۱۳۸۹ بهمن ۲۵, دوشنبه

سکوت منابع خبری رسمی ایران در انعکاس ناآرامی‌ها

 
 

Sent to you by Hot News via Google Reader:

 
 


تظاهراتی در جو امنیتی و پلیسی بسیار سنگین انجام شده است

در حالیکه خبرگزاری های بین المللی و بسیاری از سایت های خبری در ایران و خارج ازاین کشور اخبار مربوط به تجمع اعتراضی امروز مردم در تهران و شهرهای بزرگ را به دقت دنبال می کردند، برخی خبرگزاری ها و سایت های حامی دولت ایران تا ساعت ها هیچ خبری در این باره منتشر نکردند.

در همین حال بسیاری از سایت های خبری موافق و مخالف دولت محمود احمدی نژاد نیز از صبح روز دوشنبه 25 بهمن ماه هدف حملات سایبری قرار گرفتند. سایت های حامی دولت اعلام کردند که اين حملات بيشتر منشاء خارجی دارد و با هدف هك سايتهای خبري و انتشار اخبار دروغ درباره دعوت به تجمع 25بهمن در تهران صورت گرفته است.

شورای هماهنگی "راه سبز امید"، تشکلی که میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت، از پایه گذاران آن بوده، با انتشار بیانه ای از مردم دعوت کرده بود تا "با حفظ آرامش در راهپیمایی ۲۵ بهمن شرکت کنند" و به این وسیله حمایت خود را از مردم تونس و مصر نشان در مبارزه با دیکتاتوری به نمایش بگذارند.

شاهدان عینی، شرکت کنندگان و رسانه هایی چون سی ان ان و خبرگزاری فرانسه تجمع معترضان را چند ده هزار نفری خواندند و گزارش دادند که این تظاهرات در جو امنیتی و پلیسی بسیار سنگین انجام شده است. مواردی هم از برخورد نیروهای پلیس و لباس شخصی ها با مردم و شلیک گاز اشک آور و ضرب و جرح مردم گزارش شد اما خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا و خبرگزاری مهر هنوز هم سکوت خبری خود را در این مورد حفظ کرده اند .

از سوی دیگر برخی سایت های نزدیک به اصولگرایان، حامیان دولت و رادیو و تلویزیون دولتی ایران با تاخیری چند ساعته به انعکاس اخبار مربوط به این نا آرامی ها پرداختند و آمریکا و اسرائیل را مسئول بروز نا آرامی ها عنوان کردند.

خبرگزاری فارس در ساعات اولیه شب خبر نخست سایت خود را به تجمع معترضان اختصاص داد و نوشت: "تجمع غیر قانونی عناصر منافقین، سلطنت طلبان، اراذل و اوباش و فتنه در برخی از خیابانهای شهر تهران با بهانه حمایت از مردم مصر و تونس برگزار شد."

خبر آنلاین هم در گزارشی، تجمع معترضان مخالف دولت را " نا آرامی مختصر در خیابان انقلاب تهران" عنوان کرد و نوشت: "پس از چندین روز جنجال و غوغای رسانه های اسرائیلی و غربی و دیگر دشمنان اسلام و انقلاب حول اطلاعیه سران فتنه ، جماعتی عصر امروز-دوشنبه - در محور خیابان انقلاب تهران ، سناریوی هماهنگ سران فتنه - منافقین - سلطنت طلب ها و دیگر گروه های ضد انقلاب را به نمایش گذاشتند و با تجمع غیرقانونی ، ضمن آتش زدن چند سطل آشغال و تخریب برخی اماکن عمومی ، آرمان های ملت و امام را با شعارهای ضدانقلابی مورداهانت قراردادند ."

تلویزیون دولتی ایران در گزارشی با بررسی گزارش های رسانه هایی مانند بی بی سی و صدای آمریکا آنها را به دروغ پردازی متهم کرد و با نمایش تصاویری از میر حسین موسوی و مهدی کروبی رهبران مخالفان دولت ایران، آنها را عاملان فتنه خواند و تلویحا خواستار برخورد قضایی با این افراد شد.

تابناک، سایت نزدیک به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، معترضان را "دشمنان ملت" خواند و در خبری با عنوان "با وجود تلاش مذبوحانه دشمنان ملت، تهران آرام است" نوشت:"بر خلاف تبلیغات سنگین رسانه های بیگانه و گروهک های ضدانقلاب، تا این لحظه از سوی عوامل فتنه تنها دو تجمع چند صد نفری در محدوده میدان امام حسین و چهار راه ولیعصر و چند تجمع پراکنده 10 تا 20 نفری در برخی نقاط شهر از جمله فلکه صادقیه و... شکل گرفته که بلافاصله با تدبیر مامورین انتظامی متفرق شدند."

گزارش شده که ده ها نفر در جریان این اعتراضات بازداشت شده اند

سایت الف، سایت نزدیک به احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس نوشت : "عصر امروز گروهی از هواداران ضدانقلاب در برخي نقاط تهران تجمع و شعار دادند كه با مقابله نيروهاي امنيتی متفرق شدند. در مواردي پليس ناچار شد براي پراكندن و پيشگيری از ايجاد اغتشاش توسط آنها از گاز اشك آور استفاده كند.به دنبال جوسازی كم سابقه ضدانقلاب برای برگزاری تجمع در تهران، از ظهر امروز مغازه داران خيابان انقلاب از ترس اوباش و آشوبگران مغازه هاي خود را زود تر از موعد هميشگی تعطيل كردند و به منازل خود پناه بردند."

در ادامه گزارش سایت الف آمده است: "از يك هفته پيش، رسانه های بين المللی با انتشار حجم بی سابقه ای خبر و تحليل، از حركت امروز هواداران ضدانقلاب در تهران خبر داده و تلاش داشتند اين حركت را بزرگ و سرنوشت ساز نشان دهند. در عمل تجمع كنندگان ضدانقلاب در عصر25 بهمن در تهران به گروه هاي متفرق چندصد نفره محدود بود و بيشتر شلوغی امروز خيابان انقلاب و آزادی به دليل تجمع وسيع نيروهاي انتظامي و نيز عابران كنجكاو بوده است."

جهان نیوز، از دیگر سایت های نزدیک به دولت ایران هم در ساعات پایانی امروز با انتشار گزارشی، معترضان را" گروهی از هواداران ضدانقلاب" خواند و نوشت که این افراد در برخی نقاط تهران تجمع کردند شعار دادند كه با مقابله نيروهای امنيتی متفرق شدند. در مواردی پليس ناچار شد برای پراكندن و پيشگيری از ايجاد اغتشاش توسط آنها از گاز اشك آور استفاده كند."

در حالیکه به نظر می رسد برخی سایت های خبری تلاش کردند اعتراضات خیابانی امروز 25 بهمن ماه را نادیده بگیرند و یا کم اهمیت جلوه بدهند، جمله بندی و نوع نگارش گزارش های این سایت ها در برخی موارد کاملا شبیه هم است.


 
 

Things you can do from here:

 
 

--
این پیام از گروه اخبار داغ رسیده است
"HOT NEWS" group.
برای عضویت ایمیل بزنید به:
hotreads@gmail.com
برای حذف عضویت ایمیل بزنید به
hotreads+unsubscribe@googlegroups.com
برای تنظیمات بیشتر
http://groups.google.com/group/hotreads?hl=fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر