۱۳۸۹ مرداد ۴, دوشنبه

Our Iran آخرین مواضع آقایان کروبی و موسوی

 
 
 
 
 
 
 
 
تصويب شديدترين تحريم‌های اتحاديه اروپا عليه ايران، دويچه وله

اتحاديه اروپا تحريم‌های تاکنون بی‌سابقه‌ای را عليه جمهوری اسلامی ايران به تصويب رساند تا رهبری ايران را در مناقشه اتمی به همکاری وادارد. اين تحريم‌ها فراتر از تحريم‌های سازمان ملل و همگام با تحريم‌های آمريکا عمل می‌کند.

گيدو وستروله، وزير خارجه آلمان ابراز اطمينان کرد که تحريم‌ها اين بار برخلاف تحريم‌های گذشته اثرگذار خواهند بود. وی گفت: «اين تحريم‌ها بدون تأثير نخواهند ماند.»
 

وزيران خارجه ‌کشورهای عضو اتحاديه اروپا در نشست خود در روز دوشنبه (۲۶ ژوئيه / ۴ مرداد) در بروکسل محدوديت‌های شديد برای آن دسته از کالاهای تجاری قائل شدند که کاربرد دوگانه‌ی غيرنظامی و نظامی دارند.

پروازهای باری به اروپا و نيز سرمايه‌گذاری و انتقال فن‌آوری در حوزه‌های صنعت گاز و نفت متوقف می‌شوند. نقل و انتقال‌های بانکی بيش از ۴۰ هزار يورو بايد با اجازه خاص صورت گيرد.

فراتر از اين، ضمانت‌های درازمدت اعتباری برای صادرات اعطا نخواهد شد. فهرست نام افراد و سازمان‌های متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نيز يک بار ديگر گسترش يافته است. حساب‌های بانکی اين افراد و سازمان‌ها در سطح اروپا مسدود شده و برای آزادی تردد اين افراد محدوديت ايجاد شده است.

همگامی با واشنگتن

شورای امنيت سازمان ملل در اوايل ماه ژوئن لحن خود را در رابطه با ايران تغيير داد. اين شورا چهارمين دور اقدامات عليه سپاه پاسداران، عليه سرمايه‌گذاری در فن‌آوری و برنامه هسته‌ای و موشکی ايران به تصويب رساند.

مدت کوتاهی پس از آن دولت آمريکا محدوديت صادرات بنزين و فرآورده‌های نفتی به ايران را به تصويب رساند. علت اين امر، امتناع رهبری جمهوری اسلامی از توقف غنی‌سازی اورانيوم با غلظت بالا در خاک ايران است.

گيدو وستروله، وزير خارجه آلمان، هم‌نظر با ديگر کشورهای غربی و گروه ۵+۱ تصريح کرد که ايران حق استفاده از فن‌‌آوری هسته‌ای را دارد، ولی «هم‌زمان موظف به شفافيت در فعاليت هسته‌ای است، زيرا مسلح شدن به سلاح اتمی پذيرفتنی نيست».

http://news.gooya.com/politics/archives/2010/07/108202.php

=============
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ميرحسين موسوی: ناچار شوم ناگفته های خود در باره جنگ و استعفای سال ۶۷ را می گويم، کلمه
 
بنده هنوز لب به سخن درباره دهه اول انقلاب باز نکرده ام و هيچ گاه هم ميل نداشته ام در اين باره صحبت کنم ولی ظاهرا مجبورم در صورت ادامه اين تحريف ها برای دفاع از رزمندگان سلحشور و مديران برجسته ای که در اين ميان سهمم عمده داشتند ناگفته های خود را بگويم و نيز بگويم که استعفای سال ۶۷ بر سر چه بود
 
کلمه: ميرحسين موسوی، در تازه ترين سخنان خود ضمن بيان ناگفته هايی از هشت سال دفاع مقدس وعده داد در صورتی که لازم شود و برای دفاع از رزمندگان سلحشور و مديران برجسته ای که در اين ميان سهمم عمده داشتند در آينده نيز اين مسائل را با بسط و شرح بيشتری خطاب به مردم ايران بيان کند. وی حتی احتمال داد اگر ناچار شود دلايل استعفای سال ۶۷ خود را نيز برای بيشترروشن شدن مسائل با مردم در ميان گذارد.

به گزارش خبرنگار کلمه ، ميرحسين موسوی ،نخست وزير دوران هشت سال دفاع مقدس در ديدار با جمعی از اعضای تشکل های سياسی کرج ضمن تبريک اعياد شعبانيه ، به ويژه نيمه شعبان گفت :" وجود احزاب ، تشکلهای سياسی ،صنفی و شبکه های گسترده اجتماعی برای پيشرفت کشور و نيل به اهداف ملت ضروری است ."

اقدامی برای بازتوليد استبداد

وی تلاش برای از بين بردن تشکل های سياسی و صنفی را اقدامی برای بازتوليد استبداد دانست و گفت: "پهلوی دوم هم در سالهای آخر رژيم سابق حزب رستاخيز را به عنوان تنها حزب مجاز کشور اعلام کرد و همه ديديم که سرنوشت او چه شد ."

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به ميلاد حضرت امام زمان (عج )و نيمه شعبان ادامه داد : "عده ای بزرگداشت اين روز و فلسفه انتظار را به شدت با اغراض سياسی و خرافی در آميخته اند . اکنون تعدادی سايت های اينترنتی وجود دارد که بر اساس پيش بينی زمان ظهور سياست های خارجی و داخلی کشور را در چارچوبهای خرافی من در آوردی تحليل می کنند ."

انديشه ای که فلسفه انتظار را به ضد خود تبديل می کند

اکنون می توان به حکمت لعن و نفرين بر کسانی که زمان برای ظهور تعيين می کنند پی برد

به گفته نخست وزير دوران دفاع مقدس" در اين تحليل ها حضور آمريکا به عنوان مقابله با امام زمان تلقی می شود و بدتر از آن سياست های خطرناک و ماجرا جويانه برای کمک به ظهور توصيه می شود و اين باور را تقويت می کند که بخشی از سياستهای خارجی که منجر به وضع بحرانی کنونی شده ،ريشه در اين نوع تفکرات دارد و مساله فقط به سياست خارجی کشور هم ختم نمی شوند. با ذهنيتی اين چنين حساسيت غير عادی به واژه توسعه شکل می گيرد و يکی از دلايل حذف نظام برنامه ريزی و تعطيلی شوراهای مهم قانونی ريشه در همين نگاه دارد ."

موسوی در تشريح آثار اين نوع طرز تفکر گفت :"نتيجه چنين نگرشی اين است که با باور به اينکه همين شش ماه و يک سال حضرت مهدی(عج) ظهور می کند پروژه های بندر کنگان و پارس جنوبی را تعطيل می کنند. هر نوع برنامه ريزی برای آب و برق و به طور کلی اقتصاد کشور متوقف می شود و به جای ايجاد اشتغال و تلاش برای سرمايه گذاری، اقتصاد صدقه ای و توزيع پول بين مردم جانشين می شود و در نهايت فلسفه "انتظار " که همواره موجب تلاش بيشتر معتقدان و پيروان امام زمان( عج ) بود به ضد خود تبديل شود ."

حاکميت جور؛ ريشه بد اخلاقی ها در جامعه

موسوی با توضيح اينکه در سايه چنين وضعی می توان به حکمت لعن و نفرين بر کسانی که زمان برای ظهور تعيين می کنند پی برد،افزود:

"حاکميت عدالت و برچيده شدن ظلم و جور از جامعه محور اصلی روايات ظهور است. آنچه ريشه بد اخلاقی ها در جامعه است حاکميت جور و خروج حکومت از عدالت است. گمان نکنيد که می توانيد عده زيادی از فرزندان ملت از فرهيختگان ، دانشگاهيان ، معلمان ، کارگران ، روزنامه نگاران ، زنان و جوانان ايران را به نام حکومت اسلامی در زندان نگه داريد و اين ظلم و ستم اثری در اعتقادات مردم نداشته باشد ."

ملاکی برای دوری و نزديکی از جامعه مهدوی

وی در بخش ديگری از سخنان خود گفت :"عدالت و دوری از ظلم يک ملاک مهم برای نزديکی به جامعه مهدوی است هر چه يک نظام از عدالت دوری کند و رو به بی عدالتی و جور و بدرفتاری با مردم بياورد از جامعه مهدوی فاصله می گيرد ."

وی همچنين در بخش ديگری از سخنان خود گفت :"ناديده گرفتن حق حاکميت ملت بر سرنوشت خود و روی گردانی از ميثاق ملی و ضايع کردن حقوق ملت و بستن دهان ها و روزنامه ها و تبديل رسانه ملی به رسانه انحصاری ، ريخت و پاش بيت المال ، فسادهای بزرگ اقتصادی و خم شدن شانه های کارگران و کشاورزان و حقوق بگيران زير بار گرانی همه از مظاهر جور و ظلم و نشانه دور شدن جامعه از ارزش های مهدوی است ."

کجا رفت پرونده فسادهای کلان مالی

به گفته ميرحسين " در جامعه مهدوی دزدان بزرگ را رها نمی کنند تا دستهای دزدان خرده پا را قطع کنند. "

وی افزود :"ما بازمی پرسيم و از پرسيدن خسته نمی شويم که کجا رفت پرونده فسادهای کلانی که در مجلس موافق دولت گشوده شد و سر و صدای آن به صورت بهت آوری خوابيد ."

تلاش مشترک متحدان صدام و دولتيان در تحريف تاريخ انقلاب

موسوی در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به تحريف تاريخ به ويژه تحريف تاريخ انقلاب گفت :"در اين زمينه هم بيگانگان و متحدان صدام فعال هستند و هم دولتيان ."

نخست وزير دفاع مقدس سخنان خود را در باره تحريف تاريخ انقلاب اسلامی به ضميمه های حجيم روزنامه های دولتی در آستانه ۲۲ خرداد مستند کرد و گفت : "ضميمه هايی که در اين باره منتشر شدند بهانه خوبی است که جنبش سبز يک بار در کنار همه فعاليت های خود به صورت واقع بينانه ای با تاريخ سی سال گذشته روبرو شود و با تحقيقات مستقل به اين مساله بپردازد .

درباره جنگ هنوز لب به سخن نگشوده ام ولی ظاهرا گريزی نيست…

موسوی گفت :" اين روزها هم به بهانه سالروز صدور قطعنامه ۵۹۸ که هيچ سالی از آن ياد نمی شد تحريف های آشکار و برنامه ريزی شده ای درباره تاريخ دفاع مقدس و نقش دولت در آن صورت گرفته است .اين روزها عده ای مدعی شده اند که می خواستند بغداد را فتح کنند و دولت آن زمان مانع آن شده بود. بنده هنوز لب به سخن درباره دهه اول انقلاب باز نکرده ام و هيچ گاه هم ميل نداشته ام در اين باره صحبت کنم ولی ظاهرا مجبورم در صورت ادامه اين تحريف ها برای دفاع از رزمندگان سلحشور و مديران برجسته ای که در اين ميان سهمم عمده داشتند ناگفته های خود را بگويم و نيز بگويم که استعفای سال ۶۷ بر سر چه بود ."

اگر زمان جنگ دولت را در اختيار می گرفتيد بر سر کشور همان می آورديد که بر سر اموال مستضعفان و يتيمان در بنياد مستضعفان آورديد

موسوی گفت :"آن وزير سابقی که خود می داند چگونه به اينجانب تحميل شد در عين آنکه بيش از همه در جريان سر ريزشدن همه جانبه امکانات دولت به جبهه ها بود حالا می گويد که اگر امکانات دولت در اختيار جبهه ها قرار می گرفت ما بغداد را فتح می کرديم .شما بايد جمله ايشان را اين گونه معنی کنيد که اگر دولت در اختيار بنده و دوستان مان قرار می گرفت ما چه فتوحاتی داشتيم. بنده می گويم شما که نمی دانم به تحريک چه کسانی در عرض يک هفته چندين مصاحبه عليه دولتی که در آن کار می کرديد انجام داديد اگر دولت را در اختيار می گرفتيد بر سر کشور همان می آورديد که در طول مديريت خود بر سر بيت المال و اموال مستضعفان و يتيمان در بنياد مستضعفان آورديد."

فراموش کرده ايد که چهار ميليارد از شش ميليارد دلار هزينه جنگ می شد؟

مير حسين موسوی در پاسخ به تحريف هايی که در هفته های اخير در باره دفاع مقدس انجام شده ،گفت : "من باور نمی کنم که شما فراموش کرده باشيد که چهار ميليارد دلار از شش ميليارد دلار در آمد نفتی کشور هزينه جبهه ها و جنگ می شد و آن دو ميليارد مابقی نيز در حقيقت برا ی حفظ کيان کشور بود که آن هم می تواند در خدمت دفاع مقدس تعبير شود .شما مرا مجبور می کنيد بگويم عليرغم نتيجه درخشان دفاع مقدس که به بهای نثار خون های بسيار و جانفشانی رزمندگان جان برکف يک سانتيمتر از خاک کشور تقديم دشمن نشد و اين دومين مورد در طول جنگ های کشورمان از زمان فتحعلی شاه تا انقلاب اسلامی بود ، اگر پيوندی قوی تر بين جبهه ها و دولت وجود داشت و دولت را به بهانه درز خبرها از ماجرای طرح های جنگی و دفاعی کنار نمی گذاشتند نتيجه های بهتری از عمليات گرفته می شد. فتح بغداد با تحويل دولت به چند فرمانده نظامی امکان پذير نبود. بلکه برای شکست قطعی دشمن لازم بود از همان اول رابطه دولت با اداره عملی جنگ و طراحی های نظامی قطع نشود که چگونگی قطع اين ارتباط داستان ديگری دارد که شايد در فرصتی ديگر به آن بپردازم."

نخست وزير امام در دوران دفاع مقدس تاکيد کرد:"بعد از آنکه به تعبير اين وزير سابق توپ در ميدان دولت انداخته شد و اداره ستاد فرماندهی قوا به دولت سپرده شد تحولات اساسی در همان مدت کم در جبهه ها ايجاد شد .بنده به دلايل گوناگونی فعلا فقط به اشاره می گويم که اين توپ موقعی به زمين دولت پرتاب شد که به قول مرحوم ظهير نژاد در کميته پشتيبانی جنگ "زيپ مرزها در حال باز شدن" بود و فاو و جزاير موجود در هور از دست رفته بودند و ما در موقعيتی قرار داشتيم که در نخستين جلسه ستاد فرماندهی کل قوا که به رياست اينجانب تشکيل شد هم جناب رحيم صفوی جانشين فرمانده سپاه وهم جناب حسنی سعدی فرمانده نيروی زمينی در گزارشهای خود به اعضای جلسه گفتند که شما خوزستان را از دست رفته فرض کنيد و تلخ آنکه اين اتفاق در حالی رخ می داد که در آن شرايط نيروهای اصلی رزمنده ما در يک نقطه بی اهميت کردستان در پی گرفتن يک ارتفاع کم اهميت به نام "شاخ شمران "بودند و فاجعه وقتی بهتر معلوم می شود که حداقل تعدادی از فرماندهان اطلاع داشتند که همين نيروها به دليل خشک کردن سد "دربندی خان "در معرض دور خوردن از سوی دشمن قرار گرفته بودند .

تن به خواسته های تحريف گران تاريخ و سياست بازهای تاريخ ندهيد
اگر به خون شهدا و تلاش همه در اين جنگ احترام می گذاريد…

موسوی در ادامه صحبتهايش به نقش مديران برحسته در دفاع مقدس اشاره کرد :"بنده در آن زمان به اين شرط مسووليت رياست ستاد فرماندهی کل قوا را قبول کردم که با خود تعدادی از مديران برجسته و مديران همکار را در ستاد شرکت بدهم. .

يکی از برجسته ترين و تاثير گذار ترين آنها آقای بهزاد نبوی بود که می دانيم اين روزها چه گرفتاری هايی دارد. تصميمی که ستاد آن روزها در کنار فرماندهان نظامی و اين مديران برجسته گرفت تغيير اساسی در آرايش جبهه ها بود و قرار شد که در کمترين زمان ممکن به کمک همه امکانات کشور، نيروهای موجود در کردستان به خوزستان منتقل شوند و با فعاليت استاندار استان خوزستان که همين برادر عزيز و مبارزمان محسن ميردامادی بود و ساير مديران استانی اقداماتی برای مقابله با تهاجم حتمی دشمن صورت گيرد. پيش بينی ستاد درست بود ودر فاصله بسيار کمی يکی از شديدترين حملات از سوی صدام انجام شد و يکی از حماسی ترين نبردهای تاريخ دفاع مقدس که با شهادت بسياری از فرزندان کشورمان قرين بود ،اتفاق افتاد و دشمن آن چنان تو دهنی خورد که بعد از آن ديگر نتوانست حمله ای را سامان دهد و حداکثر از منافقين حمايت کرد که آن خيانت بزرگ با پشتيبانی نيروهای صدام عليه کشور انجام شد و مردم با مقاومت خود آنها را خرد کردند ."

موسوی با اشاره به آنکه قصدش از تعريف اين خاطره صرفا دفاع از مظلوميت رزمندگان بی نام و نشان ، مديران و جهادگران شجاع و ايثار گر است ادامه داد : "اين گفته ها برای آن است که بگويم اگر شما واقعا به خون شهدا و تلاش جهاد گران و مقاومت همه جانبه همه ملت و دولت در اين جنگ سر نوشت ساز احترام می گذاريد و نمی خواهيد از حماسه دفاع مقدس برای خود قبايی بدوزيد تن به خواسته های تحريف گران تاريخ و سياست بازهای تاريخ ندهيد ."

مير حسين موسوی يا د آور شد : "بنده در دو دهه گذشته به معلومات مستقيم خود از جنگ بسنده نکرده ام و تلاش کردم به اسناد و مدارک و تحليل های چاپ شده در اين باره نيز رجوع کنم . من همواره محتاط بوده ام که فقط به متون رسمی که با نظارت فرماندهان تهيه شده است بسنده نکنم و در کنار اين کتاب ها از نوشته ها و تحليل های همه صاحب نظران ازجمله ارتش نيز بهره ببرم .که يکی از بهترين تحليل ها نوشته های افسر دانشمند و ميهن دوست سرهنگ معينی وزيری است که بسيار از آن استفاده کرده ام.

اگر ناچار شوم ناگفته های جنگ را خواهم گفت

وی گفت : "اين جنگ ناگفته های فراوان دارد و من نديده ام که آقای هاشمی به عنوان فرمانده جانشين کل قوا از مشکلاتی که در مورد هماهنگ کردن ارتش و سپاه داشت سخنی گفته باشد . مشکلاتی که به اعتقاد من ربطی به بدنه سپاه و ارتش نداشت و من شاهد بودم که اين مشکلات تا چه حد فرساينده بوده است. بعد از سه سال از شروع جنگ به اعتقاد من اشتباهات اساسی در تعيين استراتژی های جنگی پيش آمد که اعزام نيرو به کردستان يکی اش بود و از آن مهم تر دل بستن به عمليات های بزرگ کلاسيک شبيه عمليات های دشمن بود که مزايای نسبی ما را در کنار امکانات کشور به شدت تقليل داد و حدود پنج سال همه امکانات کشور حتی تا حد جمع آوری برف روب ها از جاده ها و کاميون های دولتی و حتی مصادره کاميون های بخش خصوصی و همه ظرفيت های مالی – صنعتی کشور به کار گرفته می شد اما نتيجه آن شد که همه شاهد بوديم ."

موسوی در پايان سخنان خود گفت :"ايده ای که اين وزير سابق درباره فتح بغداد مطرح کرد باقيمانده همان دل بستن ها به طرح های کلاسيک جنگی و نتيجه بخش بودن عمليات های بزرگ برای شکست دشمنی بود که ماهانه فقط دو ميليارد دلار از همسايه های عرب خود برای جنگيدن با ما باج می گرفت و هنگام ختم جنگ بيش از پنجاه لشگر داشت .اين نگاه به جنگ از همان بدو طرح خود در ميان رزمندگان مخالفانی داشت و تا جايی که بنده در جريان بودم و در تماسهايی که فرماندهان معترضی چون شهيد حاج داوود کريمی با بنده داشتند آنها عملياتی از جنس نقشه های دوران نخست دفاع مقدس را ترجيح می دادند .و اين طرح ها با توانايی های اقتصادی و اجتماعی کشور سازگاری بيشتری داشت و در آينده اگر لازم بشود و به اجبار به اين بحث ها کشانده شوم موضوع را با بسط بيشتری طرح خواهم کرد

 

==============
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
کروبی: کشور به طور انحصاری در اختيار سپاه و بسيج است، سپاه و بسيج در انتخابات به نفع احمدی‌نژاد دخالت و تقلب آشکار کردند، بی‌بی‌سی
 

مهدی کروبی از رهبران معترضان انتخابات رياست جمهوری در مصاحبه ای مکتوب با سايت خبری بی بی سی انگليسی، به پرسش هايی در مورد فعاليت های سپاه پاسداران و تأثير تحريم های بين المللی بر بخش خصوصی و بر زندگی مردم پاسخ داده است.

آقای کروبی در اين گفتگو از افزايش و گسترش فعاليت های سپاه پاسداران انتقاد کرده و ورود آنها به عرصه های سياسی، اقتصادی و اجتماعی را مغاير قانون اساسی دانسته است. متن گفتگو را می خوانيد.

آيا فعاليت های اقتصادی فزاينده سپاه پاسداران بر اقتصاد و به طور کلی بر جامعه ايران اثر می گذارد؟

سپاه پاسداران بعد از جنگ تحميلی دارای امکانات وسيع در بخش مهندسی رزمی و نيز نيروی توانمند انسانی بود که مشارکت اين نيرو در قسمت های مختلف می توانست نقش موثری در توسعه و آبادانی کشور ايفا کند. بطور مثال راه سازی و يا مشارکت در پروژه های عمرانی ديگر. سپاه با اين منظور وارد کارهای عمرانی در زمان بازسازی کشور در کنار بخش خصوصی گرديد.
اگر ورود سپاه در فعاليت های اقتصادی با رعايت قوانين و مقررات و شفافيت و بدون استفاده از اهرم زور و قدرت باشد اين مشارکت نه تنها بد نيست بلکه می تواند به شکوفايی و رقابت در جهت توسعه و پيشرفت کشور منتهی گردد. اما آنچه طی ۵ سال اخير اتفاق افتاده و موجب نگرانی شده است خروج اجباری بخش خصوصی و انحصاری کردن اقتصاد دردست سپاه است.
در سند چشم انداز کشور در افق ۱۴۰۴ بر توانمند سازی بخش خصوصی و تعاونی تاکيد جدی شده و اصولا محرک اصلی رشد اقتصاد مشارکت بخش خصوصی دانسته شده است. در دولت فعلی به طور عجيبی به اسم خصوصی سازی، روند اختصاصی سازی اقتصاد در دست نطاميان و افراد معدودی را شاهد هستيم که اين اتفاق مغاير قانون اساسی است.
اصل چهل و سوم قانون اساسی تمرکز ثروت در دست افراد و يا گروه های خاص را نفی می کند و حتی نمی پذيرد که دولت به صورت يک کارفرمای بزرگ و مطلق درآيد. قطعا آثار اين انحصار غير قانونی در اقتصاد کشور موجب افزايش ضريب فساد، افزايش نرخ بيکاری و نيز تضعيف جايگاه واقعی سپاه در کشور خواهد شد.

ورود سپاه در صنايع گوناگون مشخصا چه تأثيری بر بخش خصوصی به جا می گذارد؟
واگذاری پروژه ها عمرانی بدون برگزاری مناقصه به سپاه، فروش سهام برخی از شرکت های دولتی مانند مخابرات و فروش اموال بدون مزايده و رعايت تشريفات قانونی علاوه بر فراهم کردن بستر فساد، موجب خروج و تضعيف بخش خصوصی و به تبع آن خروج سرمايه های بخش خصوصی از کشور شده است.
در ساختار اقتصاد کشور سخن از تحقق رقابت پذيری در اقتصاد در سطح بازار های داخلی و بين المللی است اما روند انحصاری ساختن آن طی يکسال گذشته موجب ورشکستگی بسياری از شرکت های بزرگ بخش خصوصی شده است. بسياری از پروژه ها به دليل عدم توانايی اين نيرو در انجام کار بدون نظارت معطل مانده و تعداد بسيار زيادی از افراد کار خود را از دست دادند.
قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل ۴۴، نظام اقتصادی کشور را بر پايه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی دانسته است. شکوفايی و توسعه سياسی و اقتصادی کشور منوط به رعايت و احترام به قانون اساسی و ساير قوانين کشور است. نظامی کردن سياست، دستگاه قضايی، اقتصاد و فرهنگ کشور به معنای ناديده گرفتن حقوق مردم در تمامی ابعاد است که نتيجه ان را در حال حاضر شاهد هستيم.

نظر شما در مورد ورود سپاه به ساخت و ساز و صنايع نفت و گاز مثل امضای قرار داد توسعه ميدان گازی پارس جنوبی چيست؟ آيا اين روند را مثبت می دانيد يا منفی و چرا؟
اين موضوع را از چند جنبه می توان مورد توجه قرار داد که من تنها به دو مورد آن می پردازم . اول آنکه تجربه نشان داده است که بخش های نظامی اموری را بر عهده می گيرند که در عمل توان انجام آن را ندارند و پروژه ها را نيمه کاره و با صرف چند برابر هزينه پيش بينی شده اوليه رها می کنند و يا با گرفتن حق دلالی به ديگران واگذار می کنند.
به نظر می رسد انجام پروژه های بزرگ نفت و گاز پارس جنوبی که اهميت بسياری در آينده اقتصادی کشور دارد در توان سپاه نيست. در دوران اصلاحات با همت مجلس و دولت پارس جنوبی با مشارکت شرکت های بزرگ داخلی و بين المللی پيشرفت قابل قبولی پيدا کرده بود که با اتخاذ روش های غلط و ايجاد تنش در روابط بين المللی هم اکنون وضعيت بسيار نگران کننده ای دارد.
دوم آنکه شرکت های سپاه در ليست تحريم های سازمان ملل متحد قرار گرفته اند و واگذاری آن به سپاه در اين شرائط به معنای ناديده گرفتن آن سرمايه عظيم کشور و در عمل به معنای انجام ندادن کار و عدم استفاده از ظرفيت موجود در توسعه پارس جنوبی است. از اينرو من همواره با تحريم ها که مستقيما آسيب به مردم کشور وارد می شود مخالفم.

به نظر می رسد که دولت ايران به طور روزافزونی به سمت سپردن قراردادهای بزرگ به شرکت های وابسته به سپاه پاسداران حرکت می کند، فکر می کنيد چرا چنين می کند؟
در اين ارتباط لازم می دانم کمی به عقب برگردم و ريشه اين بحران و انحراف را ياد آور شوم. بعد از حضور غير طبيعی نهادهای نظامی و امنيتی در حوزه اقتصاد، سياست و فرهنگ من اولين فردی بودم که نسبت به مخاطرات آن هشدار دادم و مخالفت خود را اعلام کردم. متاسفانه در دولت اصلاحات دوستان ما اين امر را جدی نگرفتند و در قبال حضور و دخالت آنان برخود لازم را نکردند.
بعد از انتخابات مرحله اول دوره نهم رياست جمهوری در سال ۱۳۸۴ که سپاه و بسيج در انتخابات به نفع آقای احمدی نژاد دخالت و تقلب آشکار کردند، هشدار دادم. ورود نظاميان به اين عرصه را مغاير قانون اساسی، اهداف انقلاب و وصيت نامه امام مبنی بر عدم مداخله نظاميان در سياست دانستم و به تبعات منفی آن دخالت توجه داشتم. عدم توجه دوستان و مسائلی که حال مجال پرداختن به آن نيست موجب بوجود آمدن بستر مناسب برای آنان شد. اگر هشدار ها من در آن روز جدی گرفته می شد امروز شاهد اين حضور انحصاری و کم نظير نبوديم.
نتيجه انتخابات اخير را سپاه و بسيج در کنار افرادی ديگر مهندسی و اجرا کردند و لذا تملک و انحصاری کردن همه امور کشور از جمله سياست، اقتصاد، فرهنگ ، ورزش، هنر و ... را غنيمت و دستآورد انتخابات دهم رياست جمهوری می دانند. دولت آقای احمدی نژاد مرهون دخالت و تقلب آشکار نظاميان در هر دو دوره است و طبيعی است دولت برآمده از کودتای انتخاباتی در راستای اهداف آنان قدم بردارد.

روندی که سازمان ها و شرکت های وابسته به سپاه پيشنهادهای خود را برای در اختيار گرفتن قراردادهای بزرگ دولتی ارائه می دهند تا چه اندازه شفاف است؟
در حال حاضر قانونی در اين زمينه رعايت نمی گردد که شفافيت در عمل را شاهد باشيم. من معتقد به گردش آزاد اطلاعات هستم و معتقدم دانستن در همه امور به استثنای موارد خاص که قانونگذار بواسطه امنيت ملی ويا حفظ حريم خصوصی افراد محرمانگی را لازم ميداند، حق مردم است. در اين حالت می توان از شفافيت سخن گفت و زمينه فساد و انحصاری بودن را مرتفع کرد.
برای حل ريشه ای موضوع در مجلس ششم با هماهنگی با دوستان در دولت مقرر شد لايحه قانون آزاد سازی اطلاعات تقديم مجلس شود که متاسفانه آن لايحه به موقع به مجلس اصلاحات نرسيد و سال ها در دولت بعدی متوقف گرديد. در حال حاضر قرار دادهای بزرگ اعم از داخلی و بين المللی پشت درهای بسته منعقد و محرمانه تلقی می گردد و امکان اطلاع نسبت به مفاد و شرائط آن نيست. اموری که سپاه و بسيج بر عهده می گيرند اصلا شفاف نيست و حتی تشريفات مربوطه رعايت نمی گردد.
مطبوعات منتقد و مستقل توقيف و يا لغو امتياز شده اند تا صدای نقد و تجزيه و تحليل نباشد. ايران کشوری باستانی و دارای فرهنگ غنی و سرمايه های عظيم طبيعی و نيروی توانمند انسانی است که می تواند حتی با بکارگيری بخش از آن جايگاهی در شان ايران و ايرانی داشته باشد. همواره گفته ام که توسعه اقتصادی و سياسی بايد همزمان و در پرتو کرامت انسانی تحقق يابد . متاسفانه اين روزها بر خلاف دستور صريح اسلام کمترين توجه به کرامت و شان انسانی می شود.

نظر عمومی نمايندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به گرايش سپاه به گسترش نفوذ خود در اقتصاد چيست؟
انتخابات مجلس هشتم در شرائط خاصی برگزار شد بطوريکه حق انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان بطور اساسی ناديده گرفته شد. در مرحله اول تعداد بسياری از داوطلبان که در ميان آنان نمايندگان چند دوره مجلس از جمله مجلس هفتم حضور داشتند رد صلاحيت شدند و در مرحله بعدی در شمارش آرا بطور عجيبی دخل و تصرف صورت گرفت تا تعداد قابل توجهی از نمايندگان مورد نظر جريان حاکم بطور دوپينگی وارد مجلس شوند. اين افراد وظائف ديکته شده را دنبال می کنند نه وظائف نمايندگی شان و نظر مردم را. البته تعدادی از نمايندگان واقعی مردم در مجلس از هر دو جريان اصولگرا و اصلاح طلب حضور دارند که از اين قبيل کارها ناراضی هستند و مکررا نسبت به آن اعتراض کردند اما صدای شان به جايی نمی رسد.

آيا ايرانيان می توانند بدون ترس با فعاليت های سپاه مخالفت کنند؟
اگرچه صحبت و نقد در اين ارتباط مورد رضايت برخی نيست اما در اين باب سخن بسيار است و افراد از گرايش های خاص به آن پرداخته اند و البته هستند کسانی که نسبت به پرداخت هزينه های احتمالی اظهار نظر در اين باب نگرانند و پيشاپيش خود سانسوری کرده و می کنند.

تازه ترين تحريم های سازمان ملل عليه ايران که اوايل ماه ژوئن تصويب شد، سپاه پاسداران را هدف قرار داده است. اين تحريم ها چه تأثيری خواهد داشت؟
انحصاری شدن بخش مهمی از اقتصاد و صنعت کشور و نيز احاطه بر بخش قابل توجهی از تجارت توسط سپاه و بسيج امری غير قانونی، غلط و مغاير شان و وظائف کاری آن ها است. تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد بويژه قطعنامه ۱۹۲۹ که مطابق فصل هفتم منشور تدوين شده است و ليست جامعی از شرکت ها و سازمان های مربوط به سپاه را ضميمه کرده، موجب اخلال در انجام کارهای اساسی و قرارداد های منعقده است.البته برای دورزدن تحريم ها نقش دلالان با قيمت های چند برابر پررنگ تر شده و زيان اصلی مجددا بر مردم بار می گردد.
انحصاری کردن اين بخش از کارها علاوه بر فساد بسيار آن و تضعيف و يا نابود کردن بخش خصوصی، مغاير منافع ملی است و هرگونه تلاش در جهت ادامه آن را غلط و موجب ورود آسيب های بسيار به اقتصاد و امنيت کشور ميدانم. همچنين تاکيد می کنم که با تحريم های شورای امنيت و يا تحريم های يکجانبه از سوی دولت های مختلف که پرداخت هزينه اصلی آن بر مردم بار می گردد مخالفم زيرا در کشوری که غالب امور به طور انحصاری در اختيار سپاه و بسيج است پرواضح است تحريم ها ضربه اساسی به اقتصاد آن بطور عام و مردم به طور خاص وارد می کند

http://news.gooya.com/politics/archives/2010/07/108189.php

 
 
 
 

***************************

این ایمیل را برای دوستان خود نیز ارسال کنید. رسانه شمایید
 
جهت عضو شدن در گروه ايران ما. كافي است كه به آدرس زير يك ايميل ارسال کنید. لازم نيست كه هيچ چيزي در ايميل بنويسيد. سپس یک ایمیل از جانب گروه دریافت خواهید کرد و باید روی لینک داده شده در ایمیل کلیک کرده و درخواست خود را تایید نمایید.
OUR_IRAN+subscribe@googlegroups.com

چنانچه مایل به دریافت این ایمیلها نیستید برای لغو عضویت خود به آدرس زیر یک ایمیل ارسال کنید و لازم نیست که در ایمیل چیزی بنویسید:
OUR_IRAN-unsubscribe@googlegroups.com

--
---------------------------------------------------------------------------------------------------
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "OurIran" group.
To post to this group, send email to OUR_IRAN@googlegroups.com
 
To unsubscribe from this group, send email to OUR_IRAN-unsubscribe@googlegroups.com
 
To subscribe to this group, send and email to OUR_IRAN+subscribe@googlegroups.com
 
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/OUR_IRAN?hl=fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر