۱۳۸۹ مرداد ۵, سه‌شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


نشانه‌گیری تفنگ ساچمه‌ای به سوی اخلاق رسانه‌ای

Posted: 26 Jul 2010 01:35 AM PDT

روزنامه‌ شرق، پدرام الوندی - این روزها استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند شکار با تفنگ ساچمه‌ای شده است. وقتی شلیک انجام می‌شود ناگهان ده‌ها تیر به سوی توده هدف و نه یک هدف خاص،‌ پرتاب می‌شود که هم به هدف می‌خورد و هم به جاهایی دیگر می‌رود که در کنترل نیست. به همین دلیل هم شکار با این تفنگ‌ها ویژگی خاص خودش را دارد و البته خطر اصابت به اهدافی که مورد نظر نیست را دارد و ممکن است تبعاتی داشته باشد. شاید به همین دلیل است که می‌گویند در فضای سایبر نشر محتوا پایان فرآيند نشر نیست. زیرا با نشر محتوا و گردش آن در فضاهای موجود بر روی وب،‌ از قبیل سایت‌های خبری، وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های اشتراک لینک و اشتراک محتوا و مانند اینها، پردازش و تفسیر و تحلیل آن آغاز می‌شود و به مدد فناوری رسانه‌ای نشر هر محتوایی به نتایجی بیش از یک بازخورد ساده منجر می‌شود.
مسئله برای روزنامه‌نگاران ابعاد مهم‌تری هم دارد. روزنامه‌نگاری که برای یک رسانه بزرگ و شرکتی می‌نویسد و به قواعد سازمانی حاکم بر آن تن داده است، مانند یک شهروند عادی در صفحات شخصی‌اش، به خصوص در شبکه‌های اجتماعی آزادی عمل و بیان ندارد. او باید مرتب مواظب باشد برخلاف مواضع سازمان رسانه‌ای که برایش کار می‌کند چیزی نگوید و حرفی نزند. وگرنه حتی یک توییت ساده می‌تواند موجب اخراج او شود. اتفاقی که در دو ماه اخیر برای دو روزنامه‌نگار باسابقه آمریکایی افتاد. اوکتاویا نصر و هلن توماس روزنامه‌نگارانی بودند که شغلشان را به خاطر چنین مسائلی از دست دادند. داستان هلن توماس متقدم‌تر است. او که قدیمی‌ترین خبرنگار کاخ سفید هم بود در یک ویدیوی خانگی که بر روی شبکه یوتیوب پخش شد جملاتی را درباره اسرائیل گفت که به مذاق فضای سیاسی آمریکا خوش نیامد. او گفت که اسرائیلی‌ها باید از فلسطین بروند و وقتی فرد پشت دوربین پرسید کجا؟ با لبخندی گفت «لهستان، آلمان، امریکا یا هر جای دیگر». پخش این ویدیو بر روی مهم‌ترین شبکه اشتراک فیلم در دنیا باعث شد که او در فضای سیاسی-رسانه‌ای آمریکا مورد انتقاد شدید قرار گیرد و به همین دلیل از شغل خود استعفا داد. مورد جدیدتر به خانم اوکتاویا نصر باز می‌گردد. روزنامه‌نگار لبنانی و مسیحی و سردبیر ارشد بخش خاورمیانه سی‌ان‌ان. او پیش از مرگ علامه فضل‌الله با وی مصاحبه کرده بود و وقتی خبر فوت علامه منتشر شد در توییتر خود خبر را درج کرد و نوشت «من برای او احترام قائل بودم». اینجا بود که ساچمه‌های شلیک شده از کنترل خانم روزنامه‌نگار خارج شدند و موقعیت شغلی بیست ساله او را به خطر انداختند. انتقادهای شدیدی از او شد و در نهایت با وجود عذرخواهی او، مدیرانش در سی‌ان‌ان او را از کار کنار گذاشتند و گفتند بی‌طرفی حرفه‌ای را نقض کرده است. آنطور که از فضای رسانه‌ای آمریکا برمی‌آید، او احتمالا برای همیشه فرصت کارکردن در یک آژانس خبری را از دست داده است زیرا مطابق عرف آنجا او بی‌طرفی رسانه‌ای را نقض کرده است.
خانم نصر در ابتدا گفت که ستایش او از علامه فضل‌الله به دلیل مواضع وی درباره زنان بوده است و شاید باید بستر دیگری به غیر توییتر را – که تنها اجازه انتشار ۱۴۰ کاراکتر را می‌دهد- برای نوشتن انتخاب می‌کرده است. ولی توضیحات او در نهایت مؤثر نیفتاد و مدیرانش به دلیل «ضعف در قضاوت» او را برکنار کردند. منتقدین او در حقیقت نسبت به مواضع علامه فضل‌الله در قبال مقاومت لبنان و فلسطین و دفاع همه‌جانبه وی از مسئله مقاومت در برابر اسرائیل بی‌تاب بودند و به همین دلیل هم حتی یک احترام ساده را تاب نیاوردند.

ستون‌نویسان روزنامه‌های آمریکایی این مسئله را مورد بررسی قرار دادند. شماری از این بررسی‌ها نیز به انتقاد از موقعیت به وجود آمده داشت. مثلا روزنامه هوفنیگتون‌پست در یادداشتی که منتشر کرد نسبت به ایجاد یک «دیوار برلین روشنفکری» انتقاد کرد که آدم‌های به ظاهر بد و افکار به ظاهر بد را آن‌سوی دیوار نگاه می‌دارد و اجازه ورود آنها را به جامعه‌ای که مدعی است «آزادی بیان» در آن رواج دارد، نمی‌دهد. ستون‌نویس این روزنامه همچنین گفت که پس از یازده سپتامبر خط قرمز رسانه‌های آمریکا مبارزه با تروریسم و امنیت اسرائیل را یکی گرفته است. حزب‌الله لبنان نیز اخراج این روزنامه‌نگار لبنانی را «تروریسم روشنفکری» دانست. ابراهیم موسوی،‌ سخنگوی حزب‌الله غرب را متهم کرد که در قبال خاورمیانه استانداردهای مضاعفی را به کار می‌گیرد.
به هر حال اکتاویا نصر مجبور به ترک سی‌ان‌ان شد. او حتی از اکانت توییتر خود با عنوان octavianasrCNN به حساب کاربری دیگری نقل مکان کرد. پریسا خسروی نایب‌رئیس ارشد بخش گردآوری اخبار سی‌ان‌ان که مدیر بالادستی نصر محسوب می‌شد خبر کنارگذاشتن او از این آژانس خبری را اعلام کرد و گفت که نصر نباید اظهارنظری به این مهمی را در یک پست توییتری و بدون توضیح لازم می‌گذاشته است و این مسئله اعتبار او را در جایگاهی که دارد زیرسئوال می‌برد.

ساخت اخبار در آمریکا

روزنامه‌نگاری در آمریکا شغلی سیاسی است. روزنامه‌نگاران رسانه‌های بزرگ و روزنامه‌های سراسری پرتیراژ که در شهرهای بزرگ نوار شمالی منتشر می‌شوند در خلال سال‌های تثبیت نظام رسانه‌ای این کشور تبدیل به بخشی از مناسبات سیاسی ایالات متحده شده‌اند. به این ترتیب رسانه‌ها تقریبا محتوایی یک‌دست تولید می‌کنند و خطوط کلی اخبار در رسانه‌های بزرگ با هم تفاوت زیادی ندارد. به همین دلیل هم اظهارنظر ساده خانم نصر با این حجم از هجمه علیه سی‌ان‌ان روبرو شد و حتی خود او هم وقتی از تبعات گلوله‌های ساچمه‌ای که شلیک کرده بود با خبر شد، خیلی راحت عذرخواهی کرد و کنار کشید. نظام‌نامه‌های اخلاقی مربوط به عینیت و بی‌طرفی برای روزنامه‌نگاران غربی جدی گرفته می‌شود. وقتی سوژه‌ای با خطوط کلی مشخص به روزنامه‌نگار داده می‌شود او باید در پرداخت خبر بی‌طرفی را رعایت کند. منصفانه بنویسد و از تمام طرف‌های درگیر حرف بزند. نباید سخنگوی یکی شود و نباید به مخاطب القا کند که یکی از طرفین ماجرا موضعی بر حق دارد. اینها اصولی هستند که بخش خبری یک رسانه در غرب باید به آنها توجه کند. جدای از این سردبیری روزنامه در قالب سرمقاله و نوشتارهای وابسته به سردبیری مواضع کلان گردانندگان را منتشر می‌کند و ستون‌نویسان نیز با توجه به فضایی که روزنامه در اختیارشان قرارداده است موضع می‌گیرند. این تقسیم کار باعث شده است سوگیری فردی حذف و سوگیری ساختاری و سازمانی جایگزین آن شود. در چنین ساختاری است که جمله کمتر از ۱۴۰ کاراکتری اکتاویانصر می‌تواند یک جرمی سنگین تلقی شود و مجازات سنگینی هم برایش دیده شود. اما در تحلیل این مسئله نباید ساختار خبری و مناسبات سیاسی- رسانه‌ای داخل ایالات متحده را از نظر دور داشت.

اخلاق رسانه‌ها: نسل پنجم

این روایت از عینی‌گرایی رسانه‌ای همواره مورد انتقاد بوده است. کنش‌گران اجتماعی معتقدند که جریان اصلی رسانه‌ای همواره صدای گروه‌های اقلیت را نشنیده می‌گیرد و به نفع اولویت‌های سازمانی سوگیری دارد. آنها می‌گویند به دلیل دغدغه‌های فراوان، فشار صاحبان آگهی و منافع صاحبان رسانه نمی‌توان به سادگی از عینیت و خبر عینی سخن گفت. آنها می‌گویند ایدئولوژی‌زدایی از جهان ناممکن است و به همین دلیل رسانه‌های متعلق به جریان اصلی نه تنها بی‌طرف نیستند بلکه مروج هژمونی حاکم هستند. در بحث‌های نظری مربوط به رسانه‌های کنش‌گر با استناد به همین بحث‌هاست که عینی‌گرایی کلا کنار گذاشته می‌شود. اصحاب این رسانه‌های معتقدند که باید عینی‌گرایی را کنار بگذارند و به نفع اندیشه اجتماعی مصلحانه‌ای که در نظر دارند بنویسند. البته این یک روایت غالب نیست، اما به هرحال عکس‌العملی است نسبت به سوگیری ساختاری موجود در ساختار رسانه‌ای غرب.

در مجموع با بسط یافتن شک‌گرایی پست‌مدرن درباره حق‌گرایی عینی و بدگمانی درباره این ادعا که سازمان‌های خبری به دنبال آگاهی‌بخشی متوازن باشند، مسئله عینیت در نگاه‌های اخلاق روزنامه‌نگاری مورد توجه دوباره قرارگرفت. عینیت در خبر مورد انتقادهای متعددی قرار گرفت هست. نخست اینکه توقعی بسیاری ایده‌آل از روزنامه‌نگاری دارد و به همین دلیل تبدیل به اسطوره‌ای دست نیافتنی شده است. دوم اینکه دست روزنامه‌نگاران را می‌بندند و آنها را مجبور به استفاده از ساختارهایی محدود می‌کند و در نهایت اینکه چیزهایی مثل روزنامه‌نگاری مدافعه‌جو، تفسیری و دیده‌بانی را کنار می‌گذارد. به هر حال درباره عینی‌گرایی هنوز نقدها وجود دارد و هنوز هم پاسخی روشن برای آنها داده نشده است. نقد عینی‌گرایی باید با ارائه مدلی جایگزین هم همراه باشد،‌ بازتعریف عینی‌گرایی و یا چیزی مانند آن. البته کنشگران اجتماعی منتظر این مباحث نظری نمانده‌اند، آنها فعالانه رسانه‌های شهروندی جایگزین (یا مکمل)‌ را راه انداخته‌اند و حرف‌های خودشان را می‌زنند، از طریق این رسانه‌ها عمل می‌کنند و ساختارهای خود را تثبیت می‌کنند. ورود آنها به عرصه خبر، نسل پنجم اخلاق رسانه‌ای را ایجاد کرده است. جایی که در آن رویکردی ترکیبی به رسانه مورد توجه قرارگرفته است. در این رویکرد ارتباط‌گرانی متعدد وارد عرصه خبر شده‌اند و با استفاده از ابزارهای تعاملی چندرسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی روزنامه‌نگاری کلاسیک را به چالش کشیده‌اند. آنها با تفنگ ساچمه‌ای مجازی خود این‌بار بنیان‌های اخلاق روزنامه‌نگاری کلاسیک را هدف گرفته‌اند. و این حوزه نیز مملو از ناهمرأیی بر روی مفاهیم پایه‌ای شده است که روزنامه‌نگاری بر پایه آنها به وجود آمده است.

ویکی لیکس؛ افشاگری در مقیاس جهانی

Posted: 26 Jul 2010 01:35 AM PDT

بی.بی.سی، جاناتان فیلدز - وبسایت جنجالی ویکی لیکس که وابسته به یک سازمان غیر دولتی است، بار دیگر در مرکز توجه جهانیان قرار گرفته است. این سایت این بار اقدام به انتشار بیش از ۹۰ هزار مدرک سری از اسناد و مدارک منتشر نشده ارتش امریکا در مورد جنگ افغانستان کرده است.

انتشار این مدارک، توسط ویکی لیکس که به دلیل انتشار اسناد و مدارک حساس درباره دولت ها و سازمان های سرشناس، شهرتی جهانی پیدا کرده، تازه ترین مورد از مجموعه افشاگری هایی است که تاکنون توسط این سایت منتشر شده است.

به عنوان مثال در آوریل سال ۲۰۱۰، ویدئویی در این سایت منتشر شد که نشان می داد یکی از هلی کوپترهای آپاچی ارتش آمریکا، اقدام به کشتن ۱۲ نفر از جمله دو خبرنگار خبرگزاری رویترز در جریان حمله ای در بغداد در سال ۲۰۰۷ میلادی کرده است.

در اکتبر سال ۲۰۰۹، این سایت اقدام به انتشار فهرستی از اسامی و آدرس افرادی را کرد که به ادعای این سایت متعلق به حزب ملی بریتانیا ( بی ان پی ) بود. پس از انتشار این مدارک، حزب ملی بریتانیا این فهرست را جعلی خواند.

در سال ۲۰۰۸ میلادی و در جریان انتخابات آمریکا، این سایت بخش هایی از ای میل (نامه الکترونیکی)، عکس ها و آدرس های پستی متعلق به سارا پیلین نامزد معاونت ریاست جمهوری آمریکا را منتشر کرد.

از جمله مدارک جنجالی دیگری که در این سایت تاکنون قرار گرفته می توان به نسخه ای از دستور العمل عملیاتی مربوط به رفتار با زندانیان بازداشتگاه گوانتانامو اشاره کرد.

کشمکش های حقوقی

اولین بار که ویکی لیکس در دسامبر سال ۲۰۰۶ در اینترنت قرار گرفت، باعث برانگیختن دیدگاههایی متفاوت شد. بعضی ضمن تمجید از عملکرد این سایت از آن به عنوان پدیده ای در عرصه روزنامه نگاری تحقیقاتی یاد کردند، این در حالی است که گروهی دیگر عملکرد این سایت را خطری در زمینه روزنامه نگاری دانستند.

در اواسط مارس سال، جاری میلادی جولیان آسانژ ، مدیر این سایت، سندی را منتشر کرد که ظاهرا متعلق به سرویس اطلاعاتی آمریکا بود و در آن ادعا شده بود که سایت ویکی لیکس "تهدیدی برای ارتش آمریکاست".

دولت آمریکا بعدا در گفتگو با بی بی سی تایید کرد که این اسناد واقعی هستند.

یکی از سخنگویان دولت آمریکا به بخش خبری بی بی سی گفته است: "انتشار غیرقانونی اسناد حساس در مورد ارتش و وزارت دفاع توسط ویکی لیکس باعث می شود که سرویس های اطلاعاتی خارجی به اطلاعاتی دسترسی پیدا کنند که احتمالا می تواند منافع ارتش و وزارت دفاع را با مشکل روبرو کند."

این سایت در حال حاضر ادعا می کند که بیش از یک میلیون سند و مدرک در اختیار دارد.

هر کسی می تواند به صورت ناشناس به این سایت اسنادی ارائه دهد، اما تیمی متشکل از داوطلبان از مطبوعات، خبرنگاران و کارکنان سایت ویکی لیکس، دراین باره که چه مطالبی در این سایت منتشرشود، تصمیم گیری می کنند.

مدیر سایت ویکی لیکس پنج ماه پیش در گفتگویی با بی بی سی گفت: "ما با استفاده از تکنیک های پیشرفته رمزنگاری و همچنین روش های قانونی از منابع اطلاعاتی مان محافظت می کنیم ."

این سایت می گوید که هرگونه سند سیاسی طبقه بندی شده، سانسورشده، و یا اسنادی سیاسی و دیپلماتیکی را که به هر دلیلی افشا نشده، می پذیرد، اما در عین حال اطلاعاتی که برپایه شایعات، اظهارنظرها باشد در این سایت جایی ندارد. این سایت همچنین هر نوع گزارشی که قبلا منتشر شده باشد پوشش نمی دهد.

این سایت توسط سازمانی موسوم به "سان شاین پرس" اداره می شود و گفته شده که بودجه آن از سوی فعالینی که در زمینه حقوق بشر فعالیت می کنند، خبرنگاران جستجوگر و کارشناسان تامین می شود.

تاکنون تلاش های زیادی برای از میدان بدر کردن این سایت صورت گرفته است.

به عنوان مثال در سال ۲۰۰۸ میلادی، بانک سوئیسی ژولیوس بائر، توانست اجازه مسدود کردن این سایت را بگیرد. این اتفاق پس ازآن افتاد که ویکی لیکس اقدام به انتشار صدها سند و مدارک درباره فعالیت های این بانک در خارج از این کشور را کرد.

اما این سایت که در سرورهای مختلفی در سراسر جهان قرار دارد، توانست به کارش ادامه بدهد تا این که سرانجام دستور مسدود کردن این سایت لغو شد.

نقش این سایت در آینده

ویکی لیکس ادعا می کند که از زمان آغاز فعالیتش تاکنون با بیش از ۱۰۰ دعوای حقوقی روبرو بوده است.

این سایت در ابتدا توسط شرکت سوئدی "پی ریکویتو" که ارائه دهنده خدمات اینترنتی است، پشتیبانی می شد.

این شرکت سوئدی می گوید: " اگر ارائه این خدمات در سوئد قانونی است. ما این کار را خواهیم کرد. و به فعالیت مان در این زمینه صرفنظر از فشارهایی که برای مسدود کردن این سایت وجود دارد ادامه می دهیم."

علیرغم سوء شهرت، این سایت با مشکلات مالی روبروست. به عنوان مثال در فوریه سال جاری این سایت مجبورشد که برخی از فعالیت هایش را به حال تعلیق درآورد.

تاکنون کمک های مالی از افراد و سازمان ها توانسته این سایت را حفظ کند.

آقای آسانژ به بی بی سی گفته است که این سایت اخیرا پیشرفت زیادی کرده و توانسته اطلاعات فوق العاده ای به دست بیاورد.

آقای آسانژ می گوید" "ما امیدواریم که با تغییرات پیش آمده در این سایت بتوانیم شماری منابع مستقل اطلاعاتی در سراسر جهان ایجاد کنیم و همچنین بتوانیم به عنوان میانجی بین منابع اطلاعاتی و روزنامه ها عمل کنیم."

مدیر ویکی لیکس همچنین می گوید:" ما ضمن حفاظت از منابع اطلاعاتی مان، همانند یک میانجی بی طرف در این مورد عمل می کنیم."

در ماه رمضان با بلیت نیم‌بها به سینما بروید

Posted: 26 Jul 2010 01:35 AM PDT

مدیرسینما آزادی خبر از نیم بها شدن بلیت سینما درایام ماه رمضان در طرح افطار تا سحر داد. رضا سعیدی پور در این باره گفت: «پس از اجرای موفق طرح اکران فیلم‌های سینمایی از افطار تا سحر در سال گذشته، قرار است این طرح امسال نیز اجرا شود.»

وی گفت: «این طرح عملا از ساعت ‪۱۲شب آغاز و تا سحر ادامه پیدا می‌کند که امیدوارم مردم هنر دوست ایران از دیدن فیلم در این ساعت از شب لذت ببرند.» سعیدی پور خاطر نشان کرد: نمایش فیلم‌های ما درماه رمضان نسبت به‌ ماه‌های گذشته بیشترمی شود تا مردم با تنوع فیلم روبرو شوند و حق انتخاب داشته باشند.»

طرح نمایش فیلم‌های سینمایی افطار تا سحر سال گذشته برای اولین بار در بعضی از سینماهای کشور اجرا شد که با استقبال مخاطبان سینما روبرو شد. همچنین نیروی انتظامی برای اجرای این طرح موافقت خود را اعلام کرده است.

خبرگزاری هنر: افتتاح شدیم / ارشاد: چنین مجوزی صادر نکردیم

Posted: 26 Jul 2010 01:35 AM PDT

آژانس خبری تحلیلی هنر «آرت‌نا» رونمایی شد

نخستین آژانس خبری تحلیلی هنر با نام آرت‌نا با سخنرانی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و با حضور میهمانان و هنرمندان مدعو در خانه هنرمندان رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم دکتر ایازی به عنوان سخنران مدعو به تشریح اهمیت مقوله هنر و ضرورت اطلاع‌رسانی در این باره پرداخت.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری با تبریک ولادت حضرت ولی عصر(عج) گفت: تولد خبرگزاری هنر و از اینکه زمینه ایجاد شده تا فعالیت هنری به اطلاع مردم رسانده شود را به فال نیک می‌گیریم.

ایازی افزود: گرچه هنر زبان گویا است و خود زنده و پایدار است ولی نیاز به اطلاع‌رسانی را منتفی نمی‌کند؛ ولی نیاز است که کارهای زیادی که در حوزه هنر می‌شود اطلاع‌رسانی شود. خصوصا فعالیت‌های هنری که در مدیریت شهری می‌شود نیازمند اطلاع‌رسانی جهت بهره‌مندی شهروندان عزیز از امکانات و فرصت‌هایی است که تدارک دیده شده است؛ مانند پردیس های سینمایی که در تهران اکنون 50 درصد ظرفیت سینمایی را پردیس‌های سینمایی شهرداری به خود اختصاص می‌دهند.

وی ادامه داد: در زمینه تئاتر و هنرهای نمایشی نیز کارهای اساسی در شهر انجام شده و یا در حال انجام است، نظیر تئاتر ایرانشهر یا باغ موزه دفاع مقدس با 200 هزار مترمربع وسعت و مرکز نمایش‌های آئینی که 12 بهمن‌ماه افتتاح می‌شود و معماری آن در حد خود بی‌نظیر است و مرکز تئاتر حرفه‌یی با هفت سالن و ظرفیت 1900 نفر در دست اقدام است.

معاون اجتماعی و فرهنگی افزود: در عرصه تولید هنری هم بطور جدی مشغول هستیم و در 374 محله تهران موفق شده‌ایم که 140 فضای فرهنگی ایجاد کنیم که تا پایان سال به 300 بنا خواهد رسید که این امکان را فراهم می‌کند که فعالیت‌های فرهنگی و هنری را از سطح محلات تا سطح ملی پیگیری کنیم.

ایازی گفت: امسال موفق شدیم سمفونی تهران را راه‌اندازی کنیم که در نیمه شعبان اجرا خواهد شد.

لازم به ذکر است بعد از سخنرانی دکتر ایازی آژانس خبری تحلیلی هنر، آرت‌نا، با آدرس اینترنتی www.art1.ir توسط عزت‌الله انتظامی و دکتر ایازی افتتاح و از تابلو فرش صلح رونمایی شد.

«آرت‌نا» به صلح می‌اندیشد

آرت‌نا به صلح می‌اندیشد و شروع کار خود را نیز با صلح آغاز می‌کند چرا که صلح نام خداوند است.

به گزارش «آرت نا» طی مراسمی در تالار بتهوون خانه هنرمندان از آژانس خبری تحلیلی هنر- آرت‌نا رونمایی شد.

این مراسم رونمایی راس ساعت 10 صبح با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، آغاز شد. سپس مجری به افراد حاضر در سالن خیر مقدم گفت.

«مسعود میری» رئیس سیاست‌گذاری «آرت نا»، به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن خیر مقدم به میهمانان گفت:امیدوارم این تجمعات تداوم داشته باشد تا شاهد دستاوردهای مثبتی باشیم.

وی اظهار داشت: ابتدا فرا رسیدن نیمه شعبان را خدمت تک تک شما تبریک عرض می‌کنم و اولین اقدام آژانس خبری تحلیلی هنر- آرت‌نا پرداختن به جمال هنر است. قطعا طی این سال‌ها با شکل‌گیری خبرگزاری‌های مختلف شاهد پرداختن به شادی‌ها و غم‌ها بوده‌ایم و این کار حداقل چیزی را روشن می‌کرد آن هم فضای خبری که جامعه ایرانی نیاز دارد و این حس مشتقانه اطلاع‌رسانی به شهروندان ارزش فراوانی داشت.

در ادامه مسعود میری گفت: امروز یک شنبه 3 مرداد ماه در آئین رونمایی سایت جدید «آرت نا» در سالن بتهوون خانه هنرمندان گفت: خانه هنرمندان امروز موقف حرکت جمعی همه هنرمندان کشور برای شکل دادن به آژانس خبری تحلیلی «آرت نا» است. روشن است که هر اتفاق تازه ای می تواند دلهره ها و دغدغه های ویژه ای را هم پدید آورد. «آرت نا» یک اتفاق تازه است، از آن رو که امکان های ناشناخته ای را در دسترس قرار می دهد. به گمان من مفهوم سیاست گذاری در چنین فضایی فارغ از خلاقیت معنی نمی دهد. به بیان دیگر از آنجا که تجربه «آرت نا» کاملاً جدید و مستحدثه است، هر اتخاذ تصمیمی ناشی از درک موقعیت تازه و آفرینش فرصت نوین است. اگر نتوان چنین اتفاقی را سامان داد و اگر نشود کلمه «آرت نا» را عمومیت بخشید، طبعاً خبر خوبی به ما نخواهد رسید. این خطر وجود دارد که هنر از زندگی روزمره به خلوت خواص محصور شود و از جلوت ملت دور افتد. «آرت نا» چنین مخاطره ای را درک کرده است و برای رهایی از حد و حصر برای هنر، رسانه شدن هنر را رقم زده است. رسانه ای کردن هنر به منظور عمومی کردن زندگی در وجه خاص آن است. وجهی که اکنون هنوز آن را می توان در حیطه زندگی خواص و اهل هنر تلقی کرد. خانه هنرمندان موقف حرکت جمعی دوستان است که به این سطرهای آخر ایمان پیدا کرده اند.

وی همچنین در ادامه گفت: ما از هیچ دستگاه دولتی درخواست مالی انجام نداده‌ایم و از تک تک هنرمندان درخواست داریم تا کمک را پاسخ دهند و به نیاز ما نیز پاسخ مثبت بدهند.

وی در پایان سخنان خود نیز افزود: آژانس خبری تحلیلی هنر- آرت‌نا به صلح می‌اندیشد و شروع کار خود را نیز با صلح آغاز می‌کند چرا که صلح نام خداوند است و از صلح معرفت و هنر بیرون می‌آید از صلح است که تلخی و ناکامی زندگی از بین می‌رود.

صاحب امیتاز و مدیر مسئول این« آرت نا» داود یاراحمدی ، و سردبیری این مجموعه را بهروز قزلباش عهده دار می باشد.

معاونت مطبوعاتی ارشاد: مجوزی تحت عنوان «خبرگزاری هنر» یا «آژانس خبری هنر» صادر نشده است

روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی انتشار خبری با مضمون " افتتاح خبرگزاری هنر " در برخی رسانه ها اعلام کرد: تاکنون مجوزی تحت عنوان خبرگزاری هنر یا آژانس خبری هنر صادر نشده است.

روابط عمومی معاونت مطبوعاتی ، بر اساس بند 15 ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، صدور مجوز تاسیس موسسات خبری از وظایف اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این وزارتخانه تاکنون مجوزی برای تاسیس و فعالیت موسسه خبری خبرگزاری هنر یا آژانس خبری هنر صادر نکرده است.

به استناد ماده واحده " قانون تعطیل موسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانون دایر شده و می شود" لازم است تمامی فعالیت های خبری تحت عناوین ذکر شده متوقف گردد و رسانه ها از انعکاس خبر تحت عنوان خبرگزاری هنر یا آژانس خبری هنر تا زمان صدور مجوز خودداری کنند.

بر اساس ماده واحده قانون تعطیل موسسات و واحد های آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایر شده و می شود: اشخاصی که بدون اخذ مجوز از مراجع قانونی اقدام به ایجاد موسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی از قبیل دانشگاه، موسسه آموزش عالی یا تحقیقاتی، مدرسه و آموزشگاه که از وظایف وزارتخانه های فرهنگ و آموزش عالی، آموزش و پرورش، کار و امور اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد، نمایند و بعد از صدور دستور انحلال طبق ضوابط مقرر موسسه یا واحد مربوطه را دایر نگاهدارند در حکم کلاهبردار محسوب و در صورت شکایت وزارتخانه مربوطه تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.

مدیر اجتماع آنلاین به جای «سردبیر»

Posted: 26 Jul 2010 01:21 AM PDT

خبرگزاری مهر - کریس اندرسون سردبیر مجله وایرد در یک گفتگوی خواندنی از آینده روزنامه های کاغذی، عنوان مدیر اجتماع آنلاین به جای سردبیر، انقلاب آی- پد در دنیای روزنامه ها، وضعیت اقتصادی رسانه‌ها در دنیای اینترنت و ... سخن گفته است.

کریس اندرسون سردبیر مجله آمریکایی Wired که به عنوان معروف ترین مجله دنیا متخصص در فناوری اطلاعات شناخته می شود مصاحبه ای با روزنامه پرتیراژ "کورییره دلا سرا" انجام داده است که در ادامه می خوانید:


* کورییره دلا سرا: از دیدگاه اقتصادی؛ رسانه ها چگونه می توانند منجر به یک انقلاب دیجتیالی شوند؟

- کریس اندرسون سردبیر مجله آمریکایی Wired: رسانه ها به خاطر فرمول تامین بودجه از راه آگهی به زندگی خود ادامه می دهند، اما در رسانه های آنلاین به اندازه کافی برای جبران ضررهای خود مثل رسانه های سنتی پول وجود ندارد. به همین دلیل این رسانه ها به سمت یک مدل جدید تجارت پیش می روند که آن استفاده از محصولات رایگان برای تجاری سازی محصولات پولی است. در این سیستم با انقضای دوره، بخشی از محتواها رایگان می مانند و بخش دیگر برای خوانندگان وفاداتر پولی می شوند. برای مثال روزنامه فاینشال تایمز 10 محتوا در ماه را رایگان ارائه می دهند و بقیه پولی می شود. اگر از یک محتوا زیاد بازدید شود واضح است که آن در پایان دوره انقضا پولی می شود. اما هنوز واضح نیست که تقسیمات میان محتواهای رایگان و پرداختی با چه عدالتی انجام شده و با چه مکانیزمهایی قیمت محتواهای پرداختی تعیین می شود. به اعتقاد من، این سیستم می تواند برای بخشی از محتواها عمل کند اما برای همه آنها مفید نیست.

* رسانه های جدید خوانندگان خود را افزایش می دهند اما ورود شرکتهای رسانه ای به این عرصه رو به کاهش است. به اعتقاد شما چه اقدامی می توان انجام داد؟

- وب خیلی چیزها را به خوبی می داند و با بیشرین تعامل می تواند نسخه های کاغذی را روی شبکه توزیع کند. اما این مدل تجاری برای رسانه های سنتی درآمدزایی ندارد. کاهش در کار نیست، تنها یک رقابت بی پایان وجود دارد. بسیار مهم است که رسانه ها یک وب سایت داشته باشند. اما بهتر است بدانیم که این تنها مدل واحد برای توزیع نیست. اتفاقی که با ورود ابزارهای پیچیده ای چون آی- فن و آی- پد رخ داده است روشی را برای توزیع دیجیتالی بهتر نشان می دهد که با دسترسی بیشتر و هزینه کمتر همراه است.

* آی- پد چه تاثیراتی بر روی روزنامه ها می گذارد؟

- اثرات بسیار بزرگی. پس از رایانه ها و تلفنهای همراه، اکنون تبلتها (لوح- رایانه هایی) چون آی- پد به سومین سکوی انفورماتیک تبدیل شده اند. این دستگاه بسیار متنوع و بسیار شخصی است. به طوری که هر کاربر می خواهد یکی از آن را تنها برای خود داشته باشد. تصور کنید که اگر آی- پد دهها میلیون دستگاه بفروشد، مردمی خواهند بود که می خواهند رسانه ها را روی این دستگاه بخوانند و برخی از این رسانه ها نیز پولی خواهند بود.

* بنابراین آی- پد یک پیروزی بزرگ برای روزنامه ها است؟

- درحال حاضر اینگونه است. در آمریکا آی- پد یک موفقیت بزرگ کسب کرده است. ما یکی از اولین مجلاتی بودیم که روی آی- پد عرضه شدیم. مردم 5 دلار برای نسخه دیجیتالی ویژه آی- پد مجله "وایرد" پرداختند و ما در ماه اول 100 هزار نسخه فروختیم.


* اما آیا مردم برای یک محصول متفاوت نیز پول پرداخت می کنند؟

- در واقع سئوال شما باید اینطور باشد: یک مجله روی آی- پد چیست؟ وقتی یک روزنامه را از نسخه کاغذی به نسخه ویژه تبلت تبدیل می کنیم بعضی چیزها مثل عکس و کلمات به همان شکل قبلی باقی می مانند و بقیه چیزها مثل فیلم، تعامل و متحرک سازی تصاویر وارد بازی می شوند. ما تازه در آغاز راه توسعه روزنامه ای با این مدل جدید توسعه و تعامل قرار داریم.

* شما مدیر نسخه اینترنتی مجله Wired نیستید بلکه مدیر نسخه کاغذی و نسخه روی آی- پد هستید. چرا؟

- نسخه روی "آی- پد" از همان نسخه کاغذی گرفته شده است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تیم دیگری را به کار نگیریم و با همان گروه، نسخه روی آی- پد را به موازات کار کاغذی آماده کنیم. طراحان، عکاسان و نویسندگان ما به طور همزمان این دو نسخه را ارائه می دهند. بی شک نسخه کاغذی به طور شگفت انگیزی موثرتر است. من شخصا کتابهای روی کاغذ را ترجیح می دهم. اما آی- پد را هم دوست دارم. تا زمانی که نسخه کاغذی ارزشهای خود را حفظ کند من به توسعه هر دو نسخه ادامه خواهم داد.

* آیا شما خود را به عنوان یک روزنامه نگار می شناسید؟

- امروزه سردبیر یک مجله به یک مدیر تبدیل شده است. روی کارت ویزیت من "سردبیر" نوشته است اما اگر فرزندانم کارهای مرا دنبال کنند به اعتقاد آنها من یک "مدیر اجتماع آنلاین" هستم. من در واقع در به عنوان یک "تولیدکننده چندرسانه ای" کار می کنم که یکی از عناوین مدیریتی است.

* آیا می توان گفت که مدیر اجتماع آنلاین کیفیت جدیدی از همان خبرنگار است؟

- نشر به یک گروه جدید از افراد حرفه ای نیاز خواهد داشت که از توانایی بالای گوش دادن، راهنمایی کردن، رضایت و مجازات کردن برخوردار باشند. این، کیفیت لازم برای حفظ روزنامه نگاری آنلاین است.

* به نظر شما آیا تا 10 سال دیگر جوانان روزنامه خواهند خواند؟

- نه مثل امروز. آنها روزنامه خواهند خواند اما به روشهای متفاوتی و احتمالا روی دستگاههای بسیار پیچیده تری. روزنامه های 10 سال آینده می توانند بیشتر شبیه به مجلات روزانه و نه مجلات خبری باشند. به طور حتم، بچه های ما با روزنامه ها ارتباط خواهند داشت، اما شاید با روزنامه های کاغذی نه. اما روزنامه باقی خواهند ماند و ارزشهای خود را حفظ خواهد کرد.

سومین دوره علمی پژوهشی «دعوت» برگزار می‌شود

Posted: 26 Jul 2010 01:21 AM PDT

سومین دوره علمی پژوهشی چشم‌اندازهای فرهنگ‌پژوهی به‌سوی دانش فرهنگ و ارتباط از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، در راستای ترویج فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی، در نظر دارد هم‌چون سالیان گذشته با مشارکت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) و مؤسسه امام خمینی (ره)، سومین دوره علمی - پژوهشی دعوت را با عنوان «چشم‌اندازهای فرهنگ‌پژوهی: به سوی دانش فرهنگ و ارتباطات» از 9 الی 15 مردادماه برگزار کند.

هدف از برگزاری این دوره‌ها که با عنوان «دعوت» نامگذاری شده است، ارائه دستاوردهای تحقیقاتی در حوزه فرهنگ و ارتباطات است و با مشارکت گسترده دانشجویان، پژوهشگران و اساتید رشته‌های مختلف در حوزه‌های علوم ارتباطات، علوم اجتماعی، مطالعات فرهنگی و... برگزار می‌شود.

این دوره با همکاری نهادهای مختلف علمی و فرهنگی، در 6 محور موضوعی مفهوم فرهنگ (چیستی فرهنگ و نسبت آن با سایر مفاهیم بنیادین)، فرهنگ در علوم اجتماعی (بررسی رویکردهای جامعه‌شناختی، مردم‌شناختی و...)، فرهنگ‌شناسی روسیه و آلمان (بررسی حوزه تخصصی)، مطالعات فرهنگی و نشانه‌شناسی، سیاست‌گذاری و مدیریت - مهندسی فرهنگی و فرهنگ و ارتباطات برگزار می‌شود.

گفتنی است، در کنار این مباحث نظری به منظور تنوع برنامه‌ها، کارگاه‌‍‌های آموزشی و میزگردهایی در رابطه با آینده‌پژوهی فضای سایبر، جنگ نرم و مسائل و مشکلات واقعی حوزه فرهنگ در ایران نیز برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان جهت ثبت نام در این دوره می‌توانند به آدرس اینترنتی http://www.dawat.ir مراجعه کنند.

فتوژورنالیسم جلد ۲ و نشریات جدید در حوزه ارتباطات منتشر می‌شوند

Posted: 26 Jul 2010 01:21 AM PDT

دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، به زودی چند جلد کتاب در زمینه ارتباطات منتشر خواهد کرد.

روابط ‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها اعلام کرد: نشریات جدید در حوزه ارتباطاتی این دفتر به زودی تحت عناوین زیر منتشر خواهد شد:

ـ فتوژورنالیسم جلد 2

ـ فصلنامه شماره 78 رسانه (ویژه تابستان 1388) با موضوع رسانه‌ها و جنگ نرم

ـ اولین شماره ضمیمه ترجمه فصلنامه رسانه

ـ دو گزارش راهبردی رسانه شماره 7 و 8 با موضوع (فارسی وان 1 و غول‌های رسانه‌ای)

ـ سه کتاب در حوزه اقتصاد رسانه شامل:

- اقتصاد رسانه (تألیف)

- اقتصاد رسانه نظریه و کاربرد (ترجمه)

- آشنایی با اقتصاد رسانه (ترجمه)

رابطه گوگل با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا

Posted: 26 Jul 2010 01:21 AM PDT

خبرگزاری فارس - گوگل قراردادهایی محرمانه با دولت امریکا منعقد کرده تا خدمات جستجو و یافتن اطلاعات در فضای سایبر را به این دولت ارئه کند.

جان‌ام‌سیمپسون رئیس گروه مدافعان حقوق مصرف‌کننده در ایالات متحده طی نامه‌ای خطاب به هنری واکسمن رئیس کمیسیون تجارت و انرژی در کنگره و جو بارتون از اعضای عالی‌رتبه این کمیسیون آورده است:

بر اساس مطالب منتشر شده در روزنامه واشنگتن پست، به نظر می رسد که گوگل قراردادهایی محرمانه با دولت امریکا منعقد کرده تا خدمات جست‏وجو و یافتن اطلاعات در فضای سایبر را به این دولت ارائه کند.

علاوه بر این، سوابق موجود در کاخ سفید نشان می دهد که مقامات گوگل نشست هایی را با مقامات امنیت ملی آمریکا برگزار کرده اند که دلایل آن افشا نشده است. در نهایت به نظر می رسد که تلاش های به شدت مورد انتقاد گوگل برای جمع آوری اطلاعات از شبکه های بی‌سیم مورد استفاده شهروندان امریکا به‏خلاف ادعاهای آن غیرعمدی نبوده است.

با در نظر گرفتن این واقعیات، این امر بیش از هر زمان دیگری برای کمیته انرژی و تجارت الزام آور شده که جلسه ای برای استماع تخلفات احتمالی گوگل در حوزه حریم شخصی و ارتباطات آن با سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده برگزار کند. همانطور که تاریخ بارها نشان داده است و تا آنجا که به قانون اساسی آمریکا مربوط می شود، اتحاد میان جامعه اطلاعاتی امریکا و شرکت های بزرگ که اطلاعات شهروندان امریکایی را جمع‏آوری می کنند می تواند ترکیبی سمی و کشنده به وجود آورد.

همانطور که می دانید گوگل اخیرا تصریح کرد که حجم زیادی از اطلاعات خصوصی را در مورد شهروندان آمریکایی از طریق طرح جمع‏آوری دیتا برای سرویس نمای خیابانی خود جمع‏آوری کرده است. اتومبیل های گوگل به مدت سه سال در خیابان های آمریکا گشت زده اند و به دنبال شبکه های رایانه ای باز بوده اند و اطلاعات این شبکه ها را جمع‏آوری کرده اند.

پابلو چاوز، رئیس سیاست گذاری عمومی گوگل در نامه تاریخ 9 ژوئن خود به این کمیته اظهار داشته که گوگل به اشتباه، کدی را در نرم افزار خود برای جمع آوری نمونه های دیتا از شبکه های خصوصی وای - فای گنجانده است.

اما بررسی حق امتیاز ضمیمه این برنامه نرم افزاری گوگل نشان می دهد که این برنامه جمع‌آوری دیتا تلاشی کاملاً عمدی برای کسب حداکثر اطلاعات ممکن از شبکه های بی سیم وای - فای تجاری و موجود در مناطق مسکونی بوده است.

اگر بخواهیم در مورد گوگل عادل باشیم، این حق امتیاز نشان نمی دهد که گوگل اطلاعات (شبکه های) بی سیم را با هدف روشن و صریح جاسوسی از ارتباطات خصوصی جمع‌آوری کرده باشد. اما در عوض نیت این طرح به طور مشخص موقعیت‌یابی شبکه های بی سیم است.

با این حال، آنچه این حق امتیاز نشان می دهد آن است که ادعاهای اخیر گوگل در مورد چگونگی طراحی برنامه نمای خیابانی دقیق نیستند و اینکه این شرکت همیشه قصد داشته تا بسته هایی از دیتای بی سیم را جمع‏آوری و ذخیره سازی کند که حاوی اطلاعات به اصطلاح تبادل شده باشند.

در این حق امتیاز به دفعات به بسته های ضبط شده و به دست آمده ارجاع داده شده است، در بند 0055 بیان شده که این سیستم تا زمانی که تجهیزات به کار گرفته شده "قادر به ضبط و رمزگشایی مناسب یک بسته (اطلاعاتی) باشند "، قادر به مکان یابی جغرافیایی است.

این موارد سؤالات جدی را به ذهن متبادر می سازد که آیا گوگل درگیر تلاشی غیرمسئولانه برای جمع آوری انبوه اطلاعات خصوصی است بدون آنکه به احتمال سوءاستفاده از آنها بیندیشد و آیا این شرکت برای حفاظت از اطلاعاتی که در برابر چشمان کنجکاو دولت امریکا جمع‌آوری کرده قابل اعتماد است.

این نگرانی ها با توجه به رابطه نزدیک میان گوگل و تشکیلات امنیت ملی آمریکا به شدت افزایش می یابد.

وانشگتن پست افشا کرده که "گوگل دارای یک مشتری فوق محرمانه از دولت آمریکاست. به نوشته این روزنامه " بخش Enterprise Solutions گوگل خدمات جست‏وجو و محصولات مکان‌یابی مانند گوگل ارت و سرویس نقشه گوگل را در اختیار دولت فدرال و از جمله ارتش و جامعه اطلاعاتی آمریکا قرار می دهد. گروه کوچکی از افراد بخش فروش و پشتیبانی گوگل از مجوزهای فوق محرمانه برای برقراری ارتباط با دولت برخوردارند.

علاوه بر این، بررسی سوابق مراجعه به کاخ سفید نشان می دهد که آلن دیویدسون،‌ رئیس واحد سیاست‌گذاری عمومی و امور دولتی گوگل از اواخر سال گذشته میلادی حداقل سه نشست با مقامات شورای امنیت ملی آمریکا برگزار کرده است. یکی از این نشست ها با حضور رئیس عالی رتبه امور روسیه مک‎فاول برگزار شده است و در دیگری دنیل شاپیرو مشاور امور خاورمیانه حضور داشته است.

در نهایت به شما یادآور می شوم که به طور گسترده گزارش شده که گوگل در حال همکاری با آژانس امنیت ملی امریکاست. این همان نهاد دولتی است که به طور غیرقانونی ارتباطات خصوصی میلیون ها آمریکایی را در دوره حکومت بوش شنود می کرد.
کاملاً مشخص است که کمیته شما باید جلساتی را برای استماع چگونگی فعالیت های گوگل و روابط این غول اینترنتی با آژانس های اطلاعاتی که حریم شخصی همگان را تهدید می کند، برگزار کند.

سرمایه‌گذاری یاهو برروی هکرها

Posted: 26 Jul 2010 01:21 AM PDT

یاهو در حال بررسی سرمایه‌گذاری برروی هکرهای دارای ایده‌ها و فن‌آوری‌های خوب است.

به گزارش ایسنا، به گفته جف کیندر، مدیر یاهو در بخش محصولات و راه‌کارهای رسانه‌یی، در حاشیه Open Hack Day یاهو در بنگلور، این شرکت برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های جوان خلاق آماده است، البته این شرکت بودجه تعیین شده برای این هدف یا مدل تعریف شده یا مجموعه معیارهایی برای چنین سرمایه‌گذاری‌هایی ندارد.

بر اساس این گزارش، هکرها و روزهای Open Hack منابع مهمی از ایده‌ها و فن‌آوریهای جدید برای یاهو محسوب می‌شوند.

Meme که اکنون یک سایت میکرووبلاگ‌نویسی است، پس از برگزاری Open Hack در برزیل در سال 2008، از یک ایده محصول در داخل شرکت یاهو به محصولی در پلتفرم یاهو تبدیل شد.

سرویس Meme در حال حاضر در شماری از کشورها از جمله برزیل، فیلیپین، اندونزی، مکزیک، تایوان و هند عرضه شده است.

سایت شبکه اجتماعی مبتنی بر مکان Koprol در اندونزی که ماه می از سوی یاهو خریداری شد نیز از سوی هکرها ایجاد شده بود که فن‌آوری خود را سال گذشته در رویداد Hack Day یاهو در اندونزی نمایش داده بودند.

برنامه Hack Days که به‌عنوان یک رویداد داخلی برای طراحان یاهو برگزار می‌شد، بعدها به طراحان در شماری از مناطق از جمله لندن، برزیل، تایوان و بنگلور گسترش یافت.

در هشت ماه گذشته هیچ روزنامه‌ای مجوز فعالیت دریافت نکرده است

Posted: 26 Jul 2010 01:07 AM PDT

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در هشت ماه گدشته - از آبان 88 تا اواخر مرداد ماه سال جاری - 173 مجوز فعالیت برای مطبوعات صادر شده است.

محمد علی رامین در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اظهار داشت: از این تعداد، 11 هفته نامه، 10 دو هفته نامه و هشت ماهنامه مجوز فعالیت گرفتند.

وی با بیان اینکه در این مدت، هیچ روزنامه ای مجوز فعالیت دریافت نکرده است، افزود: همچنین در طول مدت گذشته، سه نشریه به خاطر عملکرد مناسب از سوی هیات نظارت بر مطبوعات مورد تقدیر و تشکر قرار گرفتند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: همچنین در این مدت، 378 تذکر کتبی به مطبوعات و نشریات متخلف از قانون، داده شده است.

رامین اضافه کرد: از این تعداد، 290 تذکر از سوی اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی به نشریات متخلف ارایه شده است.

وی گفت: از تعداد کل تذکرات ارسال شده به مطبوعات، 116 تذکر به خاطر درج تصاویر نامناسب، 90 تذکر به دلیل نشر مطالب خلاف واقع و 72 تذکر نیز با محتوای اداری به مطبوعات ارسال شده است.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سه تذکر نیز به صورت شفاهی به مطبوعات داده شده است ، افزود: طی هشت ماه گذشته، 9 مورد توقیف و هفت مورد نیز لغو پروانه فعالیت از سوی هیات نظارت بر مطبوعات صورت گرفته است.

محکوم شدن خبرنگار چینی به ۱۵سال زندان

Posted: 26 Jul 2010 01:07 AM PDT

یک دادگاه چینی در منطقه شین جیانگ، یک خبرنگار و مدیر وب سایت اویغور را به‌خاطر به خطر انداختن امنیت ملی به دلیل مصاحبه با خبرنگاران خارجی به 15 سال زندان محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، وب سایت Uighurbiz.net که "غیرت نیاز" در آن به‌عنوان یک مدیر کار می‌کرد، با ارسال بیانیه‌ای در این سایت، به نقل از همسر این خبرنگار، از محکومیت وی در یک جلسه دادگاه خبر داد.

این خبرنگار در دادگاه اذعان کرد که مصاحبه از سوی رسانه‌های خارجی را پذیرفته است اما تاکید کرد هیچ نیت بدی نداشته و تنها کاری را انجام داده که یک شهروند یا یک خبرنگار باید انجام دهد.

بر اساس این گزارش طبق این بیانیه، این خبرنگار تحت قانون چین حق درخواست تجدیدنظر دارد.

طبق گزارش رویترز، این مجازات برای کسی که از نظر بین‌المللی شناخته شده و مورد توجه نبوده و ظاهرا با هیچ اتهام جدایی‌طلبی یا افراط‌گرایی خشونت‌آمیز روبه‌رو نیست، به شکل غیرمعمولی طولانی است.

چین اعلام کرد با تهدید گروه‌های رادیکالی روبه‌رو است که برای استقلال شین جیانگ مبارزه می‌کنند؛‌ هنگامی که در روز کریسمس، لیو شیااوبو که یک مخالف شناخته شده است، به اتهام خرابکاری به 11 سال زندان محکوم شد، گروه‌های مدافع حقوق بشر این مجازات را محکوم کردند.

به گفته انجمن آمریکایی اویغور، غیرت نیاز، یکی از خبرنگاران، مدیران وب سایت و وبلاگ‌نویسان متعدد اویغور است که پس از ناآرامی قومی به وقوع پیوسته در ماه ژوییه سال 2009، زندانی شده‌اند.

نیاز که به‌عنوان یک خبرنگار در روزنامه "شین جیانگ اکونومیک دیلی" کار می‌کرد، از نظر اویغورهای ساکن خارج کشور که از زندانی شدن وی متعجب شدند، جزء حامیان سیاست دولت چین ملاحظه می‌شد.

چین طی ناآرامی‌های قومی که در استان غربی شین جیانگ درگرفته بود، برای به دست گرفتن کنترل اوضاع، دسترسی به اینترنت، مکالمه اینترنتی و پیام کوتاه را مسدود کرده بود.

نخستین جشنواره اینترنتی فیلم‌های تبلیغاتی برگزار می‌شود

Posted: 26 Jul 2010 01:07 AM PDT

نخستین جشنواره اینترنتی فیلم‌های تبلیغاتی در سطح ملی با هدف تاکید بر علمی بودن صنعت تبلیغات برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این جشنواره که اختتامیه آن در تاریخ 15 شهریورماه 89 برگزار خواهد شد، فیلم‌های تبلیغاتی تا حداکثر مدت زمان 60 ثانیه در سه بخش: فیلم‌های تبلیغاتی صنعتی، فیلم‌های تبلیغاتی آموزشی و فرهنگی و فیلم‌های تبلیغاتی اطلاع رسانی توسط 5 داور که 2 نفر از ایشان از خارج کشور دعوت می‌شوند ، مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرند.

محمدعلی حجازی دبیر این جشنواره افزود : این نخستین جشنواره اینترنتی به معنای واقعی در ایران خواهد بود که تمامی امور و مراحل جشنواره فقط و فقط در وب سایت رسمی جشنواره انجام می گیرد . آپلود کردن فیلم‌ها ، بررسی و انتخاب فیلم‌ها توسط هیئت انتخاب، داوری فیلم‌ها توسط هیئت داوران و مخاطبان ، اعلام نتایج و برگزاری اختتامیه همگی به واسطه وب سایت رسمی جشنواره صورت خواهد گرفت.

حجازی با اشاره به این که این جشنواره در سال اول به صورت ملی برگزار خواهد شد ، بیان داشت: در سال نخست برگزاری جشنواره سعی می شود تا آثار داخلی با یکدیگر به رقابت بپردازند و در سال های آینده پس از بررسی سطح کیفی فیلم‌های تبلیغاتی داخلی و مقایسه آنها با استانداردهای بین‌المللی ، تصمیم برای برگزاری آن در سطح جهانی گرفته خواهد شد.

شش راه ساده‌ی حفاظت از اطلاعات در رایانه‌های شخصی

Posted: 26 Jul 2010 01:07 AM PDT

خبرگزاری ایسنا - شاید شما مطالب بسیار محرمانه و سری را برروی رایانه‌ی شخصی خود نگه‌داری نکنید ولی حداقل فایل‌ها و عکس‌هایی دارید که به آن‌ها علاقه‌مندید و از پاک شدن یا تغییر یافتن ناخواسته و ناگهانی آن‌ها اندوهگین می‌شوید و احتمالا دوست ندارید این فایل‌ها به دست غریبه‌ها بیفتد.

راه‌های بسیاری برای حفاظت از فایل‌ها و فولدرها برروی رایانه‌های شخصی وجود دارد که در اینجا به شش روش مهم‌تر و عملی‌تر اشاره می‌کنیم:

محافظت در برابر ویروس‌ها و ابزار جاسوسی

ویروس‌ها و ابزارهای جاسوسی از طریق ای‌میل یا مرورگر وب منتقل می‌شوند. آن‌ها می‌توانند انواع خرابی‌ها از تغییر و حذف فایل‌ها گرفته تا قرار دادن در اختیار افراد سودجو را به بار بیاروند.

برای مقابله با آن‌ها لازم است یکی آنتی‌ویروس و یک ابزار ضد جاسوسی (Anti-Spyware) را بر روی یارانه‌ خود نصب کرده و مرتب آن‌ها را به‌روزرسانی کنید.

نصب فایروال

اگر معمولا آنلاین هستید، فایروال به شما کمک می‌کند تا مانع از ورود مزاحمان و دسترسی آن‌ها به رایانه‌تان شوید. در بیش‌تر سیستم عامل‌های ویندوز یک فایروال پیش فرض نصب شده است ولی می‌توانید از فایروال‌های دیگری هم استفاده کنید.

به‌روزرسانی نرم‌افزارها

زمانی که یک حفره‌ی امنیتی در نرم‌افزاری کشف می‌شود، شرکت‌ تولید‌کننده‌ی آن اصلاحیه‌ای را منتشر می‌کند که اگر کاربران آن را دانلود کرده و نصب کنند، مشکل حل می‌شود بنابراین همواره نرم‌افزارهای خود را به موقع به‌روزرسانی کنید تا دچار مشکلات بعدی نشوید.

تهیه نسخه‌ی پشتیبان

هر چه‌قدر هم شما مراقب باشید، ممکن است اتفاق بدی برای رایانه یا فایل‌های شما رخ دهد، پس بهتر است عادت کنید مرتبا از فایل‌ها و فولدرهای مهم خود نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید. برای این کار راه‌های مختلفی وجود دارد مانند ریختن فایل‌ها برروی CD یا DVD، استفاده یا حافظه‌های فلش یا حتی استفاده از ذخیره‌سازی آنلاین، هم‌چنین می‌توانید یک هارددیسک خارجی خریده و اطلاعات خود را به‌صورت موازی با هارد رایانه بر روی آن ذخیره کنید.

استفاده از رمز عبور

در صورتی که فایل‌هایی دارید که نمی‌خواهید در معرض چشمان کنجکاو دیگران قرار بگیرد، از رمز عبوری قوی برای نام کاربری خود استفاده کنید و عادت کنید زمانی که مقابل رایانه‌ی خود نیستید Log Off کنید.

محافظت از فایل‌ها و فولدرهای شخصی

ابزارهایی وجود دارند که به شما امکان رمزگذاری برروی فایل‌ها و فولدرهایتان را می‌دهند تا آن‌ها را در برابر مشاهده و یا تغییر توسط دیگر کاربران محافظت کنید. برای مثال در نرم‌افزار 2007 Office شما می‌توانید با انتخاب منوی Office و سپس کلیک برروی گزینه‌ی Prepare و سپس Encrypt Document برای فایل خود سطوح دسترسی تعریف کرده و برای دیدن یا ویرایش آن رمزهای جداگانه تعریف کنید.

پس از چین و هند؛ فیس‌بوک سومین کشور پرجمعیت دنیا شد!

Posted: 26 Jul 2010 01:07 AM PDT

با عبور کاربران فیس بوک از مرز 500 میلیون نفر در سرتاسر جهان، این شبکه اجتماعی اینترنتی را می توان پس از چین و هند سومین کشور پر جمعیت دنیا دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه لوموند، این شبکه اجتماعی که از 6 سال پیش وارد دنیای مجازی شده، با توجه خواسته های مخاطبان در دنیای مجازی توانسته روز به روز بر جمعیت خود بیفزاید.

بر این اساس، هم اکنون کاربران فیس بوک از مرز 500 میلیون نفر گذشته و احتمال اینکه در آینده این کاربران به یک میلیارد نفر هم برسد وجود دارد.

البته انتقادی که نسبت به فیس بوک وارد است، این است که این شبکه مجازی حریم های خصوصی که باید محترم شمرده شود را در برخی موارد زیر پا می گذارد، امری که مدیران فیس بوک را هم به اندیشیدن چاره ای برای آن واداشته است.

از سوی دیگر، با وجود اینکه مدیران فیس بوک به درآمدهای حاصل از این شبکه اینترنتی اشاره ای نمی کنند، اما ارزیابی کارشناسان از سود یک میلیارد دلاری برای مدیران این شبکه تا پایان سال جاری خبر می دهد.

فیس ‌بوک (Facebook) در ۴ فوریه ۲۰۰۴ به ابتکار "مارک زوکربرگ" یکی از دانشجویان دانشگاه هاروارد آمریکا وجود آمد. فیس بوک از شبکه‌های اجتماعی مجازی است به واسطه آن می‌شود با دوستانی که دارای حساب کاربری در این شبکه هستند عکس، فیلم یا پیغام به اشتراک گذاشت. فیس بوک هم اکنون به طور رایگان در اختیار مردم جهان قرار دارد.
وبگاه فیس‌بوک بیش از 500 میلیون کاربرد دارد و هم‌اکنون به ۴۰ زبان از جمله فارسی، قابل دسترس بوده و ۷۰ درصد از کاربران آن در خارج از ایالات متحده هستند.

لازم به یادآوری است که شبکه های اجتماعی اینترنتی چون فیس بوک گاهی برای اهداف سیاسی علیه برخی کشورهای مخالف غرب نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

ویکی‌پدیای فارسی رفع فیلتر شد

Posted: 26 Jul 2010 12:41 AM PDT

ایتنا - بخش فارسی سایت ویکی‌پدیا رفع فیلتر شد.

سایت ویکی‌پدیا که عنوان «دانشنامه آزاد» را بر خود دارد، یکی از مهم‌ترین مصادیق وب2 و همکاری کاربران مختلف وب در سراسر جهان برای تولید محتوا و انتشار آن است.

این سایت همانگونه که از نام آن پیداست، دانشنامه‌ای است در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، هنری و...

یکی از ویژگی‌های اصلی ویکی‌پدیا، چندزبانه بودن آن است. همچنین نقش زبان فارسی در این دانشنامه نیز شایان توجه است.

اخیرا به دلایل نامعلوم، دسترسی به بخش فارسی اویکی‌پدیا در ایران قطع شده بود.
در خصوص این تصمیم همانند بسیاری موارد دیگر، توضیحی از سوی مسئولین فیلترینگ ارائه نشده است.

با این حال به نظر می‌رسد با رفع مشکل مورد نظر مسئولین، دسترسی کاربران ایرانی به بخش فارسی این دانشنامه ممکن شده و فیلتر آن برداشته شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر