجوانان از آسیب ها و فعالیت‌های خطرساز اینترنت به عهده دارند.

اگر بخواهیم حلقه والدین را از این زنجیره‌ای امنیتی خارج کنیم. مطمعنا‌ بقیه گروه‌ها کارایی و موفقیت لازم را از دست خواهند داد.

همچنین "والدین" فاقد آگاهی و دانش در زمینه اینترنت و امنیت اینترنتی نمی‌توانند حلقه خوبی برای تشکیل این زنجیره یا انجمن حمایتی باشند.

همین عامل یعنی عدم آگاهی والدین، باعث قربانی شدن کودکان و افزایش خطر شکار آنها توسط شکارچیان سایت‌های هرزه نگار، آزارهای مجازی، سرقت مشخصات و بقیه نخاله‌های اینترنت شود.

خلاصه اینکه، جنگ اول به از صلح آخر است. برای تشکیل یک انجمن حمایتی و امنیتی اینترنت موفق باید همه مراکز از قبیل؛ مراکز دولتی، مدارس، خدمات دولتی، دانش آموزان و مهمتر از همه "والدین" همکاری داشته باشند.

برای رسیدن به هدف مطلوب، یعنی حفظ امنیت اینترنتی، نقش "والدین" بسیار کلیدی است.

چگونه می‌توان والدین را در این نقش و وظیفه مهم کمک کرد؟

با توجه به برنامه‌ها و فعالیت‌های سنگین روزانه پدران و مادران و صرف نظر از خستگی حاصل از این کارها نمی‌توان انتظار داشت که آنها بتوانند در جلسه‌های آشنایی با امنیت اینترنتی که در مدرسه یا هر جای دیگری تشکیل می‌شود، حضور یابند.

به همین دلیل می‌توان با قاطعیت گفت: اکثر والدین نسبت به موضوع امنیت اینترنتی نا آگاه یا اطلاعات اندکی دارند و در نتیجه همین ناآگاهی و اطلاعات کم آنها بسیاری از کودکان در معرض خطر سوء استفاده اینترنتی قرار می‌گیرند.

چگونه می‌توان امنیت میلیون‌ها کودک را در فضای مجازی اینترنت تامین کرد؟

کارشناسان معتقدند که باید قبل از هر چیز کتابچه‌هایی در زمینه آشنایی با اصول اولیه امنیت اینترنتی به صورت ساده و خلاصه تهیه و آن را وارد سبد کالای خانواده‌ها کنیم، به‌گونه‌ای که این کالا به‌یکی از موارد اصلی خرید روزانه پدر و مادرها تبدیل شود.

برای این منظور باید مکان‌های پر تردد والدین و کودکان را شناسایی کرد. کمی‌فکر کنید. خارج از خانه، جایی که هر پدر و مادری یا حداقل یکی از آنها با کودکانش مجبور اند در آن رفت و آمد کنند، کجاست؟

بله حتما می دانید. آنها در طول هفته چندین بار برای خرید روزانه به فروشگاه‌ها، سوپر مارکت ها و سایر مراکز خرید و همچنین اکثرا به خاطر علاقه کودکانشان به غذاهای آماده و پیتزا فروشی‌ها می‌روند.

حرکت بعدی این است که مسئولان موظف شوند ‌از تمامی ‌فروشگاه‌ها، سوپر مارکت ها، رستوران‌ها -منظور مراکزی که صدها پدر ‌و مادر و کودک روزانه مشتریان اولیه و دائمی آنها هستند- لیستی تهیه کنند.

سپس از طریق این مراکز ‌‌کتابچه ها یا جزوء های که‌ توسط کارشناسان امر برای آگاهی و اطلاع رسانی از اصول اولیه "امنیت کودک در فضای مجازی" تهیه شده است را توزیع کنند.

با این اقدام هر زمان که پدر یا مادری وارد این مراکز خرید می‌شوند به این کتابچه‌ها دسترسی داشته و آن را تهیه کنند.

حالا اگر والدین زمانی برای شرکت در ‌جلسه‌هایی که‌در این زمینه برگزار می‌کنند، ندارند، در عوض می‌توانند در زمان خرید روزانه‌ یا صرف غذا همراه کودکانشان به این منابع اطلاعاتی دسترسی داشته باشند.

انتشار و توزیع کتابچه‌های "امنیت کودک در فضای مجازی" یک طرح ایده‌ال است. چرا که این کتابچه‌ها نه تنها محتوای غنی اطلاعاتی دارند بلکه ‌با صفحه‌های کم، سایز کوچک و قیمت مناسبی که دارند.(یعنی می توان برای آن در نظر گرفت)به راحتی در هر سبد کالای خانواده جا گیرد.

کتابچه "امنیت کودک در فضای مجازی" با راهنمای های عملی برای آگاهی مادران و پدران پر مشغله تهیه شده است. این کتابچه کم حجم، حاوی بیشترین اطلاعات و دستور عمل های مفید و مورد نیاز والدین است.

والدین با مطالعه و اجرای این دستور عمل ها گامی موثر در جهت امنیت و حمایت کودکان خود در فضای مجازی بر می‌دارند.

مطالعه ‌کتابچه‌ای با این اوصاف کاربردی تر از وقت گذاشتن و جان کندن برای خواندن کتاب‌های قطور و پیچیده، دی وی دی ها (DVDs) (صفحه‌های فشرده ذخیره اطلاعات) و یا جستجو در سرتاسر اینترنت است. خودتان امتحان کنید.

این کتابچه علاوه بر معرفی سایت‌های خبری‌اش، حاوی تمامی ‌اطلاعات مورد نیاز والدین برای دانستن دانش امنیت اینترنتی و آشنا کردن آنها با مفاهیم اولیه چون؛ سیستم های فیلترینک و مانیتورینگ، سیستم کنترل والدین، آسیب های چت روم ها (اتاق های گفتگو)، آسیب های شبکه‌های اجتماعی، نحوه چت با کودک خود و نیز‌اختصار نویسی در چت مانند؛ PAW)) به جایparents are watching)) و همچنین توانایی خواندن حروف اختصاری و غیره است.

مشکلات این طرح هم مانند سایر برنامه‌های امنیتی مجازی که برای جوانان در نظر گرفته شده این است که نمی‌توان کودکان و نوجوانان را برای استفاده از آنها ترغیب کرد. در نتیجه آنها با بی توجهی از کنار این برنامه‌ها گذشته و به کار خود ادامه می‌دهند.

چرا که جوانان خود را راسخ و شکست ناپذیر می‌پندارند. به همین دلیل است که شما به عنوان والدین باید دارای دانش اینترنتی باشید تا سر از کار و فعالیت های آنلاین آنها در آورید.

شما با داشتن اطلاعات این کتابچه زنجیره‌ای که شامل جوانان، والدین، مدارس، کلیساها و خدمات دولتی است را کامل کرده و در یک کار گروهی با هدفی مشترک برای ایجاد امنیت اینترنتی برای کودکان شرکت می‌کنید.

بنابراین باید ‌مسئولان با همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپر مارکت ها، رستوران ها و بطور کلی تمامی‌مراکز که کارشان به نوعی در ارتباط با خانواده‌ و کودکان است، دست به دست هم داده تا با تشکیل جلسات مطبوعاتی، اطلاع رسانی، تبلیغات در رسانه‌ها و مکان‌های عمومی ‌و ... این امر یعنی پربار ساختن دانش والدین را تحقق ببخشند.

به طوری که مطالعه و کسب اطلاعات از این کتابچه دغدغه اصلی والدین و انتخاب اولیه آنها در هنگام خرید باشد.

فعالیت های فرهنگی از این قبیل می‌توانند تاثیرات بسیار مثبتی در زمینه‌های آموزشی، اجتماعی و اقتصادی بگذارند.

اینگونه فعالیت های فرهنگی، امتیاز خوبی برای مسئولان امر نیز است. به امید آنکه در آینده‌ای نزدیک هر خانواده‌ای در هر کجا صاحب اطلاعات لازم در زمینه حفظ "امنیت کودک در فضای مجازی" باشد.

کسب اطلاعاتی که کودکان ما را از آسیب های اینترنتی محافظت خواهد کرد.

به یاد داشته باشیم که یک دست صدا ندارد. این امر تنها با هماهنگی و همکاری همه افراد مرتبط می‌تواند موفق و تحقق یابد.

حمایت از امنیت کودکان در فضای مجازی و آگاهی والدین از خطراتاینترنت باید از اهداف و دغدغه‌های عمده همه ما بخصوص مسئولان جامعه باشد.

با آگاه سازی والدین یا هر شخصی که به عنوان سرپرست کودک است در زمینه فعالیت‌های آنلاین، می‌توان امنیت میلیون ها کودک و خانواده‌‌ را حفظ کرد.

www.kidsafecyberspace.com

نقد و بررسی کتاب «بهلول‌نامه» در نشست دگرخند

Posted: 15 Jul 2010 07:01 AM PDT

کتاب «بهلول‌نامه» اثر پروفسور «اولریش مارزلف» در نشست این‌ماه «دگرخند» معرفی، نقد و بررسی می‌شود.

در این نشست دکتر «باقر باقری زرین» وجوه تاریخی و افسانه‌ای شخصیت «بهلول» را بررسی می‌کند. همچنین سخنان زنده‌یاد «مهدی اخوان ثالث» درباره‌ی دیوانگان شعر عطار پخش خواهد شد.

علاقه‌مندان برای شرکت در این نشست می‌توانند ساعت ۱۷ روز دوشنبه ۲۸ تیر‌ماه به سالن شماره ۲ تالار اندیشه حوزه هنری واقع در تقاطع خیابان‌های حافظ و سمیه مراجعه کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر