۱۳۸۹ بهمن ۲۹, جمعه

حمید دباشی در گفت گو با اشتراک: طبقه کارگر ایران را به بی‌ حقوقی مطلق کشانده اند

پروفسور حمید دباشی، استاد ایران شناسی و صاحب کرسی هاکوپ کورکیان در دانشگاه کلمبیا است. در دو دهه اخیر از او بیش از بیست جلد کتاب و صد مقاله در زمینه فرهنگ، ایدیولوژی و هنر به چاپ رسیده است. "الاهیات نارضایتی: بنیادهای ایدئولوژیک انقلاب اسلامی ایران"،"کلوزآپ: گذشته، حال و آینده سینمای ایران"، "رویاهای یک ملت: سینمای فلسطین" و "پساشرقشناسی: دانش و قدرت در زمانه ترور" از جمله تالیفات دباشی هستند.


- شما در نوشته‌ها و مقالات تان همواره تاکید کرده‌اید که جنبش اعتراضی اخیر مردم ایران را نمی‌توان به دعواهای انتخاباتی و جدالهای درون حکومتی فرو کاست و بر همین مبنا تعبیری که شما همواره برای این جنبش به کار برده اید "جنبش آزادی‌های مدنی" بوده است. مبنای نظری چنین تفسیر و تعبیری از جنبش اعتراضی مردم ایران چیست؟

من برای جنبش آزادیخواهی اخیر‌ مردم ایران، که بچه‌های ما در ایران تصمیم گرفتند آن را جنبش سبز بخوانند، قائل به یک بعد تاریخی‌ و یک بعد اجتماعی هستم. بر همین مبنا من این پدیده را یک پدیدهٔ خلق الساعه که گویی یک دفعه دری به تخته خورد و مردم به خیابان ریختند نمی‌بینم.
از حیث تاریخی‌ این جنبش ادامه و بخشی از سی‌ سال اعتراض مردم به حکومت جمهوری اسلامیست. حکومتی جائر و ناقص الخلقه که بر مبنای نقض فرهنگ سیاسی چند وجهی ما شکل گرفته است
http://www.eshterak.info/m/2011/02/post-50.html.

--
نشریه الکترونیکی اشتراک : www.eshterak.info

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر