۱۳۸۹ بهمن ۲۱, پنجشنبه

راهپیمایی ۲۵ بهمن؛رفتن یا نرفتن؟



روز دوشنبه۲۵ بهمن ماه، نقظه آغازی دوباره برای حرکت‌های مردم علیه حکومت خواهد بود یا تلاش عبثی است که بدون برنامه با شکست مواجه خواهد شد؟ این سوال مدت‌هاست در میان مردم پرسیده می‌شود و پاسخ دادن به آن شاید تنها با رسیدن روز دوشنبه میسر خواهد شد.

 168442_10150134257025987_627835986_7989155_263609_n_743343223.jpg
با اعلام بیانیه مشترکی ازسوی رهبران جنبش سبز، موسوی و کروبی، روز دوشنبه۲۵ بهمن ماه ، روز حمایت از مردم مصر و تونس نامیده‌شده و قرار است مردم در میدان امام حسین جمع شوند. اینکه آیا حاکمیت اجازه این جرکت را خواهد داد، آیا مردم به خیابان‌ها خواهند آمد، آیا رهبران جنبش سبزبعد از مخالفت حکومت از مجوز دادن باز   به اعتراض خود ادامه خواهند داد سوالاتی است که این روزها در میان مردم و فعالین مدنی مطرح است. این در حالی‌است که  هاشمی رفسنجانی، یکی از حامیان جنبش سبز با اعلام این مساله که  در راهپیمایی بیست  و دوم بهمن ماه باید شرکت کرد نوعی چند دستگی را در صفوف حامیان جنبش سبز به وجود آورده‌است.
مهدی یکی از موافقین این حرکت و حسین یکی  از مخالفین اینگونه حرکت‌ها در مصاحبه با خودنوبس دیدگاه‌های خود را مطرح کردند:


«شورش را درآورده‌اند، از حکومتی که مشروعیت ندارد درخواست مجوز می‌کنند و می‌خواهند آنها هم دو دستی تقدیمشان کنند» این را حسین یکی از فعالین مدنی  می‌گوید که در سیزدهم آبان ماه سال گذشته بازداشت شد و اینک با قرار وثیقه آزاد است. او معتقد است مبارزه در ایران  دیگر از شکل مبارزه  سکوت و یا درخواست مجوز خارج شده و اگر قرار است مبارزه‌ای صورت بگیرد باید متد مشخصی برایش تعریف شود
« ما نیروی مردم در خیابان‌ها را تحلیل دادیم. موسوی و کروبی با مردم نایستادند.از مردم عقب ماندند و با همین دو دلی‌هایشان به جنبش لطمه زدند. اینک هم با حمایت از مردم مصر وتونس و درخواست تظاهرات دادن کاری درست نمی‌شود. هیچ سازماندهی وجود ندارد و وقتی هم نیست که سازماندهی شکل بگیرد. موسوی و کروبی تا وقتی بخواهند از خط امام و راه امام و آرمان‌های انقلاب صحبت کنند از جماعت عقب مانده‌اند»

مهدی که او هم بعد از انتخبات و درست یک هفته بعد از آن بازداشت شده و  یکی از فعالین کمپین انتخاباتی مهدی کروبی بوده برخلاف  حسین معتقد است با همین حرکت‌ها و تلاش‌هاست که می‌توان جنبش را زنده نگه داشت ونباید توقع بیش از اندازه  از مردم داشت.« ما مردم هیجان زده‌ای هستیم. هرگز به این فکر نمی‌کنیم که اگر مثلا موسوی کروبی و مجوز نگیرند و حکومت دست به یک قتل عام بزند باید چه کرد؟ چه کسی  مسئول است؟همین الان زندان‌ها پر است از  زندانی‌هایی که هیچ کاری نمی‌شود برایشان کرد .چطور می‌خواهیم  به مردم پاسخ بدهیم؟»

او در پاسخ به این سوال که پس با  این حساب نفس اجازه برای تظاهرات گرفتن هم اشتباه است چون حکومت در هر صورت عکس العمل نشان خواهد  و دست به خشونت خواهد زد و مبارزه در خیابان در ایران نتیجه‌ای جز خشونت نخواهد داشت می‌گوید:«بهرحال رهبران جنبش سبز باید نشان دهند که  تسلیم نشده‌اند ، که  هستند اگر مردم می‌خواهند و روز دوشنبه یک نمایش حضور مردم است.»
حسین اما معتقد است روز دوشنبه هرگز نمایش قدرت مردم نخواهد بود زیرا  بدون استراتژی  و تبلیغات و در راستای همان خواست‌های رژیم  صورت بندی شده‌است. برای همین هم محسنی اژه‌ای در می‌گوید اگر قرار است از مردم مصر و تونس حمایتی بشود در راهپیمایی بیست و دوم بهمن ماه شرکت کنید. همچنین رژیم راهپیمایی روز بیست و دوم بهمن ماه را راهپیمایی حمایت از مردم مسلمان منطقه نام گذاری می‌کند تا  جلوی تاکتیک‌های سبزها را بگیرد.»

«موسوی و کروبی باید بگویند برپایه قانون اساسی و حق برگزاری انتخابات آزاد  روز دوشنبه در خیابان خواهند بود و حکومت ملزم به تامین امنیت آنهاست. اگر چنین با قدرت سخن گفتند و مشروعیت دروغینی که رژیم برای خود ساخته‌است را  نادیده بگیرند شاید وجاهت خود را بتوانند احیا کنند.آنها باید در بیانیه‌ها و مصاحبه‌هایی که انجام می‌دهند اعلام کنند که  هدف اصلی‌شان از تجمع چیست؟تجمع یک روزه در حمایت از مصر و تونس که دردی از مردم ایران و خانواده‌های زندانیان سیاسی و..دوا نمی‌کند. کاش موسوی و کروبی در اعتراض به اعدام‌های فله‌ای، در اعتراض به  احکام صادره برای زندانی‌های سیاسی و در اعتراض به خفقان موجود.باید اگر اعتراضی شکل می‌گیرد به یک روز و یک ساعت خاص محدود نشود. باید به شهرهای کوچک، به مراکز استان‌ها و به گروه‌های مختلف قومی و مذهبی رسوخ کرد و حمایت آنها را داشت. بدون این حمایت‌ها  این راهپیمایی هم مثل بقیه راهپیمایی‌ها خواهد شد.»

مهدی اما این راهپیمایی را شروع خوبی برای یک حرکت ملی می‌داند و معتقد است در شرایط فعلی که دیکتاتور مصر بی‌پناه شده و مردم مصر الگوی خوبی برای مردم ایران شده‌اند باید ایستاد و جلو رفت.«ما شروع می‌کنیم هرچند حکومت ایران نخواهد و نپذیرد اما ما هستیم تا نشان دهیم جنبش سبز نمی‌میرد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر