۱۳۸۹ بهمن ۲۸, پنجشنبه

شاهکاری در تکنیک آواز

آفتاب آمد دلیل آفتاب:                                                                                

ما- من و صدیف- آواز را نگه داشته ایم. جامعه باید قضاوت کند آیا دیگران بعد از ما، کار را بالا برده اند یا خیر. به هر حال، ما کوشش خود را کرده ایم. در زمانی که استادان نام آور، میراث دار بودند، خودمان را به محضر آنان رساندیم وآواز را حفظ کردیم. من فکر می کنم کار خودم را کرده ام. می توانستم یک عده را تربیت کنم، این کار را کردم. (استاد شجریان-راز مانا)

 

استاد صدیف را، با صدائی حماسی ،به جرات می توان تنها میراث دار استاد فقید سلیمان خان امیر قاسمی و بزرگترین راوی مکتب آوازی تبریز دانست. آواز چهارگاهی که ایشان حدود 20 سال پیش با استاد مجید کیانی اجرا کرده اند و نوار آن تحت عنوان ترجیع بند منتشر شده است، اثری ممتاز در موسیقی آوازی ایران به شمار می رود.ایشان برنامه ای تحت عنوان مرصع خوانی به مدت سه شب از 16 الی 18 مهر ماه 1382 در فرهنگ سرای نیاوران با همراهی رضا مازندرانی (تار)، سامر حبیبی (کمانچه) و وحید فتائی ( تنبک)، اجرا کردند. استاد صدیف "مرصع خوانی" را عبارت از ترکیب دو شیوه "مرکب خوانی" و "بداهه خوانی" می دانند که این نوع اجرا خود نشان دهنده درک خواننده از فرهنگ موسیقایی ایران زمین و شامل ردیف های آوازی و چگونگی بکار گیری گوشه ها واستفاده از تحریر ها و موتیف های ساز و آواز است. استاد صدیف در مصاحبه ای همزمان با این برنامه اظهار داشتند که بسیار مایل بودم که استاد جلیل شهناز در کنارم ساز بنوازد چون معتقدم که ایشان می توانند بار سنگین آواز را به دوش بکشند و از پس جواب آن بر آیند. اما متاسفانه ایشان در بستر بیماری بودند و ازینرو ما از نوازندگان جوان استفاده کردیم. اکنون  گوشه ای از یک برنامه نایاب مرکب خوانی که توسط این استاد شهیر آواز حماسی در سال 1375 در تالار رودکی، با همراهی استاد داریوش طلائی اجرا شده است، تقدیم حضورتان می کنم. دوستداران آواز ناب، مطمئنا از تکنیک بی نظیر آواز ایشان لذت می برند. ارادتمند همگی- شرفی
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر