۱۳۸۹ بهمن ۱۲, سه‌شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


مایکروسافت کارکنان خود را از مصر خارج کرد

Posted: 01 Feb 2011 11:16 AM PST

ایتنا - به دنبال افزایش اعتراضات مردم مصر به دولت این کشور و اوج گرفتن درگیری‌ها، شرکت‌های IT فعال در مصر با نگرانی اقداماتی را برای حفظ جان کارکنان خود اتخاذ کرده‌اند.

هرچند در سال‌های اخیر مصر به منظور حل مشکل بیکاری جوانان خود، به شرکت‌های فناوری اطلاعات روی خوش بسیاری نشان داده است ولی قطعی اینترنت در این کشور کهن که با هدف جلوگیری از هماهنگی مردم معترض صورت گرفت، نشان داد که دولت مصر به راحتی می‌تواند تمام اهداف مربوط به استفاده از زیرساخت‌های اینترنتی را ولو به طور موقت زیر پا بگذارد.

به گزارش ایتنا به نقل از کامپیوترورلد، حدود ۱۲۰ شرکت در دهکده هوشمند IT قاهره مستقر است که مایکروسافت یکی از آنهاست.

این دهکده هوشمند در سال ۲۰۰۳ ساخته شده است و در آن امکاناتی همچون کلوپ ورزشی، استخر شنا، سرویس‌های ویدئو کنفرانس و یک رستوران به شکل اهرام ثلاثه وجود دارد.

بر اساس این گزارش مایکروسافت کارکنان خود را از این پارک IT خارج کرده و آنها را از مصر بیرون برده است.

HP نیز یکی دیگر از شرکت‌هایی است که با نگرانی اوضاع مصر را زیر نظر گرفته است.

این شرکت از کارمندان خود خواسته است در خانه ها بمانند.

تلویزیون‌ها را خاموش کنید، کودکان در خطرند

Posted: 01 Feb 2011 11:16 AM PST

خبرآنلاین - تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که زمان زیادی از وقت خود را در پشت کامپیوتر یا جلوی تلویزیون صرف می‌کنند در آینده دچار مشکلات ارتباطی خواهند شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد یک ششم والدین معتقدند تماشای زیاد تلویزیون یکی از عوامل مهم در بروز مشکلات ارتباطی در کودکان است. این معضل در حال حاضر نزدیک به یک میلیون کودک را در سراسر انگلستان به خود دچار کرده است.

تقریبا 51 درصد از والدین تصور می‌کنند در صورتی که با فرزند خود صحبت نکنند، بخش قابل توجهی از آن‌ها در آینده توانایی کافی برای صحبت کردن با دیگران و برقراری ارتباط نخواهند داشت یا در این بین با مشکلات زیادی روبه رو خواهند شد.

در آخرین مطالعات در این زمینه بیش از 6 هزار نفر شرکت داشتند که نزدیک به نیمی از آن‌ها را والدین تشکیل می‌دهند. این تحقیقات توسط Communication Trust انجام شده بود تا اثر فن‌آوری‌های مدرن را روی کودکان بررسی کرده و میزان آگاهی والدین را در این میان بسنجد.

در این بررسی‌ها مشخص شد 16 درصد از بزرگسالان و 17 درصد از والدین معتقدند کودکانی که زمان زیادی را در مقابل تلویزیون سپری کنند در آینده برای برقراری ارتباط و تکامل مهارت‌های گفتاری خود نیاز به کمک خواهند داشت. تقریبا یک سوم والدین در مورد مهارت‌های ارتباطی کودکانشان نگران هستند و تلویزیون را مهم‌ترین مانع در تکامل این مهارت‌ها می‌دانند.

متاسفانه بسیاری از والدین در مورد زمان رسیدن فرزندانشان به یک مهارت گفتاری خاص اطلاع کافی ندارند و نمی‌دانند در چه زمانی فرزند آن‌ها باید در چه مرحله‌ای از تکامل گفتاری باشد.

تقریبا 25 درصد از والدین می‌دانند که یک نوزاد در بین 12 تا 18 ماهگی اولین کلمه زندگی خود را می‌گوید، در حالی که نزدیک به 31 درصد انتظار دارند یک نوزاد اولین کلمه زندگی خود را بین 6 تا 8 ماهگی به زبان بیاورد.

هم‌چنین فقط یک پنجم والدین می‌دانستند که کودکان اولین جملات 3 تا 5 کلمه‌ای خود را حدود سه سالگی می‌گویند.

مشکلات ارتباطی و گفتاری یکی از مهم‌ترین اختلالاتی است که کودکان در سنین پایین با آن روبه رو می‌شوند و مهم‌ترین عامل به وجود آورنده آن نیز عوامل ژنتیکی و بیولوژیکی است.

در هر کلاس درس 2 یا 3 کودک وجود دارند که به نوع بلندمدتی از مشکلات ارتباطی دچار هستند که معمولا دلایل بیولوژیکی از مهم‌ترین عوامل به وجود آورنده آن است.
مغز این کودکان معمولا زبان را مشابه با کودکان سالم پردازش نمی‌کند و همین عامل می‌تواند باعث بروز ناهنجاری‌های ارتباطی شود.

چندی پیش مطالعات دیگری انجام شد که نشان می‌داد کودکانی که در خواندن و یادگیری مشکل دارند به همان اندازه در صحبت کردن یا شنیدن هم با دشواری‌هایی روبه رو هستند. اما متاسفانه درصد زیادی از والدین به اندازه کافی از این موارد آگاهی ندارند.

تاخیر در رشد مهارت‌های گفتاری و زبانی یکی از مهم‌ترین موانع در روند یادگیری کودکان است و حتی می‌تواند منجر به افت تحصیلی شدید و ترک تحصیل شود.

در مطالعه دیگری که توسط Ofsted انجام شده بود مشخص شد بسیاری از کودکانی که نمی‌تواند خواندن را یاد بگیرند در دوران پیش دبستانی در صبحت کردن و شنیدن مشکل داشته‌اند. محققان متوجه شدند در خانه‌هایی که دائما تلویزیون روشن است احتمال ابتلا به مشکلات ارتباطی به بالاترین حد ممکن می‌رسد. سرو صدای محیط خانه هم در این بین نقش زیادی دارد، برای مثال کودکانی که دارای خواهر و برادرهای پر سرو صدا هستند بیش‌تر از کودکان دیگر در این مورد به مشکل برمی‌خورند.

کیوویکی؛ رقیبی برای ویکی‌پدیا و گوگل

Posted: 01 Feb 2011 11:16 AM PST

دویچوله، یلدا کیانی - امروزه به یمن وجود اینترنت و ماشین‌های جستجوگر، جوینده حتماً یابنده است. در عصر دیجیتال نتیجه‌ی جستجو به دنبال برای مثال نام صادق هدایت در گوگل، فهرستی از ۱۴۳ هزار لینک است در کمتر از ۲ دهم ثانیه. اما اگر بخواهیم نتیجه‌ی جستجوی‌مان نه مجموعه‌ای از لینک‌های مربوط بلکه متن باشد، شاید سری بزنیم به ویکی پدیا که به زبان‌های گوناگون، خلاصه‌ای در مورد زندگی و آثار این نویسنده‌ی ایرانی در اختیار ما می‌گذارد. اما آیا می‌شود نتیجه‌ی جستجو چیزی باشد غیر از لینک یا متن؟

مؤسسان ماشین جستجوگر Qwiki اکنون طرحی نو درانداخته‌اند و نتیجه‌ی جستجوی کاربر اینترنت را به شکل مالتی مدیال در اختیار او قرار می‌دهند. کافی است مورد جستجو را در این صفحه وارد کنیم. Qwiki نتیجه‌ی جستجو را به شکل توضیح شفاهی با صدایی تصنعی و زنانه، همراه با عکس و سکانس‌های کوتاه ویدیویی در اختیار ما می‌گذارد. متن انگلیسی این توضیح را هم می‌توان هم‌زمان بر روی صفحه دید. البته بیشتر داده‌ها با سکانس‌های کوتاه فیلم یا اسلایدشو همراه هستند و نه همه‌ی آنها. با کلیک کردن بر روی Content در منوی انتخاب، توضیحی کوتاه در مورد نتیجه داده می‌شود و در سمت راست صفحه در بخش Qwikis in Qwiki لینک منابعی که فیلم مالتی مدیال Qwiki بر پایه‌ی آن تهیه شده، در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

واژه‌ی مورد نظر را می‌توان به زبان‌های گوناگونی وارد کرد، اما نتیجه‌ی نمایش داده شده در این وب سایت تنها به زبان انگلیسی است. به این ترتیب با وارد کردن کلمه‌ی انقلاب به این شکل „enghelab"، نتیجه‌ی جستجو فهرستی است از محتوایی با برچسبIranian Revolution .

Qwiki سایتی کاربر محور

این ماشین جستجوگر در حقیقت تلفیقی است از گوگل و ویکی‌پدیا که به جای پیدا کردن لینک‌هایی به منابعی که برچسب مورد نظر را در خود دارند؛ Qwiki پاساژهای مشخصی از متن را از ویکی‌پدیا و عکس و ویدیو را از یوتیوب و Wikimedia Commons بیرون می‌کشد و با آنها یک اسلایدشو ساخته و به نمایش می‌گذارد.

همانند ویکی پدیا این صفحه هم کاربرمحور است و کاربران می‌توانند به تکمیل نتیجه‌ی مالتی مدیال این وب سایت کمک کنند. از طریق تکمیل یک فرم آنلاین می‌توان برای مثال عکس‌های پیشنهادی برای یک موضوع را آپ لود کرد یا تنها URL صفحه‌هایی که در آنها عکس و ویدیو مربوط به مورد جستجو یافت می‌شود را وارد کرد.

کاربران همچنین می‌توانند با تماس با وب‌سایت در تصحیح واژه‌های اشتباه تلفظ شده و سرعت برخوانش سهیم شوند.

عضوی جدید در بازار پرسود ماشین‌های جستجو

پایه‌گذاران Qwiki امیدوارند بتوانند در بازار پرسود ماشین‌های جستجوگر اینترنتی جایی باز کنند. مؤسسان Qwiki به افکت Crowdsourcing دل بسته‌اند، که همان تکیه بر کاربرمحور بودن سایت‌هاست. همان چیزی که ویکی پدیا را در عرض ۱۰ سال با مشارکت بالای کاربران به بزرگترین دانشنامه‌ی آزاد آنلاین بدل کرد. بانک اطلاعاتی‌ای که هم اکنون Qwiki با آن کار می‌کند ۲ میلیون مطلب و عکس در خود ذخیره دارد که بخش بزرگی از آن را داده‌های مربوط به شهرها، شخصیت‌ها یا واژه‌هایی که بیشترین جستجو در وب به دنبال آنها بوده است، تشکیل میدهد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وب سایت Qwiki، از ماه اکتبر تا کنون تقریباً ۱۰۰ هزار داوطلب در ساخت این ماشین جستجوگر و آزمایش آن شرکت کرده‌اند. از هفته‌ی آخر ماه ژانویه، استفاده از Qwiki به طور رایگان برای همه‌ی کاربران اینترنتی آزاد است.

شرکت Qwiki در سال ۲۰۱۰ میلادی توسط Eduardo Saverin ، یکی از پایه‌گذاران فیس بوک به همراه Doug Imbruce و Louis Monier، دو پیشگام در صحنه‌ی ماشین‌های جستجوگر پایه‌گذاری شده است.

طراحان Qwiki امیدوارند که با سرویس جدید جستجوی خود، در بازار پر سود ماشین‌های جستجوگر جایی درخور بیایند.

نقش رسانه‌های اجتماعی در سازماندهی اعتراضات مردم مصر

Posted: 01 Feb 2011 11:16 AM PST

وب‌سایت مشرق - شبکه‌های اجتماعی آنلاین تا قبل از مسدود شدن اینترنت، برای سازماندهی اعتراضات ضد دولتی مصر به کار گرفته شدند اگرچه سرویس اینترنت از کار افتاده، اما معترضین از روش‌های جایگزین استفاده کرده و پیام‌ها را توئیت می کنند.

در جریان ناآرامی های اخیر مصر، شبکه الجزیره گزارشی از فعالیت های آنلاین معترضین مصری در شبکه های اجتماعی را منتشر کرد.

الجزیره با تاکید بر نقش شبکه های اجتماعی در شعله ور کردن آتش اعتراض مردم مصر گزارش داد: شبکه‌های اجتماعی آنلاین توسط فعالان برای برقراری ارتباطات و سازماندهی اعتراضات ضد دولتی به کار گرفته شدند.

مقامات مصری اینترنت و خدمات تلفن همراه را برای سرکوبی و فرونشاندن اعتراضات ضد دولتی مسدود کردند اما این اقدامات کمی دیر به اجرا در آمدند.

معترضین اخبار آنلاین مربوط به اعتراضات روز جمعه (جمعه خشم) را منتشر کردند و لیست میدان‌های عمومی که مردم باید جمع می‌شدند را به گوش همه رساندند.

این فراخوان‌ها در توئیتر و فیس بوک از ابتدای صبح جمعه منتشر شد.

یک کاربر توئیتر نوشت: معترضین مصری از مسجد و کلیسا شروع کردند و هم مسلمانان و هم مسیحیان همه حضور داشتند.

کاربر دیگری در توئیت دیگری نوشت: خبرهای خوبی از مصر به گوش می‌رسد، دلگرمی در قاهره بالاست.

ساعت‌ها قبل از اینکه اینترنت قطع شود، فعالان از رسانه‌های اجتماعی داخل کشور استفاده کردند و با اتکا به آن پیام‌هایشان را به دیگر کشورها ارسال کردند.

فعالان آنلاین از تونس هم اطلاعات خود را درباره اینکه چگونه معترضین می‌توانند از نوشابه کوکاکولا به عنوان یک روش محافظت از خودشان در برابر گاز اشک آور پلیس استفاده کنند، با دیگران به اشتراک گذاشتند. برخی نیز با ارائه ارقام اورژانسی در مواردی که معترضین بازداشت می‌شدند به کمک معترضین شتافتند.

یک گروه از جوانان جنبشی که آن را "جنبش 6 آوریل" نامیدند؛ 20000 برشور در روز پنج شنبه توزیع کردند که به طور خلاصه جائیکه باید بروند و آنچه که باید فراهم کنند را در آن شرح می‌داد. آنها مردم را تشویق کردند اطلاعات خود را از طریق ایمیل به جای فیس بوک و توئیتر منتشر کنند تا از مداخلات دولتی جلوگیری کنند.

بدون انقلاب دموکراسی هم نیست

دیگر کاربران توئیتر پیام‌هایی را برای بالا بردن دلگرمی معترضین ارسال کردند، و توئیت‌هایی برای حمایت و همبستگی بیشتر از جانب کشورهایی نظیر ژاپن و ایالات متحده ارسال کردند.

کاربری به نام Takamit7 نوشت: بدون انقلاب، دموکراسی وجود ندارد. بدون اینترنت آزادی نیست. ما ژاپنی‌ها از شما حمایت می‌کنیم.

بعضی کاربران نیز ایده‌هایی درباره اینکه چگونه سخت‌گیری‌های تکنولوژیکی دولت را با استفاده از سرورهای پروکسی دور بزنند، ارائه کردند.

کاربران خارج از مصر نیز شهروندان را تحریک کردند به سیاستمدارانشان بنویسند که دولت مصر را تحت فشار قرار دهند.

علی حبیب 1 نوشت: اگر شما در ایالات متحده هستید، به نمایندگان کنگره بگویید اینترنت و شبکه‌های تلفن همراه را در مصر باز کنند.

بعضی دیگر که در خارج زندگی می‌کنند گفتند که حساب‌های کاربری آنها در تمام مدت شبانه روز برای ارسال پیام‌های شما آنلاین است. روزنامه نگاری مانند مونا التاوی یکی از آنها بود که نوشت: ای مردم مصر؛ من روز جمعه صبح تا غروب در توئیتر خواهم بود؛ اگر هم رسانه‌های اجتماعی مسدود بودند پیام‌های خود را به ایمیلم بفرستید تا آنها را منتشر کنم.

قاهره، گرفته و رعب آور

بعضی از مصری‌ها که ارتباطات آنلاین داشتند چشم اندازی در مورد خیابان‌های قاهره ارائه کردند. یک کاربر گمنام نوشت: روز جمعه یک نگاه کوچک از پنجره به بیرون انداختم. همه چیز در میدان تحریر کاملا آرام بود، من هیچ پلیسی ندیدم.

بعضی‌ها از یک قاهره ی گرفته و ترس آور در توئیت‌های خود نوشتند.

اگر چه اوضاع بعد از نماز ظهرکاملا تغییر کرد. اوضاع به صورت آنلاین طنین انداز می‌شد: بعد از 12:30 صبح جمعه، وقتی که دولت حکومت نظامی را آغاز کرد؛ توئیتر و فیس بوک تبدیل به شهرهای ارواح آنلاین شدند، و اغلب کاربران درون مصر در حال ناپدید شدن بودند.

حتی آیمن محی الدین خبرنگار الجزیره دقایقی قبل، از تعطیلی کامل اینترنت نوشت: سرویس اینترنت در همه جا از کار افتاده است، اما ما از روش‌های جایگزین در روز جمعه استفاده می کنیم و پیام‌ها را توئیت خواهیم کرد.

دیگران احساسات خود را ابراز کردند. مونا التاوی نوشت: جمعه 28 ژانویه روز تاریخی مصر؛ مبارکِ دیکتاتور بعد از 3 دهه محدودیت اینترنت، توسط اعتراضات سازماندهی شده جوانان مورد هدف قرار گرفت و تضعیف شد.

سرویس ویژه گوگل برای معترضان مصری

Posted: 01 Feb 2011 10:56 AM PST

ایتنا - گوگل با ارائه یک سرویس جدید به کاربران مصری اجازه می‌دهد به سایت Twitter دسترسی داشته باشند.

پس از اوج گیری اعتراضات مردمی در مصر و به دنبال فیلتر کردن سایت Twitter که معترضان از آن برای تبادل پیغام‌های اعتراضی خود استفاده می‌کردند، و پس ازآن، قطع کل شبکه اینترنت و پیامک‌های موبایل، گوگل با ارائه یک سرویس جدید به طور اختصاصی به کاربران مصری اجازه می‌دهد به نوعی این محدودیت را دور بزنند و به سایت Twitter دسترسی داشته باشند.

با استفاده از این سروبس، کاربران مصری می‌توانند با گرفتن یک شماره خاص با تلفن، پیام صوتی خود را اعلام کنند و گوگل، این پیام را به صورت یک فایل صوتی در Twitter قرار می‌دهد.

گوگل در یکی از وبلاگ‌های رسمی خود این سرویس را راهی برای کمک به معترصان مصری و رساندن پیام آنها به دیگران عنوان کرده است.

گوگل سه شماره تلفن معرفی کرده است تا کاربران مصری برای این سرویس از آنها استفاده کنند.

به این ترتیب، معترضان مصری بدون هیچ گونه دسترسی به اینترنت می توانند فریاد اعتراض خود را در اینترنت منتشر کنند.

کمک دیگر گوگل به انقلاب مصر، پوشش اخبار شبکه تلویزیونی الجزیره در سایت Youtube است که بسیاری از گزارشات آن به صورت زنده پخش می‌شود و در این سایت قرار می‌گیرد.

درخواست کمک «الجزیره» از وبلاگ‌نویسان و فعالان رسانه‌های عمومی مصر

Posted: 01 Feb 2011 10:56 AM PST

شبکه‌ی تلویزیونی «الجزیره» از رسانه‌های عمومی مصر تقاضای کمک کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، پس از بسته شدن دفتر شبکه‌ی «الجزیره» در مصر توسط دولت این کشور، این شبکه‌ی قطری از وبلاگ‌نویسان و فعالان رسانه‌های عمومی مصر درخواست کمک کرده است.

طبق بیانیه‌ای که از سوی این شبکه‌ی عربی منتشر شده از مصری‌ها خواسته شده تا با نوشتن مطالب در بلاگ‌هایشان و گذاشتن تصاویر ویدئویی، قیام مردمی علیه دولت «حسنی مبارک» را پوشش دهند.

این درخواست کمک پس از بسته شدن دفتر شبکه تلویزیونی «الجزیره» در مصر منتشر شد. دولت مصر معتقد است پوشش خبری این شبکه به طرفداری از شورشگران صورت می‌گرفت و باعث تشدید ناآرامی در این کشور می‌شد.

این در حالی است که الجزیره این اقدام را حرکتی برای جلوگیری از پوشش خبری آزاد می‌داند و کار خود را با دوربین‌های ثابت و گزارش از طریق تلفن ادامه می‌دهد.

نقد کتاب تکنولوژی رسانه‌ای: نگاه فلسفی در مطالعات رسانه‌ای ضروری است

Posted: 01 Feb 2011 10:56 AM PST

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه مطالعات رسانه‌ای بدون فلسفه نمی‌تواند امری جدی باشد، گفت: کتاب "تکنولوژی رسانه‌ای؛ از منظری انتقادی" نشان می‌دهد که اگر نگاه فلسفی وجود نداشته باشد، مطالعات رسانه‌ای بیشتر کاری در حوزه فهم عامه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در دومین نشست از سلسله نشستهای نقد و بررسی کتابهای انتشارات همشهری، کتاب "تکنولوژی رسانه‌ای؛ از منظری انتقادی" که توسط احد علیقلیان ترجمه شده و بیژن عبدالکریمی ویراستاری علمی آن را بر عهده داشته است، یکشنبه، دهم بهمن ماه 1389 با حضور بیژن عبدالکریمی، حسین کاجی، سید محمد مهدی‌زاده در فرهنگسرای رسانه نقد و بررسی شد.

دکتر بیژن عبدالکریمی: رسانه‌ها نحوه هستی ما و عالم را شکل می‌دهند

در ابتدای این نشست دکتر بیژن عبدالکریمی گفت: من به بهانه نقد و بررسی این کتاب می‌خواهم به بررسی وضعیت فرهنگی خودمان با تأکید بر مطالعات رسانه‌ای بپردازم. به نظر من چاپ این کتاب پدیده‌ای فرهنگی در جامعه ماست که می‌تواند به فهم بسیاری از وجوه فرهنگی این جامعه کمک کند. به هر حال به نظر می‌رسد که در نهادهای فرهنگی ما برنامه‌های طولانی مدت وجود ندارد و در نتیجه ما نهادهای اصیلی نداریم که عمری طولانی نیز داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالافزود: من با تمام وجودم کوشیدم که متن این کتاب را به خوبی ویرایش کنم اما متأسفانه بعد از چاپ آن به نظر می‌رسد فرد دیگری نیز متن ویرایش شده مرا باز ویرایش کرده است و بنابراین من نمی‌دانم در اینجا باید از خودم دفاع کنم یا درباره این کتاب سخن بگویم. به هر حال این مسئله نیز ضعفی بنیادین در ساختار فرهنگی ماست که معلوم نیست مسئولیت هر متن با چه کسی است.

ویراستار علمی کتاب "تکنولوژی رسانه‌ای؛ از منظری انتقادی" ادامه داد: این کتاب، کتاب بسیار بسیار ارزشمندی در حوزه پژوهشهای رسانه‌ای است که کوشیده دیدگاههای کلاسیک و برجسته را در این حوزه در سنتهای مختلف تبیین کند. شاخصه اصلی این کتاب رویکرد هایدگری مؤلف آن است. کاری که لون در این کتاب انجام داده این است که تلقی هایدگر از تکنولوژی را در بحث از مطالعات رسانه‌ای مدنظر قرار می‌دهد. ویدر این کتاب می‌کوشد نشان دهد که امروزه رسانه‌ها نحوه هستی عالم و خود ما را شکل می‌دهند. بنابراین به نظر می‌رسد این کتاب که کتابی فلسفی نیز هست، به عنوان یک متن درسی چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

این استاد فلسفه با اشاره به اینکه لون در این کتاب کوشیده تا مباحثی را به طور فشرده در رابطه با فلسفه تکنولوژی و مطالعات رسانه مطرح کند، یادآور شد: به نظر می‌رسد که قرار نبوده این کتاب مسئله محور باشد بلکه هدف ارائه پرسپکتیوی از مسایل مختلف برای مخاطبان بوده است و به همین دلیل هم کتاب خوبی است.

وی تصریح کرد: باید گفت که بدون برخورداری از زمینه‌های فلسفی، پژوهش در حوزه فرهنگ به طور عام و پژوهش در حوزه رسانه‌ها به طور خاص کاری بی‌معناست. این اثر لون نشان می‌دهد که اگر نگاه فلسفی وجود نداشته باشد، مطالعات رسانه‌ای بیشتر کاری در حوزه فهم عامه خواهد بود. بنابراین ادعای من این است که مطالعات رسانه‌ای بدون فلسفه نمی‌تواند امری جدی باشد.

عبدالکریمی در ادامه دلایل خود را در رابطه با این مدعا طرح کرد و گفت: رسانه امری غیرطبیعی و مصنوع است و بنابراین در این رابطه پرسش "انسان چیست؟" پرسشی بسیار مهم است که سویه‌های فلسفی نیز دارد. همچنین به نظر می‌رسد که هر پژوهشگری که در حوزه مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای کار می‌کند باید مشخص کند که روش وی تاریخی است یا غیرتاریخی. یعنی آیا ما با ذاتی ثابت مواجهیم یا با پدیدارها. هگل نشان داده است که سوژه، سوژه‌ای تاریخی است و بنابراین مادامی که موضع پژوهشگر این حوزه در قبال رویکرد ارسطویی یا هگلی مشخص نشود، کژفهمیهای بسیاری نیز وجود خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما نگاهی تاریخی داشته باشیم، آنگاه این حرف هایدگر را می‌فهمیم که ما یک عالم نداریم. این همان چیزی است که در بحث پارادایمهای علمی توماس کوهن هم مطرح می‌شود. لذا بدون فهم تاریخی هگل، فهم تبارشناسانه نیچه و فهم تاریخی هایدگر ما برخوردی سطحی با تکنولوژی خواهیم داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ضمن طرح این پرسش که آیا با گسترش رسانه‌ها، روابط انسانی گسترش پیدا کرده‌اند یا در نهایت این روابط به فاجعه منجر خواهند شد، تصریح کرد: این پرسش، پرسشی فلسفی است که حقیقتاً انسان و روابط انسانی چیست؟ وقتی ما از هویتهای مجازی در شبکه‌های اینترنتی سخن می‌گوییم باید این موضوع را بررسی کرد که آیا هویت مجازی می‌تواند معنابخش باشد؟ یا اینکه انسان آنلاین چگونه انسانی است و آیا برای چنین انسانی، تأمل و تفکر معنایی دارد؟ همچنین آیا سنت و امید تاریخی، قابل ترجمه به زبان دیجیتالی هستند؟

عبدالکریمی در پایان سخنان خود گفت: دلنگرانی درباره وضعیت کنونی جهان و رسانه‌ها و بحث درباره آنها نیازمند آشنایی با نظریات اندیشمندان بزرگ است و به نظر می‌رسد بدون این آشنایی نمی‌توان به پرسش از ماهیت رسانه پاسخ گفت.

حسین کاجی: "تکنولوژی" چشم‌انداز است

حسین کاجی دیگر سخنران نشست نقد و بررسی کتاب "تکنولوژی رسانه‌ای؛ از منظری انتقادی" بود که بحث خود را از منظر فلسفه تکنولوژی و فلسفه رسانه مطرح کرد و گفت: فلسفه تکنولوژی، تأملی نظری درباره تکنولوژی و تأثیر آن بر اجتماع و فرهنگ و به تعبیر کلانتر انسان است.

وی با اشاره به اینکه فلسفه تکنولوژی از این نظر نسبت به فلسفه علم متأخر است، سخنانش را پی گرفت و یادآور شد: فلسفه تکنولوژی بر خلاف فلسفه علم که چارچوبی مشخص را در بر می‌گیرد، دارای تنوع و تکثر است که برخی حتی از آن به عنوان تشتت یاد می‌کنند. همچنین باید توجه داشت که خاستگاههای فکری و معنوی فلسفه تکنولوژی هم بسیار متنوع‌اند و در نتیجه فلسفه تکنولوژی مانند فلسفه علم، متمرکز در حوزه فلسفه تحلیلی نیست.

این پژوهشگر فلسفه تکنولوژی تصریح کرد: اختلاف مهم دیگر فلسفه تکنولوژی با فلسفه علم این است که فلسفه تکنولوژی برای مقابله با خطرات برخی از تکنولوژیها مثل انرژی هسته‌ای پا به عرصه وجود نهاد. بنابراین فلسفه تکنولوژی بر خلاف فلسفه علم از سوی کسانی بسط یافت که نگران خطرات و تبعات ناخواسته تکنولوژی بودند که این مسایل باعث می‌شود که ما با جریانی در دل فلسفه تکنولوژی رو به رو باشیم که خاص است تا آنجا که هنوز بسیاری از گروههای فلسفی، فلسفه تکنولوژی را به عنوان فلسفه قبول ندارند.

کاجی در ادامه با اشاره به اینکه این خاص بودن، به نسل دومی از فیلسوفان تکنولوژی انجامیده است، خاطرنشان کرد: بر خلاف نسل اول که دیدگاهی کلی داشتند، نسل دوم از فیلسوفان تکنولوژی بیشتر به مطالعات موردی می‌پردازند. این نسل دوم ‌کوشیده‌اند با کاستن از نگاه اخلاقی نسبت به تکنولوژی، بدون ارزش‌گذاری مباحث موردنظر خود را طرح کنند.

وی با بیان این نکته که تکنولوژی ابزار نیست بلکه چشم‌انداز است، سخنانش را پی گرفت و گفت: در این نگاه، رسانه قطعاً یکی از مهمترین تکنولوژیهایی است که می‌توان به آن اشاره کرد. بنابراین از این منظر می‌توان این کتاب را در ذیل فلسفه تکنولوژی مورد بحث قرار داد.

این پژوهشگر فلسفه رسانه افزود: یکی از مهمترین انتقاداتی که به فلسفه تکنولوژی و رسانه وارد می‌شود این است که آنها در مطالعات خود مسئله خاصی را پی نمی‌گیرند. به نظر من این انتقاد وارد است و ضعفی است که در این کتاب نیز وجود دارد یعنی این نگاه چند پاره در کار ون‌لون نیز مشهود است چرا که در واقع فلسفه رسانه هنوز در آغاز راه خود قرار دارد و این امر مقتضای شرایط مطالعاتی است که در این حوزه انجام می‌گیرد.

کاجی ادامه داد: تعریف رسانه، نسبت ابزار یا رسانه با انسان، میزان خودبنیادی رسانه و اینکه با تکنولوژی و رسانه ما به کدام سو می‌رویم، از جمله مباحثی هستند که در فلسفه رسانه مورد بحث قرار می‌گیرند. بنابراین اگر ون‌لون می‌خواست کتابش، به کتابی مرجع در حوزه فلسفه رسانه تبدیل شود، باید به این مسایل نیز می‌پرداخت.

وی تصریح کرد: ما در این کتاب با برخی از آراء فیلسوفان در حوزه مطالعات و فلسفه رسانه مواجهیم که مؤلف در مباحث طرح شده در رابطه با آنها به عمق نمی‌رود و در نتیجه طبیعی است که این کتاب، به کتابی درسی تبدیل نشده است. البته این کتاب به یک معنا می‌تواند درسنامه نیز باشد چرا که ما را با نظرات برخی از فیلسوفان در حوزه مطالعات رسانه آشنا می‌کند. همچنین به یک معنا نیز نمی‌تواند درسنامه باشد چرا که پرسشی مدون در خود ندارد.

وی در ادامه به ذکر چند نکته انتقادی در رابطه با کتاب "تکنولوژی رسانه‌ای؛ از منظری انتقادی" پرداخت و گفت: نخستین نکته به ترجمه عنوان کتاب مربوط می‌شود که به نظر می‌رسد "تکنولوژی رسانه" (به عنوان مضاف و مضاف الیه) ترجمه دقیقتری باشد تا "تکنولوژی رسانه‌ای" (به عنوان صفت و موصوف). همچنین با توجه به عنوان انگلیسی کتاب می‌توان گفت که "از منظرهای انتقادی" صحیح است و نه "از منظری انتقادی".

این پژوهشگر فلسفه رسانه افزود: انتقاد دوم به یک معنا هم به ون‌لون و هم به مترجم وو ویراستار این کتاب وارد است چرا که واژه‌ها و مفاهیمی در این کتاب وجود دارند که به نظر می‌رسد نیاز به توضیحات بیشتری برای خواننده فارسی زبان دارند. به عبارت دیگر در واقع مترجمان فارسی‌زبان باید در کار خودشان فراتر از عمل ترجمه، گونه‌ای کار تفسیری نیز انجام دهند.

کاجی با اشاره به اینکه نکات دیگری نیز وجود دارد که آنها را در اختیار مترجم و ویراستار کتاب قرار خواهد داد، خاطرنشان کرد: با این حال این موارد از ارزش این کتاب کم نمی‌کند اما باید توجه داشت که ما با چه پرسشها و چه اهدافی به یک کتاب رجوع می‌کنیم. اما شاید بتوان گفت که این کتاب اثری جدی و ماندگار در فلسفه رسانه نخواهد بود.

سید محمد مهدی‌زاده: مباحث این کتاب موجز و سخت‌فهم است

سید محمد مهدی‌زاده با اشاره به اینکه کتاب "تکنولوژی رسانه‌ای؛ از منظری انتقادی" می‌کوشد سویه‌ای متفاوت در حوزه مطالعات رسانه را مورد بحث قرار دهد، گفت: نویسنده این کتاب با تمرکز بر خود رسانه و تکنولوژی بر این نکته تأکید می‌کند که رسانه می‌تواند ذهنیت، هستی و وجود ما را انتظام ببخشد.

وی افزود: مؤلف این کتاب چهار وجه تحلیل تکنولوژی رسانه‌ای را از یکدیگر متمایز می‌کند. نخست شکل یا سبک ارائه مطلب است؛ به این معنا که رسانه فارغ از محتوا دارای تأثیرات ادراکی و حسی متفاوتی است. دوم اصالت یا حیثیت تاریخی است و در آن ساختارهای فرهنگی و اقتصادی مرتبط با تکنولوژی رسانه‌ای مدنظر قرار می‌گیرد. سومین وجه، جذب شدن یا ریشه دوانیدن فرهنگی است که در این بخش ارتباطات همچون یک فرهنگ دانسته می‌شود و در نهایت در چهارمین وجه یعنی تن‌یافتگی و تن‌زدایی، رسانه‌ها همچون امتداد دهنده انسان و قوا و حواس وی محسوب می‌شوند.

این پژوهشگر مطالعات رسانه با تأکید بر اینکه برخی از مباحث این کتاب موجز و سخت‌فهم هستند و فهم برخی از مطالب نیز نیازمند دانسته‌های قبلی است، سخنانش را پی گرفت و یادآور شد: رسانه‌ها عامل مؤثری در شکل‌گیری تجربه‌ها هستند چرا که هر رسانه صورت‌بندیهای خاص خود را می‌سازد. همچنین باید گفت که فهم مدرنیته برای اهالی رشته مطالعات فرهنگی اهمیت بسیاری دارد. یکی از این موارد فهم زمان و مکان است چرا که با رسانه‌های جدید زمان و مکان از هم جدا شده‌اند.

وی سپس به نظریات الیس و مک‌لوهان اشاره کرد و گفت: از نظر مک‌لوهان شکل‌گیری عقل‌گرایی مدرن حاصل رسانه‌ها بوده است، یا والتر بنیامین، متفکر مکتب فرانکفورت، مانند مک‌لوهان بر شکل تأکید می‌کند. وی می‌گوید وقتی یک اثر هنری بازتولید می‌شود حس و حال و ویژگی کیفی آن اثر از بین می‌رود. از نظر بنیامین شکل ارتباط یا رسانه‌ای که یک متن را تولید می‌کند، بر نحوه درک و فهم ما از محتوا تأثیر می‌گذارد.

مهدی‌زاده تصریح کرد: لون ادعا کرده که خواسته است در این کتاب نظریه‌ای مشخص در حوزه مطالعات رسانه را طرح کند اما من چیزی در این رابطه نتوانستم بیابم. حداکثر کاری که وی کرده این است که با پس‌زمینه‌ای فلسفی و پدیدارشناسانه، آراء و نظرات رسانه‌ای را مورد بحث قرار داده است.

این پژوهشگر مطالعات رسانه خاطرنشان کرد: این کتاب زیر عنوانی نیز دارد که به این صورت است: "طرح مباحثی در حوزه مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای" اما واقعیت این است که این کتاب به بسیاری از مباحث این حوزه نپرداخته است و بنابراین از این نظر ضعفهایی جدی دارد. نکته دیگر این است که لون از افرادی که به بحث در حوزه مطالعات رسانه پرداخته‌اند، انتقاد می‌کند و می‌گوید یک سویه بحث می‌کنند در حالیکه خود وی نیز همین گونه عمل کرده است.

آی.فونِ بادی عرضه شد

Posted: 01 Feb 2011 10:55 AM PST

یک طراح صنعتی اهل هلند به تازگی نوعی پنکه را عرضه کرده است که با نیروی باد می تواند "آی- فن" را شارژ کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "تیرد وینهوون" طراح صنعتی هلندی دستگاهی را طراحی کرده که برای افراد ساکن مناطق بادخیز بسیار مفید است.

این محصول که iFan نام دارد نوعی شارژر ویژه "آی- فن" است که می تواند این تلفن همراه هوشمند را با نیروی باد شارژ کند. این شارژر از یک پنکه معمولی که برای خنک کردن داخل رایانه ها استفاده می شود و یک قاب که "آی- فن" در آن قرار می گیرد تشکیل شده است.

این طراح موفق شد با نمونه آزمایشی محصول خود در مدت 6 ساعت "آی- فن" را به طور کامل شارژ کند. البته این مدت زمان برای شارژ یک تلفن همراه بسیار بالا است و بنابراین نیاز است که میزان اثربخشی و راندمان آن بالا برود.

براساس گزارش Energy Harvesting Journal، این طراح معتقد است که iFan می تواند برای کوهنوردی بر روی صخره های مرتفع بادگیر، گردش در کنار دریا، یک سفر طولانی با خودرو (با پنجره های باز) و یا در زمان دوچرخه سواری بسیار مفید باشد.

فیس‌بوک امنیت خود را ارتقا می‌دهد

Posted: 01 Feb 2011 10:55 AM PST

فیس‌بوک اعلام کرده است قصد دارد با ارائه دو روش جدید، امنیت خود را ارتقا دهد.

به گزارش ایتنا، بزرگ‌ترین سایت شبکه اجتماعی در اینترنت، پس از آن‌که مدت کوتاهی صفحه متعلق به بنیان‌گذار این سایت یعنی مارک زاکربرگ هک شده بود، اینک اعلام می‌کند قصد دارد با ارائه دو روش جدید، امنیت خود را برای اعضا ارتقا دهد.

اولین اقدام امنیتی، یک اتصال HTTPS امن است که از اطلاعات کاربری اعضا در سرتاسر صفحات فیس‌بوک محافظت می‌کند. تا پیش از این، چنین محافظتی فقط برای صفحه ورود کاربری اعمال می‌شد؛ یعنی فقط در هنگامی که شخص عضو، نام کاربری و گذرواژه خود را وارد می کند. با استفاده از این راهکار امنیتی، سرقت گذرواژه و اطلاعات کاربری اعضا به ویژه در اتصال به اینترنت از طریق Wi-Fi به حداقل خواهد رسید.

دومین اقدام امنیتی، یک سیستم شناسایی مفهمومی اجتماعی (Social Captcha System) است که برای کاربرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که گذرواژه خود را گم کرده‌اند. بر اساس این اقدام امنیتی، اگر کاربری گذرواژه خود را گم کرده باشد؛ برای اعلام این گذرواژه به او به جای پرسیدن یک سوال امنیتی که معمولا در سایت‌های دیگر به کار می‌رود، فیس‌بوک تصویر یکی از کسانی را که در سیاهه دوستان (Friend List) در صفحه کاربری او وجود دارد به کاربر نشان می دهد. اگر کاربر موفق به شناسایی چهره مورد نظر شد، مشخص می شود که صفحه مورد نظر واقعا به او تعلق دارد.

این اقدامات امنیتی موجب می‌شود صفحات شخصی کاربران فیس‌بوک کمتر مورد سوء استفاده قرار گیرد.

پیش‌بینی درآمد ۱۳۶ میلیارد دلاری پیامک در سال ۲۰۱۵

Posted: 01 Feb 2011 10:45 AM PST

اینفورما تلکامز اند مدیا پیش‌بینی کرد پیام کوتاه تا سال 2015 هم‌چنان منبع اصلی درآمد برای اپراتورهای تلفن همراه در سراسر جهان باشد.

به گزارش ایسنا، پیش‌بینی شده درآمد حاصل از پیامک از 105.5 میلیارد دلار در سال 2010 به 136.9 میلیارد دلار در سال 2015 افزایش یابد.

میزان ارسال پیامک نیز افزایش بسیاری خواهد یافت و از پنج تریلیون پیام در سال 2010 به 8.7 تریلیون پیام تا سال 2015 می‌رسد.

در حالی که پیام کوتاه زمانی توسط مشتریان شخصی استفاده می‌شد اما وزارتخانه‌های دولتی، بانک‌ها، برندها، فروشندگان و ارایه‌کنندگان خدمات حمل و نقل جزو کاربران پیامک هستند. پیامک‌ها شامل ویژگی‌های بسیاری مانند یادآوری کننده زمان ملاقات ها، بلیت‌ها، بن‌های تخفیف و خدمات بانکی هستند.

پیامک که در بسیاری از کشورهای نوظهور محبوبیت یافته، می‌تواند خدمات مالی بی‌شماری به کاربران تلفن همراه که به اطلاعات بانکی‌شان دسترسی ندارند، عرضه کند.

موسس ویکی‌لیکس: یک هارد پنج گیگابایتی از اطلاعات «بانک آمریکا» به دستم رسیده

Posted: 01 Feb 2011 10:45 AM PST

بنیانگذار ویکی‌لیکس گفت: انتشار اسناد محرمانه بانک‌های مهم هدف آتی این وب سایت است.

به گزارش ایسنا، جولیان آسانج - بنیانگذار ویکی‌لیکس - در مصاحبه با شبکه تلویزیونی CBS اظهار کرد: من از به هم پیچیده شدن بانک‌ها به خاطر انتشار اسناد محرمانه و فاش شدن فساد مالی آن‌ها لذت می‌برم.

پیش از این آسانج در مصاحبه با مجله فوربس گفته بود قصد دارد ده‌ها هزار سند داخلی از یک بانک مهم آمریکا را اوایل سال 2011 منتشر کند و انتظار دارد تا افشای این اسناد به بازجویی مقامات این بانک منجر شود.

آسانج هم‌چنین گفته بود یک هارد پنج گیاگابایتی حاوی اطلاعات به اسناد "بانک آمریکا" که بزرگ‌ترین بانک این کشور است، به دست او رسیده است.

راه‌اندازی سرویسی برای افشاگران ناشناس از سوی نیویورک‌تایمز

Posted: 01 Feb 2011 10:45 AM PST

روزنامه نیویورک تایمز در حال را‌ه‌اندازی یک سرویس برای افشاگران ناشناس است تا این افراد بتوانند از این طریق فایل‌های محرمانه با حجم بالا را به سهولت و به‌طور مستقیم به این روزنامه ارسال کنند.

به گزارش ایسنا، بیل کلر - دبیر اجرایی نیویورک تایمز - اظهار کرد: این سرویس شبیه بخش شفاف‌سازی شبکه‌ی تلویزیونی الجزیره است. سرویسی که اخیرا فایل‌های محرمانه از افشاگران ناشناس را دریافت می‌کند.

راه‌اندازی این سرویس توسط نیویورک تایمز پاسخی مستقیم به ظهور وب‌سایت ویکی لیکس است؛ پیش از این نیویورک تایمز با ویکی لیکس و جولیان آسانج، بنیانگذار این وب‌سایت، همکاری داشته است.

این روزنامه تاکنون اسناد منتشره ویکی‌لیکس درباره جنگ عراق، جنگ افغانستان و اسناد دیپلماتیک کشورهای خارجی را منتشر کرده است.

نوجوانانی که اصلا از اینترنت استفاده نمی‌کنند در معرض خطر افسردگی قرار دارند

Posted: 01 Feb 2011 10:45 AM PST

محققان می گویند نوجوانانی که زمان زیادی را صرف اینترنت می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات سلامت از جمله افسردگی قرار دارند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی سان، مطالعات پیشین نشان داده بود ، صرف زمان طولانی برای استفاده از اینترنت با بروز مشکلاتی برای سلامت روانی مرتبط است.

این تحقیق که نتایج آن درنشریه طب کودکان منتشر شده حاکی از آن است که بزرگسالان باید زمان معقولی را صرف استفاده از اینترنت کنند و شیوه ای برای استفاده درست نوجوانان از اینترنت بیابند.

این پژوهشگران داده های یک بررسی سلامت در سال 2002 سوئیس بر روی هفت هزار دانش آموز نوجوان 16 تا 20 ساله را مورد مطالعه قرار دادند.

محققان شرکت کنندگان در این مطالعه شامل دو هزار و 205 دختر و سه هزار و 906 پسر را به چهار گروه تقسیم کردند: افرادی که زیاد از اینترنت استفاده می کردند (دو ساعت و یا بیشتر در روز)، کاربران منظم اینترنت( کمتر از دوساعت در روز)، کاربران گاه به گاه اینترنت ( افرادی که در هفته یک بار به اینترنت مراجعه می کنند) و افرادی که اصلا با اینترنت کاری ندارند ( افرادی که طی ماه گذشته اصلا به اینترنت مراجعه نکردند).

آنها دریافتند افرادی که زیاد از اینترنت استفاده می کنند (دختر و پسر) بیش از کاربران منظم اینترنت در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند.
این مطالعه نشان داد پسرهای این گروه در معرض خطر چاقی قرار دارند، در حالی که دخترها گرفتار کمبود خواب هستند.

نکته جالب توجه در این بررسی این بود که افرادی که اصلا از اینترنت استفاده نمی کردند بیشتر از کاربران منظم اینترنت در معرض خطر افسردگی قرار داشتند. محققان دلیل این امر را دور بودن از ارتباط با همسن و سالان می دانند.

این تحقیق موسسه پزشکی اجتماعی و پیشگیرانه در سوئیس نخستین بررسی است که نشان می دهد استفاده بسیار اندک از اینترنت نیز می تواند برای سلامت فرد مضر باشد.

محققان با تاکید بر لزوم اجتماعی بودن نوجوانان می گویند افرادی که با همسن و سالان خود در ارتباط نیستند احتمالا احساس منزوی بودن می کنند و ممکن است آسان تر در معرض افسردگی قرار گیرند.

تاسیس دومین دفتر گوگل در مالزی

Posted: 01 Feb 2011 10:45 AM PST

گوگل اعلام کرد که ‌دومین دفتر خود در آسیای جنوبی شرقی را در کشور مالزی تاسیس می‌کند.

به گزارش ایسنا، جولیان پرسود - رییس بخش آسیایی جنوب شرقی گوگل - اظهار کرد: به دنبال رشد چشمگیر استفاده از اینترنت در مالزی و هم‌چنین درصد بالای استفاده از مرورگر اینترنتی گوگل کروم در این کشور دومین دفتر گوگل در مالزی تاسیس می‌شود.

وی افزود: بالاترین درصد استفاده از مرورگر کروم در منطقه متعلق به مالزی است؛ یعنی 17 میلیون نفر از 27 میلیون کاربر اینترنتی در این کشور.

او به خبرنگاران گفت: محیط آنلاین در مالزی به سرعت در حال رشد است و در حوزه دسترسی به اینترنت پرسرعت و فعالیت‌های تجارت الکترونیکی پیشرفته‌های چشمگیری در این کشور رخ داده است.

این مقام گوگل خاطر نشان کرد: ما از تاسیس دفتر خود در کوآلالامپور خرسند هستیم زیرا می‌توانیم از طریق این دفتر از استعدادهای بومی مالزی نیز استفاده کنیم.

چهار سال پیش نخستین دفتر گوگل در منطقه جنوب شرقی آسیا در کشور سنگاپور تاسیس شد و گوگل از این دفتر برای فروش محصولات خود نظیر گوگل مپ، گوگل نیوز و مترجم گوگل استفاده می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر